Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2061990_0001.png
SAMLENOTAT
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. maj 2019
14/03843-26
tfe-dep
Indhold
Rådskonklusioner om EU’s digitale dagsorden fra 2020 og frem
............. 2
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning vedrørende respekt for privatlivets fred og beskyttelse af
persondata ved elektronisk kommunikation, KOM (2017) 10 .................. 9
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0002.png
2/26
Rådskonklusioner om
EU’s digitale dagsorden fra 2020 og frem
Nyt notat
1.
Resume
Formandskabet har fremlagt et
udkast til rådskonklusioner om EU’s digi-
tale dagsorden fra 2020 og frem. Konklusionerne ventes drøftet med hen-
blik på vedtagelse på rådsmødet. Rådskonklusionerne har ikke i sig selv
lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser, men udlægger Rå-
dets samlede visioner for videreudviklingen af den digitale dagsorden
navnlig det digitale indre marked - i den kommende institutionelle cyklus
med ny Kommission og et nyt Europa-Parlament.
Rådskonklusionerne forventes at lægge vægt på behovet for en horisontal
tilgang til det digitale indre marked, at understrege behovet for at under-
støtte innovation og udvikling af kunstig intelligens, og at pege på beho-
vet for bedre muligheder for virksomheder for at skalere på tværs af det
indre marked og en styrket europæisk datastrategi.
Regeringen støtter udkastet til rådskonklusioner og herunder en horison-
tal tilgang til det digitale indre marked, fokus på at understøtte innovati-
on samt forbedrede muligheder for skalering på tværs af det indre mar-
ked. Regeringen lægger vægt på, at der kommer et større fokus på at
fremme dataetik, herunder som potentielt konkurrenceparameter for eu-
ropæiske virksomheder.
2.
Baggrund
Rådskonklusionerne skal ses i lyset af arbejdet frem mod at fastlægge de
kommende prioriteter for det digitale indre marked for den kommende
Kommission. Rådskonklusionerne skal derudover ses i lyset af Kommissio-
nens meddelelse ”En
strategi for et digitalt indre marked i EU”
(KOM(2015) 192) fra maj 2015 og Kommissionens meddelelse ”om
midtvejsevalueringen af gennemførelsen af strategien for det digitale in-
dre marked
et forbundet digitalt indre marked for alle”
(KOM(2017)
228) fra maj 2017.
Rådskonklusionerne vedtages med enstemmighed og udlægger således
Rådsformationens samlede visioner for EU’s digitale dagsorden
fra 2020
herunder det digitale indre marked.
3.
Formål og indhold
Rådskonklusionerne er Rådets visioner for Kommissionens videreudvikling
af det digitale indre marked. Konklusionerne indeholder den overordnede
ambition at sikre en konkurrencedygtig og innovativ europæisk digital øko-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0003.png
3/26
nomi, der er præget af tillid og sikkerhed, og hvor hele økonomien og sam-
fundet får gavn af den digitale transformation.
Udkastet til rådskonklusioner fokuserer på en bred række indsatser og
anbefalinger, herunder kan fremhæves:
at tilgangen til videreudviklingen af det digitale indre marked skal
være holistisk, herunder skal der være fokus på at undgå fragmen-
tering på det indre marked ved at sikre simple, gennemsigtige og
sammenhængende regler;
at der er et stort vækstpotentiale i udviklingen af kunstig intelli-
gens og andre nye teknologier, samt at de kan bidrage til at løse
centrale samfundsmæssige udfordringer, hvorfor der er behov for
europæisk politik, der understøtter innovation og udviklingen af
etisk og ansvarlig kunstig intelligens;
at Kommissionen og medlemsstaterne skal styrke europæiske
virksomheders muligheder for at skalere på tværs af det indre
marked, bl.a. med henblik på at hjælpe innovative mindre virk-
somheder til at vokse og gøre de digitale virksomheder konkur-
rencedygtige på globalt plan;
at den europæiske dataøkonomi skal fremmes gennem en styrket
europæisk datastrategi, herunder skal der udvikles sammenhæn-
gende europæiske rammer for frivillig deling og genbrug af data;
at der er et behov for at sikre den nødvendige infrastruktur, herun-
der 5G-netværk;
at EU’s cybersecurity kapacitet skal styrkes bl.a. med henblik på
at kunne beskytte Europas digitale infrastruktur og strategiske au-
tonomi;
at der er behov for at fremme digitale kompetencer og adressere
kompetencekløften, hvortil det anbefales, at der initieres tiltag for
deling af bedste praksis.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0004.png
4/26
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkono-
miske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv administrative konsekvenser for
erhvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Et udkast til rådskonklusionerne har været sendt i høring i EU-
specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med
frist for bemærkninger den fredag den 10. maj 2019. Der er indkommet
høringssvar fra Kommunernes Landsforening (KL), Dansk Erhverv, Dan-
ske Rederier og Finans Danmark. De indkomne bemærkninger sammen-
fattes nedenfor.
KL
ser gode takter i formandsskabets udkast til rådskonklusioner og be-
mærke, at man i organisationen i lighed med Rådet ser frem til den kom-
mende udrulning af 5G og følger de konkrete muligheder dette giver.
KL
vil dog opfordre til, at 5G-udrulningen suppleres af undersøgelser af de
sundhedsmæssige risici, da man oplever, at den manglende klarhed på
området giver usikkerhed hos borgerne.
KL
støtter ligeledes op om Rådets understregning af behovet for at over-
vinde ulighed i adgang til digital infrastruktur og arbejde for at sikre alle
borgere og virksomheder adgang til tidssvarende digitale services uanset
geografisk placering. I den forbindelse opfordrer man Kommissionen til
en fleksibel fortolkning af statsstøttereglerne til udrulning af digital infra-
struktur, sådan at myndighederne har mulighed for at understøtte adgan-
gen til digital infrastruktur, hvor markedet ikke formår at levere.
Dansk Erhverv
ser det som positivt, at Rådet i sit udkast til rådskonklu-
sioner sætter fokus på fremtiden for et digitalt Europe efter 2020. Her
understreger man, at digitalisering og brug af data øger konkurrenceevnen
og produktiviteten og giver bedre velfærd, større tryghed og flere valgmu-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
5/26
ligheder for forbrugere. Det gælder inden for servicesektoren, men også i
fremstillingsindustrien og bl.a. på sundhedsområdet. Danmark er et af de
mest digitaliserede lande i verden, hvilket giver et godt udgangspunkt for
at udnytte mulighederne og sørge for, at erhvervslivet bliver førende i den
digitale revolution.
Dansk Erhverv
støtter derfor op om, at man på EU-niveau arbejder for at
håndtere udfordringer og muligheder forbundet med digitaliseringen og
udviklingen af den digitale økonomi, herunder at skabe de bedste mulig-
heder for innovation og vækst, sikre fair og lige konkurrence for virk-
somheder på det indre marked og ift. tredjelande samt investere i forsk-
ning og digitale evner. I forlængelse heraf bemærkes det, at det digitale
indre marked i
Dansk Erhvervs
optik bør anses som en integreret del af
det indre marked for varer, tjenesteydelser, personer og kapital.
Dansk Erhverv
mener, at man i fællesskab i EU skal forberede sig på de
ændringer, udvikling af dataøkonomien medfører. Det mener man skal
ske via etableringen og den fortsatte udvikling af det digitale indre mar-
ked. Konkret er man af den opfattelse, at det skal vurderes, om eksiste-
rende lovgivning passer til den nye digitale virkelighed, samtidig med at
ny lovgivning skal være teknologineutral, så der ikke sættes en stopper
for væksten og innovative virksomheder, og der sikres lige konkurrence-
vilkår. Udvikling af dataøkonomien skal endvidere ske med øje for de
sikkerhedsmæssige, etiske og konkurrencemæssige udfordringer, der føl-
ger med de nye muligheder.
Som led i videreudviklingen af den digitale økonomi mener
Dansk Er-
hverv,
at man bør opskalere teknologier ud fra et princip om teknologi-
neutralitet. Derfor støtter man ikke, at der på EU-niveau identificeres så-
kaldte nøgleteknologier, som får særlig prioritet. Derudover mener man,
at digital beskatning bør ske i regi af WTO samt fokus på effektiv hånd-
hævelse og implementering bør fastholdes. Endelig understreger man
behovet for, at der på EU-niveau investeres i kunstig intelligens og lægger
vægt på, at EU-landenes regulering fremmer udrulning af 5G.
