Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2080271_0001.png
Evaluering af modernisering af lodsområdet
18.09.2018
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0002.png
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og opsummering af konklusioner
2. Udvikling af lodsanvendelsen
3. Udvikling i markedsandele
4. DanPilots økonomi
5. Prisudvikling
6. Bilag
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0003.png
Lodsmarkedet betjenes af DanPilot i hele landet med enkelte andre mindre
aktører, som primært dækker regionallodsninger til egen havn
Overblik over det danske lodsmarked, 2018
SKAGEN 1 & 2
SKAW
SKAGEN LODSERI
HIRTSHALS
FREDERIKSHAVN
Kommentarer
Udvalgte DanPilot lodsmærker for
gennemsejling- og regionallodsninger
Lodsmærker for Danish Pilot
Services gennemsejlingslodsninger
Havne med Grandfather Rights som
foretager regionallodsninger til egen havn
Tidligere lokationer for Danish
Pilot Services regionallodsninger
Lokationer, hvor DanPilot har overtaget
forsyningspligten efter ophørt lodseri
Ophørte
lodserier
Øresundsruten for
gennemsejlingslodsninger
Denne rapport beskæftiger sig overordnet med to lodstyper:
Regionallodsninger: Lodsninger ind/ud af havn
Gennemsejlingslodsninger: Lodsninger på gennemsejlingsruten,
Rute T (Øresund er ikke inkluderet)
Hanstholm og
Hirtshals har
<200 lodsninger
årligt
DanPilot er markedsledende ved begge typer af lodsninger
Gennemsejlingsruten igennem Storebælt, T-ruten (eller route Tango)
strækker sig fra Skagen til Gedser (også mulighed for påsætning af lods
ved Bornholm, som ikke berøres i denne analyse). Ruten fra Skagen til
Gedser kan deles i tre delstrækninger:
Skagen til Grenaa (SKA - GRE)
Grenaa til Spodsbjerg (GRE - SPO)
Spodsbjerg til Gedser (SPO - GED)
HANSTHOLM
LIMFJORDEN
LIMFJORDS PILOT
Dækker flere
havne
GRENAA
SOUND NORTH
ÅRHUS
DW T13
FREDERICIA
KALUNDBORG
SJÆLLANDS REV
Storebælt (T- ruten) for
gennemsejlingslodsninger
-
DROGDEN
Sjællands Rev/DW T13 har i stigende grad afløst lodspunktet Grenaa
IMO anbefaler, at der benyttes lods på hele T-ruten (alle tre
delstrækninger)
DanPilot har forsyningspligt i dansk søterritorium og den danske EEZ* samt
andre kyststaters EEZ i Den Engelske Kanal, Nordsøen, Skagerrak, Kattegat
og Østersøen
Lodsmarkedet er karakteriseret ved, at den dominerende aktør, DanPilot,
har forsyningspligt. Forsyningspligten betyder, at DanPilot skal varetage de
lodsopgaver (gennemsejlings- og regionallodsninger), som private lodserier
ikke kan eller vil udføre. Derfor skal DanPilot til alle tider have et
beredskab, som kan varetage alle lodsopgaver i landet, herunder også de
underskudsgivende lodsopgaver på regionallodsningsmarkedet
LITLLE BELT NORTH FYNSHOVED
ESBJERG
AABENRAA
ENSTED
SPODSBJERG
LITLLE BELT SOUTH
BORNHOLM E&W
RØNNE
GREAT BELT SOUTH
KADETRENDEN
Kilde: DanPilot, Danish Pilot Service. Lodsloven, interviews
*EEZ = Exclusive Economic Zone, Eksklusiv Økonomisk Zone. Havområde indtil en afstand af 200 sømil fra kysten, som en kyststat har eneret til mht. udnyttelse af havets, havbundens og undergrundens resurser
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0004.png
Der findes en række lodstjenester
fokus i denne rapport er gennemsejlings- og
regionallodsninger
Produkter
Gennem-
sejlings-
lodsninger
Regional-
lodsninger
Ship-to-Ship
(STS)
operationer
Definition
Lodsning af skibe, der passerer igennem dansk søterritorium
uden at lægge til i dansk havn. Foretages typisk gennem
Storebælt og Øresund
Lodsning af en sejlads eller en del heraf, som påbegyndes eller
afsluttes i dansk havn, uanset om der under sejladsen skiftes
lods, og uanset om der sejles igennem de danske stræder
Består i at overføre flydende last fra ét skib til et andet skib. En
STS-lodsning består i enten at lægge de skibe, der skal foretage
STS, langs, eller at lade dem gå fra efter endt STS
Ved bunkering forstås overførsel af brændstof til et skib, som
udelukkende er bestemt for drift af det modtagende skib
Kommentarer
Fokus for følgende analyse er
gennemsejlings- og
regionallodsninger
Bugsering fremgår af DanPilots
data som en regionallodsning.
DanPilot registrerer dem som en
almindelig havnelodsning uden
mulighed for at bryde dette
yderligere ned
Generelt står DanPilot for
størstedelen af både regional-,
gennemsejlings- og andre typer
lodsninger. Konkurrencen på
markedet er meget begrænset
Bunkering
Bugsering
Lodsning af bugseret skib eller af bugserende skib, hvis det
bugserede skib ikke er bemandet eller ikke kan fremdrives ved
egen maskinkraft
Betegner den situation, hvor et skib efter at være gået på
grund, eller på grund af andre tekniske eller
manøvredygtighedsmæssige grunde rekvirerer lods, indtil det
opståede problem er løst
Kilde: Lodseriernes hjemmesider
3
Flot-
bringning
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0005.png
Opsummering af konklusioner (1/2)
Generelt
Analysen fokuserer på markedet for regional- og gennemsejlingslodsninger i perioden 2014-2017, dog inddrages data for
2018 enkelte steder, hvor der er sket betydelige ændringer, og hvor data er tilgængeligt
Hvis ikke andet er nævnt, inkluderer gennemsejlingslodsninger og gennemsejlinger udelukkende IMO anbefalede skibe (+11
dybgang) på T-ruten. Altså medtages gennemsejlingen på Øresund som udgangspunkt ikke
Antal af lodsninger er steget gennemsejlingslodsninger og faldet for regionallodsninger
Gennemsejlingsvolumen er generelt steget i T-ruten, og således er antallet af
gennemsejlingslodsninger også steget.
