Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 180
Offentligt
2077365_0001.png
Den 18. september 2019
MFVM 895
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet chlo-
rat i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for et aktivstof i
en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer
af maksimalgrænseværdier på baggrund af særlige forhold for stoffet chlorat, da stoffet primært
forekommer i fødevarer grundet hygiejnemæssig brug af desinfektionsmidler til drikkevand og ved
forarbejdning af fødevarer. Chlorat er reguleret som pesticidrest, da stoffet tidligere har været an-
vendt som pesticid, men da stoffet ikke længere er tilladt, så er maksimalgrænseværdien fastsat på
detektionsgrænsen. Grundet andre kilder til restindhold af chlorat i fødevarer, så har det hidtil ikke
været muligt at overholde denne maksimalgrænseværdi. Ændringerne betyder, at nye maksimal-
grænseværdier etableres. De forslåede maksimalgrænseværdier afspejler et kompromis, som ikke
unødigt kompromitterer hygiejne og mikrobiologisk sikkerhed eller kemisk fødevaresikkerhed. Dette
kompromis er baseret på ALARA princippet (’as low as reasonably achievable’), hvor maksimal-
grænseværdierne fastsættes ud fra, hvor lave niveauer, det er muligt at nå ved at følge god praksis i
fødevareproduktionen. Ændringerne vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder
(SCoPAFF) den 26. - 27. september 2019.
Data, der ligger til grund for DTU’s vurdering af indtaget
af chlorat, resulterer i et overestimat i forhold til danskernes reelle indtag. Da der samtidig ikke fore-
ligger tilstrækkelige data til at beregne risikoen for kombinationseffekter, har DTU ikke udført en
sådan vurdering. Baseret på,
at risikoen for danskere er endnu lavere end i DTU’s beregninger, vur-
deres en vedtagelse af forslaget at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger
inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordfø-
rere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 180: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet chlorat i eller på specifikke produkter
2077365_0002.png
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 16, stk. 1, litra a i pesticidramme-
forordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i den stående komité for planter, dyr, fødeva-
rer og foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-
sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samti-
dig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal
forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis
Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder
(SCoPAFF) den 26.
27. september 2019.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med godkendelse eller ikke-
godkendelse som pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009).
Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdig-
evaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en
sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 180: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet chlorat i eller på specifikke produkter
2077365_0003.png
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticidre-
ster i bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for et aktivstof i en
række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse. Forslaget vedrører ændringer af maksimalgræn-
seværdier på baggrund af særlige forhold for stoffet chlorat, da stoffet primært forekommer i fødevarer
grundet hygiejnemæssig brug af desinfektionsmidler til drikkevand og ved forarbejdning af fødevarer.
Chlorat er reguleret som pesticidrest, da stoffet tidligere har været anvendt som pesticid, men da stof-
fet ikke længere er tilladt, så er maksimalgrænseværdien fastsat på detektionsgrænsen på 0,01* mg/kg.
Der kan være andre kilder til chlorat f.eks. fra desinfektionsmidler anvendt i produktionen, derfor har
det hidtil ikke været muligt at overholde detektionsgrænsen. Ændringerne betyder, at en ny maksi-
malgrænseværdi fastsættes. Den forslåede maksimalgrænseværdi afspejler et kompromis, som ikke
kompromitterer hygiejne og mikrobiologisk sikkerhed eller kemisk fødevaresikkerhed. Dette kompro-
mis er baseret på ALARA princippet (’as low as reasonably achievable’), hvor maksimalgrænseværdi-
erne fastsættes ud fra, hvor lave niveauer, det er muligt at nå ved at følge god praksis i fødevarepro-
duktionen.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af beregninger på indsamlede forekomstdata fra 2014 til 2018 fra
både medlemsstater og fødevareindustrien. Dette er baseret på en koordineret øvelse blandt flere sek-
torer som involverer en multidisciplinær indsats på tværs af områder inden for drikkevand, hygiejne
samt maksimalgrænseværdier for foder og fødevarer.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over bag-
grund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
5
Chlorat
Citrusfrugter, trænødder,
kernefrugter, stenfrugter,
bær og små frugter, diver-
se frugter med spiselig og
ikke-spiselig skræl, friske
eller frosne grøntsager,
bælgfrugter, olieholdige
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 180: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet chlorat i eller på specifikke produkter
2077365_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
frø og frugter, korn, te,
kaffe, urteudtræk, kakao
og johannesbrød, humle,
krydderier undtagen pe-
berrod, sukkerplanter og
animalske produkter
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af et kompromis mellem hygiejne og mikrobiologisk sikkerhed og
kemisk fødevaresikkerhed baseret på ALARA princippet (’as low as reasonably achievable’), hvor mak-
simalgrænseværdierne fastsættes ud fra, hvor lave niveauer, det er muligt at nå ved at følge god praksis
i fødevareproduktionen.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer de foreslåede maksimal-
grænseværdier til at udgøre en ubetydelig sundhedsmæssig risiko.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der foreligger
endnu ikke en harmoniseret metode til at vurdere disse effekter. Der arbejdes i EFSA målrettet på at
udvikle en sådan metode.
Chlorat forekommer primært i fødevarer grundet hygiejnemæssig brug af desinfektionsmidler til drik-
kevand og ved forarbejdning af fødevarer. Disse indtagskilder er ikke betydelige i Danmark, da drikke-
vand i Danmark normalt ikke er behandlet med chlor. Data,
der ligger til grund for DTU’s vurdering af
indtaget af chlorat, resulterer derfor i et overestimat i forhold til danskernes reelle indtag. Da der sam-
tidig ikke foreligger tilstrækkelige data til at beregne risikoen for kombinationseffekter, har DTU ikke
udført en sådan vurdering. Baseret på at risikoen for danskere er endnu lavere
end i DTU’s beregnin-
ger, vurderes en vedtagelse af forslaget at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 180: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet chlorat i eller på specifikke produkter
2077365_0005.png
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Brancheforeningen for Kaffe og Te ønsker, at maksimalgrænseværdien sættes på et højere niveau, end
Kommissionen har foreslået. Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at forslaget er udtryk for et kompro-
mis mellem hygiejne og mikrobiologisk sikkerhed og kemisk fødevaresikkerhed.
DI Fødevarer har indsendt høringssvar og udtrykker bekymring over en fodnote inkluderende en sær-
lig maksimalgrænseværdi for frugtsaft/juice. Fødevarestyrelsen bemærker, at denne fodnote er fjernet
fra det endelige forslag.
Landbrug & Fødevarer / Mejeriforeningen på vegne af de danske mejerier har indsendt høringssvar
med anderkendelse for den foreslåede maksimalgrænseværdi for mælk, og hvor der udtrykkes ønske
om, at hvis der i fremtiden sættes maksimalgrænseværdier for forarbejdede produkter, at det klargø-
res, at denne vedrører spiseklare produkter
(”as consumed”).
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at
eventuelt fremtidige maksimalgrænseværdier for forarbejdede produkter forventeligt ville gælde spi-
seklare produkter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættel-
se af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5