Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 20
Offentligt
2068088_0001.png
uutii
nslKoollleae
Page
of 2
çÇ7
FINANSTILSYNET
I
NYHEDER OG PRESSE
I
PRESSEMEDDELELSER
i
OPRETTET: 22. AUG. 2019
OPDATERET 22. AUG. 2019
Finanstilsynets aktuelle risikobillede
Den usikre makroøkonomiske situation i vores omverden kan
have en negativ indvirkn
ing
den fin
ansielle stabilitet. Det
skriver
Pinanstilsynet
i sit netop opdaterede risiko billede.
finansielle stabilitet. Det skriver Finanstilsynet i sit netop opdatered
e risikobillede.
Fortsat
lave renter presser de finansielle virks
omheders mulighed for at skabe afkast til deres kunder
og investorer, og de lave renter presser virksomhederne til at tage støtte
risiko for at kompensere for
det lave forventede afkast. Omvendt kan en pludselig rentestigning
medføre faldende
ejendomspriser og aktiekurser, hvilket kan ramme boligejerne og
pensionskunder med opsparing i
markedsrente.
“De to scenarier kan selvsagt ikke skabe problemer samtidig. Men
hver for sig udgør de en risiko set
i forhold til en gradvis normalisering af renterne,” siger Finanstilsy
nets direktør Jesper Berg.
“De lave renter kan vise sig at være et vedvarende fænomen, og det
kan presse den finansielle
sektor og deres kunder til at kaste sig over mere risikofyldte inves
teringer. Det gælder både aktier,
som er højt prissat i øjeblikket, og feks. alternative investeringsfon
de, hvor detailinvestorer kan have
svært ved at gennemskue risikoen,” siger Jesper Berg.
Den
usikre makroøkonomiske situation i vores omverden kan have en nega
tiv indvirkning på den
Brexit, IT-risici og lividvask
Finanstilsynet peger i det opdaterede risikobillede
også
på risiko
en i forbindelse med
Brexit,
IT
sikkerhed
og
hvidvask.
Hvis UK forlader EU uden en aftale, indebærer det en række jurid
iske
og
praktiske problemer, som
den finansielle sektor bør forberede sig på. På lT-området vil mang
lende sikker
og
stabil drift kunne
påvirke den finansielle stabilitet. Finanstilsynet har
i
sit tilsyn fundet
en række svagheder i
DEL ARTIKEL
0 0 00
illede2o 19 22-08-2019
https ://www.finanstllsynet.dk!Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/Risikob
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0002.png
rryiit
aicLtU1t
IIsIKoolrIeue
Page 2 of 2
virksomhedernes IT-sikkerhedsstyring og vil på den bagg
rund fortsat øge dialogen med
virksomhederne på IT-området.
Indenfor hvidvask vil Finanstilsynet i den kommende tid
have fokus på at gennemføre initiativerne i
den politiske aftale fra marts i år om en styrket indsats mod
fin ansiel kriminalitet.
Om risikobilledet
Finanstilsynet udarbejdet et opdateret risikobillede hvert
halve år. Risikobilledet bygget på deltagelse
i nationale og internationale fora, herunder DSRR (Det Syste
miske Risikoråd), ESRB (European
Systemic Risk Board), tilsynskollegier og de europæiske tilsyn
smyndigheder EBA, EIOPA og ESMA.
Risikobilledet bygger desuden på observationer og informatio
ner fra inspektionsaktiviteter,
undersøgelser og Finanstilsynets egne analyser. Risikobilledet
bidrager til den løbende prioritering af
Finanstilsynets tilsynsaktiviteter.
Læs notat om risikobilledet
DEC ARTIKEL
0 000
https ://www. finanstilsynet.dkfNyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/Ris
ikobillede20 19 22-08-2019
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0003.png
Pa%e 1 of 10
FINANSTILSYNET
/
NYHEDER OG PRESSE
/
PRESSEMEDDELELSER
I
RISIKOBILLEDE2OI 9
I
OPRETTET:
OPDATE RET:
Finanstilsynets aktuelle risikobillede
Finanstilsynet udarbejder et opdateret risiko billede hvert halve
år. Risiko bil-Ïedet tager udgangspunkt i konjunkturelle og
makrofinansielle
risici
og vurde-rei; hvordan og i hvor høj gra
d
de forskellige virksomheder
under
tilsyn samt forbrugere og
investorer er eksponeret mod disse risici.
tWæg til det makrofinansielle billede vurderes mere strukturel
le eller adfærdsmæssige forhold blandt
de forskellige finansielle virksomheder eller forbrugere, som
kan påvirke den finansielle stabilitet.
Særligt de finansielle virksomheders og forbrugernes reakt
ioner på skiftende markedsforhold har
Finanstilsynets opmærksomhed.
Aktuelt risikobillede
Det makrofinansielle risikobillede er fortsat domineret af de
lave renter og lave risikopræmier, og det
er sandsynligt, at de vedbliver med at være lave en rum tid
endnu. Det vil presse de finansielle
virksomheders mLllighed for at skabe afkast til deres kund
er og investorer. Der er derfor en risiko for,
at virksomhederne tager mere risiko for at kompensere for
det ellers lave forventede afkast.
På den anden side er der også risiko for pludseligt stigende
renter og faldende ejendomspriser, feks.
udløst af en international lavkonjunktur, en europæisk gæld
skrise eller tab i markedet for leveraged
finance.
Vedvarende lave renter kan selvsagt ikke skabe probleme
r samtidig med pludseligt stigende renter.
Begge scenarier udgør dog aktuelt en risiko i forhold til en
gradvis normalisering af renter,
risikopræmier og aktiekurser, som de finansielle virksomhe
der bør forholde sig til.
DEL ARTIKEL
0 000
sikobillede2o...
