Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2062042_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om markedsføring
1
(Opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om
aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.)
§1
I lov nr. 426 af 3. maj 2017 om markedsføring, som ændret ved § 20 i lov nr. 309 af 25. april
2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
fodnoten
til lovens titel ændres »Lovforslaget indeholder endvidere en bestemmelse, der
fastsætter rammerne for Forbrugerombudsmandens kontrolbesøg i medfør af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004/EF af 27. oktober 2004 om samarbejde
mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse, EU-Tidende 2004, nr. L 364, side 1.« til: »Loven indeholder endvidere en
bestemmelse, der fastsætter rammerne for Forbrugerombudsmandens kontrolbesøg i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2394 af 12. december 2017 om
samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004, EU-Tidende 2017, nr.
L 345, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver
medlemsstat. Bestemmelsen i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.«
2.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a.
En juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, sidestilles i denne lov
med en forbruger.«
3.
I
§ 2, nr. 1,
udgår »eller juridisk«.
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11.
maj 2005 om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked og om ændring af
Rådets direktiv 84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004, EU-Tidende 2005, nr. L 149, side 22, og Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i
den elektroniske kommunikationssektor, EF-Tidende 2002, nr. L 201, side 37. Loven indeholder endvidere en
bestemmelse, der fastsætter rammerne for Forbrugerombudsmandens kontrolbesøg i medfør af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2394 af 12. december 2017 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF)
nr. 2006/2004, EU-Tidende 2017, nr. L 345, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart
i hver medlemsstat. Bestemmelsen i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke
forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
4.
§ 2, nr. 14,
affattes således:
»14) Samtykke: Enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse.«
5.
I
§ 7
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Ved vurderingen af, om en erhvervsdrivende i sin handelspraksis har benyttet chikane,
ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, skal der tages hensyn til:
1) Tidspunktet for denne handelspraksis, stedet hvor den har fundet sted, dens karakter og
vedholdenhed.
2) Anvendelse af truende eller utilbørligt sprog eller adfærd.
3) Den erhvervsdrivendes udnyttelse af en konkret uheldig situation eller omstændighed, der er
af en så alvorlig karakter, at den indskrænker forbrugerens vurderingsevne, og som den
erhvervsdrivende har kendskab til og udnytter til at påvirke forbrugerens beslutning i
forbindelse med produktet.
4) Den erhvervsdrivendes opstilling af byrdefulde eller uforholdsmæssigt omfattende
hindringer af ikke-kontraktuel karakter, når en forbruger ønsker at udøve sine rettigheder i
henhold til kontrakten, herunder retten til at ophæve kontrakten eller til at vælge et andet
produkt eller en anden erhvervsdrivende.
5) Enhver trussel om ulovlige handlinger.«
6.
I
§ 10, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»… Inden der gives samtykke, skal den pågældende oplyses om, at samtykket kan trækkes
tilbage.
7.
I
§ 27, stk. 1,
ændres »forordning 2006/2004/EF om forbrugerbeskyttelsessamarbejde« til:
»forordning 2017/2394 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2006/2004«.
8.
§ 37
affattes således:
Ȥ 37.
Tilsidesættelse af et forbud eller påbud nedlagt af retten eller et påbud, som
Forbrugerombudsmanden har meddelt i henhold til § 28, stk. 2, § 32, stk. 2, eller § 33, straffes
med bøde eller fængsel i op til 4 måneder. Tilsidesættelse af et påbud om at tilbagebetale en
modtaget pengeydelse straffes dog ikke.
Stk. 2.
Den, som undlader at meddele oplysninger, der afkræves efter § 25, stk. 2, eller § 27,
stk. 3, 2. pkt., eller som i forhold, der omfattes af loven, meddeler Forbrugerombudsmanden
urigtige eller vildledende oplysninger, straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt
efter anden lovgivning.
Stk. 3.
Overtrædelse af bestemmelserne i § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, 3 og 4, § 7, stk. 1, §§ 9-11, §
14, stk. 1, § 15, § 16, stk. 3, §§ 18-19, § 20, stk. 1 og 3, og § 21 og forsætlig overtrædelse af §
22 straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Stk. 4.
Overtrædelse af § 20, stk. 1 og 3, § 21 og § 22 er undergivet privat påtale.
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
Stk. 5.
I regler, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i reglerne.
Stk. 6.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.«
§2
Loven træder i kraft den 17. januar 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål, baggrund og hovedindhold
Markedsføringsloven blev ændret i 2017, blandt andet på baggrund af en åbningsskrivelse fra
Europa-Kommissionen om utilstrækkelig implementering af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige handelspraksis over for
forbrugerne på det indre marked og om ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig handelspraksis). Efter ikrafttrædelse
af den nye markedsføringslov den 1. juli 2017 har Europa-Kommissionen tilkendegivet, at
definitionen af en forbruger i direktivets artikel 2, litra a, og bestemmelsen om anvendelse af
chikane, tvang og utilbørlig påvirkning i artikel 9, fortsat giver anledning til EU-lovtekniske
præciseringer i markedsføringsloven.
Europa-Kommissionen har tilkendegivet, at markedsføringslovens definition af en forbruger
skal svare til definitionen i artikel 2, litra a, i direktivet om urimelig handelspraksis, der alene
omfatter fysiske personer, der hovedsagelig handler uden for deres erhverv. Direktivets
forbrugerbegreb omfatter dermed ikke alle tilfælde omfattet af den gældende danske definition,
hvor en juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, betragtes som en forbruger.
Uden for direktivets anvendelsesområde står det medlemsstaterne frit for, om direktivets regler skal
finde anvendelse. I forbindelse med vedtagelsen af den gældende markedsføringslov, blev det
således besluttet, at det gældende danske civilretlige forbrugerbegreb fortsat skulle finde
anvendelse. Med henblik på at sikre overensstemmelse mellem definitionen af en forbruger i
markedsføringsloven og direktivet om urimelig handelspraksis, ændres definitionen af en forbruger
med lovforslaget til kun at omfatte fysiske personer. Samtidig præciseres det i en ny særskilt
bestemmelse, at en juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i loven sidestilles
med en forbruger.
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
Europa-Kommissionen har endvidere tilkendegivet, at direktivets artikel 9 vedrørende
anvendelse af chikane, tvang og utilbørlig påvirkning skal implementeres i selve lovteksten, da
bestemmelsen indeholder en række hensyn, der skal lægges vægt på ved vurderingen af, om en
handelspraksis er aggressiv. Bestemmelsen er i dag implementeret som en del af bemærkningerne
til lovens § 7.
Derudover er markedsføringslovens samtykkekrav baseret på Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor (e-databeskyttelsesdirektivet), der
henviser til Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesdirektivet). Databeskyttelsesdirektivet blev den 25. maj 2018
erstattet af Europa-Parlamentet og Rådets Forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF
(databeskyttelsesforordningen). Databeskyttelsesforordningens definition af et samtykke i artikel 2,
nr. 11, har skærpet kravene til et samtykke i forhold til definitionen i markedsføringslovens § 2, nr.
14. Derudover indeholder forordningens artikel 7 supplerende krav til et samtykke, som bør
tilpasses i markedsføringslovens § 10, stk. 1, om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere. Det
bemærkes, at databeskyttelsesforordningen finder direkte anvendelse i dansk ret. Definitionen af et
samtykke og samtykkekravet i bestemmelsen om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere i
markedsføringsloven
fortolkes
i
praksis
allerede
i
overensstemmelse
med
databeskyttelsesforordningens bestemmelser. Lovforslaget har derfor alene til formål at tilpasse
markedsføringslovens samtykkekrav i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen.
Markedsføringsloven indeholder endvidere henvisninger til Europa-Parlamentet og Rådets
forordning nr. 2006/2004/EF af 27. oktober 2004 om samarbejde mellem nationale myndigheder
med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse (forordning 2006/2004/EF), der
den 17. januar 2020 erstattes af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2394 af 12.
december 2017 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af
lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004 (forordning
2017/2394/EU om forbrugerbeskyttelsessamarbejde). Lovforslaget har til formål at sikre korrekt
henvisning til den nye forordning.
Ovennævnte dele af lovforslaget indeholder alene tekniske ændringer af markedsføringsloven,
der derfor ikke vil påvirke den hidtil gældende retstilstand. Derimod er det nødvendigt at foretage
en materiel ændring i lovens § 37, stk. 3 og 4, om straf og påtale, der henviser til § 20, stk. 1. hvor
der rettelig skal henvises til § 20, stk. 1 og 3. Fejlen er opstået i forbindelse med udarbejdelsen af
den gældende markedsføringslov, hvor den tidligere lovs § 3, stk. 1 og 2, om vildledende og
utilbørlig markedsføring blev opdelt i flere bestemmelser, herunder den gældende § 20. Den
foreslåede ændring skal sikre, at aggressiv og utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende, jf.
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
§ 20, stk. 3, bliver strafbelagt og underlagt privat påtale i overensstemmelse med den tidligere
markedsføringslov.
