Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2079515_0001.png
Evaluering af lov om næring
September 2019
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0002.png
Indhold
1.
2.
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning
Sammenfatning
Har loven skabt øget konkurrence og innovation?
Har loven sikret lige konkurrencevilkår i forhold til tilsyn og kontrol?
Har loven sikret effektiv registrering?
Har loven sikret forbrugerne relevant information?
Næringsloven
Modernisering af de næringsretlige regler
Ændring af næringsloven i 2011
Oversigt over næringsloven
6.
1)
2)
3)
4)
7.
Evaluering af næringsloven
Har loven skabt øget konkurrence og innovation?
Har loven sikret lige konkurrencevilkår?
Har loven sikret effektiv registrering af mobile udsalgssteder?
Har loven sikret forbrugernes adgang til oplysninger?
Baggrund: Udviklingen i registreringer af mobil handel siden 2011
MobiltReg
Fødevarestyrelsen
Københavns Kommune
8.
MobiltReg
Nærmere om de enkelte myndigheder
Fødevarestyrelsen
Skattestyrelsen
Københavns Kommune
9.
Baggrund: Erfaringer og synspunkter fra interessenter
Har loven skabt øget konkurrence og innovation?
Har loven sikret lige konkurrencevilkår?
Har loven sikret effektiv registrering?
Har loven sikret forbrugerne relevant information?
3
4
4
5
5
6
7
7
7
9
10
10
11
12
14
16
17
17
18
20
21
21
23
24
26
26
26
27
27
Baggrund: Andre myndigheders erfaringer omkring tilsyn og kontrol på basis af oplysninger i
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0003.png
1.
Indledning
Næringsloven stammer tilbage fra 1857 (Lov om Haandværks- og Fabriksdrift samt Handel og Be-
værtning m.m.) og har igennem tiderne reguleret danskernes mulighed for at drive erhverv.
Med tiden er lovens anvendelsesområde imidlertid blevet indskrænket og færre og færre fag er ble-
vet reguleret af næringsloven. I dag gælder loven for næringsvirksomhed ved salg af varer og for
retten til at anvende betegnelsen mester i forbindelse med angivelse af et håndværksfag.
I 2011 blev loven liberaliseret af den daværende regering (Venstre, Konservative Folkeparti), Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Kristendemokraterne. Formålet var at fremme konkurrence og innova-
tion gennem øgede muligheder for nye mobile forretningskoncepter. Med liberaliseringen afskaffede
man blandt andet kravet om, at handel kun måtte foregå fra et fast forretningssted. Det var en væ-
sentlig forudsætning, at man samtidig sikrede lige konkurrencevilkår mellem salg fra fast forretnings-
sted og mobile udsalgssteder gennem myndighedernes tilsyn og kontrol, at man sikrede forbrugerne
adgang til oplysning om identiteten på den handlende, og at man sikrede at alle mobile udsalgsste-
der m.v. blev registreret.
Med lovændringen i 2011 blev det besluttet, at loven skulle evalueres i 2015. Man har beklageligvis
ikke været opmærksom på den angivne frist, hvorfor evalueringen i stedet er gennemført i 2. halvår
af 2018 og 1. halvår af 2019. Med afsæt i forudsætningerne fra lovændringen i 2011 følger evalue-
ringen fire hovedtemaer:
1) Øget konkurrence og mulighed for innovation og iværksætteri
2) Lige konkurrencevilkår gennem tilsyn og kontrol
3) Effektiv registrering
4) Forbrugersikkerhed
I forbindelse med evalueringen har Erhvervsstyrelsen afholdt et dialogmøde med en række myndig-
heder for at drøfte registrering af mobile udsalgssteder. Formålet med dialogmødet var at klarlægge
myndighedernes nuværende registreringsløsninger i forhold til mobile udsalgssteder, herunder bru-
gen af Erhvervsstyrelsens registrerings-løsning.
Der har endvidere været afholdt møder med særligt berørte myndigheder og interessenter for at få
så mange inputs som muligt, herunder data om omfanget af den mobile handel og erfaringerne
hermed.
Desuden har Erhvervsstyrelsen foretaget en offentlig høring på høringsportalen den 22. november
2018, som løb frem til den 16. december 2018. Der er indkommet høringssvar fra Dansk Erhverv, De
Samvirkende købmænd og Forbrugerrådet Tænk. Derudover har Erhvervsstyrelsen modtaget udta-
lelser fra Københavns Kommune, Fødevarestyrelsen og Skattestyrelsen.
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0004.png
2. Sammenfatning
Ved ændring af næringsloven i 2011 blev det tidligere krav om, at detailhandel kun måtte foregå fra
et fast forretningssted afskaffet. Formålet var at fremme konkurrence og innovation gennem øgede
muligheder for nye mobile forretningskoncepter. Samtidig var det et mål at sikre lige konkurrence-
vilkår mellem faste forretningssteder og mobile udsalgssteder i forhold til myndighedernes tilsyn og
kontrol. Desuden skulle forbrugernes adgang til oplysning om de handlendes navn, adresse og even-
tuelt CVR-nummer sikres.
Ovenstående formål og forudsætninger fra lovændringen i 2011 udgør de respektive evalueringste-
maer i nærværende evaluering. Evalueringen følger således fire hovedtemaer;
1) Øget konkurrence og mulighed for innovation og iværksætteri
2) Lige konkurrencevilkår gennem tilsyn og kontrol
3) Effektiv registrering
4) Forbrugersikkerhed
I forbindelse med evalueringen er der gennemført en offentlig høring, ligesom Erhvervsstyrelsen har
afholdt møder med en række særligt berørte myndigheder og interessenter.
På baggrund af de indhentede data om mobil handel, bidrag fra berørte myndigheder samt udtalel-
ser fra interessenter, jf. afsnit 5-7, har evalueringen ført til følgende hovedkonklusioner inden for de
respektive fire evalueringstemaer:
1. Har loven skabt øget konkurrence og innovation?
Tilbagemeldingerne fra interessenterne tyder på, at der er kommet øget konkurrence og innovation.
Tilbagemeldingen fra interessenterne har været, at udviklingen i mobil handel siden liberaliseringen
af næringsloven i 2011 har været positiv. Interessenterne anfører bl.a., at loven kan medvirke til større
konkurrence mellem de erhvervsdrivende til gavn for forbrugerne. Herudover anføres, at loven bi-
drager til udvikling af nye innovative forretningskoncepter m.v. og understøtter levende byer og tu-
rismeoplevelser.
Registreringerne af mobile handelsvirksomheder i Erhvervsstyrelsens register MobiltReg viser, at der
er stor variation af de varer og ydelser, som tilbydes. Derudover vises en stor geografisk spredning
samt variation af virksomhedsform. Registreringerne viser også, at der siden 2011 er sket en stigning
i antallet af mobile handels-virksomheder.
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0005.png
2. Har loven sikret lige konkurrencevilkår i forhold til tilsyn og kontrol?
Fødevarestyrelsens kontrolresultater viser en højere grad af regelefterlevelse for mobile fødevare-
virksomheder i forhold til detailhandelen generelt (91,1 pct. mod 83, 4 pct. i 2018), men også at der
i mange tilfælde er behov for særlig vejledning af mobile fødevarevirksomheder. Erfaringerne fra
Fødevarestyrelsens kontrolindsats peger således på et væsentligt behov for vejledning af mobile fø-
devarevirksomheder, men at størstedelen af de handlende overholder de væsentlige lovkrav til fø-
devaresikkerhed.
Skattestyrelsen har ikke en særskilt indsats målrettet mobile udsalgssteder, men kontrollen af disse
foretages som led i Skattestyrelsens øvrige kontrolaktiviteter, som prioriteres efter risiko og væsent-
lighed.
Københavns Kommune har indført en ordning, der angiver en række områder, hvor mobilt salg pga.
færdselsmæssige hensyn kræver en særlig tilladelse, som kun kan opnås efter udbud. Der udbydes
to gange årligt et begrænset antal pladser i disse områder. Udenfor disse særlige områder kræver
gadehandel på offentlig vej i kommunen blot en almindelig tilladelse, som udstedes efter forudgå-
ende høring af politiet.
Interessenterne tilkendegiver, at der i et vist omfang synes at være problemer med at sikre, at mobile
handlende overholder lovgivningens krav i almindelighed og de særlige krav i næringsloven til mo-
bile udsalgssteder. De efterlyser derfor en øget indsats fra myndighedernes side i forhold til tilsyn og
kontrol, gerne i et samarbejde mellem de berørte myndigheder.
Samlet set viser evalueringen således, at de særligt berørte myndigheder gennemfører en kontrol
med mobile udsalgssteder, som dog for Skattestyrelsens vedkommende foretages som led i styrel-
sens øvrige kontrolaktiviteter. Der er ikke fremkommet indikationer på, at der generelt skulle være
problemer med, at mobile udsalgssteder ikke overholder lovgivningen. Der kan dog være udfordrin-
ger på nogle områder, og tilbagemeldinger fra både myndigheder og interessenter peger på, at der
kan være behov for og fordele ved et øget samarbejde mellem de berørte myndigheder om tilsyn
og kontrol.