22-08-2019
https ://www.finanstilsynet.dk!Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/Ri
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0004.png
Page2oflO
Der er
risiko for, at
UK kan
forlade
BU uden en aftale. Det vil give en række
juridiske
og praktiske
problemer for de finansielle
virksomheder,
som sektoren bør forberede sig på.
Hvidvask og IT-risici er også væsentlige elementer i Finanstilsynets risikobille-de
og er derfor
områder, hvor Finanstilsynet har planlagt målrettede indsatser det kommende år.
De væsentligste risici i Finanstilsynets risikobillede er:
• Vedvarende lave renter og risikopræmier
• Pludseligt stigende renter og faldende aktiekurser
• Ejendomsprisfald
• tT-risici
• Uordnet Brexit
• Hvidvask
Tabel i beskriver de væsentligste risici i Finanstilsynets risikobillede. Bemærk,
at tabellen ikke er en
udtømmende liste over samtlige risici for den finansielle stabilitet eller virksomh
eder under tilsyn.
Finanstilsynet er løbende opmærksomt på nye risici og udviklingen i eksisteren
de risici. Den samlede
vurdering af risici giver anledning til en række prioriterede tilsynsindsatser, der
kort gennemgås på de
følgende sider.
Tabel 1: Væsentligste risici
Lave renter og risikoprætnier: Der er risiko for. at
de
lave
renter
oa
risiko
prmier er
vedvarende (low for long). Det vanskeliggor
peitsiotisselskabetues muligheder
for
at
liono
iere
deres garantier Pensionskunderue flytter over i markedsrentcprodukter
og taaer en Ii—
siko. som de ikke nodvendmvis forstâi
Der er en stigende risiko
for, at
kunderne
generelt
enten bliver solgt piodukter med et negativt forventet afkast eller bliver anbefalet
at tage
stoire risici for at opn et positivt afkasr Pengeitistimtienies forrerningsmodel udfotdres
at’.
at indian fonentes
lioeie
end
risikofde inarkedstenter. der bezrænsede afkast
p lobetids—
tratisfonnation
02
piesset pa
ebvrijidrægrei. især
fia
foiinuefoiahnin fmaiisiell
g
e virk—
soniliedei
påtaer
5i2 vderlicte risici
i soeii efter atkat.
Pludseligt stigende renter og faldende
aktiektitsej’: P.isikoptæuüeme er 1uc.’et lave.
Sti—
2ende risikopiuiier vil
lanune
foihnigcre mccl
vanabelt
fonentede lån og ugaraincicde
pensionsmociukrer. og advinen til inclm
vil foic til
ogede tab i penaemstltutienle.
Det
kan
feks. blive
udlost
i
toibtn.:lclse med en europvtsk gældslcnsc ellet tab
i
i;aikedet
tor
leveta
ged
finance. hvor lantandardenie er 5vækket herragteligt ovet de seneste ai’.
Ejendorusprisfald:
Eendomsprisenie
et
ho1e
i
Vs5C
segmentel. faldende eietido;ns
prisei
vil ranmie
forbrugere
med fast ciendom oa fore til ogeck tab i pengeiiistinttter. ejciidonis
fonde og på pensionssekkahers ejendon;sponefoljei.
Dette
kan
blive udlost
af pludselig
t
stigende renter
Hidvnsk: Der er
en
risiko for.
at kriminelle
fra såvel
Danmark som udlandet
bruger danske
finansielle virksomheder til hvicivask af penge og til finansiering afreiiorisme. Pà den
måde
kan finausicile vijksoxnheder blive involveret i kriminelle aktiviteter. .Sagei om
hvidvask
skader tiliidu til danske virksomheder og
niyndiheder.
IT-tisici:
Der
er risiko for
brud på if-sikkerheden og storre if-nedbnid.
som vii
kunne
have betyde1ie sarnfÙndsmæssie konsekvenser og påvirke
tilliden til det
finansielle
sy-
stern. Flere virksomheder har forhøjet
risiko
på if-området.
Uordnet
Brexit:
Der er
risiko
for, at UK forlader EU uden en aftale.
DEL ARTIKEL
00ø0
er/Risikobillede2o...
22-08-20
9
https ://www.finanstilsynet.dk/Nyheder-og-Presse/Pressemeddelels
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0005.png
Page
3
of 10
Pludseligt stigende renter og faldende aktiekurser
Renter og risikopræmier har længe været lave, og aktiekurse
rne ligger på et relativt højt niveau, til
trods for at de globale aktiemarkedet et faldet henover somm
eren,
jf.
figur 1.
En forestäende international konjunkturvending eller geop
olitiske begivenheder kan udløse stigende
risikopræmier og renter samtidig med aktiekursfald. Såda
nne begivenheder kan feks. være en
global handelskrig, Brexit, en europæisk gældskrise eller
andre internationale begivenheder, som
påvirker markedsdelta-gernes risikoopfattelse. Disse begiv
enheder bør teoretisk set i et eller andet
omfang allerede være indtegnet i risikopræmierne, men effek
terne kan vise sig stør-re end forudset
af markederne.
Figur 1: Prissætning af aktiekurser
CAPE-indeks
3Q
35
30
20
5
US’
199’
1999
2201
7yS1,.’d
1993
195
2023
2005
2207
2009
2011
Note Fiauren viser CAPE-indeks
tCyclical Adjusted Price
Earn
ings) CÀPE
er
beregnet
som
aktiekurc,en forhold
til
de
seneste
ti
rs
ndtjeninci Der
er beny
ttet Ot.IX C20 for
Danmark, [)AX
30 for Tskland oq S&P500
for USA.
