Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 47
Offentligt
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
Skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets område for
Børne- og Undervisningsudvalget.
Indhold
1. Dagtilbud ...........................................................................................................................2
2. Folkeskolen ....................................................................................................................... 3
3. Frie skoler ..........................................................................................................................3
4. 10. klasse ............................................................................................................................3
5. De gymnasiale uddannelser ..............................................................................................4
6. Erhvervsuddannelserne ..................................................................................................... 5
7. Voksen- og efteruddannelsesområdet (VEU) ................................................................... 6
8. Forberedende grunduddanelse (FGU) ............................................................................. 8
9. Særligt tilrettelagt uddannelse (STU) ............................................................................. 10
10. Overblik over forlig og aftaler på Børne- og Undervisningsministeriets område ........ 11
1
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets hovedområder, herunder liste over stemmeaftaler, aftaler og forlig på ministerområdet, fra børne- og undervisningsministeren
2080318_0002.png
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
1. Dagtilbud
Stort set alle 0-5-årige børn i Danmark går i dagtilbud. Dagtilbud omfatter daginstitutioner og
dagplejere, hvor hovedparten drives af kommunerne som enten kommunale daginstitutioner eller
kommunale dagplejere. Herudover kan dagtilbud etableres og drives af private aktører som:
Selvejende daginstitutioner (privat efter aftale)
Udliciterede daginstitutioner (privat efter aftale)
1
Privatinstitutioner (privat efter godkendelse, etableringsret)
Privat dagpleje (privat efter aftale)
2
Den pædagogiske læreplan udgør den røde tråd i alle dagtilbud. Læreplanen tager afsæt i et bredt
læringsbegreb, der understøtter børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Den pædagogiske
læreplan tager udgangspunkt i:
Et fælles pædagogisk grundlag, der bl.a. handler om et pædagogisk læringsmiljø hele da-
gen, legen er grundlæggende, børneperspektiv og børnefællesskaber.
Seks læreplanstemaer om 1) kommunikation og sprog, 2) social udvikling, 3) alsidig per-
sonlig udvikling, 4) kultur, æstetik og fællesskab, 5) natur, udeliv og science samt 6) krop,
sanser og bevægelse.
Brede mål for sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børns læring.
Læreplanen udarbejdes lokalt, så den tilpasses det enkelte dagtilbud. Kommunalbestyrelsen har
pligt til at sikre, at dagtilbuddene i relation til den pædagogiske opgave alene ledes med udgangs-
punkt i den pædagogiske læreplan og i overensstemmelse med den pædagogiske læreplans børne-
syn og brede læringsforståelse.
Der findes forskellige alternativer til dagtilbuddene, bl.a. obligatorisk læringstilbud 25 timer om
ugen, som skal gives til alle børn, der bor i udsatte boligområder, der ikke er optaget i et dagtil-
bud, når de fylder 1 år. Som led i læringstilbuddet, der finder sted i en daginstitution, skal der bl.a.
iværksættes forløb for børnene og deres forældre med henblik på at sikre, at børnenes danske
sprog og generelle læring styrkes, og at børnene får kendskab til danske traditioner samt demo-
kratiske normer og værdier.
Herudover kan der etableres private pasningsordninger, som ikke er dagtilbud i lovens forstand,
og som derfor ikke skal leve op til de samme krav. Private pasningsordninger er fx ikke omfattet
af formålsbestemmelsen for dagtilbuddene, ligesom de ikke er forpligtede til at udarbejde en pæ-
dagogisk læreplan for børnegruppen i dagtilbuddet mv. Private pasningsordninger optager selv
børn, og
modsat dagtilbuddene
kan de vælge at afvise børn fra optagelse og opsige børn.
Forældre har, som et alternativ til en plads i et dagtilbud, ret til at modtage et tilskud fra kommu-
nen til brug for den private pasningsordning. Herudover kan kommunerne vælge, at forældre kan
modtage tilskud til pasning af egne børn i hjemmet i stedet for at tage imod en plads i et dagtil-
bud.
