Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 4
Offentligt
EU-note
Til orientering af Europaudvalgets medlemmer
Hvad sker der med gamle EU-lovgivningsforslag når der
kommer nyt Europa-Parlament og ny Kommission?
10. juli 2019
Sammenfatning
Helt frem til Europa-Parlamentets session i Strasbourg i april måned
2019, er der blevet stemt om parlamentets holdning til lovgivningsforslag
fra Kommissionen. Men hvad betyder det for de forslag, der allerede er i
gang og for de forslag, der endnu ikke er færdigbehandlede?
Den afgående Kommission har i en oversigt, der blev præsenteret i for-
bindelse med EU-topmødet i maj 2019, fremhævet ti sager, som Kommis-
sionen forventer vil blive vedtaget i det kommende år.
Denne note ser nærmere på, hvad der sker i overgangsperioden med
verserende EU-sager, og hvilke sager der forventes behandlet på ny.
Det Internationale
Sekretariat
Christine Sidenius
EU-konsulent
Baggrund
Når der hvert femte år udskrives valg til Europa-Parlamentet, og EU-Kommis-
sionen skal udpeges for en ny periode, vil der være en række lovgivningstil-
tag, der ikke er færdigbehandlede. Enten fordi Europa-Parlamentet og Rådet,
endnu ikke har opnået en fælles holdning. Eller fordi forhandlingerne mellem
institutionerne i de såkaldte triloger endnu ikke er afsluttet. Disse EU-lov-
forslag bortfalder dog ikke automatisk i EU, som vi kender det i Danmark ef-
ter nyvalg til Folketinget.
1
Hvad der består eller bortfalder efter valg til Europa-Parlamentet og udpegel-
sen af den nye Kommission afhænger af flere forhold, som beskrives i det
følgende.
1
Der er tre institutioner involveret. Kommissionen, som har enekompetence til at fremsætte for-
slag og udpeges for en femårig periode, Europa-Parlamentet, som vælges for en femårig peri-
ode og Rådet, der ændre sammensætning ved regeringsskifte i medlemslandene, men som
fastholder en kontinuerlig arbejdsproces, der ikke afbrydes.
Side 1 | 6