Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2079622_0001.png
Til
Erhvervsstyrelsen
Dokumenttype
Rapport
Dato
Juni 2019
BEKENDTGØRELSE OM PLANLÆGNING
FOR OG TILLADELSE TIL OPSTILLING AF
VINDMØLLER
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
BEKENDTGØRELSE OM PLANLÆGNING FOR OG
TILLADELSE TIL OPSTILLING AF VINDMØLLER
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE
Projektnavn
Projektnr.
Modtager
Version
Dato
Udarbejdet af
Kontrolleret af
Godkendt af
Miljøvurdering af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til
opstilling af vindmøller
1100036087
Erhvervsstyrelsen
3
11-06-2019
STRH, MJK
MJK
KAIT
Rambøll
Hannemanns Allé 53
DK-2300 København S
T +45 5161 1000
F +45 5161 1001
https://dk.ramboll.com
Dokumenttype
Rapport
Rambøll Danmark A/S
CVR NR. 35128417
Doc ID 1100036087-1845834446-11
Medlem af FRI
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
Rambøll - BEKENDTGØRELSE OM PLANLÆGNING FOR OG TILLADELSE TIL OPSTILLING AF VINDMØLLER
INDHOLD
1.
2.
3.
3.1
3.2
4.
5.
6.
Baggrund
Lovgrundlag
Miljøhensyn i bekendtgørelsen
Landskab
Befolkning
Bidrag fra miljørappporten og udtalelser i offentlighedsfasen
Alternativer
Overvågning
2
3
4
4
4
5
8
9
Doc ID 1100036087-1845834446-11
1/9
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
1.
BAGGRUND
Af energiaftalen fra den 29. juni 2018 fremgår det, at kommunerne fremadrettet skal kunne
planlægge for tidssvarende vindmøller på land. Samtidig er det forventningen, at antallet af
vindmøller på land reduceres fra ca. 4.300 vindmøller til 1.850 vindmøller i 2030.
Det fremgår af Energiaftalen, at kommunerne skal kunne planlægge for tidssvarende vindmøller
på land. Det medfører bl.a., at det fremover bliver op til de enkelte kommuner at afgøre højden
på de enkelte vindmøller på konkrete steder og planlægge herfor. Erhvervsministeren har derfor
revideret bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller ved at
ophæve højdebegrænsningen i § 2, stk. 2, således at det fremadrettet bliver op til kommunerne
af afgøre højden på vindmøller i deres kommune.
Erhvervsstyrelsen har den 19. marts 2019 sendt forslaget til ændring af bekendtgørelse om
planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller i offentlig høring. Høringsperioden forløb
fra 19. marts 2019 til 13. maj 2019. I løbet af høringsperioden er indkommet i alt 18 høringssvar,
hvoraf 11 myndigheder, organisation, borgere mv. har haft bemærkninger til bekendtgørelsen.
Doc ID 1100036087-1845834446-11
2/9
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
2.
LOVGRUNDLAG
Forslag til ændring af bekendtgørelsen om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller
er omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1
,
og der er derfor udarbejdet en miljørapport, hvor bekendtgørelsens konsekvenser for en række
miljøforhold er vurderet.
Afgrænsning af miljørapporten
Miljøvurderingsloven dækker et meget bredt og omfattende miljøbegreb, der omfatter biologisk
mangfoldighed, befolkning, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske
faktorer, materielle goder, kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser, samt arkitektonisk og
arkæologisk arv, landskab og deres indbyrdes forhold.
Der er indledningsvist foretaget en nærmere afgrænsning af, hvilke af ovennævnte miljømæssige
forhold, der især forventes påvirket. De følgende emner er undersøgt i miljørapporten:
Landskab – landskab, herunder kystlandskab, visuelle effekter og belysning
Befolkning – visuelle gener, skyggeeffekter og rekreative forhold
Biologisk mangfoldighed – fugle og flagermus
Kulturarv – kirker og disses omgivelser
I miljørapporten vurderes den gældende bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til
opstilling af vindmøller fra 2014 samt forslag til revideret bekendtgørelse med samme navn. Den
reviderede bekendtgørelse omfatter den ændring, at den nuværende totalhøjde for vindmøller på
150 m ophæves, således at det bliver op til kommunerne at afgøre højden på vindmøllerne i de
konkrete projekter. Bekendtgørelsen omfatter alene vindmøller på land.
