Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 19
Offentligt
Foreningen Dansk Skolebridge, Kirkedalsvej 14, 8732 Hovedgaard. www.skolebridge.dk
Til Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Århus, August 2019
Ansøgning om Skolebridge på finansloven fra 2020
Der ansøges om en 4-årig bevilling på kr. 2,6 mio årligt via finansloven under §20.89.03 – Driftslignende
tilskud til foreninger og organisationer mv.
Beløbet skal, jf. bilag 1, anvendes til fortsat udbredelse af bridge på skolerne, etablering af de nødvendige
administrative og regionale rammer for Dansk Skolebridge, samt økonomisk ramme for udvikling og udførelse
af skolebridge, herunder IT og materialer mv.
Samtidig har vi et behov for at uddanne og videreuddanne flere undervisere og hjælpere.
Skolebridge tilfører folkeskolen en sund og anderledes udvikling af elevkompetencer. Foreningen Dansk Sko-
lebridge har de sidste 4 år succesfuldt introduceret bridge på mere end 220 skoler over hele landet, og fået
etableret valghold på over 50 skoler. Undervisning, tilrettelæggelse og administration foretages af flere hund-
rede frivillige bridgespillere, og undervisningsmaterialer er hidtil udviklet med økonomisk støtte fra forskellige
fonde og sponsorer.
Hvis denne positive udvikling skal fortsætte og udbygges, er det nødvendigt med økonomisk støtte hertil via
finansloven på linje med Dansk Skoleskak.
Skolerne og kommunerne har taget godt imod skolebridge, jf. bilag 2, indeholdende et Danmarkskort med
anbefalinger fra borgmestre og skoleledere. Her et udpluk af borgmestrenes motivation for deres opbakning til
Dansk Skolebridge:
Vejle:
Vejle kommune har stort fokus på initiativer, der kan styrke elevernes koncentrations-, kommunikations- og samar-
bejdskompetencer.
Samtidig ønsker vi i lyset af den åbne skole at fremme en bred vifte af læringsgivende samarbejder med det omgi-
vende samfund, her konkret lokale bridgeklubber. Vi ser ligeledes bridge på skolerne som et værdifuldt inklusions-
værktøj til fremme af sociale relationer på tværs af køn, alder, religion og fysisk formåen.
Vejle kommune har i de seneste år etableret samarbejde med Dansk Skolebridge på foreløbig 8 skoler og ønsker
dette samarbejde udbygget.
Vi anbefaler således varmt Dansk Skolebridges ønske om at få vilkår til at kompetenceudvikle sine frivillige i lokal-
afdelingerne.
Allerød:
Folkeskolereformens intentioner understøtter, at elevernes alsidige kompetencer udvikles, og at de stifter bekendt-
skab med en anderledes og motiverende undervisning. Jeg er sikker på, at Dansk Skolebridge kan bidrage hertil,
og derfor bakker jeg op om jeres ansøgning til puljemidler hos Undervisningsministeriet.
̊
Dansk Skolebridge har med stor succes gennemført en række undervisningsforløb pa flere skoler i Københavns
Kommune. Desuden arrangerede Dansk Skolebridge i samarbejde med Børne- og Ungdomsforvaltningen et Kø-
̊
benhavnsmesterskab i skolebridge i efteraret 2016.
Skolerne har været meget glade for disse forløb. Derfor vil jeg naturligvis gerne give min opbakning til en ansøg-
̊
̊
̊
ning til Undervisningsministeriet, så Dansk Skolebridge kan fa mulighed for at fortsætte de gode aktiviteter og pa
̊
denne made medvirke til at styrke elevernes kompetencer indenfor samarbejde, kommunikation, koncentration og
problemløsning.
København:
1
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Henvendelse af 30/8-19 fra Foreningen Dansk Skolebridge om deres ansøgning på finansloven fra 2020
Foreningen Dansk Skolebridge, Kirkedalsvej 14, 8732 Hovedgaard. www.skolebridge.dk
Der er mange gode argumenter for bridge i skolerne, herunder at bridge udvikler og styrker flere nyttige
egenskaber hos de unge:
Samarbejde og kommunikation
Bridge er et makkerspil, og samarbejde og kommunikation med makker indgår som primære ele-
menter i bridgeundervisningen, ligesom evnen til at lytte til og forstå modparten er vigtig.
Koncentration
Bridge styrker - ligesom skak - koncentrationsevnen hos børn og unge.
Sociale kompetencer
Bridge er et spil, hvor de unge udvikler sociale egenskaber under spillet. Det kan spilles på tværs af
sociale skel og generationer; bridge er således en oplagt aktivitet til at styrke både integration af unge
og udvikling af deres vindermentalitet.
Matematiske kompetencer
Tal og sandsynlighed indgår direkte i spillet, og de matematiske kompetencer styrkes derved direkte.
Strategi og gennemførelse
Spillet kræver og udvikler elevernes evne til at lægge en strategi og udføre denne gennem spilleplan
og spillets afvikling.
Skolebridge inddrager ressourcestærke frivillige i undervisningen
Dansk Skolebridge har et tæt samarbejde med Danmarks Bridgeforbund. DBF har 25.000 aktive
medlemmer, og flere hundrede af disse er aktive som hjælpere og undervisere på frivillig basis i for-
bindelse med skolebridge. Interaktionen mellem hjælpere og eleverne er givende for både elever og
de frivillige.
Overordnet set træner og udvikler bridge et sæt kompetencer, som i dag ikke understøttes af traditionelle fag,
men som er essentielle i det moderne uddannelsessystem og senere i erhvervslivet.
Endelig er det godt og sundt for eleverne, at bridge – i modsætning til computerspil - afvikles som en analog
aktivitet, hvor eleverne er tilstede i nuet og sidder overfor hinanden og samarbejder og kommunikerer i en
virkelig verden.
Med venlig hilsen
Per Ebdrup
Formand, Dansk Skolebridge
Morten Bilde
Direktør, Dansk Skolebridge
Bilag 1 - Budget
Bilag 2 – Kommuner der støtter skolebridge
Bilag 3 - Årsrapport 2018
Bilag 4 - Effektmålinger
2