Danske Rederier
er glade for, at Europa-Kommissionen med udkastet til
rådskonklusion om EU’s digitale indre marked understreger digitalisering
som en væsentlig faktor for fremtiden, især set i forhold til virksomheder-
nes konkurrenceevne og værdiskabelse, cybersikkerhed og grøn omstil-
ling. Overordnet set er det for
Danske Rederier
en prioritet, at der er
fokus på forskning inden for området, og det er først og fremmest udvik-
lingen af nye digitale løsninger, der kan hjælpe på disse områder.
Danske Rederier
mener, at grænseoverskridende innovation og handel,
fokus på centrale teknologier samt digitalisering i den globale handel bør
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
6/26
have prioritet. Konkret mener man, at der skal investeres i sektorspecifik
forskning inden for digitale løsninger for skibsfarten, og nye teknologier
skal hjælpes frem og ikke bremses af uhensigtsmæssig lovgivning og an-
dre tiltag. Derimod kan den rette regulering, samt anbefalinger og videns-
deling, være med til at fremme Danmarks og Europas position som digi-
talt kraftcenter.
Danske Rederier
vurderer, at den globale konkurrence inden for handel
og skibsfart vil spidse til på det digitale område. Handel og skibsfart er
globale erhverv, der ikke kan ses isoleret i forhold til det indre marked,
men som i højere grad er påvirket af globale tendenser. Konkurrencen
kommer i fremtiden til at blive en kamp om, hvem der leverer de mest
effektive, brugervenlige og transparente løsninger, og hvis de danske (og
europæiske) virksomheders stærke position på verdensmarkedet skal fast-
holdes og forbedres, kræver det, at vi er foran
og ikke bag
vores kon-
kurrenter fra de øvrige kontinenter, hvor man er langt fremme med denne
dagsorden.
Derudover støtter
Danske Rederier
rådskonklusionernes fokus på cyber-
sikkerhed, da man mener, at indsatsen på cybersikkerhedsområdet skal
styrkes, uden at det går ud over virksomhedernes behov for fortrolighed
og evne til at handle og skabe værdi. Man understreger, at truslen ikke er
den samme for alle brancher og at der bør arbejdes med sektorspecifikke
indsatser.
Danske Rederier
mener, at digitale løsninger er en uomgængelig del af
svaret på klima og miljøudfordringerne. Derfor skal der investeres i
forskning i digitalisering som værktøj til automatisering, grøn omstilling
og effektivisering i værdikæder.
Finans Danmark
støtter op om udkastet til rådskonklusioner. Man me-
ner, at særligt fokusset på cybersikkerhed, den digitale forbruger samt
finech og innovation er vigtigt.
Finans Danmark
understreger, at cybertrusler er grænseoverskridende,
hvorfor man ønsker et stærkt europæisk værn mod cyberkriminalitet og
dermed fortsætter samarbejdet i ENISA (European Union Agency for
Network and Information Security).
Finans Danmark
ønsker derudover,
at Danmark aktivt arbejder for en EU-certificering i forhold til cybersik-
kerhed af produkter (IoT
Internet of Things), der er koblet til internettet.
Endvidere bør der indføres en europæisk mærkningsordning på samme
måde, som fødevarer har mærkningsordninger, bør det også være muligt
at få et it-sikkerhedsmærke.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0007.png
7/26
Finans Danmark
er enig i, at der er et problem med tabte skatteindtægter
fra store digitale virksomheder i Europa. Der er imidlertid væsentlige ud-
fordringer med den foreslåede model, som primært går ud på at fravige
det grundlæggende princip om, at al beskatning skal baseres på nettoind-
tægter og ikke bruttoindtægter. Ideelt set ville vi foretrække en ensidig
tilgang via OECD, hvor der i øjeblikket arbejdes på at udvikle modeller,
der vil behandle disse spørgsmål under BEPS-handlingsplanens aktion og
håndtering af den digitale økonomis skattemæssige udfordringer.
Finans Danmark
er positivt indstillet over for EU-kommissionens gene-
relle ambitioner om at styrke anvendelse af nye digitale teknologier samt
at styrke teknologianvendelsen hos SMV’er, scale-ups
og start-ups. I for-
hold til udviklingen og udbredelsen af kunstig intelligens er det vigtigt, at
man på EU-niveau får etableret en balanceret tilgang til kunstig intelli-
gens. På den ene side skal borgernes bekymringer i forhold til fx misbrug
of personlige data og manglende viden og gennemsigtighed i forhold til
konkrete løsninger tilgodeses. På den anden side skal der fastlægges nogle
rammer, som fortsat vil give plads til innovation og udvikling til gavn for
den overordnede ambition om, at EU opnår en førende position inden for
kunstig intelligens.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet til rådskonklusioner har været drøftet i rådsarbejdsgruppen for it
og telekommunikation. Der er generelt opbakning blandt medlemsstaterne
til rådskonklusionerne, idet de understregede væsentligheden af at vedta-
ge rådskonklusioner for
EU’s digitale dagsorden
på nuværende tidspunkt
med henblik på at udstikke retning for en ny Kommission. Vægtningen og
retningen af enkelte emner varierer blandt medlemsstaterne, men der er
generel opbakning til de større linjer, herunder de ovenfor fremhævede
indsatser og anbefalinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet udkastet til rådskonklusioner om videreud-
viklingen af EU’s digitale dagsorden.
Regeringen arbejder for, at det digitale indre marked kendetegnes ved åben-
hed over for digital innovation og konkurrence, hvorved der bør være fokus
på at sikre lave adgangsbarrierer for nye digitale virksomheder, samt på at
undgå protektionistiske tiltag. Endvidere bør det sikres, at der ikke indføres
unødige byrder for erhvervslivet eller det offentlige i forbindelse med be-
stræbelserne på at fremme det digitale indre marked.
Regeringen støtter, at der i videreudviklingen af det digitale indre marked
fokuseres på en holistisk tilgang, hvor barrierer fjernes, kompleksiteten
mindskes og hidtidig silotænkning mellem eksempelvis markederne for
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0008.png
8/26
varer og tjenesteydelser eller det digitale og det ’klassiske’ indre marked
nedbrydes. Regeringen lægger derfor vægt på, at der sikres juridisk klar-
hed og generel sammenhæng på tværs af lovforslag på det digitale områ-
de.
Regeringen hilser særligt konklusionernes fokus på at gøre det lettere for de
mindre digitale virksomheder at skalere deres forretning i EU velkomment.
Regeringen mener endvidere, at der bør sættes fokus på at skabe gode mu-
ligheder for nye digitale forretningsmodeller. I den sammenhæng ser rege-
ringen positivt på konklusionernes fokus på at fremme innovation og udvik-
ling af de nye teknologier blandt europæiske virksomheder.
Regeringen støtter konklusionernes fokus på at fremme den europæiske
dataøkonomi, idet regeringen arbejder for en bredere anvendelse af data
med henblik på at kunne udnytte det digitale indre markeds fulde potenti-
ale. Regeringen lægger i den forbindelse vægt på et større fokus på at
fremme dataetik på europæisk niveau i forlængelse af regeringens natio-
nale dataetiske initiativer, der har til formål at sikre, at borgerne kan have
tillid til den digitale økonomi, samtidig med at danske virksomheder kan
opnå en konkurrencefordel på det europæiske og globale marked.
Regeringen arbejder desuden for at fremme digitaliseringsklar og frem-
tidssikret lovgivning på EU-plan, så EU-reguleringen svarer til den digita-
le virkelighed, muliggør brugervenlige digitale offentlige løsninger og
fremmer innovation og nye forretningsmodeller.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0009.png
9/26
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning vedrørende respekt for privatlivets fred og beskyttelse af per-
sondata ved elektronisk kommunikation, KOM (2017) 10
Revideret notat. Ændringer er markeret med fed + kursiv skrift.
1.
Resumé
Kommissionen har den 10. januar 2017 fremsat forslag til revision af e-
databeskyttelsesdirektivet (2002/58/EF). Formålet med forslaget er at opda-
tere reglerne i forhold til den teknologiske og markedsmæssige udvikling
samt tilpasse regelsættet til de generelle regler i databeskyttelsesforordnin-
gen, som finder anvendelse fra maj 2018.
