Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 49
Offentligt
2078343_0001.png
ERHVERVSSTYRELSEN
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
MILJØVURDERING AF
LANDSPLANDIREKTIV 2019 FOR
UDVIKLINGSOMRÅDER I
KYSTNÆRHEDSZONEN
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
INDHOLD
1
2
3
4
5
Indledning
Integration af miljøhensyn i landsplandirektivet
Høringssvar
Alternativer
Overvågning
1
2
3
5
6
1
Indledning
Forslag til landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen er omfat-
tet af krav om miljøvurdering, jf. miljøvurderingslovens § 8, stk. 1, nr. 1. Der er
derfor udarbejdet en miljøvurderingsrapport i forbindelse med udarbejdelse af
landsplandirektivet.
Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen har været i offent-
lig høring fra 21. januar til 18. marts 2019.
Ifølge miljøvurderingslovens § 13, stk. 2, skal der i forbindelse med det endeligt
vedtagne landsplandirektiv udarbejdes en sammenfattende redegørelse, som:
beskriver hvordan miljøhensyn er integreret i landsplandirektivet,
hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentligheds-
fasen, er taget i betragtning,
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A108774
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
3.0
21.03.2019
Sammenfattende redegørelse
STHZ
SORH/UKJ
STHZ
C:\Users\MOI\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Outlook\C3HMG190\Sammenfattende redegørelse for landsplandirektiv for udviklingsområder_endelig
version 21.03.2019.DOCX
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078343_0002.png
2
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDVIKLINGSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
hvorfor det godkendte eller vedtagne landsplandirektiv er valgt på bag-
grund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet
af landsplandirektivet.
2
Integration af miljøhensyn i landsplandirektivet
Miljøvurderingen er udarbejdet med henblik på at dokumentere inddragelse af
miljøhensyn i landsplandirektivet. Miljøhensyn har været inddraget allerede i for-
bindelse med udarbejdelsen af landsplandirektivet, hvor der er gennemført vur-
deringer af den miljømæssige påvirkning og foretaget geografisk afgrænsning af
udviklingsområderne med henblik på at beskytte natur- og landskabsinteres-
serne.
Det fremgår af miljøvurderingen af landsplandirektivet, at landsplandirektivet
ikke forventes at medføre en væsentlig påvirkning på følgende vurderede miljø-
faktorer: biologisk mangfoldighed, flora og fauna, befolkningen og menneskers
sundhed, jordarealer, vand, luft og klima, materielle goder, landskab, kulturarv
og større mennesker- og naturskabte katastroferisici og ulykker.
Påvirkningen af den biologiske mangfoldighed vurderes at være lav og uden væ-
sentlig betydning, da udviklingsområderne er udpeget i områder uden særlige
natur- og miljøinteresser, og udviklingsområdernes størrelse vurderes at være
lille i forhold til den samlede størrelse af kystnærhedszonen. I forbindelse med
den enkelte kommunes planlægning af udnyttelse af det enkelte udviklingsom-
råde, skal kommunerne tage stilling til, hvorvidt planlægningen for områderne
kan medføre en påvirkning af biologisk mangfoldighed, flora og fauna. Kommu-
nernes planlægning for udviklingsområder skal ske parallelt med kommunernes
udpegning af Grønt Danmarkskort, og kommunernes udpegning af udviklings-
områder i kommuneplanen vil ikke kunne indeholde områder, som indgår i Grønt
Danmarkskort.
Det vurderes, at påvirkningen af befolkningen og menneskers sundhed vil være
uden væsentlig betydning, da den forventede jobskabelse ikke forventes at have
et omfang, der vil have afgørende betydning for beskæftigelsen. Samtidig for-
ventes der heller ikke at være en væsentlig begrænsning af befolkningens ad-
gang til rekreative arealer og kystzonen, og endelig forventes den forøgede akti-
vitet i områderne ikke at medføre nogen væsentlig påvirkning af menneskers
sundhed.
Det vurderes, at påvirkningen af jordarealerne vil være uden væsentlig betyd-
ning, da udviklingsområderne omfatter en meget beskeden andel af den sam-
lede kystnærhedszone.
Det vurderes, at påvirkningen af vand, luft og klima på nuværende tidspunkt er
uden væsentlig betydning, da udviklingsområderne vil omfatte en ikke væsentlig
andel af den samlede kystnærhedszone.
