Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2062040_0001.png
Til parterne på høringslisten
Dato: 5. juli 2019
Sag: 19/03657-15
Sagsbehandler: /SDJ
Høring over ændring af markedsføringsloven
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sender hermed udkast til lov om
ændring af lov om markedsføring i høring.
Det overordnede formål med lovforslaget er at gennemføre få lovtekniske
ændringer af markedsføringsloven samt at korrigere en utilsigtet ændring
af lovens strafbestemmelse.
Europa-Kommissionen har tilkendegivet, at loven to steder bør præcise-
res med henblik på at bringe lovens ordlyd i overensstemmelse med Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF om virksomheders uri-
melige handelspraksis. På den baggrund foreslås lovens forbrugerbegreb
præciseret, og de hensyn, der skal lægges vægt på ved vurderingen af, om
en erhvervsdrivende har udøvet aggressiv handelspraksis, foreslås indsat i
selve lovteksten, fremfor af lovbemærkningerne.
Derudover har lovforslaget baggrund i ændrede samtykkekrav i den gæl-
dende databeskyttelsesforordning, samt at loven henviser til forordning
2006/2004/EF om forbrugerbeskyttelsessamarbejde mellem håndhævel-
sesmyndigheder, som den 17. januar 2020 erstattes af forordning
2017/2394/EU.
Endelig har lovforslaget til formål at sikre, at aggressiv og utilbørlig han-
delspraksis mellem erhvervsdrivende bliver strafbelagt og underlagt pri-
vat påtale i overensstemmelse med den tidligere markedsføringslov. Den
foreslåede bestemmelse skal således korrigere en utilsigtet ændring af
retstilstanden, der opstod i forbindelse med den processuelle behandling
af den nuværende markedsføringslov, som Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen blev bekendt med i maj 2019.
Ud over denne korrektion af en fejl omfatter forlaget tekniske ændringer,
der ikke medfører en ændring af retstilstanden. Lovforslaget medfører
ikke administrative byrder for erhvervslivet.
Af centrale elementer i lovforslaget kan følgende fremhæves:
Opdeling af forbrugerbegrebet:
Den danske definition af en for-
bruger i markedsføringsloven er bredere end det EU-retlige for-
brugerbegreb i det bagvedliggende direktiv, idet definitionen i
markedsføringsloven både omfatter fysiske og juridiske personer,
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVSMINISTERIET
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
2062040_0002.png
der hovedsagelig handler uden for deres erhverv. I modsætning
hertil omfatter definitionen af en forbruger i direktivet om urime-
lig handelspraksis kun fysiske personer. For at undgå tvivl om
implementeringen af det bagvedliggende direktiv ændres mar-
kedsføringslovens definition af en forbruger til alene at omfatte
fysiske personer. For at bevare den samme retstilstand som i dag
med det bredere forbrugerbegreb indføres derfor en ny bestem-
melse, der fastslår, at en juridisk person, der hovedsagelig handler
uden for sit erhverv, i loven sidestilles med en forbruger. Direkti-
vet om urimelig handelspraksis er ikke til hinder for, at medlems-
staterne på denne måde kan udvide direktivets anvendelsesområ-
de.
Aggressiv handelspraksis:
Med lovforslaget kommer de hensyn,
der skal lægges vægt på, ved vurderingen af, om en erhvervsdri-
vende i sin handelspraksis har benyttet chikane, ulovlig tvang,
vold eller utilbørlig påvirkning, til at fremgå direkte af lovteksten.
Hensynene fremgår i dag af bemærkningerne til loven.
Samtykkekrav:
Med lovforslaget opdateres markedsføringslovens
definition af et samtykke og samtykkekravet i bestemmelsen om
uanmodet henvendelse til bestemte aftagere i overensstemmelse
med databeskyttelsesforordningen, der er trådt i kraft efter vedta-
gelsen af den nuværende markedsføringslov.
Straf:
Med lovforslaget strafsanktioneres markedsføringslovens §
20, stk. 3, om aggressiv eller utilbørlig handelspraksis mellem er-
hvervsdrivende, og bestemmelsen undergives privat påtale i over-
ensstemmelse med den tidligere markedsføringslov. Forslaget skal
korrigere en utilsigtet ændring af retstilstanden, der opstod i for-
bindelse med den processuelle behandling af den nuværende mar-
kedsføringslov. Samtidig korrigeres bemærkningerne til strafbe-
stemmelsen, så det præciseres, at de subjektive krav for at straffe
en overtrædelse af markedsføringsloven er uagtsomhed.
Ny forordning om forbrugerbeskyttelsessamarbejde mellem hånd-
hævelsesmyndigheder:
Endelig erstattes forordning 2006/2004/EF
om forbrugerbeskyttelsessamarbejde mellem håndhævelsesmyn-
digheder den 17. januar 2020 af forordning 2017/2394/EU, hvor-
for henvisningerne i markedsføringsloven med lovforslaget opda-
teres til den nye forordning.
Udkast til ændringsloven og høringslisten er vedhæftet. Høringsmateria-
let
er
ligeledes
offentliggjort
høringsportalen,
www.hoeringsportalen.dk.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal anmode om at modtage eventu-
elle bemærkninger til lovforslaget senest
den 15. august 2019.
Bemærk-
ningerne bedes sendt til Sabrina Djarling,
[email protected]
og Cecilie Høj-
gaard Kjeldsen,
[email protected].
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Høringsbrev og høringsliste vedrørende forslag til lov om ændring af markedsføringsloven (opdeling af fysiske og juridiske personer i forbrugerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning af samtykkekrav m.v.) (lovudkast), fra erhvervsministeren
2062040_0003.png
Eventuelle spørgsmål til udkastet kan rettes til Sabrina Djarling,
[email protected]
eller Cecilie Højgaard Kjeldsen,
[email protected].
Med venlig hilsen
Sabrina Djarling
Fuldmægtig
3