1
2
Ifølge DST var der i 2018 ingen udliciterede daginstitutioner.
Der eksisterer kun få private dagplejere. Ifølge DST var der i 2014 102 private dagplejere.
2
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets hovedområder, herunder liste over stemmeaftaler, aftaler og forlig på ministerområdet, fra børne- og undervisningsministeren
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
2. Folkeskolen
Der er undervisningspligt i Danmark, som medfører pligt til at deltage i undervisningen i folke-
skolens grundskole (børnehaveklassen til 9. klasse) eller i en undervisning, der står mål med, hvad
der almindeligvis kræves i folkeskolen, jf. grundlovens § 76. Forældre har dermed valget mellem
at sende deres børn i en vederlagsfri folkeskole, en fri grundskole med forældrebetaling eller selv
varetage undervisningen (hjemmeundervisning).
Driften af folkeskolen er en kommunal opgave, og styringsinstrumenterne fra statsligt hold er
primært følgende:
Lovgivning, særligt folkeskoleloven
Aftaler mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi og fælles indsatsområder
Rammer og indhold for lærer- og pædagoguddannelserne (Uddannelse- og Forsknings-
ministeriets ressort)
Mål, evaluering og opfølgning gennem bl.a. tre politiske mål for folkeskolen, årlig status-
redegørelse, kommunale kvalitetsrapporter hvert andet år, statsligt tilsyn, følgeforskning
for folkeskolereformen og andre undersøgelser
Understøttelse og udvikling gennem bl.a. forsøgs- og udviklingsprojekter, Viden Om-
udgivelser og samarbejde med professionshøjskoler
Løbende dialog med interessenter og generelle inddragende processer/samarbejder
3. Frie skoler
De frie grundskoler har lovgivningsmæssigt en stor frihed til at beslutte, hvordan undervisningen
tilrettelægges, men er blandt andet underlagt tre centrale krav:
1. Undervisningen skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen (stå mål med-
kravet).
2. Skolen skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkesty-
re samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt
for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene
(frihed og folkestyrekravet).
3. Skolen skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig (uafhængigheds-
kravet).
”Frie grundskoler” dækker over mange forskellige betegnelser for skoler, fx ”friskole”, ”privat-
skole”, ”lilleskole”, ”realskole” mv. Nogle frie grundskoler bygger på et religiøst livssyn,
andre på
en bestemt pædagogik. Børne- og Undervisningsministeriet registrerer ikke frie grundskoler på
baggrund af skolernes værdigrundlag, men skolerne skal offentliggøre oplysninger om deres vær-
digrundlag på deres hjemmeside, jf. § 5, stk. 4, i lov om friskoler og private grundskoler mv.
4. 10. klasse
10. klasse er målrettet elever, som efter at have afsluttet grundskolen, har behov for yderligere
faglig kvalificering og afklaring af uddannelsesvalg for at kunne gennemføre en ungdomsuddan-
nelse.
10. klasse er et kommunalt ansvar og er reguleret i folkeskoleloven. 10. klasse er et frivilligt skole-
3
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets hovedområder, herunder liste over stemmeaftaler, aftaler og forlig på ministerområdet, fra børne- og undervisningsministeren
2080318_0004.png
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
år, som kommunalbestyrelserne er forpligtede til at tilbyde alle under 18 år. 10. klasse kan endvi-
dere tilbydes af private skoler, efterskoler, frie fagskoler og efter overenskomst med en kommu-
nalbestyrelse, af institutioner, der udbyder erhvervsuddannelse.
