Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 49
Offentligt
2078341_0001.png
20.
september 2019
Høringsnotat om høringen af forslag til landsplandirektiv for udvik-
lingsområder i kystnærhedszonen
1. Indledning
Med forslag til landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærheds-
zonen foreslås i alt 91 udviklingsområder udpeget fordelt i 16 kommu-
ner. Områderne er udpeget efter ansøgning fra kommunerne og reglerne
herom i planloven, jf. § 5 b, stk. 2.
Muligheden for udpegning af udviklingsområder i kystnærhedszonen
blev fastlagt i forbindelse med vedtagelsen af den ændrede planlov i juni
2017.
Udviklingsområder er områder i kystnærhedszonen, hvor kommunerne
får større adgang til at planlægge for udvikling af byer og landsbyer og
for anlæg i landzone. Udviklingsområder er områder inden for kystnær-
hedszonen uden særlige natur, - miljø- og landskabsinteresser.
Den 4. februar 2019 blev alle landets kystkommuner inviteret til at for-
berede nye ansøgninger om udpegning af udviklingsområder. Frist for
ansøgninger er den 1. december 2019.
Forslag til landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen
har været i offentlig høring fra den 21. januar til den 18. marts 2019.
Der er modtaget i alt 36 høringssvar, hvoraf 26 myndigheder, organisati-
oner, m.v. har haft bemærkninger til lovforslaget.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
forslag til landsplandirektiv gennemgås og kommenteres nedenfor.
Enkelte høringssvar har givet anledning til mindre redaktionelle ændrin-
ger og præciseringer i landsplandirektivet. Derudover er der foretaget
lovtekniske ændringer.
2. Generelle bemærkninger
Høringen tegner overordnet et billede af, at en række kommuner finder
at udstedelsen af et landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnær-
hedszonen vil give nye muligheder for vækst og udvikling. Nogle kom-
muner beder om begrundelse for og revurdering af en række af de ansøg-
te udviklingsområder, der er beskåret eller ikke medtaget i forslaget til
landsplandirektiv og beder om, at disse områder medtages. En enkelt
kommune har sendt forslag til ændring af afgrænsning af foreslåede ud-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078341_0002.png
2/20
viklingsområder. En række organisationer bakker op om forslaget. Nogle
organisationer, foreninger og borgere udtrykker bekymring for de nye
muligheder i de kystnære områder og for udviklingsområdernes betyd-
ning for natur og landskaber.
Faxe Kommune, Mariagerfjord Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommu-
ne, Skive Kommune, Sønderborg Kommune og Aalborg Kommune fin-
der generelt set at de udpegede udviklingsområder vil give kommunerne
nye muligheder, men beder samtidig om yderligere begrundelse eller re-
vurdering af områder, der ikke er udpeget, og om at alle ansøgte områder
medtages i landsplandirektivet.
Lolland Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune og Sønderborg
Kommune fremhæver muligheden for at fremme turismen i de ansøgte
udviklingsområder som begrundelse for at revurdere det fremlagte for-
slag.
KL, Kommunernes Landsforening vurderer, at de berørte kommuner
med landsplandirektivet får bedre muligheder for at fremme vækst og
udvikling. KL mener, at denne form for planlægning med fordel kunne
varetages i regi af kommuneplanlægningen, hvor erhvervsministeren al-
lerede i dag kan gøre indsigelse.
Akademiraadets Landskabsudvalg anbefaler, at landsplandirektivet ud-
bygges med en kvalitativ vurdering af landskabet samt med anvisninger
af konkrete mål for en udvikling af nye landskabstyper.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) finder helt generelt landsplandi-
rektivet problematisk, da det ifølge foreningen bryder med kriterierne i
planloven om, at der ikke må udpeges udviklingsområder, hvor der er
natur- og landskabsinteresser, herunder Grønt Danmarkskort. DN anfø-
rer, at der udpeges store arealer til udviklingsområder og opfordrer til, at
udviklingsområder, der efter deres mening ikke opfylder kriterierne, bør
udgå af landsplandirektivet. Det anføres, at der kan søges hvert 4. år og
store dele af kystnærhedszonen dermed kan være forsvundet efter nogle
få ansøgningsrunder.
Dansk Byplanlaboratorium finder det vanskeligt at gennemskue på hvil-
ken baggrund udviklingsområderne er udpeget og anbefaler, at kravet
om en planlægningsmæssig begrundelse genindføres, så det kan vurde-
res, om tilladelser gives ud fra et helhedsperspektiv, der sikrer både er-
hvervs- og naturinteresser. Dansk Byplanlaboratorium foreslår, at udvik-
lingen følges og indgår i evalueringen af planloven.
Danske Landskabsarkitekter
har generelt en bekymring for en ’udvik-
ling’ af kysterne,
der presser de sårbare kystarealer, men finder at lands-
plandirektivet kan understøtte udviklingen af gode og sammenhængende
natur/landskabsoplevelser. Danske Landskabsarkitekter savner en vision
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078341_0003.png
3/20
for udvikling af natur og landskab og anfører, at landsplandirektivet bør
sikre, at der ikke sker naturtab og yderligere tab af biodiversitet.
Dansk Erhverv ser udviklingsområderne som en god mulighed for
kommunerne til at skabe områder, hvor der uden for mange administra-
tive besværligheder kan udvikles nye tiltag og tages nye initiativer af
virksomheder og borgere. Dansk Erhverv havde gerne set, at muligheden
for at få udpeget udviklingsområder var mere lempelig.
DI, Dansk Industri vurderer, at hovedparten af de foreslåede udviklings-
områder ligger i naturlig forlængelse af eksisterende områder med be-
byggelse og aktiviteter. Med udviklingsområderne vil der ske en fortæt-
ning af aktiviteterne, hvilket DI finder hensigtsmæssigt.
Dansk Kyst- og Naturturisme finder det positivt, at der med udpegnin-
gen af udviklingsområder i kystnærhedszonen opstår forbedrede mulig-
heder for den kommunale turismeplanlægning og opfordrer til, at kom-
munernes ønsker i videst mulige omfang imødekommes. Dansk Kyst- og
Naturturisme finder det positivt, at processen gentages, så kommunerne
har mulighed for at søge om udviklingsområder igen.
Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger er bekymrede for, at kom-
munerne kan planlægge for byer, landsbyer og anlæg i kystnærhedszo-
nen uden en planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse, da det er
vigtigt ikke at invitere til byspredning eller placere enkelte anlæg i det
åbne kystlandskab uden god grund. Foreningen Bæredygtige Byer og
Bygninger finder det positivt, at udpegningen sker i et landsplandirektiv,
da de kystnære områder rummer unik og sårbar natur, men finder det
kritisabelt, at der for de enkelte områder ikke oplyses, hvad de skal an-
vendes til.
Friluftsrådet finder, at kystnærhedszonen skal sikre, at de åbne kyst-
strækninger bevarer deres åbne karakter og fortsat udgør en væsentlig
natur- og landskabsressource. Friluftsrådet finder det bekymrende, at
over halvdelen af udviklingsområderne er omfattet af landskabsinteres-
ser, økologiske forbindelser m.fl., som skal ophæves i kommuneplanerne
for at give plads til udvikling.