3. Har loven sikret effektiv registrering?
Erfaringerne fra myndighedernes registrering af mobile handlende og tilbagemeldinger fra interes-
senterne om registreringer af de handlende tyder på, at de relevante myndigheder ikke som forudsat
i næringsloven af 2011 har behov for et særligt centralt register. Erhvervsstyrelsen har et centralt
register, hvor alle mobile handelsvirksomheder skal registrere sig inden de påbegynder handel. Myn-
digheder, som Føde-varestyrelsen og Københavns Kommune, har imidlertid deres egne registrerin-
ger af mobile handelsvirksomheder. Når man sammenholder antallet af registreringer på tværs af
Erhvervsstyrelsens MobiltReg, Fødevarestyrelsens register og Københavns Kommunes register er der
markante forskelle. Dette tyder på, at de handlende ikke husker at lade sig registrere hos alle myn-
digheder. Skattestyrelsen har ikke en særskilt registreringsløsning for mobile udsalgssteder.
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0006.png
Interessenterne har givet udtryk for, at der er behov for klare regler og systemer, hvori erhvervsdri-
vende let og enkelt kan lade sig registrere. Det er for interessenterne ikke afgørende om det sker i
Erhvervsstyrelsens MobiltReg eller hos de myndigheder, der fører udgående kontroller. Myndighe-
derne bør efter interessenternes opfattelse samarbejde om at sikre registrering af alle handlende.
4. Har loven sikret forbrugerne relevant information?
Evalueringen viser, at nogle interessenter oplever, at de handlende ikke altid lever op til næringslo-
vens regler om information af forbrugere i forbindelse med mobil handel. Dette kan gøre det van-
skeligere for forbrugerne fx at klage over køb af udvalgsvarer, der bliver solgt af handlende på en
messe eller et kræmmermarked.
Interessenterne anbefaler, at myndighedernes indsats på området styrkes. Evalueringen viser, at det
er uklart, hvordan næringslovens regler om information til forbrugerne om mobile handlende skal
håndhæves, idet loven ikke angiver, hvilken myndigheder der er ansvarlig herfor.
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0007.png
5. Næringsloven
Modernisering af de næringsretlige regler
Næringsloven stammer fra 1857 og har igennem tiderne reguleret danskernes mulighed for at drive
erhverv.
Med tiden er lovens anvendelsesområde imidlertid blevet indskrænket og færre og færre fag er ble-
vet reguleret af næringsloven.
Der blev ved lov om ændring af næringsloven i 2007 indsat bestemmelse om et såkaldt ”omførsels-
register”, hvorved næringsdrivende der ønskede at sælge varer uden fast driftssted skulle lade sig
registrere hos den daværende Erhvervs- og Selskabsstyrelse (nu Erhvervsstyrelsen). Styrelsen ud-
stedte ved anmeldelse et bevis for registreringen, en såkaldt omførselsgodkendelse. Beviset skulle
medbringes ved omførsels-salg og forevises myndighederne på forlangende. Salg ved omførsel
måtte ikke overstige en nærmere fastsat beløbsgrænse.
Ændring af næringsloven i 2011
Ændringen af lov om næring i 2011 skete på baggrund af liberaliseringen i 2007, hvorved det blev
muligt med visse begrænsninger at sælge dagligvarer fra mobile udsalgssteder, de såkaldte omfør-
selsregler.
Lovforslaget til lovændringen i 2011 blev udarbejdet som et led i udmøntningen af Aftale om Kon-
kurrencepakken mellem den daværende regering, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Kristendemo-
kraterne. Konkurrencepakken havde til formål at fremme konkurrencen og produktiviteten i den pri-
vate og offentlige sektor.
Formålet med lovændringen i 2011 var at skabe endnu bedre muligheder for udvikling af nye inno-
vative forretningskoncepter, der skulle give eksempelvis iværksættere bedre mulighed for at afsætte
deres varer. Nye, mere fleksible rammer ville endvidere medvirke til at øge konkurrencen blandt de
erhvervsdrivende til glæde for forbrugerne og ville i sidste ende være til gavn for produktiviteten.
De tidligere regler i næringsloven om, at varer som udgangspunkt kun måtte afsættes fra fast forret-
ningssted, blev oprindeligt indført som forbrugerbeskyttelse. I 2011 vurderede Folketinget imidlertid,
at flere forbrugerpolitiske hensyn blev varetaget i anden lovgivning, og at kravet om ”fast forret-
ningssted” helt kunne udgå af loven. Det medførte navnlig, at der også fra mobile udsalgssteder
måtte ske salg af udvalgsvarer (dvs. sko, bøger, tøj mm.).
For at sikre den fortsatte forbrugerbeskyttelse blev der indsat bestemmelser om, at den handlende
altid skal skilte tydeligt både med virksomhedens CVR-nr. og indehaverens navn og adresse samt på
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0008.png
forlangende udlevere disse oplysninger til kunden. Kunden vil således altid kunne rette en eventuel
reklamation til indehaveren. I forbindelse med salg af udvalgsvarer fra mobile udsalgssteder, ved
lagersalg, salg på markeder, udstillinger og messer blev der indført skærpede oplysningsregler, så
det blev en pligt at udlevere de nævnte oplysninger til kunden.
Med ændringerne til loven i 2011 blev det omførselsregister, som blev indført ved liberaliseringen i
2007, udvidet til også at omfatte salg, der finder sted i forbindelse med lagersalg samt på markeder,
udstillinger og messer. Endvidere blev både salg af dagligvarer og udvalgsvarer, der finder sted fra
mobile udsalgssteder, også omfattet af omførselsregistret.
Det fremgår af den gældende lov om næring at mobile udsalgssteder, lagersalg, markeder, udstillin-
ger og messer senest 2 dage før påbegyndelsen skal lade sig registrere i et offentligt tilgængeligt
register hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (nu Erhvervsstyrelsen). Dokumentation for registrering af
mobilt salg og lagersalg skal af den næringsdrivende forevises myndighederne på forlangende. Re-
gistrering af mobile udsalgssteder gælder for et kalenderår. For markeder, udstillinger og messer skal
registreringen ske, ved at arrangøren indberetter den i § 2, stk. 3, nævnte liste til Erhvervsstyrelsen.
Reglerne om Erhvervsstyrelsens register er nærmere fastsat i bekendtgørelse nr. 1147 om registrering
af mobile udsalgssteder, lagersalg, markeder, udstillinger og messer i henhold til § 5 i lov om næring
af 8. december 2011.
Det fremgår af bemærkningerne til den pågældende bestemmelse, at registreringen skal ske, således
at myndighederne har mulighed for at kontrollere fødevaresikker-heden og skattemæssige forhold
mv. Efter næringsloven fører Erhvervsstyrelsen ikke tilsyn på området eller træffer afgørelser baseret
på oplysninger i registeret. Det anføres endvidere i bemærkningerne, at Økonomi- og Erhvervsmini-
steriet (nu Erhvervsministeriet) vil drøfte med de relevante myndigheder, hvordan en målrettet kon-
trolindsats kan tilrettelægges. En sådan drøftelse har tilsyneladende ikke fundet sted.
Med vedtagelse af lov nr. 486 af 9. juni 2004 om næringsbrev til fødevarebutikker og lov nr. 487 af 9.
juni 2004 om ændring af lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v. blev de særlige regler om
næringsbrev til fødevarevirksomheder gennemført. Lovgivningen trådte i kraft den 1. juli 2005. Re-
gelsættene indeholdte krav om erhvervsuddannelse eller aflæggelse af en særlig næringsprøve inden
opstart i de omfattede brancher. Endvidere var der mulighed for frakendelse af retten til at drive
virksomhed i de omfattede brancher og til at være stifter af selskab, forening, fonde m.m. i en til fem
år. Endelig indeholdt loven en bestemmelse om, at Erhvervsstyrelsen skulle føre et offentligt tilgæn-
geligt register, der indeholdt oplysning om personer og selskaber m.v. (juridiske personer), der havde
et næringsbrev, herunder oplysninger om eventuelle overtrædelser af lovkrav.
Loven, og dermed kravet om et særligt næringsbrev til fødevarevirksomheder, blev afskaffet igen ved
lov nr. 1370 af 16. december 2014 efter en evaluering. Evalueringen viste bl.a., at det offentlige regi-
ster over fødevarevirksomheder med næringsbrev ikke blev anvendt i væsentlig grad af de relevante
kontrolmyndigheder som Fødevarestyrelsen og Skattestyrelsen. De pågældende myndigheder var
selv i besiddelse af de relevante kontrol- og sanktionsmuligheder. Det anføres således i lovforslaget,
at: ”Afskaffelsen af næringsbrevsordningen betyder desuden, at Erhvervsstyrelsen ikke længere skal
føre et selvstændigt register over visse overtrædelser af fødevare-, skatte- og afgifts-, pant-,
8
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0009.png
arbejdsmiljø- og alkohollovgivningen. Kontrollen med og sanktionering af fødevarevirksomheders
lovovertrædelser vil ske efter lovgivningen under de enkelte myndigheders områder.”
Oversigt over næringsloven
Den gældende næringslov indeholder et generelt krav om skiltning og udlevering af oplysninger om
identitet som gælder for alle næringsdrivende både med og uden fast forretningssted. Loven inde-
holder endvidere nogle enkelte særregler om salg fra mobile udsalgssteder og kontrol hermed, en
særlig regel om et offentligt register over mobile udsalgssteder m.v. samt en særlig regel om anven-
delse af betegnelsen mester:
§1: lovens anvendelsesområde
§ 2, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.: generelle regler for alle næringsdrivende om skiltning med CVR- nummer,
navn og adresse og udlevering af skriftlige oplysninger på forlangende af kunden.
§ 2, stk. 2, 2. pkt.: særregel om pligt til at udlevere oplysninger om den handlende ved salg af ud-
valgsvarer fra mobile udsalgssteder, ved lagersalg og ved salg på markeder, udstillinger og messer
også selvom kunden ikke anmoder om det.
§ 3, stk. 1: særregel om salg af afgiftsbelagte varer som tobak, alkohol, mineralvand, chokolade- og
sukkervarer: salg af sådanne varer må som udgangspunkt kun foregå fra steder, hvorfra der foregår
salg mindst en gang om ugen i en sammenhængende periode på 4 måneder. Undtagelse for salg af
sådanne varer på markeder, udstillinger, messer, dyrskuer, torvehandel og lign.
§ 3, stk. 2: stk. 1, 1. pkt., gælder ligeledes for detailsalg af håndkøbslægemidler uden for apotek.
§ 4: særregel om at der ikke i bymidter og bydelscentre må ske salg af udvalgs-varer fra mobile ud-
salgssteder, medmindre der er tale om et arrangement af kortvarig karakter.
§ 5: særregel om at mobile udsalgssteder, lagersalg, markeder, udstillinger og messer senest 2 dage
før påbegyndelse af salg skal lade sig registrere i et offentligt tilgængeligt register i Erhvervsstyrel-
sen.
§§ 6-7: særregel om at SKAT (nu Skattestyrelsen) fører tilsyn med overholdelse af særreglen i § 3 stk.
1, og har ret til uden retskendelse at udføre kontrol på stedet, og kan foretage beslaglæggelse.
§ 8: særregel om anvendelse af betegnelsen mester.
§§9-11: sanktions- og ikrafttrædelsesbestemmelser.
9
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0010.png
6. Evaluering af næringsloven
I 2011 blev næringsloven liberaliseret. Det primære formål med liberaliseringen var at skabe øget
konkurrence og mulighed for innovation og iværksætteri. Dette blev blandt andet tilvejebragt ved at
afskaffe kravet om fast forretningssted og tillade salg af daglig- og udvalgsvarer fra mobile udsalgs-
steder, lagersalg og home parties samt markeder, messer og udstillinger. Det var en væsentlig for-
udsætning, at man samtidig sikrede lige konkurrencevilkår mellem salg fra fast forretningssted og
mobile ud-salgssteder gennem myndighedernes tilsyn og kontrol. Herudover var det centralt, at man
også sikrede forbrugerne adgang til oplysning om identiteten på den handlende og at man sikrede
at alle mobile udsalgssteder m.v. blev registrerede.
Ovenstående formål og forudsætninger fra lovændringen i 2011 udgør de respektive evalueringste-
maer i nærværende evaluering. Evalueringen følger således fire hovedtemaer:
1)
2)
3)
4)
Øget konkurrence og mulighed for innovation og iværksætteri
Lige konkurrencevilkår gennem tilsyn og kontrol
Effektiv registrering
Forbrugersikkerhed
1) Har loven skabt øget konkurrence og innovation?
Mobile udsalgssteder omfatter mobil gadehandel især af dagligvarer som street foods eller drikke-
varer, lagersalg af udgåede kollektioner eller nedlagte produktioner, såkaldte home-parties med salg
af især udvalgsvarer til private, samt boder ved messer og udstillinger, herunder julemarkeder og
lignende. Evalueringen af loven, herunder i forhold til arten af registreringer i MobiltReg og tilbage-
meldinger fra interessenterne, indikerer, at der siden 2011 er sket en udvikling i nye mobile forret-
ningskoncepter, navnlig i forhold til mobilt gadesalg og afholdelse af markeder og lignende. Det
gælder især i forhold til variationen af de varer og ydelser som tilbydes.
Registreringerne i MobiltReg (Erhvervsstyrelsens register over mobilt gadesalg, la-gersalg samt mar-
keder og messer) viser, at mobil gadehandel primært har fokus på salg af fødevarer. Produktsorti-
mentet spænder bredt med forskellige former for street foods, økologiske fødevarer og drikkevarer,
navnlig kaffe. Endvidere er der også eksempler på forskellige former for mobil gadehandel med ud-
valgsvarer. Salg på markeder, messer o.lign. omfatter forskellige former for både udvalgsvarer og
fødevarer. Vurderet ud fra registreringerne i MobiltReg synes der også at være tale om en stor geo-
grafisk spredning af de nye mobile forretningskoncepter, som ikke er forbeholdt store byer som Kø-
benhavn, Odense, Århus og Ålborg, men med registreringer i en række kommuner over hele landet.
I forhold til omfanget af handlende er der nogen usikkerhed om udviklingen vurderet ud fra myn-
dighedernes registreringer og forskellene heri. Vurderet ud fra registreringerne i MobiltReg, Fødeva-
restyrelsens registreringer og Københavns Kommunes registreringer synes der at være sket en vis,
omend ikke betydelig, stigning i antallet af handlende.
10
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0011.png
Både erhvervs- og forbrugerinteressenter har tilkendegivet, at de grundlæggende ser det som posi-
tivt, at der er skabt mulighed for nye innovative forretningskoncepter, som understøtter levende byer
og turismeoplevelser, og at liberaliseringen har udvidet markedet og medvirket til større konkurrence
mellem de erhvervsdrivende til gavn for forbrugerne.
Lovens formål om at skabe øget innovation og konkurrence gennem flere muligheder for nye mobile
forretningskoncepter synes således at være blevet opnået i praksis. Set i forhold til det samlede bil-
lede for detailhandelen har udviklingen af nye mobile forretningskoncepter kun haft begrænset be-
tydning, hvilket især skyldes den betydelige vækst i internetbaserede handelsformer, som langt over-
skygger mobile forretningskoncepter både i forhold til omfang, konkurrence og innovation. I forhold
til den fysiske handel har udviklingen i mobile udsalgssteder dog synligt bidraget til mere liv i byerne
og dermed større turismeoplevelser, som også påpeget af interessenterne.
2) Har loven sikret lige konkurrencevilkår?
Liberaliseringen af næringsloven i 2011 byggede på en forudsætning om, at de nye forretningskon-
cepter skulle overholde relevante lovkrav, så man sikrede en konkurrencemæssig ligestilling i forhold
til salg fra fast forretningssted. Der er navnlig tale om lovkrav relateret til færdsels- og trafikhensyn,
hensyn til byplanlægning, fødevaresikkerhed og betaling af moms- og afgifter. Der blev derfor lagt
vægt på at sikre myndighederne adgang til oplysninger til brug for tilsyn og kontrol med erhvervs-
drivende, der ikke har et fast forretningssted. Dette skete ved at indføre et krav om, at alle mobile
udsalgssteder, lagersalg, markeder, udstillinger og messer senest to dage inden de påbegynder salg,
skal registrere sig i et offentligt tilgængeligt register i Erhvervsstyrelsen.
Evalueringen viser, at det primært er nogle få myndigheder, som er direkte berørt af udviklingen af
mobile forretningskoncepter. Det drejer sig om kommunerne, som efter vejloven skal give tilladelse
til anvendelse af offentlig vej til mobilt gadesalg og markeder o.lign., Fødevarestyrelsen som regi-
strerer og fører tilsyn med mobil fødevarehandel samt Skattestyrelsen, som dels generelt fører kon-
trol med virksomheders betaling af moms og afgifter, dels efter næringsloven fører tilsyn med over-
holdelse af den særlige bestemmelse i næringsloven om salg af afgiftsbelagte varer som tobak, al-
kohol, mineralvand samt chokolade- og sukkervarer. Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for det særlige
offentlige register over mobil handel, lagersalg samt messer, markeder og lignende, men fører efter
næringsloven ikke tilsyn med eller kontrollerer virksomheder omfattet af loven.
Fødevarestyrelsen benytter sig af deres egen registreringsordning over mobile føde-varevirksomhe-
der, fordi man ved registreringen af fødevarevirksomheder får oplysninger, som anvendes til at vur-
dere risikoprofilen på de enkelte virksomheder. Alle registrerede mobile fødevarevirksomheder bliver
kontrolleret 4 uger efter registreringen. Samtidig gennemfører Fødevarestyrelsen særlige kontrol-
kampagner vedrørende mobil fødevarehandel, som ikke er registreret, fordi det falder under baga-
telgrænsen, fx lejlighedssalg på messer og markeder. Kontrolresultaterne viser en højere grad af re-
gelefterlevelse for mobile fødevarevirksomheder i forhold til detailhandelen generelt (91,1 pct. mod
83, 4pct. i 2018), men også at der i mange tilfælde er behov for særlig vejledning af mobile fødeva-
revirksomheder. Erfaringerne fra Fødevarestyrelsens kontrolindsats peger således på et væsentligt
11
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0012.png
behov for vejledning af mobile fødevarevirksomheder, men at størstedelen af de handlende overhol-
der de væsentlige lovkrav til fødevaresikkerhed.
Skattestyrelsen har om deres tilsyn og kontrol oplyst, at Skattestyrelsen ikke har en selvstændig re-
gistreringsløsning rettet mod mobilt gadesalg. Skattestyrelsen er på den baggrund ikke i besiddelse
af statistik omhandlende udviklingen i omfanget af mobile udsalgssteder. Skattestyrelsen har oplyst,
at Skattestyrelsens kontrol bygger på krav i skatte- og afgiftslovgivningen. Skattestyrelsen har ikke
en særskilt indsats målrettet mobile udsalgssteder, men kontrollen af disse foretages som led i Skat-
testyrelsens øvrige kontrolaktiviteter, som prioriteres efter risiko og væsentlighed.
Københavns Kommune har tidligere ønsket mulighed for at kunne stille yderligere krav til mobilt
gadesalg og faste stadepladser i form af en antalsmæssig begrænsning. Den daværende Erhvervs-
minister og Trafikminister svarede i 2016, at der i vejlovens § 80 allerede findes et effektivt redskab
til at regulere anvendelser af gade-rummet i en afvejning med vejens primære formål som færdsels-
areal. Vejdirektoratet har således tilkendegivet, at kommunen efter vejloven godt kan melde ud, at
hensynet til færdslen på vejen, hensynet til tilgrænsende forretningsdrivende m.v. som udgangspunkt
medfører, at der kun er plads til et vist antal mobile udsalgssteder på givne vejstrækninger. Ministrene
fandt derfor ikke, at der var behov for at ændre den gældende regulering i næringsloven eller vejlo-
ven. Københavns Kommune har nu indført en ordning, der angiver en række områder, hvor mobilt
salg pga. færdselsmæssige hensyn kræver en særlig tilladelse, som kun kan opnås efter udbud. Der
udbydes to gange årligt et begrænset antal pladser i disse områder. Udenfor disse særlige områder
kræver gadehandel på offentlig vej i kommunen blot en almindelig tilladelse, som udstedes efter
forudgående høring af politiet.
Interessenterne tilkendegiver, at der i et vist omfang synes at være problemer med at sikre, at mobile
handlende overholder lovgivningens krav i almindelighed og de særlige krav i næringsloven til mo-
bile udsalgssteder. De efterlyser derfor en øget indsats fra myndighedernes side i forhold til tilsyn og
kontrol, gerne i et samarbejde mellem de berørte myndigheder.
Samlet set viser evalueringen således, at de særligt berørte myndigheder gennemfører en kontrol
med mobile udsalgssteder, som dog for Skattestyrelsens vedkommende foretages som led i styrel-
sens øvrige kontrolaktiviteter. Der er ikke fremkommet indikationer på, at der generelt skulle være
problemer med, at mobile udsalgssteder ikke overholder lovgivningen. Der kan dog være udfordrin-
ger på nogle områder, og tilbagemeldinger fra både myndigheder og interessenter peger på, at der
kan være behov for og fordele ved et øget samarbejde mellem de berørte myndigheder om tilsyn
og kontrol.
3) Har loven sikret effektiv registrering af mobile udsalgssteder?
Registrering af mobile udsalgssteder og markeder, messer m.v. skal ske hos en række forskellige
myndigheder (kommunen, Fødevarestyrelsen, Skattestyrelsen og Erhvervsstyrelsen) efter forskellige
regler og med forskellige undtagelser.
12
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0013.png
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for MobiltReg, hvor al mobilt gadesalg, lagersalg og kræmmermarke-
der eller udstillinger/messer skal registreres inden salg må påbegyndes. Kommunerne registrerer al
handel, der foregår på offentlig vej, hvilket er langt hovedparten af mobil gadehandel, samt i et vist
omfang markeder og lignende. Dette skyldes, at alle efter vejloven skal søge tilladelse hos kommunen
om at benytte offentlig vej til mobil handel og markeder. Skattestyrelsen har oplyst, at de ikke har en
særskilt registrering over de virksomheder, der kun har mobile udsalgssteder. Moms-registreringerne
omfatter således både mobile handlende og handel fra fast forretningssted.
Når man sammenholder antallet af registreringer på tværs af Erhvervsstyrelsens MobiltReg, Fødeva-
restyrelsens registre og Københavns Kommunes registre er der markante forskelle. I 2018 har Mo-
biltReg i alt 397 registrerede mobile handelsvirksomheder, mens Københavns Kommune generelt for
mobilt gadesalg har 555 registrerede og Fødevarestyrelsen alene for mobile fødevarevirksomheder
har 963 registrerede. Fødevarestyrelsens landsdækkende registreringer af mobile fødevarevirksom-
heder har i de sidste 5 år ligget lidt under eller lidt over 1000 virksomheder og tegner således et
billede af, at der ikke er nævneværdige ændringer i antallet af registrerede mobile virksomheder i de
senere år. Derimod synes tallene fra Københavns Kommune at indikere, at der i de senere år er sket
en vis stigning i antallet af mobile handlende i kommunen fra 563 i 2015 til 661 i 2017, men det er
ikke muligt at konkludere med sikkerhed om det er en langsigtet udvikling, eller udsving i enkelte år,
jf. at der i 2015 og 2018 var stort set samme antal registreringer, da antallet i 2018 er faldet til 555.
MobiltReg viser derimod en betydelig stigning i antal registrerede fra 2017 til 2018 fra 181 til 397.
Derudover kan man se i MobiltReg, at det særligt er mobilt gadesalg og messer og markeder, der
registreres, mens lagersalg kun registreres i meget begrænset omfang.
Evalueringen viser, at de berørte myndigheder ikke oplever noget behov for at bruge oplysningerne
i MobiltReg, men udøver deres tilsyn og kontrol med udgangspunkt i de oplysninger, de selv har
registreret. Evalueringen viser endvidere, at der er forskelle imellem antallet af registrerede hos myn-
dighederne. Der kan være flere årsager hertil, men det er nærliggende at antage, at de handlende
glemmer at få sig registreret hos alle myndigheder. Der er typisk tale om mindre næringsdrivende,
som kan have vanskeligt ved at finde rundt i de mange registreringskrav på området. Evalueringen
viser, at de forskellige myndigheder kun i et vist omfang henviser til, at man skal huske at registrere
sig hos andre myndigheder. Herudover er der fortsat forskellige krav til registreringerne, idet regi-
streringspligten efter næringsloven gælder uanset omfanget af handlen, mens der er fastsat forskel-
lige undtagelser og bagatel-grænser for registrering af fødevarehandel og momsregistrering.
Erhvervsinteressenterne har understreget behovet for at sikre en effektiv registrering af alle mobile
udsalgssteder under henvisning til, at en række virksomheder der foretager salg fra ikke faste forret-
ningssteder ikke synes at være registrerede. Det afgørende for interessenterne er ikke om registre-
ringen sker i Erhvervsstyrelsen, men at registrering sker, og at der følges op på det. Interessenterne
opfordrer derfor til, at myndighederne samarbejder om at sikre, at alle mobile udsalgssteder bliver
registrerede.
Det kan ifølge interessenterne overvejes at lægge registreringerne hos myndigheder som Fødevare-
styrelsen eller Skattestyrelsen, som begge har udgående kontroller eller hos kommunerne, hvis det
sikres, at alle kommuner foretager den fornødne registrering. Eventuelt kan MobiltReg efter
13
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0014.png
interessenternes opfattelse videreføres som et register, der fungerer bagved de øvrige offentlige re-
gistre, så den erhvervsdrivende ikke skal indberette via mange forskellige indgange.