Endvidere fremgår det fejlagtigt af de specielle bemærkninger til § 37, at de subjektive krav for
at straffe en overtrædelse af markedsføringsloven er forsæt, jf. den gældende straffelovs § 19. De
subjektive krav for at straffe en overtrædelse af markedsføringsloven er imidlertid uagtsomhed, jf.
den gældende straffelovs § 19.
Det er derfor nødvendigt at nyaffatte markedsføringslovens § 37 for at korrigere ovennævnte.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forbrugerbegrebet
2.1.1. Gældende ret på området
En forbruger er i den gældende bestemmelse i § 2, nr. 1, i markedsføringsloven defineret som
en fysisk eller juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Definitionen svarer til
det almindelige danske, civilretlige forbrugerbegreb. Begrebet anvendes på tværs af den danske
forbrugerlovgivning og har siden den første danske markedsføringslov trådte i kraft i 1974 også
været anvendt i markedsføringsloven.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Den gældende bestemmelse i markedsføringslovens § 2, nr. 1, gennemfører artikel 2, litra a, i
direktivet om urimelig handelspraksis.
Det danske forbrugerbegreb omfatter både fysiske personer og juridiske personer, der
hovedsagelig handler uden for deres erhverv, mens en forbruger i artikel 2, litra a, i direktivet om
urimelig handelspraksis alene omfatter fysiske personer.
Efter ikrafttrædelse af den nye markedsføringslov har Europa-Kommissionen tilkendegivet, at
definitionen af en forbruger i direktivets artikel 2, litra a, bør præciseres til kun at omfatte fysiske
personer. Uden for direktivets anvendelsesområde står det medlemsstaterne frit for, om direktivets
regler skal finde anvendelse, herunder for juridiske personer, der hovedsagelig handler uden for
deres erhverv.
Baggrunden for forslaget om at ændre definitionen af en forbruger i markedsføringsloven er at
sikre, at definitionen svarer til direktivets definition. Det foreslås derfor, at den nuværende
definition af en forbruger i loven ændres til alene at omfatte fysiske personer. For at opretholde den
gældende retstilstand, foreslås det samtidig at indføre en ny bestemmelse om lovens
anvendelsesområde, hvorefter en juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i
loven sidestilles med en forbruger. Det betyder, at lovens forbrugerbeskyttende regler, også finder
anvendelse for juridiske personer, der hovedsagelig handler uden for deres erhverv.
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 3, at den nuværende definition af en forbruger i
markedsføringsloven ændres, så den alene vil omfatte fysiske personer, der hovedsagelig handler
uden for deres erhverv, i overensstemmelse med definitionen i direktivet om urimelig
handelspraksis.
Som følge af ændringen af definitionen af en forbruger i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det i
lovforslagets § 1, nr. 2, at indføre en særskilt bestemmelse om lovens anvendelsesområde, hvorefter
en juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i loven sidestilles med en
forbruger. Derved vil lovens forbrugerbeskyttende regler også finde anvendelse for juridiske
personer, der hovedsagelig handler uden for deres erhverv.
Der er alene tale om en teknisk ændring af markedsføringsloven, der derfor ikke vil påvirke den
hidtil gældende retstilstand. Forbrugerbegrebet i markedsføringsloven vil således fortsat være i
overensstemmelse med det almindelige civilretlige forbrugerbegreb, som anvendes i den øvrige
danske forbrugerlovgivning.
2.2. Samtykkekrav
2.2.1. Gældende ret på området
Den gældende bestemmelse i § 10, stk. 1, i markedsføringsloven medfører, at en
erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk
opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har
givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit
at tilbagekalde samtykket.
Et samtykke er i den gældende bestemmelse i § 2, nr. 14, i markedsføringsloven defineret som
enhver frivillig, specifik og informeret viljetilkendegivelse. Det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsen, at begrebet samtykke skal forstås i overensstemmelse med persondatalovens § 3, nr.
8.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Markedsføringslovens definition af et samtykke og bestemmelsen om uanmodet henvendelse til
bestemte aftagere gennemfører dele af e-databeskyttelsesdirektivet. Det fremgår af e-
databeskyttelsesdirektivet, at definitionen af et samtykke svarer til samtykket i
databeskyttelsesdirektivet. Definitionen af et samtykke i markedsføringsloven er derfor affattet i
overensstemmelse med definitionen i databeskyttelsesdirektivet.
Databeskyttelsesdirektivet, som er gennemført i persondataloven, blev den 25. maj 2018
erstattet af databeskyttelsesforordningen. Det fremgår af artikel 94, stk. 2, i
databeskyttelsesforordningen, at henvisninger til databeskyttelsesdirektivet gælder som
henvisninger til databeskyttelsesforordningen.
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
I databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 11, defineres et samtykke som enhver frivillig,
specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse fra den registrerede, hvorved den registrerede
ved erklæring eller klar bekræftelse indvilliger i, at personoplysninger, der vedrører den
pågældende, gøres til genstand for behandling. Databeskyttelsesforordningens definition af et
samtykke skærper kravene til et samtykke i forhold til definitionen i § 2, nr. 14, i
markedsføringsloven, idet et samtykke også skal være ”utvetydigt” efter forordningen.
Derudover indeholder artikel 7 i databeskyttelsesforordningen en række nærmere betingelser
for et samtykke, herunder at den, der afgiver samtykke, inden der gives samtykke, skal oplyses om,
at samtykket kan trækkes tilbage. Dette bør efter Erhvervsministeriets opfattelse tilpasses i
markedsføringsloven.
Baggrunden for forslaget om at tilpasse definitionen af samtykke og bestemmelsen om
uanmodet henvendelse til bestemte aftagere i markedsføringsloven er at bringe samtykkekravene i
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens samtykkekrav.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 4, at et samtykke defineres som enhver frivillig, specifik,
informeret og utvetydig viljestilkendegivelse. Det vil således fremgå af markedsføringslovens
samtykkedefinition, at samtykket udover at skulle være frivilligt, specifikt og informeret også skal
være utvetydigt.
Det foreslås endvidere i lovforslagets § 1, nr. 6, at den, der afgiver samtykke, skal oplyses om,
at samtykket kan trækkes tilbage, inden der gives samtykke.
Med den foreslåede ordning bringes samtykkekravene
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens samtykkekrav.
i
markedsføringsloven
i
Databeskyttelsesforordningen finder direkte anvendelse i dansk ret, og definitionen af et
samtykke og samtykkekravet i bestemmelsen om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere i
markedsføringsloven fortolkes i praksis i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens
bestemmelser. Der er derfor alene tale om tekniske ændringer af markedsføringsloven, der ikke vil
påvirke den hidtil gældende retstilstand.
2.3. Aggressiv handelspraksis
2.3.1. Gældende ret på området
Den gældende bestemmelse i § 7 i markedsføringsloven medfører, at en erhvervsdrivende ikke
i sin handelspraksis må benytte chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, der er egnet
til væsentligt at indskrænke forbrugernes valgfrihed i forbindelse med et produkt.
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
Bestemmelsen finder anvendelse på erhvervsdrivendes urimelige handelspraksis over for
forbrugere før, under og efter en handelstransaktion i forbindelse med et produkt.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, hvilke hensyn der skal lægges vægt på ved
vurderingen af, om en erhvervsdrivende i sin handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig tvang,
vold eller utilbørlig påvirkning. Hensynene i bemærkningerne er i fuld overensstemmelse med
ordlyden i artikel 9 i direktivet om urimelig handelspraksis.
Der skal for det første tages hensyn til tidspunkt, sted, karakter og vedholdenhed.
Der skal for det andet tages hensyn til brug af truende eller utilbørlig sprog eller adfærd.
For det tredje skal der tages hensyn til den erhvervsdrivendes udnyttelse af en konkret uheldig
situation eller omstændighed, der er af en så alvorlig karakter, at den indskrænker forbrugerens
vurderingsevne, og som den erhvervsdrivende har kendskab til og udnytter til at påvirke
forbrugerens beslutning i forhold til produktet.
For det fjerde skal der tages hensyn til, om den erhvervsdrivende opstiller byrdefulde eller
uforholdsmæssigt omfattende hindringer af ikke-kontraktuel karakter, når en forbruger ønsker at
udøve sine rettigheder i henhold til kontrakten, herunder ophæve kontrakten eller vælge et andet
produkt.
For det femte skal der tages hensyn til enhver trussel om ulovlige handlinger.
2.3.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Den gældende bestemmelse i markedsføringslovens § 7 gennemfører artikel 5, stk. 1 og 4, samt
artikel 8 og artikel 9 i direktivet om urimelig handelspraksis.
Efter ikrafttrædelse af den nye markedsføringslov har Europa-Kommissionen tilkendegivet, at
de hensyn, der efter direktivets artikel 9 skal lægges vægt på, ved vurderingen af, om en
erhvervsdrivende i sin handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig
påvirkning, skal fremgå direkte af lovteksten.