Kilde
Nationalbanken
I et scenatie med stigende renter og aftagende økonomisk
vækst vil særligt økonomisk sårbare
låntagere med variabelt forrentede lån være i risiko for mang
lende mulighed for at tilbagebetale
deres gæld. Rentestigninger kan også føre til faldende bolig
priser, som vil ramme boligejerne. Det
gælder særligt dem, som ikke afdrager på deres gæld.
Langt hovedparten af pengeinstitutternes udlån og indlån
er variabelt forrentede eller med
kort
rentebinding, og pengeinstitutterne har dermed begrænset rente
ri-siko. Samtidig er deres
eksponering mod aktier generelt beskedne, og selv betyd
elige aktiekursfald vil ikke umiddelbart
påvirke solvensen. Pengeinstitutternes kunder vil dog gene
relt blive tamt negativt af stigende center,
og det vil føre til tab.
2013
2035
2017
2019
DEL ARTIKEL
0 000
illede20...
22-08-2019
https://www.finanstilsynet.dk/Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/Risikob
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0006.png
Page 4 of 10
Pensionsselskaber og deres kunder vil blive ramt direkte af kurst
ab på aktier, spændprodukter og
illikvide investeringer, som kan føre til nedsættelser af pensionsy
delserne. Med
afsæt
i de
nuværende opgørelser vurderes pensionsselskaberne dog overo
rdnet set som godt kapitaliserede
og som værende i stand til at modstå selv store kursfald på såvel
aktieporteføljen som på
obligationsbeholdningen.
I forhold til markedsrenteprodukter har der ikke været meget store
kursfald, efter at disse produkter
for alvor har vundet indpas. Der er derfor en risiko for, at pens
ionsselskabernes kunder først opdager
konsekvensen af deres valg, når kursfa!dene indfinder sig.
Indsatser
Finanstilsynet har igangsat en undersøgelse af pensionsselska
bers markeds-føring.
kundekommunikation, aftalevilkår og pensionstilsagn på mark
edsrenteprodukter. Finanstilsynet
gennemfører desuden en temaundersøgelse med henblik på
at få bedre overblik over markedet for
markedsrenteprodukter for at vurdere, om der er brug for
øget tilsynsmæssig bevågenhed eller ny
regulering.
Finanstilsynet har bedt de store pengeinstitutter (IRB-institutter
ne) om at gen-nemføre et specifikt
rentesttesstest for at belyse, om de kan forventes at have tilstr
ækkeligt med kapital, hvis renterne
stiger kraftigt.
Finanstilsynet har i 2019 afsluttet en undersøgelse af bankers
kreditværdig-hedsvurdering og udlån
til økonomisk sårbare kunder. Undersøgelsen viste, at flere
forbrugslånsbanker havde mangelfulde
kreditværdighedsvurderinger, ikke vurderede kundernes rådig
hedsbeløb og ikke bad om
dokumentation. Finanstilsynet vil i løbet af 2020 følge op
på denne undersøgelse.
Ejenclornsprisfald
Ejendomspriserne er vokset kraftigt i flere segmenter de sener
e år. Særligt i København er
lejlighedspriserne steget meget,
jf.
figur 2. Priserne i Københav
n har på det seneste vist en vigende
tendens samtidig med, at salgstiderne er steget. Det kan være
et tegn på en forestående stagnering
og mulig vending på boligmarkedet i København.
DEL ARTIKEL
0000
22-08-2019
https ://www.finanstilsynet.dk/Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/Ri
sikobillede2o...
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0007.png
Page 5 of 10
Figur
2;
Prisudvikling på beboe1sesejendome
Indeks,
150
2006
=
100
140
1’O
)
— Enfamiliehuse
hjerl ej lighed er
—Ejerlejligheder i Kobenhavn
-
120
110
100
9
t)
Su
70
ôo
2008
2010
2012
Kilde: Danmarks Statistik
I
I
I
I
I
2014
2016
2018
Finanstilsynet vurderer, at det lave renteniveau har bidra
get til de prisstigninger, vi har observeret de
senere år. Finansieringsomkostningerne er lave, og even
tuelle alternative investeringsmulighedet
givet lavt afkast. Rentestigninger kan få væsentlig nega
tiv betydning for prisudviklingen pa
ejendomme, ligesom ophævelsen af skattestoppet fra
2021 også kan bidrage til boligprisfald.
På den korte bane undetstøttes boligpriserne af, at de
danske realkreditrenter forventes at forblive
på et lavt niveau indenfor det kommende år. Sandsynlighed
en for større prisfald på markedet for
projektejendomme vurderes noget højere. Markedet for
projektejendomme har en karakter, der gør
priserne mere følsomme for ændringer i efterspørgsel
og risikopræmier end på det øvrige
boligmarked.
Finanstilsynet vurderer, at et ejendomsprisfald vil få betyd
elige konsekvenser for forbrugerne, idet et
ejendomsprisfald vil ramme langt de fleste boligejere
. Særligt førstegangskøbere, som typisk
lånefinansierer det meste at boligkøbet, er i risiko for
at blive teknisk insolvente ved selv mindre
boligprisfald, hvis de endnu ikke har fået afdraget på
deres boliggæld. De boligejere, der er tvunget til
at sælge deres bolig, kan blive påført væsentlige tab.
Indsa tser
Finanstilsynet er ved at gennemføre en undersøgelse
af nye typer af boliglån, såsom realkreditlån
med 30 års afdragsfrihed.
DEL ARTIKEL
0 000
sikobillede2o...
22-08-2019
https ://wwwfrnanstilsynet.dk!Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/Ri
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0008.png
Page 6oflO
Finanstilsynet vil på de planlagte inspektioner fortsat have foku
s på pengeinstitutternes nyudlån til
ejendomsfinansiering, herunder specielt finansiering af erhve
rvsejendomme og projektejendomme.
