Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2070303_0001.png
Vervad
Verdensmål ved Vadehavet
Nyskabende projekt der får
FN’s Verde s ål i Bør ehøjde –
i en lokal kontekst ved Vadehavet
Ansøgere og projektledere: Fanø Kommune ved Projektledere: Marco Brodde (Naturvejleder ved Fanø
Kommune) og Gert Barslund (Børnepsykolog
Samrum - selvstændig virksomhed)
1
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
Indholdsfortegnelse
SIDE 3: GRUNDIDE
SIDE 3: BAGGRUND
SIDE 4: LEDELSE OG ORGANISATION
SIDE 4: PRIMÆRE MÅL
SIDE 4: RAMME OG INDHOLD
SIDE 6: MÅLGRUPPER, AKTIVITETER OG FORVENTEDE RESULTATER
SIDE 7: KOMMUNIKATION OG FORMIDLING
SIDE 7: FORANKRING EFTER ENDT PROJEKT
SIDE 8: FORVENTET TIDSPLAN OG STATUS
SIDE 9: SAMARBEJDSPARTNERE OG INDGÅEDE AFTALER
SIDE 10: LANDARTKUNSTVÆRKER OG DIALOG MED KOMMUNERNE HEROM
SIDE 10: NOGLE DELTAGENDE LANDART-KUNSTNERE, OG EKSEMPLER PÅ DERES VÆRKER
SIDE 16: VALGTE LOKALITETER
SIDE 18: INFO OM PROJEKTUDVIKLERE OG KONTAKTOPLYSNINGER
2
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
Grundide
Projekt Vervads grundide, dets overordnende intention, er at give skoleelever mulighed for kreativt og
kunstnerisk at udtrykke deres tanker om FN's 17 Verdensmål, i en lokal og regional kontekst ved
Vadehavskysten. Inspireret af lokaliteter ved Vadehavet, der afspejler de globale mål i et lokalt perspektiv.
Elever fra Esbjerg, Fanø, Varde og Tønder Kommune deltager i projektet, og de skal efter oplæg fra
organisationer der arbejder med Verdensmålene (for eksempel FN-Byen og Red Barnet Ungdom), i deres
klasser lave en række individuelle kreative udtryk for hvordan de forstår målene. For eksempel i form af
tegning, maleri, digtning, eventyr og fortælling.
Desuden skal de klassevis sammen med en landartkunstner skabe et fælles landartkunstværk, der afspejler
deres forståelse for et specifikt udvalgt mål. Samt klassevis sammen med en sangskriver lave en fælles sang,
der ligeledes afspejler deres forståelse for et specifikt udvalgt mål.
Resultatet af ovenstående processer, bliver samlet og lagt op på en APP, hvis ramme allerede er udarbejdet,
sammen med information om projektet. Så alle interesserede kan tage på en konkret digital og fysisk rejse
fra Ho Bugt til den tyske grænse i Tønder,
via APP’e s i d yggede GPS, og
på inddragende og
oplevelsesorienteret vis, kan lære om verdensmålene.
Baggrund
Forskellige aktører ø sker at ud rede forståelse af FN’s 17 Verde s ål og deres etyd i g/vigtighed. E
folketingsgruppe er for eksempel blevet nedsat på tværs af politiske tilhørsforhold, og har som et primært
fokus at udbrede kendskabet til målene. Ligesom FN-Byen arbejder aktivt for at udbrede kendskabet til
målene til andre dele af landet end i storbyerne, og til forskellige grupper, som eksempelvis børn og unge.
Flere og flere store og mellemstore virksomheder, som f.eks. Danfoss og Grundfos arbejder også med at
integrere Verdensmålene i deres tilgang, og vil gerne medvirke til at udbrede kendskabet til målene.
Der efterspørges ofte både fra politisk hold og fra organisationer og virksomheder, konkrete projekter, der
kan øge forståelsen af de ofte fjerne globale mål, i en mere nær lokal kontekst. Som kan forbinde globale og
lokale vinkler på målene.