Dog
er compliance andelen på hele T-ruten faldende. Anvendelsen af lods på den IMO anbefalede T-rute er faldet fra 87,7% til
79,9% i perioden; flere tager dog lods på igennem Storebælt (Spodsbjerg
Grenaa), hvor andelen af lodsninger på
delstrækningen er steget fra 95,8% til 97,1%
Med den nedadgående compliance stiger potentialet for lodsede sømil. Generelt ses et potentiale på 12% flere lodsede sømil
på gennemsejlinger
Top 20 havne står for 80% af alle
regionallodsninger
i 2017. Således står de resterende 45 havne for kun 20% af alle
regional lodsninger, med gennemsnitligt 61 lodsninger i 2017. De 20 mindste havne havde i gennemsnit kun 10 lodsninger i
2017 og stod for kun 1,7% af lodsninger
Markedet har set ophør af lodsforretninger og konsolidering siden konkurrenceudsættelse på lodsmarkedet for
regionallodsninger. Fra 2013 er 1 lodseri lukket, og 3 er blevet opkøbt af eller indgået samarbejde med DanPilot
DanPilots markedsandel på
gennemsejlingslodsninger
er gået fra 100% i 2014 til 86% i 2017, hvilket skyldes Danish Pilot
Services indtræden på markedet og den gradvise konkurrenceudsættelse. Markedet for gennemsejlingslodsninger er
profitabelt med et overskud på 41 mio. DKK for Danpilot i 2017
Udvikling i
lods-
anvendelsen
Udvikling i
markeds-
andele
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0006.png
Opsummering af konklusioner (2/2)
Med konsolideringer i markedet på regionallodsninger er DanPilots markedsandel gået fra 71% i 2014 til 81% i 2017 og ca.
90% i 2018. Efter DanPilots opkøb af Danish Pilot Services regionallodsningsforretning i 2018 (8% markedsandel i 2017) er
Århus havn eneste signifikante konkurrent til DanPilot. Århus havn havde i 2017 en markedsandel på 10%. De resterende
havnelodserier har meget små markedsandele. Reelt er der dog ingen konkurrence på regionallodsmarkedet, da
havnelodserierne kun orienterer sig mod lodsninger i egen havn. Regionallodsningsmarkedet er underskudsgivende marked
for Danpilot med 26 DKK mio. i 2017 reduceret fra 41 DKK mio. i 2014
DanPilot har haft et positivt driftsresultat i perioden 2014-2017, men omsætningen er faldende grundet den fortsatte
konkurrenceudsættelse på gennemsejlingslodsninger
DanPilot har i perioden reduceret underskuddet på regionallodsninger. Imens er overskuddet for gennemsejlingslodsninger
faldet
Udvikling i
markeds-
andele
DanPilots
økonomi
Både prisen for regional- og gennemsejlingslodsninger består af 4 elementer (for DanPilot og Danish Pilot Service):
Grundbeløb, tillægsbeløb baseret på skibets størrelse, et beløb per lodset sømil og rejseomkostninger, som udregnes som en
procent del af prisen for de andre elementer
For DanPilot er prisen for
gennemsejlingslodsninger
er faldet for lodsning på hele T-ruten med 7% når der medtages de
rabatter, som DanPilot giver på gennemsejlinger på den fulde rute. Der gives ikke rabat på delstrækninger
Prisen for
regionallodsninger
er gennemsnitligt steget med 6% per år i perioden (baseret på DanPilot). Stigningen
inkluderer både grundbeløb, tillægsbeløb og prisen per lodset sømil og svarer til en 18% stigning i alt over perioden.
Yderligere er nogle lodsmærker flyttet i perioden 2017-2018 for at effektivisere, hvilket har betydet højere priser på nogle
regionallodsninger i form af ekstra sømil
Stigningen i priser sammen med flyttede lodsmærker i 2018 betyder, at nogle havne oplever prisstigninger for
regionallodsninger til deres havn på op til ~30-40%. Dog er grundbeløbet også hævet fra 2017-2018, og stigningen skyldes
således ikke udelukkende den øgede distance
Pris-
udvikling
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0007.png
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og opsummering af konklusioner
2. Udvikling af lodsanvendelsen
2.1 Udvikling i gennemsejlingslodsninger
2.2 Udvikling i regionallodsninger
3. Udvikling i markedsandele
4. DanPilots økonomi
5. Prisudvikling
6. Bilag
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0008.png
Antallet er lodsninger er steget, men der er faldende IMO compliance på T-ruten
Antal gennemsejlinger for IMO skibe på hele T-ruten
1
+5,0%
2.812
346
2.466
(87,7%)
2014
Med lods
Udenlods (flag state letter)
2
3.039
530
2.509
(82,6%)
2015
3.159
594
2.565
(81,2%)
2016
3.251
654
2.597
(79,9%)
2017
I 2017 udgjorde
top 10 havne 59%
af total antal
regionallodsninger,
imens top 20
havne udgjorde
80%
577
527
462
Total antal regionallodsninger
-3,5%
15.256
15.041
14.165
Top 10 havne, antal regionallodsninger per havn, 2017
1.462
13.708
1.334
855
810
744
698
629
2014
2015
2016
2017
Esbjerg Århus Fredericia Statoil Aalborg Prøve- Køben- Lindø Randers Mariager
havn
Havn
havn Oliepier Havn stenen havns begge Havn
Fjord
Havn
Note: Grundet data grundlag er der ikke fuldstændig overensstemmelse mellem total antal regionallodsninger fordelt på havne og på lodserier (slide 25)
1
Hele T-ruten består af tre delstrækninger,
2
Anmærkning til skibe der ikke overholder IMOs anbefalinger på hele eller dele af gennemsejlingsruten
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0009.png
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og opsummering af konklusioner
2. Udvikling af lodsanvendelsen
2.1 Udvikling i gennemsejlingslodsninger
2.2 Udvikling i regionallodsninger
3. Udvikling i markedsandele
4. DanPilots økonomi
5. Prisudvikling
6. Bilag
8
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0010.png
Anvendelsen af lods på IMO anbefalede gennemsejlingslodsninger er faldet fra
