Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2066792_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
JULI 2019
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af Danmarks støtte til
privatsektorudvikling inden for
landbruget i Tanzania 2000-2018
Danmark har støttet privatsektor-
udvikling i landbruget i Tanzania
(PASS) siden år 2000. I starten
som en del af den danske støtte til
landbrugssektoren, og siden den
blev udfaset i 2008 som en del af
Danmarks støtte til erhvervssekto-
ren i Tanzania. Den samlede støtte
i perioden løber op i 326 mio. kr.
Støtten er primært gået til at sikre
bedre adgang til lån og kreditter for
landmænd og små og mellemstore
virksomheder i landbrugssektoren.
Denne evaluering, der er gen-
nemført af Carnegie Consult og
Royal Tropical Institute (KIT) i
2018, samler op på erfaringerne og
kommer med anbefalinger til næste
fase af støtten, der ventes sat i gang
i 2020.
landbrug, men landbruget bidrager
kun med mindre end 30 pct. af
landets bruttonationalprodukt. Tallene
illustrerer landbrugets centrale rolle
for Tanzanias vækst og jobs og for
at bekæmpe fattigdom. Blandt de
største barrierer for vækst i landbruget
er dårlig adgang til lån og kreditter.
Derfor tjener PASS et meget relevant
formål, og evalueringen konkluderer,
at PASS alt i alt er effektiv og virker.
På det tidspunkt, evalueringen blev
foretaget, nød ca. 166.000 landmænd
godt af den forbedrede adgang til
lån og kreditter, og dermed gavner
PASS direkte eller indirekte op mod en
million tanzanianere. Data viser også,
at de landmænd, der har fået støtte
af PASS, har øget deres udbytte og
indtjening mere end andre landmænd.
Så PASS har, konkluderer evalueringen,
haft den sociale virkning, som var et af
formålene.
Samtidig understreger evalueringen,
at effekterne af PASS – både de
direkte og de afledte – kan være langt
større. Men det datagrundlag, som
PASS indsamler, og evalueringen
bygger på, er mangelfuldt og usyste-
matisk. Hertil kommer, at de afledte
effekter af øgede investeringer i
landbruget, f.eks. bedre betalte jobs,
er svære at dokumentere. Derfor bør
PASS sætte turbo på digitaliseringen,
så dataindsamlingen systematiseres,
og sagsbehandlingen effektiviseres.
Endelig konstaterer evalueringen,
at PASS’s succes paradoksalt nok
er tegn på, at PASS ikke har opnået
sit egentlige formål, nemlig at gøre
sig selv overflødig ved at bane vejen
for at de kommercielle banker og
kreditinstitutioner øger deres udlån
til og servicering af landbruget. De
har ganske vist fået øjnene mere op
for landbruget, men slet ikke i det
fornødne omfang.
Baggrund
hvad er PASS?
Det helt overordnede mål for PASS er
at stimulere investeringer og fremme
vækst i kommercielt landbrug og
landbrugsvirksomheder i Tanzania.
Den danske støtte til privatsektorud-
vikling inden for Tanzanias landbrug
(PASS) blev indledt i år 2000 med det
formål at tilbyde finansielle ydelser –
dvs. lån og kreditter – og rådgivning
i forretningsplaner til små og mel-
lemstore kommercielle landmænd,
grupper af landmænd og virksomhe-
der inden for landbrug og fødevarer.
PASS blev etableret af Tanzanias
regering i samarbejde med Danmark
som en non-profit-organisation, der
opererer på kommercielle betingelser
og opkræver brugerbetaling for sine
Overordnede konklusioner
Det giver rigtig god mening, at
Danmark siden 2000 har støttet
forbedret adgang til lån og kreditter
for Tanzanias mange landmænd og
til små og mellemstore virksomheder
i landbrugssektoren. Næsten 70
pct. af Tanzanias befolkning lever af
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Dansk resumé af evaluering af Danmarks støtte til privatsektorudvikling inden for landbruget i Tanzania 2000-2018
2066792_0002.png
ydelser. I 2007 blev PASS registreret
som et selvstændigt selskab. PASS
skal økonomisk hvile i sig selv, og et
evt. overskud bruges til at udbrede
PASS til flere områder af landet. PASS
yder ikke landbrugsfaglig rådgivning.
De første år tilbød PASS traditionelle
garantier direkte til enkeltkunder, så
de kunne opnå lån hos traditionelle
banker og kreditinstitutioner. Det
ændrede sig fra 2012, hvor PASS gik
over til kun at udstede garantier til de
traditionelle banker og kreditinstitu-
tioner, der så selv står for at låne- og
kreditvurdere de enkelte låntagere.