De væsentligste ændringer vedrører udvidelsen af reglerne til at gælde ud-
bydere af såkaldte Over-The-Top-tjenester (OTT-tjenester) og reglerne om
behandling af elektronisk kommunikationsdata, hvor der bl.a. åbnes for
flere muligheder for brug af data. Beskyttelsen af brugerens terminaludstyr
(”cookie-reglen”) videreføres, men lempes fsva. dataindsamling til statistik,
og åbner op for muligheden for samtykke via software-indstillinger. Den
særlige pligt for teleselskaber til at underrette om brud på datasikkerheden
ophæves. Det foreslås, at tilsynet med forordningen skal varetages af sam-
me myndighed, som er ansvarlig for at føre tilsyn med den generelle databe-
skyttelsesforordning.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget
kan have erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske virksomheder, både
i form af lettelser og byrder.
Regeringen støtter overordnet formålet med en revision af det gældende
regelsæt i e-databeskyttelsesdirektivet, men lægger vægt på, at reglerne ikke
overlapper med eksisterende lovgivning, f.eks. den generelle databeskyttel-
sesforordning. Regeringen finder det vigtigt at sikre en balanceret tilgang
på dette område, der både tilgodeser privatlivsbeskyttelse og den digitale
tillid uden samtidig at begrænse mulighederne for innovation og udnyttelse
af nye teknologier, der kan skabe fortsat digital vækst.
Regeringen støtter ligeledes Kommissionens forslag vedrørende uanmodet
kommunikation, men lægger dog vægt på, at muligheden for nationale ord-
ninger på området opretholdes. Regeringen lægger desuden vægt på, at
abonnenter fortsat kan indgå i offentligt tilgængelige abonnentfortegnelser
på en måde, hvor forbrugerne let og omkostningseffektivt kan tage stilling
til, hvorvidt deres data skal indgå.
Forslaget til revision af de gældende regelsæt har fået en overvejende posi-
tiv modtagelse i Rådet. Flere medlemsstater har dog udtrykt bekymring for
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0010.png
10/26
forslaget i forhold til potentielt negative konsekvenser for virksomheder og
den digitale vækst samt mulige overlap med reglerne i den generelle data-
beskyttelsesforordning.
Forslaget er sat på dagsordenen for telerådsmødet den
7. juni 2019
til
fremskridtsrapport uden en politisk drøftelse.
2.
Baggrund
Den 10. januar 2017 fremsatte Kommissionen forslag til ny forordning ved-
rørende respekt for privatlivets fred og beskyttelse af persondata ved elek-
tronisk kommunikation
1
. Forslaget fremsættes som opfølgning på Kommis-
sionens meddelelse ”En strategi for et digitalt indre marked i EU”
2
fra maj
2015, som udstikker Kommissionens strategi for at styrke det digitale indre
marked. Et centralt element i strategien er tiltag, der skal styrke tillid og
sikkerhed i digitale tjenester og håndteringen af persondata. I den forbindel-
se annoncerede Kommissionen en revision af det europæiske regelsæt for e-
databeskyttelse som opfølgning på vedtagelsen af den generelle databeskyt-
telsesforordning
3
(GDPR) i foråret 2016.
Kommissionens forslag er et oplæg til revision af det eksisterende regelsæt i
e-databeskyttelsesdirektivet
4
, som senest blev opdateret i 2009
5
. Direktivet
indeholder særregler for elektronisk kommunikation i forhold til de generel-
le databeskyttelsesregler
6
, som blev erstattet af den nye generelle databe-
skyttelsesforordning, der fandt anvendelse fra maj 2018.
Forud for fremsættelsen af forslaget har Kommissionen i foråret 2016 bl.a.
afholdt en bred offentlig høring vedrørende det eksisterende regelsæt og
været i dialog med relevante interessenter. Regeringen afgav høringssvar til
Kommissionen i juli 2016. Kommissionen har endvidere inden for rammer-
ne af den europæiske strategi for ”Bedre Regulering” udført en såkaldt RE-
FIT-evaluering af det gældende direktiv med henblik på at vurdere reglernes
fortsatte relevans. Det er på baggrund heraf Kommissionens samlede kon-
klusion, at reglerne i det gældende direktiv fortsat er relevante, og at der
stadig er behov for særregler om privatlivs- og persondatabeskyttelse ved
elektronisk kommunikation.
Forslaget er fremsat med hjemmel i både artikel 16 om retten til beskyttelse
af personoplysninger og artikel 114 om harmonisering af medlemsstaternes
1
KOM (2017) 10
KOM (2015) 192
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske perso-
ner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse)
4
Direktiv 2002/58/EF
5
Direktiv 2009/136/EU
6
Direktiv 95/46/EF
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0011.png
11/26
lovgivninger vedr. det indre markeds funktion i Traktaten om den Europæi-
ske Unions funktion (TEUF)
7
og skal behandles efter den almindelige lov-
givningsprocedure i TEUF artikel 294.
Ifølge forslaget skulle det nye regelsæt have fundet anvendelse fra den 25.
maj 2018
det vil sige samtidig med den generelle databeskyttelsesforord-
ning.
3.
Formål og indhold
Med forslaget lægger Kommissionen op til en revision af de gældende reg-
ler i e-databeskyttelsesdirektivet, hvor de grundlæggende elementer videre-
føres. Med revisionen ønsker Kommissionen at opnå et højt niveau af pri-
vatlivsbeskyttelse for brugere af elektroniske kommunikationstjenester og
lige vilkår for alle markedsaktører. Dette søges bl.a. opnået ved at:
opdatere reglerne i forhold til den teknologiske og markedsmæssige
udvikling;
tilpasse regelsættet til de generelle regler i databeskyttelsesforord-
ningen; og
yderligere harmonisere reglerne på tværs af medlemsstaterne.
Den yderligere harmonisering søges særligt opnået ved at erstatte det gæl-
dende e-databeskyttelsesdirektiv med en forordning, der vil gælde umiddel-
bart i alle medlemsstater, og som derved vil medvirke til ens vilkår for både
forbrugere og for virksomheder.
I det følgende gennemgås de centrale elementer i Kommissionens forslag.
Tilpasning af reglerne til nye virksomheder på markedet
For at opdatere reglerne i lyset af den teknologiske og markedsmæssige
udvikling lægger Kommissionen bl.a. op til at lade forordningen omfatte
nye virksomheder på markedet for elektroniske kommunikationstjenester,
der ellers hidtil har været præget af de traditionelle teleselskaber. Nye digita-
le internetbaserede kommunikationstjenester, de såkaldte Over-The-Top-
tjenester (OTT-tjenester), som f.eks. WhatsApp, Facebook Messenger, Sky-
pe, Gmail og iMessage, vil blive omfattet af reglerne i det omfang, der sker
behandling af elektronisk kommunikationsdata. En tilsvarende udvidelse af
anvendelsesområdet er foreslået i Kommissionens forslag til det europæiske
kodeks for elektronisk kommunikation
8
, der indeholder en revision af EU-
regelsættet på teleområdet. Forslaget i nærværende forordning betyder, at
sådanne kommunikationstjenester fremover vil være underlagt samme krav
til fortrolighed og behandling af data samt pligt til at sikre en række ret-
tigheder for brugerne af de elektroniske kommunikationstjenester.
7
8
2012/C 326/01(TEUF)
KOM (2016) 590
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
12/26
Forenkling af reglerne om virksomhedernes indberetningspligt
Med Kommissionens forslag ophæves de gældende regler i e-
databeskyttelses-direktivet om, at brud på persondatasikkerheden, der sker
som led i et udbud af en offentlig elektronisk kommunikationstjeneste, skal
indberettes til tilsynsmyndig-heden under iagttagelse af særlige formkrav.
Fremover vil sådanne brud på persondatasikkerheden skulle indberettes
efterreglerne i den generelle databeskyttelsesforordning.
Tilsynsmyndighed
En nyskabelse i forslaget omhandler tilsynsstrukturen, der søges ensrettet på
tværs af medlemsstaterne. Kommissionen lægger med forslaget op til, at det
skal være den (eller de) samme uafhængige nationale tilsynsmyndighed(er),
der er ansvarlig for at føre tilsyn med den generelle databeskyttelsesforord-
ning, som også skal være ansvarlig for at føre tilsyn med nærværende for-
ordning.
