Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 55
Offentligt
2080715_0001.png
26. september 2019
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) 10. oktober 2019
1) Moms- og afgiftsfritagelser til fremme af militær mobilitet
KOM(2019)192
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Rapport af højniveaugruppe om den europæiske arkitektur for udviklingsfinansiering
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Udenrigsministeriet og Erhvervsmini-
steriet
3) Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen for 2018
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Evaluering af det europæiske semester 2019
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Forberedelse af IMF- og G20-møder i Washington, 17.-19. oktober 2019
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Udnævnelse af nyt direktionsmedlem i Den Europæiske Centralbank (ECB)
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Status for handlingsplan mod hvidvask
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
8) EU-sortliste over tredjelande fsva. rammerne for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinan-
siering
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
9) Makrofinansiel assistance til Jordan
KOM(2019)411
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10)
EU’s 2020-budget
i tilfælde af en britisk udtræden af EU uden aftale
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
6
14
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 2:
Rapport af højniveaugruppe om den europæiske
arkitektur for udviklingsfinansiering
1. Resume
På ECOFIN 10. oktober 2019 ventes en højniveaugruppe vedr. den europæiske arkitektur for
udviklingsfinansiering at præsentere sin uafhængige rapport, der snart ventes offentliggjort. Rap-
porten skal informere og bistå Rådet i dets drøftelser af den europæiske udviklingsfinansielle arki-
tektur og instrumenter, og skal bl.a. redegøre for udfordringer og mulige anbefalinger til forbedringer
på området. Der må på ECOFIN ventes en overordnet drøftelse af rapportens anbefalinger og
forslag, men Rådet ventes først på et senere tidspunkt at tage stilling til konkret opfølgning på
rapporten.
Regeringen vil tage præsentationen af rapporten til efterretning. Rapporten ventes ligeledes præsen-
teret og drøftet i FAC/Udvikling på et møde den 25. november. Regeringen vil tage nærmere
stilling til opfølgningen på rapporten i takt med de videre drøftelser.
2. Baggrund
Frankrig og Tyskland lancerede i efteråret 2018 et forslag om etablering af højni-
veauarbejdsgruppe til at gennemgå den europæiske udviklingsfinansielle arkitektur.
Rådet vedtog på den baggrund i april 2019 at nedsætte en højniveaugruppe af vise
personer (Wise Persons Group) vedr. den europæiske arkitektur for udviklingsfi-
nansiering. Hensigten er at få en uvildig vurdering af denne arkitektur, som kan
danne grundlag for drøftelser i Rådet og evt. DER, om hvordan EU fremover sikrer
de rigtige og mest effektive instrumenter til at adressere de store udviklings- og
klimamæssige udfordringer i lande uden for EU og naboskabslandene. Højniveau-
gruppen har til opgave at udarbejde en uafhængig rapport, der bl.a. ser nærmere på
alle eksisterende udviklingsinstrumenter som forvaltes af hhv. Kommissionen, Den
Europæiske Investeringsbank (EIB) og Den Europæiske Bank for Genopbygning
og Udvikling (EBRD). Rapporten skal b.la. indeholde:
En vurdering af den nuværende europæiske arkitektur for udviklingsfinansie-
ring og dens
kapacitet til at levere på EU’s prioriteter.
En analyse af hhv. fordele og ulemper ved udviklingsfinansielle instrumenter
fra alle involverede aktører.
En vurdering af hver af de enkelte institutioners muligheder for styrke udvik-
lingen af den private sektor og dens långivning, herunder i de mindst udvik-
lede og sårbare lande.
Anbefalinger af forbedringer, herunder evt. mere grundlæggende reformer af
den samlede europæiske arkitektur for udviklingsfinansiering.
Højniveaugruppen består af 9 uafhængige og uvildige eksperter,
jf. bilag 1,
der b.la.
er blevet udnævnt på grundlag af faglig og teknisk ekspertise og erfaring inden for
udviklingsfinansiering.
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
3. Formål og indhold
På ECOFIN 10. oktober 2019 ventes højniveaugruppen at præsentere sin rapport.
Rapportens indhold, herunder anbefalinger, er ikke offentliggjort, men ventes at
pege på forskellige udfordringer med den eksisterende europæiske udviklingsfinan-
sielle arkitektur, herunder overlap, manglende koordination og transparens i aktivi-
teter mellem Kommissionen, EIB og EBRD samt andre internationale og nationale
aktører. Rapporten ventes tillige at præsentere en række forslag til forbedringer og
reformer, som vurderes ift. løsning af de identificerede udfordringer.
Præsentationen på ECOFIN 10. oktober 2019 vil evt. give anledning til en over-
ordnet drøftelse af den europæiske arkitektur for udviklingsfinansiering pba. rap-
porten, herunder dens anbefalinger og forslag. Rådet ventes først på et senere tids-
punkt at tage stilling til konkret opfølgning på rapporten, herunder ift. en evt. drøf-
telse heraf på DER.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ingen formel rolle i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
Rapporten kan indebære senere tiltag, der kan have statsfinansielle konsekvenser.
Det er ikke muligt at vurdere disse konsekvenser på nuværende tidspunkt. Der vil
blive taget stilling til eventuelle konsekvenser, såfremt der på et senere tidspunkt
måtte blive foreslået konkrete tiltag.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rapporten er endnu ikke fremlagt, og der er derfor ikke kendskab til andre landes
holdninger.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støttes formålet med højniveaugruppens arbejde, der kan være vigtigt
for indretningen af en mere effektiv europæisk arkitektur for udviklingsfinansiering,
herunder for at sikre et EU, der er mere slagkraftigt udadtil i forhold til at hjælpe
udviklingslandene med at skabe arbejdspladser og forbedring af levevilkårene samt
udvikle lavemissions-vækst og skærme mod effekterne af klimaforandringerne.
