Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 45
Offentligt
2077403_0001.png
ERHVERVSSTYRELSEN
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
MILJØVURDERING AF
LANDSPLANDIREKTIV 2019 FOR
UDLÆG OG OMPLACERING AF
SOMMERHUSOMRÅDER I
KYSTNÆRHEDSZONEN
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
INDHOLD
1
2
3
4
5
Indledning
Integration af miljøhensyn i landsplandirektivet
Høringssvar
Alternativer
Overvågning
1
2
3
8
8
1
Indledning
Forslag til Landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområ-
der i kystnærhedszonen er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. miljøvurde-
ringslovens § 8, stk. 1, nr. 1. Der er derfor udarbejdet en miljørapport i forbin-
delse med udarbejdelse af landsplandirektivet.
Forslag til Landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområ-
der i kystnærhedszonen har været i offentlig høring fra 21. marts til 20. maj
2019.
Ifølge miljøvurderingslovens § 13, stk. 2, skal der i forbindelse med det endeligt
vedtagne landsplandirektiv udarbejdes en sammenfattende redegørelse, som:
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
beskriver hvordan miljøhensyn er integreret i landsplandirektivet,
hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentligheds-
fasen, er taget i betragtning,
A108774
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
4.0
12.08.2019
Sammenfattende redegørelse
STHZ
UKJ
STHZ
C:\Users\MOI\AppData\Local\cBrain\F2\.tmp\5522445\Sammenfattende redegørelse landsplandirektiv for sommerhusområder_endelig_version 4 12.08.2019 clean.docx
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Høringsvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2077403_0002.png
2
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SOMMERHUSOMRÅDER 2019
hvorfor det godkendte eller vedtagne landsplandirektiv er valgt på bag-
grund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet
af landsplandirektivet.
2
Integration af miljøhensyn i landsplandirektivet
Miljøvurderingen er udarbejdet med henblik på at dokumentere inddragelsen af
miljøhensyn i landsplandirektivet. Miljøhensyn har været inddraget allerede i for-
bindelse med udarbejdelsen af landsplandirektivet, hvor der er gennemført vur-
deringer af den miljømæssige påvirkning og foretaget en geografisk afgrænsning
af sommerhusområderne med henblik på at beskytte natur- og landskabsinte-
resserne.
Det fremgår af miljøvurderingen, at landsplandirektivet ikke forventes at med-
føre en påvirkning på følgende miljøfaktorer, som har indgået i miljøvurderin-
gen: biologisk mangfoldighed, flora og fauna, jordarealer, landskab og større
menneske- og naturskabte katastroferisici og ulykker.
Påvirkning af den biologiske mangfoldighed vurderes at være lav og uden væ-
sentlig betydning. Tilbageførsel af sommerhusområder til landzone vil ikke umid-
delbart medføre en ændring af arealerne, og der forventes derfor ikke at ske en
påvirkning af den biologiske mangfoldighed. Den trafikale påvirkning forventes
at være lav, da trafikken vil bestå af personbiler og den afledte trængsel på vej-
nettet vil være begrænset.
Det vurderes, at påvirkningen af jordarealer vil være lav og uden væsentlig be-
tydning. Tilbageførsel af sommerhusområder til landzone vil ikke umiddelbart
medføre en ændring af arealerne, og der forventes derfor ikke at ske en påvirk-
ning af arealressourcen. Udlæg af sommerhusgrunde vil kun påvirke mindre are-
aler, da antallet og størrelsen af de nye sommerhusgrunde kun vil omfatte en
mindre del af den samlede kystnærhedszone.
Det vurderes, at den landskabelige påvirkning vil være lav og uden væsentlig
betydning. Tilbageførsel af sommerhusområder til landzone vil ikke umiddelbart
medføre en ændring af arealerne, og der forventes derfor ikke at ske en påvirk-
ning af landskabet. Påvirkningen på landskabet som følge af udlæg af nye som-
merhusgrunde kan først vurderes i forbindelse med kommunernes fremtidige
planlægning, da kommunerne skal foretage en nærmere vurdering af, om der
kan udlægges sommerhusgrunde inden for områder omfattet af bl.a. bygge- og
beskyttelseslinjer, lavbundsarealer og områder, hvorpå der findes beskyttede
sten- og jorddiger.