Baggrunden for forslaget er at sikre, at direktivets artikel 9 om anvendelse af chikane, tvang og
utilbørlig påvirkning kommer til at fremgå direkte af loven og ikke kun af bemærkningerne hertil.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 5, at indsætte et stk. 2 i lovens § 7, hvoraf det vil fremgå,
hvilke hensyn, der skal lægges vægt på ved vurderingen af, om en erhvervsdrivende i sin
handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning.
8
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
Med forslaget foretages en direktivnær implementering af artikel 9 i direktivet om urimelig
handelspraksis. Hensynene, der foreslås indsat, er desuden i overensstemmelse med de hensyn, der
fremgår af bemærkningerne til § 7 i markedsføringsloven.
Der er alene tale om en teknisk ændring af bestemmelsen, der derfor ikke vil påvirke den hidtil
gældende retstilstand.
2.4. Ny forordning 2017/2394/EU om forbrugerbeskyttelsessamarbejde
2.4.1. Gældende ret på området
Den gældende bestemmelse i § 27 i markedsføringsloven medfører, at
Forbrugerombudsmanden kan foretage kontrolundersøgelser til brug for behandling af klager, der er
oversendt fra håndhævelsesmyndigheder i andre EU-lande i medfør af forordning 2006/2004/EF, og
som vedrører overtrædelser af direktiver, for hvilke Forbrugerombudsmanden er udpeget som
kompetent myndighed. Bestemmelsen blev indført i markedsføringsloven i 2006 med det formål at
efterleve Danmarks forpligtelser i henhold til forordningen.
Som følge af bestemmelsen i § 27 fremgår det af fodnoten til markedsføringsloven, at loven
indeholder en bestemmelse, der fastsætter rammerne for Forbrugerombudsmandens kontrolbesøg i
medfør af forordning 2006/2004/EF.
2.4.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Forordning 2006/2004/EF erstattes den 17. januar 2020 af forordning 2017/2394/EU om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at Forbrugerombudsmanden allerede har de i forordning
2017/2394/EU om forbrugerbeskyttelsessamarbejde krævede tilstrækkelige undersøgelses- og
håndhævelseskompetencer enten direkte under egen myndighed eller ved indbringelse for
domstolene, og at der ud over den ændrede henvisning ikke kræves yderligere ændringer i
markedsføringsloven.
Baggrunden for de foreslåede ændringer er at sikre en korrekt henvisning
markedsføringsloven til forordning 2017/2394/EU om forbrugerbeskyttelsessamarbejde.
i
2.4.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1 og 7, at ændre henvisningen til forordning 2006/2004/EF i
fodnoten og § 27 i markedsføringsloven til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2017/2394 af 12. december 2017 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2006/2004.
Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat.
Bestemmelsen i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke
forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
9
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
Der er alene tale om tekniske ændringer af markedsføringsloven, der derfor ikke vil påvirke
den hidtil gældende retstilstand.
2.5. Straf og påtale
2.5.1. Gældende ret på området
Den gældende bestemmelse i § 37 i markedsføringsloven indeholder regler om straf og påtale.
Efter markedsføringslovens § 37, stk. 1, straffes tilsidesættelse af et forbud eller påbud nedlagt
af retten, eller et påbud, som Forbrugerombudsmanden har meddelt i henhold til § 28, stk. 2, § 32,
stk. 2, eller § 33 med bøde eller fængsel i op til 4 måneder. Tilsidesættelse af et påbud om at
tilbagebetale en modtaget pengeydelse straffes dog ikke.
Efter stk. 2 straffes den, som undlader at meddele oplysninger, der afkræves efter § 25, stk. 2,
eller § 27, stk. 3, 2. pkt., eller som i forhold, der omfattes af loven, meddeler
Forbrugerombudsmanden urigtige eller vildledende oplysninger, med bøde, medmindre højere straf
er forskyldt efter anden lovgivning.
Efter stk. 3 straffes overtrædelse af bestemmelserne i § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, 3 og 4, §§ 7 og 9-
11, § 14, stk. 1, § 15, § 16, stk. 3, § 18 og § 19, § 20, stk. 1, og § 21 og forsætlig overtrædelse af §
22 med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Efter stk. 4 er overtrædelse af § 20, stk. 1, § 21 og § 22 undergivet privat påtale.
Efter stk. 5 kan der i regler, der udstedes i medfør af loven, fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i reglerne.
Efter stk. 6 kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
2.5.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 37, stk. 3, i markedsføringsloven, at overtrædelse
af § 20, stk. 1, om vildledende handelspraksis mellem erhvervsdrivende, straffes med bøde. Det
fremgår videre af § 37, stk. 4, at overtrædelse af § 20, stk. 1, er undergivet privat påtale.
Baggrunden for den foreslåede ændring er, at der rettelig burde henvises til § 20, stk. 1 og 3.
Ved udarbejdelsen af den gældende markedsføringslov blev den tidligere lovs § 3, stk. 1 og 2, om
vildledende og utilbørlig markedsføring opdelt i fire bestemmelser, herunder den gældende § 20 om
vildledende og utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende. Overtrædelse af den tidligere §
3, stk. 1 og 2, var strafbelagt. Overtrædelse af § 3, stk. 2, i forholdet mellem erhvervsdrivende var
desuden undergivet privat påtale, jf. den tidligere § 30, stk. 3.
10
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
I udkastet til lovforslag til den gældende markedsføringslov, der blev sendt i høring, blev der i
§ 37, stk. 3, om straf og privat påtale, henvist til § 20. Henvisningen til § 20 blev i forbindelse med
den lovtekniske gennemgang forud for fremsættelsen af lovforslaget fejlagtigt ændret til § 20, stk. 1
og ikke rettelig § 20, stk. 1 og 3.
Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 5, hvori det foreslås at indføre et nyt stykke 2 til § 7 i
markedsføringsloven, skal der i § 37, stk. 3, endvidere henvises til § 7, stk. 1.
Endelig fremgår det fejlagtigt af de specielle bemærkninger til § 37 i markedsføringsloven, at
de subjektive krav for at straffe en overtrædelse af markedsføringsloven er forsæt, jf. den gældende
straffelovs § 19.
Baggrunden for den foreslåede ændring af de specielle bemærkninger er, at de subjektive krav
for at straffe en overtrædelse af markedsføringsloven rettelig er uagtsomhed, jf. den gældende
straffelovs § 19.
Det er Erhvervsministeriet vurdering, at det er nødvendigt at nyaffatte markedsføringslovens §
37 med henblik på at korrigere ovennævnte.
2.5.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 8, at nyaffatte markedsføringslovens § 37. Den gældende
bestemmelse videreføres, bortset fra de ændrede henvisninger til lovens § 7, stk. 1, og § 20 stk. 1 og
3, i § 37, stk. 3 og 4.
Bestemmelsen nyaffattes med henblik på at ændre de specielle bemærkninger, så det vil fremgå
korrekt, at de subjektive krav for at straffe en overtrædelse af markedsføringsloven er uagtsomhed,
jf. den gældende straffelovs § 19.
3. De økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Den foreslåede ændring af markedsføringslovens § 37, stk. 3 og 4, hvorefter aggressiv og
utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende, jf. markedsføringslovens § 20, stk. 3, bliver
strafbelagt og underlagt privat påtale i overensstemmelse med den tidligere markedsføringslov, er
heller ikke forbundet økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det skyldes,
at der ikke er tale om indførelse af nye regler, som de erhvervsdrivende skal overholde med deraf
11
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
følgende erhvervsøkonomiske konsekvenser. Erhvervsdrivende skal således allerede i dag
overholde § 20, stk. 3, selvom bestemmelsen i den gældende markedsføringslov ikke er strafbelagt
eller underlagt privat påtale.
5. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
6. De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører artikel 2, litra a, og artikel 9, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige handelspraksis over for
forbrugerne på det indre marked og om ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004, EU-Tidende 2005, nr. L 149, side 22, i
markedsføringsloven. Fristen for gennemførelse af direktivet var den 12. december 2007.
Implementeringsudvalget gav den 28. april 2016 i forbindelse med ændringen af
markedsføringsloven mandat til bevarelse af den eksisterende bredere definition af en forbruger.
Det blev blandt andet vurderet, at der samlet set var begrænsede erhvervsøkonomiske omkostninger
for erhvervslivet forbundet med det bredere forbrugerbegreb, da erhvervsdrivende skal overholde
markedsføringsloven over for alle fysiske personer, der udgør langt størsteparten af forbrugerne.
Det har derfor begrænset betydning, at de erhvervsdrivende skal indrette deres markedsføring, så
den hverken vildleder fysiske personer eller juridiske personer, der hovedsagelig handler uden for
deres erhverv, som f.eks. foreninger.
Lovforslagets § 1, nr. 3, vil medføre, at den nuværende definition af en forbruger i loven
ændres, så den alene omfatter fysiske personer i overensstemmelse med definitionen i direktivet om
urimelig handelspraksis. For at sikre, at forbrugerbegrebet ikke fremover vil være forskelligt fra det
almindelige civilretlige forbrugerbegreb i den danske forbrugerbeskyttende lovgivning, foreslås det
samtidig i lovforslagets § 1, nr. 2, at indføre en ny bestemmelse om lovens anvendelsesområde,
hvorefter en juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i loven sidestilles med
en forbruger.