Landbrug og Fødevarer anfører, at der i Danmark planlægges for langt
mere areal end der er til rådighed, og at det derfor er væsentligt, at staten
viser tilbageholdenhed med at foretage arealreservationer i det åbne
land, der kan være til hinder for multifunktionelle anvendelsesmulighe-
der.
Kommentarer
Planloven åbner i dag mulighed for, at erhvervsministeren kan udpege
udviklingsområder i kystnærhedszonen efter ansøgning fra kommunalbe-
styrelserne.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
4/20
Af lovbemærkningerne fremgår det, at der ønskes en bevarelse af kyst-
nærhedszonen samtidig med, at der åbnes for nye muligheder. En ud-
pegning af udviklingsområder i regi af kommuneplanlægning i kommu-
nerne vil kræve en ændring af planloven.
Erhvervsministeren inviterede i februar 2017 landets kystkommuner til
at ansøge om udpegning af udviklingsområder. Efterfølgende er de an-
søgte udviklingsområder blevet vurderet i forhold til de fastsatte kriteri-
er i planloven.
For planlægning i kystnærhedszonen gælder, at der kun må inddrages
nye arealer i byzone og planlægges for anlæg i landzone, såfremt der er
en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær
lokalisering. Med udpegningen af udviklingsområder fraviges denne be-
stemmelse. I øvrigt gælder planlovens regler for landzoneadministration
i udviklingsområder, jf. § 35, stk. 3 og §§ 36 og 37 i planloven.
En række kommuner har ønsket at udpege områder, som i dag er omfat-
tet af Grønt Danmarkskort til udviklingsområde. Grønt Danmarkskort er
et sammenhængende naturnetværk, som kommunerne udpeger. Netvær-
ket omfatter både eksisterende og potentielle naturområder og eksiste-
rende og potentielle økologiske forbindelser. Grønt Danmarkskort udgø-
res således både af områder, der er beskyttet under fx naturbeskyttelses-
loven, Natura2000 områder eller andre beskyttede naturområder og af
områder, som kommunerne selv har udpeget i kommuneplanen
fx øko-
logiske forbindelseslinjer.
Udviklingsområder er områder uden særlige natur-, miljø- og land-
skabsinteresser. Kommunernes ønsker om udviklingsområder, der vur-
deres at indeholde særlige naturinteresser, for eksempel Natura 2000
områder, er derfor ikke medtaget i landsplandirektivet.
Områder i øvrigt, der i gældende kommuneplaner er omfattet af Grønt
Danmarkskort er i landsplansdirektivet udpeget til udviklingsområde be-
tinget af, at kommunerne ophæver de konkrete udpegninger til Grønt
Danmarkskort i kommuneplanen. Dette er områder, som kommunerne i
deres planlægning har udpeget som Grønt Danmarkskort, og hvor kom-
munerne har mulighed for at ændre denne planlægning, hvis de ikke me-
ner, at området længere skal være omfattet af Grønt Danmarkskort, men
i stedet være udpeget til fx udviklingsområder. Det er i den forbindelse
en forudsætning, at kommunen vurderer, at de naturmæssige interesser
fortsat kan varetages med en ændret udpegning.
Udpegningen af udviklingsområder skal ske parallelt med kommunernes
udpegning af områder til Grønt Danmarkskort. Kommunerne oprettede i
alt 20 lokale naturråd, der afsluttede deres arbejde den 15. juli 2018
med anbefalinger om Grønt Danmarkskort til kommunerne.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078341_0005.png
5/20
Udpegningen af udviklingsområder træder således i kraft, når der for
kommunen foreligger en endeligt vedtaget og offentliggjort planlægning
for Grønt Danmarkskort efter anbefalinger fra det lokale naturråd og
omfatter ikke arealer, som kommunalbestyrelsen har udpeget til Grønt
Danmarkskort, jf. § 3 i forslag til landsplandirektiv.
Konkret fastlægges det i landsplandirektivet, at kommunalbestyrelsen i
forbindelse med kommuneplanlægning, der ændrer udpegninger af
Grønt Danmarkskort eller landskabelige bevaringsværdier i et betinget
udpeget udviklingsområde, skal sikre en fortsat varetagelse af naturbe-
skyttelsesinteresserne og landskabelige bevaringsværdier i kommunen,
jf. landsplansdirektivets § 6, stk. 2.
Planlægning for byudvikling, herunder byvækst og udvikling af landsby-
er, og konkrete anlæg inden for udviklingsområderne skal følge de al-
mindelige regler herom i planloven, ligesom anden lovgivning gælder
uændret.
Med hensyn til turismeudvikling bemærkes det, at ferie- og fritidsanlæg
også i udviklingsområder skal lokaliseres efter sammenhængende turist-
politiske overvejelser og kun i forbindelse med eksisterende bysamfund
eller større ferie- og fritidsbebyggelser. Nye sommerhusområder i kyst-
nærhedszonen, herunder i udviklingsområder, kan alene udlægges efter
Landsplandirektiv for udlæg og omplacering af sommerhusområder i
kystnærhedszonen, jf. planlovens § 5 b, stk. 4.
Evalueringen af planloven i 2020 vil omfatte en evaluering af udvik-
lingsområder i kystnærhedszonen. I forlængelse af udstedelse af det før-
ste landsplandirektiv gennemføres endvidere i efteråret 2019 en høring
med henblik på indsamling af kommunernes oplevelse af og erfaring
med processen ifm. den første ansøgningsrunde.
3. Bemærkninger til forslaget.
Høringssvar og kommentarer hertil gennemgås med udgangspunkt i ind-
holdet i landsplandirektivet og har følgende overordnede opdeling:
3.1 Bestemmelserne generelt (§§ 1 -7)
3.2 Anmodning om begrundelse og revurdering af udviklingsområder,
der ikke er medtaget i forslaget eller beskåret og forslag om at med-
tage yderligere udviklingsområder i landsplandirektivet
3.3 Forslag om at udtage eller reducere udviklingsområder i landsplan-
direktivet
3.4 Betinget udpegning af udviklingsområder
3.5 Arealer omfattet af § 3 i naturbeskyttelsesloven eller museumsloven
3.1 Bestemmelserne generelt (§§ 1 -7)
Danmarks Naturfredningsforening foreslår, at det i landsplandirektivet
specificeres, at staten fortsat er forpligtet til at sikre natur- og miljøbe-
skyttelse og kultursarvs- og landskabsbevarelse i udviklingsområderne
uanset udpegning i landsplandirektiv eller kommuneplaner.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078341_0006.png
6/20
Dansk Byplanlaboratorium anbefaler, at der indføres en tidsbegrænsning
på de udpegede udviklingsområder.
Kommentarer
Af bemærkningerne til de enkelte bestemmelser i landsplandirektivet
fremgår det, at det for en række nationale interesser i kommuneplanlæg-
ningen først vil være muligt at vurdere de nationale interesser i forhold
til den påtænkte og planlagte arealanvendelse. Myndigheder vil også
fremadrettet kunne fremsætte indsigelse mod planforslag i udviklings-
områderne ud fra de nationale interesser, som fremgår af planloven, jf.
”Oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen”, marts
2018.
Landsplandirektivet vil blive suppleret med en ny bestemmelse (§ 6, stk.
