Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2079623_0001.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Jesper Lund-Larsen, Den Grønne Gruppe <[email protected]>
10. maj 2019 09:43
[email protected]
SV: Høringsfrist 13/5: Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning
for og tilladelse til opstilling af vindmøller. FRIST 13. maj 2019
3F har modtaget ovennævnte udkast til bekendtgørelsesændring.
3F kan støtte den foreslåede ændring, idet den efter vores opfattelse vil medvirke til at fremme den
grønne omstilling.
De bedste hilsner
Jesper Lund-Larsen
Miljø- og arbejdsmiljøpolitiskkonsulent
Kampmannsgade 4
DK 1790 København V
Tlf.
+45 88 92 10 12
Mobil: +45 21 45 74 32
e-mail:
[email protected]
Web:
www.grønnejob.dk
Web:
www.baujordtilbord.dk
Web:
www.3f.dk
P Tænk på miljøet før du printer
Fra:
Høringshenvendelser <[email protected]>
Sendt:
20. marts 2019 09:43
Til:
3F AMT - Arbejdsmiljøpolitisk Team <[email protected]>
Emne:
Høringsfrist 13/5: Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling
af vindmøller. FRIST 13. maj 2019
Kære AMT
Her kommer en høring, der er modtaget i 3F’s høringspostkasse, som jeg tror hører til hos AMT. Hvis det ikke er jer,
der er relevante modtagere af høringen, bedes I give mig en hurtig tilbagemelding.
Uddrag fra infomail om høringer:
Den høringsansvarlige i den enkelte gruppe/det enkelte sekretariat vurderer, om høringen skal besvares – og i givet
fald af hvem – og om der skal koordineres med andre i 3F. Den høringsansvarlige orienterer ved mail til
[email protected]
om høringer, der har større generel interesse for forbundet. Den høringsansvarlige i
gruppen/sekretariatet har ansvaret, og den høringsansvarlige sikrer arkivering af afgivne høringssvar.
Venlig hilsen
Line Hansen
Sekretær
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0002.png
AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og integration
Tlf. dir. + 45 8892 0353
Mail:
[email protected]
Kampmannsgade 4, 1790 København V
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
19. marts 2019 11:06
Emne:
Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller.
FRIST 13. maj 2019
Til høringsparterne
Hermed fremsendes forslag til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse
til opstilling af vindmøller i ekstern høring. Der er gennemført en miljøvurdering både af
den eksisterende bekendtgørelse og af ændringen af bekendtgørelsen, der offentliggøres
samtidig.
Erhvervsstyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest 13.
maj 2019.
Det samlede høringsmateriale kan tilgås på Høringsportalen via dette
link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/62843
Såfremt der er spørgsmål, er I velkomne til at rette henvendelse til Janne Christensen på
tlf.: 35 29 11 06 eller mail
[email protected]
Med venlig hilsen
Janne Christensen
Byplanarkitekt
ERHVERVSSTYRELSEN
Planlægning og Byudvikling
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291106
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag for
databehandlingen på
erhvervsstyrelsen.dk
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på
Virk
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0004.png
Dato: 12. 05 2019
Til: Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Sendt til e-mail:
[email protected]
Høringssvar vedr. forslag til ændring af bekendtgørelse
om planlægning for og tilladelse til opstilling af
vindmøller og udkast til miljøvurdering
Erhvervsministeren vil med udgangspunkt i energiaftalen af 29. juni 2018 ophæve højdebegrænsningen
i vindmøllebekendtgørelsens § 2, stk. 2, således at det i den ændrede bekendtgørelse om planlægning
for og tilladelse til opstilling af vindmøller bliver kommunerne, der afgør den fremtidige højde af
vindmøller inden for de i kommuneplanen udlagte områder. Danmarks Naturfredningsforening takker
for muligheden for at kommentere på den planlagte ændring af vindmøllebekendtgørelsen, samt
udkastet til miljøvurdering.
En af de vedvarende energikilder vi har bedst erfaring med at udnytte i Danmark, er energi fra vinden.
Vindenergi udmærker sig i forhold til de fleste andre energikilder vi kender ved at have et meget lille
klimaftryk, og ved kun i meget begrænset omfang at lægge pres på jordens ressourcer. Danmark er
begunstiget ved at ligge midt i et område med adgang til meget store vindressourcer, så store at de er
rigelige til at dække det samlede danske energibehov. Derfor mener DN at vind, sammen med solenergi
og geotermisk energi, i fremtiden skal udgøre rygraden i den danske energiforsyning.
DN er imidlertid meget opmærksomme på at vindmøller kan have en meget negativ påvirkning på
naturen. Det gælder fugle og dyreliv, og det er åbenlyst at der kan være en stor landskabelig påvirkning
forbundet med opstilling af vindenergi. Derfor mener vi samtidigt det er vigtigt, at friholder værdifuld
natur og udpegede landskaber fra vindmøller, og undgår at placere vindmøller, hvor der er store
koncentrationer af sårbare dyrearter.
I forhold til det konkrete ændringsforslag til vindmøllebekendtgørelsen, hvor vi i fremtiden kan forvente
møller op på 250 meter (eller mere), mener DN ikke at ændringen kan stå alene. Der er brug for national
planlægning.
Indhold
Højere møller kræver bedre varetagelse af natur og landskabsværdier .............................................................................. 2
Højere møller kalder på national planlægning .......................................................................................................................................... 2
Side 1
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0005.png
Dato: 12. 05 2019
Til: Erhvervsstyrelsen
Højere møller skal medføre skærpede krav
En af fordelene ved de højere vindmøller er åbenlyst at vi kan producere langt mere energi på langt
mindre areal - og med langt færre vindmøller. Som miljøvurderingen af ændringsforslaget understreger,
så sker dette dog på bekostning af landskaber og det dyre og planteliv der er lokalt, hvor de højere
møller opstilles. Des større møllerne bliver, des større bliver påvirkningen, og des vigtigere bliver det at
planlægningen omkring dem er særligt god. Derfor finder Danmarks Naturfredningsforening ikke at
ophævelsen af højdebegrænsningen kan stå alene.
Med ophævelsen af højdebegrænsningen skal der
naturligt følge skærpede krav til opstiller.
Dette er i vores opfattelse også den anbefaling
miljøvurderingen kommer med. Desværre ser vi ingenlunde dette afspejlet i ændringsforslaget.