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
Fra dansk
side lægges der vægt på, at EU’s udviklingsfinansiering indrettes med
størst mulig udviklingseffekt og organisatorisk effektivitet for øje. Det indebærer
styrelsesstrukturer, der understøtter effektiv gennemførelse af udlån og andre ope-
rationer samt bidrager
til gennemførelsen af EU’s eksterne politikker. Det er en
forudsætning herfor at der undgås overlap og at transparensen øges i aktiviteter
mellem Kommissionen, EIB og EBRD samt europæiske og nationale aktører.
Regeringen lægger stor vægt på, at drøftelserne af rapporten og dens anbefalinger
ikke foregriber de overordnede forhandlinger om EU’s flerårige finansielle ramme,
idet regeringens hovedprioritet for denne er at realisere et samlet udgiftsniveau sva-
rende til 1,00 pct. af EU’s BNI.
Regeringen vil i den kommende tid tage nærmere stilling til dansk holdning til an-
befalingerne fra højniveaugruppen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
2080715_0005.png
Bilag 1: Liste over medlemmer af højniveaugruppen om den europæiske arkitek-
tur for udviklingsfinansiering
Navn
Thomas Wieser, formand
Susan Ulbæk
Monique Barbut
Erik Berglöf
Land
Østrig
Danmark
Frankrig
Sverige
José Antonio Alonso Rodríguez Spanien
Jacek Dominik
Nanno D. Kleiterp
Norbert Kloppenburg
Franco Passacantando
Polen
Nederlandene
Tyskland
Italien
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 7:
KOM-nummer foreligger ikke
1. Resume
Status for handlingsplan mod hvidvask
Rådet ventes på ECOFIN 10. oktober 2019 at gøre status på en handlingsplan for bekæmpelse
af hvidvask. Handlingsplanen blev vedtaget på ECOFIN 4. december 2018 og skal ses i forlæn-
gelse af Kommissionens meddelelse af 12. september 2018 vedr. bekæmpelse af hvidvask i lyset af
en række alvorlige hvidvask-sager i EU.
Handlingsplanen fokuserer på gennemførelsen af en række ikke-lovgivningsmæssige tiltag frem til
starten af 2020, som primært skal gennemføres af de nationale finanstilsyn og hvidvasktilsyns-
myndigheder samt de fælles EU-tilsynsmyndigheder
(ESA’erne, herunder især EBA for bank-
området), men som også involverer Kommissionen, ECB og EU-landene. Generelt er der siden
vedtagelsen af handlingsplanen sket fremskridt med implementeringen heraf. Kommissionen frem-
lagde i juli 2019 en evaluering af de seneste alvorlige hvidvasksager i nogle EU-lande.
Regeringen finder det afgørende at bekæmpe hvidvask i den finansielle sektor og støtter handlings-
planen, hvor man vil tage den konkrete status på ECOFIN til efterretning.
2. Baggrund
EU-landene har i dag med hvidvaskdirektivet (Anti-Money Laundering Directive
AMLD) en fælles lovgivningsmæssig ramme for bekæmpelse af hvidvask.
1
Hvid-
vaskdirektivet er blevet opdateret to gange de seneste år, bl.a. for at styrke indsatsen
mod terrorfinansiering i opfølgning på løbende terrorangreb i Europa.
Rådet og Europa-Parlamentet vedtog i 2015
EU’s
4. hvidvaskdirektiv, som havde
frist for national implementering i midten af 2017. I 2018 blev der opnået enighed
om 5. hvidvaskdirektiv, som er implementeret i dansk ret i maj 2019 med fuld ikraft-
træden fra januar 2020. Hvidvaskdirektivet er et minimumsharmoniseringsdirektiv,
der gør det muligt for EU-landene at have strammere regler nationalt. Tilsynet med
hvidvask og terrorfinansiering sker i dag på nationalt niveau i alle EU-lande.
Rådet vedtog på ECOFIN 4. december 2018 rådskonklusioner med en handlings-
plan for bekæmpelse af hvidvask. Handlingsplanen skal ses i lyset af en række al-
vorlige sager på hvidvaskområdet i flere EU-lande.
Handlingsplanen fokuserer på gennemførelsen af en række ikke-lovgivningsmæs-
sige tiltag frem til starten af 2020, som primært skal gennemføres af de nationale
finanstilsyn hhv. hvidvasktilsyn samt de europæiske tilsynsmyndigheder, men som
også involverer Kommissionen og ECB.
2
1
EU’s hvidvaskregler bygger i høj grad på implementering af anbefalinger fra Financial Action Task Force (FATF), som er
et internationalt organ, der udarbejder globale anbefalinger for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering. Danmark er,
som en række øvrige EU-lande, medlem af FATF. Samtidig udfører FATF løbende vurderinger af nationale regler for og
tilsyn med bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering.
2
I Danmark er hvidvaskmyndighederne Finanstilsynet, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
(SØIK) samt Spillemyndigheden.
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
3. Formål og indhold
Handlingsplanen indeholder en række ikke-lovgivningsmæssige tiltag, der overord-
net har otte mål:
1.
Identificere hvilke faktorer der bidrog til de seneste hvidvask-sager i EU-ban-
ker, hvilket skal danne grundlag for evt. kommende initiativer.
2.
Kortlægge relevante risici ift. hvidvask og terrorfinansiering (hvidvask mv.)
og bedste praksis for, hvordan de såkaldt prudentielle tilsynsmyndigheder (I
Danmark Finanstilsynet, som fører tilsyn med overholdelse af kapitalkrav og
lign.), også kan bidrage til at håndtere disse risici.
3.
Styrke tilsynsmæssig konvergens vha. fælles vejledninger om hvordan be-
kæmpelse af hvidvask mv. kan inkorporeres i det prudentielle tilsyn.
4.
Sikre effektivt samarbejde mellem de prudentielle tilsynsmyndigheder og
hvidvask-tilsynsmyndighederne mv.
5.
Klargøre aspekter ift. inddragelse af tilladelser, dvs. hvornår brud på hvid-
vaskregler kan føre til, at en banktilladelse inddrages.