3) om, at bekendtgørelsen ikke er til hinder for, at erhvervsministeren
for de udpegede områder kan anvende beføjelser om landsplanlægning
efter planlovens § 3 og ikke er til hinder for, at der kan fremsættes indsi-
gelse mod planforslag for områderne efter planlovens §§ 29, 29 a, 29 b
eller 29 c. Dette gælder allerede jf. loven, og der er således alene tale
om at skabe gennemsigtighed om gældende ret.
Udpegningen af et udviklingsområde bortfalder 5 år efter bekendtgørel-
sens ikrafttræden, hvis udpegningen ikke forinden er trådt i kraft, fordi
betingelserne herfor ikke er opfyldt, jf. § 7 i forslag til landsplandirektiv.
3.2 Anmodning om begrundelse og revurdering af udviklingsområ-
der, der ikke er medtaget i forslaget eller beskåret og forslag om at
medtage yderligere udviklingsområder i landsplandirektivet
Faxe Kommune er tilfreds med udpegning af fem udviklingsområder,
herunder med den foretagne beskæring af to områder, men ønsker at tre
andre ansøgte områder medtages i landsplandirektivet. Kommunen anfø-
rer, at de tre områder tidligere, men ikke siden 1. november 2018, har
været udpeget til Natura 2000-område. Faxe Kommune er opmærksom
på, at der kan ansøges om nye udviklingsområder med frist den 1. de-
cember 2019, men ønsker, at udpegning af de tre områder til udviklings-
områder fremmes.
Lolland Kommune er uforstående overfor, at kommunens gældende
landskabsudpegninger ikke er anvendt ved behandlingen af de ansøgte
udviklingsområder, ligesom kommunen gerne havde set en dialog om
kortbilagene i landsplandirektivet og de ansøgte udviklingsområder, som
i dag er omfattet af strandbeskyttelseslinje. Lolland Kommune anmoder
om, at de ansøgte områder vil blive genbehandlet i forhold til landskab
og strandbeskyttelse.
Mariagerfjord Kommune finder, at kommunens ansøgning om udvik-
lingsområder er i overensstemmelse med planlovens bestemmelser, og
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078341_0007.png
7/20
kommunen ønsker samtlige ansøgte områder medtaget i landsplandirek-
tivet. Det anføres, at ansøgningen er sket i overensstemmelse med kom-
munens landskabsredegørelse fra 2015 samt et kommuneplantillæg fra
2016 vedrørende det åbne land. Mariagerfjord Kommune finder, at Mil-
jø- og Fødevareministeriets kendskab til landskaberne i Mariagerfjord
Kommune er af generel karakter og ikke er baseret på en egentlig land-
skabskarakteranalyse eller besigtigelser. Mariagerfjord Kommune note-
rer sig, at der i forslaget primært er udpeget udviklingsområder ved by-
erne i kommunen, mens flere store, ansøgte udviklingsområder belig-
gende i det åbne land ikke er medtaget i forslaget, hvilket kommunen
finder i strid med intentionerne bag bestemmelserne om udviklingsom-
råder.
Ringkøbing-Skjern Kommune finder det uheldigt, at en del af området
Søndervig Feriepark ikke er medtaget i forslaget, da Naturstyrelsen i
2015 har meddelt dispensation fra strandbeskyttelseslinjen til et forsøgs-
projekt i området, og kommunen opfordrer til, at hele det ansøgte områ-
de udpeges. Ringkøbing- Skjern Kommune er uforstående overfor, at
området Bjerregaard Feriecenter ikke er medtaget i forslaget, da kom-
munen finder, at et planlagt feriecenter vil fremme nationale og lokale
mål for kystturismen og at det etableres på et areal uden væsentlige na-
turinteresser. Ringkøbing-Skjern Kommune opfordrer til, at området
medtages i landsplandirektivet.
Skive Kommune bemærker, at det ansøgte udviklingsområde Fjordbjerg
Ager 2 bør medtages i landsplandirektivet. Området er beliggende inden
for strandbeskyttelseslinjen, men kommunen vil ansøge om ophævelse
af denne i forbindelse med udarbejdelsen af en konkret lokalplan for om-
rådet.
Sønderborg Kommune konstaterer, at et ansøgt område på Sydals ikke er
medtaget i forslag til landsplandirektiv. Sønderborg Kommune stiller sig
undrende overfor vurderingen af, at området ikke kunne medtages med
henvisning til særlige landskabsinteresser idet kommunen ønsker at va-
retage de særlige landskabsinteresser med udpegningen. Sønderborg
Kommune ønsker en begrundelse herfor samt en revurdering af området,
og kommunen anmoder om, at området medtages i det endelige lands-
plandirektiv.
Thisted Kommune er forundrede over, at der kun er medtaget under en
tredjedel af det ansøgte udviklingsområde
”Silstrup”,
og at begrundelsen
er værdien af området som en del af et større sammenhængende land-
skab. Thisted kommune finder ikke, at oplysninger fra kommunens an-
søgning er indgået i forbindelse med vurdering af området, hvilket
kommunen finder kritisabelt. Thisted kommune forventer, at hele det an-
søgte område indgår som udviklingsområde i det endelige landsplandi-
rektiv
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078341_0008.png
8/20
Aalborg Kommune er generelt tilfreds med, at mange ansøgte udvik-
lingsområder er medtaget i forslaget til landsplandirektiv. Aalborg
Kommune undrer sig dog over, at i alt 9 ansøgte udviklingsområder ikke
er medtaget, og at der ikke ses at være en begrundelse herfor. Aalborg
Kommune forstår ikke, hvilke særlige landskabsinteresser, der har ligget
til grund for Miljø- og Fødevareministeriets indstilling for de enkelte
områder og anbefaler, at de 9 områder indarbejdes i landsplandirektivet.
Aalborg Kommune undrer sig endvidere over, at der er foretaget en ræk-
ke mindre justeringer af flere områder.
Kommentarer
De modtagne ansøgninger er behandlet i forhold til kriterier for udpeg-
ning af udviklingsområder fastlagt i planloven, hvorefter udviklingsom-
råder ikke kan omfatte arealer med særlige natur, - miljø- og landskabs-
interesser.
Ved offentliggørelsen af forslag til landsplandirektiv sendte Erhvervssty-
relsen orienterende fremsendelsesbreve til de 17 kommuner, der havde
søgt om udviklingsområder. Af brevene fremgår det blandt andet, hvilke
områder der ikke er medtaget i forslag til landsplandirektiv sammen med
en kortfattet begrundelse.
For så vidt angår reducerede arealer i Aalborg Kommune har Erhvervs-
styrelsen foretaget en reduktion af mindre arealer i byzone, som dermed
ikke er en del af kystnærhedszonen.
Landskab
I forhold til landskab skulle en ansøgning om udpegning af udviklings-
områder baseres på en konkret og systematisk vurdering af kystlandska-
bet. De fremsendte vurderinger af kystlandskabet er indgået i de statsli-
ge myndigheders behandling af ansøgningerne.
For god ordens skyld bemærkes det, at udviklingsområdet Silstrup i Thi-
sted Kommune i forslag til landsplandirektiv er beskåret for at varetage
særlige landskabsinteresser, mens det udpegede område er betinget af
en ændring af kommuneplanen for så vidt angår udpegning af større
sammenhængende landskab.