87,7% til 79,9% i perioden…
IMO indbefattede skibe og overholdelse af IMO anbefalinger
87,7%
74,2%
97,4%
82,6%
68,7%
92,4%
+1,7%
2.466
873
2.509
2.565
873
81,2%
65,7%
92,4%
79,9%
66,0%
92,6%
2.597
Kommentarer
Der ses et fald i compliance over hele T-ruten. Dog ses der en
stigning i brug af lods på delstrækningen SPO
GRE. Dette
tyder på et ændret mønster i, hvordan rederier benytter sig af
lodsservices, nemlig at der vælges kortere distancer, hvor der
benyttes lods
Der ses en stigning i gennemsejlingsvolumen, altså antal af
passager, svarende til en gennemsnitlig årlig stigning på 1,7%
Ovenstående hænger også sammen med nyt tilbud om
lodsmærke ved Sjællands Rev fra begge aktører, som medfører
en kortere lodset distance i forhold til lodsmærket ved Grenaa
Selvom der er tilfredshed med valgmuligheder, services og nye
lodsmærker er det primære konkurrenceparameter prisen
mellem de to gennemsejlingslodserier
Nogle rederier ser ikke en værdi i at have lods med fra
Sjællands Rev til Skagen. TORM har f.eks. flyttet ankerplads fra
Skagen til Göteborg, da der ikke er lodspligt på denne
strækning
Ifølge rederierne er kvaliteten af lodserne er helt i top hos
begge lodserier
870
1.025
1.593
1.639
1.692
1.572
2014
2015
2016
Tanker
2017
Dry cargo
9
Tanker og dry cargo lagt sammen
Kilde: Underbilag 1a, interviews
Note: data for 2014 er ikke komplet
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0011.png
…imens anvendelsen af lods på strækningen Grenaa –
Spodsbjerg er steget fra
95,8 til 97,1%
IMO indbefattede skibe fordelt på delstrækninger på Rute T
Skagen (SKA)
De fire viste
lokationer er blevet
flyttet i perioden
2014-2017. Ligesom
DanPilot og Danish
Pilot Service ikke
lodser fra de
nøjagtigt samme
Grenaa (GRE)
lokationer
Skagen-Grenå
Grenå- Spodsbjerg
Spodsbjerg-Gedser
SKA
GRE
-
83,2%
2.527
886
1.641
GRE
SPO
95,8%
2.694
1.060
1.634
SPO
GED
97,4%
2.960
1.194
1.766
97,2%
3.072
1.254
1.818
97,1%
3.157
1.465
1.692
81,6%
2.579
886
1.693
80,1%
2.605
1.033
1.572
Tanker
Dry cargo
Tanker og dry cargo
lagt sammen
Andel af skibe som
følger IMO anbefaling
93,4%
2.626
993
1.633
2014
Kilde: Underbilag 1a
Note: Data for 2014 er ikke komplet
92,3%
2.806
1.046
1.760
2015
90,2%
2.848
1.039
1.809
2016
89,9%
2.923
1.234
1.689
2017
10
Spodsbjerg (SPO)
Gedser (GED)
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0012.png
Der er et potentiale på 12% yderligere lodsede sømil i 2017, hvis alle IMO
indbefattede passager tog lods på hele T-ruten
Lodsede og potentiale for lodsede sømil for IMO indbefattede passager,
‘000
Lodsede sømil
Poteniale for lodsede sømil
12%
878
787
804
Kommentarer
Den lodsede mængde sømil er steget fra 718.000
til 804.000 sømil fra 2014-2017. Dette svarer til
en gennemsnitligt stigning på 3% per år
Den samlede mængde lodsede sømil er steget i
perioden fordi volumen af passager er steget
I fremtiden vil der være plads til fortsat vækst i
den lodsede mængde sømil, hvis den
nedadgående compliance kan vendes
DanPilot har set, at der er sket et fald i
gennemsnitlig antal sømil per lodsning
12%
904
10%
9%
782
718
767
845
Lodsende sømil er det antal
sømil på T-ruten, hvor skibe
tog lods ombord
Potentialet angiver
lodsmængden, hvis alle
skibe indbefattet af IMOs
anbefalinger tog lods
ombord hele vejen fra
Gedser til Skagen
2014
2015
2016
2017
11
Kilde: Baseret på opgørelsen i underbilag 1a., DanPilot
Note: Data for 2014 inkluderer ikke lodsninger i månederne jan-jul
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0013.png
Det største potentiale for lodsede sømil er på delstrækningen fra Skagen til
Grenaa, imens det laveste potentiale er på delstrækningen Grenaa til Spodsbjerg
Lodsede sømil per strækning,
‘000
Lodsede sømil
Poteniale for lodsede sømil
SKA - GRE
GRE - SPO
SPO - GED
20%
316
263
22%
329
268
25%
338
271
4%
283
295
3%
311 319
3%
323 332
3%
331 341
7%
194
8%
210
11%
218
197
11%
224
202
181
194
2014
2015
2016
2017
2014
2015
2016
2017
2014
2015
2016
2017
12
Kilde: Baseret på opgørelsen i underbilag 1a.
Note: Antal sømil er opgjort for den samme strækning i hele perioden. Fra 2014-2015 flyttede DanPilot lodsmærke fra bøje 23 til bøje 13, hvilket forlængede GRE- SPO med 48, imens SKA
GRE blev forkortet
med ca. samme distance. Dette betyder ikke noget for det relative potentiale vist i denne rapport
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0014.png
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og opsummering af konklusioner
2. Udvikling af lodsanvendelsen
2.1 Udvikling i gennemsejlingslodsninger
2.2 Udvikling i regionallodsninger
3. Udvikling i markedsandele
4. DanPilots økonomi
5. Prisudvikling
6. Bilag
13
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0015.png
Udviklingen i regionallodsninger på de 20 største havne
1
2014-2017 svarer samlet
set til et gennemsnitligt årligt fald på 3,1%
Skagen havn, 436
(14%)
Frederikshavn
havn, 306 (6%)
Aalborg Oliehavn
321, (-9%)
Aalborg havn 744,
(-2%)
Mariager Fjord og
havne, 462 (18%)
Randers havn,
527 (1%)
Fredericia havn,
855 (-11%)
Kolding havn, 208
(6%)
Esbjerg havn,
1.462 (-16%)
Grenaa havn, 182
(1%)
Århus havn,
1.334 (3%)
Antal regionallodsninger
>900
900-600
599-300
<300
xx (y%) = antal lodsninger i
2017 (CAGR
2
vækst 2014-
2017)
Kommentarer
Kortet illustrerer top 20 havne målt på regionallodsninger.
Den mindste havn i top 20 er Grenaa havn, som i 2017 så
182 regionallodsninger. Derved kommer ingen af de
resterende 45 havne over denne værdi
Top 20 havne står for 80% af regionallodsninger i 2017.