5. De gymnasiale uddannelser
De gymnasiale uddannelsers overordnede formål er at være almendannende og give de unge stu-
diekompetencer, som forbereder dem til videregående uddannelser. De gymnasiale uddannelser
omfatter teknisk studentereksamen (htx), merkantil studentereksamen (hhx) og almen studenter-
eksamen (stx), der alle er treårige, og den toårige uddannelse til hf-eksamen, som kan tages med
eller uden overbygning (se figur 5.1). Der er også mulighed for at sammenstykke en hf-
uddannelse af hf-enkeltfag.
Figur 5.1
Oversigt over de gymnasiale uddannelser
Treårige gymnasiale uddannelser
Hhx (merkantil
studentereksamen)
Adgangsgivende til
videregående uddannelse
Studieretninger inden for
økonomi, marked og sprog
Htx (teknisk
studentereksamen)
Adgangsgivende til
videregående uddannelse
Studieretninger inden for
naturvidenskab, teknologi
og kommunikation
Stx (almen
studentereksamen)
Adgangsgivende til
videregående uddannelse
Studieretninger inden for
naturvidenskab,
samfundsvidenskab, sprog
og kunst
Toårig gymnasial uddannelse
Hf (Hf-eksamen)
Adgangsgivende til erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser (uden
overbygning)
Adgangsgivende til alle videregående
uddannelser (med overbygning)*
Professionsrettede fagpakker
* Som udgangspunkt er den toårige hf-eksamen uden overbygning, men det er muligt enten at tage en overbygning undervejs eller efterfølgen-
de et supplerende overbygningsforløb (250 timer mere), hvis eleven ønsker at kunne søge om optagelse på en universitetsbachelor-
uddannelse.
De treårige gymnasiale uddannelser indledes af et grundforløb, der varer ca. tre måneder, og som
bl.a. skal gøre eleverne i stand til efterfølgende at træffe valg om og gennemføre en studieretning.
Skolerne beslutter selv, hvilke studieretninger der skal udbydes. Sammensætningen af de forskel-
lige studieretninger, der kan udbydes, er fastlagt centralt i lov om de gymnasiale uddannelser.
Den toårige gymnasiale uddannelse til hf-eksamen er semesteropdelt og består af fire semestre, så
eleven hvert halve år afslutter en del af uddannelsen. De første to semestre består af en obligato-
risk fagrække og valgfag og skal afklare eleverne om det videre valg af professionsrettede fagpak-
ker rettet mod brede videregående uddannelsesområder som fx pædagogik, sundhed og forsvar.
Eksamen fra en gymnasial uddannelse kvalificerer til de videregående uddannelser og giver der-
med generel studiekompetence. Nogle lange videregående uddannelser stiller dog specifikke krav
til bestemte fag, herunder niveau og karakterer. Elever, der efter afslutning af deres gymnasiale
uddannelse, mangler et eller flere fag eller en bestemt karakter for at kunne blive optaget på en
bestemt videregående uddannelse kan supplere deres eksamen via gymnasiale suppleringskurser
(GSK).
Som det fremgår af figur 5.2, er der desuden andre muligheder for en gymnasial uddannelse.
4
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets hovedområder, herunder liste over stemmeaftaler, aftaler og forlig på ministerområdet, fra børne- og undervisningsministeren
2080318_0005.png
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
Figur 5.2
Andre muligheder for gymnasial uddannelse
Eux
Kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasiale uddannelse
Kvalificerer både til job som faglært og videregående uddannelse på linje med dem, der har
gennemført en treårig gymnasial uddannelse
Toårig stx
(studenterkursus)
En toårig fuld stx-studentereksamen for voksne
Uddannelsen foregår på udvalgte kursussteder
Internationale
gymnasiale
uddannelser
Flere gymnasier i DK udbyder International Baccalaureate (IB), der er en toårig international
gymnasial uddannelse på engelsk.
I København udbydes en treårig fransksproget gymnasial uddannelse og en treårig
tysksproget gymnasial uddannelse.
Ved Europaskolen i Bruxelles og på sigt i København udbydes en europæisk
studentereksamen med eller uden danske fag og opnå en European Baccalaureate (EB).