Det vurderes, at påvirkningen af materielle goder vil være uden væsentlig be-
tydning. I enkelte områder og på nogle afgrænsede arealer inden for disse
C:\Users\MOI\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Outlook\C3HMG190\Sammenfattende redegørelse for landsplandirektiv for udviklingsområder_endelig version
21.03.2019.DOCX
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078343_0003.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDVIKLINGSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
3
områder vil risikoen for kysterosion og oversvømmelse være en problemstilling,
som skal håndteres i den efterfølgende kommunale planlægning.
Det vurderes, at den landskabelige påvirkning vil være begrænset og uden væ-
sentlig betydning, da udpegningen er baseret på en analyse af landskab, og da
udviklingsområderne er placeret uden for områder med særlige landskabsinte-
resser. Den visuelle påvirkning af landskabet vurderes at være ubetydelig, da
kun få udviklingsområder er beliggende helt ud til kysten.
Udnyttelsen af de umiddelbare rettigheder i udviklingsområderne kan medføre
en lokal påvirkning af kulturarv og kirkelige omgivelser, men omfanget af mulige
påvirkninger af kulturarv er ikke kendt på vurderingstidspunktet. Der kan derfor
ikke gennemføres en egentlig vurdering af denne mulige påvirkning. Denne mu-
lige påvirkning bør håndteres i forbindelse med den efterfølgende kommunale
planlægning for udviklingsområder.
Det vurderes, at risikoen for katastrofer og ulykker er lav og uden væsentlig be-
tydning, da kun få af udviklingsområderne er beliggende ud til kysten eller i
lavtliggende områder, hvor der kan være risiko for kysterosion og oversvøm-
melse. For de områder, hvor der er risiko for kysterosion og oversvømmelse,
skal dette håndteres i den efterfølgende kommunale planlægning.
Miljøvurderingen konkluderer, at flere planlagte ændringer inden for kystnær-
hedszonen kan medføre en kumulativ påvirkning. Der foretages flere ændringer
af kystnærhedszonen inden for den samme kommune, og med den modernise-
rede planlov er der åbnet op for flere udviklingsmuligheder inden for kystnær-
hedszonen, herunder omplacering og udlæg af nye sommerhusområder, overfør-
sel af eksisterende sommerhusområder til byzone, oprydning i uaktuelle arealre-
servationer og en evt. ny forsøgsordning for kyst- og naturturisme med mulig-
hed for mellem 0 og 15 forsøgsprojekter. Samlet set vil de nye ændringer be-
tyde, at en større del af kystnærhedszonen potentielt kan bebygges.
3
Høringssvar
Der er indkommet 36 høringssvar i forbindelse med offentlighedsfasen. 5 hø-
ringssvar vedrører miljøvurderingen.
Danske Landskabsarkitekter påpeger, at det i miljøvurderingen er konkluderet,
at udviklingsområderne udgør en forsvindende del af det samlede kystnære
areal. Danske Landskabsarkitekter mener, at dette muligvis kan være gældende
i første runde, men da der er tale om en ny udpegningsrunde allerede i 2019, vil
dette argument ikke fortsat være aktuelt. Derfor må der fremtidigt være et krav
til beskrivelse af eventuelle afværgeforanstaltninger og fordele for natur og land-
skab.
Udlæg af nye udviklingsområder i en ny udpegningsrunde i 2019 kan først miljø-
vurderes i forbindelse med udstedelse af et nyt landsplandirektiv. Eventuelle
krav til afværgeforanstaltninger i forbindelse hermed, kan derfor først fastlæg-
ges, når de endelige udpegninger kendes.
C:\Users\MOI\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Outlook\C3HMG190\Sammenfattende redegørelse for landsplandirektiv for udviklingsområder_endelig version
21.03.2019.DOCX
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078343_0004.png
4
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDVIKLINGSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
Et høringssvar påpeger, at området Dyrhave i Aabenraa Kommune, som er ud-
peget som udviklingsområde, uden nogen nærmere miljøvurdering nedgraderes
ved ophævelse af tidligere bevaringsværdigt landskab og ved ophævelse af om-
rådet som økologisk forbindelse.