Det vurderes, at der kan være risiko for større menneske- og naturskabte kata-
stroferisici og ulykker ved etablering af bebyggelse i lavbundsarealer og vådom-
råder, da der en øget risiko for oversvømmelse i forbindelse med ekstreme vejr-
hændelser. Vurderingen af, om de udlagte sommerhusområder kan medføre ri-
siko for ulykker, kan dog først vurderes i forbindelse med kommunernes fremti-
dige planlægning, hvor den konkrete placering af sommerhusgrunde kendes.
C:\Users\MOI\AppData\Local\cBrain\F2\.tmp\5522445\Sammenfattende redegørelse landsplandirektiv for sommerhusområder_endelig_version 4 12.08.2019 clean.docx
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Høringsvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2077403_0003.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SOMMERHUSOMRÅDER 2019
3
Med den moderniserede planlov er der åbnet op for flere udviklingsmuligheder
inden for kystnærhedszonen, herunder omplacering og udlæg af nye sommer-
husområder, overførsel af eksisterende sommerhusområder til byzone, opryd-
ning i uaktuelle arealreservationer og en evt. ny forsøgsordning for kyst- og na-
turturisme med mulighed for mellem 0 og 15 forsøgsprojekter. Flere samtidige
planlagte ændringer inden for det samme område kan medføre en kumulativ på-
virkning af miljøet.
3
Høringssvar
Der er indkommet 41 høringssvar til Forslag til Landsplandirektiv 2019 for udlæg
og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen i forbindelse med of-
fentlighedsfasen. To høringssvar vedrører miljøvurderingen
høringssvar fra
Danmarks Naturfredningsforening
hovedorganisationen og Danmarks Natur-
fredningsforening Ærø-afdelingen. Herudover tilkendegiver DN Odder og DN Aal-
borg, at de tilslutter sig hovedorganisationens høringssvar.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) påpeger, at det af miljøvurderingen
fremgår, at konvertering af Grønt Danmarkskort til sommerhusområde anses for
at være en mindre miljøpåvirkning, da der er tale om spredningskorridorer,
samt potentielle spredningskorridorer og potentielle naturområder. Det fremgår
dog ikke, hvad sammenligningsgrundlaget er.
Det fremgår af miljøvurderingen, at påvirkningen på den biologiske mangfoldig-
hed, flora og fauna, som følge af udlæg af sommerhusområder inden for områ-
der, som i kommuneplanen er udlagt til Grønt Danmarkskort, vurderes at være
lav. Det er vurderet, at påvirkningen vil være lav, da sommerhusområderne ikke
vil blive udlagt, hvor der findes særlige naturbeskyttelsesinteresser, herunder
Natura 2000-områder og værdifulde naturområder uden for Natura 2000-områ-
derne, og fordi antallet af sommerhusområder beliggende i områder udpeget
som Grønt Danmarkskort er begrænset (12 ud af 37). Det fremgår af planlovens
§ 5b, stk. 4, nr. 4, at nye sommerhusområder skal placeres uden for områder
med særlige naturbeskyttelsesinteresser.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) undrer sig over, at det i miljøvurderin-
gens ikke-tekniske resumé omkring de kumulative effekter konkluderes, at den
miljømæssige påvirkning ikke forventes at være væsentlig, når det fremgår af
miljøvurderingens afsnit om kumulative effekter, at "Det må vurderes, at de nye
bestemmelser for kystnærhedszonen potentielt kan betyde, at der etableres ad-
skillige nye bebyggelser i de kystnære områder, som samlet set kan have en
væsentlig påvirkning på miljøet".
Det er korrekt, at der ikke er overensstemmelse mellem konklusionen i miljøvur-
deringsafsnittet og i det ikke-tekniske resumé. Konklusionen på vurderingen af
de kumulative effekter svarer til formuleringen under miljøvurderingsafsnittet og
det er således miljøvurderingens konklusion, at de nye bestemmelser for kyst-
nærhedszonen potentielt kan betyde, at der etableres adskillige nye bebyggelser
i de kystnære områder, som samlet set kan have en væsentlig påvirkning på
miljøet.
