Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2063676_0001.png
Folketinget, Undervisningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om det efterfølgende forløb i
sag om undervisningen på interne skoler
I brev af 12. januar 2016 med bilag orienterede jeg Folketingets Børne- og
Undervisningsudvalg (nu Undervisningsudvalget) om et brev, som jeg
samme dag sendte til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (nu
Undervisningsministeriet). Jeg vedlægger for god ordens skyld en kopi af
brevet.
Til Undervisningsudvalgets orientering sender jeg kopi af et brev, som jeg
i dag har sendt til Undervisningsministeriet om sagen.
6. juni 2019
Dok.nr. 15/05263-34/CLA
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Med venlig hilsen
Side 1 | 1
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Orientering om det efterfølgende forløb i sag om undervisningen på interne skoler, fra Folketingets Ombudsmand
2063676_0002.png
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Gammeltorv 22
DK-1457 København K
Tlf. +45 33 13 25 12
Fax +45 33 13 07 17
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse: 10-14
Telefonisk henvendelse:
Man.-tors. 9-16, fre. 9-15
Orientering om undersøgelse af undervisningen på interne skoler
Til Børne- og Undervisningsudvalgets orientering sender jeg kopi af et brev
med bilag, som jeg i dag har sendt til Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling.
I forbindelse med mine tilsynsbesøg på anbringelsessteder for børn og unge
har jeg foretaget en undersøgelse af undervisningen i fem interne skoler på
henholdsvis tre døgninstitutioner og to private opholdssteder.
Undersøgelsen drejer sig om, hvorvidt de interne skoler tilbød undervisning i
den fulde fagrække efter folkeskoleloven, og om reglerne om fritagelse af ele-
ver for undervisning i enkelte fag blev fulgt.
Om undersøgelsens resultat henviser jeg til pkt. 2 i mit vedlagte brev til Mini-
steriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Jeg vil lægge en nyhed om sagen på min hjemmeside.
Med venlig hilsen
12-01-2016
Dok.nr. 15/05263-8/MV
Bedes oplyst ved henvendelse
+ bilag
Kopi sendes til:
Folketingets Retsudvalg
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Orientering om det efterfølgende forløb i sag om undervisningen på interne skoler, fra Folketingets Ombudsmand
2063676_0003.png
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Ministeriets sagsnr. 18/05778: Interne skoler
1.
Jeg har modtaget Undervisningsministeriets e-mail af 3. maj 2019 med bi-
lag om undervisningen i interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbrin-
gelsessteder.
Den 12. januar 2016 rettede jeg henvendelse til Ministeriet for Børn, Under-
visning og Ligestilling (nu Undervisningsministeriet) for at gøre opmærksom
på resultatet af en undersøgelse, som jeg netop havde afsluttet, om undervis-
ningen i fem interne skoler på anbringelsessteder for børn og unge. Undersø-
gelsen handlede om, hvorvidt de interne skoler (i skoleåret 2013/14) tilbød
undervisning i den fulde fagrække efter folkeskoleloven, og om reglerne om
fritagelse af elever for undervisning i enkelte fag blev fulgt.
Jeg bad endvidere bl.a. ministeriet om at udtale sig om, hvorvidt min under-
søgelse gav ministeriet anledning til overvejelser i forhold til kommunernes
udøvelse af tilsynet med specialundervisningen i interne skoler.
Jeg orienterede Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg (nu Folketingets
Undervisningsudvalg) og Folketingets Retsudvalg om min henvendelse til
Undervisningsministeriet.
2.
Undervisningsministeriet besvarede min henvendelse i breve af 11. marts
og 5. juli 2016 med bilag, og den 20. december 2016 afsluttede jeg sagen om
undervisningen i interne skoler på anbringelsessteder.
Jeg afsluttede sagen på baggrund af ministeriets oplysninger om de tiltag,
som ministeriet havde iværksat, bl.a. udsendelse af et hyrdebrev og vejled-
nings- og inspirationsmateriale om god tilsynspraksis til samtlige kommuner.
6. juni 2019
Dok.nr. 15/05263-33/CLA
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Side 1 | 5
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Orientering om det efterfølgende forløb i sag om undervisningen på interne skoler, fra Folketingets Ombudsmand
2063676_0004.png
Ministeret havde også oplyst, at det ville afvente resultatet af en undersø-
gelse, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet ville foretage, før ministe-
riet ville tage endelig stilling til, om der var behov for at søge reglerne om fri-
tagelse af elever for undervisning i enkelte fag ændret.