Lovforslagets § 1, nr. 2, vil således, på samme måde som den gældende definition af en
forbruger i markedsføringsloven, gå videre end minimumskravene i direktivet om urimelig
handelspraksis i strid med princippet om implementering af erhvervsrettet EU-regulering.
Endvidere vil lovforslagets § 1, nr. 2, være i strid med princippet om, at danske virksomheder ikke
12
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
bør stilles dårligere i den internationale konkurrence, hvorfor implementeringen ikke bør være mere
byrdefuld end den forventede implementering i sammenlignelige EU-lande.
Det vurderes, at de tre øvrige principper vedrørende udnyttelse af fleksibilitet og
undtagelsesmuligheder i EU-reguleringen, implementering gennem alternativer til regulering og
senest mulige ikrafttrædelsesdatoer under hensyntagen til de fælles ikrafttrædelsesdatoer for
byrdefuld regulering ikke er relevante for dette lovforslag.
Lovforslaget gennemfører endvidere dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i
den elektroniske kommunikationssektor, EF-Tidende 2002, nr. L 201, side 37 (e-
databeskyttelsesdirektivet) med det formål at bringe markedsføringslovens samtykkekrav i
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen, som e-databeskyttelsesdirektivet henviser til.
Endelig indeholder lovforslaget bestemmelser, der sikrer korrekt henvisning i fodnoten og § 27
i markedsføringsloven til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2394 af 12.
december 2017 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af
lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004, EU-
Tidende 2017, nr. L 345, side 1.
Lovforslagets § 1, nr. 8, som viderefører markedsføringslovens § 37, er som den eneste del af
lovforslaget ikke en gennemførsel af EU-regler.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lov om ændring af markedsføringsloven har i perioden fra den [5. juli] til den [15.
august] 2019 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F Fagligt Fælles Forbund, Advokatsamfundet, Akademikernes centralorganisation, Alkohol og
Samfund, AMGROS, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arriva Tog, Asfaltindustrien,
Autobranchen Danmark, Banedanmark, Begravelse Danmark, Bilbranchen, Bryggeriforeningen
Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Byretterne, Børnerådet, Clean Clothes Campaign, CO-
Industri, Coop, Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Almene Boliger, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Fotohandler Forening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Nationalbank, Danmarks Rederier, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skohandler
Forening, Danmarks Sportshandler-Forening, Dansk Affaldsforening, Dansk Annoncørforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Byggeri, Dansk Detail, Dansk DLF,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Elbil Alliance, Dansk Energi, Dansk Energi Gas,
Dansk Erhverv, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk Inkasso
Brancheforening, Dansk Kredit Råd, Dansk Kørelærer-Union, Dansk Landbrugsrådgivning,
Dansk Markedsføring, Dansk Retursystem, Dansk Skovforening, Dansk Tandplejerforening,
Dansk Taxi Råd, Dansk Tekstil & Beklædning, Danske Advokater, Danske Andelsselskaber,
13
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
2062042_0014.png
Danske Arkitektvirksomheder, Danske Bedemænd, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd,
Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske Malermestre, Danske Medier, Danske
Regioner, Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, Danske Revisorer, Danske
Spil, De Danske Bilimportører, De Lokale Ugeaviser A/S, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Dyrlægeforening, Den Danske Fondsmæglerforening, DSK - De Samvirkende
Købmænd, Det Økologiske Råd, DSB, DTL
Danske Vognmænd, Ecolabel, Eksportrådet,
Energi- og Olieforum, Fair Trade, Falck, FDM - Forenede Danske Motorejere, FEHA
Foreningen af Producenter og Importører af Elektriske Hus-holdningsapparater,
Feriehusudlejernes
Brancheforening,
Finans
og
Leasing,
Finans
Danmark,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af Advokater og
Advokatfuldmægtige, Foreningen af Danske Inkassoadvokater, FDIM - Foreningen af Danske
Interaktive Medier, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Registrerede
Revisorer/Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, FDIH
Foreningen for Distance- og
Internethandel, Forsikring og Pension, HORESTA, Huset Markedsføring, Håndværksrådet I/S,
Amager
Ressourcecenter,
Ingeniørforeningen,
Investeringsfondsbranchen,
IT-
Brancheforeningen, ITEK, Kreativitet og Kommunikation, Kommunernes Landsforening,
Kvinderådet,
Landbrug
&
Fødevarer,
Landsforeningen
af
Forsvarsadvokater,
Landsorganisationen i Danmark, Lederne, Liberale Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter,
Lægeforeningen, Metroselskabet, Midttrafik, Nærbutikkernes Landsforening, Patrade Legal
ApS, Parcelhusejernes Landsforening, Praktiserende Tandlægers Organisation, Radio- og tv-
nævnet, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Rådet for Samfundsansvar, Sex og Samfund, Statens
og Kommunernes Indkøbsservice, Sydtrafik, Søsportens Brancheforening, Tandlægeforeningen,
Teleindustrien, TEKNIQ, TV 2 DANMARK A/S, Vestre Landsret, Vin og Spiritus
Organisationen i Danmark (V.S.O.D.), Ørsted og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Implementeringsmæssige
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
14
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
2062042_0015.png
Administrative
konsekvenser for
Borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget gennemfører dele af direktivet om urimelig
handelspraksis i markedsføringsloven.
Det vurderes, at lovforslagets § 1, nr. 2, går videre end
minimumskravene i direktivet om urimelig handelspraksis i strid
med princippet for implementering af erhvervsrettet EU-
regulering. Endvidere vil lovforslagets § 1, nr. 2, være i strid med
princippet om, at danske virksomheder ikke bør stilles dårligere i
den internationale konkurrence, hvorfor implementeringen ikke
bør være mere byrdefuld end den forventede implementering i
sammenlignelige EU-lande.
Lovforslaget
gennemfører
endvidere
dele
af
e-
databeskyttelsesdirektivet med det formål at bringe
markedsføringslovens samtykkekrav i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningen, som e-databeskyttelsesdirektivet
henviser til.
Endelig indeholder lovforslaget bestemmelser, der sikrer korrekt
henvisning
til
forordning
2017/2394/EU
om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde i fodnoten og i § 27 i
markedsføringsloven.
Er i strid med de fem
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering.
Ja
X
Nej
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende fodnote i markedsføringsloven henviser til forordning 2006/2004/EF. Det
skyldes, at § 27 i markedsføringsloven indeholder en bestemmelse om kontrolundersøgelser på
15
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
stedet, som fastlægger rammerne for Forbrugerombudsmandens adgang til at foretage
kontrolundersøgelser ved behandling af klager, der er oversendt fra håndhævelsesmyndigheder i
andre EU-lande i medfør af forordningen.
Den 17. januar 2020 erstattes forordning 2006/2004/EF af forordning 2017/2394/EU om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde.
Det foreslås i lovforslagets
§ 1, nr. 1,
at ændre fodnoten til markedsføringsloven, så det vil
fremgå, at loven indeholder en bestemmelse, der fastsætter rammerne for
Forbrugerombudsmandens kontrolbesøg i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2017/2394 af 12. december 2017 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar
for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2006/2004, EU-Tidende 2017, nr. L 345, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Bestemmelsen i loven er således udelukkende
begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets
§ 1, nr. 2,
er ny. Bestemmelsen er ikke en
gennemførsel af EU-regler.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2, at en juridisk person, der hovedsagelig handler uden for
sit erhverv, i markedsføringsloven sidestilles med en forbruger.
Bestemmelsen foreslås indført som konsekvens af den foreslåede ændring af definitionen af en
forbruger i lovforslagets § 1, nr. 3. En juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit
erhverv, har traditionelt været omfattet af det almindelige danske, civilretlige forbrugerbegreb, se
nærmere betænkning nr. 1540 (2013) om gennemførelse af direktivet om forbrugerrettigheder, side
84 ff.
Bestemmelsen foreslås indført for at opretholde den gældende retstilstand. Den foreslåede
bestemmelse vil således medføre, at markedsføringslovens forbrugerbeskyttende regler fortsat vil
finde anvendelse for juridiske personer, der hovedsagelig handler uden for deres erhverv. Ligesom i
dag vil det bero på en konkret vurdering, om den juridiske person hovedsagelig handler uden for sit
erhverv, og dermed skal sidestilles med en forbruger.
Den foreslåede bestemmelse påvirker ikke den gældende bestemmelse i markedsføringslovens
§ 1 om lovens anvendelsesområde. Loven finder fortsat anvendelse på privat erhvervsvirksomhed
og offentlig virksomhed, i det omfang der udbydes produkter på markedet. På samme måde vil det
fortsat bero på en konkret vurdering, om aktiviteter der foretages af f.eks. en almennyttig forening,
kan siges at være udslag af erhvervsvirksomhed.
16
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
Der er alene tale om en teknisk ændring af markedsføringsloven, der derfor ikke vil påvirke den
hidtil gældende retstilstand, jf. lovforslagets afsnit 2.1.3.