Finanstilsynets fokus vil især være på bevillingsgrundlaget,
risikovurderingen og styringen.
Finanstilsynet overvejer desuden at fastlægge retningslinjer
for best practice for udlån til projektfi
nansieri n g.
Finanstilsynet planlægger også en undersøgelse at udlån til
ejendomme uden reel alternativ
anvendelsesmulighed, idet ejendomsværdien på sådanne ejend
omme i tilfælde af låntagers
betalingsvanskeligheder er mere usikker.
Finanstilsynet vil foretage en kortlægning at ejendomsforvaltece
med FAIF-registrering eller
-tilladelse. Finanstilsynet vil desuden undersøge ejendomsfonde
, der udbydes at aktører, som
hverken har registrering eller tilladelse.
Uordnet Brexit
Der er fortsat en væsentlig risiko for, at UK forlader EU uden
en endelig aftale mellem de to parter.
Brexit kan påvirke det finansielle system i EU i særlig høj grad,
da UK (London) er en central aktør i
det finansielle system i EU. I den seneste periode er flere prob
lemstillinger dog blevet løst af
myndighederne og branchen selv, og samlet set vurderer Finan
stilsynet, at konsekvensen af et
uordnet Brexit alt andet lige er faldet grundet større forud-sigelighe
d på centrale problemstillinger
indenfor kapitalmarkedsområdet.
Indsatser
Finanstilsynet har løbende dialog med både danske og uden
landske aktører om håndtering af
udfordringer relateret til Brexit. Finanstilsynet håndterer desu
den løbende Brexit-relaterede
henvendelser og ansøgninger på investeringsomradet.
Hvis UK forlader EU uden en aftale, vil Finanstilsynet løbende
følge op på de betingede og
midlertidige tilladelser, som er givet til UK-kreditinstitutter og
investecingsselskabers udøvelse af
investering sservice overfor god kendte modparter og profession
elle investorer.
Finanstilsynet er i gang med at afklare, hvilke danske selskaber
der ønsker at fortsætte deres
aktiviteter i UK efter Brexit. Det skal afklares, hvilke selskaber
der har meldt sig ind i “Temporary
Permission Regime” og lovligheden at danske selskabers aktiv
iteter i UK efter Brexit.
Lave renter og lave risikopræmier
DEL ARTIKEL
0000
22-08-2019
https ://www.finanstilsynet.dk!Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/Risikob
illede2o...
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0009.png
Page 7 of 10
Risikopræmierne er aktuelt lave, og prissætning af aktier ligge
r højt. De lave renter presser sektorens
indtjening og giver anledning til mere risikofyldte akti-viteter,
som f.eks. mere risikofyldte udlån og
investeringer.
Der er risiko for, at de lave renter og risikopræmier er vedvarend
e. Den relativt lave økonomiske
vækst og inflation i euroområdet betyder, at den europæiske centr
albank forventes at fastholde de
lave pengepolitiske renter i en længere periode. Desuden kan
de lave renter og høje aktivpriser være
et resultat af en stigende global opsparingstilbøjelighed, som også
kan være vedvarende.
De lave renter kan øge pengeinstitutternes incitament til at forsø
ge at få kunder over i
investeringsprodukter. Ved at placere formuen i et investerin
gsprodukt fremfor på en indlånskonto
løber forbrugeren en risiko, som forbrugeren mulig-vis ikke er klar
over og heller ikke kompenseres
tilstrækkeligt for set i forhold til at få nul procent i rente på en
indlånskonto.
De lave renter kan også medføre, at alternative investeringsfon
de, som bla. investerer i ejendomme,
nfrastruktur eller lignende, vinder frem. Indenfor disse områder
kan det være særligt vanskeligt for
detailinvestorer at vurdere, om af-kastet er fornuftigt i forhold
til den risiko, investoren løber.
De lave renter giver pensionssektoren incitament til at foretage
investeringer med højere risiko for at
opnå højere forventede afkast. Et fortsat rentefald kan øge press
et på sektorens solvens selvom
forpligtigelserne i det garanterede miljø overvejende er afdæ
kket, mens kunderne i
markedsrenteprodukter i sti-gende omfang placeres i nye altern
ative aktivklasser. Sådanne
alternative inve-steringer er mere llikvide og mere risikofyldte
end traditionelle obligationer og kan
give udfordringer med værdiansættelsen.
Vedvarende lave renter og lave risikopræmier kan selvsagt
ikke skabe proble-mer samtidig med
pludseligt stigende renter og faldende aktiekurser. Begge scena
rier udgør dog aktuelt en risiko i
forhold til en gradvis normalisering af renter, risikopræmier og aktie
kurser. som de finansielle
virksomheder bør for-holde sig til.
Indsatser
Det er en af Finanstilsynets kerneopgaver at føre løbende tilsyn
med, at virk-somhederne ikke tager
for stor risiko, og der er konstant fokus pa dette på inspektioner
og undersøgelser.
Finanstilsynet har indskærpet, at pengeinstitutterne er forpligted
e til kun at rådgive kunderne om
produkter, der er i kundernes egen interesse. Risikoen for dårli
g rådgivning er særligt stor, når det
drejet sig om kunder med en lav risikopræfetence, en kort tidsh
orisont for opsparingen eller begge
dele. For disse kunder er det i reglen ikke en løsning, at de komm
er længere ud af risi-kokurven.
Generelt gælder det, at ingen kunder bør anbefales andre finan
siel-le produkter, end deres
præferencet og økonomiske forhold kan bære.
DEL ARTIKEL
0 000
22-08-2019
https ://www.finanstilsynet.dk/Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/Risikob
illede20...
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0010.png
Pare $ of 10
Finanstilsynet hat desLiden bedt de største pengeinstitutter om at redegøre
for deres rådgivning og
salg af investeringsprodukter med lav risiko og kort tidshorisont.