Det er fastlagt i landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, at
i de tilfælde, hvor der i et udviklingsområde findes bevaringsværdigt landskab,
større sammenhængende landskaber eller naturinteresser, der indgår i Grønt
Danmarkskort, skal kommunalbestyrelsen vurdere, om udpegningen i kommu-
neplanen skal ophæves. I den forbindelse skal kommunen inddrage anbefalinger
fra de lokale naturråd, så det sikres, at de grønne interesser kan varetages ved
en ændret udpegning. Udviklingsområderne er lokaliserede/udpegede uden for
områder med særlige natur- og miljøinteresser. Således findes der ikke Natura
2000-områder og arealer, som er omfattet af strandbeskyttelseslinjen inden for
udviklingsområderne. Endvidere gælder udpegningen af udviklingsområder ikke
for de arealer, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttede na-
turtyper.
Udpegningen af udviklingsområder i landsplandirektivet kan være helt eller del-
vist betinget af, at der sker en ophævelse af den gældende udpegning i kommu-
neplanen som Grønt Danmarkskort eller områder med landskabelige værdier.
Endelig sker udpegningen af udviklingsområder parallelt med kommunernes ud-
pegning af Grønt Danmarkskort, og det er således en betingelse, at der skal fo-
religge en endeligt vedtaget og offentliggjort planlægning for Grønt Danmarks-
kort for den pågældende kommune, før udpegningen af udviklingsområder i en
kommune træder i kraft.
Danmarks Naturfredningsforening foreslår, at der udarbejdes en miljøvurdering,
som forholder sig til de enkelte udviklingsområder og den kumulative effekt på
lokalt/kommunalt plan af flere udviklingsområder. En miljøvurdering bør tage
udgangspunkt i de konkrete områder, der ansøges om, og områderne bør vurde-
res faktuelt på baggrund af kendt viden og forventninger til fremtiden.
Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen er et nationalt
plandokument, som er udarbejdet med udgangspunkt i planlovens bestemmel-
ser om udvikling inden for kystnærhedszonen, hvorfor miljøvurderingen er gen-
nemført på nationalt niveau med udgangspunkt i hele kystnærhedszonen. Der er
ikke gennemført en vurdering af påvirkningen af de enkelte udviklingsområder,
men derimod en samlet vurdering af påvirkningen af samtlige udpegninger un-
der ét. Udviklingsområderne vurderes under ét, da der er stor variation i ande-
len af udviklingsområder inden for de enkelte kommuner, og fordi landsplandi-
rektivet alene danner rammerne for den fremtidige planlægning i kommunerne.
De konkrete tiltag inden for de enkelte udviklingsområder vurderes derfor først i
forbindelse med den efterfølgende kommune- og lokalplanlægning.
Miljøvurderingen indeholder en vurdering af den kumulative effekt på de kom-
muner, hvori der er flere udviklingsområder. Det fremgår af miljøvurderingen, at
flere planlagte ændringer i kystnærhedszonen, som er beliggende inden for den
samme kommune, kan medføre kumulative effekter og det kan på nuværende
tidspunkt ikke udelukkes, at fremtidige ændringer i arealanvendelsen kan ud-
gøre en væsentlig påvirkning af omgivelserne.
C:\Users\MOI\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Outlook\C3HMG190\Sammenfattende redegørelse for landsplandirektiv for udviklingsområder_endelig version
21.03.2019.DOCX
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078343_0005.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDVIKLINGSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
5
Akademiraadets Landskabsudvalg peger på, at det i miljøvurderingen er beskre-
vet, at udviklingsområderne samlet set vil omfatte mindre end 1 % af hele lan-
dets kystnærhedszone og mindre end 2 % af kystnærhedszonen i de 16 berørte
kommuner tilsammen. Akademiraadets Landskabsudvalg mener, at en sådan
kvantitativ vurdering er helt uden værdi som redskab, når der skal udvikles nati-
onale retningslinjer for kommunernes forvaltning og planlægning.