6. Erhvervsuddannelserne
En erhvervsuddannelse er en erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelse. En afsluttet er-
hvervsuddannelse giver direkte adgang til arbejdsmarkedet som faglært. Der er i dag 102 er-
hvervsuddannelser, der omfatter alt fra murer, social- og sundhedsuddannelsen, landbrugsuddan-
nelsen, sikkerhedsvagt, gastronom, mekaniker til gartner og mange flere.
Hovedparten af erhvervsuddannelserne giver adgang til erhvervsakademiuddannelserne og kan
give adgang til de øvrige videregående uddannelser. Efteruddannelse sker ofte gennem voksen-
og efteruddannelsessystemet (veu).
Det er muligt at begynde på en erhvervsuddannelse, hvis man lever op til adgangskravene, som
bl.a. er mindst karakteren 02 i gennemsnit i hhv. dansk og matematik ved 9.-klasseprøverne eller
10.-klasseprøverne eller tilsvarende, eller hvis man har en uddannelsesaftale om praktik i en virk-
somhed.
Et typisk erhvervsuddannelsesforløb består af et grundforløb på en erhvervsskole og et hoved-
forløb, hvor eleven skifter mellem praktik i en virksomhed og kortere skoleophold på erhvervs-
skolen. Det er også mulighed for at begynde på en erhvervsuddannelse i en virksomhed, og nogle
elever kan springe grundforløbet helt eller delvist over.
Erhvervsuddannelserne er opbygget som vekseluddannelser, hvor eleverne er ansat i virksomhe-
derne og veksler mellem at være i praktik i en virksomhed og modtage undervisning på en er-
hvervsskole. Hovedreglen er, at eleverne tilegner sig de praktiske kompetencer i praktikken og
opnår teoretiske og praktiske kompetencer i skoleundervisningen. Man kan komme i skolepraktik
5
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets hovedområder, herunder liste over stemmeaftaler, aftaler og forlig på ministerområdet, fra børne- og undervisningsministeren
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
(praktikcenter), hvis man ikke kan få en uddannelsesaftale med en virksomhed, og hvis den på-
gældende erhvervsuddannelse udbydes med skolepraktik.
Uddannelsesforløbet afhænger af elevens alder, uddannelses- og erhvervserfaring. Overordnet set
er der tre typer af forløb:
Erhvervsuddannelse for unge (eud)
Erhvervsuddannelse og en erhvervsfaglig studentereksamen (eux)
Erhvervsuddannelse for voksne (euv)
På grundforløbet er det muligt at søge SU samt handicaptillæg, hvis man er over 18 år. På hoved-
forløbet af uddannelsen får man løn, hvis man har en uddannelsesaftale med en virksomhed
(praktikplads). Hvis man er i skolepraktik, får man skolepraktikydelse, der svarer nogenlunde til
SU.
7. Voksen- og efteruddannelsesområdet (VEU)
Voksen- og efteruddannelsesområdet (VEU) består af almen og erhvervsrettet voksen- og efter-
uddannelse. VEU omfatter også videregående VEU (master-, diplom- og akademiuddannelser),
som hører under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. Almen VEU omfatter forbere-
dende voksenundervisning (FVU), ordblindeundervisning for voksne (OBU), almen voksenud-
dannelse (avu) og hf-enkeltfag, mens erhvervsrettet VEU består af arbejdsmarkedsuddannelserne
(AMU). Uddannelsestilbud til voksne elever omfatter også erhvervsuddannelser for voksne (euv),
som er en del af erhvervsuddannelsessystemet, jf. figur 7.1.
6
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets hovedområder, herunder liste over stemmeaftaler, aftaler og forlig på ministerområdet, fra børne- og undervisningsministeren
2080318_0007.png
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
Figur 7.1
Voksen- og efteruddannelsessystemet
Almen VEU
Almen VEU omfatter tilbud til at forbedre de almene kompetencer som fx dansk, matematik mv.