Vervad samarbejder konkret blandt andet med FN-Byen i projektet, og FN-Byen vil bidrage til at andre
kommer til at opleve Vervad, samt til at erfaringsopsamle og vidensdele.
Bør e e og de u ge er jo de ko
e de ge eratio , de der skal ”arve verde ” ed alt det vi u
har
efterladt til dem som voksne. Projektet har ønsker at give netop børnene og de unge nogle bedre
forudsætninger for at forstå, hvad der sker i verden omkring dem, og hvorfor det er vigtigt at arbejde for de
17 mål.
3
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
Ledelse og organisation
Projektet er Forankret i Fanø Kommune, som også varetager projektets økonomi. Projektlederne er
Naturvejleder Marco Brodde (ansat ved Fanø Kommune) og Børnepsykolog Gert Barslund (Har Samrum
selvstændig virksomhed).
Projektlederne Marco og Gert organiserer sammen forløbene overordnet, og de har det løbende ansvar for
kontakten til og koordineringen med de tilknyttede organisationer, institutioner og enkeltpersoner der er
med i projektet.
I forhold til den enkelte klasser, og eleverne her, er det en lærer på hver skole, der sammen med en
naturvejleder, er ansvarlig for et forløb. Læreren og naturvejlederen, inddrager den tilknyttede
landartkunstner og sangskriver, på en vis der giver bedst mulig mening i det samlede forløb. Og sparrer
undervejs med projektlederne, så en rød tråd sikres imellem hver af forløbene i projektet og de produkter
der laves.
De deltagende organisationer og institutioner, inddrages efter behov, og også her sparrer
lærer/naturvejleder med projektlederne, så projektets målsætninger kommer bedst muligt i hus.
En overordnet ramme med guidelines for etaper i forløbene og indhold i disse, tilvejebringes til
lærerne/naturvejlederne af projektlederne.
Projektledere varetager også den løbende sparring med de deltagende kommuner, for at sikre at alt bliver
so det skal. Ligeso de sørger for at al ateriale fra pro esse , ko
er edst uligt i d på APP’e der
udvikles til projektet, til det skriv der laves, til udstillinger mm.
Primære mål
at få sat fokus på ør s og u ges forståelse af FN’s
globale Verdensmål i en lokal kontekst ved
Vadehavets natur og kyst
at skabe aktiviteter og produkter for børn og unge, der giver dem mulighed for at vise deres forståelse
af Verdensmålene gennem kreative udtryksformer, som tegning, maleri, fortælling, digtning, og
sange
at give enkeltpersoner, familier, grupper, og virksomheder/organisationer mulighed for at lære om
hvordan børn forstår Verdensmålene, via en GPS-rute, hvor børnenes forskellige udtryk kan opleves
i den lokale kontekst hvor udtrykkene er blevet skabt
Ramme og indhold
Projektlederne har på forhånd, i sparring med deltagende organisationer og institutioner, valgt 17
lokationer ved Vadehavet, der hver afspejler et af FN's 17 Verdensmål i et lokalt perspektiv (se lokationerne
4
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
nederst i projektbeskrivelsen). I et forløb over fem dage, lærer eleverne den første dag i forløbet om
Verdensmålene, via besøg og indlæg fra organisationer som FN-byen, Red Barnet Ungdom og Rotary, og via
oplæg fra lokale egnshistorikere og naturvejledere.
Herefter får børnene på anden dag inspiration fra lærere og naturvejledere, og fra de deltagende kunstnere
og sangskrivere, til at påbegynde skabelsen af de forskellige udtryk, der viser børnene forståelse af
Verdensmålene. Individuelt og i fælles skabelse. I aktiviteter og kreative udtryk, som tegning, maleri,
digtning, fortælling og sang.