Finanstilsynet har særligt fokus på visse alternative investeringsfonde, som
henvender sig til
detailinvestorer, bl.a. i forhold til deres markedsføringsmate-riale.
Finanstilsynet gennemfører en række temaundersøgelser af pensionssekto-
rens alternative
investeringer, herunder en undersøgelse af infrastrukturinve-stetinger, som
blev afsluttet i januar.
IT-risici
På IT-området er den primære risiko relateret til lT-sikkerhed. Manglende sik-k
er og stabil drift vil
kunne påvirke den finansielle stabilitet og tilliden til sekto-ren.
Cyberrisici far stigende opmærksomhed fra såvel myndigheder som de
finan-sielle virksomheder, I
Finanstilsynets spørgeskemaundersøgelse fra 2019 rettet mod den finansielle
sektor fremhæver
virksomhederne cyberangreb som en væsentlig trussel mod den finansielle
stabilitet.
Ifølge Center for Cybersikkerhed bliver truslen fra cyberkriminelle fortsat mere
avanceret og
kompleks, og den er samlet set stigende. Cyberangreb kan forstyrre tilgæ
ngeligheden af den danske
finanssektors ydelser og i værste fald true den finansielle stabilitet.
Den fortsatte digitalisering af den finansielle sektor betyder desuden, at den
grundlæggende IT
sikkerhedsstyring også bliver stadig mere afgørende.
Det stigende trusselsbillede og den fortsatte digitalisering øger kravene til de
finansielle
virksomheders opmærksomhed på IT-sikkerhed. Finanstilsynet har i sit tilsyn
fundet en række
svagheder i virksomhedernes lT-sikkerhedsstyring. Eksempelvis er ledelsens
fokus flere steder ikke
fulgt med trusselsudviklin-gen. Det gælder både i forhold til virksomhe
dernes overblik over deres II-
risici og de generelle lT-kontroller i form af adgangsstyring, backup og bered
-skabsplanlægning, som
skal være et forsvar mod bäde interne fejl og cybe-rang reb.
Indsatser
Finanstilsynet har styrket lT-tilsynet, bla. gennem:
• øget fokus på IT-sikkerhed i Finanstilsynets dialog med virksomhe-dern
es topledelse
• øget tilsynsindsats med henblik på at sikre, at virksomhederne adres
-serer IT-risici
tilstrækkeligt.
Den finansielle sektor har allerede gjort et stort arbejde i relation til cybe
r- og informationssikkerhed.
Nationalbanken har oprettet Finansielt Sektorforum for Operationel Robu
sthed, der består af
væsentlige finansielle aktører, herunder finansielle virksomheder, fælles datac
entraler,
DEL ARTIXEL
0000
22-08-2019
https :!/www.finanstilsynet.dk/Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/Risikob
illede2o...
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0011.png
Page 9 of 10
brancheorganisationer og en række myndigheder (bLa. Center for Cybersikkerhed
,
Erhvervsministeriet og Finanstilsynet). Formålet er at øge den operationelle robu
sthed
finansiel-le sektor, herunder cyberrobustheden.
Sektoten har desuden etableret et nordisk sektorsamarbejde med deltagelse af
bla. banker,
forsikringsselskaber og pensionsselskaber. Det bidrager til den operative opga
ve med at beskytte
nordiske finansielle institutioner mod cybe-rangreb i kraft af en operativ kapacitet
til forsvar mod og
bekæmpelse af cy-bertrusler.
Hvad cyberrisikoen angår, har erhvervsministeren udpeget Finanstilsynet som
den decentrale enhed
for cyber- og informationssikkerhed for finanssektoren. Finanstilsynet har derm
ed ansvaret for den
tværgående indsats for cyber- og informationssikkerhed på det finansielle
område.
Finanstiisynet skal understøtte, at den fælles samlede indsats for cyber- og
informationssikkerhed
styrkes via initiativer, som fordeler sig på tre hovedspor:
• Trussels-, sårbarheds- og risikovurdering
• Sektorberedskab
• Videndeling.
i den
Hvidvask
Hvidvask og terrorfinansiering er en stor risiko for samfundet som helhed.
Det samme gør sig
gældende for de finansielle virksomheder, som risikerer at medvirke til hvidv
ask og terrorfinansiering,
hvis deres foranstaltninger ikke er gode nok. Virksomhederne risikerer betra
gtelige bøder, og at
kunder og samarbejdspartnere mister tilliden og ikke længere ønsker at forts
ætte kun-deforholdet
eller samarbejdet. De seneste sager om hvidvask. herunder sagen om Danske
Banks estiske filial,
understreger vigtigheden af effektive overvågnings- og kontrolsystemer og inter
nationalt samarbejde.
Indsa tser
For at øge indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering indgik den finansiel-l
e forligskreds, der
dækker et bredt flertal i Folketinget, den 27. marts 2019 den seneste aftale
om “Styrkelse af
indsatsen mod finansiel kriminalitet.
Med aftalen er der lagt op til at sikre, at Finanstilsynet styrker hvidvasktilsy-n
et yderligere og får en
stærkere kontrolmyndighed. Dette skal bla. ske ved en øget ressourcetilgan
g til området samt flere
værktøjet, der kan bruges
i
forbindelse med kontrol og indgriben. Længere
forældelsesfrister, højere
strafferammer, krav om, at virksomhederne af egen drift skal give væsentlig
e informationer, og
yderligere beskyttelse af whistleblowere vil desuden være med til at sikre muli
ghederne for øget
hånd hævelse af reglerne.
Der er desuden øgede krav til, at den enkelte virksomhed selv kontrollerer
og følget op på
DL ARTIKEL
0000
illede2o...