Sammenfattende redegørelse
I henhold til § 13 i bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM) skal der i forbindelse med endelig vedtagelse af en plan eller et
program udarbejdes en sammenfattende redegørelse, der beskriver:
Hvordan miljøhensynet er integreret i planen/programmet.
Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i
betragtning.
Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller program er valgt på baggrund af de rimelige
alternativer, der har været behandlet og
Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet, som planen eller
programmet har.
Disse fire spørgsmål besvares i de næste fire kapitler i denne rapport.
1
LBK nr. 1225 af 25/10/2018.
3/9
Doc ID 1100036087-1845834446-11
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
3.
MILJØHENSYN I BEKENDTGØRELSEN
I dette afsnit beskrives det, hvordan miljøhensynet er integreret i bekendtgørelsen.
3.1 Landskab
Det er fastsat i den eksisterende bekendtgørelse, at vindmøllerne skal opstilles i et, i forhold til
landskabet, let opfatteligt mønster.
Desuden er det fastlagt i den eksisterende bekendtgørelses, at der ved planlægning for vindmøller
nærmere end 28 gange totalhøjden fra eksisterende eller planlagte vindmøller, skal redegøres for
anlæggenes påvirkning af landskabet, herunder skal det oplyses, hvorfor påvirkningen anses for
ubetænkelig.
I forslaget til den nye bekendtgørelse, hvor højdegrænsen på 150 m er ophævet, er der ikke
ændret på ovenstående to landskabelige hensyn.
3.2 Befolkning
Afstandskravene i den gældende bekendtgørelse fastholdes ved vedtagelse af ændringen af
bekendtgørelsen. Det betyder, at afstanden til nabobeboelsen minimum skal være fire gange
totalhøjden af vindmøllerne. Ved opstilling af 250 meter høje vindmøller vil afstanden til
nærmeste nabobeboelse derfor minimum være 1.000 meter. Afstandskravene er fastholdt for at
reducere påvirkningerne på den nærmeste nabobeboelse i forhold til primært visuelle gener og
skyggekast.
Støjpåvirkninger varetages i
Bekendtgørelse om støj fra vindmøller (Bekendtgørelse nr. 135 af 7.
februar 2019 om støj fra vindmøller gælder for etablering, ændring og drift af vindmøller).
Der
foreligger en selvstændig miljøvurdering af bekendtgørelsen om støj fra vindmøller, som i detaljer
behandler påvirkninger fra støj og vibrationer fra vindmøller. Som følge af reglerne i
bekendtgørelse om støj kan der stilles krav om en større afstand.
Doc ID 1100036087-1845834446-11
4/9
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
4.
BIDRAG FRA MILJØRAPPPORTEN OG UDTALELSER I
OFFENTLIGHEDSFASEN
I det følgende præsenteres hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i
offentlighedsfasen, er taget i betragtning. Høringssvar, som vedrører andre forhold end miljø,
nævnes ikke her. Der henvises til Erhvervsministeriets
Høringsnotat om høringen af forslag til
ændring af bekendtgørelsen om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller.
4.1 Miljørapportens indflydelse på bekendtgørelsen
Miljørapporten har ikke resulteret i ændringer af bekendtgørelsen.
4.2 Indkomne bemærkningers indflydelse på bekendtgørelsen
I det følgende præsenteres nogle af de gennemgående temaer fra høringssvarene. De indkomne
bemærkninger har ikke resulteret i ændringer i bekendtgørelsen.
Natur og landskab
Danmarks Naturfredningsforening (DN)
er meget opmærksom på, at vindmøller kan have en
meget negativ påvirkning på fugle og dyreliv, og at der kan være en stor landskabelig påvirkning
forbundet med opstilling af vindenergi. Foreningen finder det vigtig at friholde værdifuld natur og
udpegede landskaber fra vindmøller og at undgå at placere vindmøller, hvor der er store
koncentrationer af sårbare dyrearter. Finder, at der er behov for national planlægning, at der med
ophævelsen af højdebegrænsningen skal følge skærpede krav til opstilling af vindmøller, og at
disse krav bør fremgå af bekendtgørelsen.