De didaktiske metoder indbefatter både tværfaglige undervisningsaktiviteter og kreative udtryksformer. I et
samarbejde mellem regionens natur- og kulturformidlere, skolerne og kunstnere udvikles 17 forløb efter en
fælles ska elo , spredt ud over Vadehavsregio e , so et sa let, fælles ”state e t” fra o rådets ør og
unge til det omgivende samfund. Verdensmålene skal forstås og formidles af den næste generation. Det vil
vi medvirke til, at den får mulighed for.
-
De fordy er sig so ”eksperter” i ogle af de ”store ord” fra verde ssa fu det, e udvikler
tilsa
e e præse tatio af alle verde s åle e, set der fra, ”hvor deres verde går”.
Hvert enkelt verdensmål er koblet til en lokalitet i Vadehavets landskab, natur, kyst eller by, der på
forskellig vis fortæller noget om, hvordan man i regionen tidligere har arbejdet med eller i dag håndterer de
udfordringer, som verdensmålet er udtryk for.
Naturvejledere fra nord til syd i Vadehavet deltager som konsulenter og formidlere af det lokale sted,
historie ag og utide s ar ejde ed f.eks. ”livet
i vand”,
”re t va d” eller a dre ål.
Med den enkelte
klasses lærere tilrettelægger naturvejlederen forløbene, der kan indbefatte forskellige fag, afhængig af
klassetrin, tidsramme og det konkrete verdensmål.
Alle elevernes individuelle kreative udtryk for hvert af Verdensmålene lægges
efter e dt ”produktio ”
ind
på en nyudviklet APP. Udover børnenes selvstændige/individuelle udtryk, laves der også et samlet
landartkunstværk til hvert mål, og en sang til hvert mål, inspireret af den lokation, der er valgt i forhold til
målet. Sangene, der laves, video-optages professionelt og lægges, sammen med hele historien bag
konceptet og fotodokumentation af landart-værket, også op på APP'en.
Udbredelsen til mange kommer blandt andet til at ske, via den rejse APP’en giver interesserede mulighed
for at tage på til de 17 valgte lokationer. Alle interesserede kan gå ind og se samtlige individuelle kreative
udtryk,
se illeder af de ska te la dart og høre sa ge e. Hvis via APP’e s GPS-funktion
rejser ud til hver af
de 17 poster langs vadehavet, som lokalt afspejler de 17 verdensmål. Eller tilfældigt kommer forbi og via
formidlingsmaterialet bliver opmærksomme på projektet.
Projekt og APP-rute forbindes med interessanter i området, kommune, erhvervsforeninger, turistbureauer
og andre (for eksempel www.mitvadehav.dk), så mange kan få viden om at ruten og lokationerne
eksisterer, og viden om hvad man kan få ud af at besøge lokationerne. Landsdækkende linkes projektet
blandt andet op til FN-byen, som er samarbejdspartner i projektet. Projektet præsenteres desuden
efterfølgende i udstilling og i en mindre fysisk udgivelse på tryk.
5
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
2070303_0006.png
Målgruppe, aktivitet og forventede resultater
Målgruppe
Aktivitet
Undervisning/læring
om
Verdensmålene via oplæg
fra
og
dialog
med
Organisationer som FN-
Byen, Red Barnet Ungdom
og Rotary
Undervisning/læring
om
naturen og kysten ved
Vadehavet
fra
lærere,
naturvejledere
og
egnshistorikere
Undervisning/læring
om
brug
af
kreative
udtryksformer, som musik
og kunst
Individuelle
skabende
aktiviteter, i kunst, musik og
fortælling
Fælles skabende aktivitet, i
kunst, musik og fortælling
Forventede resultater
større vide o FN’s
17 verdensmål
Via udvalgte relevante
lokationer
langs
vadehavet, at se og
forstå sammenhænge
mellem globale og
lokale mål
Udtrykke forståelse af
målene gennem en
række aktiviteter og
kreative udtryksformer,
individuelt
og
i
fællesskab
Lære om kunst og musik
og dens muligheder
Opleve og lære om
Vadehavets natur, kyst
og kystnære lokaliteter
Udvikle sig individuelt
og fælles
Udgivelse af musikalsk
album med cirka ti
sange om
Skoleelever fra 5-9 klasse
Individuelle, grupper, virksomheder
ka via APP’e rejse ru dt til de
17 lokationer. De kan på ruten både
opleve lokationer og elevernes
udtryk ”live” og på APP’e
Rejsende/besøgende på APP-
ruten til de 17 lokationer
Bidrage til kulturlivet og
gennem musik, samt
skabe ny metode til
formidling
af
oplevelser.
Øge forståelsen for
hvordan børn og unge,
ser vigtighede af FN’s
Verdensmål
Inddrage
børns
forståelse i fremtidige
tilgange
Vidensdeling med andre aktører,
nationalt og internationalt. Blandt
andet med FN-Byen
Offentligt samfund
6
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
Kommunikation og formidling
Den overordnede fortælling i projektet drejer sig om, at vi kan gå sammen om at skabe en række
fælleskabende "rum" og aktiviteter i den smukke natur, som vi bor i ved vadehavets kyster. Budskabet er, at
vi igennem kreativ leg, social læring i det kystnære miljø kan skabe konkrete fælles mål og kreative udtryk for
noget som er vigtigt og større end os selv.
Projektets Målgrupper er blandt andet skoleklasser, børnefamilier, foreninger og virksomheder, der vil på en
oplevelsesrejse, hvor man også lærer noget nyt - nemlig at forstå og håndtere, hvad der sker i verden omkring
de , og hvorfor FN’s Verde s ål er vigtige at ar ejde ed.
Udover projektets APP, vil projektets resultater blive formidlet via sociale medier og via de tilknyttede
interessenter og samarbejdspartneres kanaler og medier, hvor vi forventer at nå ud til mange unge. Jyske
Vestkysten har givet tilsagn om at formidle forløbet fra start til slut. Vi er desuden i positiv dialog med lokale
medier, både lokalaviser og Tv Syd om yderligere opfølgning i løbet af projektets levetid.
Forankring efter endt projekt
Der lægges stor vægt på at rammen og indholdet i projektet, de nyskabende metoder, og det nyskabende
samarbejde mellem meget forskellige fagligheder og interesseområder, forankres efter endt projekt.
Projektet ses som en prototype på forløb, der kan gentages med forskellige variationer på de skoler der er
i volverede. Ligeso prototype vil ku e ”overføres” til a dre skoler og elever
der, der ønsker at afprøve
nye metoder og tilgange. Uden at der nødvendigvis hver gang skal laves en APP, eller et specifikt antal
værker.
Det er allerede aftalt med de deltagende skoler, og samarbejdspartnere, at erfarings- og vidensdeling skal
ske efter at Vervad forløbene er færdige. Og projektledere vil sammen med lærere og naturvejledere har en
klar intention om at hjælpe andre interesserede skoler, der er interesserede i at køre forløb, i gang med
disse.
Evalueringen fra Vervad forløbene vil sammen med et skriv/en lille bog om projektet, blive udsendt til
andre kommuner, og interesserede skoler.
Projektledere stiller gerne op til møder med interesserede kommuner og skoler, og afholder gerne oplæg
andre steder i landet om projektet og dets erfaringer, hvis det ønskes.
7
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
2070303_0008.png
Forventet tidsplan og status (over i alt 9 måneder)
Aktivitet / måned
Projektledelse
Faciltering af de
konkrete forløb
Uadarbejdelse af
fælles
kunstværker
Udarbejdelse af
fælles sange og
video
Al materiale
sa les på APP’e
og APP’e gøres
klar til brug
Infohæfte/lille bog
laves og links laves
til andre
interessanter
Evalueringsrapport
udarbejdes
Udstillinger,
events og
markedsføring
forberedes
1
X
X
2
X
X
3
X
4
X
X
5
X
X
6
X
X
7
X
X
8
X
X
9
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
8
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
2070303_0009.png
Samarbejdspartnere og indgåede aftaler
Aftaler er indgået med
Skoler:
Fanø Skole, Cosmosskolen Esbjerg, Ansgarskolen Ribe, Tønder Distriktskole, Skærbæk Realskole og Toftlund
Distrikskole. Her ud over er vi, via NaturKulturVarde, i dialog med skoler i Varde Kommune, og det
forventes at yderligere en skole fra Tønderområdet deltager.