Konkret foreslås det, at kommuner af hensyn til landskab og befolkning, bør 1) udpege
potentielle vindmøllerområder uden for landskaber med væsentlige landskabs- og
kulturinteresser, 2) vurdere påvirkningen af de udpegede interesseområder, også ved
placering af vindmøller uden for områderne, og 3) arbejde med sårbarhedsvurderinger
baseret på landskabsanalyser, så kun de mest robuste landskaber anvendes til
vindmøller.
Af hensyn til fugle og flagermus bør kommunerne desuden, a) Sikre øget afstand til
vigtige levesteder for fugle, b) undlade at opstille vindmøller i og nær vigtige levesteder,
for fugle og flagermus (skove, søer, vandløb, fjorde, vådområder og mosaiklandskaber)
samt i deres trækruter, og c) undgå risiko for kumulative påvirkninger af fugle og
flagermus fra vindmøller, ved hensigtsmæssig placering af vindmøller.
Disse anbefalinger bør som minimum finde vej til bekendtgørelsen
i form af skærpede miljøkrav
inden denne kan vedtages. Derudover bør der følge krav med om løbende monitorering, så vi løbende
får en bedre forståelse af, hvilken effekt de højere møller har og får. Som der står i miljøvurderingen, så
ved vi at der er en sammenhæng mellem højden på vindmøllerne, barriereeffekt og antallet af dræbte
fugle og flagermus, men vi kender ikke omfanget.
Et krav om monitorering bør ydermere inkludere en betingelse om, at hvis truede arter mod forventning
kommer i karambolage med møllerne, skal produktionen indstilles og vindmøllerne sættes i stå, indtil
der er gennemført tilstrækkelige afværgeforanstaltninger til at man med god grund kan forvente at
problemet er imødekommet. Dette krav burde i det hele taget være indført for længe siden.
Højere møller kalder på national planlægning
Konsekvenserne af høje vindmøller går allerede i dag på tværs af kommunegrænser og vi oplever ofte
at nabokommuner og de der bor her, føler sig overset når de store vindmøller på 150 m placeres tæt på,
eller op ad, kommunegrænser. Som det også fremgår af miljøvurderingen af lovforslaget, må man
forvente at konsekvenserne for natur og dyreliv af højere møller bliver så meget desto større, i takt med
at møllehøjden øges. Det har stor betydning for de mange truede arter vi som nation har en særlig og
ofte international forpligtigelse til at beskytte, om som særligt påvirkes når der stilles vindmøller op. Det
gælder i særdeleshed for flagermusene, hvor tab enkelte individer kan have meget stor negativ
betydning for bestandenes
Danmarks Naturfredningsforening har i december 2016, i to breve sammen med Vindmølleindustrien,
Landbrug og Fødevarer, Vindmølleforeningen og Kommunernes landsforening, henvendt sig til
Energiministeren med henblik på et samlet et nyt planlægningsgrundlag for vindkraft til havs og til
Side 2
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0006.png
Dato: 12. 05 2019
Til: Erhvervsstyrelsen
lands.
Ministeren svarede da at han ”er
enig i behovet for et tværgående perspektiv på udbygning med
vindenergi”,
uden det dog indtil videre har ført til videre handling. I en fremtid hvor vi må forvente at
vindmøllerne kan blive så høje som dem vi kender fra testcentret i Østerild, som pylonerne på
Storebæltsbroen, Eiffeltårnet i Paris og Bestsellertårnet i Brande, er der i den grad grund til igen at bede
om national planlægning.
Ansvaret for den slags monumenter og deres konsekvenser for befolkning,
natur og landskab bør ikke alene ligge i den enkelte kommune, men i staten.
Ved at lave en overordnet planlægning for møller i Danmark, vil man desuden kunne begrænse
udbygningen til de områder der samlet set er mindst sårbare, men som giver den største effekt
måske
med færre møller totalt til følge. Planlægning bør naturligvis tage udgangspunkt i en plan for hvor
meget landvind der skal bygges i de næste årtier og hvor hurtigt, hvilket også vil modvirke den uheldige
udvikling vi ser i dag, hvor udbygningen af vindmøller er ved at gå helt i stå, som konsekvens af, at det
er op til den enkelte kommune at beslutte om de ønsker vindmøller eller ej. Til det er udfordringen
simpelthen for stor, og den grønne omstilling alt for skrøbelig.
Danmarks Naturfredningsforening,
v. Lasse Jesper Pedersen
Klima- og Energipolitisk Rådgiver,
31 19 32 34,
[email protected]
Side 3
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0007.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
19. marts 2019 13:40
[email protected]
SV: Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse
til opstilling af vindmøller. FRIST 13. maj 2019
Kære Janne Christensen
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af d.d. vedrørende ovennævnte skal vi oplyse,
at sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
Fra:
[email protected] <[email protected]>
Sendt:
19. marts 2019 11:06
Emne:
Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller.
FRIST 13. maj 2019
Til høringsparterne
Hermed fremsendes forslag til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse
til opstilling af vindmøller i ekstern høring. Der er gennemført en miljøvurdering både af
den eksisterende bekendtgørelse og af ændringen af bekendtgørelsen, der offentliggøres
samtidig.
Erhvervsstyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest 13.
maj 2019.
Det samlede høringsmateriale kan tilgås på Høringsportalen via dette
link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/62843
Såfremt der er spørgsmål, er I velkomne til at rette henvendelse til Janne Christensen på
tlf.: 35 29 11 06 eller mail
[email protected]
Med venlig hilsen
Janne Christensen
Byplanarkitekt
ERHVERVSSTYRELSEN
Planlægning og Byudvikling
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0008.png
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291106
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag for
databehandlingen på
erhvervsstyrelsen.dk
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på
Virk
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0009.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Johanne Berner Hansen <[email protected]>
20. marts 2019 11:16
[email protected]
2018-16728; Høring over forslag til bkg. vedr. vindmøller
Dansk Bilbrancheråd har modtaget ovenstående, men har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Johanne Berner Hansen
Juridisk chef, advokat (L)
Mobil +45 8877 2264
Mail
[email protected]
Dansk Bilbrancheråd
Kirkevej 1-3
2630 Taastrup
Tel +45 4399 6633
www.dbr.dk
Sikker e-mail kan sendes til cvr.
nr. 53 38 44 12
For vores privatlivspolitik se
her.