De forskellige tilbud
FVU, avu og hf-enkeltfag
adskiller sig fra hinanden ift., hvilket niveau
der undervises på.
Forberedende voksenuddannelse (FVU) giver voksne mulighed for at forbedre og supplere deres
grundlæggende færdigheder i regning, læsning, stavning og skriftlig fremstilling mhp. videre ud-
dannelse samt styrkelse af forudsætningerne for aktiv medvirken i samfundslivet. Der udbydes fra
1. januar 2019 FVU-engelsk og FVU-digital i virksomhedsrettede forløb som led i udmøntning af
VEU-trepartsaftale III.
Almen voksenuddannelse (avu) har til formål at styrke voksnes muligheder og interesse for videre
uddannelse og består af enkeltfagsundervisning for voksne i almene fag på grundskoleniveau, der
afsluttes med prøver og eksaminer. Samtidig er der mulighed for erhvervelse af en almen forbe-
redelseseksamen, der kan give krav på optagelse på den toårige hf-uddannelse.
Hf-enkeltfag har til formål at give voksne et grundlag for videre uddannelse eller arbejde. Uddan-
nelsen tilbydes som undervisning i enkeltfag og i faggrupper. De enkelte fag og faggrupper afslut-
tes med prøver efter national standard og kan sammenstykkes til en samlet hf-eksamen.
7
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets hovedområder, herunder liste over stemmeaftaler, aftaler og forlig på ministerområdet, fra børne- og undervisningsministeren
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
Ordblindeundervisning for voksne (OBU) er målrettet personer med basale vanskeligheder med
at tilegne sig skriftsproget (ordblinde), der har behov for særligt tilrettelagt undervisning for at
afhjælpe eller begrænse vanskelighederne og forbedre deres muligheder for at klare sig i sammen-
hænge, der kræver skriftsproglige færdigheder.
Fælles for avu, FVU og OBU er, at de udbydes af VUC og institutioner, der har overtaget den
geografiske udbudsforpligtigelse, samt uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen (fæng-
selsskoler). Andre voksenuddannelsesinstitutioner kan etablere FVU- og OBU-udbud efter
driftsoverenskomst med VUC. Hf-enkeltfag udbydes af VUC og hf-kurser.
Erhvervsrettet VEU
AMU er korterevarende uddannelser på typisk en til fem dages varighed, som har til formål at
dække ufaglærtes og faglærtes behov for erhvervsrettede kvalifikationer og kompetencer, der er
efterspurgt på arbejdsmarkedet. AMU bidrager således til, at arbejdsstyrken løbende opkvalifice-
res, så ufaglærte og faglærte hele tiden er ajour med den nyeste teknologi og arbejdstilrettelæggel-
se. AMU gennemføres af AMU-centre, tekniske skoler, handelsskoler, SOSU-skoler, professions-
højskoler og en række private uddannelsessteder. Der er i alt ca. 100 godkendte AMU-udbydere
og ca. 2.600 forskellige AMU-kurser.
AMU-kurser kan indgå i uddannelsesstrukturer, som giver anerkendt kompetence på arbejdsmar-
kedet og kan give standardmerit til visse erhvervsuddannelser for voksne (euv).
Åben uddannelse
Åben uddannelse er en fællesbetegnelse for erhvervsrettede uddannelser og kurser for voksne,
som giver mulighed for at tage enten hele eller dele af allerede eksisterende og offentligt god-
kendte uddannelser på hel- eller deltid. Åben uddannelse henvender sig primært til personer, der
efter nogle år på arbejdsmarkedet har lyst til at efter- eller videreuddanne sig. Tilbuddet retter sig
både mod beskæftigede og ledige, og undervisningen foregår i dagtimerne eller uden for alminde-
lig arbejdstid. Åben uddannelse omfatter deltidsuddannelser, heltidsuddannelser på deltid, enkelt-
fag, fagspecifikke kurser, korte kurser og særligt tilrettelagte uddannelsesforløb.
