Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 19
Offentligt
Dansk Skolebridge
Oplæg til projektbeskrivelse
Baggrund
Udenlandsk forskning peger på en sammenhæng mellem bridge og akademisk formåen. Et sammenlignede
studie viser, at unge mennesker, der spiller bridge, generelt scorer højere i akademiske tests end unge
mennesker, der ikke spiller bridge
1
.
Et andet studie viser, elever i grundskolen, der gør deres bedste i relation til at lære bridge, gør signifikante
fremskridt, hvad angår matematisk formåen og nonverbalt ræsonnement. Endvidere viser studiet, at
bridgespillet har positiv effekt på elevens evne til problemløsning og til at koncentrere sig, ligesom der ses
positive effekter i relation til udvikling af sociale kompetencer
2
.
Der findes ikke dansk forskning på skoleområdet, og det er således heller ikke muligt entydigt at
konkludere, at resultaterne kan overføres til en dansk kontekst, hvilket leder til at ønsker om at iværksætte
en undersøgelse i skoleregi af mulige effekter hos eleverne, når bridge sættes på skoleskemaet.
Afhængig af funding kan undersøgelsen gennemføre på flere måder. Nedenfor præsentes to mulige
undersøgelsesdesign: 1. Randomiserede kontrolforsøg, 2. virkningsevaluering.
Design nr. 1 er den mest økonomisk omkostningstunge, da den ud over interventionsgrupper også kræver
kontrolgrupper.
Undersøgelsesdesign 1
Undersøgelsen gennemføres som randomiserede kontrolforsøg.
Undersøgelsesgruppen udvælges med afsæt i de skoler, der deltager i skolebridgetilbuddet.
Der udvælges 3 skoler, hvor en geografisk og sociokulturel spredning søges.
Kontrolgruppen udvælges skønsmæssigt på baggrund af undersøgelsesgruppens sammensætning med
henblik på at sikre et så validt sammenligningsgrundlag som muligt.
Indledningsvist gennemføres et baselinestudie, hvor data genereres på baggrund af en
spørgeskemaundersøgelse særligt designet til formålet. Herefter gennemføres interventionen på de tre
undersøgelsesskoler, hvorefter en identisk spørgeskemaundersøgelse finder sted med henblik på at
identificere mulige interventionseffekter.
Der søges data om følgende genstandsfelter: Koncentrationsevne, samarbejdsevne, problemløsningsevne
og social kapital.
Shaw, C. (2005).
Statistically speaking.
Bridge Bulletin.
Burman, L.H. (2002),
Minibridge Research Project, Manchester.
ULR:
http://cbai.ie/juniorbridge/documents/minibridgeresearchreport.pdf
1
2