6.
Forbedre tilsynet med hvidvask mv. og forbedre udvekslingen af information
mellem de relevante myndigheder.
7.
Dele bedste praksis ift. tilsyn med hvidvask mv. mhp. konvergens under hen-
syntagen til nationale specificiteter.
8.
Forbedre ESA’ernes kapacitet til at gøre bedre brug af de eksisterende tilsyns-
mæssige kompetencer og værktøjer.
Handlingsplanen indebærer konkret bl.a., at der i løbet af 2019 skal foretages en
såkaldt post-mortem analyse af de seneste hvidvask-sager i EU, at der skal udarbej-
des vejledninger for tilsynet med hvidvask mv. og at der skal indgås aftaler mellem
tilsynsmyndighederne om udveksling af information.
Der er generelt sket fremskridt med implementeringen af handlingsplanen. Kom-
missionen offentliggjorde 24. juli 2019 en AML-pakke med en meddelelse og fire
rapporter, herunder post-mortem rapporten (punkt 1 i handlingsplanen), en rapport
indeholdende en supranational risikovurdering (dvs. risikovurdering på tværs af for-
skellige sektorer, herunder den finansielle sektor og spillesektoren), en rapport om
sammenhæng mellem nationale centrale registre vedr. bankkonti, samt rapport om
rammerne for samarbejdet mellem FIU’s (Financial Intelligent Units).
I post-mortem rapporten analyseres 10 af de seneste hvidvasksager om europæiske
banker, herunder Danske Bank. Bankerne omtales ikke ved navn, idet der blot er
fremhævet case-studier. Kommissionen konkluderer i rapporten bl.a., at der var
lovgivningsmæssige og tilsynsmæssige svagheder, at en sammenhængende og effek-
tiv gennemførelse af fælles regler endnu ikke er sikret i EU og at der ikke er tilstræk-
kelig klarhed over tilsynsforpligtelser, særligt i grænseoverskridende situationer.
Kommissionen bemærker, at de identificerede udfordringer bl.a. kan håndteres ved
at lave ensartede regler gennem en EU-forordning, samt ved at etablere et EU-
organ med kompetencer på hvidvaskområdet.
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
EU-landene er generelt enige om at styrke de eksisterende rammer for grænseover-
skridende bekæmpelse af hvidvask, og det er forventningen, at der i de kommende
år vil ske en udvikling på hvidvaskområdet i EU. Der ventes tiltag i retning af yder-
ligere centralisering under den kommende Kommission. Det er uklart, hvornår for-
slag vil blive fremsat og hvorvidt det vil omfatte bankunionen eller hele EU.
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed
3
(EBA) offentliggjorde også 24. juli 2019
en rapport om samarbejdet mellem prudentielle tilsynsmyndigheder og hvidvask-
myndigheder om at imødegå hvidvask (punkt 4c i handlingsplanen). De europæiske
finansielle tilsynsmyndigheder (EBA, ESMA og EIOPA) er derudover ved at fær-
diggøre en fælles rapport om risici for hvidvask i
EU’s finansielle system
(punkt 6e
i handlingsplanen), og der arbejdes også med at klargøre aspekter ift. tilbagetræk-
ning af banktilladelse (punkt 5 i handlingsplanen). Retningslinjer
fra ESA’erne
vedr.
samarbejde og informationsudveksling mellem prudentielle tilsynsmyndigheder og
hvidvaskmyndigheder (punkt 6d i handlingsplanen) er ligeledes under udarbejdelse.
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Handlingsplanen består af ikke-lovgivningsmæssige tiltag.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Handlingsplanen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Handlingsplanen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser. Bedre ram-
mer for bekæmpelse af hvidvask i EU kan have positive samfundsøkonomiske kon-
sekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Handlingsplanen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Handlingsplanen har ikke været i ekstern høring.
EBA er en af de tre EU-tilsynsmyndigheder på det finansielle område, der understøtter lovgivningsarbejdet på de relevante
ressortområder og bidrager til en mere harmoniseret anvendelse af de finansielle EU-retsakter igennem bl.a. erfaringsudveks-
linger, ensartede fortolkninger mv. Alle EU-landes nationale tilsynsmyndigheder (i Danmark Finanstilsynet) er repræsenteret
i EBA. De øvrige to europæiske tilsynsmyndigheder er EIOPA på området for forsikring- og arbejdsmarkedspensioner og
ESMA som har ansvar for værdipapirer og markeder.
3
8
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt støtte til handlingsplanen og generelt bred opbakning fra EU-lan-
dene til at styrke rammerne for bekæmpelse af hvidvask i EU.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter handlingsplanen for bekæmpelse af hvidvask og kan tage en sta-
tus på ECOFIN til efterretning.
Regeringen lægger stor vægt på en styrket indsats for bekæmpelse af hvidvask mhp.
at styrke integriteten, stabiliteten og effektiviteten i det finansielle system. Regerin-
gen finder, at hvidvask er et grænseoverskridende problem, og er derfor positiv over
for forslag, der styrker EU's indsats på området.
Regeringen støtter konkret implementeringen af handlingsplanen, som indeholder
en lang række relevante ikke-lovgivningsmæssige tiltag på området, herunder at
styrke samarbejdet mellem relevante myndigheder på området på tværs af grænser.
Regeringen lægger desuden vægt på, at der sikres implementering og håndhævelse
af allerede vedtagne tiltag på området, og at arbejdet prioriterer tiltag, som har størst
mulig effekt i bekæmpelse af hvidvask, og spiller effektivt sammen med andre tiltag,
herunder særligt ift. det globale samarbejde i FATF.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat om rådskonklusionerne inkl. handlingsplanen blev forelagt Folketingets
Europaudvalg i forbindelse med ECOFIN 4. december 2018.
Samlenotat om status på handlingsplanen blev oversendt ifm. ECOFIN 14. juni
2019, hvor sagen blev taget af dagsordenen for ECOFIN.