8. Forberedende grunduddanelse (FGU)
FGU henvender sig til unge under 25 år uden en ungdomsuddannelse. FGU er et tilbud for unge,
der har behov for afklaring om deres fremtidige uddannelses- og beskæftigelsesvej.
FGU består af tre spor: almen grunduddannelse (agu), produktionsgrunduddannelse (pgu) og
erhvervsgrunduddannelse (egu). FGU startede op med tre spor i august 2019. De tre spor ud-
springer af nogle af de uddannelser, som FGU afløser. Fælles for alle tre spor i FGU er, at teori
bliver sat i tæt forbindelse med praksis og kan tilrettelægges relativt individuelt. Varigheden af
uddannelsen afhænger af den enkelte unges forudsætninger og behov i forhold til at komme i
uddannelse eller job. Varigheden bliver fastlagt i en dialog mellem den kommunale ungeindsats
og den unge. Det er kommunernes opgave at målgruppevurdere til FGU'en. Den samlede varig-
hed af uddannelsen kan normalt ikke overstige to år. Figur 8.1 viser den forberedende grundud-
dannelses opbygning.
8
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets hovedområder, herunder liste over stemmeaftaler, aftaler og forlig på ministerområdet, fra børne- og undervisningsministeren
2080318_0009.png
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
Figur 8.1
Den Forberedende Grunduddannelses opbygning
Almen grunduddannelse (agu)
På agu er fagligheden forbundet med almene fag, hvor undervisningen bliver sat i tæt forbindelse
med praksis. Elever på agu skal som udgangspunkt have undervisning i dansk, matematik, identi-
tet og medborgerskab eller PASE (Privatøkonomi, Arbejdspladslære, Samarbejdslære, Erhvervs-
lære) samt et valgfrit fag. Undervisningen tilrettelægges som udgangspunkt med to tredjedele teori
og en tredjedel praksis.
Produktionsgrunduddannelse (pgu)
På pgu er fagligheden primært forbundet med praktisk arbejde, værkstedsundervisning og opga-
veløsning med henblik på produktion. Undervisningen på pgu skal tilrettelægges med to tredjede-
le produktion og en tredjedel teori. Det praktiske arbejde i værkstederne integreres med under-
visning i de almene fag. Elever på pgu skal undervises i et fagligt tema, dansk, matematik og PA-
SE.
Erhvervsgrunduddannelse (egu)
På egu er fagligheden primært forbundet med virksomhedspraktik. Som udgangspunkt skal et
egu-forløb tilrettelægges med to tredjedele virksomhedspraktik og en tredjedel skoleundervisning.
Elever på egu skal undervises i et fagligt tema, dansk, matematik og PASE.
9
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets hovedområder, herunder liste over stemmeaftaler, aftaler og forlig på ministerområdet, fra børne- og undervisningsministeren
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
9. Særligt tilrettelagt uddannelse (STU)
STU er et særligt tilrettelagt forløb for unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige be-
hov, der ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse. De unge i målgruppen har et rets-
krav på at få tilbudt et treårigt forløb, der er tilrettelagt ud fra netop deres forudsætninger og be-
hov. Tilbuddet indeholder undervisning på skole, praktisk træning og praktikophold i virksomhe-
der eller institutioner.
10
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets hovedområder, herunder liste over stemmeaftaler, aftaler og forlig på ministerområdet, fra børne- og undervisningsministeren
2080318_0011.png
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
10. Overblik over forlig og aftaler på Børne- og Undervisningsministeriets
område
Af tabel 10.1 og 10.2 fremgår oversigt over politiske forlig og aftaler på børne- og under-
visningsministeriets område.