Til nr. 3
En forbruger er i den gældende bestemmelse i § 2, nr. 1, i markedsføringsloven defineret som
en fysisk eller juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Definitionen svarer til
det almindelige danske, civilretlige forbrugerbegreb, se nærmere betænkning nr. 1540 (2013) om
gennemførelse af direktivet om forbrugerrettigheder, side 84 ff. Begrebet anvendes på tværs af den
danske forbrugerlovgivning og har siden den første danske markedsføringslov trådte i kraft i 1974
også været anvendt i markedsføringsloven.
Det foreslås i lovforslagets
§ 1, nr. 3,
at lade juridiske personer udgå af definitionen, så en
forbruger i markedsføringsloven alene defineres som en fysisk person, der hovedsagelig handler
uden for sit erhverv.
For at opretholde den gældende retstilstand, foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 2, at en juridisk
person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i markedsføringsloven sidestilles med en
forbruger.
Der er alene tale om en teknisk ændring af bestemmelsen, der derfor ikke vil påvirke den hidtil
gældende retstilstand, jf. lovforslagets afsnit 2.1.2. og 2.1.3.
Til nr. 4
Et samtykke er i den gældende bestemmelse i § 2, nr. 14, i markedsføringsloven defineret som
enhver frivillig, specifik og informeret viljetilkendegivelse. Bestemmelsen gennemfører artikel 2,
litra f, i e-databeskyttelsesdirektivet.
Det foreslås i lovforslagets
§ 1, nr. 4,
at nyaffatte definitionen af et samtykke, så et samtykke
defineres som enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse. Den
foreslåede bestemmelse viderefører kravene i den gældende definition bortset fra tilføjelsen af krav
om, at samtykket skal være utvetydigt.
Definitionen af et samtykke er ikke særlig knyttet til kommunikation til direkte
markedsføringsformål, og begrebet samtykke vil, som efter de gældende regler, skulle forstås i
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 11, og artikel 7. I relation til
markedsføring er det afgørende, at samtykke kan gives ved ethvert passende middel, der muliggør
en frit givet, specifik, informeret og utvetydig angivelse af den pågældendes ønsker.
Der er ikke nogen formkrav i forhold til afgivelse af samtykke. Samtykket kan gives såvel
skriftligt som mundtligt, ligesom samtykket også vil kunne gives digitalt. Hvis et samtykke gives i
en skriftlig erklæring, der også vedrører andre forhold, skal en anmodning om samtykke forelægges
17
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
på en måde, som klart kan skelnes fra de andre forhold, i en letforståelig og lettilgængelig form og i
et klart og enkelt sprog. Enhver del af en sådan erklæring, som udgør en overtrædelse af loven, er
ikke bindende. Bevisbyrden for, at der foreligger et samtykke, der opfylder lovens krav, påhviler
den erhvervsdrivende.
Et samtykke skal være informeret i den forstand, at den, der afgiver sit samtykke, skal være
klar over, at der gives samtykke, og hvad det er, der gives samtykke til. Den erhvervsdrivende må
således sikre sig, at den der giver samtykket, har tilstrækkelig information til, at den pågældende
kan vurdere, om den pågældende ønsker at give et samtykke. Heri ligger, at samtykket skal være
udtryk for et aktivt tilvalg for den, der giver samtykket. Det vil således ikke være i
overensstemmelse med kravet, hvis et afkrydsningsfelt er forhåndsafkrydset med en tekst om, at
man giver sit samtykke til at modtage markedsføring. Hvis et samtykke indhentes i forbindelse med
f.eks. en konkurrence eller en spørgeskemaundersøgelse, skal det være klart for deltagerne, at der
samtidig med deltagelsen i konkurrencen m.v. gives samtykke til at modtage markedsføring.
Det er et krav, at et samtykke er givet frivilligt. Formålet med et samtykke er at give den, der
afgiver samtykket, et valg. Et samtykke anses derfor ikke for at være afgivet frivilligt, hvis den
pågældende ikke har et reelt eller frit valg, eller ikke kan afvise eller tilbagekalde sit samtykke,
uden at det er til skade for den pågældende. Et samtykke må f.eks. ikke være afgivet under tvang.
Ved vurderingen af om et samtykke er afgivet frivilligt, skal der tages størst mulige hensyn til
om blandt andet opfyldelsen af en kontrakt er gjort betinget af samtykke, som ikke er nødvendig for
kontraktens opfyldelse. Det betyder med andre ord, at et samtykke ikke anses for at være givet
frivilligt, hvis f.eks. køb af en vare eller en serviceydelse afhænger af samtykke, selvom et sådant
samtykke ikke er nødvendigt for købet af varen eller serviceydelsen.
Samtykket skal desuden være specifikt for at være gyldigt. Med andre ord accepteres et
generelt samtykke uden nærmere angivelse af det præcise formål med anvendelsen af samtykket
ikke.
Det betyder, at det klart og utvetydigt skal fremgå, hvad det er, der meddeles samtykke til,
hvem det er, der meddeles samtykke til og hvilken kommunikationsform, der afgives samtykke til at
anvende. Det betyder, at hvis der er givet samtykke til at modtage markedsføring via sms, kan den
erhvervsdrivende ikke sende e-mails til den pågældende.
Kravet om, at samtykket skal være specifikt, medfører endvidere, at de produkter, eller de
kategorier af produkter, der kan blive sendt markedsføring om, klart skal oplyses over for
modtageren. Formålet kan dog formuleres forholdsvis bredt. Det vil f.eks. være muligt for en
supermarkedskæde at indhente samtykke til markedsføring inden for vores produktsortiment.
Den, der afgiver samtykket, skal være klar over, hvilke(n) virksomhed(er) der afgives samtykke
til at modtage markedsføringsmateriale fra. Øvrige koncernselskaber betragtes i denne forbindelse
18
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
ikke som samme virksomhed og vil således ikke være omfattede af det givne samtykke, medmindre
det eksplicit oplyses, at der også gives samtykke til disse selskaber.
Et samtykke givet til en konkret, navngivet erhvervsdrivende, vil ikke kunne overdrages til en
anden erhvervsdrivende til markedsføring, medmindre der er tale om, at den anden
erhvervsdrivende har overtaget den pågældende forretningsaktivitet og i øvrigt kun markedsfører
sig inden for samtykkets rammer. En virksomhed kan således kun succedere i en anden
virksomheds ret til at bruge et samtykke, hvis virksomhedernes aktiver og passiver overtages. En
virksomhed kan ikke benytte et samtykkeregister, der er købt af et konkursbo, uden at
virksomheden i øvrigt har overtaget den forretningsaktivitet, som samtykkeregisteret er knyttet til.
Hvis man som erhvervsdrivende ønsker at videregive oplysninger, skal der i forbindelse med
indhentelsen af samtykket, også anmodes om samtykke til at videregive oplysninger til specifikke
tredjemænd. Den information, der gives til kunden, skal oplyse formålet(ene) og de produkter eller
de kategorier af produkter, for hvilke de pågældende tredjeparter vil sende markedsføring.
Samtykket skal endvidere være utvetydigt for at være gyldigt. Det betyder, at det samtykke,
der er givet, ikke må give anledning til tvivl. Det afgørende er, at det er klart, at der foreligger et
samtykke.
Et samtykke skal kunne tilbagekaldes let og gebyrfrit på et hvilket som helst tidspunkt, jf.
markedsføringslovens § 10, stk. 1. Det skal være lige så let at trække sit samtykke tilbage som at
give det. Virkningen heraf er, at den erhvervsdrivende fra det tidspunkt tilbagekaldelsen er kommet
frem til den erhvervsdrivende, ikke længere kan fremsende markedsføring via elektronisk post til
den pågældende. Tilbagetrækning af samtykke berører ikke lovligheden af den markedsføring, der
er baseret på samtykke inden tilbagetrækningen.
Inden der gives samtykke, skal den, der afgiver samtykket, oplyses om, at samtykke kan
trækkes tilbage, jf. lovforslagets § 1, nr. 6. Oplysningen om adgang til tilbagekaldelse af samtykke
skal fremgå direkte af samtykketeksten.
Der er tale om en teknisk ændring af bestemmelsen, der ikke vil påvirke den hidtil gældende
retstilstand, jf. lovforslagets afsnit 2.2.2. og 2.2.3.
Til nr. 5
Den foreslåede bestemmelse er ny. Bestemmelsen gennemfører artikel 9 i direktivet om
urimelig handelspraksis.
Den gældende bestemmelse i § 7 i markedsføringsloven medfører, at en erhvervsdrivende ikke
i sin handelspraksis må benytte chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, der er egnet
til væsentligt at indskrænke forbrugerens valgfrihed i forbindelse med et produkt. Det fremgår af
bemærkningerne til § 7 i markedsføringsloven, hvilke hensyn, der skal lægges vægt på ved
19
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
vurderingen af, om en erhvervsdrivende i sin handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig tvang,
vold eller utilbørlig påvirkning. Hensynene i bemærkningerne er i fuld overensstemmelse med
ordlyden i artikel 9 i direktivet om urimelig handelspraksis.