9
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
2080715_0010.png
Bilag 1. Handlingsplan for bekæmpelse af hvidvask på kort sigt
Tabel 1
EU handlingsplan for bekæmpelse af hvidvask på kort sigt
Mål
1. At identifiere de
faktorer
der
bidrog
til
de
seneste hvidvask
sager
i
EU-
banker,
hvilket
skal
danne
grundlag for evt.
yderlige tiltag på
længere sigt.
2.
Kortlægge
relevante risici ift.
hvidvask
og
terrorfinansiering
(hvidvask mv.) og
’best
practices’
for, hvordan det
prudentielle tilsyn
kan
håndtere
disse risici.
3.
Styrke
tilsynsmæssig
konvergens vha.
fælles
vejledninger om
hvordan
bekæmpelse af
hvidvask mv. kan
inkorporeres i det
prudentielle tilsyn
Tiltag
Ansvarlige
Kommissionen,
ESA’erne, i
samar-bejde med
ECB, EU-
landende og de
nationale tilsyns-
myndigheder.
Tidshorisont
Fremskridt
Foretage en grundig analyse af
de seneste skandaler på
området (”post-mortem”)
der
involverer EU-banker.
Midt-2019
Kommissionens rapport
offentliggjort juli 2019.
a) identifiere relevante aspekter
af bekæmpelse af hvidvask mv.
for prudentielle formål
b) Identifiere kerneområderne
ift. disse risici hvor der er behov
for styrket tilsyn fra de
prudentielle tilsynsmyndigheder
c) Identifiere ’best practices’ ift.
at inkorporere hvidvask mv. I
det prudentielle tilsyn
Specifiere hvordan de
prudentielle tilsynsmyndigheder
bør tage højde for risici ift.
hvidvask mv., bl.a. ifm. processr
for a) tilladelse, b) vurdering af
akvisitioner, c) ’fit-og-proper’
vurdering af ledelsen, d)
gennemgang af den interne
risikostyring.
EBA, i
samarbejde med
EIOPA og ESMA
hvor relevant,
samt relevante
tilsynsmyndighed
er for hvidvask
mv.
Kortlægnings-arbejde
undervejs i EBA/ESA-
arbejdsgrupper.
Udgangen af
2019
Resultaterne af EBA’s
’Breach of Union Law’
(BuL) sager, samt
hvidvask-reviews og post-
mortem arbejdet vil
informere dette arbejde.
Udviklingen af fælles
vejledning er i gang med at
blive sekvenseret med
kortlægningsarbejdet under
punkt 2, som vil blive brugt
til at identifiere hvor, og i
hvilken form, fælles
vejledning er mest
nødvending
EBA, i
samarbejde med
EIOPA og ESMA
hvor relevant,
samt relevante
tilsynsmyndighed
er for hvidvask
mv.
Udgangen af
2019
a) Samarbejde gennem de
forskellige faser i
tilsynsprocessen, mhp. at
etablere tilfredsstillende kanaler
for løbende informations-
udveksling, på linje med femte
hvidvaskdirektiv
Prudentielle
tilsyns-
myndigheder
samt
tilsynsmyndighed
er ift. hvidvask
mv. samt
ESA’erne.
4. Sikre effektivt
samarbejde
mellem
de
prudentielle
tilsynsmyndighed
er
og
tilsynsmyndighed
erne ift. hvidvask
mv.
b) Kortlægge hvilke
tilsynsmyndigheder ift. hvidvask
mv. er de relevante modparter
for de prudentielle
tilsynsmyndigheder, ift.
grænseoverskridende
koncerner.
ESA’erme
Samarbejdet vil blive
styrket gennem:
1)
Hvidvask-kollegier
2)
Kontaktpunkter som er
oprettet på linje med
den multilaterale aftale
Januar 2020
mellem ECB og de
hvidvask-kompetente
myndigheder
3)
Sikring af effektivt link
med de prudentielle
kollegier
Relevante lister over
myndigheder er i gang med
at blive opført, i to faser:
1)
Først en overordnet
liste, som EBA
Udgangen af
allerede har opført.
2019
2)
Dernæst vil der blive
udført en yderligere
kortlægningsfase i takt
med oprettelsen af
hvidvask-kollegierne.
c) Sende et klart signal til
sektoren om, at de prudentielle
tilsynsmyndigheder også vil
tage højde for risici ift. hvidvask
mv., under hensyn til de to typer
tilsynsmyndigheders respektive
kompetencer, samt at der er et
tæt samarbejde mellem de to
typer tilsynsmyndigheder.
d) Konkludere en bred
multilateral aftalememorandum
mellem alle relevante
tilsynsmyndigheder for hvidvask
mv. på linje med femte
hvidvaskdirektiv
Prudentielle
tilsyns-
myndigheder
samt
tilsynsmyndighed
er ift. hvidvask
mv.
ECB,
tilsynsmyndig-
heder ift. hvidvask
mv. med støtte fra
ESA’erne
Midt-2019
EBA opinion offentliggjort
juli 2019
10. januar
2019
Gennemført.
10
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
2080715_0011.png
Tabel 1
EU handlingsplan for bekæmpelse af hvidvask på kort sigt
Mål
Tiltag
e) Sikre velfungerende
muligheder for i praksis at sikre,
at tilsynsmyndigheder for
hvidvask mv. kan kommunikere
bekymringer til ECB, samt at
ECB kan tage højde for disse i
sit tilsyn
a) Klargøre de prudentiellle
tilsynsmyndigheder grad af
diskretion ifm., samt kriterierne
for, inddragelse af tilladelse ved
konstatering af seriøse brud på
reglerne for hvidvask mv. uht.
forskelle i praksis og juridiske
rammer i landene
b) sikre uniform fortolkning af
bestemmelserne om seriøse
brud på reglerne for hvidvask
mv. i kapitalkravsdirektivet
(CRD)
Ansvarlige
ECB, prudentielle
tilsynsmyndighed
er samt
tilsynsmyndig-
heder ift. hvidvask
mv. samt
ESA’erne
Tidshorisont
Fremskridt
Midt-2019
Status ikke kendt.