Udviklingen har - i modsætning til hvad der var forudsat i næringsloven af 2011 - vist, at de relevante
myndigheder ikke synes at have behov for et særligt centralt register over handlende omfattet af
næringsloven. De pågældende myndigheder har deres egne registre med de oplysninger, som de
finder nødvendige for deres tilsyn og kontrol. Registreringspligten efter næringsloven er endvidere
mere omfattende end de relevante myndigheder behøver for at kunne føre tilsyn og kontrol, jf. at
myndighederne har undtagelser og bagatelgrænser for registrering anført i anden lovgivning. Sam-
tidig tyder forskellene i antal registrerede hos de forskellige myndigheder på, at de mange registre-
ringskrav og -regler er meget forvirrende for de handlende, som glemmer at få sig registreret hos
alle myndigheder.
4) Har loven sikret forbrugernes adgang til oplysninger?
Det var en forudsætning for ændringen af næringsloven i 2011, at forbrugerne skulle sikres adgang
til oplysning om identiteten på de ansvarlige bag mobile udsalgssteder, markeder m.v. Der blev der-
for indført regler om skiltning med navn og adresse samt om udlevering af oplysninger herom til
kunden. Alle næringsdrivende er omfattet af skiltepligten og pligt til at udlevere oplysninger efter
krav fra kunden. Ved handel med udvalgsvarer er der derudover pligt til altid at udlevere skriftlige
oplysninger til kunden om den handlende.
Evalueringen giver ikke noget klart billede af, i hvilket omfang de handlende overholder disse regler
om skiltning og udlevering af oplysninger. Det har ikke været muligt at finde data herom fx fra kon-
trolresultater fra myndigheder, da der ikke foregår en målrettet myndighedskontrol på området. Det
bemærkes dog, at Københavns Kommune stiller krav om, at de handlende skal fremvise tilladelsen
til udnyttelse af offentligt areal. Herudover kræver Fødevarestyrelsen, at virksomheder over bagatel-
grænsen fremviser kontrolrapporten for fødevaresikkerhed, hvoraf den handlendes identitet også vil
fremgå.
Oplysninger fra Forbrugerrådet Tænk indikerer, at der i et vist omfang kan være problemer med at
overholde oplysningskravene. Det gælder særligt ved udvalgsvarer fra mobile salgssteder, ved lager-
salg og ved salg på markeder, udstillinger og messer. Her skal de handlende efter næringsloven
udlevere virksomhedens CVR-nummer og indehaverens navn og adresse i skriftlig form til kunderne.
Af hensyn til forbrugerbeskyttelsen ser Forbrugerrådet Tænk gerne en mere effektiv håndhævelse af
dette krav. DSK lægger også vægt på, at næringslovens krav om bl.a. oplysninger til kunderne bliver
overholdt, og at der føres tilsyn hermed.
DSK har ligeledes anført, at det er deres erfaring, at der ikke altid er tilstrækkelig opmærksomhed
hos den næringsdrivende om synlig skiltning, således at forbrugeren kender identiteten af den hand-
lende. Konkret fremhævede DSK, at der er eksempler på tilfælde, hvor boder ikke har været i stand
til at udlevere oplysninger om CVR-nummer samt navn og adresse på indehaveren af boden.
14
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0015.png
Evalueringen viser, at nogle interessenter oplever, at de handlende ikke altid lever op til næringslo-
vens regler om information af forbrugere i forbindelse med mobil handel. Dette kan gøre det van-
skeligere for forbrugerne fx at klage over køb af udvalgsvarer, der bliver solgt af handlende på en
messe eller et kræmmermarked. Interessenterne anbefaler, at myndighedernes indsats på området
styrkes. Endvidere viser evalueringen, at det er uklart, hvordan næringslovens regler om information
til forbrugerne om mobile handlende skal håndhæves, idet loven ikke angiver hvilken myndighed der
er ansvarlig herfor.
15
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0016.png
7.
Baggrund: Udviklingen i registreringer af
mobil handel siden 2011
Der blev ved lov om ændring af næringsloven i 2007 indsat bestemmelse om et såkaldt ”omførsels-
register”, hvorved næringsdrivende der ønskede at sælge varer uden fast driftssted skulle lade sig
registrere hos den daværende Erhvervs- og Selskabsstyrelse. Styrelsen udstedte ved anmeldelse et
bevis for registreringen, en såkaldt omførselsgodkendelse. Beviset skulle medbringes ved omførsels-
salg og forevises myndighederne på forlangende. Salg ved omførsel måtte ikke overstige en nær-
mere fastsat beløbsgrænse.
Ved lov om næring fra 2011 blev omførselsgodkendelsen afskaffet. Omførselsregisteret er imidlertid
videreført i den nuværende § 5 i lov om næring. For at sikre myndighedernes mulighed for at foretage
kontrol med f.eks. skat og fødevaresikkerhed skal alle mobile udsalgssteder samt lagersalg og salg
på markeder, udstillinger og messer således fortsat registreres i MobiltReg. Registreringen skal ske
senest to dage før påbegyndelsen af begivenheden.
Dokumentation for registrering af mobilt salg skal fortsat fremvises af den næringsdrivende på myn-
dighedernes forlangende. Erhvervsstyrelsen har til formålet etableret et register på hjemmesiden
www.virk.dk, med navnet MobiltReg, hvor registreringen foregår elektronisk.
Oplysningskravene i forbindelse med registreringen fremgår af bekendtgørelse nr. 1147 om registre-
ring af mobile udsalgssteder, lagersalg, markeder, udstillinger og messer i henhold til § 5 i lov om
næring af 8. december 2011. Det drejer sig blandt andet om identifikationsoplysninger på den salg-
ansvarlige, ligesom der skal angives oplysninger om perioden samt det område hvorfra salget skal
ske. Registrering af mobile udsalgssteder gælder for et givent kalenderår og skal fornys ved starten
af et nyt kalenderår.
Andre myndigheder foretager også registrering af mobile udsalgssteder, messer og markeder m.v.
Dette gælder navnlig kommunerne, som efter vejloven skal give tilladelse til brug af offentlig vej,
Fødevarestyrelsen, som registrerer mobile fødevarevirksomheder og Skattestyrelsen, som registrerer
alle virksomheder med en momspligtig omsætning over 50.000 kr. Man skal være opmærksom på
forskellene mellem de forskellige registreringer: kommunerne registrerer alene handlende som ud-
nytter offentlige vejarealer, Fødevarestyrelsen registrerer alene mobile fødevarehandlende over en
vis bagatelgrænse og Skattestyrelsen registrerer alene handlende med en moms-pligtig omsætning
over 50.000 kr. Eftersom Skattestyrelsen ikke har et særskilt register for mobile udsalgssteder, er de
ikke i besiddelse af statistik isoleret omhandlende udviklingen i omfanget af mobile udsalgssteder.
16
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0017.png
MobiltReg
Registreringerne i MobiltReg viser, at det særligt er mobilt gadesalg og messer og markeder, der
registreres, mens lagersalg kun registreres i meget begrænset omfang, jf. tabel 1 på næste side.
Registreringerne viser endvidere, at mobil gadehandel primært har fokus på salg af fødevarer, men
med et bredt spektrum af forskellige former for street foods, økologiske fødevarer og drikkevarer,
navnlig kaffe. Endvidere er der også eksempler på forskellige former for mobil gadehandel med ud-
valgsvarer. Salg på markeder, messer o.lign. omfatter forskellige former for både udvalgsvarer og
fødevarer. Udtræk fra MobiltReg viser også, at der er tale om en stor geografisk spredning af de nye
mobile forretningskoncepter, som ikke er forbeholdt store byer som København, Odense, Århus og
Ålborg, men med registreringer i en række kommuner over hele landet.
Tabel 1: Registreringer i MobiltReg, 2011-2018
2011
Mobilt gadesalg
Lagersalg
Kræmmermarked eller ud-
stilling/messe
Total
47
1
0
2012
110
15
138
2013
178
7
123
2014
177
5
79
2015
104
1
54
2016
145
2
70
2017
115
7
59
2018
196
11
190
48
263
308
261
159
271
181
397
Kilde: Erhvervsstyrelsen, MobiltReg.
I 2018 ses en betydelig stigning i antallet af registrerede ift. de foregående år, som ikke korrespon-
derer med antallet af registreringer hos hhv. Fødevarestyrelsen og Københavns Kommune. Det er
ikke umiddelbart muligt at pege på årsagerne hertil.
De registrerede virksomheder i 2018 omfatter en række forskellige selskabsformer såsom iværksæt-
terselskaber, enkeltmandsvirksomheder, anpartsselskaber, foreninger, personligt ejet mindre virk-
somhed, aktieselskaber, men også virksomheder uden CVR-nr., det kan fx være hobbyvirksomhed
som ikke er momspligtige.
Fødevarestyrelsen
I tabel 2 nedenfor fremgår antallet af Fødevarestyrelsens registrerede mobile virksomheder i katego-
rien ”detail” over de sidste fem år. Tallet er søgt frem på baggrund af kriterierne ”detail” og ”mobil”.
1
1
Det skal nævnes, at i 2017 blev det muligt at krydse af i Fødevarestyrelsens Kontrolobjektregister, når der var tale om
en mobil detailvirksomhed – tallene fra 2017 og frem er derfor baseret på denne afkrydsning.