I forbindelse med min afslutning af sagen bad jeg på den baggrund ministe-
riet om at orientere mig om resultatet af ministeriets overvejelser om eventu-
elt at ændre reglerne på området, når styrelsens undersøgelse var afsluttet.
3.
Undervisningsministeriet har efterfølgende orienteret mig om status i sa-
gen i breve af 7. februar 2017, 26. juni 2018 og 3. maj 2019.
Med brevet af 26. juni 2018 sendte Undervisningsministeriet mig en kopi af
Rambøll Management Consultings rapport fra marts 2018:
”Undersøgelse
af
interne skoler”.
Undersøgelsen blev gennemført i perioden fra oktober 2017 til februar 2018
på opdrag fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, og den omfattede 118
(ud af 171) af landets interne skoler.
Undersøgelsen viste bl.a., at mange børn og unge, der modtog specialunder-
visning i en intern skole i et dagbehandlingstilbud eller på et anbringelses-
sted, ikke modtog undervisning i folkeskolens fulde fagrække, at mange af de
interne skoler ikke fulgte reglerne om fritagelse af elever for undervisning i et
eller flere fag, og at en fjerdedel af de interne skoler ikke gennemførte en
samlet undervisningstid, der opfyldte minimumskravene i folkeskolen.
Undervisningsministeriet orienterede mig endvidere om, at ministeriet på
baggrund af undersøgelsen havde besluttet at nedsætte en intern arbejds-
gruppe, der i efteråret 2018 skulle fremlægge forslag om, hvad der skulle til,
for at elever i interne skoler modtager det undervisningstilbud, som de har
krav på i henhold til folkeskolelovgivningen.
Ministeriet orienterede mig samtidig om, at Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet i efteråret 2018 ville indlede et særligt tematisk tilsyn med undervis-
ningen på fem interne skoler.
4.
Med Undervisningsministeriets seneste brev af 3. maj 2019 har jeg bl.a.
modtaget kopi af et notat af 15. april 2019, der indeholder resultatet af den
ovennævnte arbejdsgruppes arbejde.
Det fremgår bl.a. af notatet, at arbejdsgruppen har foreslået, at der på kort
sigt foretages enkelte præciserende ændringer af bekendtgørelserne på om-
rådet og udsendes et hyrdebrev til samtlige kommuner.
Side 2 | 5
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Orientering om det efterfølgende forløb i sag om undervisningen på interne skoler, fra Folketingets Ombudsmand
Arbejdsgruppen har endvidere foreslået, at der på lidt længere sigt iværksæt-
tes et udvalgsarbejde, hvor der i samarbejde med Børne- og Socialministeriet
bl.a. foretages en gennemgang af de lovgivningsmæssige rammer for under-
visningstilbud på dagbehandlingstilbud, anbringelsessteder og specialskoler
med henblik på, at det sikres, at alle elever får det undervisningstilbud, som
de har krav på efter folkeskoleloven, og får de bedste muligheder for at gen-
nemføre videre uddannelse som grundlag for et selvstændigt voksenliv.
Undervisningsministeriet har også sendt mig kopi af Styrelsen for Undervis-
ning og Kvalitets afrapportering af 24. april 2019 om resultaterne af det
nævnte tematiske tilsyn med i alt otte interne skoler i dagbehandlingstilbud
og på anbringelsessteder.
Af afrapporteringen fremgår, at tilsynet overordnet set ikke har givet anled-
ning til særlige korrektioner eller nuanceringer på konklusionen i Rambøll Ma-
nagement Consultings undersøgelse fra marts 2018. Det er således styrel-
sens overordnede vurdering, at bl.a. reglerne om undervisningstid og folke-
skolens fagrække i vid udstrækning ikke følges, og at det samme gør sig
gældende i forhold til procedurerne i forbindelse med fritagelse af elever for
undervisning i et eller flere fag. Dertil kommer manglende overholdelse af
procedurer i forbindelse med fritagelse for aflæggelse af folkeskolens prøver i
9. klasse.
Det anføres endvidere, at nogle kommuner mangler kendskab til reglerne og
ikke prioriterer området, hvilket indebærer, at der bliver godkendt dispositio-
ner uden hjemmel og ikke påpeget forhold over for de interne skoler, der ikke
lever op til reglerne.