Miljøvurderingen af landsplandirektivet er gennemført på nationalt niveau, hvor-
for vurderingen af andelen af udviklingsområder set i forhold til den samlede
kystnærhedszone må antages at være en relevant betragtning. Vurderingen ind-
går som en del af den samlede miljøvurdering for at give et billede af landsplan-
direktivets omfang. Udviklingsområder er områder i kystnærhedszonen, hvor
kommunerne får større adgang til at planlægge for udvikling af byer og lands-
byer samt give tilladelse til virksomheder og anlæg svarende til reglerne, der i
øvrigt gælder i landzone
Akademiraadets Landskabsudvalg mener, at miljøvurderingens konklusion om,
at den visuelle påvirkning af landskabet vurderes at være ubetydelig, da kun få
udviklingsområder er beliggende helt ud til kysten, er et eklatant eksempel på,
at miljøvurderingen ikke kan bruges som et værktøj, der konstruktivt kan sige
noget om en fremadrettet æstetisk tilstand, der endnu ikke er skitseret eller
præciseret.
Miljøvurdering af Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen
har til hensigt at vurdere landsplandirektivets miljømæssige påvirkning på natio-
nalt niveau. De konkrete ønsker til fremtidige funktioner, byggeprojekter mv.
kendes ikke på nuværende tidspunkt, hvorfor den fremadrettede æstetiske til-
stand af udviklingsområderne først vil kunne miljøvurderes, når landsplandirekti-
vets nye muligheder udmøntes i konkrete tiltag i de efterfølgende kommune- og
lokalplaner.
Landbrug & Fødevarer mener, at miljøvurderingsrapportens vurdering af de mu-
lige kumulative effekter bør skærpes. Samtidig mener Landbrug & Fødevarer, at
Aalborg og Mariagerfjord kommuners udpegninger af henholdsvis 39 og 19 ud-
viklingsområder vil udgøre en væsentlig påvirkning.
Det fremgår af miljøvurderingsrapporten, at der kan forventes en kumulativ på-
virkning som følge af en række nye ændringer i kystnærhedszonen samt udpeg-
ning af flere udviklingsområder, som er beliggende i samme kommune. Det vur-
deres, at det på nuværende tidspunkt ikke kan udelukkes, at fremtidige ændrin-
ger i arealanvendelsen kan udgøre en væsentlig påvirkning af omgivelserne.
4
Alternativer
Der har ikke været undersøgt andre alternativer i forbindelse med udarbejdelsen
af Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen.
0-alternativet udgøres af den situation, hvor landsplandirektivet ikke ville blive
vedtaget, og der således ikke ville blive udpeget udviklingsområder i kystnær-
hedszonen. Såfremt landsplandirektivet for udpegning af udviklingsområder i
kystnærhedszonen ikke træder i kraft, vil de af mulighederne for yderligere
C:\Users\MOI\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Outlook\C3HMG190\Sammenfattende redegørelse for landsplandirektiv for udviklingsområder_endelig version
21.03.2019.DOCX
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078343_0006.png
6
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDVIKLINGSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
bebyggelse i kystnærhedszonen beskrevne miljøpåvirkninger ikke finde sted. De
væsentligste miljøpåvirkninger identificeret i miljøvurderingen er af overordnet
karakter, og en væsentlig del af miljøpåvirkningerne vil kunne imødegås i den
efterfølgende kommune- og lokalplanlægning og gennem den efterfølgende god-
kendelses- og miljøvurderingsproces.
5
Overvågning
I henhold til § 14 i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af kon-
krete projekter skal myndigheden overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af
planens eller programmets gennemførelse.
Forslaget til Landsplandirektivet vil ikke i sig selv medføre væsentlig indvirkning
på miljøet, men de tiltag og projekter, som muliggøres, kan påvirke miljøet. Mil-
jøvurderingen viser, at de nye muligheder kan medføre påvirkninger af miljøet
som følge af kumulative effekter, når der udføres flere planlagte ændringer in-
den for kystnærhedszonen. Omfanget af påvirkningerne kan først vurderes en-
deligt, når landsplandirektivets nye muligheder udmøntes i mere detaljerede
planer.
De miljømæssige påvirkninger, som er påvist i miljøvurderingen, vurderes ikke
at være så væsentlige, at der er behov for særskilt overvågning. Påvirkningerne
vil blive overvåget af kommunerne i forbindelse med de efterfølgende planlæg-
ningsopgaver.
C:\Users\MOI\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Outlook\C3HMG190\Sammenfattende redegørelse for landsplandirektiv for udviklingsområder_endelig version
21.03.2019.DOCX