I Danmark vil det derfor være Datatilsynet, som efter forslaget vil skulle
føre tilsyn med reglerne i den kommende forordning.
Forslaget ændrer således reglerne i det gældende direktiv, hvorefter det er
overladt til den enkelte medlemsstat at træffe beslutning om, hvilken eller
hvilke myndigheder, der skal varetage tilsynet med regelsættet. For Dan-
marks vedkommende varetages tilsynet i dag af Erhvervsstyrelsen, der er
uafhængig myndighed på teleområdet, bortset fra reglerne om abonnentfor-
tegnelser og uanmodet kommunikation (spam), hvor tilsynet varetages af
hhv. Energistyrelsen og Forbrugerombudsmanden.
I forslaget henvises endvidere til, at Det Europæiske Databeskyttelsesråd,
der etableres på baggrund af den generelle databeskyttelsesforordning, også
tildeles kompetencen til at sikre en ensartet anvendelse af den nye forord-
ning.
Sikre fortroligheden ved elektronisk kommunikation
Kommissionens forslag har samme formål og sigte som det eksisterende
regelsæt, nemlig at beskytte brugerens privatliv og personlige data ved elek-
tronisk kommunikation samt at sikre den frie udveksling af elektronisk
kommunikationsdata og -tjenesteydelser i EU. Kommissionen fastholder et
stærkt fokus på at sikre fortroligheden ved elektronisk kommunikation, her-
under udstrækningen af privatlivsbeskyttelsen til brugerens terminaludstyr
(f.eks. computer, tablet, mobiltelefon), der giver adgang til data om bruge-
rens færden i den digitale verden.
Kommissionen viderefører principperne i e-databeskyttelsesdirektivet om
fortrolighed i forbindelse med elektronisk kommunikation, der omfatter et
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
13/26
overordnet forbud mod enhver behandling af kommunikationsdata, ved
f.eks. aflytning, aflæsning, lagring, overvågning eller scanning af samtaler,
e-mails og tekstbeskeder m.m., af andre end slutbrugerne.
Regler for databehandling i forbindelse med elektronisk kommunikation
Forslaget indeholder i tråd med det gældende direktiv dog en række speci-
fikke regler om, hvornår behandling af elektronisk kommunikationsdata
alligevel er tilladt, herunder regler om behandling på grundlag af samtykke
fra brugeren.
Elektronisk kommunikationsdata omfatter ifølge forslaget både indholdsda-
ta (f.eks. tekstbeskeder, talebeskeder, video, billeder, lyd m.m.) samt me-
tadata (f.eks. information om tidspunkt, varighed, adressater og lokaliserin-
gen af et opkald samt informationer om opkobling til internettet og besøg på
hjemmesider).
Ifølge Kommissionens forslag er behandling af elektronisk kommunikati-
onsdata, dvs. både indholds- og metadata, umiddelbart tilladt som led i selve
transmissionen af den elektroniske kommunikation (opkoblingen og fast-
holdelsen til tele- eller internettet), som led i sikkerhedsforanstaltninger
(f.eks. sikkerhedsbrud eller for at undgå svig og misbrug), eller fejlretning
(f.eks. i netværket). Behandling af elektronisk metadata er endvidere tilladt,
hvis det er nødvendigt for opfyldelsen af kvalitetskrav eller til brug for fak-
turering.
Behandling af elektronisk kommunikationsdata er herudover alene tilladt,
hvis brugeren af den elektroniske kommunikationstjeneste har givet sit sam-
tykke til, at data behandles til nærmere bestemte formål, og formålet ikke
kan opnås ved brug af anonymiserede data. Brugerne skal hvert halve år af
udbyderne påmindes om muligheden for at trække samtykket tilbage.
Kommissionens forslag vil indebære, at traditionelle teleselskaber får øgede
muligheder for at behandle metadata, herunder lokationsdata, til brug for
levering af forskellige ydelser til deres kunder.
Al elektronisk kommunikationsdata vil som i dag skulle anonymiseres eller
slettes, når de ikke længere er nødvendige for leveringen af den elektroniske
kommunikationstjeneste, medmindre opbevaring er nødvendig af fakture-
ringsmæssige eller sikkerhedsmæssige årsager o.lign., eller der er givet sam-
tykke.
Beskyttelse af brugerens terminaludstyr
Kommissionens forslag omfatter også beskyttelse af oplysninger lagret i
slutbrugerens terminaludstyr (dvs. computer, tablet, mobiltelefon m.m.), og
dermed viderefører Kommissionen den såkaldte ”cookie-regel” fra det gæl-
dende direktiv i en ændret udgave. Reglen er fortsat møntet på alle, der in-
teragerer med brugeres terminaludstyr via offentligt tilgængelige netværk
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0014.png
14/26
(f.eks. brugere på internettet), og er ikke begrænset til udbydere af elektroni-
ske kommunikationstjenester.
Adgang til og brug af data fra en brugers terminaludstyr vil fortsat som ud-
gangspunkt være betinget af brugerens samtykke. Hertil gælder dog i tråd
med det gældende direktiv undtagelser for behandling af terminaldata, hvor
behandlingen ikke vurderes at udgøre en risiko for privatlivsbeskyttelsen,
idet behandlingen alene sker for at sikre brugerens forbindelse, eller som er
nødvendig for leveringen af en tjeneste, som brugeren udtrykkeligt har bedt
om. Kommissionen tilføjer endnu en undtagelse, hvor cookies og andre me-
toder til brug for statistik for udbyderen af en informationssamfundstjeneste
(f.eks. en hjemmesideejer) vil kunne anvendes uden brugerens samtykke.
I relation til samtykke ved indsamling af data fra brugerens terminaludstyr
åbner Kommissionen for, at samtykke kan indhentes ved brug af privatlivs-
indstillinger i forbindelse med installering af software, der muliggør elek-
tronisk kommunikation (som f.eks. en internet-browser), i det omfang dette
er teknisk muligt. Der er tale om en nyskabelse i forhold til det gældende
direktiv, der dog nævner muligheden i betragtningerne. For at understøtte
dette, foreslår Kommissionen, at producenterne af software til elektroniske
kommunikationstjenester forpligtes til at tilbyde løsninger, der blokerer for
adgang til brugerens terminaludstyr samt sikrer, at brugeren tager stilling til
sine privatlivs-indstillinger ved installeringen af softwaren.
En bredere beskyttelse af brugeren online
Ud over reglerne om cookies o.l. teknologier foreslår Kommissionen regler
for indsamling af data, der udsendes fra brugerens terminaludstyr, når udsty-
ret forbindes til internettet eller andre elektroniske enheder. Det kan være
data, der udsendes i forbindelse med telefoners kontakt til Wi-Fi-net. Så-
danne data kan indsamles uden samtykke fra brugeren, enten når det er nød-
vendigt for at sikre opkoblingen til nettet, eller, hvis der er tale om person-
data, når der er givet fyldestgørende information herom efter de generelle
databeskyttelsesregler, herunder information om muligheder for at begrænse
indsamlingen af data. Denne bestemmelse er bl.a. relevant for løsninger, der
bruges til trafiktælling eller andre smart city-løsninger.
Øvrige bestemmelser
Særlige brugerrettigheder
De gældende bestemmelser om bl.a. visning af det kaldende A-nummer, når
man ringer op, samt mulighed for blokering af indkomne opkald er i vidt
omfang videreført i forslaget. Formålet med disse bestemmelser er bl.a. at
sikre, at der kan foretages anonyme opkald til diverse hjælperådgivningslin-
jer samt blokeres for modtagelse af visse typer af opkald.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0015.png
15/26
Forslaget indeholder nye krav til udbydere af offentligt tilgængelige databa-
ser, herunder abonnentfortegnelser som f.eks. Krak eller De Gule Sider.
Udbyderne af sådanne abonnentfortegnelser skal herefter bl.a. indhente
samtykke fra slutbrugere, der er fysiske personer, til at inkludere pågælden-
des persondata i abonnentfortegnelsen. Ifølge forslaget skal juridiske perso-
ner også have mulighed for at frasige sig, at data, der relaterer sig til dem,
inkluderes i en abonnentfortegnelse.