Kommunernes Landsforening (KL)
vurderer, at der med en landsdækkende mulighed for møller
højere end 150 meter er risiko for at møllerne geografisk samles i endnu færre kommuner end i
dag. Mener, at det i en lang række kommuner vil være svært at finde egnede områder, der kan
overholde lovgivningens afstandskrav. Der vil også være en øget landskabelig påvirkning.
Finder, at der for landvindmøller bør ske en helt ny national afvejning af beskyttelseshensyn i
forhold til skovplantager, herregårdslandskaber og afstandskrav til boliger, og mener at der bør
sikres nye rammevilkår, bl.a. gennem bedre ekspropriationsredskaber.
Herning Kommune
peger på, at de høje vindmøller potentielt kan give en større påvirkning af
landskab over kommunegrænser end med de højder, som kommunerne i dag kan planlægge for.
Kommunen forventer, at det vil skabe øgede konflikter mellem kommuner, da der kan være
modsatrettede interesser mellem landskab og energipolitiske interesser. De højere møller afkaster
store zoner, som kan begrænse muligheder på den anden side af kommunegrænsen.
Kommunen peger bl.a. på, at det er forskelligt, hvornår den enkelte kommune inddrager
nabokommuner i udpegningen af vindmølleområder. Det kan ske i forbindelse med planstrategien
og/eller forslag til kommuneplanen, eller i forbindelse med indkaldelse af idéer på baggrund af et
konkret projekt. Herning Kommune forventer, at der vil opstå et større behov for at koordinere
planlægning med nabokommuner samt afvejning af tværkommunale interesser, der sikrer, at
kommunerne finder de bedst egnede placeringer til fremtidens vindmølleprojekter. Kommunen
anbefaler, at det bør være muligt at opstille vindmøller i skov.
Otto Kjær
mener, at der skal stilles krav til kommunerne om at de
skal
(og ikke
bør)
tage hensyn
til en række forhold, bl.a. landskab til befolkningen, fugle, flagermus og kirker. Finder desuden, at
der ikke skal være muligt at opstille vindmøller i områder med kulturmiljøet, særligt værdifulde
Doc ID 1100036087-1845834446-11
5/9
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
landskaber og lavbundsarealer på grund af den visuelle påvirkning af arealerne, samt at der bl.a.
skal være krav om afstand til Natura 2000-områder. Peger på, at alle arter inden for
mangfoldighed ikke er medtaget i miljørapporten, og at der mangler et alternativ med en
vindmøllehøjde på 300 m.
Miljørapporten har vurderet potentielle miljøpåvirkninger af en ændret bekendtgørelse generelt,
idet bekendtgørelsen dækker regler i forbindelse med planlægning for og tilladelse til opstilling af
vindmøller i hele landet. I forbindelse med en konkret planlægning for opstilling af vindmøller,
skal kommunerne som myndighed vurdere de konkrete miljøpåvirkninger af et konkret projekt.
I miljørapporten er der fortaget en vurdering af miljøemner som landskab, befolkning, biologisk
mangfoldighed og kulturarv. Miljørapporten beskriver nogle af de hensyn som kommunerne i
deres videre planlægning for vindmøller bør forholde sig til, bl.a. at kommuner bør sikre afstanden
til vigtige levesteder for fugle og flagermus og undgå at opstille vindmøller i nærheden af disse.
De indkomne høringssvar har ikke medført ændringer af bekendtgørelsen. Erhvervsministeren vil
foretage et eftersyn af vejledning til bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling
af vindmøller fra 2015, senest når de forskellige elementer om landvindmøller fra Energiaftalen af
29. juni 2018 er blevet implementeret.
Med den nye bekendtgørelse er planlægning for vindmøller fortsat et kommunalt anlæggende. Ud
fra lokale interesser kan kommunerne foretage en afvejning af de forskellige hensyn og
interesser, der er inden for et konkret område, samt foretage en grundig vurdering af
vindmøllernes påvirkning af mennesker, natur, miljø og landskab.
Vurderingen af påvirkningen af nye, højere møller på natur og landskab skal sikres i forbindelse
med kommunernes planlægning for de konkrete projekter. Kommunerne skal bl.a. i forbindelse
med en ansøgning om et vindmølleprojekt foretage en vurdering af om planen og projektet kan
påvirke miljøet væsentligt. Det sker i henhold til reglerne i bekendtgørelsen af lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (LBK nr 1225 af
25/10/2018).