22-08-2019
https ://www.finanstilsynet.dk/Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/Risikob
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0012.png
Page
10 of 10
indikationer
på, at virksomheden ikke levet op til kravene i hvid-vask
lovgivningen. Nøglepersoner og
den daglige ledelse er blevet pålagt en rapporteringsforpligtelse, som indeb
ærer, at advarsler om
risiko for hvidvask eller terrorfinansiering skal rapporteres til virksomhe
dens øverste ledelsesor-gan.
Ledelsen skal desuden kunne dokumentere, hvordan der er fulgt op på
sådanne advarsler.
Baggrund
Dette notat bygger på Finanstilsynets deltagelse i nationale og internatio
nale mødefora, herunder
DSRR (Det Systemiske Risikoråd), ESRB (European Systemic Risk Boar
d), tilsynskollegier og
ESA’erne (European Supervisory Authorities) mv. Risikobilledet bygger
desuden på observationer og
ïnforma-tioner fra inspektionsaktiviteter, undersøgelser og Finanstilsy
nets egne ana-lyser.
Risikobilledet bidrager til den løbende prioritering af Finanstilsynets aktiviteter
.
Erfaringen fra tidligere kriser, senest finanskrisen, tilsiger, at det især er uiden
tificerede eller
undervurderede risici og samspillet mellem forskellige risikofaktorer, der
giver anledning til de største
problemer. Der vil altid være uidentificerede og undervurderede risici, og
samspillet mellem
risikofaktorer er notorisk kompliceret. Det ændrer ikke på, at det er et godt
udgangspunkt for
risikovurdering og -styring at identificere risici og overveje håndteringen
af disse. Det mindsker
omfanget at uidentificerede risici og er et godt start-punkt for at analysere sams
pillet mellem
risikofaktorer.
Bemærk, at Finanstilsynets risikobillede offentliggøres to gange årligt,
og at Finanstilsynets arbejde
og prioriterede indsatser for de identificerede risici dækker både igangvære
nde og nye tiltag.
Konklusionen på afsluttede indsat-ser omtales
i
risikobilledet, hvor det vurd
eres relevant.
DEL ARTIKEL
0 000
https ://www.finanstllsynet.dk/Nyheder-og-Presse/PressemeddelelserfRi
sikobillede20...
22-08-2019
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0013.png
Finwistitsynet
22. august2019
Lave renter og lave risikopræmier
Risikopræmierne er aktuelt lave, og de lave renter presser sektorens
indtjening
og giver anledning til mere risikofyldte aktiviteter. Der er risiko for, at de lave
renter
og risikopræmier er vedvarende.
De lave renter kan øge pengeinstitutternes incitament til at forsøge
at få kunder
over i investeringsprodukter. Ved at placere formuen i et investeringspro
dukt frem
for på en indlånskonto løbet fotbtugeren en risiko, som forbrugeren
muligvis ikke
er klar over og heller ikke kompenseres tilstrækkeligt for set i forhold
til at få nul
procent i rente på en indlånskonto.
De lave renter kan også medføre, at alternative investeringsfonde, som
bla. inve
sterer i ejendomme, infrastruktur eller lign, vinder frem. Indenfor disse
områder
kan det være særligt vanskeligt for detailinvestorer at vurdere, om afkas
tet er for
nuftigt forhold til den risiko, investoren løber.
De lave renter giver pensionssektoren incitament til at foretage inves
teringer med
højere risiko for at opnå højere forventede afkast. Et fortsat rente
fald kan øge
presset på sektorens solvens, mens kunderne i markedsrenteproduk
ter i stigende
omfang placeres i nye alternative aktivklasser, som er mere illikvide
og mere risi
kofyldte end traditionelle obligationer.
Indsatser
Det er en af Finanstilsynets kerneopgaver at føre løbende tilsyn med,
at virk
somhederne ikke tager for stor risiko, og der er konstant fokus
på dette på in
spektioner og undersøgelser.
Finanstilsynet har indskærpet, at pengeinstitutterne er forpligted til
e kun at råd
give kunderne om produkter, der er i kundernes egen interesse.
Risikoen for
dårlig rådgivning er særligt stor, når det drejer sig om kunder med en
lav risiko-
præference, en kort tidshorisont for opsparingen eller begge dele. For
disse kun
der er det i reglen ikke en løsning, at de kommet længere ud af risiko
kurven.
Finanstilsynet har desuden bedt de største pengeinstitutter om
at redegøre for
deres rådgivning og salg af investeringsprodukter med lav risiko og
kort tidsho
risont.
Finanstilsynet har særligt fokus på visse alternative investeringsfonde
rettet mod
detailinvestorer, bla. i forhold til deres markedsfønngsmateriale.
Finanstilsynet gennemfører en række temaundersøgelser af pens
ionssektorens
alternative investeringer, herunder en undersøgelse af infrastrukturin
vesterin
get, som blev afsluttet i januar.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0014.png
Finanstilsynet
22. august 2019
Pludseligt stigende renter og faldende aktiekurser
Renter og risikopræmier har længe været lave, og aktiekurse
rne ligget på et relativt
højt niveau, til trods for at de globale aktiemarkedet er faldet heno
ver sommeren.
En forestående international konjunkturvending eller geopolitis
ke begivenheder kan
udløse stigende risikopræmier og renter samtidig med aktie
kursfald. Sådanne be
givenheder kan f.eks. være en global handeiskrig, Brexit, en
europæisk gældskrise
eller andre internationale begivenheder, som påvirker mark
edsdeltagernes risiko-
opfattelse.