Regler om uanmodet kommunikation (”spam”)
I forslaget lægges der endvidere op til at gøre forbuddet imod uanmodet
kommunikation (spam) teknologineutralt, så forbuddet gælder alle elektro-
niske kommunikationsformer, der henvender sig til en eller flere identifice-
rede eller identificerbare personer, herunder e-mail, sms, telefonopkald eller
anden målrettet annoncering. Ifølge forslaget kan medlemsstaterne vælge en
løsning, der giver brugerne mulighed for at gøre indsigelser mod direkte
markedsføring, der sker via taleopkald, ved f.eks. at lade sig registrere på en
”do-not-call”-liste.
Forslaget indebærer desuden, at det kaldende telefon-
nummer skal vises ved ethvert markedsføringsopkald, eller at der alternativt
skal anvendes et særligt præfiks, der angiver, at der er tale om et markedsfø-
ringsopkald.
Klageadgang, ansvar og sanktioner
Med henvisning til databeskyttelsesforordningens bestemmelser giver for-
slaget slutbrugerne mulighed for at opnå kompensation
for materiel eller
immateriel skade
ved manglende efterlevelse af forordningen. Herudover
indføres der med forslaget udførlige regler om sanktioner, der i visse tilfæl-
de kan medføre en bøde på op til 20 mio. euro eller, hvis det drejer sig om
en virksomhed, op til fire procent af den globale omsætning.
Gennemførelsesforanstaltninger og delegerede retsakter
Efter forslaget tillægges Kommissionen beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter. Dette kan ske med henblik på at fastsætte hvilke oplysninger, der
skal fremgå samt procedurerne for tilvejebringelsen af standardiserede iko-
ner til notifikation af brugere om indsamling af oplysninger, der udsendes af
terminaludstyr (f.eks. Wi-Fi tracking). Kommissionen bemyndiges desuden
til at udstede gennemførelsesforanstaltninger, der specificerer telefonnum-
merpræfiks, som skal identificere et markedsføringsopkald over for bruger-
ne
9
.
Anvendelsesdato
9
I seneste kompromistekst af 5. december 2017 (doc 15333/17) fra det tidligere estiske formandskab, er be-
stemmelse herom (art. 16, stk. 7) dog foreslået slettet.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0016.png
16/26
I forslaget var der oprindeligt lagt op til, at forordningen skulle få virkning
fra 25. maj 2018, hvor også den generelle databeskyttelsesforordning fik
virkning. En ny anvendelsesdato er endnu ikke fastsat.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF art. 294 medlovgiver.
Forslaget er behandlet i LIBE-udvalget, som med et meget tæt afstemnings-
resultat (31 for og 25 imod) vedtog sin betænkning den 19. oktober 2017.
Den 26. oktober 2017 stemte Europa-Parlamentet deres forhandlingsmandat
igennem med 318 stemmer for og 280 imod.
Blandt de væsentligste elementer i Europa-Parlamentets betænkning er et
forbud mod såkaldte ”cookie-walls”. En ”cookie-wall” indebærer, at en bru-
ger ikke kan få adgang til f.eks. en hjemmeside, uden at give samtykke til, at
brugerens data må anvendes af hjemmesiden. Endvidere er der i betænk-
ningen vedtaget et forslag om, at software-indstillinger
f.eks. indstillinger-
ne i en internet-browser
som udgangspunkt skal være indstillet, så de for-
hindrer brug af cookies el.lign., der ikke er teknisk nødvendige (såkaldt pri-
vacy-by-default).
5.
Nærhedsprincippet
Der er tale om revision af en eksisterende retsakt og Kommissionen fokuse-
rer således i sin vurdering af nærhedsprincippet på reglernes begrundelse i
grundlæggende rettigheder og det fortsatte behov for fælles regler for at
sikre et højt niveau af sikkerhed og digital tillid i EU, og derved grundlaget
for det digitale indre marked.
Kommissionen har anført, at respekt for kommunikation er en grundlæg-
gende rettighed, som er anerkendt i den Europæiske Unions Charter og også
reflekteret i de fleste medlemsstaters forfatninger. Med henvisning til, at
indholdet af elektronisk kommunikation kan afsløre meget følsomme og
personlige oplysninger om de personer, der er involveret i kommunikatio-
nen, herunder følsomme data fra terminaludstyr, fastslår Kommissionen
beskyttelseshensynet bag reglerne. Kommissionen understreger behovet for
fælles regler for at sikre et ensartet beskyttelsesniveau i EU, der ifølge
Kommissionen også er nødvendigt for at hindre begrænsninger for grænse-
overskridende strømme af data mellem medlemsstaterne. Endvidere anfører
Kommissionen, at det er nødvendigt at sikre konsistens og sammenhæng
mellem reglerne for databeskyttelse i elektronisk kommunikation og regler-
ne i databeskyttelsesforordningen.
Kommissionen anfører videre, at den teknologiske udvikling har styrket
behovet for handling på EU-plan. EU´s ambitioner om et digitalt indre mar-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0017.png
17/26
keder er afhængig af, hvor effektivt EU nedbringer nationale siloer og barri-
erer. Hertil kommer, at internettet og digitale teknologier rækker ud over
medlemsstaternes grænser, hvorfor Kommissionen anfører, at medlemssta-
terne ikke effektivt selv kan løse problemerne i den nuværende situation.
Kommissionen vurderer endelig, at det er nødvendigt at sikre ens konkur-
rencevilkår for alle tjenesteudbydere samt sikre en ensartet beskyttelse af
slutbrugere på EU-plan.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at en manglende ensartet udform-
ning og anvendelse af databeskyttelsesregler på tværs af medlemsstaterne
skaber visse vanskeligheder navnlig for private virksomheder, der driver
virksomhed i flere medlemsstater. Det er på den baggrund regeringens vur-
dering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det be-
mærkes i den forbindelse, at det gældende e-databeskyttelsesdirektiv bl.a.
har til formål at sikre indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivnin-
ger med henblik på at fjerne hindringer for udveksling af elektronisk kom-
munikationsdata i EU.
6.
Gældende dansk ret
Forslaget berører følgende dansk lovgivning:
Lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 128 af 7. februar 2014 (teleloven)
Markedsføringsloven, jf. lov nr. 426 af 3. maj 2017
Bekendtgørelse af lov om Det Centrale Personregister, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 646 af 2. juni 2017
Samt bekendtgørelser udstedt i medfør af denne lovgivning, herunder:
Bekendtgørelse nr. 715 af 23. juni 2011 om udbud af elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (Udbudsbekendtgørelsen)
Bekendtgørelse nr. 1148 af 9. december 2011 om krav til information og
samtykke ved lagring af eller adgang til oplysninger i slutbrugeres ter-
minaludstyr (Cookiebekendtgørelsen)
Bekendtgørelse nr. 462 af 23. maj 2016 om persondatasikkerhed i for-
bindelse med udbud af offentlige elektroniske kommunikationstjenester
Bekendtgørelse nr. 435 af 9. maj 2011 om nummeroplysningsdatabaser.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det følger af EUF-traktatens artikel 288, at en forordning er almengyldig,
og at den binder i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlems-
stat. Forordningsforslaget har efter sit indhold bl.a. til formål at ophæve
og erstatte det gældende e-databeskyttelsesdirektiv. Forslaget vil derfor
bl.a. medføre, at regler om behandling af person- og nummeroplysnings-
data, der følger af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(teleloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar 2014 med senere
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0018.png
18/26
ændringer, og regler fastsat i medfør heraf og reglerne om uanmodet hen-
vendelse i markedsføringsloven, jf. lov nr. 426 af 3. maj 2017, efter om-
stændighederne vil skulle ophæves eller ændres i overensstemmelse med
ordlyden af den endelige forordning.
Forordningsforslaget indeholder bestemmelser, som indebærer, at der som
udgangspunkt skal udstedes administrative bøder, for overtrædelse af for-
ordningens regler. Enkelte bestemmelser er undtaget herfra (art. 12-14 og
17), ligesom det er op til medlemsstaterne at bestemme nationalt, om of-
fentlige myndigheder skal kunne pålægges bøder. Lande, hvis retssystem
ikke tillader bindende administrative bøder (f.eks. Danmark), pålægges
som efter den generelle databeskyttelsesforordning
at fastsætte regler,
hvormed sanktioner med tilsvarende effekt og proportionalitet som disse
administrative bøder, kan udstedes
f.eks. af domstolene efter indstilling
fra rette tilsynsmyndighed(er).
