Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 5
Offentligt
Til parterne på høringslisten
Dato: 5. juli 2019
Sag: 19/03657-15
Sagsbehandler: /SDJ
Høring over ændring af markedsføringsloven
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sender hermed udkast til lov om
ændring af lov om markedsføring i høring.
Det overordnede formål med lovforslaget er at gennemføre få lovtekniske
ændringer af markedsføringsloven samt at korrigere en utilsigtet ændring
af lovens strafbestemmelse.
Europa-Kommissionen har tilkendegivet, at loven to steder bør præcise-
res med henblik på at bringe lovens ordlyd i overensstemmelse med Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF om virksomheders uri-
melige handelspraksis. På den baggrund foreslås lovens forbrugerbegreb
præciseret, og de hensyn, der skal lægges vægt på ved vurderingen af, om
en erhvervsdrivende har udøvet aggressiv handelspraksis, foreslås indsat i
selve lovteksten, fremfor af lovbemærkningerne.
Derudover har lovforslaget baggrund i ændrede samtykkekrav i den gæl-
dende databeskyttelsesforordning, samt at loven henviser til forordning
2006/2004/EF om forbrugerbeskyttelsessamarbejde mellem håndhævel-
sesmyndigheder, som den 17. januar 2020 erstattes af forordning
2017/2394/EU.
Endelig har lovforslaget til formål at sikre, at aggressiv og utilbørlig han-
delspraksis mellem erhvervsdrivende bliver strafbelagt og underlagt pri-
vat påtale i overensstemmelse med den tidligere markedsføringslov. Den
foreslåede bestemmelse skal således korrigere en utilsigtet ændring af
retstilstanden, der opstod i forbindelse med den processuelle behandling
af den nuværende markedsføringslov, som Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen blev bekendt med i maj 2019.
Ud over denne korrektion af en fejl omfatter forlaget tekniske ændringer,
der ikke medfører en ændring af retstilstanden. Lovforslaget medfører
ikke administrative byrder for erhvervslivet.
Af centrale elementer i lovforslaget kan følgende fremhæves:
•
Opdeling af forbrugerbegrebet:
Den danske definition af en for-
bruger i markedsføringsloven er bredere end det EU-retlige for-
brugerbegreb i det bagvedliggende direktiv, idet definitionen i
markedsføringsloven både omfatter fysiske og juridiske personer,
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVSMINISTERIET