Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Fra:
Sendt:
27. juni 2019 11:37
Til:
Emne:
Åbent brev om matematik i gymnasiet
Kære Undervisningsudvalg.
Der er stor frustration blandt matematiklærer i gymnasiet med reformen fra 2017.
Her til sommer fik vi så resultaterne fra gymnasieeleverne på den nye reform, og det er gået helt
galt, da eleverne har klaret sig meget dårligt.
Man vælger blot at justere oversættelsesskalen, som styrer hvor mange point man skal have for at
bestå. Dette trick har man brugt år efter år, hvor man gør det lettere og lettere at bestå matematik i
gymnasiet. Sandheden er at matematikfagligheden er i krise.
Se vedhæftede dokument om oversættelsesskalen gennem årene.
Over 400 matematiklærer i gymnasiet har skrevet under på, at lærerplanerne skal revideres.
Se underskriftsindsamlingen her:
https://www.skrivunder.net/revider_lareplaner_for_matematik_pa_stx_og_hf
Vi har skrevet et åbent brev til fagkonsulenten i matematik, matematiklærerforeningen og vi skriver
her til uddannelsespolitikere.
Find det åbne brev her:
https://gymnasieskolen.dk/debat-aabent-brev-om-matematik-i-gymnasiet
Vi håber nogle ansvarlige uddannelsespolitikere vil forholde sig til kritikken fra de mange
matematiklærere i gymnasiet.
Venlig hilsen
Julian Bybeck Tosev
Herlev Gymnasium og HF