Endvidere har medlemsstaterne efter forslaget som hidtil mulighed for via
lovgivning at indskrænke rækkevidden af de rettigheder og forpligtelser,
der følger af forslagets regler om fortrolighed, behandling af elektroniske
kommunikationsdata og anvendelse af cookies o.lign., hvis en sådan ind-
skrænkning respekterer kernen i fundamentale frihedsrettigheder og er
nødvendig, passende og forholdsmæssig i et demokratisk samfund af hen-
syn til bl.a. den nationale sikkerhed, forsvaret, den offentlige sikkerhed
eller forebyggelse, efterforskning, afsløring og retsforfølgning i straffesa-
ger.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det er regeringens vurdering, at forslaget ikke vil have væsentlige statsfi-
nansielle konsekvenser. Udvidelsen af reglernes anvendelsesområde om-
fatter primært OTT-virksomheder, der allerede i dag skal overholde de
generelle databeskyttelsesregler og dermed er underlagt Datatilsynets
tilsyn. Da det i Danmark netop er Datatilsynet, der efter forslaget også
skal være tilsynsmyndighed for e-databeskyttelsesforordningens regler,
vurderes det således ikke at medføre nye væsentlige statsfinansielle byr-
der.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
En udvidelse af anvendelsesområdet for visse af forslagets bestemmelser
om bl.a. fortrolighed og behandling af elektronisk kommunikationsdata til
at omfatte andre elektroniske kommunikationstjenester end de traditionel-
le teleselskaber, vil kunne medføre nye byrder for de virksomheder, der
ikke hidtil har været omfattet af sådanne regler, da de vil skulle tilpasse
deres virksomhed til de nye krav, i det omfang disse afviger fra de gene-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0019.png
19/26
relle regler om databeskyttelse, som disse virksomheder i forvejen er un-
derlagt.
Med Kommissionens forslag ophæves de gældende regler i e-
databeskyttelsesdirektivet om, at brud på persondatasikkerheden, der sker
som led i en offentlig elektronisk kommunikationstjeneste, skal indberet-
tes til tilsynsmyndigheden under iagttagelse af særlige formkrav. Dette
vurderes at være en administrativ lettelse for de omfattede virksomheder,
der herefter ikke skal indberette efter to forskellige regelsæt, afhængigt af
om bruddet på persondata sker i forbindelse med deres aktivitet som ud-
byder eller om bruddet f.eks. relaterer sig til medarbejdernes data. Med
ophævelsen vil virksomhederne alene skulle indberette brud på personda-
ta efter reglerne herom, som følger af den generelle databeskyttelsesfor-
ordning.
Kommissionens forslag indebærer, at de traditionelle teleselskaber vil få
flere muligheder for
med brugerens samtykke
at anvende elektronisk
kommunikationsdata, herunder data om hvor brugerne befinder sig, til at
tilbyde tillægstjenester og udvikle nye forretningsmodeller.
Forslaget om regulering af cookies og lignende teknologier indebærer, at
der i vidt omfang
som hidtil
skal gives information til brugerne og
indhentes samtykke i forbindelse med brug af cookies og lignende. Sam-
tykke vil med forslaget kunne indhentes via privatlivsindstillinger i soft-
ware til elektronisk kommunikation (f.eks. internet-browsere). Hvis det er
muligt, vil dette potentielt gøre det lettere for f.eks. hjemmesideejerne,
mens der så til gengæld påføres softwareudbydere forskellige forpligtelser
i relation til sådanne privatlivsindstillinger.
Kommissionens forslag indebærer
i modsætning til de nuværende regler
at offentlige nummeroplysningsfortegnelser skal indhente samtykke fra
både eksisterende og nye abonnenter for at inkludere deres data i forteg-
nelserne. Et krav om indhentelse af samtykke vurderes potentielt at kunne
medføre administrative byrder for de få virksomheder, som berøres heraf.
Såfremt samtykkeforpligtelsen får betydning for omfanget af data i den
offentlige nummeroplysningsfortegnelse, kan dette desuden potentielt
have afledte konsekvenser for de virksomheder, som anvender nummer-
oplysningsdata i deres forretning.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslagets udvidelse af anvendelsesområdet for visse bestemmelser om bl.a.
fortrolighed og behandling af elektronisk kommunikationsdata til i et vist
omfang at gælde andre elektroniske kommunikationstjenester end traditio-
nelle teletjenester vil styrke beskyttelsen af brugernes data.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0020.png
20/26
Hvis reglerne kan udformes på en måde, så software-indstillinger (f.eks.
browserindstillinger) reelt kan anvendes af brugerne til at bestemme, hvilke
cookies og lign. de vil acceptere, vil det potentielt kunne give brugerne en
bedre oplevelse, når de færdes på internettet, da de vil kunne undgå at skulle
forholde sig til cookie-bannere på hjemmesider i samme omfang som i dag.
Forslaget lægger desuden op til, at forbuddet mod uanmodet kommunikati-
on også skal omfatte elektroniske henvendelser fra politiske partier og non-
profitorganisationer for at fremme partiet eller hente støtte til partiets eller
organisationens formål. I Danmark anses foreninger, hvis formål udeluk-
kende er velgørende, almennyttige, politisk eller religiøst, normalt ikke som
erhvervsdrivende for så vidt angår deres indsamlings- og støtteaktiviteter.
Det betyder bl.a., at sådanne foreningers indsamlinger, herunder hvervning
af medlemmer, i dag ikke er omfattet af forbuddet mod uanmodet henven-
delse, jf. markedsføringslovens § 10.
8.
Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i Specialudvalget for vækst
og konkurrenceevne med frist for bemærkninger den 23. januar 2017. Der er
indkommet høringssvar med indholdsmæssige bemærkninger fra Forbruger-
rådet Tænk, Danske Medier, Dansk Industri (DI digital), Dansk Erhverv,
Teleindustrien, KL, Kreativitet & Kommunikation (KREAKOM) og 3
(Hi3G Denmark). De indkomne bemærkninger sammenfattes nedenfor.
Forbrugerrådet Tænk
anfører, at man generelt er tilfreds med, at reglerne
er under revision, men forslaget bør forbedres på vigtige områder. Ifølge
Forbrugerrådet Tænk
er det skuffende, at forslaget ikke indeholder krav
om privatlivsbeskyttelse som standard, hvorfor det i praksis kan blive op til
den enkelte forbruger proaktivt at bremse sporing.
Forbrugerrådet Tænk
finder det positivt, at anvendelsesområdet er udvidet til OTT-tjenester, og at
informationsforpligtelsen fokuseres til de tjenester, der anvender sporings-
teknologier i markedsføringsøjemed. Det er ligeledes positivt, at kravet om
forudgående samtykke til sporing af brugernes adfærd opretholdes, men det
er dog uklart, om forslaget er i overensstemmelse med persondataforordnin-
gen på en række punkter. Endelig finder
Forbrugerrådet Tænk
det posi-
tivt, at bestemmelserne om sporing er blevet udvidet således, at det ikke er
begrænset til cookies eller teknologier, der kræver adgang til oplysninger i
en slutbrugers enhed.
Danske Medier
støtter en udvidelse af reglerne til også at omfatte OTT-
tjenester, men er bekymret for andre dele af forslaget. Ifølge
Danske Medi-
er
vil forslagets samtykkekrav fjerne en vigtig del af digitale medier og tje-
nesters indtægtsgrundlag. Der bør i stedet være et princip om, at de, der ind-
samler og anvender data, skal gøre dette ansvarligt.
Danske Medier
foreslår
endvidere at lempe reguleringen, således at samtykkekravet erstattes af en
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
21/26
oplysningspligt for den dataansvarlige ved behandling af data, der ikke er
persondata.
Danske Medier
finder det i øvrigt grundlæggende forkert, at en
forordning, hvis formål er at sikre fortrolighed i kommunikation, også søger
at regulere forhold omkring markedsføring.