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0010.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Kristine van het Erve Grunnet <[email protected]>
12. maj 2019 09:31
[email protected]; Janne Christensen
Simon Riis Vilhelm Verland; 'Camilla Holbech'
VS: Wind Denmark høringssvar planlægning for vindmøller
Høringssvar udkast til bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstillling
af vindmøller- FINAL .pdf
Kære Erhvervsstyrelse
cc. Janne Christensen
Dansk Energi støtter indhold af høringssvar til udkast til bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling
af vindmøller fremsendt af Wind Denmark og vedlagt mail.
Det bemærkes ligeledes, at skal vi mål i forhold til Paris-aftalen og undgå temperaturstigninger over 1,5 grader skal
udbygningen med vedvarende energi markant op i tempo. Det er ikke længere økonomi, som er den væsentligste
barriere for en yderligere udbygning, men i højere grad de planlægningsmæssige rammer. Revision af miljøvurdering
samt ophævelse af tiphøjdebegrænsning og friheden til at planlægge for højere møller end 150 meter er et rigtigt og
godt skridt på vejen til en mere fleksible planlægningsmodel.
Med venlig hilsen
Kristine van het Erve Grunnet
Branchechef - VE
+45 35 30 04 61
For at besk y tte dine personlige oply sninger har Microsoft Office forhindret automatisk hentning af dette billede fra internettet.
http://www.dansk energi.dk
Dansk Energis privatlivspolitik
For at
besk y tte din e
perso nlige
oply sninger
har Microsoft
Office
forhindret
auto matisk
hentning af
dette billede
fra
internettet.
https://twitte
r.com/Dansk
Energi
For at
besk y tte din e
perso nlige
oply sninger
har Microsoft
Office
forhindret
auto matisk
hentning af
dette billede
fra
internettet.
https://www.
link edin.com/
comp any /dan
sk -en erg i
For at
besk y tte din e
perso nlige
oply sninger
har Microsoft
Office
forhindret
auto matisk
hentning af
dette billede
fra
internettet.
http://www.d
ansk energi.d
k /ny hedsbrev
For at
besk y tte din e
perso nlige
oply sninger
har Microsoft
Office
forhindret
auto matisk
hentning af
dette billede
fra
internettet.
https://www.
facebo ok .co
m/dansk en er
gi
For at
besk y tte din e
perso nlige
oply sninger
har Microsoft
Office
forhindret
auto matisk
hentning af
dette billede
fra
internettet.
https://www.
y outube.com
/u ser/dansk e
nergi
For at besk y tte dine personlige oply sninger har Microsoft Office forhindret automatisk hentning af dette billede fra internettet.
http://mailfodimg.dansk energi.dk /ET2019_600x230.jpg
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0011.png
Erhvervsstyrelsen
[email protected]
Janne Christensen
[email protected]
Høringssvar til udkast til bekendtgørelse om
planlægning for og tilladelse til opstilling af
vindmøller
Wind Denmark, en sammenlægning af Vindmølleindustrien og Danmarks
Vindmølleforening, takker for høringen over udkast til revideret bekendtgørelse om
planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller. Energiaftalen af 29. juni 2018
fastlægger ambitiøse mål for omstilling af energisystemet, og indebærer fortsat
udbygning med vindmøller på land via årlige teknologineutrale udbud i årene 2020-
2024.
Landvind udgør den mest konkurrencedygtige energiteknologi, og der er et stort
potentiale for udbygning heraf, jf. bl.a. Energinets analyse af det samfundsøkonomiske
potentiale for udbygning af landvind i Danmark
1
. Analysen viser, at der er et potentiale
på mindst 12 GW til en samfundsmæssig omkostning, der er lavere end for havvind,
og ved færre, men større og kraftigere vindmøller end de eksisterende. Udbygning
med vind såvel på land som på havet skal være hjørnesten i omstillingen.
Vindmøller på land er populære. Det kan lyde overraskende i lyset af den lokalpolitiske
debat, der ofte opstår, når der skal opstilles vindmøller. Der er generelt bred
opbakning til landvind, og en måling udført af Wilke for Vindmølleindustrien i 2018
viste, at godt syv ud af ti danskere er enige i, at der skal opstilles vindmøller på land
både nu og i fremtiden, mens én ud af ti er imod.
Teknologisk udvikling og tiphøjde
Udviklingen i vindmølleteknologi betyder, at møllerne bliver større og kan producere
mere grøn strøm til lavere omkostninger, da der er tale om møller med kraftigere
generatorer og længere vinger. Billiggørelse af vindmøllestrømmen og arbejdet
henimod at opnå støttefri vindmøllestrøm i Danmark afhænger af muligheden for at
opstille de nyeste og højere mølletyper.
Dato: 8. maj 2019
1
https://energinet.dk/Analyse-og-Forskning/Analyser/RS-Analyse-Januar-2015-Potentialet-for-
landvind-i-2030
1/3
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
I vores nabolande Tyskland, Sverige og Finland er nye møller i gennemsnit 190 meter
eller derover. Imidlertid betyder de nuværende tiphøjde begrænsninger, at
vindmølleproducenterne ikke kan fremvise den nyeste teknologi ved opstilling i
Danmark. Således vil det med den nuværende tiphøjdebegrænsning ikke være muligt
at opstille
Vestas Wind Systems’
platforme V150-4.2MW
,
V150-5.6MW eller V162-
5.6MW, der både leverer markant øget energiproduktion samtidig med, at de udsender
mindre støj. Vestas har ved designoptimering siden 2010 øget rotordiameteren på 4
MW-platformen fra 112 meter til 136/150 meter, hvilket har øget energiproduktionen
med 50 pct., samtidig med at lydniveauet er reduceret med 2,5 dB, hvilket næsten
svarer til en halvering.
Samtidig bemærkes, at de projekter der er i udviklingsfase og som ventes at kunne
stilles op uden tilskud, f.eks Haved projektet i Tønder Kommune er baseret på møller
over 150 meter.
Det danske hjemmemarked er af stor betydning som ’udstillingsvindue’ for
de
vindmølleproducenter, der opererer ud af Danmark, selvom det kun udgør en lille del
af den globale omsætning. State-of-the art rammer for såvel planlægning for
vindmøller som anvendelse af den grønne strøm på tværs af sektorer er afgørende for
opretholdelse af den danske styrkeposition inden for vind.
Muligheden for opstilling af tidssvarende møller der ikke er underlagt
tiphøjdebegrænsning er centralt for det danske udstillingsvindue, for de fortsatte
prisfald som er nødvendige for at realisere det politiske ønske om en markedsdrevet
VE-udbygning, såvel som for målsætningen om færre møller i landskabet. En
målsætning, der skal opnås via en markedsdrevet udvikling, der sikrer en
samfundsøkonomisk effektiv nedtagning af gamle vindmøller.