PASS udsteder også garantier til
mindre banker og kreditinstitutioner,
så de kan opnå lån hos større banker
med henblik på selv at låne penge ud
til landmænd og landbrugsvirksomhe-
der.
var den eneste donor, indtil svenske
SIDA i slutningen af 2017 udstedte en
garanti til PASS på 20 mio. dollars, der
gjorde det muligt for PASS at udvide
sine udlån og aktiviteter betragteligt.
PASS har hovedkontor i Dar es
Salaam og har siden 2011 åbnet
flere lokalkontorer og er nu til stede
i seks større byer i Tanzania. De nye
kontorer har betydet, at flere har fået
adgang til PASS-støtten, men konto-
rerne er dyre i drift, og evalueringen
anbefaler ikke yderligere spredning.
PASS omfatter også AIC, Agribusiness
Innovation Centre, der blev oprettet
i 2015 med det formål at understøtte
små og mellemstore fødevarevirk-
somheder i udvalgte værdikæder. Det
sker på en ”no cure, no pay”basis.
AIC viser flere lovende takter, særligt
konceptet med inkubationscentre på
f.eks. Sokoine Universitet, men det er
for tidligt at bedømme de konkrete
resultater, konkluderer evalueringen.
Og PASS gør det godt
Evalueringen dokumenterer, at
PASS-landmænd har opnået større
udbytter, produktivitet og indtjening
end ikke-PASS-landmænd. F.eks. viser
data, at PASS-landmænd i gennemsnit
har øget deres udbytte for en vigtig
afgrøde som ris med 25-35 pct. mere
end andre. Det er fuldt på højde med
– eller endda over – lignende låne- og
kreditprogrammer i regionen. Og selv
om de gebyrer og omkostninger, PASS
opkræver hos sine kunder, anses for
at være høje, er kunderne parate til at
betale dem.
PASS har da også i Tanzania ry for at
være en relevant organisation og er
anerkendt for sit bidrag til væksten
i udlån til landbruget, for sine inno-
vative metoder og for sin evne til at
udvikle sig i takt med ændrede behov
i markedet. F.eks. ved at yde lånega-
rantier til banker og kreditinstitutio-
ner, så de selv – ikke PASS – foretager
kreditvurderingen af låntagerne, og
ved at yde garantier for lån til den
forarbejdning af landbrugsvarer, der
er nødvendig for at skabe vækst og
udvikling i landbruget, og dermed
gavne landmændene.
Danmark den største donor
PASS har i alt modtaget 326 mio. kr.
i støtte fra Danmark, der i mange år
PASS dækker et reelt behov
OM EVALUERINGEN
Evalueringen er udført af
Carnegie Consult og Royal
Tropical Institute (KIT), begge
fra Holland. Den dækker hele
perioden fra etableringen af
PASS i år 2000 til 2018, men
med særligt fokus på tiden
efter 2008, hvor PASS blev en
selvstændig trust.
Evalueringsholdet besøgte
relevante myndigheder, banker
mm. i Dar es Salaam og fire
regioner i det centrale og
sydlige Tanzania: Morogoro,
Mbeya, Ruvuma og Mtwara.
Her blev der gennemført flere
interviews og stikprøveun-
dersøgelser med henblik på at
sammenligne PASS-landmænd
med ikke-PASS-landmænd
inden for fire afgrøder: ris,
majs, kaffe og cashewnødder.
Evalueringen havde til
formål at se på virkningen og
bæredygtigheden af PASS og
at komme med anbefalinger
til fremtidig støtte til PASS, hvis
næste fase ventes sat i gang i
2020.
Selv om landbruget spiller en helt
central rolle i Tanzania, er banker
og kreditinstitutioner ikke meget
for at yde lån til landbruget. De ser
landbruget som en høj-risiko-sektor,
der hyppigt rammes af uforudsigelige
fænomener som sygdomme og tørke.
Landmænd er typisk også dårligt
uddannede og har derfor svært ved at
lave overbevisende forretningsplaner.
Hertil kommer, at de sjældent har
skøder på deres jord eller dokumenta-
tion for det udstyr, de ejer, som f.eks.
traktorer, og de kan derfor ikke stille
med den nødvendige sikkerhed for
lån. Det betyder, at landmænd ofte er
henvist til at låne hos lokale pengeud-
lånere, familie eller bekendte, til høje
renter og med kort løbetid.
Dette bremser den vækst i og
omstilling af Tanzanias kommercielle
landbrug, som er helt afgørende.
Derfor, konkluderer evalueringen,
dækker PASS et hul i markedet, især
for mindre landbrug, som de eksiste-
rende banker og kreditinstitutioner
ikke betjener. Hjælp fra PASS sætter
landmændene i stand til at få udarbej-
det de forretningsplaner og få adgang
til de lån og kreditter, de har brug for.
Dilemma 1
Gør PASS det så godt, at
bankerne holder sig væk?
Formålet med PASS var at sætte skub
i de traditionelle bankers og kreditin-
stitutioners lån til landbruget. Det er
lykkedes, men ideelt set skulle PASS’s
andel af lånene derefter falde som et
tegn på, at de traditionelle banker og
kreditinstitutioner gradvist tager over.
Det er ikke sket endnu. Tværtimod
er PASS-andelen af lån til landbruget
steget voldsomt de seneste år: Fra 4,1
pct. i 2012 til 11 pct. i 2016. Så de tradi-
tionelle bankers og kreditinstitutioners
afhængighed af PASS er fortsat stor og
ligefrem stigende. Det understreger på
den ene side den store tilfredshed med
PASS og den kredit- og lånevurdering,
PASS foretager. På den anden side er
det også tegn på, at de eksisterende
finansielle institutioner læner sig tilbage
og ikke gør nok for at opbygge egen
ekspertise. Det bliver de nødt til, hvis
PASS skal opnå sit oprindelige formål.
Evalueringen noterer det dog som
positivt, at de traditionelle banker
og kreditinstitutioner er blevet mere
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Dansk resumé af evaluering af Danmarks støtte til privatsektorudvikling inden for landbruget i Tanzania 2000-2018
2066792_0003.png
trygge ved landbrugssektoren og rent
faktisk har øget deres samlede udlån
til sektoren – også uden PASS-støtte.
Det ser evalueringen delvist som et
resultat af de lånegarantier, PASS
tilbyder de finansielle institutioner.
faler evalueringen, blive bedre til at
dokumentere.
For lidt styr på data
Evalueringsholdet blev overrasket
over, hvor få og begrænsede data der
var til rådighed til at bedømme effek-
ten af PASS’s indsats. Det kan meget
vel være, at PASS har gavnet mange
flere, end evalueringen konkluderer.
Det er der bare ikke dokumentation
Dilemma 2
Nye og bedre, men ikke nød-
vendigvis flere jobs
Umiddelbart skulle den øgede
landbrugsproduktion, evalueringen
dokumenterer at PASS har været
årsag til, føre til flere arbejdspladser,
men det kan evalueringen ikke påvise.
Dels fordi data om det er begræn-
sede, dels fordi effekten i direkte
og afledte jobs er svær at måle.
Evalueringen peger på, at de øgede
investeringer sagtens kan skabe nye
jobs og øget produktion, samtidig
med at de – isoleret set – fører til
tab af jobs, fordi øget mekanisering
erstatter manuel arbejdskraft.
Men det hører med til billedet,
understreger evalueringen, at de nye
jobs vil være langt bedre betalte end
de gamle. F.eks. tjener mekanikere
og chauffører typisk det tidobbelte
af en traditionel landarbejder, og
på den måde er den samlede effekt
positiv. De effekter skal PASS, anbe-
for. Evalueringen roser på den ene
side, at PASS-kontorerne følger deres
kunder tæt, har ugentlig telefon-
kontakt med større låntagere og
også overvåger de klienter, der ikke
betaler deres afdrag. På den anden
side kritiserer evalueringen den
ringe og usystematiske indsamling
og manglende digitalisering af data
om høstudbytter mm. Det gør det
ikke bare vanskeligt at bedømme
PASS OG RISBØNDER
Data indsamlet af evalueringsholdet viser, at risbønder, der får støtte fra
PASS – sammenlignet med risbønder, der ikke støttes af PASS:
• Hyrer mere ekstern arbejdskraft til markarbejdet
• Øger deres udbytte
• Oplever større fødevaresikkerhed
Risproduktion for udvalgte
risbønder i 2017, målt i kilo
pr. hektar, PASS- og ikke-
PASS-landmænd
2,500
Husstandens arbejdskraft
vs. ekstern arbejdskraft,
opgjort i dage, PASS- og ikke-
PASS-landmænd, 2018
90
80
2,000
70
60
1,500
50
40
30
1,000
STOR KAFFEPRODUCENT
HYREDE OG FYREDE
En stor kaffebonde fik med
støtte fra PASS adskillige lån, og
de blev stadig større. Alt sam-
men med det formål at udvide
produktionen og salget til
kunder i udlandet. Det lykkedes.
På få år gik kaffebonden fra at
levere en container med kaffe
om måneden til en container
om dagen. Lånene brugte han
bl.a. til at investere i et større,
mekaniseret sorteringsanlæg.
Det betød, at han i stedet for
at beskæftige ca. 100 kvinder
med at sortere kaffebønnerne
kunne nøjes med 30 kvinder til
sorteringsarbejdet + 4 bedre
uddannede – og bedre betalte
ansatte, der i øvrigt alle var
mænd.