Der er opstartet et arbejde
med at forstå, hvorledes
hensyn ift. hvidvask har
spillet en rolle ift. hidtidige
inddragelser af
banktilladelser.
EBA anfører arbejdet:
1)
Gennem AMLC (en ny
permanent Anti-
Hvidvask Komité,
bestående af de
nationale anti-
hvidvask myndigheder
og EBA), mhp. at
udvikle en fælles
forståelse for, hvad
der udgør et seriøst
brud på hvidvask
reglerne i EU
2)
Sammen med de
prudentielle bank-
tiladdelses eksperter
og ECB, mhp. at
udvikle en fælles
fortolkning af det
fælles sprog fsva.
seriøst brud på
hvidvask reglerne ift.
overvejelser om
inddragelse af
banktilladelse.
Dette arbejde vil informere
tiltagene under punkt c) og
d).
Der er begyndt
overvågning gennem
drøftelser i AMLC samt
workshops organiseret af
EBA samt på baggrund af
EBA’s
erfaringer ifm.
reviews af de nationale
hvidvask-tilsyn på tværs af
EU.
ESA’erne, i
samarbejde med
de prudentielle
5.
Klargøre
c) sikre konsistent fortolkning af tilsyns-
aspekter
ift.
konsekvenserne af inddragelse myndigheder
inddragelse
af
af licens, særligt ift. behovet for samt
tilladelse
at videreføre kritiske funktioner i tilsynsmyndighed
banken, involveringen af
er ift. hvidvask
afviklingsmyndighederne,
mv.
beskyttelse af indskud, samt
mulighed for indskydergaranti-
fonden til at suspendere
udbetaling af indskud
d) identifiere tiltag tilgængelige
for de prudentielle
tilsynsmyndigheder for at
adressere prudentielle hensyn
som følge af risici ift. hvidvask
mv. samt brud på reglerne
herfor
a) Overvåge implementeringen
af ESA’erne fælles vejledning
om risiko-baseret tilsyn, og
udvide disse fsva.
administrative sanktioner for
brud på reglerne for hvidvask
mv. Dette uht. forskellig praksis
og juridiske rammer i EU-
landene samt uden at ændre på
EU-landenes muligheder for at
pålægge strafferetlige
sanktioner
b) styrke ESA’erne fælles
ESA’erne
vejledning om risiko-baseret
tilsyn vedr. fælles procedurer og
metoder for
tilsynsmyndighederne for
hvidvask mv. med finansielle
institutters overholdelse af
reglerne om hvidvask mv.
c) Opfølgning på
Kommissionens anbefalinger til
ESA’erne i rapporten om den
Supranationale risikovurdering
fra 2017, samt update af
rapporten
Midt-2019
Udgangen af
2019
6.
Forbedre
tilsynet
med
hvidvask
of
terrorfinansiering
og
forbedre
udvekslingen af
information
mellem
de
relevante
myndigheder
Udgangen af
2019
Overvågning og analyse
under a) vil informere
forbedringen af
vejledningerne vedr. risiko-
baseret tilsyn. Arbejde
herpå vil opstarte ved
udgangen af 2019.
Færdiggjort. ESA’erne har
sendt et fælles svar til
Kommissionen 18. januar
2019.
Januar 2019
11
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
2080715_0012.png
Tabel 1
EU handlingsplan for bekæmpelse af hvidvask på kort sigt
Mål
Tiltag
d) Færdiggøre vejledning om
samarbejde og
informationsudveksling mellem
prudentielle tilsynsmyndigheder
og tilsynsmyndigheder for
hvidvask mv., som vil etablere
hvidvasktilsyns-kollegier, uht.
bredest mulig
informationsdeling
e) Færdiggøre den fælles ESA-
udtalelse [om risiciene for
hvidvask mv. der påvirker EU’s
finansielle system, som skal
udgives hvert andet år], der
følger af artikel 6(5) i
hvidvaskdirektivet
Ansvarlige
Tidshorisont
Fremskridt
Høring herom er overstået.
Det overvejes nu yderligere
hvorvidt vejledningen
korrekt fanger linket mellem
prudentielt og hvidvask-
tilsyn.
Midt 2019
Januar 2019
Endnu ikke offentliggjort.
7. Dele ’best
practices’ ift. tilsyn
med hvidvask mv.
og finde grund for
konvergens heri
under forståelse
for
nationale
specificiteter
i
relation
til
hvidvask mv.
Udvikle programmer for
regelmæssig udveksling af
medarbejdere mellem
tilsynsmyndighederne og
potentielt med ESA’erne
Tilsynsmyndighed
erne for hvidvask
mv., i samarbejde
med ESA’erne
Midt 2019
AMLC drøftede og blev
enige om at fremme
udvekslings-programmer.
EBA vil føre en intranet-
side med dette formål, som
vil være klar i 2. kvartal
2019.
a) Foretage strikse, ikke-
overlappende, evaluerin-ger af
tilsynsmyndighederne
(prudentielle og ift. hvidvask
mv.) for at identifiere svagheder
og best-practices
EBA har påbegyndt en
flerårig proces med
evalueringer. De første tre
evalueringer er i forskellige
faser.
EBA er begyndt at give
bilateral feedback til de
kompetente
tilsynsmyndigheder som
den har evalueret, mhp. at
styrke deres hvidvask-tilsyn
med banker.
Erfaringerne fra
evalueringerne vil blive
brugt til:
1)
At udvikle EBA’s
træningsprogrammer
2)
At informere
tilpasningen af
ESA’ernes hvidvask-
vejledninger vedr.
risikobaseret tilsyn
Igangværende.