I forbindelse med behandlingen af de ansøgte udviklingsområder har
Erhvervsstyrelsen foretaget en høring af relevante myndigheder. Hø-
ringssvaret fra Miljø- og Fødevareministeriet, der er ressortmyndighed i
forhold til landskab, indeholder bl.a. en vurdering af særlige landskabs-
interesser i de ansøgte områder. Det fremgår af høringssvaret, at Miljø-
og Fødevareministeriet har forholdt sig konkret til hvert enkelt ansøgt
udviklingsområde og har vurderet landskabsinteresserne. Miljø- og Fø-
devareministeriet har i høringssvaret indstillet, om et område helt eller
delvist ikke bør udpeges til udviklingsområde. I den forbindelse er der
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
9/20
foretaget en kortfattet beskrivelse af det pågældende områdets karakteri-
stika.
Miljø- og Fødevareministeriets vurdering af ansøgningerne tager ud-
gangspunkt i, at planloven tilsigter, at de åbne kyster fortsat skal udgøre
en væsentlig natur- og landskabelig værdi. Udviklingsområderne må ik-
ke ligge i områder med særlige landskabsinteresser. Udviklingsområder
vil som udgangspunkt ikke ligge helt ude ved kysten, men lidt inde i lan-
det. Dog kan udviklingsområder åbne mulighed for udvikling af områder
tæt ved kysten, hvor der ikke er særlige landskabs-, natur- og miljøinte-
resser, fx omkring byer og på små og mellemstore øer.
De ”særlige landskabsinteresser” i denne forbindelse omfatter således
ikke alene de landskaber som i ”Oversigt over nationale interesser i
kommuneplanlægningen, marts 2018”
beskrives som ”bevaringsværdige
landskaber, herunder de større, sammenhængende landskaber”, og ”de
geologiske interesseområder” jf.
planlovens § 11a, stk. 16 og 17.
Kommunerne har skulle godtgøre, at områderne ikke er omfattet af sær-
lige landskabsinteresser på baggrund af en konkret og systematisk vur-
dering af kystlandskabet, fx på baggrund af landskabskaraktermetoden
eller en lignende metode, som er med til at kvalificere grundlaget for
kommunernes udpegning af udviklingsområder.
Miljø- og Fødevareministeriet har på baggrund af høringssvarene op-
lyst, at de analyser, som kommunerne har anvendt til denne opgave i en
række tilfælde findes at være målrettet udpegningen af de bevaringsvær-
dige landskaber, idet det er forudsat, at kystnærhedszonen generelt be-
skytter de åbne kystlandskaber. Analyserne er baseret på en udpegning
af de mest karakteristiske og oplevelsesrige delområder af karakterom-
råderne, og ikke de særlige landskabsinteresser, som er knyttet til formå-
let med kystnærhedszonen
at friholde de åbne kystlandskaber mellem
byerne. Miljø- og Fødevareministeriet har derfor på baggrund af beskri-
velserne i landskabsanalyserne vurderet, hvilke karakteristika og ople-
velsesmæssige kvaliteter området rummer, og om en udpegning af et ud-
viklingsområde vil tilsidesætte væsentlige natur- og landskabsinteresser.
Udviklingsområder må ikke omfatte særlige landskabsinteresser, uanset
hvilke planer kommunerne har for den fremtidige anvendelse. Det bety-
der, at den fremtidige anvendelse ikke har været et hensyn Miljø- og Fø-
devareministeriet har kunne inddrage i vurderingen af landskabets sår-
barhed.
Miljø- og Fødevareministeriet har vurderet, at en række større land-
skabsområder, som ligger i det åbne land mellem byerne rummer særli-
ge landskabsinteresser, fx i form af stedsspecifikke landskabstræk. Miljø-
og Fødevareministeriet har vurderet, at den fremtidige udvikling af især
de større landskabsområder, som ligger i det åbne land mellem byerne,
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
10/20
og som bidrager til de stedsspecifikke landskabstræk, bør tilpasses her-
til, når der er konkrete planer for dem og ikke bør udpeges som udvik-
lingsområder. De områder, der ikke er medtaget i forslaget, udgør i
sammenhæng med det omgivende åbne land, som de indgår i, typisk op-
levelsen af de danske kystområder, også hvor der ikke er direkte visuel
kontakt mellem vand og land. Større sammenhængende landskabsområ-
der er ofte udpeget i kommuneplanen for i administrationen af planloven
at undgå byggeri og anlæg, der slører landskabssammenhængene og har
konsekvenser for det karakteristiske og oplevelsesrige kystlandskab.
Miljø- og Fødevareministeriet har også vurderet, at en lang række ud-
viklingsområder har kunnet udpeges i områder uden særlige landskabs-
interesser. Vurderingen har baseret sig på kommunernes konkrete og
specifikke beskrivelser af landskabet, og områderne har primært været
beliggende i tilknytning til eksisterende byer og bebyggelse, hvor der ik-
ke vurderes at være særlige landskabsinteresser.
Miljø- og Fødevareministeriet har på baggrund af de modtagne hørings-
svar ikke fundet grundlag for på nuværende tidspunkt at gennemføre en
revurdering af de ansøgte udviklingsområder, hverken af de områder,
der er foreslået udpeget, eller af de der er beskåret eller ikke medtaget i
det fremlagte forslag til landsplandirektiv under henvisning til vareta-
gelse af hensynet til særlige landskabsinteresser. Landsplandirektivet af-
skærer ikke kommunerne fra at ansøge om udviklingsområder i områder,
der ikke er imødekommet i denne runde.
Strandbeskyttede arealer
Strandbeskyttede arealer kan ikke udpeges til udviklingsområde, jf. for-
arbejderne til loven. Ansøgte udviklingsområder, der indeholder strand-
beskyttede arealer er derfor blevet beskåret. En udpegning af et udvik-
lingsområde forudsætter således, at strandbeskyttelseslinjen allerede er
ophævet for det pågældende areal. Det bemærkes, at Miljø- og Fødeva-
reministeriet, herunder Kystdirektoratet, har bidraget i behandlingen af
de modtagne ansøgninger.
For en del af det omtalte område i Søndervig Feriepark i Ringkøbing-
Skjern Kommune blev der i 2015 meddelt en tidsbegrænset dispensation
fra strandbeskyttelseslinjen til anvendelse af arealet til et forsøgsprojekt.
Det forhold, at der tidligere er meddelt dispensation fra strandbeskyttel-
seslinjen til en bestemt anvendelse, medfører ikke, at arealet kan indgå i
et udviklingsområde.
Natura 2000-områder
Det er forudsat i bemærkningerne til planloven, at udviklingsområder
ikke kan udpeges inden for områder, der er Natura 2000-områder. Er-
hvervsstyrelsen har ved behandling af ansøgningerne generelt taget ud-
gangsudgangspunkt i det gældende retsgrundlag. Områderne blev efter
indstilling fra Miljø- og Fødevareministeriet ikke medtaget i forslaget.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078341_0011.png
11/20
Efter offentliggørelsen af forslaget til landsplandirektiv er Erhvervssty-
relsen blevet gjort opmærksom på, at en række Natura-2000 områder,
herunder de tre områder i Faxe Kommune, ikke længere er omfattet af
Natura-2000 beskyttelsen.