Natur/kulturformidlere:
Fanø Kommunes naturvejledning, Tønnisgård Naturcenter Rømø, Tønder Kommunes naturvejledning,
Natur/KulturVarde (Varde Museum), Myrthuegård, Vadehavscentret, Fiskeri og Søfartsmuseet
Landartkunstnere:
Bernd Hobohm, Kate Skjerning, Ole Videbæk og Søren Brynjolf
Sanskrivere/musikere:
Jacob Pedersen, Katrine Kjeldskov Jensen, Gert Barslund (Nomineret til flere priser for
sange/sangskrivning), Jørgen Thorup (formand for Dansk Kunstråd og næstformand i DPA)
Hovedbiblioteket i Esbjerg:
hvor de afbildede kunstværker og nogle af børnenes kreative udtryk bliver udstillet. Og hvor sangene kan
høres i forbindelse med udstilling.
FN Byens besøgstjeneste for skoler #UNCity4Schools:
som underviser i Verdensmålene
http://un.dk/visit-un-city/school-visits
Vervad og UNCity4Schools har indgået samarbejde om gensidigt at orientere besøgsskoler om
mulighederne for at lære mere om Verdensmålene, ved at aflægge besøg ved Vadehavet og i FN Byen i
København (Eva Egesborg Hansen, Public Diplomacy and communicationadvisor, UN City Copenhagen)
Red Barnet Ungdom
Som allerede har været involveret i en kursusdag for skoleelever, der lavede en prototype på arbejdet med
to af verdensmålene. Der er herudover samarbejde med
Rotary,
samt kontakt til
Røde Kors
og
Amnesty
Vadehavets Formidlerforum og Nationalpark Vadehavets sekretariat (formidling af projektet)
Der er desuden dialog med:
Dansk Kunstråd og DPA (Danske populærautorer), De involverede
kommuners kommunikationsafdelinger, Erhvervsforeningerne i kommunerne, Business region Esbjerg og
Turistbureauerne i Vadehavsregionen
9
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
2070303_0010.png
Om landart-kunstværkerne og dialog med kommunerne herom
Projekt Verde s ål ved Vadehavet VerVad , so er et u dervis i gsforlø o FN’ s Verde s ål set fra et
lokalt udgangspunkt i de fire vadehavskommuner, arbejder bl.a. med 17
land art-værker,
svarende til
antallet af verdensmål og de deltagende skoleklasser.
Værkerne opføres midlertidigt på 17 lokaliteter fordelt ligeligt mellem de fire kommuner på både øerne og
fastlandet over hele Vadehavsregionen. De udføres af billedkunstnere i samarbejde med skoleeleverne, der
deltager som en integreret del i den kreative proces. Processen og de endelige værker fotodokumenteres til
brug i en bog og en app og skal derfor ikke være permanente installationer men i stedet opfordre til øget
aktivitet, læring og forståelse for de 17 verdensmål samt området ved Vadehavet.
Værkerne tilpasser sig til, hvad der er muligt på det pågældende areal, og værkerne vil således i langt
overveje de grad være flygtige og ”ikke-per a e te”. Nogle værker
kan opføres som værende endda
meget flygtige. Det kunne fx være som mønstre på Vadehavets sand, der overskylles ved næste højvande få
timer efter, hvilket normalt ikke kræver dispensationer eller nærmere aftaler. Andre vil kunne stå, indtil
vind og vejr har nedbrudt værket. En tredje kategori kan være værker, hvor man fastlægger en slutdato for
fjernelse.