Det foreslås i lovforslagets
§ 1, nr. 5,
at indsætte et nyt stykke 2 i § 7 i markedsføringsloven,
hvoraf det fremgår, hvilke hensyn, der skal lægges vægt på ved vurderingen af, om en
erhvervsdrivende i sin handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig
påvirkning.
Det foreslås i
stk. 2, nr. 1,
at der ved vurderingen af, om en erhvervsdrivende i sin
handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, skal tages
hensyn til tidspunkt, sted, karakter og vedholdenhed. Det kan tillægges betydning, om den
pågældende handelspraksis foregår i det offentlige rum eller i den erhvervsdrivendes
forretningslokaler, hvorfra forbrugeren let kan fjerne sig, eller på steder, hvor man som forbruger
som udgangspunkt ikke forventer at blive udsat for den pågældende handelspraksis, f.eks. på
forbrugerens bopæl, arbejdssted eller på andre steder, hvortil der ikke er offentlig adgang.
Det foreslås i
stk. 2, nr. 2,
at der skal tages hensyn til brug af truende eller utilbørlig sprog eller
adfærd.
Det foreslås i
stk. 2, nr. 3,
at der skal tages hensyn til den erhvervsdrivendes udnyttelse af en
konkret uheldig situation eller omstændighed, der er af en så alvorlig karakter, at den indskrænker
forbrugerens vurderingsevne, og som den erhvervsdrivende har kendskab til og udnytter til at
påvirke forbrugerens beslutning i forhold til produktet. Det kan eksempelvis omfatte situationer,
hvor en erhvervsdrivende udnytter, at forbrugeren står midt i en skilsmisse, eller i en
begravelsessituation, ved en nærtståendes død.
Det foreslås
stk. 2, nr. 4,
at der skal tages hensyn til om den erhvervsdrivende opstiller
byrdefulde eller uforholdsmæssigt omfattende hindringer af ikke-kontraktuel karakter, når en
forbruger ønsker at udøve sine rettigheder i henhold til kontrakten, herunder ophæve kontrakten
eller vælge et andet produkt. Som eksempel kan nævnes erhvervsdrivende, som kun har en meget
kort åbningstid, eller som det i praksis er umuligt at kommunikere med, fordi vedkommende ikke
tager sin telefon og nægter at modtage breve eller uden saglig grund stiller krav om, at en opsigelse
f.eks. kun kan ske via telefax.
Det foreslås
stk. 2, nr. 5,
at der skal tages hensyn til enhver trussel om ulovlige handlinger,
herunder f.eks. hvis den erhvervsdrivende foranlediger forbrugeren til at betale et vederlag ved at
true med inkasso eller registrering i et kreditoplysningsbureau, selvom de lovgivningsmæssige
betingelser for at tage sådanne skridt ikke er opfyldt.
I nr. 24-31 i bilag 1 til markedsføringsloven er oplistet en række former for aggressiv
handelspraksis, som altid vil være ulovlig, jf. markedsføringslovens § 9.
20
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
Det bemærkes, at anvendelse af ulovlig tvang og vold også er reguleret i straffeloven, jf.
staffelovens § 244-245, § 246 samt § 260. Der kan straffes i sammenstød med disse bestemmelser.
Der er alene tale om en teknisk ændring af markedsføringsloven, der derfor ikke vil påvirke den
hidtil gældende retstilstand, jf. lovforslagets afsnit 2.3.2. og 2.3.3.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse er ny og indeholder en tilpasning af den gældende bestemmelse i §
10, stk. 1, i markedsføringsloven. Bestemmelsen gennemfører artikel 13 i e-
databeskyttelsesdirektivet.
Den gældende bestemmelse i § 10, stk. 1, i markedsføringsloven medfører, at en
erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk
opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har
givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit
at tilbagekalde samtykket.
Det foreslås i lovforslagets
§ 1, nr. 6,
at indsætte et nyt punktum i markedsføringslovens § 10,
stk. 1, hvorefter den, der afgiver samtykke, inden der gives samtykke, skal oplyses om, at samtykket
kan trækkes tilbage.
Formålet med bestemmelsen er at beskytte forbrugere, erhvervsdrivende og offentlige
myndigheder mod at blive overbebyrdet med uønskede uanmodede henvendelser via blandt andet e-
mails. Anvendelse af elektronisk post til markedsføring, som er en nem og billig
kommunikationsform kan således virke generende, påføre modtageren omkostninger, lægge beslag
på modtagekapaciteten og dermed hindre modtageren i at modtage andre e-mails.
Bestemmelsen indebærer, at uanmodet markedsføring ved brug af elektronisk post, automatisk
telefonopkaldssystem og telefax forbydes, medmindre forholdet er omfattet af undtagelsen i stk. 2.
Bestemmelsen gælder kun ved direkte markedsføring. Ved direkte markedsføring forstås, at
den erhvervsdrivendes henvendelse sendes til en bestemt person. Det er uden betydning, om der er
tale om enslydende reklamemeddelelser sendt til flere personer.
Der foreligger også direkte markedsføring i tilfælde, hvor reklamemateriale f.eks. lægges i
adresserede kuverter med kontoudtog m.v. (»kuvertfyld«).
Adresseløse forsendelser, tilbudsaviser, tv-reklamer eller lignende, der sendes til en ubestemt
kreds af mulige aftagere, er ikke direkte markedsføring.
21
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
Det følger endvidere af markedsføringslovens bilag 1, nr. 26, at det er en aggressiv
markedsføring i strid med lovens § 8, hvis der foretages vedholdende og uønskede henvendelser pr.
telefon, der ikke er omfattet af forbuddet i forbrugeraftalelovens § 4, eller pr. telefax, e-mail eller
andre fjernkommunikationsmedier, idet der dog gælder en undtagelse for henvendelser med henblik
på at håndhæve en kontraktlig forpligtelse under omstændigheder og i et omfang, der er berettiget i
henhold til national lovgivning.
Elektronisk post, automatiserede opkaldsanordninger og telefax må ikke anvendes til direkte
markedsføring over for nogen, medmindre modtageren forudgående har afgivet samtykke til at
modtage markedsføring (en såkaldt opt-in model).
Begrebet elektronisk post skal forstås som enhver meddelelse i form af tekst,
stemmegengivelse, lyd eller billede, som sendes via et offentligt kommunikationsnet, og som lagres
i nettet i modtagerens terminaludstyr, indtil meddelelsen hentes af modtageren, jf.
markedsføringslovens § 2, nr. 15.
Ved
automatisk
opkaldssystem
forstås
automatiserede
opkaldssystemer
og
kommunikationssystemer uden menneskelige indgreb. Ved opringningen meddeles der automatisk
et indtalt reklamebudskab.
Forbuddet gælder uanmodet henvendelse med henblik på direkte markedsføring, dvs.
markedsføring til en bestemt person. Bestemmelsen dækker enhver form for direkte markedsføring,
herunder imagemarkedsføring.
Bestemmelsen stiller krav om, at den erhvervsdrivende skal indhente modtagerens samtykke.
Betingelserne for indhentelse af et lovligt samtykke er nærmere beskrevet i bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.Samtykket skal være indhentet, før den erhvervsdrivende retter henvendelse
ved brug af elektronisk post m.v. Et samtykke kan derfor ikke indhentes f.eks. ved at sende en mail
til modtageren og anmode om samtykket.
Forbuddet mod uanmodet direkte markedsføring i stk. 1, 1. pkt. gælder, uanset om modtageren
er forbruger, erhvervsdrivende, en offentlig myndighed eller andet, og uanset om modtageren er en
fysisk eller en juridisk person, jf. ordet »nogen«.
Den, der afgiver samtykke, skal inden der gives samtykke, oplyses om, at samtykket kan
trækkes tilbage. Oplysningen om adgang til tilbagekaldelse af samtykke skal fremgå direkte af
samtykketeksten.
Den erhvervsdrivende skal til enhver tid give en let og gebyrfri adgang til at tilbagekalde
samtykket. Muligheden for at tilbagekalde samtykket skal som minimum tilbydes via samme
kommunikationstjeneste, som der er givet samtykke til. Har modtageren f.eks. givet samtykke til, at
22
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
den erhvervsdrivende må sende direkte markedsføring ved brug af sms, skal kunden som minimum
kunne tilbagekalde sit samtykke via sms.
Der er alene tale om en teknisk ændring af bestemmelsen, der ikke vil påvirke den hidtil
gældende retstilstand, jf. lovforslagets afsnit 2.2.2. og 2.2.3.
Til nr. 7
Den gældende bestemmelse i § 27, stk. 1, i markedsføringsloven medfører, at
Forbrugerombudsmanden kan foretage kontrolundersøgelser til brug for behandling af klager, der er
oversendt fra håndhævelsesmyndigheder i andre EU-lande i medfør af forordning 2006/2004/EF om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde, og som vedrører overtrædelser af direktiver, for hvilke
Forbrugerombudsmanden er udpeget som kompetent myndighed.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets
§ 1, nr. 7,
viderefører den gældende bestemmelse i
§ 27, stk. 1, dog således, at der henvises til forordning 2017/2394/EU om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde i stedet for forordning 2006/2004/EF.