Udpegning af udviklingsområder, der på grund af tidligere udpegning
som Natura 2000-område ikke har været fremlagt til offentlig høring i
det nuværende forslag, vil kræve fornyet sagsbehandling, herunder en
vurdering af ansøgning i forhold til forudsætninger og krav i planloven,
høring af relevante ministerier samt offentlig høring i 8 uger.
Ansøgninger om tre udviklingsområder i Faxe Kommune, hvor der er
fremkommet nye oplysninger om Natura 2000 beskyttelse, vil indgå i
forberedelsen af det kommende forslag til landsplandirektiv, hvor der er
frist for ansøgninger den 1. december 2019.
Opfølgning
I lyset af bemærkningerne fra flere
af
kommunerne omkring konkrete
områder tages der initiativ til, at gennemføre en opfølgende høring i
efter-året 2019 med henblik på indsamling af kommunernes oplevelse
af og erfaring med processen ifm. den første ansøgningsrunde.
Eventuelle forbedringsforslag, der måtte blive rejst af kommunerne i den
forbindelse, vil indgå med henblik på at forbedre processen i kommende
ansøgningsrunder.
I forbindelse med den kommende ansøgningsrunde åbnes desuden mu-
lighed for, at kommunerne kan drøfte deres ønsker om udviklingsområ-
der med staten inden ansøgningsfristen. Der lægges således op til en
mere dialogbaseret ansøgningsproces. Samtidig vil der blive taget initia-
tiv til en generel vejledningsindsats i forhold til landskabsinteresserne.
3.3 Forslag om at udtage eller reducere udviklingsområder i lands-
plandirektivet
Danmarks Naturfredningsforening (DN) og Friluftsrådet finder generelt,
at der bør ske en reduktion i omfanget af udviklingsområderne. Der hen-
vises navnlig til landskabelige værdier, herunder større sammenhængen-
de landskaber, hensynet til beskyttet natur og Grønt Danmarkskort samt
frygt for, at bysamfund vokser sammen langs kysterne. DN gør også
gældende, at lavbundsarealer og arealer omfattet af fredskov bør udgå af
udviklingsområderne.
DN finder, at følgende områder bør udgå af forslaget til landsplandirek-
tiv: Faxe Kommune (Faxe Ladeplads), Jammerbugt Kommune (Thorup
Strand- Klim Camping), Mariagerfjord Kommune (Mariagerfjord 36 og
37), Aabenraa Kommune (Krusmølle), Aalborg Kommune (Sejlflod
1.02, Barmer 2.09 og Barmer 2.11).
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078341_0012.png
12/20
Friluftsrådet foreslår følgende områder udtaget: Lolland Kommune (He-
stehoved), Aabenraa Kommune (Dyrehave, Hostrupskov og Krusmølle)
og Jammerbugt Kommune: (Fårup/Jambo og Thorup Strand- Klim
Camping alternativt at begge områder reduceres).
I forhold til reduktion foreslår DN, at følgende områder bør reduceres:
Mariagerfjord Kommune (Mariagerfjord 34 og 38), Aalborg Kommune
(Nibe 1.01, Hals 1.05, Klarup og Storvorde 1.07, Vodskov 2.07, Mou
2.07, Valsted 2.10, Hals 3.04, råstofområdet ved Aalborg Portland 3.12,
Bag Hou 3.13 og Flyvestation Aalborg 3.15).
Friluftsrådet foreslår en række områder reduceret: Jammerbugt Kommu-
ne: (Slette Strand- Hjortdal og Ø-land Limfjorden) og Mariagerfjord
Kommune: (Mariagerfjord 38).
DN og Friluftsrådet har herudover en række bemærkninger til den kom-
mende planlægning for udviklingsområderne.
DN Lolland har anført, at 4 af udviklingsområderne i Lolland Kommune
bør udgå med henvisning til, at det er til skade for naturen, og at der ikke
er behov herfor: Dannemare Strand, Hummingen, Kramnitse Nord, og
Kramnitse Øst.
Advokatpartnerselskabet Bech-Bruun har på vegne af grundejere anført,
at en udpegning af området Silstrup i Thisted Kommune vil være i strid
med forarbejderne til loven, da området ikke ligger i umiddelbar tilknyt-
ning til en by eller på en ø, og at udviklingsområdet ligger for tæt på ky-
sten
og dermed ikke ”lidt inde i landet”, som forudsat i lovforarbejderne.
Bech-Bruun anfører, at det udpegede område indeholder særlige land-
skabsinteresser og derfor ikke kan udpeges til udviklingsområde, da det
vil være i strid med forudsætningerne for udviklingsområderne. Det op-
lyses, at der tidligere syd for området med henvisning til landskabelige
værdier er meddelt afslag på landzonetilladelse til et samlet byggeri på
ca. 500 m², hvilket ikke stemmer overens med, at der nu udpeges et ud-
viklingsområde ved Silstrup. Det gøres gældende, at der er mulige alter-
native placeringer, og at området bør udtages af landsplandirektivet.
Asger Sylvest Pedersen (på vegne af en række grundejere) og Hans Kan-
strup finder, at det udpegede område Silstrup i Thisted Kommune er et
område med ”særlige landskabsinteresser”, hvorfor de gør gældende, at
området bør udgå. Det oplyses, at der i dag er et unikt udsyn ud over
området og det nærliggende kystområde, som vil blive spoleret, hvis der
bygges i området. Der henvises til, at der bør bygges andre steder, bl.a.
på uudnyttede, byggemodnede grunde, der ligger længere fra kysten.
Kim Anker Hansen mener, at området Dyrhave i Aabenraa Kommune
bør udgå på grund af natur- og landskabsmæssige værdier samt områdets
størrelse. Der savnes endvidere begrundelse for, at der skal foregå byud-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078341_0013.png
13/20
vikling på arealet, og for at udviklingsområdet medtager en del, der er
omfattet af en beskyttelseszone omkring et fortidsminde.
Lolland Kommune har oplyst, at et foreslået udviklingsområde ved Dan-
nemare Strand ønskes udvidet og et område ved Kramnitse Nord reduce-
ret.
Kommentarer
I forbindelse med behandling af ansøgningerne har det været en forud-
sætning at sikre, at udviklingsområder ikke må omfatte særlige natur-,
landskabs- eller miljøinteresser, jf. planlovens bestemmelse herom.
Med henvisning hertil er en række ansøgte områder således udtaget, be-
skåret eller helt eller delvist betinget af en ændring af den kommunale
planlægning.
Strandbeskyttede arealer og arealer omfattet af Natura 2000-områder er
ikke udpeget til udviklingsområde. Endvidere er en række områder ikke
medtaget i landsplansdirektivet med henvisning til, at områderne omfat-
ter særlige landsskabsinteresser (under henvisning til planlovens § 5 b,
stk. 2). Det er endvidere sikret, at for arealer med beskyttede naturtyper
efter naturbeskyttelseslovens § 3 gælder reglerne om udviklingsområder
ikke, jf. § 5 i forslag til landsplandirektiv.
Hertil kommer, at udpegning af en række udviklingsområder er gjort be-
tinget af, at det pågældende område, som aktuelt indgår i Grønt Dan-
markskort eller er udpeget til landskabelige bevaringsværdier ændres i
kommuneplanen. Det er således en forudsætning for udpegningen, at
kommunen med inddragelse af anbefalingerne fra de lokale naturråd
vurderer, at interesser i landskab og Grønt Danmarkskort kan varetages
med en ændret udpegning.