Tabel 10.1
Oversigt over igangværende forlig på Børne- og Undervisningsministeriets område
Uddannelsesområde
Partier
Aftaleperiode
Tidspunkt for indgåelse
Seneste større justering
Juni 2013:
Aftale om et
fagligt løft af folkeskolen.
I januar 2019
er 2013-
aftalen justeret med Aftale
om justeringer af folkesko-
len til en mere åben og
fleksibel folkeskole.
Juni 2016:
Aftale om
styrkede gymnasiale
uddannelser
Løbende mindre justerin-
ger via tværgående aftaler
siden
november 2006:
Aftale om 10. klasse.
Ingen justeringer siden
oprindelig aftale fra
oktober 2017:
Aftale om
bedre veje til uddannelse
og job
Folkeskoleområdet
S, V, DF, RV, SF, K og
LA*
Løbende
November 2002
Gymnasieområdet
S, V, DF, RV, SF, K og
LA**
Løbende
Maj 2003
10. klasseområdet
S, V, DF, RV, SF, og K*
Løbende
2021 vedr. ændringer i de
økonomiske rammer for
uddannelsen.
2023 (31. juli) vedr.
ændringer i indholdet af
uddannelsen.
November 2006
Forberedende grundud-
dannelse
S, V, DF, RV, SF, K, ALT
og LA***
Oktober 2017
* LA indtrådte i folkeskoleforliget og 10. klasseforliget ved dannelsen af VLAK-regeringen i november 2016. LA er efter Folketingsvalget i
2019 udtrådt af 10. klasseforliget igen, da forliget ikke har været aktiveret i seneste regeringsperiode.
** LA indtrådte i gymnasieforliget i forbindelse med Aftale om styrkede gymnasiale uddannelse af juni 2016.
***Enhedslisten trådte ud af forliget i juni 2018 i forbindelse med indgåelse af Aftale om udmøntning af negativ budgetregulering i 2019 opta-
get i forbindelse med Aftale om bedre veje til uddannelse og job.
11
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets hovedområder, herunder liste over stemmeaftaler, aftaler og forlig på ministerområdet, fra børne- og undervisningsministeren
2080318_0012.png
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
Tabel 10.2
Oversigt over nyere aktuelle politiske aftaler på Børne- og Undervisningsministeriets område (november 2016
juni 2019)
Område
Grundskoleområdet
Aftale om praksisfaglig
dimension i uddannelsespa-
rathedsvurdering
Aftale om styrket tilsyn med
de frie grundskoler
Aftale om styrket praksisfag-
lighed i folkeskolen
Aftale om Folkets skole:
Faglighed, dannelse og
frihed
justeringer af folke-
skolen til en mere åben og
fleksibel folkeskole
https://www.regeringen.dk/media/2940/aftale-
mellem-regeringen-og-dansk-folkeparti-om-
praksisfaglig-dimension-i-
uddannelsesparathedsvurderingen.pdf
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2017/
nov/171107-ny-politisk-aftale-styrker-tilsynet-
med-de-frie-grundskoler
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2018/j
uni/180612-praksisfaglighed-bliver-en-
obligatorisk-del-af-udskolingen
Partier
Tidspunkt for indgåelse
Link til aftale
V, LA, K og DF
Februar 2017
V, LA K, S, DF, RV og SF
November 2017
V, LA, K, S, DF, RV og SF
Juni 2018
V, LA, K, S, DF, RV og SF
Januar 2019
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/j
an/193001-folkeskoler-faar-styrket-faglighed-
flere-midler-til-understoettende
Erhvervsuddannelsesområdet
Aftale om annullering af
omprioriteringsbidraget på
EUD (indgået som led i
forhandlingerne om FL19)
Fra folkeskole til faglært
Erhvervsuddannelser til
fremtiden
Det forberedende område