I et scenarie med stigende renter og aftagende økonomisk
vækst vil særligt økono
misk sårbare låntagere med variabelt forrentede lån være
i risiko for ikke at kunne
tilbagebetale deres gæld. Rentestigninger kan også føre
til faldende boligpriser,
som vil tamme boligejerne. Det gælder særligt dem, som
ikke afdrager på deres
gæld. Det vil også føre til tab i pengeinstitutterne, når låntagerne
bliver svækkede.
Pensionsselskaber og deres kunder vil blive tamt direk
te af kurstab på aktier,
spændprodukter og illikvide investeringer, som kan føre til
nedsættelser af pensi
onsydelserne. Med afsæt i de nuværende opgørelser vurd
eres pensionsselska
berne dog overordnet set som godt kapitaliserede og som
værende i stand til at
modstå selv store kursfald på såvel aktieporteføljen som på
obligationsbeholdnin
gen.
Der har ikke været meget store kursfald, efter pensionsselska
bernes markedsrente
produkter for alvor vandt indpas. Der er derfor en risiko for,
at pensionsselskabernes
kunder først opdager konsekvensen af deres valg, når kursf
aldene indfinder sig.
Indsatser
Finanstilsynet har igangsat en undersøgelse af pensionsselska
bers markedsfø
ring, kundekommun ikation, aftalevilkår og pensionstilsagn
på markedsrentepro
dukter. Finanstilsynet gennemfører desuden en temaundersøge
lse med henblik
på at få bedre overblik over markedet for markedsrenteproduk
ter for at vurdere,
om der er brug for øget tilsynsmæssig bevågenhed eller fly
regulering.
Finanstilsynet har bedt de store pengeinstitutter (IRB-insti
tutterne) om at gen
nemføre et specifikt rentestresstest for at belyse, om de
kan forventes at have
tilstrækkeligt med kapital, hvis renterne stiger kraftigt.
Finanstilsynet har i 201 9 afsluttet en undersøgelse af bankers
kreditværdigheds
vurdering og udlån til økonomisk sårbare kunder. Undersøge
lsen viste, at flere
forbrugslånsbanker havde mangelfulde kreditværdighed
svurderinger, ikke vur
derede kundernes rådighedsbeløb og ikke bad om dokument
ation. Finanstilsy
net vil i løbet af 2020 følge op på denne undersøgelse.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0015.png
Finanstilsyriet
22. august 2019
Ejendomsprisfald
Ejendomspriserne er vokset kraftigt i flere segmenter de senere år. Særl
igt er lej
lighedspriserne
i
København steget meget. Priserne i København har på det
sene
ste vist en vigende tendens samtidig med, at salgstiderne er steget. Det kan være
et tegn på en forestående stagnering eller vending på boligmarkedet i Købe
nhavn.
Finanstilsynet vurderet, at det lave renteniveau har bidraget til de prisstigni
nger, vi
har observeret de senere år. Finansieringsomkostningetne er lave, og even
tuelle
alternative investeringsmuligheder giver lavt afkast. Rentestigninger kan
få væsent
lig negativ betydning for prisudviklingen på ejendomme, ligesom ophæ
velsen af
skattestoppet fra 2021 også kan bidrage til boligprisfald.
På den korte bane understøttes boligpriserne af, at de danske realkreditrente
r for
ventes at forblive på et lavt niveau indenfor det kommende år. Sandsynli
gheden for
større prisfald på markedet for projektejendomme vurderes noget højere.
Markedet
for projektejendomme har en karakter, der gør priserne mere følsomme for
ændrin
ger i efterspørgsel og risikopræmier end på det øvrige boligmarked.
Finanstilsynet vurderer, at et ejendomsprisfald vil få betydelige konsekve
nser for
forbrugerne. Særligt førstegangskøbere, som typisk lånefinansierer det mest
e af
boligkøbet, er
i
risiko for at blive teknisk insolvente ved selv mindre boligprisf
ald,
hvis de endnu ikke har fået afdraget på deres boliggæld. De boligejere, der
er tvun
get til at sælge deres bolig, kan blive påført væsentlige tab.
Indsatser
Finanstilsynet er ved at gennemføre en undersøgelse af nye typer af boliglån,
såsom realkreditlån med 30 års afdragsfrihed.
Finanstilsynet vil på de planlagte inspektioner fortsat have fokus på pengeinst
i
tutternes nyudlån til ejendomsfinansiering, herunder specielt finansierin
g af er
hvervsejendomme og projektejendomme. Finanstilsynet overvejer desu
den at
fastlægge retningslinjer for best practice for udlån til projektfinansiering.
Finanstilsynet planlægger også en undersøgelse af udlån til ejendomm uden
e
reel alternativ anvendelsesmulighed, idet ejendomsværdien på sådanne
ejen
domme i tilfælde af låntagers betalingsvanskeligheder er mere usikker.
Finanstilsynet vil foretage en kortlægning af ejendomsforvaltere med FAIF
-regi
strering eller -tilladelse. Finanstilsynet vil desuden undersøge ejendomst
onde,
der udbydes af aktører, som hverken har registrering eller tilladelse.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0016.png
Finanstilsynet
22. august2019
11-risici
Pa 11-området er den primære risiko relateret til IT-sikkerhed. Manglende sikker
og stabil drift vil kunne påvirke den finansielle stabilitet og tilliden til sektoren.
Cybettisici får stigende opmærksomhed fra såvel myndigheder som de finan
sielle virksomheder, I Finanstilsynets spørgeskemaundersøgelse fra 2019 rettet
mod den finansielle sektor, fremhæver virksomhederne cyberangreb som en
væsentlig trussel mod den finansielle stabilitet.
Ifølge Center for Cybersikkerhed bliver truslen fra cyberkriminelle fortsat mere
avanceret og kompleks, og den et samlet set stigende. Cyberangreb kan for
styrre tilgængeligheden af den danske finanssektors ydelser og i værste fald
true den finansielle stabilitet.