Området ved Silstrup er blevet beskåret med henvisning til særlige land-
skabsinteresser. I henhold til forarbejderne til planloven vil udviklings-
områder som udgangspunkt ikke ligge helt ude ved kysten, men lidt inde
i landet. Udviklingsområderne kan dog også åbne mulighed for udvik-
ling af områder bl.a. tæt ved kysten omkring byerne, hvor der ikke er
særlige landskabs-, natur- og miljøinteresser. Miljø- og Fødevaremini-
steriet har konkret vurderet det ansøgte område og anbefalet en beskæ-
ring af det ansøgte område af hensyn til særlige landskabsinteresser.
Den omtalte konkrete landzoneafgørelse må ses på baggrund af de retli-
ge rammer og praksis for landzoneadministration og ses ikke at være re-
levant, da afgørelsen vedrører et område syd for det udlagte udviklings-
område. Det skal bemærkes, at der ikke i planloven er fastsat kriterier
om en forudgående vurdering af eventuelle alternative muligheder, idet
det forventes at kommunalbestyrelsen har varetaget en generel interes-
seafvejning ved udarbejdelsen af de fremlagte planstrategier, der ligger
til grund for deres ansøgning.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078341_0014.png
14/20
Udviklingsområdet ved Dyrhave i Aabenraa Kommune er beskåret for at
varetage hensynet til arealer med særlige naturinteresser. Herudover er
området i kommuneplanen omfattet af Grønt Danmarkskort og land-
skabsinteresser, hvorfor området er betinget af en ændring i kommune-
planen. Byudvikling vil skulle følge reglerne herom i planloven, herun-
der evt. krav om dokumentation mm.
Som følge af nye oplysninger i Plandata.dk er afgrænsningen af det be-
tingede areal inden for de udpegede udviklingsområder i Fredericia
Kommune og Thisted Kommune justeret.
Udvidelse og reduktion af foreslåede områder
Anmodning om reduktion af et foreslået udviklingsområde kan imøde-
kommes, og udviklingsområdet Kramnitse Nord i Lolland Kommune vil
derfor blive afgrænset efter anmodning fra Lolland Kommune. En udvi-
delse af et udviklingsområde vil som nævnt kræve fornyet fremlæggelse
af forslag i offentlig høring. Forslag herom må henvises til kommende
ansøgning om nye udviklingsområder med frist for ansøgning den 1. de-
cember 2019.
3.4 Betinget udpegning af udviklingsområder
Mariagerfjord Kommune har anført, at større sammenhængende land-
skaber i kommuneplanen er ment som en strategisk udpegning. Det an-
føres, at kommunens udpegning er tillagt en forkert betydning og at de
udpegede områder derfor ikke bør være udpeget betinget på en ændring
heraf.
Odder Kommune oplyser, at afgrænsning af udviklingsområdet ved As-
sedrup vil blive tilrettet i en kommende kommuneplanlægning som be-
skrevet i forslag til landsplandirektiv.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) og Friluftsrådet finder, at de
områder, der er betinget udpeget ift. landskab og Grønt Danmarkskort
bør udgå. DN henviser til, at en betinget udpegning som foreslået i
landsplandirektivet er i strid med den politiske aftale.
Kommentarer
En række af de ansøgte udviklingsområder, der indeholder natur, der er
beskyttet efter naturbeskyttelsesloven, herunder bl.a. strandbeskyttede
og fredede områder vil ikke kunne komme i betragtning som udviklings-
områder. Dette gælder også Natura 2000-områder. I henhold til de fast-
satte kriterier i planloven er de udpegede udviklingsområder blevet be-
skåret, så de nævnte naturbeskyttede områder udgår.
I flere tilfælde vil en udpegning som udviklingsområde desuden være
helt eller delvis betinget af, at en eksisterende udpegning i kommunepla-
nen af Grønt Danmarkskort eller landskabelige bevaringsværdier ophæ-
ves. Først i det omfang kommunalbestyrelsen endeligt vedtager den æn-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2078341_0015.png
15/20
drede udpegning i kommuneplanen, træder den pågældende del af ud-
pegningen som udviklingsområde i kraft.
Med landsplandirektivet er der således betinget udpeget flere områder,
hvori der er arealer, som i gældende kommuneplaner er udpeget som
naturinteresser, der indgår i Grønt Danmarkskort, eller som bevarings-
værdigt eller større sammenhængende landskab. Dette er områder, som
kommunerne i deres planlægning har udpeget som fx Grønt Danmarks-
kort, og hvor kommunerne har mulighed for at ændre denne planlæg-
ning, hvis de ikke mener at området længere skal være omfattet af fx
Grønt Danmarkskort, men i stedet være udpeget til fx udviklingsområde.
At området udpeges betinget betyder, at området alene vil få karakter af
udviklingsområde, hvis kommunen gennemfører en ændring af udpeg-
ningen af de pågældende interesser i den kommende kommuneplan eller
i et kommuneplantillæg.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med den kommuneplanlægning,
der ændrer udpegninger af Grønt Danmarkskort eller landskabelige
værdier i et betinget udpeget udviklingsområde, sikre en fortsat vareta-
gelse af henholdsvis naturbeskyttelsesinteresserne og landskabelige be-
varingsværdier i kommunen, jf. § 6, stk. 2, i landsplandirektivet.
3.5 Arealer omfattet af § 3 i naturbeskyttelsesloven eller museums-
loven
Advokatpartnerselskabet Bech-Bruun har på vegne af ejendomme i om-
rådet anført, at området Silstrup i Thisted Kommune omfatter et over-
drev, der er beskyttet iht. naturbeskyttelseslovens § 3 samt et beskyttet
sten- og jorddige.
Danmarks Naturfredningsforening har foreslået, at § 3-arealer udgår af
udpegningerne på kort til udviklingsområder, således at der skabes over-
ensstemmelse mellem de retlige bestemmelser og de tilhørende kortbi-
lag.
Friluftsrådet opfordrer til, at områder med § 3-beskyttet natur ikke udpe-
ges som udviklingsområder.
Kommentarer
Efter de fastsatte regler i landsplandirektivet gælder reglerne om ud-
pegning af udviklingsområder ikke for arealer, der er omfattet af natur-
beskyttelseslovens § 3 om beskyttede naturtyper. Det betyder, at arealer,
der har karakter af en beskyttet naturtype, er undtaget og dermed ikke
indgår i udpegningen som udviklingsområde. Det er fastsat i landsplan-
direktivets generelle bestemmelser og gælder for alle områder. Den ge-
nerelle bestemmelse om § 3-områder er præciseret efter høringen, såle-
des at det tydeligt fremgår, at udpegningen af udviklingsområder ikke
omfatter arealer, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3. På kort-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
16/20
bilagene til de enkelte udviklingsområder er angivet arealer, der aktuelt
er registreret som omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3.
Med hensyn til beskyttede sten- og jorddiger fraviges de gældende regler
i museumsloven herom ikke i udviklingsområder.