C:\Users\MOI\AppData\Local\cBrain\F2\.tmp\5522445\Sammenfattende redegørelse landsplandirektiv for sommerhusområder_endelig_version 4 12.08.2019 clean.docx
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Høringsvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2077403_0004.png
4
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SOMMERHUSOMRÅDER 2019
Danmarks Naturfredningsforening (DN) påpeger, at det fremgår af miljøvurde-
ringen, at der ikke tages stilling til miljøpåvirkningen af enkeltområder, men
alene vurderes på et samlet nationalt niveau. Det mener DN ikke lever op til mil-
jøvurderingsloven, og DN undres ligeledes, da det fremgår af materialet, at Er-
hvervsstyrelsen har sagsbehandlet hvert enkelt område.
Landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kyst-
nærhedszonen er et nationalt plandokument, som er udarbejdet med udgangs-
punkt i planlovens bestemmelser om udlæg af nye sommerhusområder i kyst-
nærhedszonen og tilbageførsel af eksisterende, hvorfor miljøvurderingen er gen-
nemført på nationalt niveau med udgangspunkt i hele kystnærhedszonen.
Der er ikke gennemført en vurdering af påvirkningen af de enkelte sommerhus-
områder, men derimod en samlet vurdering af påvirkningen af samtlige udpeg-
ninger under ét. Sommerhusområderne vurderes under ét, primært fordi lands-
plandirektivet alene danner rammerne for den fremtidige planlægning i kommu-
nerne. Det er vurderet, at det ikke er hensigtsmæssigt at miljøvurdere de en-
kelte sommerhusområder på et detaljeret niveau, da vurderingerne i så fald ville
blive baseret på antagelser om eventuelle fremtidige udlæg af sommerhus-
grunde og byggeri, som der endnu ikke er lokalplanlagt for.
DN påpeger, at det fremgår af miljøvurderingen, at miljøfaktoren biologisk
mangfoldighed, flora og fauna først kan vurderes i forbindelse med den kommu-
nale planlægning. Dette mener DN ikke er korrekt.
Miljøfaktoren biologisk mangfoldighed, flora og fauna indgår allerede i miljørap-
porten, hvoraf følgende vurdering fremgår:
Tilbageførsel af sommerhusgrunde til landzone vil ikke påvirke den biologi-
ske mangfoldighed negativt, da der ikke sker en ændring af arealerne.
Ingen af de potentielle sommerhusområder er beliggende inde i eller i
umiddelbar nærhed af et Natura 2000-område, og det forventes derfor, at
der ikke vil være en væsentlig påvirkning af Natura 2000-områder.
Den trafikale påvirkning forventes at være lav, da trafikken vil bestå af per-
sonbiler og den trafikale trængsel vil være begrænset.
Sommerhusområder udlægges ikke inden for områder udpeget som Grønt
Danmarkskort, hvor der findes særlige naturbeskyttelsesinteresser. Det vil
dog være muligt at opføre bebyggelse på arealer med økologiske forbindel-
ser, potentielle økologiske forbindelser og potentielle naturområder. Da
disse områder ikke indeholder særlige naturbeskyttelsesinteresser og sam-
tidig omfatter et begrænset antal, må det vurderes at påvirkningen vil være
lav.
Nogle af de udpegede sommerhusområder indeholder natur, som er beskyttet
efter naturbeskyttelseslovens § 3. Der kan ikke udlægges sommerhusgrunde in-
den for områder, der er beskyttet iht. naturbeskyttelseslovens § 3. Påvirkningen
af den biologiske mangfoldighed skal vurderes nærmere i forbindelse med den
fremtidige lokalplanlægning for sommerhusgrunde i de enkelte kommuner.