Danske Medier
anfører i den
forbindelse, at forslaget forventes at betyde enorme etablerings- og drifts-
omkostninger til håndtering af millioner af samtykker og medføre en ned-
gang i mængden og kvaliteten af data, og herved vil det få en skadelig effekt
på private medier fremadrettet. I relation til regulering af opsøgende telefon-
salg, støtter
Danske Medier,
at forslaget bevarer medlemslandenes mulig-
hed for at vælge, at det fortsat skal være tilladt med opsøgende salg betinget
af borgernes mulighed for at fravælge sådanne opkald lig den danske Robin-
sonliste.
Danske Medier
støtter endvidere, at forslaget åbner for at tillade
samtykke via browserindstillinger, men stiller sig undrende over for, at der
skal indhentes samtykke fra alle privatpersoner, der pt. er opført i telefonbø-
ger og andre offentligt tilgængelige databaser og peger desuden på, at det
bør overvejes, om virksomheders mulighed for at blive slettet er foreneligt
med et generelt samfundsønske om at sikre transparens om virksomhedsfor-
hold.
Dansk Industri (DI Digital)
støtter op om Kommissionens mål om at sikre
privatlivets fred i forbindelse med elektronisk kommunikation, men ser i det
store hele ikke behov for at fastholde særregler i lyset af opdateringen af de
generelle regler i persondatabeskyttelsesforordningen. I lyset af, at Kommis-
sionen nu er kommet med et forslag, hilser
DI Digital
muligheden for sam-
tykke via browser-indstillinger på cookie-området velkommen, men finder
det uhensigtsmæssigt med kravet om påmindelser om muligheden for tilba-
getrækning af samtykke/ændring af browser-indstillinger hvert halve år. Det
vil forvirre brugerne og medføre en unødig byrde for virksomhederne. For
så vidt angår uanmodet kommunikation (spam) understreges vigtigheden af
at sikre klarhed om og præcisering af reglerne om markedsføring på digitale
platforme f.eks. i forhold til definitionen af ”direkte markedsføring”, som
ikke er elektronisk post. Det bør sikres, at direkte markedsføring ikke omfat-
ter bannerreklamer og pop-up-reklamer.
DI Digital
anfører endvidere nød-
vendigheden af en præcisering af underretningspligten i relation til slutbru-
gere i forbindelse med sikkerhedsbrud, der ifølge organisationen skal be-
grænses til højrisiko tilfælde. Endelig anfører
DI Digital
om det foreslåede
bødeniveau, at de finder det ikke-proportionalt, navnlig med henvisning til,
at virksomhederne allerede er underlagt et højt bødeniveau under de gene-
relle regler.
3 (Hi3G Denmark)
tilslutter sig høringssvaret fra
DI Digital.
Dansk Erhverv (DE)
sætter indledningsvis spørgsmålstegn ved behovet for
særregler for elektronisk kommunikation i lyset af vedtagelsen af den gene-
relle persondatabeskyttelsesforordning.
DE’s
specifikke bemærkninger skal
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
22/26
ses i dette lys.
DE
støtter valg af retsakt og forslaget om tættere samarbejde
mellem de håndhævende myndigheder, herunder forslaget om at lægge de
nationale tilsyn over til medlemsstaternes datatilsynsmyndigheder. Omvendt
udtrykker
DE
skepsis i forhold til udvidelsen af retsaktens anvendelsesom-
råde til også at gælde OTT-tjenester, idet de påpeger, at sigtet om at sikre
lige konkurrencevilkår snarere opnås ved deregulering og tillid til, at de
generelle regler vil sikre tilstrækkelig beskyttelse af brugerne. For så vidt
angår cookies, hilser
DE
Kommissionens forslag om samtykke via browser-
indstillinger velkomment, men påpeger i øvrigt at forslaget kan have en ne-
gativ effekt i forhold til virksomheders muligheder for at tilpasse deres
hjemmesider til brugernes præferencer eller gemme oplysninger fra tidligere
besøg.
DE
efterlyser, at der indføres yderligere undtagelsesmuligheder.
DE
fremhæver endvidere forslagets bestemmelser om undtagelser til meddelel-
seshemmeligheden, bl.a. begrundet i rigets sikkerhed, kombineret med ud-
videlsen af anvendelsesområdet til OTT-tjenester som problematisk, idet det
kan kompromittere sikkerheden i forhold til i dag, hvor OTT-tjenester al-
mindeligvis har en høj grad af kryptering, som de forventeligt vil slække på,
hvis forslaget gennemføres, som det ser ud nu. De foreslåede ændringer til
reglerne om uanmodet kommunikation (spam) hilser
DE
velkomment, men
ønsker mere klarhed om og præcisering af reglerne på en række punkter.
Endvidere ønsker DE, at forslaget ændres, således at det fremadrettet vil
være muligt at kontakte kunder med tilbud om alle virksomhedens varer,
frem for alene tilsvarende produkter, som det gælder i dag.
DE
finder det
unødvendigt at kræve samtykke i forhold til registrering i telefonbøger vej-
visere mm., idet de ønsker at fastholde status quo, hvor man kan afmelde
sig. Afslutningsvist påpeger
DE,
at sanktionsniveauet som det foreslås i tråd
med de generelle regler ikke er proportionale.
Kommunernes Landsforening (KL)
ønsker en afklaring af udbyderbegre-
bet særligt i forhold til offentlige myndigheder og en præcisering heraf i
forordningen.
KL
har yderligere ønsker til krav om browserindstillinger af
hensyn til brugernes kontrol og adgang til offentlige hjemmesider og selvbe-
tjeningsløsninger.
Teleindustrien (TI)
anfører indledningsvis, at et højt beskyttelsesniveau på
området allerede er indfriet med de generelle regler i persondatabeskyttel-
sesforordningen, og at det foreslåede regelsæt derfor er overflødigt. I det
omfang Kommissionens forslag opretholdes, støtter
TI
udvidelsen til OTT-
tjenester for således at sikre samme konkurrencevilkår, som gælder de tradi-
tionelle teleselskaber på markedet.
TI
støtter opdateringen af cookie-
reglerne. For så vidt angår reglerne om uanmodet kommunikation (spam),
anfører
TI
særligt et behov for præcisering af reglerne på visse punkter.
Endeligt støtter TI en forenkling af administrationen af reglerne, herunder
en reducering af antallet af ressortansvarlige myndigheder på databeskyttel-
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0023.png
23/26
sesområdet, men udtrykker behov for en nærmere præcisering af tilsyns-
myndighedens rolle.
Kreativitet & Kommunikation (KREAKOM)
anfører indledningsvis, at
Kommissionens forslag vil medføre markante negative ændringer for re-
klame- og mediebureaubranchen, der i høj grad baserer deres virksomhed på
datadrevne forretningsmodeller.
KREAKOM
finder Kommissionens for-
slag ikke-proportionelt og understreger behovet for at sikre en rimelig ba-
lance mellem på den ene side beskyttelse af forbrugerne og på den anden
side muligheden for at udvikle og drage fordel af digitaliseringen.
KREA-
KOM
understreger behovet for harmonisering af reglerne og er således po-
sitive over for at erstatte det gældende direktiv med en forordning, men er
kritisk over for indholdet i forslaget, der ifølge organisationen vil medføre
betydelig konkurrenceforvridning grundet akkumulering af data hos store,
globale virksomheder. I forhold til ”cookie-reglen” havde man gerne set en
lempelse af samtykkekravet til et krav om information og let adgang til at
fravælge cookies. Kommissionens forslag om samtykke via browserløsnin-
ger er en yderligere gene for brugeren snarere end en lettelse.
KREAKOM
anfører videre, at reglerne medfører en (ikke proportional) begrænsning af
brugen af data, og man opfordrer til, at forslaget genovervejes bl.a. i lyset af
reglerne i den generelle databeskyttelsesforordning. For så vidt angår reglen
om uanmodet kommunikation (spam), ønsker organisationen en mere snæ-
ver definition af ”direkte markedsføring”, idet definitionen, som den er i
forslaget, vil medføre udfordringer særligt i forbindelse med indhentelse af
samtykke til reklamer på online platforme.
12. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådets arbejdsgruppe har forhandlet forslaget siden februar 2017.
Det
østrigske formandskab præsenterede en fremskridtsrapport på teleråds-
mødet den 4. december 2018, hvor et flertal af medlemsstaterne gav udtryk
for, at man fortsat så væsentlige udeståender, samt at man ikke ønskede at
ofre kvalitet fremfor fart. Således opfordredes på ny til yderligere behand-
ling af sagen i arbejdsgrupperegi.