4. Følgende kommuner, organisationer m.fl. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
Faxe Kommune, Lolland Kommune, Mariagerfjord Kommune, Odder
Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Skive Kommune, Sønderborg
Kommune, Thisted Kommune, Aalborg Kommune, KL, Akademiraadet,
Danmarks Naturfredningsforening (DN), Danmarks Naturfredningsfor-
ening afdeling Lolland, Dansk Byplanlaboratorium, Danske Landskabs-
arkitekter, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kyst- og Naturturis-
me, Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger, Friluftsrådet, Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen, Landbrug og Fødevarer, Advokatpartner-
selskabet Bech-Bruun på vegne af lodsejere, Asger Sylvest Pedersen på
vegne af borgere i Silstrup, Hans Kanstrup, og Kim Anker Hansen.
Følgende har ingen bemærkninger:
Jammerbugt Kommune, Aabenraa Kommune, Danske Kloakmestre,
Dansk Metal, Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES), Finanssekto-
rens Arbejdsgiverforening, Folketingets Rigsrevision, Institut for Men-
neskerettigheder, Vikingeskibsmuseet og Ældre Sagen.
Følgende har tilkendegivet, at de ikke ønsker at afgive bemærknin-
ger til forslaget og er derfor ikke medtaget i antal høringssvar:
Dansk Arbejdsgiverforening og Forbrugerrådet Tænk.
5. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Alle kommuner
Københavns Kommune, Albertslund Kommune, Allerød Kommune, As-
sens Kommune, Ballerup Kommune, Billund Kommune, Bornholms
Kommune, Brøndby Kommune, Brønderslev Kommune, Dragør Kom-
mune, Egedal Kommune, Esbjerg Kommune, Fanø Kommune, Favrskov
Kommune, Faxe Kommune, Fredensborg Kommune, Fredericia Kom-
mune, Frederiksberg Kommune, Frederikshavn Kommune, Frederiks-
sund Kommune, Furesø Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Gen-
tofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune, Greve
Kommune, Gribskov Kommune, Guldborgsund Kommune, Haderslev
Kommune, Halsnæs Kommune, Hedensted Kommune, Helsingør Kom-
mune, Herlev Kommune, Herning Kommune, Hillerød Kommune, Hjør-
ring Kommune, Holbæk Kommune, Holstebro Kommune, Horsens
Kommune, Hvidovre Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hørsholm
Kommune, Ikast-Brande Kommune, Ishøj Kommune, Jammerbugt
Kommune, Kalundborg Kommune, Kerteminde Kommune, Kolding
Kommune, Køge Kommune, Langeland Kommune, Lejre Kommune,
Lemvig Kommune, Lolland Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune,
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
17/20
Læse Kommune, Mariagerfjord Kommune, Middelfart Kommune,
Morsø Kommune, Norddjurs Kommune, Nordfyns Kommune, Nyborg
Kommune, Næstved Kommune, Odder Kommune, Odense Kommune,
Odsherred Kommune, Randers Kommune, Rebild Kommune, Ringkø-
bing-Skjern Kommune, Ringsted Kommune, Roskilde Kommune, Ru-
dersdal Kommune, Rødovre Kommune, Samsø Kommune, Silkeborg
Kommune, Skanderborg Kommune, Skive Kommune, Slagelse Kom-
mune, Solrød Kommune, Sorø Kommune, Stevns Kommune, Struer
Kommune, Svendborg Kommune, Syddjurs Kommune, Sønderborg
Kommune, Thisted Kommune, Tønder Kommune, Tårnby Kommune,
Vallensbæk Kommune, Varde Kommune, Vejen Kommune, Vejle
Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Viborg Kommune, Vording-
borg Kommune, Ærø Kommune, Aabenraa Kommune, Aalborg Kom-
mune, Århus Kommune.
Kommunale organisationer
Danske Regioner, Kommunernes Landsforening,
Foreninger, organisationer m.v.
3F
Fagligt Fælles Forbund, 3F Sømændene, 92-gruppen, Advokatfir-
maet Henning Moritzen, Advokatrådet/Advokatsamfundet, Akademiet
for de tekniske videnskaber, Akademikernes Centralorganisation, Aka-
demirådet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Antenne-,
Satellit- og Kabel-tv-branchens Fællesorganisation (ASK), Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne, Arkitektforeningen , Asfaltin-
dustrien, ATV
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Batterifor-
eningen, Bekæmpelsesmiddelrådets medlemmer, Benzinforhandlernes
Fælles repræsentation, Biokemisk Forening ved Vivian Dyrup Juhl, Bio-
logiforbundet , BL
Danmarks almene Boliger, Booking.com, Born-
holmstrafikken Holding A/S, Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord,
Brancheforeningen Dansk Luftfart, Brancheforeningen SPT, Branchen
Forbruger-Elektronik (BFE), Bryggeriforeningen, By & Havn, BYFO
Foreningen for ejere af private fredede ejendomme i Danmark, Bygge-
skadefonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Bygningskultur
Danmark, Bæredygtigt Landbrug, Campingstjerner, Canal Digital Dan-
mark A/S, Center for Fiskeri, Centralorganisationen 2010, Centralorga-
nisationen af industriansatte i Danmark (CO-industri), Centralorganisa-
tionernes Fællesudvalg (CFU), Coop Danmark, COWI, DAKOFA
(Dansk Kompetencecenter for Affald), Danish Airline Pilots Associati-
on, Danish Seafood Association, Danmarks Apotekerforening, Dan-
marks Cykel Union, Danmarks Farve- og Limindustri, Danmarks Fiske-
riforening, Danmarks Frie AutoCampere, Danmarks Fritidssejler Union ,
Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Natur-
fredningsforening, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks Sportsfi-
skerforbund, Danmarks Vindmølleforening, Danmarks Vækstråd,
DANSAM, Dansk Affaldforening, Dansk Akvakultur, Dansk Amatørfi-
skerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Autogenbrug, Dansk
Automobil Sports Union (DASU), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Blinde-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
18/20
samfund, Dansk Botanisk forening, Dansk Byggeri, Dansk Bygningsin-
spektørforening, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Camping Union,
Dansk Cyklistforbund, Dansk Detail, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Energi, Dansk Energi Brancheforening, Dansk Entomologisk
Forening, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme, Dansk Firmaidræt,
Dansk Fjernvarme, Dansk Flyvelederforening, Dansk Fritidsfiskerfor-
bund, Dansk Fåreavl, Dansk Gartneri, Dansk Industri, Dansk Journalist-
forbund, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Jægerforbund, Dansk
Kano- og Kajak Forbund, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Land- og
Strandjagt, Dansk Landboungdom, Dansk Landbrugsrådgivning
(DLBR), Dansk Landskabsarkitektforening, Dansk Magisterforening,
Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Mode og Textil, Dansk Na-
vigatørforening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pattedyrforening ,
Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Planteværn, Dansk producentan-
svarssystem (DPA-System), Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Sejl-
union, Dansk skovforening, Dansk Solvarme Forening, Dansk Sports-