Sundhedsundersøgelse
Otto Kjær peger på, at den nyligt afsluttede helbredsundersøgelse foretaget af bl.a. Kræftens
Bekæmpelse og Sundhedsministeriet ikke er inddraget i miljørapporten. Undersøgelsen
beskæftiger sig med mulige sammenhænge mellem støj fra vindmøller og helbredseffekter.
Støj fra vindmøller reguleres af bekendtgørelse om støj fra vindmøller (BEK nr. 135 af
07/02/2019) og ikke af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller.
Derfor er undersøgelsen ikke inddraget i denne miljørapport.
Naboer
Træskibs Sammenslutningen peger på, at begrebet nabobeboelse bør udvides til bebyggelse, hvor
der opholdes sig mennesker hver dag i flere timer, samt at afstandsgravet formentlig skal øges,
fordi der ikke er ligefrem proportionalitet mellem højde og lydpåvirkning.
Støj fra vindmøller er reguleret af bekendtgørelse om støj fra vindmøller (BEK nr. 135 af
07/02/2019). Ved opstilling af vindmøller skal grænseværdierne i den bekendtgørelse overholdes.
Der kan derfor i konkrete tilfælde være krav om at vindmøller står længere væk fra nærmeste
beboelse end fire gange totalhøjden.
Doc ID 1100036087-1845834446-11
6/9
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
Flytrafik
Erhvervsflyvningens Sammenslutning notere sig, at der i bekendtgørelsen ikke er taget hensyn til
flyvepladser og lufthavne, og at vindmøllernes højde samt turbulensmæssige virkninger kan være
af stor betydning for luftfarten. Aalborg Lufthavn har ingen bemærkninger, såfremt opstilling af
vindmøller følger gældende lovgivning i luftfartsloven og opnår godkendelse fra Trafikstyrelsen.
Bekendtgørelsen dækker vindmøller på land hele landet. Bygherre vil i hvert enkelt tilfælde skulle
belyse konsekvenserne af et konkret projekt og leve op til gældende lovgivning, herunder
luftfartsloven. Ophævelsen af højdegrænsen ændrer ikke ved gældende regel for opstilling af
vindmøller nær flyvepladser.
Doc ID 1100036087-1845834446-11
7/9
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
5.
ALTERNATIVER
I dette afsnit beskrives det, hvorfor den vedtagne bekendtgørelse er valgt på baggrund af de
rimelige alternativer, der har været behandlet.
Erhvervsstyrelsen har i forbindelse med revisionen af bekendtgørelse om planlægning for og
tilladelse til opstilling af vindmøller ikke overvejet alternativer til den ændring, som er fremsat
med det ændrede forslag til bekendtgørelse. Det er derfor alene den foreslåede ophævelse af
højdebegrænsningen i § 2, stk. 2, som er behandlet i miljørapporten.
0-alternativet er i miljørapporten defineret som værende lig med eksisterende forhold.
Doc ID 1100036087-1845834446-11
8/9
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 53: Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, høringsnotat, sammenfattende redegørelse af miljørapporten og høringssvar, fra erhvervsministeren
6.
OVERVÅGNING
I dette afsnit beskrives det, hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på
miljøet, som planen har.
Erhvervsstyrelsen arbejder bl.a. med udvikling og administration af planloven, der sætter
rammerne for udviklingsmulighederne i byerne, på landet og langs kysterne. Kommunernes
planlægning af nye vindmølleområder eller revision af nuværende udlagte vindmølleområder skal
være i overensstemmelse med planloven. Derudover overvåger Erhvervsstyrelsen i dag den
kommunale planlægning for at sikre, at kommunerne i deres kommuneplanlægning varetager de
statslige interesser. Denne overvågning fortsætter uændret efter at den nye bekendtgørelse er
trådt i kraft.
Overvågning af de miljømæssige påvirkninger ved fremtidige projekter skal håndteres i
forbindelse med en miljøkonsekvensvurdering af hvert projekt, hvor der kan fastsættes mere
konkrete overvågningsprogrammer.
Doc ID 1100036087-1845834446-11
9/9