Det rumænske formandskab havde oprindeligt sat sagen på dagsordenen
for telerådsmødet den 7. juni 2019 til generel indstilling, men har grundet
forhandlingssituationen efterfølgende ændret dette til [politisk drøftelse
og] præsentation af en fremskridtsrapport.
Forslaget har fået en overvejende positiv modtagelse i Rådet. Kommissio-
nens forslag om at udvide reglerne til også at omfatte OTT-tjenester støttes
umiddelbart bredt. Flere lande har dog understreget et generelt behov for at
tilpasse reglerne til den generelle databeskyttelsesforordning for at sikre
juridisk klarhed og praktisk fleksibilitet. Nogle lande har i den forbindelse
peget på, at man bør overveje om regulering af behandling af elektronisk
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0024.png
24/26
kommunikationsdata i større omfang kan ske gennem reglerne i den gene-
relle databeskyttelsesforordning frem for gennem særregler.
Europa-Parlamentet har været parat til at indgå i trilogforhandlinger siden
oktober 2017, mens forhandlingerne i Rådet har krævet mere tid.
Da det
ikke er lykkedes at opnå enighed i Rådet under det rumænske formand-
skab, vil trilogforhandlinger tidligst kunne indledes under det indkom-
mende finske formandskab.
De længevarende forhandlinger i Rådet skyldes bl.a., at der er generel be-
kymring for, at forslaget vil hæmme innovation og gøre det vanskeligere for
europæiske virksomheder at konkurrere. Ligeledes savner flere medlemssta-
ter stadig klarhed over de potentielt store konsekvenser, forslaget kan have
for en lang række aktører. Enkelte lande fremført, at man bør afvente virk-
ningerne af den generelle databeskyttelsesforordning, der fik virkning den
25. maj 2018. Endelig er der løbende rejst nye, uforudsete problemstillinger,
som fx muligheden for at behandle elektronisk kommunikationsdata til brug
for sporing af børneporno og terror, der har krævet fornyede overvejelser,
og som fortsat behandles.
Som det også fremgik af det
østrigske
formandskabs fremskridtsrapport fra
december 2018,
er der fortsat behov for yderligere overvejelser og drøftelser
af mange af forslagets centrale bestemmelser.
I forhold til bestemmelser om behandling af elektronisk kommunikationsda-
ta drøftes især reglernes forenelighed med den generelle databeskyttelses-
forordning. Flere medlemsstater efterlyser således yderligere tilpasning samt
juridisk, praktisk og teknisk klarhed og fleksibilitet. Herunder bl.a. mulighe-
den for at kunne behandle elektronisk kommunikationsdata fx til sporing af
børnepornografi og terror, til identifikation og afhjælpning af tekniske fejl i
kommunikationstjenester og anden videre behandling til formål, der er for-
enelige med de formål, oplysningerne oprindeligt blev indsamlet til.
Opretholdelsen af regler om beskyttelse af terminaludstyr
(”cookie-reglen”)
støttes af størstedelen af medlemsstaterne. Som det foreliggende forslag er
udformet, herunder kravene til hvordan samtykke til cookies o.lign. kan
gives, er det dog uklart, om forslaget til ændring af cookiereglerne reelt vil
føre til en forbedret brugeroplevelse og -beskyttelse, hvorfor flere medlems-
stater har stillet spørgsmålstegn ved den praktiske efterlevelse og håndhæ-
velsen af samtykkekravene.
Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvornår forordningen kan forventes at
få virkning.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0025.png
25/26
13. Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at det digitale indre marked generelt bør kendetegnes
ved åbenhed over for digital innovation og konkurrence, hvorved der bør
være fokus på at sikre lave adgangsbarrierer for nye digitale virksomheder
samt på at undgå protektionistiske tiltag.
Regeringen støtter overordnet Kommissionens formål med en revision af
det gældende regelsæt i e-databeskyttelsesdirektivet med henblik på en op-
datering i forhold til den hastige teknologiske og markedsmæssige udvikling
samt den digitale transformation.
Regeringen finder det vigtigt, at reglerne i forslaget tilrettes de retlige ram-
mer i den generelle databeskyttelsesforordning, herunder at det sikres, at
reglerne ikke overlapper, hvor beskyttelsen skønnes tilstrækkelig ved de
generelle regler. Det skal sikres, at det er muligt på en overskuelig måde at
navigere i det samlede regelsæt
den generelle databeskyttelsesforordning
og e-databeskyttelses-forordningen.
Regeringen vil arbejde for afbureaukratisering i forhold til de gældende reg-
ler, så der skabes stabile, transparente og fremtidssikrede rammebestemmel-
ser, der fungerer for brugere og virksomheder i en virkelighed præget af
hastig teknologisk og markedsmæssig udvikling. Som eksempel kan nævnes
de centrale samtykkebestemmelser, hvor det er vigtigt at sikre, at de funge-
rer i praksis i den digitale verden, så de sikrer reel beskyttelse og ikke bliver
unødigt forstyrrende for leveringen og brugen af en elektronisk tjeneste.
Regeringen finder det således centralt at sikre en balanceret tilgang til reg-
lerne, der både tilgodeser privatlivsbeskyttelse og den digitale tillid, uden
samtidig at begrænse mulighederne for innovation og udnyttelse af nye tek-
nologier til fortsat digital vækst. Det bør tilstræbes, at unødige byrder und-
gås, og at principperne for bedre regulering anvendes. Regeringen mener
derfor, at regulering af behandling af elektronisk kommunikationsdata i stør-
re omfang bør ske gennem den generelle databeskyttelsesforordning. Der-
med bør f.eks. sikring af lige konkurrencevilkår for de forskellige aktører på
markedet så vidt muligt ske gennem deregulering af særregler frem for en
udvidelse af disses anvendelsesområde. Det sikrer brugerne samme beskyt-
telsesniveau, som følger af den generelle databeskyttelsesforordning. Alter-
nativt vil regeringen arbejde for, at der indføres flere muligheder for at be-
handle data på området for elektronisk kommunikation i overensstemmelse
med den beskyttelse af brugerne, der følger af den generelle databeskyttel-
sesforordning.
For så vidt angår uanmodet kommunikation (spam) finder regeringen det
positivt, at reglerne finder anvendelse, uanset hvilken form for elektronisk
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Samlenotat vedr. to digitale forslag, der behandles på rådsmødet den 6.- 7. juni 2019, fra erhvervsministeren
2061990_0026.png
26/26
kommunikation, der anvendes. Det er dog vigtigt for regeringen, at nationa-
le ordninger i forhold til uanmodet kommunikation kan opretholdes.
For så vidt angår Kommissionens forslag om, at tilsynet med forordningen
skal varetages af den eller de myndigheder, der fører tilsyn med databeskyt-
telsesforordningen, arbejder regeringen for, at det bør være overladt til den
enkelte medlemsstat at beslutte, hvilken eller hvilke kompetente myndig-
hed(er), der skal være ansvarlig for tilsynet.
Regeringen støtter, at forbrugerne let bør kunne sikre, at deres persondata i
form af nummeroplysningsdata ikke gøres offentligt tilgængelige. Regerin-
gen vurderer dog, at forbrugerne allerede i dag med den nuværende danske
nummeroplysningsordning har den beskyttelse. Regeringen mener derfor, at
forslaget
som de nuværende EU-regler
bør bibeholde medlemsstaternes
valgfrihed i forhold til at indføre en samtykkeordning, eller på anden vis
sikre forbrugerne mulighed for, at deres persondata ikke gøres offentligt
tilgængeligt. Dvs., at forslaget stadig bør give mulighed for at opretholde
den nuværende danske ordning, hvor abonnenter automatisk indgår i forteg-
nelserne, men hvor abonnenterne let og omkostningseffektivt kan tage stil-
ling til, hvorvidt deres data skal indgå, og ligeledes har mulighed for at få
dem slettet.
14. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg på mødet
den
23. november
2018 til orientering.
Grund- og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den
7. februar 2017, og forslaget har endvidere været forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering den 2. juni, 1. december 2017
samt den 1.
juni 2018
og til forhandlingsoplæg den 2. marts 2018.