Der er alene tale om en teknisk ændring af bestemmelsen, der derfor ikke vil påvirke den hidtil
gældende retstilstand, jf. lovforslagets afsnit 2.4.2. og 2.4.3.
Til nr. 8
Den gældende bestemmelse i § 37 i markedsføringsloven indeholder regler om straf og påtale.
Bestemmelsen fastslår, hvilke bestemmelser i markedsføringsloven, der er strafbelagte og med
hvilken strafferamme.
Det foreslås i lovforslagets
§ 1, nr. 8,
at videreføre den gældende § 37, bortset fra de ændrede
henvisninger til lovens § 7, stk. 1, og § 20 stk. 3, i § 37, stk. 3 og 4. Bestemmelsen nyaffattes med
henblik på at ændre de specielle bemærkninger, så det vil fremgå korrekt, at de subjektive krav for
at straffe en overtrædelse af markedsføringsloven er uagtsomhed, jf. den gældende straffelovs § 19.
De subjektive krav for at straffe en overtrædelse af markedsføringsloven er uagtsomhed, jf. den
gældende straffelovs § 19. Det er dog alene forsætlige overtrædelser af § 22 om misbrug af
forretningskendetegn, der kan straffes.
Det foreslås i
stk. 1,
at det straffes med bøde eller fængsel op til 4 måneder, hvis en
erhvervsdrivende overtræder et forbud eller påbud, der er nedlagt af retten, eller et påbud meddelt af
Forbrugerombudsmanden i henhold til § 28, stk. 2, § 32, stk. 2, eller § 33. Tilsidesættelse af et
påbud om at tilbagebetale en modtaget pengeydelse straffes dog ikke.
Det foreslås i
stk. 2,
at det straffes med bøde, medmindre højere straf følger af anden
lovgivning, hvis der meddeles urigtige eller vildledende oplysninger til Forbrugerombudsmanden.
Det samme gælder, hvis den pågældende ikke efterkommer et krav fra Forbrugerombudsmanden
23
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
om at give sådanne oplysninger, som Forbrugerombudsmanden kan forlange, hvis de skønnes
nødvendige for dennes tilsynsvirksomhed, jf. § 25, stk. 2, eller som led i Forbrugerombudsmandens
adgang til at foretage kontrolundersøgelser, jf. § 27, stk. 3, 2. pkt.
Det foreslås i
stk. 3,
at det er strafsanktioneret, hvis en erhvervsdrivende overtræder § 5, stk. 1,
§ 6, stk. 1, 3 og 4, § 7, stk. 1, §§ 9-11, § 14, stk. 1, § 15, § 16, stk. 3, §§ 18-19, § 20, stk. 1 og 3, og
§ 21 og ved forsætlig overtrædelse af § 22. Strafferammen er bøde, medmindre højere straf følger af
anden lovgivning.
§ 5, stk. 1, § 6, stk. 1, 3 og 4, § 7, stk. 1, § 9 og § 20 kan straffes i sammenstød.
Det foreslås i
stk. 4,
at overtrædelse af § 20, stk. 1 og 3, og § 21 og § 22 er undergivet privat
påtale.
I forbindelse med strafudmålingen skal der lægges vægt på overtrædelsens grovhed, omfang og
den tilsigtede økonomiske gevinst.
Overtrædelser, der er enten grove, bevidste eller gentagne, bør straffes med bøder, der har en
sådan størrelse, at de har en reel præventiv effekt.
Ved fastsættelsen af bøder i henhold til denne lov kan der tages hensyn til en række forskellige
faktorer, herunder den tilsigtede eller opnåede fortjeneste. I forhold til den fortjeneste, der må
antages at være indvundet eller tilsigtet ved overtrædelsen, har det dog i praksis vist sig, at det som
regel er umuligt at føre noget bevis herfor. Det skyldes, at bedømmelsen af den faktiske
økonomiske effekt af et markedsføringstiltag i almindelighed er særdeles usikker.
Et andet parameter, der tidligere har været taget hensyn til i forbindelse med fastsættelse af
bødens størrelse, er markedsføringsomkostningerne. Baggrunden for at anvende
markedsføringsomkostningerne i bødefastsættelsen var en formodning om en direkte sammenhæng
mellem den markedsføringsmæssige effekt og markedsføringsomkostningerne. Tidligere kunne
bøder derfor udmåles til det dobbelte af markedsføringsomkostningerne i førstegangstilfælde.
På grund af de senere års praksis og den stigende markedsføring via internettet, hvor
markedsføringsomkostningerne sammenlignet med f.eks. trykte medier eller tv-reklamer kan være
meget begrænsede, er kriteriet om markedsføringsomkostningerne ikke længere altid tidssvarende.
Da en videreførelse af kriteriet om markedsføringsomkostningerne vil indebære en risiko for
skævvridning af bødeudmålingen afhængig af det valgte medie, bør markedsføringsomkostningerne
derfor ikke længere indgå som et selvstændigt kriterie for bødeudmålingen. Kriteriet bør derimod
kun indgå som delelement, hvor dette måtte være relevant i forhold til den konkrete sag, hvor der er
en formodning for, at de anvendte markedsføringsomkostninger er en indikation for den tilsigtede
økonomiske gevinst. Det vil f.eks. være tilfældet i sager, hvor omkostningerne til markedsføringen
24
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
er betydelige. I førstegangstilfælde kan der således i disse tilfælde tages udgangspunkt i det
dobbelte af markedsføringsomkostningerne.
Dertil kommer, at anvendelse af markedsføringsomkostningerne som parameter ved
udmålingen af en bødes størrelse heller ikke er relevant i sager om uanmodede henvendelser, idet
markedsføringsomkostningerne typisk er meget små her.
I sager om overtrædelse af forbuddet mod uanmodede elektroniske henvendelser i § 10, stk. 1,
skal bødens størrelse som hidtil fastsættes på baggrund af en særlig beregningsmodel baseret på
Folketingets Erhvervsudvalgs betænkning af 8. december 2005 til lov nr. 1389 af 21. december
2005 om markedsføring. For op til 100 overtrædelser gives en minimumsbøde på 10.000 kr.
Foreligger der mere end 100 overtrædelser gives en bøde på 100 kr. for hver overtrædelse. Således
vil en bøde for 60 overtrædelser være 10.000 kr. og en bøde for 140 overtrædelser være 14.000 kr.
Fastsættelsen af straffen vil som altid bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde
af samtlige sagens omstændigheder, og de angivne bødeniveauer vil kunne fraviges i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
I forhold den takstmæssige model vil fastsættelse af straffen dog som altid bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige sagens omstændigheder, og de angivne
bødeniveauer vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
Det foreslås i
stk. 5,
at der fastsættes en mulighed for at bødestrafsanktionere forskrifter udstedt
i medfør af markedsføringsloven.
De eksisterende bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af § 40, stk. 3, vil blive videreført. Det
drejer sig blandt andet om bekendtgørelse nr. 1372 af 16. december 2009 om tjenesteyderes pligt til
at give oplysninger til tjenestemodtagere.
Det forslås i
stk. 6,
at give adgang til at pålægge juridiske personer strafansvar efter reglerne i
straffelovens kapitel 5 om strafansvar for juridiske personer.
Det følger af reglerne i straffelovens kapitel 5, at bestemmelser om strafansvar for selskaber
m.v. omfatter, medmindre andet er bestemt, enhver juridisk person, herunder aktie-, anparts- og
andelsselskaber, interessentskaber, foreninger, fonde, boer, kommuner og statslige myndigheder, jf.
straffelovens § 26, stk. 1.
Endvidere omfatter sådanne bestemmelser enkeltmandsvirksomheder, for så vidt disse navnlig
under hensyn til deres størrelse og organisation kan sidestilles med de ovenfor nævnte selskaber, jf.
straffelovens § 26, stk. 2.
25
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
2062042_0026.png
Det følger videre, at strafansvar for en juridisk person forudsætter, at der inden for dens
virksomhed er begået en overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere til den juridiske person
knyttede personer eller den juridiske person som sådan, jf. straffelovens § 27.
Statslige myndigheder og kommuner kan alene straffes i anledning af overtrædelser, der begås
ved udøvelse af virksomhed, der svarer til eller kan sidestilles med virksomhed udøvet af private, jf.
straffelovens § 27, stk. 2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 17. januar 2020.
Baggrunden for forslaget er, at loven indeholder henvisninger til forordning 2017/2394/EU om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde, der finder anvendelse fra den 17. januar 2020. For at undgå
forskellige ikrafttrædelsesdatoer for lovens bestemmelser, henholdsvis den 1. januar 2020 og den
17. januar 2020, foreslås én samlet ikrafttrædelsesdato for loven den 17. januar 2020.
Det bemærkes hertil, at loven ikke har nogle økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 426 af 3. maj 2017 om
markedsføring, som ændret ved § 20 i lov nr.