Rammer for kommunernes planlægning
Selvom det er en vanskelig opgave, der i mange tilfælde møder lokal modstand, går
det godt med at finde plads til vindmøller i landets kommuner. Over de sidste fem år
er der årligt opstillet ca. 250 MW landvind, fordelt på ca. 80 nye vindmøller, og
opgørelser viser, at kommunerne aktuelt har tildelt lokalplaner til nye projekter på
samlet mere end 300 MW. Med Energiaftalen skal der ud over tiphøjdebegrænsningen
vurderes på rammerne for planlægning i medfør af VE-loven, så der fortsat er
incitament for kommunerne til at løfte den vigtige rolle med planlægning for
vindmøller. Wind Denmark anser frihed til at planlægge for højere møller end 150
meter for en central komponent i en modernisering af de planlægningsmæssige
rammer.
Wind Denmark støtter, at kommunerne med ophævelse af tiphøjdebegrænsning
fremover kan vælge at planlægge for højere møller end 150 meter, på placeringer der
vurderes egnede hertil. Placering af vindmøller sker på baggrund af en samlet
afvejning af forskellige faktorer som vindhastighed, afstand til nærmeste naboer, støj-
og skyggeforhold, andre tekniske anlæg samt hensyn til landskab og natur. Denne
afvejning af hensyn foregår allerede i dag som led i den kommunale
vindmølleplanlægning, og vil også fremover være udgangspunktet for de kommuner,
2/3
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0013.png
der vælger at planlægge for højere møller end 150 meter ud fra en konkret vurdering
på det pågældende sted. Wind Denmark bemærker, at forskellige typer af landskab
har forskellig følsomhed i forhold til indpasning af vindmøller af forskellig størrelse.
Det er således også forventningen, at de konkrete vurderinger i kommunerne vil vise,
at der i mange tilfælde vil kunne findes arealer, som er velegnet til placering af
vindmøller med en totalhøjde på over 150 meter.
Miljøvurdering af bekendtgørelse og revision
Wind Denmark hilser miljøvurderingen af såvel den eksisterende bekendtgørelse som
forslaget til revision velkommen. Miljøkonsekvensvurderingen betyder, at
bekendtgørelsen lever op til praksis i medfør af afgørelser fra EU-domstolen om
strategisk miljøvurdering af planer og programmer, og sikrer at bekendtgørelsen
udstedes på et solidt vidensgrundlag om de miljømæssige konsekvenser.
Med venlig hilsen
Camilla Holbech
Souschef, Wind Denmark
3/3
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0014.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Marianne Bentsen DK <[email protected]>
7. maj 2019 14:46
[email protected]
Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til
opstilling af vindmøller, sag nr. 2018-16728
Til Erhvervsstyrelsen
Danske Kloakmestre takker for muligheden for at afgive svar vedrørende Høring, udkast til ændring af
bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, sag nr. 2018-16728
Danske Kloakmestre her ingen kommentarer til høringen.
Venlig hilsen
Marianne Bentsen
Sekretær, Danske Kloakmestre
Tlf. direkte: 72 16 02 07
For at besk y tte dine personlige oply sninger har Microsoft Office forhindret automatisk hentning af dette billede fra internettet.
http://www.dansk by ggeri.dk /media/5669/dansk ek loak mestre.jpg
Sekretariat:
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskekloakmestre.dk
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0015.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
ES-DAA <[email protected]>
6. maj 2019 12:09
[email protected]
ES-DAA
Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til
opstilling af vindmøller. ES 119-19
ES 119-19
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i høring over forslag til ændring af
bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller.
ES noterer sig, at der i ændringen ikke ses at være taget højde for vindmøllers placering i nærheden af flyvepladser
og lufthavne. Der er vedr. luftfarten kun behandlet forhold om lysmæssig afmærkning af vindmøller.
Såvel vindmøllens højde samt de turbulensmæssige virkninger af en vindmølle kan være af stor betydning for
luftfarten, især i nærheden af flyvepladser og lufthavne.
Der savnes således en redegørelse for disse forhold i høringsmaterialet, og der bør derfor indarbejdes en
redegørelse af disse forhold i forbindelse med fremtidige placeringer af vindmøller og deres højde.
ES skal derfor indstille om, at placering af vindmøller i nærheden af flyvepladser og lufthavne indarbejdes i
rapportmaterialet, og at det også bliver behandlet i ændringen af bekendtgørelsen.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice chair ECOGAS & Member of EASA GA.COM & CAS.COM
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0016.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Aase Asmussen <[email protected]>
20. marts 2019 10:25
Janne Christensen
Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til
opstilling af vindmøller. FRIST 13. maj 2019
FA takker for høringsforlaget og skal meddele, at vi ingen bemærkninger har.
Med venlig hilsen
Aase Asmussen
Advokatsekretær
[email protected]
Telefon: +45 3391 4700
Direkte: +45 3338 1620
Amaliegade 7
1256 København K
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Besøg os på
www.fanet.dk
og abonnér på
vores nyhedsmail
Fra:
[email protected] <[email protected]>
Sendt:
19. marts 2019 11:06
Emne:
Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller.
FRIST 13. maj 2019
Til høringsparterne
Hermed fremsendes forslag til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse
til opstilling af vindmøller i ekstern høring. Der er gennemført en miljøvurdering både af
den eksisterende bekendtgørelse og af ændringen af bekendtgørelsen, der offentliggøres
samtidig.
Erhvervsstyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest 13.
maj 2019.
Det samlede høringsmateriale kan tilgås på Høringsportalen via dette
link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/62843
Såfremt der er spørgsmål, er I velkomne til at rette henvendelse til Janne Christensen på
tlf.: 35 29 11 06 eller mail
[email protected]
Med venlig hilsen
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0017.png
Janne Christensen
Byplanarkitekt
ERHVERVSSTYRELSEN
Planlægning og Byudvikling
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291106
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag for
databehandlingen på
erhvervsstyrelsen.dk
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på
Virk
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0018.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Charlotte Witt <[email protected]>
10. maj 2019 10:30
[email protected]
Høring over ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til
opstilling af vindmøller
Grundejernes Investeringsfond har ingen bemærkninger til udkastet.