C:\Users\MOI\AppData\Local\cBrain\F2\.tmp\5522445\Sammenfattende redegørelse landsplandirektiv for sommerhusområder_endelig_version 4 12.08.2019 clean.docx
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Høringsvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2077403_0005.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SOMMERHUSOMRÅDER 2019
5
Angående jordarealer, mener DN at det er korrekt, at områderne kun vil påvirke
en mindre del af den samlede kystnærhedszone, som det fremgår af miljøvurde-
ringen, men DN mener, at der skal vurderes på de kumulative effekter. For at
gøre dette, er det nødvendigt at vurdere på, hvilke øvrige arealudlæg og påvirk-
ninger der findes i kystnærhedszonen. Hvis miljøvurderingen konsekvent forhol-
der miljøpåvirkningerne til et nationalt niveau, uanset arealudlæggenes skala, vil
ingen miljømæssige effekter reelt blive undersøgt.
De kumulative effekter af landsplandirektivet er blevet vurderet under miljøfak-
toren 'kumulative effekter'. Heraf fremgår det, at den moderniserede planlov in-
deholder flere nye ændringer i kystnærhedszonen, som omfatter udpegning af
udviklingsområder, overførsel af eksisterende sommerhusområder til byzone og
en eventuel ny forsøgsordning for kyst- og naturturisme med mulighed for mel-
lem 0 og 15 forsøgsprojekter. Det vurderes, at de nye bestemmelser for kyst-
nærhedszonen potentielt kan betyde, at der etableres adskillige nye bebyggelser
i de kystnære områder, som samlet set kan have en væsentlig påvirkning på
miljøet.
Miljørapporten skal indeholde oplysninger, som med rimelighed kan forlanges
med hensyntagen til den aktuelle viden, på hvilket trin i beslutningsforløbet pla-
nen befinder sig, og hvorvidt bestemte forhold vurderes bedre på et andet trin i
det pågældende forløb, jf. miljøvurderingslovens § 12, stk. 2. Landsplandirekti-
vet er udarbejdet på et nationalt trin i planhierarkiet og beslutningsforløbet, og
miljøvurderingen er derfor gennemført på nationalt niveau med udgangspunkt i
landsplandirektivets indhold og detaljeringsgrad. Geografisk og skalamæssigt
omfatter landsplandirektivet hele landet, hvorfor miljøvurderingen er gennem-
ført med udgangspunkt heri.
DN påpeger, at det om landskab fremgår af miljøvurderingen, at sommerhusom-
rådernes påvirkning af landskabet først kan vurderes i forbindelse med kommu-
nernes fremtidige planlægning. DN mener ikke, at dette er korrekt, og modbevi-
ses af formuleringer i miljøvurderingen hvor det fremgår, at der er sket tilpas-
ning af de udpegede sommerhusområder for at varetage de landskabelige hen-
syn. Flere steder fremgår det, at områderne ligger i bevaringsværdige landska-
ber
men at der ikke er særlige landskabelige interesser. Som udgangspunkt
mener DN, at bevaringsværdige landskaber er særlige værdifulde landskaber.
I forbindelse med vurderingen af den landskabelige påvirkning af udlæg af som-
merhusområder har Erhvervsstyrelsen hørt Miljø- og Fødevareministeriet, om
dette er foreneligt med de landskabelige hensyn. Miljø- og Fødevareministeriet
har i den forbindelse gennemført en konkret vurdering af alle arealer. På bag-
grund af Miljø- og Fødevareministeriets sagsbehandling, herunder i visse tilfælde
besigtigelse, er der sket en justering af de ansøgte sommerhusområder af hen-
syn til de landskabelige interesser.
Kommunerne skal i den videre planlægning inddrage hensyn til bl.a. landskabs-
interesserne og i relevant omfang fastlægge, hvorledes der sikres overensstem-
melse mellem planlægningen og varetagelsen af disse hensyn. Påvirkningen på
landskabet skal derfor vurderes nærmere i forbindelse med kommunernes plan-
lægning.
C:\Users\MOI\AppData\Local\cBrain\F2\.tmp\5522445\Sammenfattende redegørelse landsplandirektiv for sommerhusområder_endelig_version 4 12.08.2019 clean.docx
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Høringsvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2077403_0006.png
6
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SOMMERHUSOMRÅDER 2019
DN undrer sig over, at det fremgår, at miljøvurderingerne af katastrofer og ulyk-
ker ikke kan foretages før på et kommunalt niveau, når det samtidigt fremgår,
at 6 områder er truet af oversvømmelse.