Således står de resterende 45 havne for kun 20% af alle
regional lodsninger med gennemsnitligt 61
regionallodsninger i 2017 (top 10 havne står for 59% af
alle regionallodsninger). De 20 mindste havne har meget
få lodsninger
i gennemsnit 12 lodsninger
Esbjerg havn med flest lodsninger står for hele 11% af
alle regionale lodsninger i 2017
Kalundborg havn har set det største fald i lodsninger for
top 20 havne i perioden med et gennemsnitligt årligt fald
på 18%
Mariager Fjord har set den største stigning i perioden med
en gennemsnitlig årlig stigning på 18%
Fuldt overblik over havne og væksten i regionallodsninger
kan findes i appendiks
Statoil Oliepier,
810 (-4%)
Avedøreværket,
236 (5%)
Prøvestenen, 698
(13%)
Københavns havn,
629 (-5%)
Kalundborg havn,
327 (-18%)
Lindø, 577 (7%)
Næstved havn,
205 (6%)
Nyborg havn, 224
(6%)
Odense havn, 404
(-7%)
Kilde: 14-17 shipmentData, modtaget af Søfartsstyrelsen
1
Baseret på antal regionallodsninger og inkl. værker og oliehavne,
2
Compound annual growth rate, gennemsnitlig årligt vækstrate
14
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0016.png
Top 20 største havne havde i 2017 i gennemsnit 547 lodsninger, mens de 20
mindste i gennemsnit havde bare 12 lodsninger
10.000
11.000
12.000
13.000
14.000
1.000
2.000
3.000
4.000
5.000
6.000
7.000
8.000
9.000
Esbjerg havn
Århus Havn
Fredericia havn
Statoil Oliepier
Aalborg Havn
Prøvestenen
Københavns Havn
Lindø begge
Randers Havn
Mariager Fjord
Skagen Havn
Odense Havn
Kalundborg Havn
Aalborg Oliehavn
Frederikshavn Havn
Avedøreværket
Nyborg Havn
Kolding Havn
Næstved Havn
Grenaa Havn
Studstrupværket
Køge Havn
Thyborøn Havn
Nakskov Havn
Nykøbing Falster Havn
Hirtshals Havn
Korsør Havn
Vejle Havn
Amagerværket
Horsens Havn
Stigsnæsværket
Gulf Havn
Asnæsværket
Vordingborg Havn
Aabenraa Havn
Rønne Havn
Frederiksværk Havn
Rødbyhavn
Enstedværket
Aggersund Havn
Hanstholm Havn
Skærbækværket
Hundested Havn
Gedser Havn
Odden Færgehavn
Hvide Sande Havn
Skive Havn
Svendborg Havn
Kyndbyværket
Thisted Havn
Struer Havn
Bandholm Havn
Nykøbing Mors Havn
Masnedø Havn
Assens Havn
Stubbekøbing Havn
Orehoved Havn
Rudkøbing Havn
Lyngs Odde
Sønderborg Havn
Søby Havn
Middelfart Havn
Fur Havn
Løgstør Havn
Hals Havn
0
1.462
Top 20 havne står for 80% af alle
lodsninger og har i gennemsnit
547 lodsninger
Kilde: 14-17 shipmentData, modtaget af Søfartsstyrelsen
15
Top største 20 havne
Grafen kumulerer antal regionallodsninger
begyndende med Esbjerg havn, som havde
flest lodsninger i 2017. Dermed ses, at de 20
største havne i 2017 havde 10.947
regionallodsninger svarende til 80%
De 20 mindste står for bare 1,7%
af alle lodsninger og har
gennemsnit 12 lodsninger om året
10.947
Mindste 20 havne
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0017.png
Regionallodsninger er for top 20 havne gnst. faldet 3,1% per år. Andre havne har
haft større fald, hvilket tyder på konsolidering omkring de store havne
Alle regionallodsninger, 2014-2017
Top 20 havne
Andre havne
-3,5%
15.256
3.208
(21,0%)
15.041
2.828
(18,8%)
14.165
2.704
(19,1%)
Lodsninger med og uden lodspligt, 2014-2017
Med lodspligt
Top 20 havne
-3,1%
12.048
13.708
2.761
(20,1%)
40,7%
12.213
34,7%
11.461
35,7%
64,3%
2016
10.947
35,0%
Uden Lodspligt
59,3%
2014
Andre havne
65,3%
2015
65,0%
2017
12.048
(79,0%)
12.213
(81,2%)
11.461
(80,9%)
10.947
(79,9%)
-4,9%
3.208
2.828
2015
2.704
2016
2.761
2017
16
2014
2015
2016
2017
2014
Kilde: 14-17 shipmentData, modtaget af Søfartsstyrelsen
Note: Grundet data grundlag er der ikke fuldstændig overensstemmelse mellem total antal regionallodsninger fordelt på havne og på lodserier (slide 25)
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0018.png
PEC* andel af de samlede antal lodsninger på havne er steget fra 24% til 35% i
perioden 2014-2017
PEC andel af den samlede lodsmængde på havne, 2014-2017
PEC, havne
Top 20 havne
Andre havne
22.530
20.000
3.208
(16%)
4.744
(24%)
2.828
(13%)
7.489
(33%)
21.118
2.704
(13%)
6.953
(33%)
21.152
2.761
(13%)
7.444
(35%)
12.048
(60%)
12.213
(54%)
11.461
(54%)
10.947
(52%)
2014
Kilde: 14-17 shipmentData, modtaget af Søfartsstyrelsen
*Pilot Exemption Certificate, Lodsfritagelsesbevis
2015
2016
2017
17
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0019.png
Udviklingen for top 20 havne i 2017 viser visse forandringer i regionallodsninger
for de enkelte havne i perioden 2014-2017
Havn
Esbjerg Havn
Århus Havn
Frederica Havn
1.223
1.210
2014
2.435
1.286
1.080
992
2015
2.087
2016
1.773
1.502
855
2017
1.462
1.334
CAGR
-16%
3%
-11%
-4%
-2%
13%
-5%
7%
1%
18%
14%
-7%
-18%
-9%
6%
5%
6%
Statoil Oliepier
Aalborg Havn
Prøvestenen
Københavns Havn
Lindø
480
914
801
737
476
973
832
970
635
468
858
821
772
683
555
810
744
698
629
577
Randers Havn
Mariager Fjord
Skagen Havn
Odense Havn
Kalundborg Havn
Aalborg Oliehavn
Frederikshavn Havn
Avedøreværket
Nyborg Havn
Kolding Havn
Næstved Havn
510
280
293
510
583
427
255
202
188
175
172
549
405
353
357
473
529
241
226
197
175
217
160
Lodsninger uden pligt
494
400
459
384
304
289
267
187
214
159
198
150
527
462
436
404
327
321
306
236
224
208
205
182
6%
6%
1%
18
Grenaa Havn
177
Lodsninger med lodspligt
Kilde: 14-17 shipmentData, modtaget af Søfartsstyrelsen
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0020.png
PEC er gennemsnitligt steget med 23% årligt dette grundet en stor stigning fra
2014-2015
Total antal PEC, 2014-2017
Havne
Udenfor havne
23%
9.068
1.579
(17%)
9.491
2.538
(27%)
3.024
(29%)
10.468
5.581
837
(15%)
7.489
(83%)
4.744
(85%)
6.953
(73%)
7.444
(71%)
2014
Kilde: 14-17 shipmentData, modtaget af Søfartsstyrelsen
2015
2016
2017
19
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0021.png
Antallet af PEC er koncentreret omkring havne med bunkering, offshore og
projektaktiviteter
Havne og områder
Esbjerg havn
Kattegat - Vestkysten N
Skagen Havn
Prøvestenen
Hirtshals Havn
Rønne Havn
Aalborg Havn
Statoil Oliepier
Nexø Havn
Københavns Havn
Lindøværftet
Nyborg Havn
Storebælt N
Avedøreværket
Frederikshavn Havn
Sundet
Thyborøn Havn
Odense Havn
Studstrupværket
Grenaa Havn
Andre
2014
1.581
759
174
206
64
314
489
104
75
176
379
107
47
70
42
29
15
121
51
18
1.207
708
511
267
363
414
248
316
238
276
141
72
96
194
36
19
153
119
6
769
Århus Havn, 129
Fredericia Havn, 107
Ålborg Oliehavn, 60
1.470
744
550
277
373
394
243
275
135
215
151
199
85
181
157
34
92
134
4
487
Århus Havn, 134
Fredericia Havn, 44
Gedser Havn, 40
2015
2.847
2016
2.758
2.181
2017
2.810
2.722
703
689
411
366
365
323
319
Udstedelse af
PEC i er relateret
238
til bunkering,
209
offshore og
195
projekter i
186
forbindelse med
182
havne
153
111
105
89
75
51
301
Hanstholm Havn, 39
Århus Havn, 34
Fredericia Havn, 22
20
Horsens havn, 232
Fredericia Havn, 111
Århus Havn, 99
Kilde: 14-17 shipmentData, modtaget af Søfartsstyrelsen
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0022.png
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og opsummering af konklusioner
2. Udvikling af lodsanvendelsen
3. Udvikling i markedsandele
3.1 Markedsandele for gennemsejlingslodsninger
3.2 Markedsandele for regionallodsninger
4. DanPilots økonomi
5. Prisudvikling
6. Bilag
21
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0023.png
Konsolideringer indenfor regionallodsninger har begrænset den private
konkurrence
Tidslinje over nøgleaktiviteter på lodsmarkedet, 2006-2018
Kommentarer
De kommunale selvstyrehavne:
I Aarhus, Hanstholm og Hirtshals
driver de kommunale selvstyrehavne lokal lodsvirksomhed, mens
DanPilot fortsat har forsyningspligten
Markedskonsolideringer:
Ved en lovændring
i 2006 opdeles
lodsydelsen i
regional- og
gennemsejlings-
lodsninger
2006
2013
DanPilot overtager
Rønne Lodseri.