Bedre veje til uddannelse &
1
job
V, LA, K, DF, RV, S og SF
(ALT har senere tilsluttet sig)
Oktober 2017
https://www.uvm.dk/publikationer/folkeskolen/2
017-aftale-om-bedre-veje-til-uddannelse-og-job
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2018/
nov/181105-regeringen-og-df-afskaffer-
omprioriteringsbidraget-for-
erhvervsuddannelserne
V, LA K og DF (S, RV og SF
har senere tilsluttet sig)
November 2018
V, LA, K, S, DF, RV og SF
November 2018
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2018/
nov/181122-ny-aftale-baner-vejen-fra-
folkeskole-til-faglaert
Voksen- og efteruddannelsesområdet
Trepartsaftale om styrket og
mere fleksibel voksen-, efter-
og videreuddannelse (2018-
2021)
Dagtilbudsområdet
Stærke dagtilbud
alle børn
skal med i fællesskabet
1.000 dages programmet
(en del af finanslovsaftalen
for 2019)
Delaftale på Børne- og
Socialministeriets område
om obligatorisk læringstilbud
til 1-årige i udsatte boligom-
råder og skærpet straf for
pligtforsømmelse for ledere i
offentlig tjeneste eller hverv
Delaftale på Børne- og
Socialministeriets område
om bedre fordeling i dagin-
stitutioner
Tværgående
Delaftale på undervisnings-
området om at bekæmpe
parallelsamfund
https://www.regeringen.dk/media/5212/delaftale
-paa-undervisningsomraadet-om-at-bekaempe-
parallelsamfund.pdf
V, LA, K, DF, RV og S (SF
har senere tilsluttet sig)
V, LA, K og DF
Juni 2017
November 2018
https://www.regeringen.dk/media/3528/aftaletek
st-staerke-dagtilbud.pdf
https://www.uvm.dk/dagtilbud/love-og-regler--
formaal-og-aftaler/1000-dages-programmet
Regeringen (VLAK) og DA,
FH, AC, KL, Danske Regio-
ner, FA og Lederne
https://www.uvm.dk/publikationer/uddannelser-
for-voksne/2017-trepartsaftale-om-styrket-og-
mere-fleksibel-voksen---efter--og-
videreuddannelse--2018-2021-
Oktober 2017
V, LA, K, S og DF
Maj 2018
https://socialministeriet.dk/media/19171/aftalete
kst-om-obligatorisk-laeringstilbud-og-skaerpet-
straf.pdf
V, LA, K, S, RV og SF
Marts 2019
https://www.regeringen.dk/media/5468/aftaletek
st-om-bedre-fordeling-i-daginstitutioner.pdf
V, LA, K, S og DF
Maj 2018
Aftale om bedre rammer for
og styrket tilsyn med de frie
skoler
Trepartsaftale om arbejds-
markedsintegration (integra-
V, LA, K og DF
Januar 2019
https://www.regeringen.dk/media/6325/190124-
aftaletekst-om-bedre-rammer-for-og-styrket-
tilsyn-med-de-frie-skoler.pdf
https://uim.dk/filer/nyheder-2016/trepartsaftale-
om-arbejdsmarkedsintegration.pdf
Regeringen (hhv. V og
VLAK) og DA, FH, AC, KL,
Marts 2016 og februar
2019
12
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om skriftlig gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets hovedområder, herunder liste over stemmeaftaler, aftaler og forlig på ministerområdet, fra børne- og undervisningsministeren
2080318_0013.png
September 2019
Sagsnr.: 19/13398
tionsgrunduddannelse og
bonus til egu-elever)
Delaftale om ungeudspil
(øget udbud af erhvervsret-
tede uddannelser i hele
Danmark og henvisningsta-
xameter)
Danske Regioner, FA og
Lederne
V, LA, K, S, DF, RV og SF
April 2019
https://www.regeringen.dk/media/6689/190426-
aftaletekst-ungeudspil.pdf
1) Aftalepartierne indgik 1/6 2018 en opfølgende aftale om udmøntning af negativ budgetregulering i 2019.
13