Landsplandirektivet indeholder bestemmelser for sommerhusområder og danner
rammerne for eventuelt fremtidige udlæg af sommerhusgrunde. Miljøvurderin-
gen er foretaget på et niveau, som skalamæssigt og ift. detaljeringsgrader vur-
deret at stemme overens med
”skalaen” og detaljeringsgraden
af landsplandi-
rektivet. Det er vurderet, at der først kan gennemføres en vurdering af over-
svømmelsesrisikoen i forbindelse med den fremtidige detailplanlægning, hvor
placeringen af sommerhusgrunde kendes. Hvis vurderingen foretages ud fra
landsplandirektivets detaljeringsgrad, vil vurderingen blive baseret på antagelser
om fremtidig placering af byggeri, og ikke på faktuelle oplysninger.
Vedrørende de kumulative effekter mener DN ikke, at det er i overensstemmelse
med miljøvurderingsloven alene at vurdere arealudlæg på lokal skala i et natio-
nalt perspektiv. Kommunerne har ikke hjemmel til selv at tilpasse områdeaf-
grænsninger eller udpege alternative områder. Vurderingen af mulig tilpasning,
udpegning af alternative arealer, eller vurderingen af de kumulative effekter af
andre statslige udpegninger og justeringer i kystnærhedszonen kan alene ske af
staten på landsplandirektivniveau.
Vurderingen af de kumulative effekter af flere statslige udpegninger og justerin-
ger i kystnærhedszonen bør ske på det statslige planniveau. Miljøvurderingen
konkluderer, at de nye bestemmelser for kystnærhedszonen potentielt kan be-
tyde, at der etableres adskillige nye bebyggelser i de kystnære områder, som
samlet set kan have en væsentlig påvirkning på miljøet.
DN mener, at det under 0-alternativet er uklart, om der alene sammenholdes
med en omplacering af sommerhuse eller om der derudover også ses på miljø-
påvirkningerne af de ca. 1000 nye sommerhuse, som landsplandirektivet plan-
lægger for. Desuden peger DN på, at miljøkonsekvenserne ved omplacering reelt
ikke er vurderet og 0-alternativet reelt ikke beskrevet, herunder at en større del
af de udlagte områder ikke kan bebygges jf. gældende lov.
0-alternativet omfatter den nuværende miljøtilstand, og dermed en situation,
hvor landsplandirektivet ikke vedtages. Der vil hermed ikke ske en tilbageførsel
af ubebyggede sommerhusgrunde samt udlæg af nye sommerhusområder, her-
under udlæg af ekstra sommerhusgrunde uden modgående tilbageførsel.
0-alternativet sammenholdes med den situation, som muliggøres ved vedtagelse
af landsplandirektivet. Det er på den baggrund vurderet, at de nye bestemmel-
ser for kystnærhedszonen potentielt kan betyde, at der etableres adskillige nye
bebyggelser i de kystnære områder, som samlet set kan have en væsentlig på-
virkning på miljøet. Denne påvirkning kan eventuelt undgås ved 0-alternativet.
Samlet set mener DN ikke, at miljøvurderingen lever op til miljøvurderingslovens
krav, og miljøvurderingen forholder sig reelt ikke til de miljømæssige påvirknin-
ger af de beskrevne aktiviteter, som landsplandirektivet forventes at medføre.
C:\Users\MOI\AppData\Local\cBrain\F2\.tmp\5522445\Sammenfattende redegørelse landsplandirektiv for sommerhusområder_endelig_version 4 12.08.2019 clean.docx
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Høringsvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2077403_0007.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SOMMERHUSOMRÅDER 2019
7
Miljørapporten skal indeholde oplysninger, som med rimelighed kan forlanges
under hensyntagen til den aktuelle viden, på hvilket trin i beslutningsforløbet
planen befinder sig, og hvorvidt bestemte forhold vurderes bedre på et andet
trin i det pågældende forløb, jf. miljøvurderingslovens § 12, stk. 2. Landsplandi-
rektivet er udarbejdet på et nationalt trin i planhierarkiet og beslutningsforløbet,
og miljøvurderingen er derfor gennemført på nationalt niveau med udgangs-
punkt i landsplandirektivets indhold og detaljeringsgrad. Geografisk og ska-
lamæssigt omfatter landsplandirektivet hele landet, hvorfor miljøvurderingen er
gennemført med udgangspunkt heri.