DanPilot køber
50% af Limfjords
Pilot
Danish Pilot Service ophører med at yde
regionallodsninger efter DanPilot køber 51% af
virksomhedsaktiviteterne indenfor regionallodninger
og omdøber denne del af forretningen Belt Pilot.
Indtil januar 2018 var Danish Pilot Service den
største private aktør på regionalmarkedet
2015
2016
2017
2018
Danish Pilot Service:
Indtil januar 2018 var Danish Pilot Service
den største private aktør på regionalmarkedet med lodsninger til
Aabenraa, Aarhus, Ensted, Fredericia og Kalundborg. DanPilot har
dog opkøbt Danish Pilot Service aktiver og oprettet selskabet ”Belt
Pilot”, som DanPilot ejer 51% af, mens Danish Pilot Service ejer
49%. Dette har betydet, at Danish Pilot Service ikke længere
opererer på regionallodsningsmarkedet
Limfjord Pilot ApS:
I 2015 opkøbte DanPilot 50% af Limfjord
Pilot, som udover at lodse alle havne i Limfjorden samt Thyborøn
også lodser Kalundborg-Aalborg, Fredericia-Aalborg, Storebælt-
Aalborg, Skagen-Aalborg samt Aarhus Bugt
Skagen Lodseri A/S:
DanPilot har i 2018 indgået et partnerskab
med Skagen Lodseri, som forud herfor foretog lokal lodsning i
Skagen. Der er dannet et nyt selskab, Skaw Pilot, hvor DanPilot
ejer 51%, mens den hidtidige ejer, Saga Shipping, ejer 49%
Regionallodsningsmarkedet er ikke et profitabelt marked. DanPilot
oplyser, at konsolideringer hovedsageligt er sket for at reducere
deres underskud på regionallodsninger. Forsyningspligten
betyder, at DanPilot vil overtage lodsninger efter ophør af lokale
lodserier
De vigtigste aktører på markedet efter konsolideringer:
Frem imod 2020 vil
gennemsejlingslodsninger være
fuldt konkurrenceudsat. Dette
kan potentielt ændre
markedsdynamikker og -andele
DanPilot:
DanPilot er den dominerende aktør for både
gennemsejlings- og regionallodsninger.
Danish Pilot Service:
For gennemsejlingslodsninger er Danish
Pilot Service den eneste aktør ud over DanPilot på markedet.
Danish Pilot Service har dog en begrænset markedsandel og
betjener kun T-ruten
22
2014
Ved en lovændring omlægges
DanPilot til en selvstændig
offentlig virksomhed
Frederikshavn Lodseri ophører
Gennemsejlings-
lodsninger
konkurrence-
udsættes
gradvist
DanPilot ejer 51%
af Skaw Pilot som
oprettes efter
ophør af Skagen
Lodseri
DanPilot har
aktiviteter i ~65
havne og har købt
25% af Danish
Pilot Service
Kilde: DanPilot interview, Analyse af det danske lodsmarked (2013); DanPilot annual reports; Danish Maritime Service P/S annual reports
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0024.png
DanPilot er eneste aktør som tilbyder alle lodsningstyper i 2017
Produkter
Gennem-
sejlings-
lodsninger
Regional-
lodsninger
Ship-to-Ship
(STS)
operationer
Inkl. DanPilot ejede selskaber:
Limfjords Pilot, Belt Pilot (2018)
og Skaw Pilot
Lodserier
Kommentarer
DanPilot
Danish Pilot S
Hanstholm
Hirtshals
Aarhus
(86%)
(14%)
(0,4%)
(1,0%)
(9,4%)
DanPilot skal varetage alle typer af
lodsninger pga. forsyningspligten
Aktører udover DanPilot og Danish
Pilot Service har ikke signifikante
markedsandele. 86% af alle
regionallodsninger gennemførtes af
DanPilot (eller af DanPilot ejede
selskaber) i 2017
Efter opkøb af Danish Pilot Service
regionallodsforretning i 2018 er
DanPilot eneste aktør udover
havnene, da Limfjord Pilot og Skaw
Pilot netop ejes af DanPilot
Det er kun havne med Grandfather
Rights, der kan udbyde
regionallodsninger
(80,7%)
(7,9%)
(100%)
Bunkering
Bugsering
Flot-
bringning
(%) = markedsandel baseret på antal lodsninger i 2017
Grandfather Rights:
Nogle havne har ret til
at fortsætte de aktiviteter, som de kunne
udføre inden havnelovens ikrafttræden i
januar 2000
– de såkaldte ”Grandfather
Rights”. Herunder skibsrelaterede
hjælpetjenester, som forstås som bugsering,
trosseføring og lodsvirksomhed. Grundet
nuværende revision af havneloven kan denne
dynamik muligvis ændres i fremtiden
23
Kilde: Lodseriernes hjemmesider
Note: Summen af markedsandele summer ikke til 100%, grundet data på ophørte lodserier (se slide 26), markedsandele for bunkering, bugsering og flotbringning er ikke estimeret i denne rapport
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0025.png
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og opsummering af konklusioner
2. Udvikling af lodsanvendelsen
3. Udvikling i markedsandele
3.1 Markedsandele for gennemsejlingslodsninger
3.2 Markedsandele for regionallodsninger
4. DanPilots økonomi
5. Prisudvikling
6. Bilag
24
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0026.png
Grundet den kun delvise konkurrenceudsættelse har DanPilot den største
markedsandel for gennemsejlingslodsninger
Markedsstørrelse og
–andele
for IMO indbefattede gennemsejlingslodsninger*
DP
DPS
Kommentarer
Danish Pilot Service entrerede
gennemsejlingsmarkedet i 2016. Indtil da var
DanPilot eneste aktør på markedet
DanPilot dominerer markedet med 86%
markedsandel i 2017
Konkurrencen har forbedret serviceniveau og
priser for gennemsejlingslodsninger. Rederier
fremhæver lavere priser og nye lodsmærker
som positive effekter ved konkurrencen
Fremadrettet (2018-2020) vil der yderligere
ske en gradvis konkurrenceudsættelse på
gennemsejlingslodsninger med fuld
konkurrenceudsættelse per 2020
Antal gennemsejlingslodsninger
4,9%
2.757
3.073
8%
92%
3.182
14%
2.961
100%
100%
86%
Omsætning på IMO indbefattede gennemsejlingslodsninger , DKK mio
2,9%
232
244
251
4%
96%
253
6%
100%
100%
94%
2014
2015
2016
2017
25
Kilde: Interviews, DanPilot annual reports, Danish Pilot Service annual reports, data modtaget fra DanPilot og Danish Pilot Service