Projektets initiativtagere afklarer i dialog med de fire kommuner, hvilke rammer, der er for realiseringen af
de enkelte værker på de pågældende steder, så værkerne tilpasses rammerne og et overblik over
eventuelle krav til dispensationer til opsætning dannes.
Vervad er i løbende dialog med forvaltningerne i de 4 vadehavskommuner: Varde, Fanø, Esbjerg og Tønder
Kommune omkring denne del af projektet.
Eksempler på Landart-kunstnerneog nogle af deres værker:
Kate Skjerning
10
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
2070303_0011.png
”I
mere end 20 år har jeg boet i et storslået naturområde mellem Vesterhavet og Vadehavet, det vildeste vi
har af dansk natur.
Som kunstner og som menneske føler jeg mig opslugt af vind og vejr, himmel og hav, skov og hede. Duften
af skov, når jeg åbner min dør om morgenen, er en af mine største inspirationskilder. Jeg er vild med de
åbne vidder og den store uendelighed, på samme måde som jeg er vild med at arbejde med store formater
i kunsten.
Mit kunstneriske projekt går ud på at nærme mig og forholde mig til naturen omkring mig
på godt og på
ondt
og at sætte fokus på menneskets latterlige størrelse, i sammenligning med vores omgivelsers
storhed. Jeg laver projekter direkte i naturen, og jeg bruger naturen som udgangspunkt i indendørs
installationer og udstillinger.”
Kate Skjer i g
Kate udtrykker om projektet VerVad:
”Jeg
er glad for at være inviteret med til jeres projekt omkring land art
i forbindelse med børns arbejde med verdensarvs-målene, og jeg glæder
mig til at komme i gang.”
11
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
2070303_0012.png
Søren Brynjolf
12
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
2070303_0013.png
TRÆSKULPTURER
Med motorsav skaber jeg kunst i det offentlige rum. Det kan være i parker, i skolegården eller
på legepladsen i en børnehave, eller hos dig privat. Ofte står der et træ på roden der skal transformeres,
andre gange skaffes en stamme hvori der gemmer sig en figur. Med en motorsav i hånden er der ikke langt
fra tanke til handling. På mange måder er processen lige så meget en event som det er et produkt. Jeg
elsker at lave skulpturelle legepladser hvor børn kan lege sig ind i fantasien. Jeg er særligt interesseret i at
lave skulpturelle musikinstrumenter til udebrug.
13
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
2070303_0014.png
Søren Brynjolf udtrykker om projektet VerVad:
Jeg vil meget gerne tage del i frembringelsen af skulpturer i VerVad projektet og syntes emnet FN's
verdensmål er et pragtfuldt
og vigtigt emne at på focus på. Og der er uden tvivl grobund for mange smukke
kunstværker udfra det emne.
Jeg vil med glæde deltage i skabelsen af en skulptur.
….
I ønsker et budget på 20.000kr på hver skulptur. Og det er
for mig at se et fornuftigt beløb. Ofte når der er skulptur træf/symposium. Arbejder
Kunstnerne gerne for 8000/9000kr for 3 dages arbejde. Og det resultere i en stor
Skulptur. Jeg mener godt 20.000kr kan dække løn, transport overnatning og forplejning.
Der er andre udgifter som leje af en fornuftig arbejdsplads, løfte maskine, brændstof til
Motorsavene og træ som ikke kan medregnes i det budget. Men jeg mener det kunne
være rigtig godt for jer at Prøve denne løsning.
Bernd Hobohm
I lokalområdet har trækunstneren Bernd Hobohm blandt andet lavet en række af træskulpturerne på Ribe
VikingeCenter og lavet den nu faldne træfigur ved indgangen til Vedels Anlæg.
14
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
2070303_0015.png
Han har desuden designet og lavet mange af de smukke træudskæringer til Vikingehusene i landsbyen
Gudvangen i Norge. Vikingebyen Njardarheimr er et kulturhistorisk anlæg med formidling.
Man kan se mere om projektet på Facebook under "Viking Valley Gudvangen".