Venlig hilsen
Charlotte Witt
Juridisk konsulent, Konto
Direkte +45 82 32 23 80
Grundejernes Investeringsfond Ny Kongensgade 15 1472 København K Tlf. +45 82 32 23 00 gi.dk
GI sender fremover digitale breve til e-Boks i stedet for fysiske breve
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0019.png
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Danmark
E-mail:
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 9132 5761
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 19/00883-3
HØRING OVER FORSLAG TIL ÆNDRING AF
BEKENDTGØRELSE OM PLANLÆGNING FOR OG
TILLADELSE TIL OPSTILLING AF VINDMØLLER OG
UDKAST TIL MILJØVURDERING
Erhvervsministeriet har ved e-mail af 19. marts anmodet om Institut for
Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til
ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling
af vindmøller og udkast til miljøvurdering.
Instituttet har ingen bemærkninger til høringen.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2018-16728.
Med venlig hilsen
27. MARTS 2019
Marya Akhtar
SPECIALKONSULENT
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0020.png
Erhvervsstyrelsen
Høring af ændring til bekendtgørelse om planlægning for og
opstilling af vindmøller
KL takker for muligheden for at bidrage til høring vedr. ovenstående.
Af Folketingets energiaftale fra 2018 fremgår det, at højdebegrænsningen
for almindelige produktionsmøller på 150 meter ophæves.
Højdebegrænsninger vil fremover være en beslutning, der skal tages i og
af de enkelte kommuner.
Med en landsdækkende mulighed for møller højere end 150 meter er der
er en risiko for at møllerne geografisk samles i endnu færre kommuner.
Hvis opstillerne som konsekvens af den nye mulighed primært vil satse
på møller højere end 150 m, vil det i en lang række kommuner være
svært af finde egnede områder, der kan overholde lovgivningens
afstandskrav. På den måde kan det blive sværere for en række
kommuner at nå deres egne C02-mål og bidrage til den grønne
omstilling.
Med øget højde vil det også være en øget landskabelig påvirkning – der
får stor betydning for borgermodstand, jf. den seneste års udvikling. Der
er her både ønske om at beskytte landskab og natur samt kulturværdier i
form af fx historiske bygninger og herregårdslandskaber. Samlet set vil
højere vindmøller betyde, at det bliver vanskeligere for kommunerne at
bidrage til opstilling af nye vindmøller. Også selv om der samlet set bliver
færre og mere koncentrerede vindmølleområder.
Alt i alt er der behov for en række helt andre incitamenter for
lokalsamfundene, såfremt kapaciteten af landvindmøller skal øges i
Danmark. En potentiel afløser for den tidligere såkaldte grønne ordning
kan være en lille hjælp – ved at lokalsamfund kompenseres for nye
vindmøller. Men p.t. er de midler som branchen og staten omtaler
utilstrækkelige til at denne ordning i sig selv reelt kan gøre en forskel ift.
etablering af nye landvindmøller.
Der bør især for landvindmøller sikres nye rammevilkår gennem bedre
ekspropriationsredskaber, kommunal opkøbsmulighed, jordfordeling i regi
af multifunktionel jordfordeling og erstatninger til de nærmeste naboer.
Dette er helt essentielt, såfremt landvindmøller skal fremmes.
Dato: 14. maj 2019
Sags ID: SAG-2019-02829
Dok. ID: 2759133
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3803
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0021.png
Derudover bør der for landvindmøller ske en ny nationale afvejning af
beskyttelseshensyn ift. skovplantager, herregårdslandskaber og
afstandskrav til boliger langs motorveje.
KL indgår gerne i dialog om ovenstående forslag. Der tages forbehold for
politisk behandling af høringssvaret, ligesom ændringen af
bekendtgørelsen ønskes sendt i økonomisk høring.
Dato: 14. maj 2019
Sags ID: SAG-2019-02829
Dok. ID: 2759133
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3803
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Troels Garde Rasmussen
Vicekontorchef
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0022.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
[email protected]
10. maj 2019 10:02
[email protected]
Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til
opstilling af vindmøller. FRIST 13. maj 2019
Med hensyn til ophævelse af højdebegrænsningen på 150 m. har Træskibs Sammenslutningen ingen kommentarer.
Afstandskravet til nabobeboelse på 4 X højden fastholdes. - Begrebet nabobeboelse bør udvides bebyggelse, hvor
der opholder sig mennesker hver dag i flere timer.
Afstandskravet skal formodentlig øges, fordi der ikke er ligefrem proportionalitet mellem højde og lydpåvirkning.
Den dybe frekvente lyd, som store vindmøller afgiver er generende og sundhedsskadelig.
Kommunalplanen må ikke udvide afstandskravet og må ikke fastsætte generelle bestemmelser om møllernes
totalhøjde. - Enig, det er et statsligt anliggende.
Bedste hilsner
f. Karsten Heide
Lis Jensen
Sekretær
Tlf.: +45 70234049
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
19. marts 2019 11:06
Til:
Undisclosed recipients:
Emne:
Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af
vindmøller. FRIST 13. maj 2019
Til høringsparterne
Hermed fremsendes forslag til ændring af bekendtgørelse om planlægning for
og tilladelse til opstilling af vindmøller i ekstern høring. Der er gennemført en
miljøvurdering både af den eksisterende bekendtgørelse og af ændringen af
bekendtgørelsen, der offentliggøres samtidig.
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0023.png
Erhvervsstyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest 13. maj 2019.
Det samlede høringsmateriale kan tilgås på Høringsportalen via dette
link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/62843
Såfremt der er spørgsmål, er I velkomne til at rette henvendelse til Janne
Christensen på tlf.: 35 29 11 06 eller mail
[email protected]
Med venlig hilsen
Janne Christensen
Byplanarkitekt
ERHVERVSSTYRELSEN
Planlægning og Byudvikling
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291106
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og
lovgrundlag for databehandlingen på
erhvervsstyrelsen.dk
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på
Virk
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0024.png
Erhvervsstyrelsen
[email protected]
Janne Christensen
[email protected]
Høringssvar til udkast til bekendtgørelse om
planlægning for og tilladelse til opstilling af
vindmøller
Wind Denmark, en sammenlægning af Vindmølleindustrien og Danmarks
Vindmølleforening, takker for høringen over udkast til revideret bekendtgørelse om
planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller. Energiaftalen af 29. juni 2018
fastlægger ambitiøse mål for omstilling af energisystemet, og indebærer fortsat
udbygning med vindmøller på land via årlige teknologineutrale udbud i årene 2020-
2024.