Note: Omsætning er ikke indeksreguleret (ikke justeret for inflation)
*Inkl. DanPilots strækning fra Bornholm til Gedser, da det ikke er muligt at fra trække stykket fra Bornholm til Gedser
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0027.png
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og opsummering af konklusioner
2. Udvikling af lodsanvendelsen
3. Udvikling i markedsandele
3.1 Markedsandele for gennemsejlingslodsninger
3.2 Markedsandele for regionallodsninger
4. DanPilots økonomi
5. Prisudvikling
6. Bilag
26
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0028.png
DanPilot har grundet markedskonsolideringer fastholdt en ledende
markedsposition med en reel markedsandel på 81% i 2017 og +90% i 2018
Markedsstørrelse og
–andele
for regionallodsninger i antal
DanPilot
Danish Pilot Service
14.976
1%
6%
8%
13%
Århus havn
Limfjords Pilot
Hirtshals havnelodseri
Andre (ikke aktive)
Hanstholm havnelodseri
Skagen Pilot
14.165
1%
1%
10%
10%
CAGR
2014-2017
14.636
1%
1%
8%
10%
10%
13.708
1%
10%
10%
-45%
20%
-6%
1%
17%
3%
-19%
11%
8%
71%
70%
65%
71%
-3%
Limfjord Pilot er per 2015 ejet af DanPilot (50%). Desuden er både Skagen
Lodseri (Skaw Pilot) og Danish Pilot Service (nu Belt Pilot) ejet af DanPilot
per 2018. Derfor er det reelt kun Aarhus havn, der er konkurrent til DanPilot
på regionallodsninger i dag (de resterende havnelodserier har meget små
markedsandele), og
DanPilot har en markedsandel i 2018 på +90%
2014
2015
2016
2017
Kilde: 14-17 shipmentData, modtaget af Søfartsstyrelsen
Note: Grundet data grundlag er der ikke fuldstændig overensstemmelse mellem total antal regionallodsninger fordelt på havne (slide 6) og på lodserier
27
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0029.png
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og opsummering af konklusioner
2. Udvikling af lodsanvendelsen
3. Udvikling i markedsandele
4. DanPilots økonomi
5. Prisudvikling
6. Bilag
28
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0030.png
DanPilot har haft et positivt driftsresultat i perioden 2014-2017, men
omsætningen er stagnerende med den fortsatte konkurrenceudsættelse
Omsætning, 2014-2017, DKK mio.
Omsætning fra regionallodsninger
Omsætning fra gennemsejlingslodsninger
400
300
200
100
0
392
81
307
2014
396
4
86
307
2015
399
3
3
391
109
279
2017
%
2
1,0
0,5
0,0
Omsætning fra andet (Services)
Udviklingen i DanPilots økonomi
Fra 2014 til 2017 er DanPilots nettoomsætning
stagneret. Der er leveret positive driftsresultater i
hele perioden
Stagnering i omsætningen dækker over to
modsatrettede tendenser, nemlig en stigning på
regionalmarkedet samt et fald på
gennemsejlingsmarkedet
I 2018 forventes et resultat efter skat på niveau med
det i 2017 samt et lille fald i omsætningen i forhold til
2017. Dette som følge af konkurrenceudsættelsen på
gennemsejlingslodsninger
Regionallodsninger har genereret underskud fra 2014-
2017. Der kan ikke tjenes penge med nuværende
priser på regionallodsninger, da volumen er lav, og
omkostninger falder ikke relativt ift. volumen og
skibe, certifikater og personale skal tilknyttes
havnene
Overskuddet fra gennemsejlingslodsninger oversteg
underskuddet ved regionallodsninger, således at
DanPilot har haft positive driftsresultater henover
perioden
Overskuddet på gennemsejlingslodsninger er gnst.
faldet med 14% per år, på trods af en svag stigning i
antallet af gennemsejlingslodsninger
29
103
294
2016
EBITDA*-margin
2014
1%
2015
6%
2016
4%
2017
2%
Resultat af primær drift (EBIT**) per lodsningstype, DKK mio.
2014
2015
2016
2017
Regionallodsninger
-36
-26
Gennemsejlingslodsninger
-14%
64
51
44
41
-41
-48
Note: Omsætning, indtjening og resultat er ikke indeksreguleret. Desuden er omsætningstal baseret på hele selskabet DanPilot og derfor indgår gennemsejlingslodsninger i Øresund også her
*Earnings Before Interests, Taxes, Depreciation and Ammoritizations, udtryk for et selskabets driftsresultat før afskrivning på driftsaktiver og nedskrivninger
** Earnings Before Interest and Taxes, utryk for drifts resultatet før afskrivninger
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0031.png
For DanPilot er antal af regionallodsninger faldet, og imens gnst. prisen er steget.
For gennemsejlingslodsninger ses fald i både antal og gnst. pris
DanPilots* lodsninger fra 2015-2017,
‘000
Gnst. pris per lodsning, 2015-2017, indekseret (2015=indeks 100)
Regionallodsninger
13,5
Gennemsejlingslodsninger**
12,8
13,0
-4%
Gennemsejling (GED/SKA)
Regional
+18%
-7%
100
100
111
94
93
118
10,5
9,9
10,2
-7%
3,0
2015
2,8
2016
2,7
2017
2015
2016
2017
DanPilot har fra 2014 til 2017 oplevet en tilbagegang i antallet
af gennemsejlingslodsninger og regionallodsninger
Faldet i gennemsejlingslodsninger skyldes blandt andet
konkurrenceudsættelse på disse
Omsætningen per gennemsejlingslodsning er faldet med 7% fra 2015-
2017, mens den for regionallodsninger er steget med 18%
Der ses en modsatrettet udvikling i omsætningen per lodsning ift.
indtjening
Prisen per lodsning er her opgivet med rabatter
Kilde: DanPilot annual reports og data modtaget fra DanPilot
Note: Gnst. omsætning per lodsning er ikke indeksreguleret
*Inkluderer ikke DanPilot ejede selskaber (Skaw Pilot og Limfjord Pilot); **IMO indbefattede, estimeret
30
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0032.png
DanPilots omkostninger er gnst. steget med 2% per år i periode, hvor den største
omkostning er personaleomkostninger
Udvikling i omkostninger, DKK mio.