17
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0018.png
Tabel 2: Antal registrerede mobile virksomheder på detailområdet, 2014-2018
2014
Antal registreringer
Kilde: Fødevarestyrelsen
2015
1.011
2016
1.040
2017
1.027
2018
963
986
Tallene viser, at der ikke er nævneværdige ændringer i antallet af registrerede mobile virksomheder
på detailområdet i perioden 2014-2018.
Københavns Kommune
Københavns Kommune har foretaget et udtræk fra deres register. Nedenstående graf (figur 1) viser
udstedelse af tilladelser til mobilt gadesalg i Københavns Kommune i perioden 2015 – 2018. Både
små og store salgssteder indgår i opgørelsen.
Københavns Kommune har oplyst, at de giver 1-årige tilladelser til mobilt gadesalg, der er gyldige i
kalenderåret. Der er mulighed for at ansøge hele året til store dele af byen undtagen dele af Indre By
og særlige områder. Udvalgte pladser i Indre By og særlige områder udbydes offentligt to gange om
året (sommer- og vinterhalvåret), men det er som udgangspunkt forbeholdt mindre salgsvogne.
Udviklingen fra 2015 og frem til i dag viser, at 2017 var et særligt år med 661 udstedte tilladelser,
mens registreringen i de andre år har ligget mere stabilt mellem 500 og 550 udstedte tilladelser.
Figur 1: Udstedte tilladelser til mobilt gadesalg i Københavns Kommune, 2015-2018
680
660
640
620
600
580
560
540
520
500
2015
2016
2017
2018
563
594
661
555
18
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0019.png
Kilde: Københavns Kommune
Den forholdsvis store stigning i antal registrerede hos Københavns Kommune i 2017 er ikke reflekte-
ret i antallet af registrerede hos Fødevarestyrelsen, selvom det må formodes at de fleste mobile virk-
somheder med gadesalg sælger fødevarer. Fødevare-styrelsen oplyser, at det blandt andet kan skyl-
des, at Fødevarestyrelsen kun registrerer virksomheder, som har fødevareaktiviteter over en bagatel-
grænse, se nedenfor, og at mobile virksomheder, som er del af en stationær virksomhed, ikke bliver
registreret særskilt.
Når man sammenholder antallet af registreringer på tværs af Erhvervsstyrelsens MobiltReg, Fødeva-
restyrelsens registre og Københavns Kommunes registre er der markante forskelle. Forskellene tyder
på, at de handlende ikke bliver registreret hos alle myndigheder. Dette gælder selv når man tager
hensyn til forskelle i myndighedernes registre, at der kan være givet tilladelse af fx Københavns Kom-
mune som ikke er blevet udnyttet m.v. I 2018 har MobiltReg således i alt 397 registrerede mobile
handels-virksomheder, mens Københavns Kommune generelt for mobilt gadesalg har 555 registre-
rede og Fødevarestyrelsen alene for mobile fødevarevirksomheder har 963 registrerede.
Fødevarestyrelsens landsdækkende registreringer tegner et billede af, at der ikke i de senere år er
sket nævneværdige ændringer i antallet af registrerede mobile virksomheder. Derimod synes tallene
fra Københavns Kommune at indikere, at der i de senere år er sket en stigning i antallet af mobile
handlende i kommunen. Det er ikke muligt at konkludere med sikkerhed om det er en langsigtet
udvikling, eller udsving i enkelte år, jf. at der i 2015 og 2018 var stort set samme antal registreringer.
Derudover kan man se i MobiltReg, at det særligt er mobilt gadesalg samt messer og markeder, der
registreres, mens lagersalg ikke har særlig interesse.
19
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0020.png
8. Baggrund: Andre myndigheders erfaringer
omkring tilsyn og kontrol på basis af oplys-
ninger i MobiltReg
I 2011 blev der med næringsloven indført et særligt register over mobile handlende. Hensigten var
at skabe grundlag for at andre myndigheder kunne føre tilsyn og kontrol på de områder, som er
relevante i forhold til mobile handelsvirksomheder. De relevante områder er navnlig opfyldelse af
krav til fødevaresikkerhed, betaling af skatter og afgifter samt varetagelse af færdselsmæssige hensyn
ved handel på offentlig vej.
De berørte myndigheder er fortrinsvist Erhvervsstyrelsen, Fødevarestyrelsen, Skatte-styrelsen og
kommunerne, som foretager registrering af mobile udsalgssteder m.v. i forskellige sammenhænge,
og som skal give tilladelse til mobil handel eller som fører tilsyn og kontrol på området. Erhvervssty-
relsen er ansvarlig for det centrale register, hvor alle former for mobilt gadesalg, lagersalg samt mar-
ked eller udstilling/messe skal lade sig registrere inden de påbegynder handel. Erhvervsstyrelsen er
derimod efter næringsloven ikke ansvarlig for tilsyn og kontrol med disse former for handel. Føde-
varestyrelsen registrerer og fører tilsyn med mobile fødevarevirksomheder. Skattestyrelsen registre-
rer og fører tilsyn med handlende med en momspligtig omsætning over 50.000 kr., ligesom de efter
næringslovens § 6, stk. 1, er ansvarlige for tilsyn og kontrol med næringslovens regler om handel
med afgiftsbelagte varer såsom tobak, chokolade og lign. Kommunerne skal efter vejloven give tilla-
delse til al handel som sker på offentligt vejareal.
Erhvervsstyrelsen har i forbindelse med evalueringen afholdt et møde med Københavns Kommune,
Skattestyrelsen og Fødevarestyrelsen.
Mødet skulle klarlægge myndighedernes nuværende registreringsløsninger i forhold til mobile ud-
salgssteder, herunder brugen af Erhvervsstyrelsens registreringsløsning.
Der har endvidere været afholdt et opfølgende møde med Fødevarestyrelsen, ligesom Skattestyrel-
sen og Københavns Kommune har fremsendt supplerende bemærkninger.
Det fremgik af møderne, at ingen af de pågældende myndigheder benyttede sig af MobiltReg, lige-
som det fremgik, at oplysningerne i MobiltReg ikke ville betyde den store forskel for de oplysninger
myndighederne havde behov for i deres arbejde.
Et øget samarbejde blev derimod fundet væsentligt mellem bl.a. Københavns Kommune, Fødevare-
styrelsen og Skattestyrelsen. Københavns Kommune var både interesseret i et øget samarbejde om
udveksling af oplysninger samt i evt. målrettede kampagner for at sikre brugernes kendskab til de
forskellige myndigheders krav og muligheder.
20
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0021.png
Nærmere om de enkelte myndigheder
Fødevarestyrelsen
Fødevarestyrelsen benytter sig af deres egen registreringsordning med deres eget register og benyt-
ter derfor ikke MobiltReg i deres arbejde. Fødevarestyrelsen har et konkret behov for deres eget
register, fordi man ved registreringen af fødevarevirksomheder får oplysninger, som anvendes til at
vurdere risikoprofilen på de enkelte virksomheder, samtidig bliver virksomhederne automatisk regi-
streret i styrelsens system.
Udgangspunktet for Fødevarestyrelsens registreringsordning er, at alle fødevarevirksomheder skal
registreres. Der findes dog fødevarevirksomheder, hvor aktiviteterne har en så lav kontinuitet og grad
af organisation, at de anses for at falde under bagatelgrænsen. Sådanne virksomheder skal ikke lade
sig registrere.
2
Det kan fx være virksomheder som sælger fødevarer op til ti gange af tre dages varighed om året.
Sådanne virksomheder skal dog fortsat opfylde kravene til en fødevare-virksomhed, hvilket vil sige,
at de skal indrette virksomheden så kunderne undgår at blive syge af maden, ligesom der skal være
sporbarhed i de produkter der benyttes. Såfremt der alligevel er kunder som bliver syge, har kunderne
mulighed for at indgive forbrugeranmeldelse. Fødevarestyrelsen kan herudover fortsat kontrollere
sådanne virksomheder for at sikre at reglerne bliver overholdt.
Mobile fødevarevirksomheder bliver registreret på den pågældende virksomheds hjemmeadresse.
De mobile fødevarevirksomheder er som udgangspunkt også omfattet af kravet om kontrolrapporter
med den genkendelige smiley-ordning. De mobile fødevarevirksomheder skal have kontrolrappor-
terne frit fremme til information overfor kunder mv. Dette gælder dog ikke for fødevarevirksomheder
i risikogruppen ”ultralav”. Mobile fødevarevirksomheder i denne gruppe skal i stedet hænge en kon-
trolinformationsblanket op.
Fødevarestyrelsen har i øvrigt tilkendegivet, at de ønsker, at alle virksomheder CVR-registreres uden
en nedre grænse. Denne CVR-registrering skal delvis tjene som grundlag for en ensartet identifika-
tion af alle virksomheder, der autoriseres eller registreres hos Fødevarestyrelsen, samt give mulighed
for digital kommunikation via den CVR-tilknyttede postkasse for disse virksomheder.