Landvind udgør den mest konkurrencedygtige energiteknologi, og der er et stort
potentiale for udbygning heraf, jf. bl.a. Energinets analyse af det samfundsøkonomiske
potentiale for udbygning af landvind i Danmark
1
. Analysen viser, at der er et potentiale
på mindst 12 GW til en samfundsmæssig omkostning, der er lavere end for havvind,
og ved færre, men større og kraftigere vindmøller end de eksisterende. Udbygning
med vind såvel på land som på havet skal være hjørnesten i omstillingen.
Vindmøller på land er populære. Det kan lyde overraskende i lyset af den lokalpolitiske
debat, der ofte opstår, når der skal opstilles vindmøller. Der er generelt bred
opbakning til landvind, og en måling udført af Wilke for Vindmølleindustrien i 2018
viste, at godt syv ud af ti danskere er enige i, at der skal opstilles vindmøller på land
både nu og i fremtiden, mens én ud af ti er imod.
Teknologisk udvikling og tiphøjde
Udviklingen i vindmølleteknologi betyder, at møllerne bliver større og kan producere
mere grøn strøm til lavere omkostninger, da der er tale om møller med kraftigere
generatorer og længere vinger. Billiggørelse af vindmøllestrømmen og arbejdet
henimod at opnå støttefri vindmøllestrøm i Danmark afhænger af muligheden for at
opstille de nyeste og højere mølletyper.
Dato: 8. maj 2019
1
https://energinet.dk/Analyse-og-Forskning/Analyser/RS-Analyse-Januar-2015-Potentialet-for-
landvind-i-2030
1/3
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
I vores nabolande Tyskland, Sverige og Finland er nye møller i gennemsnit 190 meter
eller derover. Imidlertid betyder de nuværende tiphøjde begrænsninger, at
vindmølleproducenterne ikke kan fremvise den nyeste teknologi ved opstilling i
Danmark. Således vil det med den nuværende tiphøjdebegrænsning ikke være muligt
at opstille
Vestas Wind Systems’
platforme V150-4.2MW
,
V150-5.6MW eller V162-
5.6MW, der både leverer markant øget energiproduktion samtidig med, at de udsender
mindre støj. Vestas har ved designoptimering siden 2010 øget rotordiameteren på 4
MW-platformen fra 112 meter til 136/150 meter, hvilket har øget energiproduktionen
med 50 pct., samtidig med at lydniveauet er reduceret med 2,5 dB, hvilket næsten
svarer til en halvering.
Samtidig bemærkes, at de projekter der er i udviklingsfase og som ventes at kunne
stilles op uden tilskud, f.eks Haved projektet i Tønder Kommune er baseret på møller
over 150 meter.
Det danske hjemmemarked er af stor betydning som ’udstillingsvindue’ for
de
vindmølleproducenter, der opererer ud af Danmark, selvom det kun udgør en lille del
af den globale omsætning. State-of-the art rammer for såvel planlægning for
vindmøller som anvendelse af den grønne strøm på tværs af sektorer er afgørende for
opretholdelse af den danske styrkeposition inden for vind.
Muligheden for opstilling af tidssvarende møller der ikke er underlagt
tiphøjdebegrænsning er centralt for det danske udstillingsvindue, for de fortsatte
prisfald som er nødvendige for at realisere det politiske ønske om en markedsdrevet
VE-udbygning, såvel som for målsætningen om færre møller i landskabet. En
målsætning, der skal opnås via en markedsdrevet udvikling, der sikrer en
samfundsøkonomisk effektiv nedtagning af gamle vindmøller.
Rammer for kommunernes planlægning
Selvom det er en vanskelig opgave, der i mange tilfælde møder lokal modstand, går
det godt med at finde plads til vindmøller i landets kommuner. Over de sidste fem år
er der årligt opstillet ca. 250 MW landvind, fordelt på ca. 80 nye vindmøller, og
opgørelser viser, at kommunerne aktuelt har tildelt lokalplaner til nye projekter på
samlet mere end 300 MW. Med Energiaftalen skal der ud over tiphøjdebegrænsningen
vurderes på rammerne for planlægning i medfør af VE-loven, så der fortsat er
incitament for kommunerne til at løfte den vigtige rolle med planlægning for
vindmøller. Wind Denmark anser frihed til at planlægge for højere møller end 150
meter for en central komponent i en modernisering af de planlægningsmæssige
rammer.
Wind Denmark støtter, at kommunerne med ophævelse af tiphøjdebegrænsning
fremover kan vælge at planlægge for højere møller end 150 meter, på placeringer der
vurderes egnede hertil. Placering af vindmøller sker på baggrund af en samlet
afvejning af forskellige faktorer som vindhastighed, afstand til nærmeste naboer, støj-
og skyggeforhold, andre tekniske anlæg samt hensyn til landskab og natur. Denne
afvejning af hensyn foregår allerede i dag som led i den kommunale
vindmølleplanlægning, og vil også fremover være udgangspunktet for de kommuner,
2/3
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0026.png
der vælger at planlægge for højere møller end 150 meter ud fra en konkret vurdering
på det pågældende sted. Wind Denmark bemærker, at forskellige typer af landskab
har forskellig følsomhed i forhold til indpasning af vindmøller af forskellig størrelse.
Det er således også forventningen, at de konkrete vurderinger i kommunerne vil vise,
at der i mange tilfælde vil kunne findes arealer, som er velegnet til placering af
vindmøller med en totalhøjde på over 150 meter.
Miljøvurdering af bekendtgørelse og revision
Wind Denmark hilser miljøvurderingen af såvel den eksisterende bekendtgørelse som
forslaget til revision velkommen. Miljøkonsekvensvurderingen betyder, at
bekendtgørelsen lever op til praksis i medfør af afgørelser fra EU-domstolen om
strategisk miljøvurdering af planer og programmer, og sikrer at bekendtgørelsen
udstedes på et solidt vidensgrundlag om de miljømæssige konsekvenser.
Med venlig hilsen
Camilla Holbech
Souschef, Wind Denmark
3/3
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0027.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Samfundsanalyse <[email protected]>
22. marts 2019 14:08
[email protected]
Høringssvar - Ældre Sagen - udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning
for og tilladelse til opstilling af vindmøller
Til Erhvervsstyrelsen
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Snorresgade 17-19 · 2300 København S · Tlf. 33 96 86 86
Læs vores persondatapolitik
Fra:
[email protected] [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. marts 2019 11:06
Emne:
Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller.
FRIST 13. maj 2019
Til høringsparterne
Hermed fremsendes forslag til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse
til opstilling af vindmøller i ekstern høring. Der er gennemført en miljøvurdering både af
den eksisterende bekendtgørelse og af ændringen af bekendtgørelsen, der offentliggøres
samtidig.
Erhvervsstyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest 13.
maj 2019.
Det samlede høringsmateriale kan tilgås på Høringsportalen via dette
link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/62843
Såfremt der er spørgsmål, er I velkomne til at rette henvendelse til Janne Christensen på
tlf.: 35 29 11 06 eller mail
[email protected]
Med venlig hilsen
Janne Christensen
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0028.png
Byplanarkitekt
ERHVERVSSTYRELSEN
Planlægning og Byudvikling
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291106
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag for
databehandlingen på
erhvervsstyrelsen.dk
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på
Virk
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0029.png
[email protected]
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Michael Daucke <[email protected]>
26. april 2019 11:40
[email protected]
Bjørn Simonsen
Høring, udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til
opstilling af vindmøller
Hej Janne
Aalborg Lufthavn har ingen indvendinger i forhold til forslaget om ændring af ovenstående bekendtgørelse, såfremt
opstiller af vindmøllerne følger gældende lovgivning i luftfartsloven, og opnår godkendelse fra Trafikstyrelsen.
Med venlig hilsen / Best regards
Michael Daucke
Compliance Manager
Mobile:0045 21802685
E-mail:
[email protected]
Ny Lufthavnsvej 100
DK-9400 Nørresundby
Web:
www.aal.dk
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0030.png
NOTAT
Haderslev Kommune
Teknik og Miljø
Simmerstedvej 1a, 1
6100 Haderslev
www.haderslev.dk
Dir. tlf. 74341711
[email protected]
April 2019 • Sagsident: 19/32373 • Sagsbehandler: Mette Zippora Leth Schmidt
Høringssvar fra Haderslev Kommune
Forslag til ændring af bekendtgørelse
for vindmøller
Haderslev Kommune har i marts 2019 modtaget høring om forslag til ændring af bekendtgørelse
for vindmøller med høringsfrist den 13. maj 2019.
Haderslev Kommune ser positivt på forslaget, og har iøvrigt ikke bemærkninger til det.
Venlig hilsen
Udvalget for Plan og Miljø
Haderslev Kommune
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0031.png
BYPLANUDVALGET
Erhvervsstyrelsen
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
By, Erhverv og Kultur
Rådhuset, Torvet
7400 Herning
Tlf 9628 2828
Lokal 9628 8556
[email protected]
www.herning.dk
Sagsnummer:
01.02.20-P00-1-19
Kontaktperson:
Trine Eide
Høringssvar til ændring af Bekendtgørelse om planlægning for og tilla-
delse til opstilling af vindmøller
Dato: 13-05-2019
Erhvervsstyrelsen har sendt forslag til ændring af bekendtgørelse om plan-
lægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller i høring med frist den 13.
maj 2019.
Med ændring af bekendtgørelsen ophæves højdebegrænsningen for alminde-
lige produktionsmøller, og giver dermed kommunerne mulighed for fremover
gennem planlægning selv at afgøre højden på de enkelte vindmøller på bag-
grund af en konkret vurdering.
Byplanudvalget i Herning Kommune har den 9. april 2019 behandlet en orien-
teringssag om udkast til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og
tilladelse til opstilling af vindmøller, hvor det blev besluttet at afgive et hørings-
svar.
Herning Kommune fremsender på denne baggrund følgende høringssvar:
Planlægning på tværs af kommunegrænser
Vindmøllerne kan, afhængigt af højde og placering, blive meget synlige på
store afstande, og der kan derfor potentielt være en større påvirkning over
kommunegrænser end med de højder, som kommunerne i dag kan planlægge
for.
Særligt påvirkning af landskabet må forventes at blive større. I miljørapporten
angives det, at vindmøller på 250 meter vil kunne ses på mere end 20 kilome-
ters afstand, afhængigt af sigtbarhed, topografi m.v.
Det må forventes, at planlægningen med så store vindmøller kan skabe og
øge konflikter mellem kommuner, da der kan være modsatrettede interesser,
herunder landskabelige kontra energipolitiske interesser. Med en langt større
højde på vindmøllerne vil udlagte områder kunne afkaste store zoner, som kan
begrænse muligheder på den anden side af kommunegrænsen.
-1
Herning Kommune behandler og gemmer alle dokumenter i alle sager elektronisk. Hvis du vil se de oplysninger, vi har registreret om dig, så
kontakt sagsbehandleren af denne sag, som vil hjælpe dig videre. Du kan også læse mere om dine rettigheder på www.datatilsynet.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
I forlængelse heraf er det forskelligt, hvornår den enkelte kommune inddrager nabokommu-
nerne i udpegningen af vindmølleområder, herunder om det sker i forbindelse med planstra-
tegien og/eller forslag til kommuneplanen eller om det sker i forbindelse med indkaldelse af
ideer og forslag på baggrund af en konkret ansøgning.
Der må derfor forventes et større behov for at koordinere planlægning med nabokommuner
samt afvejning af tværkommunale interesser, der sikrer, at kommunerne finder de bedst eg-
nede placeringer til fremtidens vindmølleprojekter.
Planlægning på regionalt niveau
Med møllernes mulige størrelse er der tale om tekniske anlæg, som ikke kun har betydning
for den enkelte kommune. På grund af de afvejninger, der skal foretages i forhold til øvrige
interesser, herunder påvirkning af store arealer både i forhold til landskab, nabokommuner
mv., kan projekterne have regional karakter. Der kan blive tale om så store tekniske anlæg,
at det bør overvejes, hvornår der er tale om projekter, hvor de nationalpolitiske interesser er
større end de lokale energipolitiske interesser, og dermed en statslig opgave.
Det kunne også overvejes om, at der som et alternativ nedsættes en statslig instans, som
kunne være inspireret af det tidligere vindmøllerejsehold, der kan sikre den nødvendige ko-
ordinering, prioritering og viden på et regionalt niveau.
Behov for oprydning i eksisterende vindmøller
Det må med baggrund i den hidtidige planlægning i Herning Kommune formodes, at det kan
blive vanskeligt at finde områder, hvor der kan placeres vindmøller, der er betydeligt højere
end den nuværende ramme på 150 meter. Det vil i givet fald med stor sandsynlighed betyde,
at der skal være mulighed for at ”rydde op” i eksisterende strukturer, herunder ældre vind-
mølleområder, og dermed udpege nye områder til vindmøller med en større totalhøjde end
de 150 meter.