500
20
10
0
PASS-
landmænd
PASS
0
Ikke-PASS-
landmænd
Husstandens
arbejdskraft
PASS
ikke-PASS
Ekstern
arbejdskraft
non-PASS
Niveau af fødevaresikkerhed for
PASS- og ikke-PASS-landmænd, 2018
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Ofte eller altid mindre
end behovet
PASS
ikke-PASS
Til tider mindre
end behovet
Dækker akkurat
behovet
Større end
behovet
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Dansk resumé af evaluering af Danmarks støtte til privatsektorudvikling inden for landbruget i Tanzania 2000-2018
2066792_0004.png
resultater og virkning af de forskellige
indsatser, men forringer også mulig-
hederne for at forbedre dem.
PASS har taget softwareprogrammet
Navision i brug for at digitalisere data,
men det bruges hverken konsekvent
eller systematisk. Det skal PASS gøre
noget ved.
PASS taber penge på sin
kerneforretning
PASS kan fremvise overskud de
seneste år, men det skyldes først og
fremmest, at PASS har tjent penge på,
at donormidlerne kommer i form af
fremmed valuta, som kan omveksles
til flere Tanzania-shillings i takt med,
at den lokale valuta daler i kurs.
På sin kerneforretning, udlån, har
PASS underskud, og evalueringen
konstaterer, at PASS har mange udlån,
der ikke tilbagebetales. Selv om det
er forventeligt for en institution, der
som PASS har et udviklingsformål, er
der for mange tabsgivende udlån set
i lyset af, at Tanzania de seneste år
generelt har oplevet pæn økonomisk
vækst. PASS skal, anbefaler evaluerin-
gen, sikre sin bæredygtighed ved at
gøre sig uafhængig af kurssving og
undgå underskud på sin drift ved at
holde sine omkostninger nede.
• At PASS ikke længere bør udstede
direkte lån til individuelle kunder
eller grupper, men udvide ved at
yde større garantier til banker og
kreditinstitutioner, der på den måde
kan øge deres udlån til slutbrugerne
• At PASS skal fortsætte sin meget
efterspurgte assistance til at
udarbejde forretningsplaner,
men samtidig arbejde på at få de
traditionelle banker og kreditinsti-
tutioner til at udvikle deres viden
på dette felt, så de efterhånden kan
overtage dette arbejde helt
• At PASS skal få gang i sin digitali-
sering af data- og sagsbehandling.
Både for at have bedre data til
rådighed og for at effektivisere sin
sagsbehandling og dermed undgå
at øgede aktiviteter skaber flere
flaskehalse
Ringe fokus på køn
og grøn vækst
PASS har et mål om, at kvinder skal
udgøre mindst 80 pct. af dem, der får
gavn af PASS-indsatserne, men PASS
har ikke en konkret plan for, hvordan
det mål skal nås. Og selv om det af
PASS-årsrapporter fremgår, at pro-
grammet når flere kvinder, er der ikke
data til at dokumentere det. PASS har
også et mål om at understøtte grøn
vækst, men også her gælder det, at der
ikke er udarbejdet en konkret plan for
at omsætte det i praksis og ej heller
data, der kan sige noget om, hvorvidt
PASS rent faktisk fremmer grøn vækst.
På begge områder skal PASS gå mere
konkret til værks og styrke sin dataind-
samling, anbefaler evalueringen.
Anbefalinger
Evalueringen rummer flere konkrete
anbefalinger. Blandt dem er:
• At PASS skal udvide sin aktivitet,
men uden at ansætte flere folk eller
åbne nye kontorer
Udenrigsministeriets kommentarer til evalueringen
Den danske ambassade i Tanzania
kommer i et fem sider langt svar
med detaljerede kommentarer til
evalueringens 10 konkrete anbefa-
linger. Overordnet er ambassaden
glad for evalueringsholdets indsats
og enig i de fleste af evalueringens
konklusioner og anbefalinger, men
udtrykker samtidig skuffelse over, at
den ikke siger noget mere konkret
om, hvordan PASS har bidraget til
at reducere fattigdom og forbedret
vilkårene hos dem, der både direkte
og indirekte har nydt godt af PASS.
Ambassaden finder det dog positivt,
at evalueringen konkluderer, at
166.000 landmænd direkte nød godt
af PASS på det tidspunkt, evalueringen
blev foretaget. Og at det – direkte
eller indirekte – hjælper 940.000
mennesker, idet en gennemsnitlig
husstand er på fem-seks medlemmer.
Ambassaden er også tilfreds med, at
evalueringen konkluderer, at PASS er
relevant og effektiv og gør en forskel.
Den er også enig i anbefalingen om
øget digitalisering af PASS og kon-
staterer, at de bestræbelser allerede
er i gang med øremærket støtte fra
ambassaden.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen/Danida
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]