Det stigende trusselsbillede og den fortsatte digitalisering øger kravene til de
finansielle virksomheders opmærksomhed på IT-sikkerhed. Finanstilsynet har i
sit tilsyn fundet en række svagheder i virksomhedernes lT-sikkerhedsstyring.
Eksempelvis er ledelsens fokus flere stedet ikke fulgt med trusselsudviklingen.
Indsatser
Finanstilsynet har styrket IT-tilsynet, bla. gennem:
• øget fokus på fT-sikkerhed i Finanstilsynets dialog med virksomheder
nes topledelse
• øget tilsynsindsats med henblik på at sikre, at virksomhederne adresse
rer 11-risici tilstrækkeligt.
Den finansielle sektor har allerede gjort et stort arbejde i relation til cyber- og
informationssikkerhed. Nationalbanken har oprettet Finansielt Sektorforum for
Operationel Robusthed. Formålet er at øge den operationelle robusthed i den
finansielle sektor, herunder cyberrobustheden. Sektoren har desuden etableret
et nordisk samarbejde med deltagelse af bl.a. banker, forsikringsselskaber og
pensionsselskaber, der bidrager til bekæmpelse af cybertrusler.
Hvad cyberrisikoen angår, hat erhvervsministeren udpeget Finanstilsynet som
den decentrale enhed for cyber- og informationssikkerhed for finanssektoren.
Finanstilsynet har dermed ansvaret for den tværgående indsats for cyber- og
informationssikkerhed på det finansielle område.
Finanstilsynet skal understøtte, at den fælles samlede indsats for cyber- og in
formationssikkerhed styrkes via initiativer, som fordeler sig på tre hovedspor:
• Trussels-, sårbarheds- og risikovurdering
• Sektorberedskab
• Videndeling.
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0017.png
Finanstilsynet
22. august2019
Uordnet Brexit
Der er fortsat en væsentlig risiko for, at UK forlader EU uden en ende
lig aftale
mellem de to parter. Brexit kan påvirke det finansielle system i FU
særlig høj
grad, da UK (London) er en central aktør i det finansielle system i FU.
I den
seneste periode er flere problemstillinger dog blevet løst af myndighed
erne og
branchen selv, og samlet set vurderer Finanstilsynet, at konsekve
nsen af et
uordnet Brexit alt andet lige er faldet grundet større forudsigelighed
på centrale
problemstillinger indenfor kapitalmarkedsområdet.
Indsatser
Finanstilsynet har løbende dialog med både danske og udenlandske
aktører om
håndtering af udfordringer relateret til Brexit. Finanstilsynet håndterer
desuden
løbende Brexit-relaterede henvendelser og ansøgninger på inves
teringsområ
det.
Hvis UK forlader FU uden en aftale, vil Finanstilsynet løbende følge
op på de
betingede og midlertidige tilladelser, som er givet til UK-kreditinstit
utter og inve
steringsselskabers udøvelse af investeringssenhice overfor godkendte
modpar
ter og professionelle investorer.
Finanstilsynet er i gang med at afklare, hvilke danske selskabet
der ønsket at
fortsætte deres aktiviteter i UK efter Brexit. Det skal afklares, hvilk
e selskaber
der har meldt sig ind i “Temporary Permission Regime”1 og lovlighed
en af dan
ske selskabets aktiviteter i UK efter Brexit.
Ordning med midlertidig tilladelse, som giver virksomheder mulighed for
at operere
i
UK i en begrænset periode, mens de søger permanent tilladelse, når
UK forlader
FU.
i
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 20: Finanstilsynet om det aktuelle risikobillede i forhold til den finansielle stabilitet
2068088_0018.png
Finanstilsynet
22. august2019
Hvidvask
Hvidvask og terrorfinansiering er en stor risiko for samfunde
t som helhed. Det
samme gør sig gældende for de finansielle virksomheder, som
risikerer at med
virke til hvidvask og terrorflnansiering, hvis deres foranstaltn
inger ikke er gode
nok. Virksomhederne risikerer betragtelige bøder, og at kund
er og samarbejds
partnere mister tilliden og ikke længere ønsker at fortsætte
kundeforholdet eller
samarbejdet. De seneste sager om hvidvask, herunder
sagen om Danske
Banks estiske filial, understreger vigtigheden af effektive
overvågnings- og
kontrolsystemer og internationalt samarbejde.
Indsatser
For at øge indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering indgi
k den finansielle
forligskreds, der dækker et bredt flertal
i
Folketinget, den 27.
marts 2019 den
seneste aftale om “Styrkelse af indsatsen mod finansiel krim
inalitet”.
Med aftalen er der lagt op til at sikre, at Finanstilsynet styrk
er hvidvasktilsynet
yderligere og får en stærkere kontrolmyndighed. Dette skal
bla. ske ved en
øget ressourcetilgang til området samt flere værktøjer, der kan
bruges i forbin
delse med kontrol og indgriben. Længere forældelsesfrister,
højere strafferam
mer, krav om, at virksomhederne af egen drift skal give væse
ntlige informatio
ner, samt yderligere beskyttelse af whistleblowere vil desuden
være med tit at
sikre mulighederne for øget håndhævelse af reglerne.
Der er desuden øgede krav til, at den enkelte virksomhed
selv kontrollerer og
følger op på indikationer på, at virksomheden ikke lever op til krave
ne i hvidvask
lovgivningen. Nøglepersoner og den daglige ledelse er bleve
t pålagt en rappor
teringsforpligtelse, som indebærer, at advarsler om risiko for
hvidvask eller ter
rorfinansiering ska! rapporteres til virksomhedens øverste ledel
sesorgan. Ledel
sen skal desuden kunne dokumentere, hvordan der er fulgt
op på sådanne ad
varsler.