Igangværende. AMLC
agerer allerede som et
forum for udveksling af
information, nuværende og
opstående hvidvask-risici
og gode praksis. ESA’erne
har drøftet med AMLC
hvordan denne funktion
kan styrkes.
Igangværende. ESA’erne
har i november 2018
udgivet vejledninger der
skal forbedre samarbejdet
og informationsudveksling
mellem hvidvask-
myndigederne i EU. EBA’s
stående komité med ansvar
for prudentielle
tilsynskollegierovervejer
aktuelt, hvorledes der kan
gøres yderligere.
b) Baseret på ovenstående
evalueringer, forøge antallet af
kurser med fokus på hvidvask
mv. tilgængelige for
tilsynsmyndighederne, samt
give tematisk vejledning til
myndighederne
8.
Forbedre
ESA’ernes
kapacitet til at
gøre bedre brug
af
de
c) Løbende overvåge behovet
eksisterende
for at undersøge brud på EU-
tilsynsmæssige
retten fsva. hvidvask mv.
kompetencer og
værktøjer
d) Gøre større brug af anti-
hvidvask kommittéen (AMLC)
som forum for udveksling af
synspunkter vedr. tilsyn med og
risiko ift. hvidvask mv.
ESA’erne
Med det
samme
e) Fremme brugen af de
eksisterende tilsynskollegier til
at forbedre koordinationen og
informationsudveksling om
konkrete sager med hvidvask
mv. samt samspillet mellem
kollegier for prudentielt tilsyn og
tilsyn med hvidvask mv.
12
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
2080715_0013.png
Tabel 1
EU handlingsplan for bekæmpelse af hvidvask på kort sigt
Mål
Tiltag
f) Bruge artikel 33 i ESA-
forordningerne i dets
nuværende form som juridisk
basis for at udvikle en strategi
for interaktionen med tilsyns-
myndighederne for hvidvask
mv. i tredjelande
Ansvarlige
Tidshorisont
Fremskridt
Igangværende. EBA
overvejer hvordan der kan
udvikles en strategi for
interaktionen med
tredjelandes hvidvask-
myndigheder.
Anm.:
’Hvidvask mv.’ refererer til hvidvask og terrorfinansiering. I handlingsplanen refererer tilsynsmyndigheder for
hvidvask mv. kun til tilsynsmyndgihederne for hvidvask mv. i den finansielle sektor.
Kilde:
Rådskonklusionerne, Kommissionen, ESA’erne og egen
tilvirkning
13
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 8:
EU-sortliste over tredjelande fsva. rammerne for be-
kæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
1. Resume
Kommissionen vedtog 13. februar 2019 en delegeret retsakt (forordning) med en liste af lande uden
for EU (tredjelande), hvor Kommissionen vurderer, at der er strategiske mangler i deres rammer for
bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, i et omfang der i væsentlig grad truer
EU’s finansielle system.
Rådet gjorde imidlertid enstemmigt indsigelse mod den delegerede retsakt, idet
EU-landene ikke var enige i metoden og kriterierne for Kommissionens vurderinger samt processen,
herunder særligt manglende høring af de respektive tredjelande og utilstrækkelig involvering af EU-
landene. Listen trådte derfor ikke i kraft.
Kommissionen har siden genovervejet processen for at opdatere listen og ventes på ECOFIN 10.
oktober 2019 at præsentere status for arbejdet med vedtagelse af en ny liste.
Fra dansk side støttes listen som et vigtigt redskab i kampen mod hvidvask og terrorfinansiering.
Samtidig lægges der fra dansk side vægt på, at Kommissionens arbejde med identifikation af høj-
risikotredjelande ift. forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering er transparent
både over for EU-lande og berørte tredjelande, og at EU-landene bliver systematisk inddraget og
hørt i god tid. Endvidere lægges der vægt på konsistens af EU-arbejdet ift. arbejdet i multilaterale
organisationer såsom Financial Action Task Force, FATF, og at arbejdet baseres på fælles in-
ternationale standarder.
2. Baggrund
Gældende internationale standarder og henstillinger vedr. bekæmpelse af hvidvask
og terrorfinansiering er forankret i arbejdet i Financial Action Task Force (FATF).
FATF blev etableret i 1989 og er et mellemstatsligt samarbejde om bl.a. bekæmpelse
af hvidvask og terrorfinansiering.
4
En stor del af arbejdet i FATF består i løbende
peer-reviews af dets medlemmer
ift. efterlevelse af FATF’s
anbefalinger, samt ved-
ligeholdelse af en sortliste og en gråliste over højrisiko-jurisdiktioner (aktuelt hhv.
2 og 12 jurisdiktioner,
jf. bilag 1).
Listerne indeholder lande, hvor der efter FATF’s
opfattelse er en forhøjet risiko for hvidvask eller finansiering af terrorisme. På grå-
listen er lande, der indgår i en dialog med FATF om en handlingsplan for at styrke
rammerne for bekæmpelse af hvidvask i landet. På sortlisten er lande, der ikke ind-
går i en dialog med FATF om en handlingsplan.
I EU er arbejdet med bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering især forankret
i hvidvaskdirektivet og den løbende opdatering og implementering af dette direktiv.
Reglerne har til formål at skabe en solid, klar og forudsigelig retlig ramme til beskyt-
telse af bl.a. EU's finansielle system. De gældende regler på området er 4. hvidvask-
direktiv. EU vedtog i maj 2018 det 5. hvidvaskdirektiv, der indeholder en række
yderligere stramninger af reglerne, og som vil være gældende fra 10. januar 2020.
4
Danmark har været fast medlem af FATF siden 1991. Herudover er Kommissionen og 14 andre EU-lande medlemmer.
14
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
4. hvidvaskdirektiv indebærer bl.a., at Kommissionen gives beføjelse til at vedtage
en EU-liste over højrisikotredjelande med strategiske mangler i deres ordninger for
bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, der i væsentlig grad
truer
EU’s
finansielle system. I henhold til direktivet skal Kommissionen ved iden-
tificeringen af højrisikotredjelande tage hensyn til relevante evalueringer, vurderin-
ger eller rapporter, der er udarbejdet af internationale organisationer og standard-
sættere med kompetence på området.