309 af 25. april 2018, foretages følgende
ændringer:
Note 1)
Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 1998/6/EF af 16. februar 1998 om
forbrugerbeskyttelse i forbindelse med
afgivelse af priser på forbrugsvarer, EF-
Tidende 1998, nr. L 80, side 27, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 1999/44/EF af
25. maj 1999 om visse aspekter af
forbrugerkøb og garantier i forbindelse
hermed, EF-Tidende 1999, nr. L 171, side 12,
1.
I fodnoten til lovens titel ændres
»Lovforslaget indeholder endvidere en
bestemmelse, der fastsætter rammerne for
Forbrugerombudsmandens
kontrolbesøg
i
medfør af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 2006/2004/EF af 27.
oktober 2004 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af
lovgivning om forbrugerbeskyttelse, EU-
Tidende 2004, nr. L 364, side 1.« til: »Loven
26
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
2062042_0027.png
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger
og
beskyttelse
af
privatlivets
fred
i
den
elektroniske
kommunikationssektor, EF-Tidende 2002, nr.
L 201, side 37, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om
virksomheders urimelige handelspraksis over
for forbrugerne på det indre marked og om
ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
2006/2004, EU-Tidende 2005, nr. L 149, side
22, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/114/EF af 12. december 2006 om
vildledende og sammenlignende reklame, EU-
Tidende 2006, nr. L 376, side 21, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF
af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det
indre marked, EU-Tidende 2006, nr. L 376 af
27. december 2006, side 36, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF af
23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler og om
ophævelse af Rådets direktiv 87/102/EØF, EU-
Tidende 2008, nr. L 133, side 66, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/136/EF
af 25. november 2009 om ændring af direktiv
2002/22/EF
om
forsyningspligt
og
brugerrettigheder
i
forbindelse
med
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester,
direktiv 2002/58/EF om behandling af
personoplysninger
og
beskyttelse
af
privatlivets
fred
i
den
elektroniske
kommunikationssektor og forordning (EF) nr.
2006/2004 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af
lovgivning om forbrugerbeskyttelse, EU-
Tidende 2009, nr. L 337, side 11, og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/17/EU af
4. februar 2014 om forbrugerkreditaftaler i
forbindelse med fast ejendom til beboelse og
indeholder endvidere en bestemmelse,
der
fastsætter
rammerne
for
Forbrugerombudsmandens
kontrolbesøg
i
medfør af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2017/2394 af 12. december
2017 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af
lovgivning om forbrugerbeskyttelse og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 2006/2004,
EU-Tidende 2017, nr. L 345, side 1. Ifølge
artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat.
Bestemmelsen i loven er således udelukkende
begrundet i praktiske hensyn og berører ikke
forordningens umiddelbare gyldighed i
Danmark.«
27
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
2062042_0028.png
om ændring af direktiv 2008/48/EF og
2013/36/EU og forordning (EU) nr. 1093/2010,
EU-Tidende 2014, nr. L 60, side 34.
Lovforslaget
indeholder
endvidere
en
bestemmelse, der fastsætter rammerne for
Forbrugerombudsmandens kontrolbesøg i
medfør af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 2006/2004/EF af 27.
oktober 2004 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af
lovgivning om forbrugerbeskyttelse, EU-
Tidende 2004, nr. L 364, side 1.
§ 1.
---
2.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a.
En juridisk person, der hovedsagelig
handler uden for sit erhverv, sidestilles i denne
lov med en forbruger.«
3.
I
§ 2, nr. 1,
udgår »eller juridisk«.
§ 2.
I loven forstås ved:
1) Forbruger: En fysisk eller juridisk person,
der hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
4.
§ 2, nr. 14,
affattes således:
2-13) ---
14) Samtykke: Enhver frivillig, specifik og »14) Samtykke: Enhver frivillig, specifik,
informeret og utvetydig viljestilkendegivelse.«
informeret viljetilkendegivelse.
15) ---
§ 7.
En erhvervsdrivende må i sin
handelspraksis ikke benytte chikane, ulovlig
tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, der er
egnet til væsentligt at indskrænke forbrugerens
valgfrihed i forbindelse med et produkt.
5.
I
§ 7
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Ved vurderingen af, om en
erhvervsdrivende i sin handelspraksis har
benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller
utilbørlig påvirkning, skal der tages hensyn til:
1) Tidspunktet for denne handelspraksis,
stedet hvor den har fundet sted, dens karakter
og vedholdenhed.
2) Anvendelse af truende eller utilbørligt
sprog eller adfærd.
3) Den erhvervsdrivendes udnyttelse af en
konkret uheldig situation eller omstændighed,
der er af en så alvorlig karakter, at den
indskrænker forbrugerens vurderingsevne, og
som den erhvervsdrivende har kendskab til og
udnytter til at påvirke forbrugerens beslutning i
28
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
2062042_0029.png
forbindelse med produktet.
4) Den erhvervsdrivendes opstilling af
byrdefulde eller uforholdsmæssigt omfattende
hindringer af ikke-kontraktuel karakter, når en
forbruger ønsker at udøve sine rettigheder i
henhold til kontrakten, herunder retten til at
ophæve kontrakten eller til at vælge et andet
produkt eller en anden erhvervsdrivende.
5) Enhver trussel om ulovlige handlinger.«
§ 10.
En erhvervsdrivende må ikke rette
henvendelse til nogen ved brug af elektronisk
post, et automatisk opkaldssystem eller telefax
med henblik på direkte markedsføring,
medmindre den pågældende har givet sit
forudgående
samtykke
hertil.
Den
erhvervsdrivende skal give mulighed for let og
gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.
Stk. 2-7. ---
§ 27.
Forbrugerombudsmanden kan foretage
kontrolundersøgelser til brug for behandling af
klager,
der
er
oversendt
fra
håndhævelsesmyndigheder i andre EU-lande i
medfør af forordning 2006/2004/EF om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde, og som
vedrører overtrædelser af direktiver, for hvilke
Forbrugerombudsmanden er udpeget som
kompetent myndighed.
Stk. 2-9. ---
§ 37.
Tilsidesættelse af et forbud eller påbud
nedlagt af retten eller et påbud, som
Forbrugerombudsmanden har meddelt i
henhold til § 28, stk. 2, § 32, stk. 2, eller § 33,
straffes med bøde eller fængsel i op til 4
måneder. Tilsidesættelse af et påbud om at
tilbagebetale en modtaget pengeydelse straffes
dog ikke.
Stk. 2.
Den, som undlader at meddele
oplysninger, der afkræves efter § 25, stk. 2,
eller § 27, stk. 3, 2. pkt., eller som i forhold,
6.
I § 10, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»… Inden der gives
samtykke, skal den
pågældende oplyses om, at samtykket kan
trækkes tilbage. … .«
7.
I
§ 27, stk. 1,
ændres »forordning
2006/2004/EF
om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde« til:
»forordning 2017/2394 om samarbejde
mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse
af
lovgivning
om
forbrugerbeskyttelse og om ophævelse af
forordning (EF) nr. 2006/2004«.
8.
§ 37
affattes således:
Ȥ 37.
Tilsidesættelse af et forbud eller påbud
nedlagt af retten eller et påbud, som
Forbrugerombudsmanden har meddelt i
henhold til § 28, stk. 2, § 32, stk. 2, eller § 33,
straffes med bøde eller fængsel i op til 4
måneder. Tilsidesættelse af et påbud om at
tilbagebetale en modtaget pengeydelse straffes
dog ikke.
Stk. 2.
Den, som undlader at meddele
oplysninger, der afkræves efter § 25, stk. 2,
29
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
2062042_0030.png
der
omfattes
af
loven,
meddeler
Forbrugerombudsmanden
urigtige
eller
vildledende oplysninger, straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning.
Stk. 3.
Overtrædelse af bestemmelserne i § 5,
stk. 1, § 6, stk. 1, 3 og 4, §§ 7 og 9-11, § 14,
stk. 1, § 15, § 16, stk. 3, § 18 og § 19, § 20, stk.
1, og § 21 og forsætlig overtrædelse af § 22
straffes med bøde, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning.
Stk. 4.
Overtrædelse af § 20, stk. 1, § 21 og §
22 er undergivet privat påtale.
Stk. 5.
I regler, der udstedes i medfør af
loven, kan der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i reglerne.
Stk. 6.
Der kan pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
eller § 27, stk. 3, 2. pkt., eller som i forhold, der
omfattes
af
loven,
meddeler
Forbrugerombudsmanden
urigtige
eller
vildledende oplysninger, straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning.
Stk. 3.
Overtrædelse af bestemmelserne i § 5,
stk. 1, § 6, stk. 1, 3 og 4, § 7, stk. 1, §§ 9-11, §
14, stk. 1, § 15, § 16, stk. 3, §§ 18-19, § 20, stk.
1 og 3, og § 21 og forsætlig overtrædelse af §
22 straffes med bøde, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning.
Stk. 4.
Overtrædelse af § 20, stk. 1 og 3, § 21
og § 22 er undergivet privat påtale
Stk. 5.
I regler, der udstedes i medfør af loven,
kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse
af bestemmelser i reglerne.
Stk. 6.
Der kan pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.«
§2
Loven træder i kraft den 17. januar 2020.
30