De fleste mobile fødevarevirksomheder bliver kontrolleret inden for 1 måned efter registreringen ved
Fødevarestyrelsen. Dog gælder, at virksomheder i risikogruppen ”ultralav” kun får telefonisk vejled-
ning og ikke et kontrolbesøg. Mobile fødevarevirksomheder i de øvrige risikogrupper er omfattet af
en udvidet førstegangskontrol, dvs. øget vejledning ved det første ordinære kontrolbesøg, som skal
udføres inden for 1 måned. Der er dog undtagelser i forbindelse med flytning.
2
Jf. Kontrolfrekvensvejledningens bilag 2 om aktivitetsbaseret risikovurdering af virksomheder på føde-vareområdet
https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Kontrolstyring/Kontrolfrekvensvejledning%20-%20Foder/Bi-
lag%208%20-%20Aktiviter%20med%20s%C3%A6rlige%20kontrolfrekvenser%202019.pdf
21
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0022.png
Fødevarestyrelsen registrerer en hjemmeadresse for mobile virksomheder, men ikke hvorfra selve
salget foregår. Fødevarestyrelsen opsøger de steder, hvor gadesælgerne står og udfører deres kon-
trolarbejde, eller kontakter indehaveren af den mobile fødevarevirksomhed. Normalt er en kontrol-
aktion uanmeldt, men nogle gange kontakter man virksomheden på forhånd.
Det er Fødevarestyrelsens indtryk, at de fleste virksomheder, som skal være i Fødevarestyrelsens re-
gister, også har ladet sig registrere. Fødevarestyrelsen oplever endvidere ikke særlige problemer med
madforholdene ved mobile udsalgssteder.
Tabel 3: Regelefterlevelsen for mobile fødevarevirksomheder, 2014-2018
2014
Antal kontroller
Regelefterlevelse (pct.)
337
92.9
2015
359
89.1
2016
314
91.7
2017
409
90.7
2018
428
89.5
Kilde: Fødevarestyrelsen
Af tabel 4 nedenfor fremgår regelefterlevelsen på kontrolniveau i detailhandlen ge-nerelt i perioden
2014-2018. Det fremgår, at der er en højere grad af regelefterlevelse for mobile fødevarevirksomhe-
der i samme periode.
Tabel 4: Regelefterlevelsen på kontrolniveau i detailhandlen generelt, 2014-2018
2014
Antal kontroller
Regelefterlevelse (pct.)
Kilde: Fødevarestyrelsen
2015
51.65
84.4
2016
52.18
83.6
2017
51.66
83.1
2018
51.35
83.4
51.96
83.7
Fødevarestyrelsen gennemførte i 2015 og 2016 herudover to særlige kontrolkampagner vedr. lejlig-
hedsvise arrangementer (musikfestivaler, julemarkeder osv.), hvor der var lagt særlig vægt på boder
under bagatelgrænsen.
Ved kontrolkampagnen i 2015
3
blev der gennemført 130 kontrolbesøg, hvoraf 94 var i virksomheder
under bagatelgrænsen og 36 i virksomheder over bagatelgrænsen.
3
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Kontrol/Kontrolkampagner/Kontrolkampagner%202015/Sider/Styr-paa-hygi-
ejnen-i-festivalens-burgerbod.aspx
22
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0023.png
Der blev ikke udstedt påbud, forbud eller bødeforlæg til virksomheder under bagatel-grænsen. Der
blev dog givet en indskærpelse samt særlig vejledning i 60 tilfælde, ligesom der blev givet et admi-
nistrativt bødeforlæg.
Kontrolkampagnen i 2015 konkluderede, at der ikke havde været konstateret salg af fødevarer, der
var sundhedsskadelige eller uegnede til menneskeføde. De fleste virksomheder både over og under
bagatelgrænsen havde været i stand til at dokumentere, hvorfra deres fødevarer var blevet leveret.
De hygiejniske forhold i virksomheder både over og under bagatelgrænsen fandtes acceptable. Kam-
pagnen viste dog, at der var et behov for at vejlede virksomheder under bagatelgrænsen.
Ved kontrolkampagnen i 2016
4
blev der gennemført 378 kampagnekontroller. Der blev givet sankti-
oner til tre virksomheder. Kampagnen havde fokus på vejledning og der blev givet vejledning til 215
virksomheder.
Der er planlagt en kontrolkampagne i 2019 der skal sikre, at mobile virksomheder, der er over baga-
telgrænsen for fødevarevirksomhed, bliver registreret hos Fødevarestyrelsen. De mobile fødevare-
virksomheder ses særligt i de større byer, hvorfor kampagnen vil fokusere mest på virksomhederne
her. Fødevarestyrelsen har ikke benyttet de oplysninger, som Erhvervsstyrelsen udstiller i MobiltReg
til denne kontrolvirksomhed.
Fødevarestyrelsen er generelt interesseret i et større samarbejde med kommunerne i forhold til kon-
trolkampagner og er interesseret i oplysninger fra kommunerne om stadepladser.
Skattestyrelsen
Det fremgår af bemærkningerne til den nugældende lov om næring, at Skattestyrelsens hidtidige
mulighed for tilsyn og beslaglæggelse opretholdes, jf. lovens §§ 6 og 7. Det fremgår således af lovens
§ 6, at Skattestyrelsen fører tilsyn med overholdelse af § 3, stk. 1 om afgiftsbelagte varer, og har, hvis
det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til at
udøve tilsynet i de lokaler, køretøjer m.v., hvorfra der foregår detailsalg af varer. Lovens § 6 er en
videreførelse af den tidligere bestemmelse i næringslovens § 26 b. Skattestyrelsen har herved mulig-
hed for at føre tilsyn med alle næringsdrivende med detailsalg af varer.
Skattestyrelsen har om deres tilsyn og kontrol oplyst, at Skattestyrelsen ikke har en selvstændig re-
gistreringsløsning rettet mod mobilt gadesalg. Registrering hos Skatte-styrelsen kræver, at virksom-
heden oplyser en fysisk adresse. Den oplyste adresse vil derfor være virksomhedens almindelige for-
retningsadresse, dvs. der hvor regnskabet opbevares. Da Skattestyrelsen således ikke har kendskab
til, hvorfra salget finder sted, har Skattestyrelsen begrænset mulighed for at udsøge mobile udsalgs-
steder mhp. at foretage fysiske kontroller hos virksomheder, der udelukkende har mobilt salg. Skat-
testyrelsen har dog mulighed for at foretage kontrol uanmeldt på bl.a. øjemed, jf. retssikkerheds-
4
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Kontrol/Kontrolkampagner/Kontrolkampagner-2016/Sider/Kontrolkampagne-
Lejlighedsvise-arrangementer.aspx
23
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0024.png
lovens § 5, stk. 4, eventuelt som reaktion på en anmeldelse eller anden form for kontroloplysninger
fra politiet, kommunen, fødevaremyndighederne eller andre enheder i Skatteforvaltningen.
Eftersom Skattestyrelsen ikke har et særskilt register for mobile udsalgssteder, findes der ikke statistik
isoleret omhandlende udviklingen i omfanget af mobile udsalgssteder. Skattestyrelsen er endvidere
ikke i besiddelse af statistik med kontrolresultater vedrørende tilsyn med mobile salgssteder for så
vidt angår punktafgiftspligtige varer.
Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at Skattestyrelsens kontrol bygger på krav i skatte- og afgifts-
lovgivningen. Skattestyrelsen har ikke en særskilt indsats målrettet mobile udsalgssteder, men kon-
trollen af disse foretages som led i Skattestyrelsens øvrige kontrolaktiviteter, som prioriteres efter
risiko og væsentlighed.
Københavns Kommune
Københavns Kommune har oplyst, at ansøgninger om at opstille mobilt gadesalg på offentlige veje
(og i kommunale parker) i Københavns Kommune kommer ind via en webformular på Københavns
Kommunes hjemmeside
5
. Alle indkomne ansøgninger registreres manuelt i et samlet excel-ark for
det pågældende år. Derudover journaliseres ansøgning(er), tilladelse(r)/afslag mv. på en individuel
sag i Københavns Kommunes journaliseringssystem.
Tilladelse til mobilt gadesalg er – inden de udstedes - i 48 timers høring hos Københavns Politi. Forud
for høringen har Københavns Kommune foretaget en konkret vurdering af den indkomne ansøgning
og evt. indhentet supplerende oplysninger for at kunne vurdere ansøgningens forenelighed med de
generelle og lokale bestemmelser for mobilt gadesalg. Københavns Kommune opfordrer i alle deres
kommunikationskanaler om mobilt gadesalg til, at mobile gadesælgere registrerer sig hos andre re-
levante myndigheder og indhenter de fornødne tilladelser.