EU’s liste
over højrisikotredjelande blev ved-
taget første gang i juli 2016 og er siden blevet revideret tre gange, senest i juli 2018.
Den nuværende EU-liste og Kommissionens forslag til ny liste af 13. februar 2013
fremgår af
bilag 1.
De virksomheder, der er omfattet af hvidvaskloven (fx kreditinstitutter, finansie-
ringsinstitutter, revisorer, ejendomsmæglere og advokater), skal ifølge hvidvaskdi-
rektivet anvende skærpede kundekendskabsprocedurer ved etableringen af forret-
ningsforbindelser eller udførelsen af enkeltstående transaktioner, der involverer
højrisikotredjelande
på EU’s liste.
Der er to måder, hvorpå et land kan identificeres som et højrisikoland
på EU’s liste:
1) ved at være opført på enten FATF's sort- eller grå-liste over forhøjet risiko for
hvidvask eller terrorfinansiering (hvis Kommissionens selvstændige analyse bekræf-
ter FATF’s vurdering af landet)
og 2) ved at Kommissionen, på grundlag af eksterne
informationskilder vurderer, at der i væsentlig grad i landet er strategiske mangler i
landets ordninger for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering, som truer EU’s
finansielle system.
Kommissionen anfører, at der som følge af 5. hvidvaskdirektiv er en klar retlig for-
pligtelse med henblik på en mere uafhængig vurdering fra EU’s side. Som
følge af
ændringer med 5. hvidvaskdirektiv blev kriterierne for vurderingen under 2) oven-
for ændret til bl.a. også at omfatte et kriterium vedrørende adgang til og udveksling
af oplysninger om selskabers reelle ejere, som går videre end
FATF’s kriterier for
højrisikotredjelande.
Seneste opdatering af EU-listen
Kommissionen vedtog 13. februar 2019 en opdatering af listen (i form af en dele-
geret retsakt) med 23 jurisdiktioner på listen (se bilag 1). Af disse var 12 jurisdikti-
oner fra FATF’s offentlige lister
5
. På grundlag af gennemgangen af yderligere infor-
mationskilder konkluderede Kommissionen, at der i 11 jurisdiktioner som ikke stod
på FATF’s lister
var strategiske mangler i deres ordninger for bekæmpelse af hvid-
vask og terrorisme, når der ses på trusselsniveauet og deres risikoprofil
6
.
Bahamas, Botswana, Etiopien, Ghana, Iran, Den Demokratiske Folkerepublik Korea, Pakistan, Sri Lanka, Syrien, Trinidad
og Tobago, Tunesien og Yemen.
6
Afghanistan, Amerikansk Samoa, Guam, Irak, Libyen, Nigeria, Panama, Puerto Rico, Saudi-Arabien, De Amerikanske Jom-
fruøer og Samoa. Af disse er fire (Samoa, Guam, Puerto Rico og De Amerikanske Jomfruøer) amerikanske territorier.
5
15
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
Rådet gjorde imidlertid indsigelse ift. den delegerede retsakt
7
, idet EU-landene en-
stemmigt var imod Kommissionens opdatering af listen. Indsigelsen skyldes i høj
grad manglende gennemsigtig om udarbejdelsen af listen, herunder ift. utilstrække-
lig inddragelse af EU-landene og manglende konsultation af berørte tredjelande. På
baggrund af afvisningen af listen har Kommissionen påbegyndt overvejelser om en
ny metode til at opdatere listen, der tager højde for EU-landenes kritik.
3. Formål og indhold
Kommissionen arbejder på en opdateret metode til at udpege højrisikotredjelande.
Metoden bliver drøftet med EU-landene og er fortsat under udarbejdelse. Metoden
indeholder otte såkaldte byggesten, som Kommissionen bruger til at vurdere ram-
merne for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering i tredjelandet:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Hvorvidt tredjelandet har kriminaliseret hvidvask og terrorfinansiering;
krav om rettidig omhu (due diligence) ift. kunder og krav om rapportering af
mistænkelige transaktioner i den finansielle sektor;
krav om rettidig omhu (due diligence) ift. kunder og krav om rapportering af
mistænkelige transaktioner i den
ikke-finansielle
sektor;
effektive sanktionsbestemmelser i tilfælde af brud på hvidvasklovgivningen;
kompetente myndigheders beføjelser og procedurer på området;
tredjelandets praksis for internationalt samarbejde på området;
eksistensen af og muligheden for at udveksle information om reelle ejere;
gennemførelse af målrettede finansielle sanktioner vedtaget i FN-regi.
Derudover drøftes det bl.a. hvordan Kommissionen skal gå i dialog med et tredje-
land, førend det kan placeres på højrisikolisten (f.eks. ved at drøfte foreløbige ana-
lyseresultater og ved at indgå i dialog med tredjelandet om at rette op på eventuelle
mangler), hvordan listen skal relatere sig til FATF-listerne samt hvornår Kommis-
sionen skal drøfte listen med EU-landene i regi af Kommissionens ekspertgruppe
vedr. hvidvask og terrorfinansiering (EGMLTF), og hvornår der skal gives meldin-
ger til offentligheden om opdateringer af listen.
Efter flere konsultationer af EU-landene i ekspertgruppen fremsendte Kommissi-
onen et udkast til opdateret metodologi til landene 13. august 2019. I den reviderede
metodologi er der lagt særligt fokus på transparens, inddragelse af EU-lande samt
behørig konsultation med tredjelande. Kommissionen har til brug for dette udar-
bejdet tidsplaner og arbejdsgange for det videre arbejde med listen.