dykker Forbund, Dansk Standard, Dansk Supermarked I/S, Dansk
Transport og Logistik, Dansk Træforening , Dansk Træinformation,
Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk Vandrelaug, Danske Ad-
vokater , Danske Anlægsgartnere, Danske Arkitektvirksomheder, Dan-
ske Boligadvokater, Danske Falkejagtklub, Danske Handicaporganisati-
oner, Danske Havne, Danske Havnevirksomheder, Danske Kloakmestre,
Danske landskabsarkitekter , Danske Lodser, Danske Maritime, Danske
Maskinstationer og Entreprenører, Danske Medier, Danske Museer
(ODM), Danske Rederier, Danske Revisorer, Danske Råstoffer, Danske
Speditører, Danske Svineproducenter, Danske Tegl , Danske træindu-
strier , Danske Tursejlere, Danske Udlejere, Danske Vandløb, DanWEC,
DCA
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, DCE
Nationalt
Center for Miljø og Energi, De Danske Frie Autocampere, De Danske
Skytteforeninger, De Samvirkende Købmænd, DELTA, Den Danske
dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske Landin-
spektørforening, Den Danske Nationalkomité for Geologi, Det Centrale
Handicapråd, Det Danske Fjerkræråd, Det Nationale Institut for Kom-
muners og Regioners Analyse og Forskning
KO0RA, Det Økologiske
Råd, Det Økonomiske Råd, DGI, DHI, DI Transport, DJØF, Dk4,
DKCPC (Danish Cable Protection Committee), DOF, DR, Dykkerfirma-
ernes Brancheforening, Dyrenes Beskyttelse, EHS Foreningen af el-
overfølsomme, Ejendomsforeningen Danmark, Elretur, Energi- og Olie-
forum.dk, Energinet.dk, EnviNa, Erhvervsflyvningens Sammenslutning,
Erhvervslejernes Landsorganisation og, Esbjerg Lufthavn, FAB
For-
eningen af byplanlæggere, Fag og Arbejde (FOA), Feriehusudlejernes
Brancheforening, Ferskvandsfiskeriforeningen, Finans Danmark, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, For-
brugerrådet, Forbundet arkitekter og designere, FORCE Technology,
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af Bæ-
redygtige Byer og Bygninger, Foreningen af Danske Biologer, Forenin-
gen af Danske Brøndborer, Foreningen af Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen af Danske Privathavne, Foreningen af Forlystelsesparker i
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
19/20
Danmark, Foreningen af Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses
suppleanter, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af
Miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det offentlige (EnviNa), Foreningen
af Rådgivende Ingeniører, Foreningen Bevaringsværdige Bygninger,
Foreningen Biogasbranchen, Foreningen Danske Olieberedskabslagre,
Foreningen Digitale Publicister, Foreningen for Danmarks Fiskemel-
og Fiskeolieindustri, Foreningen for Dansk Internet Handel, Foreningen
for Skånsomt Kystfiskeri, Foreningen Ugeaviserne, Foreningen Vand-
værker i Danmark, Forsikring og Pension, Friluftsrådet, Fritidshusejer-
nes Landsforening, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,
Færgerederierne (tidl. Bilfærgernes Rederiforening), Færgesekretariatet,
GEUS, GI
GenvindingsIndustrien, Godkendt Teknologisk Service
GTS, Gold FM/Klassisk FM ApS, Grakom, Greenpeace Danmark,
Grønne Familier, Havbrugsgruppen, HedeDanmark, Hedeselskabet, Her-
regårdsjægerne, HK Danmark, HK Handel, HK-Kommunal, HOFOR,
HORESTA, Høreforeningen, Håndværksrådet, I/S DIGI-TV, Ingeniør-
foreningen IDA, Institut for Center Planlægning, ICP A/S, Institut for
menneskerettigheder, International Transport Danmark (ITD), ITEK,
Kanal Hovedstaden, Kanal 23, KIMO Danmark, Klagenævnet for Ejen-
domsformidling, Kolonihaveforbundet, Komiteen Bæredygtig Kystkul-
tur, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunekemi A/S, Konpa, Kø-
benhavns Kommune
Center for byudvikling, Københavns Lufthavne
A/S , LandBoUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fæl-
lesråd, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
af Landsbysamfund, Landsforeningen Danske Fugleforeninger, Lands-
foreningen for Bygnings- og Landskabskultur, Landsforeningen for Gyl-
leramte, Landsforeningen Levende Hav, Landsforeningen Praktisk Øko-
logi, Landsforeningen Ældre Sagen, Landsforeningen, Landsbyerne i
Danmark, Lejernes Landsorganisation , LO, Lodstilsynet , Lægeforenin-
gen, Lægemiddelindustriforeningen (LIF), Lønmodtagernes Dyrtids-
fond, Maskinmestrenes Forening, Mejeriforeningen, Metroselskabet I/S,
Miljøbevægelsen NOAH, Miljøpartiet de Grønne, Mobilselskabet 3 ,
Moesgaard Museum, MORTALIN Brancheforeningen for kommunal
skadedyrsbekæmpelse, MTG A/S, Mærsk Olie & Gas A/S, Nationalpark
Kongernes Nordsjælland, sekretariatet, Nationalpark Mols Bjerge, sekre-
tariatet, Nationalpark Skjoldungernes Land, sekretariatet, Nationalpark
Thy, sekretariatet, Nationalpark Vadehavet, sekretariatet, Natur og Ung-
dom, Naviair, Nordicom, Nordisk konservatorforbund, Novo Nordisk
A/S, Offentlige Ansattes Organisation, Olie Gas Danmark, Parcelhus-
ejernes Landsforening, Partnerskabet for Bølgekraft, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Radio 100FM, Radiotelegrafistforeningen af
1917, Rambøll Danmark, RealDania, Realkreditankenævnet, ReturBat,
Rådet for Sikker Trafik, Rådet for Større Badesikkerhed, Sammenslut-
ningen af Danske Småøer, Sammenslutningen af mindre Erhvervsfartø-
jer, Skov & Landskab (Københavns Universitet), Skovdyrkerforeninger-
ne, Småskovsforeningen Danmark, Småøernes Færgeselskaber, Spilde-
vandsteknisk Forening, Statens Byggeforskningsinstitut (Aalborg Uni-
versitet), Stofa A/S, Storkøbenhavns Erhvervslejerforening, Strandings-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Høringssvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
20/20
museum St George, Sund & Bælt, Søfartens Arbejdsmiljøråd, Søfartens
Ledere, Sønderborg Lufthavn, Søspejderne
Det Danske Spejderkorps,
TDC, Teknologi-Rådet, Teknologisk Institut, Telekommunikationsindu-
strien, Telenor, Trolle Advokatfirma, Træskibssammenslutningen, Tu-
risterhvervets Samarbejdsforum, TV 2 Bornholm, TV 2/Danmark A/S,
TV 2/Fyn, TV 2/Lorry, TV 2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV 3
A/S, TV Midt Vest, TV Syd, Uniscrap, Verdens Skove, Verdensnatur-
fonden (WWF), Viasat, Vikingeskibsmuseet, Vildtforvaltningsrådet,
Vindmølleindustrien, Visit Denmark, WAOO, WWF Verdensnaturfon-
den, YOUSEE, Ældresagen, Økologisk Landsforening, Ørsted, Aalborg
Lufthavn, Ålborg Portland, Aarhus Lufthavn.
Uddannelsesinstitutioner og professorer
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Arkitektskolen i Århus, Dan-
marks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Tekniske Universitet,
Ellen Margrethe Basse, Aarhus Universitet, Helle Tegner Anker, Kø-
benhavns Universitet, Kunstakademiets Arkitektskole, Københavns
Universitet, Peter Pagh, Københavns Universitet, RUC
Roskilde Uni-
versitetscenter, Syddansk Universitet.