Endelig har jeg modtaget kopi af det hyrdebrev (med bilag) om undervisnin-
gen i interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder, som mi-
nisteriet den 2. maj 2019 har sendt til samtlige kommunalbestyrelser. Her ind-
skærpes det, at kommunalbestyrelsen er ansvarlig for, at undervisningen i in-
terne skoler i kommunen gives i overensstemmelse med den gældende lov-
givning, og at kommunalbestyrelsen gennem et fornødent tilsyn skal påse, at
reglerne overholdes.
5.
Undervisningsministeriet har i brevet til mig af 3. maj 2019 oplyst, at mini-
steriet vil søge at gennemføre en række bekendtgørelsesændringer, der kan
understøtte kommunernes overholdelse af de gældende regler på området.
Ændringerne vil omfatte, at det tydeligt skal fremgå, at der skal ske godken-
delse af beslutninger om fritagelse for fag og indberetning af resultater fra
prøver i 9. klasse.
Derudover har Undervisningsministeriet oplyst, at ministeriet vil iværksætte et
udvalgsarbejde
som anbefalet af den interne arbejdsgruppe
der skal se
Side 3 | 5
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Orientering om det efterfølgende forløb i sag om undervisningen på interne skoler, fra Folketingets Ombudsmand
på en styrkelse af rammerne for undervisningen i interne skoler i dagbehand-
lingstilbud og på anbringelsessteder, og at udvalget skal have fokus på data-
grundlaget, tilsynet og de lovgivningsmæssige rammer på tværs af social- og
undervisningsområdet.
Undervisningsministeriet har også oplyst, at jeg vil blive holdt orienteret om,
hvad der videre passerer i sagen.
6.
Jeg tager Undervisningsministeriets oplysninger til efterretning.
Jeg bemærker samtidig, at det nu er mere end 3 år siden, at jeg gjorde Un-
dervisningsministeriet bekendt med resultatet af min undersøgelse af under-
visningen i fem interne skoler på anbringelsessteder for børn og unge. Det
gjorde jeg, fordi det er vigtigt, at børn og unge, der modtager undervisning i
interne skoler bl.a. på anbringelsessteder, får den undervisning, de har krav
på.
Ingen af ministeriets efterfølgende tiltag synes at have medført væsentlige
forbedringer på området.
Jeg har i den forbindelse bl.a. noteret mig de nylige overordnede vurderinger
fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, hvorefter bl.a. reglerne om under-
visningstid og folkeskolens fagrække i vid udstrækning ikke følges, og hvoref-
ter det samme gør sig gældende i forhold til procedurerne i forbindelse med
fritagelse af elever for undervisning i et eller flere fag.
Jeg har også noteret mig styrelsens vurdering af, at nogle kommuner mang-
ler kendskab til reglerne og ikke prioriterer området, og at dette indebærer, at
der bliver godkendt dispositioner uden hjemmel og ikke påpeget forhold over
for de interne skoler, der ikke lever op til reglerne.
I den forbindelse kan jeg tilføje, at jeg i 2019 som led i min tilsynsvirksomhed
på børneområdet har besøgt fire private opholdssteder med interne skoler.
De foreløbige resultater af disse tilsynsbesøg viser
på linje med de under-
søgelser, ministeriet har foranlediget
bl.a., at der fortsat er problemer med
de interne skolers overholdelse af reglerne om fritagelse for undervisning i
enkelte fag og undervisning i den fulde fagrække.
I lyset af det, der er anført ovenfor, vil der efter min opfattelse meget vel
kunne være en sammenhæng mellem Undervisningsministeriets prioritering
af bl.a. det kommende udvalgsarbejde og omfanget af fortsatte problemer på
området.
Jeg vil i eventuelle kommende sager på området i relevant omfang henvise til
det iværksatte arbejde i Undervisningsministeriet.
Side 4 | 5
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 5: Orientering om det efterfølgende forløb i sag om undervisningen på interne skoler, fra Folketingets Ombudsmand
2063676_0007.png
7.
Jeg har orienteret Folketingets Undervisningsudvalg og Folketingets Rets-
udvalg om dette svar til ministeriet.
Med venlig hilsen
Kopi sendes til:
Folketingets Retsudvalg
Folketingets Undervisningsudvalg
Side 5 | 5