Fakta
Bernd Hobohm udtrykker om projektet VerVad:
”Ko eptet ag Vervad virker spæ
dende.At forbinde det globale med det lokale og trække en "temalinje"
gennem hele vadehavsregionen.Jeg kan godt forestille mig, at - sammen med andre kunstnere - være med
til et fællesprojekt, som strækker sig over så mange kilometer.
15
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
Valgte lokaliteter:
1. AFSKAF FATTIGDOM
Den gamle fattiggård i Sønderho
Fattiggården er i dag en privat bolig, men står som et autentisk Sønderhohus på byens yderste kant
med den gamle skole og Kåverbjerget som nabo. Stedets historie er veldokumenteret og
beskrivelserne af datidens arbejde for at håndtere fattigdom er mange. Er der fattige i
Vadehavsregionen i dag, og hvorfor er egnens indkomstforhold i dag stadig noget, alle har fokus
på?
2. STOP SULT
Esbjerg by
1930´erne var et årti med krise i Esbjerg. Mere end 37 % arbejdsløshed og stadig stigende priser på
fødevarer pressede sårbare familier og enlige mødre til grænsen af de mulige. Bystyrets indsats for
at forandre forholdene blev kritiseret og arbejdskampene er hårde. Er der dele af befolkningen i
dag, der går sultne i seng, og hvad gøres der for at undgå dette?
3. SUNDHED & TRIVSEL
Myrthuegård
Esbjerg Kommunes flagskib indenfor naturvejledning, arbejder direkte og indirekte med sundhed
og trivsel, som det ligger implicit i Naturvejledningens formål i Danmark. Fødevarer, naturgrundlag,
fysisk aktivitet u der å e hi
el, ” estri g” og sa
e hæ g elle hå d og å d er
nøglebegreber i formidlingen på Myrthuegård.
4. KVALITETSUDDANNELSER
Toftum Skole, Rømø
Hvordan har man i Vadehavsregionen tidligere søgt at uddanne de lokale børn, og hvordan har
dette gået hånd i hånd med behovet for børnenes hjælp på gården, på jagten osv.? Det får man et
indtryk af i den gamle skolebygning fra 1700-tallet. I dag er uddannelse et vigtigt tema i regionen,
og på Rømø og Mandø er der langt til skole, hvilket har betydning for bosætning og
befolkningsstruktur.
5. LIGESTILLLING MELLEM KØNNENE
Esbjerg Havn
Esbjergs eksplosive vækst omkring fiskerihavnen omkring århundredeskiftet krævede, at kvinderne
gik i arbejde i fiskeindustrien. Behovet for børnehaver var åbenlyst, og Esbjerg dannede således
skole i forhold til den gængse historie om kvindernes indtog på arbejdsmarkedet og det offentliges
opgaver.
6. RENT VAND OG SANITET
Vandtårnet i Esbjerg
Vand har alle dage været en mangelvare i Esbjerg, hvis befolkning voksede hurtigere end
vandforsyningen kunne følge med. I dag henter man vand fra egnen omkring Holsted.
7. BÆREDYGTIG ENERGI
Vind /vandmølle (Ribe, Sønderho, Tønder, Varde)
Både vand- og vindmøller har i Vadehavsregionen været en afgørende energikilde gennem
historien. Vandmøllerne i Ribes bykerne fortæller historie helt tilbage fra Vikingetid og Middelalder
16
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
og frem til nutiden. Møllernes betydning for regionens økonomi kan ikke undervurderes, og i dag
spiller vindmølleindustrien en mindst lige så storrolle.
8. ANSTÆNDIGE JOBS OG ØKONOMISK VÆKST
Mandø
Debatten om levevilkårene på Vadehavets mindste øer (som Mandø og de tyske halliger) handler
o o stilli g fra la d rug til…ja, hve ved hvad? Se est har De Da ske Naturfo d erhvervet et
større område på Mandø for at sikre de unikke naturværdier. Er dette en del af redningen for en ø,
der har mistet stadig flere indbyggere? Og hvad gøres ellers for at sikre en økonomisk vækst på
øen?