Københavns Kommune gør endvidere opmærksom på, at der kan være en barriere ift. registrering i
selve gruppen af mobile gadesælgere. Erfaringen i Københavns Kommune ift. mobile gadesælgere
er, at der sjældent er tale om (meget) professionelle aktører, der har kendskab til og/eller motivation
for at sætte sig ind i de mange regler og krav til mobilt gadesalg, herunder registreringer hos diverse
myndigheder. Det er ligeledes kendetegnende for de mobile gadesælgere, at de kan være utålmo-
dige ift. ventetiden efter ansøgningen er indsendt og sagsbehandles, og at nogle er spontane. Dvs.
at de indsender en ansøgning, men aldrig kommer i gang.
Københavns Kommune vurderer, at det kan være en mulighed at lave både en fælles myndigheds-
portal og/eller en måde, at myndighederne kan modtage de nødvendige data gennem færre regi-
streringsløsninger. Det kræver dog udvikling af en teknisk løsning.
Københavns Kommune vurderer endvidere, at det giver mening at arbejde videre med virk.dk, som
en platform for at registrere sig. Det siges også ud fra den betragtning, at mange af kommunens
5
https://www.kk.dk/artikel/soeg-tilladelse-til-mobilt-gadesalg-i-koebenhavn
24
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0025.png
gadesælgere har et CVR-nr. og derfor må formodes at kende til virk.dk. Det kan dog være en barriere
for ansøgere der anvender CPR-nr. i stedet for CVR-nr.
Københavns Kommune fremhæver, at såfremt der er et lovkrav om at mobile gadesælger skal regi-
strere sig hos andre myndigheder, bør der også være en konsekvens af ikke at registrere sig.
Københavns Kommunes er desuden positive overfor et tættere samarbejde mellem de relevante
myndigheder på dette område. Københavns Kommune er således villige til at dele viden, erfaringer
og informationer om gadesælgere med andre myndigheder og kommuner. Københavns Kommunes
er også interesseret i målrettede kampagner samt fælles tilsyn. Københavns Kommune vil gerne høres
i den efterfølgende proces, så der bliver fundet en fornuftige løsning på det fælles behov alle myn-
digheder på dette område har.
25
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0026.png
9. Baggrund: Erfaringer og synspunkter fra in-
teressenter
Inputs fra interessenter er indhentet ved høringssvar modtaget fra Forbrugerrådet Tænk, Dansk Er-
hverv (DE) og De Samvirkende Købmænd (DSK) i forbindelse med den offentlige høring om nærings-
loven, som har været afholdt i perioden 22. november - 16. december 2018.
Har loven skabt øget konkurrence og innovation?
Tilbagemeldingen fra interessenterne har været, at overordnet set har udviklingen i mobil handel
siden liberaliseringen af næringsloven i 2011 været positiv. Forbrugerrådet Tænk anfører bl.a., at de
som udgangspunkt fortsat er positive over for liberaliseringen, der udvider markedet og kan med-
virke til større konkurrence mellem de erhvervsdrivende til gavn for forbrugerne. DSK anfører i sit
høringsbrev, at selvom DSK´s medlemmer driver virksomhed fra faste forretningslokaler, er de positivt
indstillet over for tiltag, der bidrager til at skabe liv i bymidten og bedre rammer for innovative initi-
ativer for den fysiske detailhandel. Dansk Erhverv er også som udgangspunkt positive over for lovens
hensigt om at skabe mulighed for udvikling af nye innovative forretningskoncepter m.v. og anfører,
at loven også understøtter levende byer og turismeoplevelser.
Interessenterne har dog bemærkninger og ønsker i forhold til at sikre lige konkurrence mellem hand-
lende med fast forretningssted og mobil handel, at sikre forbrugerne reel mulighed for at få oplysning
om identiteten på de handlende og at sikre en effektiv registrering af mobile handlende.
Har loven sikret lige konkurrencevilkår?
Såvel DSK som DE fremhæver, at det er vigtigt, at der gælder samme vilkår for faste handelssteder
og mobile gadesælgere. Der skal være fair og lige konkurrencevilkår for de faste butikker og den
mobile handel, markeder og udstillinger. Samtidig skal der være en høj grad af forbrugerbeskyttelse.
I denne sammenhæng fremhæver DSK, at næringsloven indeholder en lang række bestemmelser,
der sikrer forbrugerbeskyttelse og samtidig, i et vist omfang, sikrer de faste butikker mod unfair kon-
kurrence.
For DSK er det imidlertid en afgørende forudsætning, at alle disse bestemmelser bliver overholdt, og
at der føres tilsyn med, at det sker. DSK nævner bl.a. at Fødevare-styrelsen og Skattestyrelsen i øget
omfang bør føre tilsyn med disse virksomheder, og opfordrer til at myndighederne foretager koor-
dinerede kontrolaktioner i lighed med dem man udførte under de tidligere fairplay-kampagner. Også
Dansk Erhverv fremhæver, at det er vigtigt at alle opererer under samme vilkår uanset fast eller mobilt
for-retningssted i forhold til fx fødevarekontrol, betaling af skatter og afgifter, arbejdsmiljø m.v.
26
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0027.png
Har loven sikret effektiv registrering?
DSK har givet udtryk for en formodning om, at der er en række virksomheder, der foretager handel
fra ikke faste forretningssteder, men som ikke er registreret i MobiltReg. DSK har i den forbindelse
opfordret til, at Fødevarestyrelsen, Skattestyrelsen, politi og kommuner sammen sikrer sig, at der sker
registrering af alle de virksomheder og personer, der foretager mobilt gadesalg. Det er imidlertid ikke
afgørende for DSK, at registreringen sker i MobiltReg. I stedet kan registreringen ske hos Skattesty-
relsen eller Fødevarestyrelsen, da begge myndigheder fører udgående kontroller. Det vigtigste er, at
man sikrer, at registreringen finder sted, og at der følges op på dette.
Dansk Erhverv har givet udtryk for samme holdning, og anfører at der er behov for klare regler og
systemer, hvori erhvervsdrivende let og enkelt kan lade sig registrere. De pointerer, at de forskellige
offentlige registreringer bør samkøres, så de skaber et fyldestgørende grundlag for myndighederne
i forhold til et reelt tilsyn og kontrol med de mobile udsalgssteder, herunder at de har opfyldt deres
registreringspligt. Dansk Erhverv anfører, at det bør vurderes om MobiltReg kan fungere bagved de
øvrige registre, så den erhvervsdrivende ikke skal indberette sine aktiviteter via mange forskellige
offentlige indgange.
Har loven sikret forbrugerne relevant information?
Forbrugerrådet Tænk har anført, at de med afsæt i forbrugerhenvendelser modtaget i deres rådgiv-
ning, har kunne berette om manglende overholdelse af kravet om, at der ved udvalgsvarer fra mobile
salgssteder, ved lagersalg og ved salg på markeder, udstillinger og messer skal udleveres virksom-
hedens CVR-nummer og indehaverens navn og adresse i skriftlig form til kunderne jf. § 2, stk. 2, 2.
pkt. i lov om næring.
Af hensyn til forbrugerbeskyttelsen ser Forbrugerrådet Tænk gerne en mere effektiv håndhævelse af
dette krav.
DSK har ligeledes anført, at det er deres erfaring, at der ikke altid er tilstrækkelig opmærksomhed
hos den næringsdrivende om synlig skiltning, således at forbrugeren kender identiteten af den hand-
lende. Konkret fremhævede DSK, at der er eksempler på tilfælde, hvor boder ikke har været i stand
til at udlevere oplysninger om CVR-nummer samt navn og adresse på indehaveren af boden.
DSK anførte også, at det bl.a. er et problem, der er vokset i takt med udviklingen af street food. I
denne forbindelse har Forbrugerrådet dog pointeret, at de ikke har grundlag for at vurdere, at der er
behov for at udvide krav om udlevering af oplysninger om den handlende fra udvalgsvarer til også
at gælde mobil handel med dagligvarer. Forbrugerrådet har derfor i deres høringssvar foreslået, at
der bliver foretaget en forbrugerpanelsundersøgelse med henblik på behovet for at udvide doku-
mentationskravet til ligeledes at omfatte salg af fødevarer.
DSK har endvidere anbefalet, at særligt afgiftsbelagte varer ikke bør flyttes fra faste handelssteder
og ud til mobile salgssteder, og at det er vigtigt, at der føres tilsyn med dette. DSK har opfordret til,
27
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0028.png
at sodavand alene må sælges fra fast forretningssted, da man ellers kan risikere, at illegalt salg af
sodavand uden pant vil flytte ud på gaderne, og derved være sværere for myndighederne at kontrol-
lere. DSK anbefaler derfor, at man fastholder den særlige bestemmelse i næringslovens § 3 om salg
af afgiftsbelagte varer.
28
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Orientering om evaluering af lov om næring, fra erhvervsministeren
2079515_0029.png
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
T: 3529 1000
@: [email protected]
W: erhvervsstyrelsen.dk