Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2073252_0001.png
5. september 2019
Til Folketingets Erhvervsudvalg, Europaudvalg og Miljø- og Fødevareud-
valg
ERHVERVSMINISTERIET
Den danske regerings svar på Europa-Kommissionens åbningsskri-
velse nr. 2018/2383 angående den danske kvikskranke
Europa-Kommissionen
(”Kommissionen”) har ved brev af
7. juni 2019
fremsendt en åbningsskrivelse 2018/2383 vedrørende Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser
i det indre marked (”tjenesteydelsesdirektivet”)
og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af er-
hvervsmæssige kvalifikationer (”direktivet om anerkendelse af erhvervs-
mæssige kvalifikationer”).
Kommissionen finder, at visse forpligtelser i kvikskranken "Business in
Denmark"
1
ikke er implementeret korrekt, og at tilgængeligheden af visse
oplysninger og procedurer ikke er tilstrækkelige. Det bemærkes, at åb-
ningsskrivelsen primært omhandler selve præsentationen og tilgængelig-
gørelse af information om de gældende danske regler og krav, og altså ikke
de krav Danmark stiller til udenlandske tjenesteydere.
Kommissionens indstillinger samt regeringens besvarelse
Kommissionen finder, at artikel 57 og 57a i direktivet om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer, vedrørende tilgængeligheden af procedu-
rer online på medlemslandets kvikskranke, ikke er blevet gennemført, og
opfordrer de danske myndigheder til at træffe foranstaltninger til at sikre
overensstemmelse med direktivet. Regeringen har undersøgt eksisterende
foranstaltninger, der regulerer måden hvorpå landets kvikskranke fungerer.
Regeringen har fundet, at bekendtgørelse nr. 1900 af 30. december 2015
om elektronisk kontaktpunkt, der indeholder bestemmelser, der gennemfø-
rer dele af direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer,
beklageligvis ikke er blandt de gennemførselsforanstaltninger, Danmark
har meddelt Kommissionen. Den benævnte bekendtgørelse er således noti-
ficeret til Kommissionen den 25. juni 2019.
1
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Via "Business in Denmark" kan udenlandske tjenesteydere bl.a. ansøge
om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer og/eller tilladelse til
at udføre servicevirksomhed i Danmark, og modtage bistand herom.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 139: Notat om svar på Europa-Kommissionens åbningsskrivelse vedr. den danske kvikskranke (sag nr. 2018/2383)
2/3
Endvidere finder Kommissionen, at visse oplysninger på kvikskranken
ikke er nemt tilgængelige, og at det for erhverv i sundhedssektoren og for
lærere er nødvendigt at foretage yderligere søgninger for at få oplysninger
om gebyrer og specifikke krav til dokumenter. Regeringen har undersøgt
de påtalte erhverv, og der er blevet truffet de nødvendige foranstaltninger
for at sikre, at oplysninger om krav er nemt tilgængelige på kvikskranken
og kompetente myndigheders hjemmeside.
Derudover finder Kommissionen, at den danske kvikskranke ikke skelner
mellem oplysninger om krav ved helholdsvis etablering og midlertidig le-
vering af tjenesteydelser. Kommissionen bemærker desuden, at en forud-
gående kontrol ikke bør foretages for erhverv, der ikke er omfattet af artikel
7, stk. 4, i direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.
Regeringen har derfor udarbejdet en liste over erhverv, der er omfattet af
artikel 7, stk. 4, men gør opmærksom på, at denne liste fører tjenesteyderen
videre til informationen på den samlede liste over krav til tjenesteydere, da
det vurderes, at det er lettere for tjenesteyderen at søge information på kun
én liste, der oplister reglerne for hhv. etablering og midlertidig levering af
tjenesteydelser.
Kommissionen henviser dernæst til, at de danske myndigheder er forpligtet
til at offentliggøre information om det europæiske erhvervspas, en liste
over de erhverv, for hvilke der kræves forudgående kontrol for tjeneste-
ydelser, en liste over lovreguleret uddannelse og uddannelse med særlig
struktur, hvilket ikke er angivet, hverken på kvikskrankens websted eller
på de kompetente myndigheders websteder. Regeringen har derfor tilveje-
bragt og udgivet ovenstående oplysninger på kvikskranken.
Kommissionen finder også, at visse oplysninger ikke er tilstrækkeligt de-
taljerede for visse af de typer servicevirksomhed, de har gennemgået. Kom-
missionen henviser specifikt til en række uklarheder vedrørende de oplys-
ninger, der anføres under tilladelsen til
en ”leder af en fødevarevirksom-
hed”.
Regeringen vil på den baggrund sørge for, at de nævnte oplysninger
er tilgængelige for virksomhederne inden udgangen af september 2019.
Ydermere fremhæver Kommissionen, at det ikke er muligt at opnå adgang
til og afvikle procedurer online via kvikskranken for anerkendelse af lægers
og læreres kvalifikationer, hvor tjenesteydere ud over at ansøge online også
skal sende dokumentation med almindelig post til den kompetente myndig-
hed. Kommissionen påpeger ligeledes, at det for visse typer servicevirk-
somhed er nødvendigt at downloade formularer og derefter udfylde disse
formularer uden for platformen, hvilket bryder med Kommissionens for-
ståelse af, at procedurerne skal kunne gennemføres gennem én enkelt tje-
nestekanal. Kommissionen beskriver, at dette gør sig gældende for f.eks.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 139: Notat om svar på Europa-Kommissionens åbningsskrivelse vedr. den danske kvikskranke (sag nr. 2018/2383)
3/3
bygge- og anlægsvirksomhed inden for elektriske installationer, VVS-ar-
bejde samt gasinstallationer. Regeringen medgiver, at det for de omtalte
procedurer ikke har været muligt at afvikle dem fuldt ud ad elektronisk vej.
For læger vil en omlægning af proceduren kræve en analyse, tilpasning af
arbejdsgange og muligvis en tilpasning af systemerne. Ændringerne for-
ventes gennemført i 2020. Afvikling af procedurer i forbindelse med an-
søgning om anerkendelse af lærernes kvalifikationer er blevet korrigeret,
således det ikke længere er nødvendigt at downloade og udskrive sin an-
søgningsblanket. Den elektroniske ansøgningsblanket er tilgængelig hos
kvikskranken, og dokumentation og ansøgningsblanket kan sendes elektro-
nisk. For så vidt angår bygge- og anlægsvirksomhed er der blevet foretaget
ændringer, så det nu er muligt for udenlandske tjenesteydere at ansøge elek-
tronisk gennem kvikskranken på områderne for elektriske installationer,
VVS-arbejde samt gasinstallationer.
Endeligt opfordrer Kommissionen til, at de danske myndigheder, med ud-
gangspunkt i ovenstående, fører tilsyn med kvikskrankens websted og web-
stederne for de kompetente myndigheder, som kvikskranken henviser til,
for at sikre, at kvaliteten af de oplysninger, som brugerne har adgang til via
kvikskranken, overvåges regelmæssigt og forbedres efter behov. Derud-
over opfordrer Kommissionen danske myndigheder til at orientere om de
forskellige skridt, herunder foranstaltninger og en tidsplan, som Danmark
har til hensigt at tage for at sikre kvaliteten og tilgængeligheden af oplys-
ningerne på kvikskranken, samt adgangen til at afvikle procedurer ad elek-
tronisk vej. Regeringen har som følge heraf gennemført et gennemsyn af
kvikskranken og de relevante myndigheder, og har vedhæftet en tidsplan
for fremtidige skridt.