Af den opdaterede metodologi fremgår bl.a., at tredjelande, der fremgår af FATFs
grå og sorte
liste, i udgangspunktet også vil fremgå af EU’s liste. Fsva. lande, der
bliver taget af FATFs grå og sorte liste, vil Kommissionen vurdere, hvorvidt tred-
jelandets handlingsplan (der skal opfyldes før det kan overvejes at tage dem af listen)
7
Dette i overensstemmelse med proceduren hvorefter Rådet (med kvalificeret flertal) eller Europa-Parlamentet (med flertal)
kan gøre indsigelse mod en delegeret retsakt.
16
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
er tilstrækkelig, set i forhold til EU-specifikke krav om fx reelle ejere, og om en
sådan handlingsplan skal yderligere udbygges med EU-specifikke krav/punkter.
Kommissionen har oplyst, at man har igangsat arbejdet med at konsultere de i den
delegerede forordning foreslåede tredjelande til EU-listen.
Kommissionen har endnu ikke fremlagt sit nye bud på liste.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om Kommissionens forslag til revideret me-
tode. Europa-Parlamentet støttede Kommissionens oprindelige delegerede retsakt.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
4. hvidvaskdirektiv er implementeret i dansk ret i lov om forebyggende foranstaltnin-
ger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) af 8. juni 2017. Den
danske implementering af 5. hvidvaskdirektiv (Lov om ændring af hvidvaskloven og
lov om finansiel virksomhed) blev offentliggjort 8. maj 2019 og træder kraft 10. januar
2020. Visse bestemmelser trådte imidlertid i kraft 1. juli 2019.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser, men vedtagelse af
den delegerede retsakt vil medføre, at enheder omfattet af hvidvaskloven i Danmark
vil være forpligtede til at anvende skærpede kundekendskabsprocedurer ved etable-
ringen af forretningsforbindelser eller udførelsen af transaktioner med lande på EU-
listen. De erhvervsmæssige konsekvenser forventes dog at være begrænsede.
8. Høringer
Kommissionens forslag til revideret metode har ikke været i ekstern høring. Den
delegerede retsakt af 13. februar var umiddelbart efter fremlæggelsen i skriftlig hø-
ring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor. Der blev ikke modtaget be-
mærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle EU-lande støtter op om en transparent og forudsigelig proces for udpegelse af
højrisikotredjelande. Idet Kommissionens metode til at udpege disse fortsat er under
udarbejdelse er det endnu uklart, om metoden kan støttes af EU-landene.
17
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
10. Regeringens generelle holdning
Kampen mod hvidvask og terrorfinansiering er en høj prioritet for regeringen. Fra
dansk side støttes listen over højrisikotredjelande som et vigtigt redskab i kampen
mod hvidvask og terrorfinansiering.
Fra dansk side lægges vægt på, at Kommissionens arbejde med identifikation af
højrisikotredjelande ift. bekæmpelse af hvidvask og forebyggelse mod terrorfinan-
siering respekterer arbejdet i multilaterale organisationer såsom FATF og bygger på
fælles internationale standarder. Hvis Kommissionen udvider eller begrænser sin
liste i forhold til FATF’s lister, bør
der være en klar begrundelse.
Fra dansk side findes det i den forbindelse væsentligt, at Kommissionens arbejde
med listen skal være transparent både over for EU-lande og berørte tredjelande, og
at disse bliver systematisk hørt i god tid, samt at Kommissionen inddrager og lytter
til EU-lande i tilstrækkeligt omfang.
Fra dansk side lægges vægt på, at Kommissionen skal vurdere højrisikotredjelande
ud fra klare og objektive kriterier og i videst muligt omfang baseret på information,
som kan deles fortroligt med EU-landene.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret skriftligt om den delegerede retsakt 26. fe-
bruar 2019.
18
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
2080715_0019.png
Bilag 1. Lister over lande med forhøjet risiko for hvidvask og terrorfinansiering
Tabel 1
FATF-lister og Kommissionens tidligere udkast til liste
FATF-sortliste, FATF-gråliste, juni Gældende EU-liste, juli
Kommissionens forslag til liste af 13/2/2019
juni 2019
2019
2018
Den Demokrati-
ske Folkerepu-
Bahamas
Afghanistan
Afghanistan
blik Korea
Bosnien og Herzego-
Iran
Botswana
Amerikansk Samoa
vina
Den Demokratiske Fol-
Cambodia
Bahamas
kerepublik Korea
Etiopien
Ghana
Pakistan
Panama
Sri Lanka
Syrien
Trinidad og To-
bago
Tunesien
Yemen
Etiopien
Guyana
Iran
Irak
Laos
Pakistan
Syrien
Uganda
Vanuatu
Yemen
Botswana
Den Demokratiske Folkerepublik Korea
Etiopien
Ghana
Guam
Iran
Irak
Libyen
Nigeria
Pakistan
Panama
Puerto Rico
Samoa
Saudi-Arabien
Sri Lanka
Syrien
Trinidad og Tobago
Tunesien
De Amerikanske Jomfruøer
Yemen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Anm.:
FATF’s sortliste og gråliste er senest opdateret 21. juni 2019, hvor Serbien blev taget af grålisten og Panama
tilføjet grålisten. På sortlisten er
lande, hvor der efter FATF’s opfattelse er forhøjet
risiko for hvidvask eller
finansiering af terrorisme, og hvor det enkelte land ikke er i dialog med FATF om en handlingsplan. FATF
anmoder sine medlemmer og andre jurisdiktioner om at tage foranstaltninger for at beskytte det internationale
finansielle system mod den løbende og omfattende risiko for hvidvask af penge og finansiering af terrorisme,
der udspringer fra de jurisdiktioner, der er på den sorte liste. På grålisten er
lande, hvor der efter FATF’s
opfattelse er forhøjet risiko for hvidvask eller finansiering af terrorisme, men hvor det enkelte land er i dialog
med FATF om en handlingsplan.
Kilde: FATF og Kommissionen.
19
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 55: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. oktober 2019, fra finansministeren
20