Personaleomkostninger
Eksterne produktionsomkostninger
Andre eksterne omkostninger
2%
399
367
13
17
67
32
17
68
400
12
26
69
392
14
22
60
Af- og nedskrivninger
Kommentarer
CAGR
2014-2017
Statens ejerskab af DanPilot er begrundet i
forsyningspligten af lodsning i danske farvande
og DanPilot har derfor ikke til formål at genere
profit. Eventuelt overskud skal løbende føres
tilbage til brugerne gennem lavere lodspriser
Statens mål for 2020 tilsigter, at DanPilots
overskud efter skat skal se et positivt resultat
dog mindre end DKK 19,5 mio. samt at
soliditetsgraden skal være på max 50% for at
ruste dem til at hele lodsmarkedet
konkurrenceudsættes
3%
10%
-4%
De to store omkostningsdrivere for DanPilot er
personaleomkostninger og eksterne
produktionsomkostninger, der tilsammen
udgør 90% af de samlede omkostninger
3%
271
282
294
296
2014
2015
Kilde: DanPilot annual reports
Note: Omkostninger er ikke indeksreguleret
2016
2017
31
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0033.png
Personaleomkostninger er den største omkostningsdriver for DanPilot
Totale personaleomkostninger (ud af totale omkostninger) i 2017, DKK mio.
392
14
22
60
Kommentarer
Totale
personale-
omkostninger
296
Lønomkostninger udgør godt DKK 242 mio. af
de samlede personaleomkostninger på 296 DKK
mio.
DanPilots forpligtigelse til at opretholde et
nationalt beredskab medfører væsentlige
rejseomkostninger, da vagthavende lodser skal
dække store områder
Omkostninger kan ikke fleksibelt skæres væk,
da forsyningspligten foreskriver, at DanPilot skal
kunne stille med lods i alle områder af landet.
Derfor vil en nedgang i antal lodsninger et år
ikke danne grundlag for omkostnings-
reduktioner, da DanPilot skal være sikker på, at
dette er en permanent nedgang, før de kan
skære i f.eks. skibe eller lodser
Løn og gager
242
82%
Pensions-
omkostninger
38
13%
296
Andre
personale-
omkostninger
Andre
sociale-
omkostninger
15 5%
2 1%
2017
Kilder: DanPilot annual report 2017
Note: Ovenstående tal er for moderselskabet og inkluderer ikke DanPilot ejede selskaber
32
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0034.png
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og opsummering af konklusioner
2. Udvikling af lodsanvendelsen
3. Udvikling i markedsandele
4. DanPilots økonomi
5. Prisudvikling
5.1 Gennemsejlingslodsninger
5.2 Regionallodsninger
6. Bilag
33
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0035.png
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og opsummering af konklusioner
2. Udvikling af lodsanvendelsen
3. Udvikling i markedsandele
4. DanPilots økonomi
5. Prisudvikling
5.1 Gennemsejlingslodsninger
5.2 Regionallodsninger
6. Bilag
34
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0036.png
Realiserede priser på gennemsejlingslodsninger for DanPilot er steget i perioden
undtagen for gennemsejlinger på hele T-ruten pga. rabatter
Prisindeks, gennemsnitspriser per lodsning for T-ruten
135
130
125
120
115
110
105
100
95
90
SKA - GED (m. rabat)
SKA - GED (u. rabat)
SKA - SPO
GRE - GED
GRE - SPO
Prisudvikling for grundbeløb
I 2014 lodser DanPilot til/fra bøje 23 (57
lodsede sømil), fra 2015 lodses fra bøje 13
(105 lodsede sømil). Prisen drives af sømil
og derfor den relativt høje prisstigning
4%
100
100
100
Kommentarer
DanPilot giver i dag kun rabat på hele T-rute strækningen
(SKA - GED eller Bornholm-Skagen*)
DanPilots giver ikke rabat til f.eks. storkunder medmindre de
overholder IMO anbefalingerne
Rabat er indregnet i grafen svarende til 3.875 DKK i 2016 og
5.284 DKK i 2017 for strækningen SKA - GED
113
85
2014
2015
Note: Priser er ikke indeksreguleret
*Bornholm-Skagen indgår ikke i denne analyse
2016
2017
2014
2015
2016
2017
35
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0037.png
Prisen for gennemsejlingslodsninger er uden rabat steget med 1% over hele
perioden grundet en stigning i grundbeløbet fra 2016-2017
Takstberegningsmodellens elementer
Priseksempel for IMO anbefalet lods på T-ruten, 2016-2017
Nedenfor ses et beregningseksempel efter ændringen i
grundbeløb i 2017. Dette er den eneste ændring, der er
foretaget i prisen for gennemsejlinger i perioden
Elementer
Pris 2017
Grundbeløb
Tillæg
Pris per lodset sømil
Rejsepenge
3.155 DKK
Afhænger af skibets længde, bredde og
dybgang
Afhænger af skibets længde, bredde og
dybgang
7% af ovenstående
Eksemplet tager udgangspunkt i lodsning af et skib gennem hele
T-ruten. Lodsen påsættes ved DanPilots lodsmærke ved
Gedser/Kadetrenden
Samlet er der tale om en prisstigning på 1%
Grundbeløbet er blevet hævet endnu engang i 2018
For større skibe vil ændringen være mindre end 1%, mens den
vil være lidt højere for mindre skibe, dog aldrig mere end 1,4%
Prisændring
DKK
Takstberegningsmodellen bygger på 4 dele: Et grundbeløb, et
tillæg, en pris per lodset mil og rejsepenge
Grundbeløbet er de samme for alle skibe og er for
gennemsejlingslodsninger kun ændret én gang i perioden, nemlig
fra 2016-2017
Tillægsbeløbet afhænger af skibets længde, bredde og dybgang.
Tillægsbeløbet er ikke ændret i perioden
Prisen per lodset sømil har ikke ændret sig i perioden
Rejsepenge er et tillæg på 7% af prisen for de tre første elementer.