Landsplandirektivet indeholder rammerne for fremtidig overførsel af arealer til
sommerhusområde. Den konkrete placering af sommerhusgrunde kendes ikke
på nuværende tidspunkt, hvorfor en eventuel påvirkning heraf først kan vurde-
res i forbindelse med detailplanlægningen af sommerhusområderne. Landsplan-
direktivet udpeger nye sommerhusområder, men en overførsel af de enkelte
områder til sommerhusområde kræver, at der vedtages en lokalplan. Den på-
gældende lokalplan skal vurderes iht. miljøvurderingsloven, og der skal på lokal-
planniveau tages stilling til den konkrete påvirkning.
Det vurderes på den baggrund, at miljøvurderingen af landsplandirektivet er
gennemført i overensstemmelse med miljøvurderingslovens regler.
DN påpeger, at det fremgår af miljøvurderingen, at landsplandirektivet er i over-
ensstemmelse med alle miljømålsætningerne, med undtagelse af risikostyrings-
planerne, hvor det noteres, at der kan være en mulig påvirkning. Det undrer
DN, at der er udpeget en række sommerhusområder inden for områder udpeget
til Grønt Danmarkskort. DN undrer sig desuden over, at grundvandsforhold og
eventuel påvirkning heraf ikke er belyst i miljøvurderingen, og at 6 sommerhus-
områder ligger inden for områder, hvor der er umiddelbar risiko for oversvøm-
melse.
I vurderingen af målsætninger om Grønt Danmarkskort er der taget udgangs-
punkt i, at landsplandirektivet muliggør overførsel af arealer til sommerhusom-
råde inden for områder, som er udpeget til Grønt Danmarkskort, dog ikke områ-
der med særlige naturbeskyttelsesinteresser. Udpegningen til Grønt Danmarks-
kort i kommuneplanen er bindende for kommunalbestyrelsens administration,
når der skal foretages sagsbehandling og træffes afgørelser. Da det er kommu-
nerne der har ret og pligt til at virke for kommuneplanens gennemførelse, her-
under hensynet til udpegningen til Grønt Danmarkskort, kan påvirkningen på
udpegningen først vurderes i forbindelse med kommunernes fremtidige planlæg-
ning.
En detaljeret vurdering af grundvandsforhold og risiko for oversvømmelse skal
gennemføres i forbindelse med detailplanlægningen af sommerhusområderne og
når den konkrete placering af sommerhusgrundene kendes.
DN bemærker, at på trods af, at det konkluderes, at de kumulative effekter af
landsplandirektivet samlet set vurderes at kunne have potentielt væsentlige
virkninger på miljøet, vurderes der samtidig ikke at være behov for en særskilt
overvågning. DN peger på, at de potentielt uheldige konsekvenser netop er pro-
duktet af statslige beslutninger, og DN foreslår derfor, at staten begynder at
C:\Users\MOI\AppData\Local\cBrain\F2\.tmp\5522445\Sammenfattende redegørelse landsplandirektiv for sommerhusområder_endelig_version 4 12.08.2019 clean.docx
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Høringsvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2077403_0008.png
8
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SOMMERHUSOMRÅDER 2019
overvåge miljøkonsekvenserne af de beslutninger, som staten træffer i kystnær-
hedszonen.
Det er i miljøvurderingen vurderet, at de miljømæssige påvirkninger ikke forven-
tes at være så væsentlige, at der er behov for særskilt overvågning. Det vurde-
res at være tilstrækkeligt, at påvirkningerne overvåges i forbindelse med kom-
munernes fremtidige planlægning.