Derfor bør der ses på muligheden for at ekspropriere ældre vindmøller/vindmøllegrupper.
I energiaftalen lægges der op til, at Energistyrelsen udarbejder en plan for gradvis reduktion
af det samlede antal landvindmøller. Med henblik på ovenstående kunne det være et ønske,
at kommunerne inddrages i udarbejdelsen af denne plan med henblik på et samlet overblik i
den enkelte kommune samt en koordinering på tværs af kommunegrænser.
Mulighed for at nedlægge boliger (ekspropriation)
Med en mølle på 250 meter skal der minimum være 1000 meter til nærmeste nabo. Hvis der
skal findes egnede områder til meget høje vindmøller på land, må det derfor forudsiges, at
der kan være steder, hvor der kan blive udfordringer i forhold til boliger i områder der ud fra
en afvejning af andre interesser kan rumme høje vindmøller. Det kan derfor ved en udpeg-
ning af nye områder blive en forudsætning, at der nedlægges flere boliger end, hvad der hid-
til været nødvendigt.
Det bør derfor undersøges nærmere, hvilke muligheder der er for at ekspropriere i forbindel-
se med vindmølle projekter, da det kan blive en nødvendighed for at kunne opstille nye
vindmøller. Jf. Planlovens §47 stk. 1 kan man kun ekspropriere fast ejendom, der tilhører
private, eller private rettigheder over fast ejendom, når ekspropriation vil være af væsentlig
betydning for virkeliggørelsen af en lokalplan eller byplanvedtægt og for varetagelse af alme-
ne samfundsinteresser. En forudsætning for ekspropriation er, at området er omfattet af en
lokalplan. Det er praksis, i forbindelse med lokalplanlægning for vindmøller, at lokalplanom-
-2-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2079623_0033.png
rådet kun bør omfatte de til anlægget nødvendige arealer, som f.eks. adgangsveje, arbejds-
arealer mv.
Krav om afstand til beboelse bør øges
Det bør overvejes om den nuværende afstand med fire gange totalhøjden til nærmeste be-
boelse bør øges, hvis der opsættes højere vindmøller. I dag opleves ofte konflikter i forhold
til de nærmeste naboer, der frygter negative konsekvenser i form af støj, skyggekast og øde-
lagte udsigter. Et afstandskrav på eksempelvis 6-8 gange højden vil kunne mindske effekten,
og dermed forbedre forholdene for berørte naboer.
I energiaftalen lægges der op til et eftersyn af afstandskravene for vindmøller på land med
henblik på at forbedre forholdene for berørte lodsejere. Det fremgår ikke af udkast til ændring
af bekendtgørelse om dette eftersyn har været en del af arbejdet med den nye bekendtgø-
relse.
Opstilling af vindmøller i skov
Med de højere vindmøller vil det være muligt at opstille dem i skov og stadig kunne udnytte
vindressourcen. Dette betyder, at der i større grad skal laves en afvejning af, hvilke udpeg-
ninger der skal prioriteres. For eksempel afvejning mellem fredskov og rekreativ anvendelse
op mod øget andel vedvarende energi. På nuværende tidspunkt er det dog ikke muligt med
den nuværende skovlov at opstille vindmøller i fredskov.
Med venlig hilsen
på udvalgets vegne
Ulrik Hyldgaard
/
Formand for Byplanudvalget
Jørgen Krogh
Direktør for By, Erhverv og Kultur
-3-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
Erhvervsstyrelsen
13. maj 2019
Sag nr. 2018-16728 høring af forslag til ændring af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til
opstilling naf vindmøller og udkast til miljøvurdering.
Vedr. miljørapporten:
Side 4 Af hensyn til landskab og befolkning bør kommuner
her skal bør rettes til SKAL, da erfaringen er at
kommunerne ikke tager de hensyn nævnt i de 3 pinde.
Side 5
det samme gælder hensyn til fugle, flagermus of kirker hvor ordet BØR skal rettes til SKAL.
Side 6- miljøvurderingsscenarie- et alternativ på en vindmøllehøjde på 300 m. mangler, da kommunerne
med forslaget får mulighed for at godkende en højde på endda over 300m.
Side 12- det er ikke dokumenteret at vindmøller over 150 m. ikke vil medføre en ændret påvirkning af
befolkningen.
Side 14
der mangler dokumentation for at tabet af habitat ved at tre mindre vindmøller erstattes af en
større vindmølle stort set er uændret
Side 15- hvis de nævnte afværgeforanstaltninger for fugle og flagermus skal være en reel beskyttelse af
disse arter skal ordet anbefales rettes til SKAL.
Side 16
–reglerne
for afværgeforanstaltninger for kirker bør reguleres for større beskyttelse af kirkerne
d.v.s. større afstand fra vindmølle til kirke SKAL lovgives af staten.
Side 17 -potentielle arealer for planlægning vindmølleplanlægning-de i en kommuneplan nævnte arealer
som kulturmiljøer, særligt værdifulde landskaber og lavbundsarealer bør opstilling af vindmøller ikke være
muligt begrundet bl.a. i den visuelle påvirkning af højere vindmøller. Endvidere bør N 2000 områder
beskyttes med en lovbestemt afstand fra området til vindmøllen på f.eks. 4 x møllehøjde- dette begrundet
i højere vindmøller. Kystnærhedszonen på 3 km. bør friholdes for vindmøller over 150 m., da vindstyrken
er større end for vindmøller under 150 m. ,og dermed har den nuværende funktionelle begrundelse for
tilladelse til opstilling af vindmøller indenfor 3 km. zonen mindre betydning
Side 23- der mangler den kendte viden om den helbredsmæssige betydning vindmøller har for mennesker
nemlig i form af den nyligt afsluttede helbredsundersøgelse foretaget af bl.a. Kræftens Bekæmpelse og
Sundhedsministeriet.
Side 34- kystnærhedszonen
–bør
friholdes for opstilling af vindmøller jfr. ovenfor samt den meget forøgede
visuelle påvirkning i et fladt kystlandskab..
Side 60
biologisk mangfoldighed
alle arter er ikke medtaget i rapporten
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
Landsplanlægning for vindmøller over 250 m.- der bør ske en samlet landmæssig helhedsvurdering af hvor
møller over 250 m.-der må opstilles, og dette bl.a for at enkelte kommuner ikke selv kan bestemme hvor
mange af disse møller de må opstille- og hermed tage hensyn til borgerne levevilkår i form af den negative
påvirkning af visuel påvirkning m.v.
Otto Kjær