Dette skal bruges til blandt andet at dække transport af lods
Længde: 399,2 m
Bredde: 27,4 m
Dybgang: 11 m
1%
Gennemsejling på T-
ruten
Følger IMO anbefaling
Pris 2016
100
Pris 2017
101
Kilder: DanPilot
Note: Priser er ikke indeksreguleret
36
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0038.png
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og opsummering af konklusioner
2. Udvikling af lodsanvendelsen
3. Udvikling i markedsandele
4. DanPilots økonomi
5. Prisudvikling
5.1 Gennemsejlingslodsninger
5.2 Regionallodsninger
6. Bilag
37
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0039.png
DanPilots gennemsnitspris for en havnelodsning er totalt steget med 18% over
perioden 2014-2017 baseret på gennemsnitspriser
Prisindeks for havnelodsninger
Prisindeks for lodset sømil
200
150
100
50
2014
2015
2016
2017
10%
120
18%
Samlet prisindeks* for havnelodninger
125
Kommentar
I 2016: Der kunne på udgående
regionallodsninger opnås 10%
rabat på hele lodsningen, hvis
afgangens starttidspunkt blev
varslet minimum 7 timer før
Ændringer i forbindelse med
lodsmærket omkring
Karrebæksminde er ikke
medregnet i 2017 priser
Skibene bliver større, og de går i
højere grad ind i de større havne
115
Prisindeks for tillægsbeløb
200
150
100
50
2014
2015
2016
2017
100
Prisindeks for grundbeløb
200
150
100
50
2014
2015
2016
2017
90
2014
2015
58%
95
10%
105
110
En prisstigning på 18% fra
2014-2017 svarer til en gnst.
årligt stigning på 6% per
havnelodsning
2016
2017
Kilde: DanPilot
Note: Priser er ikke indeksreguleret
*Baseret på gennemsnitspriser opgjort af DanPilot
38
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0040.png
Udover at flere parametre i takstberegningsmodellen er blevet opjusteret fra
2014-2017, desuden har flytning af lodsmærker betydet nye rutelængder
Takstberegningsmodellens elementer
Priseksempel til Næstved Havn 2017-2018
Nedenfor ses et beregningseksempel på nye lodsningsdistancer samt priser.
Dette er et eksempel for en given skibsstørrelse på en strækning, hvor
lodsmærket er ændret. Prisændringen gælder ikke alle regionallodsninger.
Eksemplet tager udgangspunkt i lodsning af et skib til Næstved havn, hvor
lodsen står på ved lodsmærke Omø.
Elementer
Pris 2017
Grundbeløb
Tillæg
Pris per lodset sømil
Rejsepenge
3.920 DKK
Afhænger af skibets længde, bredde og
dybgang
Afhænger af skibets længde, bredde og
dybgang
7% af ovenstående
Samlet er der tale om en prisstigning på ~25%.
En reduktion af DanPilots lodsmærker, og det deraf øgede antal sømil,
påvirker prisen på regionallodsning markant i nogle geografiske områder,
eksempelvis Smålandsfarvandet, Randers og Mariager Fjord. I
Smålandsfarvandet er den største stigning i distance på 19 sømil, ved samme
skibsstørrelse svarende til samlet stigning fra 2017-2018 på 40%. Selv med
markante prisstigninger har Danpilot et betydeligt underskud på
regionallodsninger. Det skyldes, at man tidligere krydssubsidierede
regionallodsninger fra gennemsejlingslodsninger.
Bemærk at grundbeløbet er steget fra 3.920 DKK til 4.470 DKK i samme
periode. Dermed udgør ændringen i sømil 66% af prisstigningen, imens
ændringen af grundbeløbet udgør 34% af prisstigningen for lodsningen til
Næstved havn
Skibets dimensioner
Længde: 116,08 m
Bredde: 15,8 m
Dybgang: 5,2 m
Næstved Havn
Prisændring
25%
Pris 2017
Pris 2018
100
125
Takstberegningsmodellen bygger som gennemsejlingslodsninger på 4 dele.
Et grundbelæg, et tillæg, en pris per lodset mil og rejsepenge
Grundbeløbet er de samme for alle skibe og er for regionallodsninger
hævet i både 2016 og 2017
Tillægsbeløbet afhænger som ved gennemsejlingslodsninger af skibets
længde, bredde og dybgang. Tillægsbeløbet er hævet i 2016
Prisen per lodset sømil er hævet i 2016
Rejsepenge er i hele perioden et tillæg på 7% af prisen for de tre første
elementer. Dette skal bruges til blandt andet at dække transport af lods
Til
Kilde: DanPilot
Note: Priser er ikke indeksreguleret
39
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0041.png
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og opsummering af konklusioner
2. Udvikling af lodsanvendelsen
3. Udvikling i markedsandele
4. DanPilots økonomi
5. Prisudvikling
6. Bilag
40
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0042.png
Antal regionallodsninger per havn
alle havne
Havn
Esbjerg Havn
Århus Havn
Fredericia Havn
Statoil Oliepier
Aalborg Havn
Prøvestenen
Københavns Havn
Lindø
Randers Havn
Mariager Fjord
Skagen Havn
Odense Havn
Kalundborg Havn
Aalborg Oliehavn
Frederikshavn Havn
Avedøreværket
Nyborg Havn
Kolding Havn
Næstved Havn
Grenaa Havn
Studstrupværket
Køge Havn
Thyborøn Havn
Nakskov Havn
Nykøbing Falster Havn
Hirtshals Havn
Korsør Havn
Vejle Havn
Amagerværket
Horsens Havn
Stigsnæsværket
Gulf Havn
Asnæsværket
Lodsninger 2017
1.462
1.334
855
810
744
698
629
577
527
462
436
404
327
321
306
236
224
208
205
182
170
159
154
152
140
132
128
127
123
122
111
104
104
CAGR 2014-2017
-16%
3%
-11%
-4%
-2%
13%
-5%
7%
1%
18%
14%
-7%
-18%
-9%
6%
5%
6%
6%
6%
1%
21%
9%
5%
17%
-7%
-1%
-1%
-5%
-13%
-8%
-21%
5%
-35%
Havn
Vordingborg Havn
Aabenraa Havn
Rønne Havn
Frederiksværk Havn
Rødbyhavn
Enstedværket
Aggersund Havn
Hanstholm Havn
Skærbækværket
Hundested Havn
Gedser Havn
Odden Færgehavn
Hvide Sande Havn
Skive Havn
Svendborg Havn
Kyndbyværket
Thisted Havn
Struer Havn
Bandholm Havn
Nykøbing Mors Havn
Masnedø Havn
Assens Havn
Stubbekøbing Havn
Orehoved Havn
Rudkøbing Havn
Lyngs Odde
Sønderborg Havn
Søby Havn
Middelfart Havn
Fur Havn
Løgstør Havn
Hals Havn
Lodsninger 2017
103
101
100
81
67
65
63
57
51
42
39
30
29
25
24
24
18
16
16
14
10
8
7
7
6
6
5
5
5
5
4
2
CAGR 2014-2017
21%
-18%
-7%
-8%
41%
-25%
-15%
21%
126%**
30%
38%
-10%
27%
-1%
-18%
34%
6%
-38%
-11%
-25%
8%
-22%
165%**
-4%
26%
-
-
-15%
-33%**
-21%
26%
26%
Note: *2016-2017, **2015-2017
41
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 54: Høring af evaluering af moderniseringen af lodsområdet, fra erhvervsministeren
2080271_0043.png
STS
Antal STS-operationer, 2014-2017
-1,4%
Prisindeks gennemsnitspriser per STS-lodsning, 2014-2017
130
227
125
190
120
115
110
105
100
95
+9.3%
198
175
90
85
2014
2014
2015
2016
2017
2015
2016
2017
42