Danmarks Naturfredningsforening Ærø-afdelingen bemærker, at sommerhusom-
råderne ikke må omfatte arealer, der indeholder særlige landskabsinteresser.
Ærø-afdelingen påpeger, at der i visse tilfælde er blevet foretaget en besigti-
gelse af de ansøgte sommerhusområder, og Ærø-afdelingen finder, at der i for-
bindelse med miljøvurderingen som minimum burde have været foretaget en
besigtigelse af det udlagte sommerhusområde ved Vitsø.
I forbindelse med vurderingen af den landskabelige påvirkning af udlæg af som-
merhusområder har Erhvervsstyrelsen hørt Miljø- og Fødevareministeriet, om
dette er foreneligt med de landskabelige hensyn. Miljø- og Fødevareministeriet
har i den forbindelse gennemført en konkret vurdering af alle ansøgte sommer-
husområder. På baggrund af Miljø- og Fødevareministeriets sagsbehandling, her-
under i visse tilfælde besigtigelse, er der sket en justering af de ansøgte som-
merhusområder af hensyn til de landskabelige interesser.
Kommunerne skal i den videre planlægning inddrage hensyn til bl.a. landskabs-
interesserne og i relevant omfang fastlægge, hvorledes der sikres overensstem-
melse mellem planlægningen og varetagelsen af disse hensyn.
4
Alternativer
Der har ikke været undersøgt andre alternativer i forbindelse med udarbejdelsen
af Landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i
kystnærhedszonen.
0-alternativet udgøres af den situation, hvor landsplandirektivet ikke vil blive
vedtaget, og der således ikke vil ske en omplacering af sommerhusområder. Så-
fremt landsplandirektivet ikke træder i kraft, vil de af mulighederne for yderli-
gere bebyggelse i kystnærhedszonen beskrevne miljøpåvirkninger ikke finde
sted.
De væsentligste miljøpåvirkninger identificeret i miljøvurderingen omfatter de
kumulative effekter af flere planlagte ændringer inden for kystnærhedszonen.
Kun den del af de kumulative effekter, som omfatter udlæg og omplacering af
nye sommerhusområder vil kunne undgås, hvis landsplandirektivet ikke træder i
kraft. De øvrige påvirkninger vil kunne imødegås i den efterfølgende kommune-
og lokalplanlægning og gennem den efterfølgende godkendelses- og miljøvurde-
ringsproces.
5
Overvågning
I henhold til § 14 i Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af kon-
krete projekter (VVM) skal myndigheden overvåge de væsentlige
C:\Users\MOI\AppData\Local\cBrain\F2\.tmp\5522445\Sammenfattende redegørelse landsplandirektiv for sommerhusområder_endelig_version 4 12.08.2019 clean.docx
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Høringsvar og høringsnotat for Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra erhvervsministeren
2077403_0009.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SOMMERHUSOMRÅDER 2019
9
miljøpåvirkninger af planens eller programmets gennemførelse. Ved overvågnin-
gen skal det vurderes, om gennemførelse af Landsplandirektiv 2019 for udlæg
og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen medfører de forven-
tede miljøpåvirkninger, som er beskrevet i miljørapporten.
Forslaget til landsplandirektivet vil ikke i sig selv medføre væsentlig indvirkning
på miljøet, men miljøvurderingen viser, at de nye muligheder kan medføre på-
virkninger på miljøet som følge af kumulative effekter, når der udføres flere
planlagte ændringer inden for kystnærhedszonen. Omfanget af påvirkningerne
kan først vurderes endeligt, når landsplandirektivets nye muligheder udmøntes i
mere detaljerede planer.
De miljømæssige påvirkninger, som er påvist i miljøvurderingen, vurderes ikke
at være så væsentlige, at der er behov for særskilt overvågning. Påvirkningerne
vil blive overvåget af kommunerne i forbindelse med de efterfølgende planlæg-
ningsopgaver.
C:\Users\MOI\AppData\Local\cBrain\F2\.tmp\5522445\Sammenfattende redegørelse landsplandirektiv for sommerhusområder_endelig_version 4 12.08.2019 clean.docx