9. INDUSTRI, INOVATION OG INFRASTRUKTUR
Ribe Skibsbro
Skibbroen i Ribe udgør et af middelalderens vigtigste trafikknudepunkter og spiller en hovedrolle i
egnens vækst i datiden. Magten og økonomien var samlet i Ribe pga. byens placering langs
vandvejene. Under industrialiseringen investerede velhavere i fabrikker, vi stadig ser spor af i byen,
og infrastruktur-de
atte ha dler i dag o e eve tuel otorvej og…ige …o Ri es pla eri g i
forhold til forbipasserende kunder.
10. MINDRE ULIGHED
Sct. Catharinæ Kloster i Ribe
Efter reformationen blev munkene forvist fra Sct. Catharinæ Kloster, og bygningerne blev anvendt
som hospital for fattige, enker og dårligt stillede. Datiden har på denne måde forsøgt at hjælpe
indbyggere på samfundets bund. I dag er klostret indrettet som boliger for enlige ældre.
11. BÆREDYGTIGE BYER OG LOKALSAMFUND
Vesterende Ballum
På en egn, der kæmper mod fraflytning udgør Ballum en historie om udvikling på trods og på
baggrund af en stærk kulturhistorie. Lokalbefolkningen har gennem fondsmidler og en ihærdig
indsats løbende renoveret mange af de historiske bygninger, og alle kan i dag fornemme stedets
karakter. En af de lokale marskgårde, Kjærsgaard, er istandsat som et levende møde- og
samlingssted og præmieret som landets smukkeste gård i 2017..
12. ANSVARLIGT FORBRUG OG PRODUKTION
La d rug i Ho ed i ”Operatio E gs arre”
I 20 år har landmændene i Varde Ådal via offentlige støttekroner omlagt landbrugsdriften, så den
har været mere i pagt med stedet natur og fugleliv. I skrivende stund arbejdes der på at indgå
aftaler om nye miljøvenlige driftsformer i takt med af de første aftaler løber ud. Flere af
landbrugerne deltager som partnere i Nationalpark Vadehavets græsnings- og
fødevareprogrammer.
13. KLIMAINDSATS
Bremsbøl Sø
Vadehavets marsk er i høj grad udsat for klimaændringer og de øgede regnmængder. Ådigerne
langs vandløbene i Tøndermarsken er under pres, og det er nødvendigt f.eks. at rykke digerne
tilbage og tilbyde vandet noget af den plads, det oprindeligt havde. Bremsbøl Sø tæt ved grænsen
er udformet som sådan et klimaprojekt, som man planlægger en række af på egnen. På denne
måde kan man få et stykke natur igen langs åen og samtidig tilpasse sig de øgede vandmængder.
17
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
2070303_0018.png
14. LIVET I VAND
Langli Ebbevej
Fra Ho vandrer man ud i en af de mest unikke dele af Vadehavet. Den biologiske produktion i det
lave vand er så stor og er udtryk for en helt særlig naturlig dynamik, at UNESCO har udpeget det
samlede Vadehav som verdensarv.
15. LIVET PÅ LAND
Heden på Fanø
Også Vadehavets landområder repræsenterer en helt særlig natur, der er noget af det mest
uberørte, vi finder i Danmark. Dyre- og plantelivet er dog også her under pres, og en indsats for at
bevare det er nødvendig. Fanø er den mest naturrige kommune i landet, målt på antallet af arter og
variationen i naturen.
16. FRED, RETFÆRDIGHED OG STÆRKE INST.
Grænseregionen, Rudbøl
Grænseregionen er rig på historier om både krig og fredsbestræbelser. De seneste generationer har
formået at skabe et stærkt samspil mellem nationaliteterne, og mange både menneskelige og
formelle bånd er dannet på tværs af grænsen.
17. PARTNERSKABER FOR HANDLING
Nationalpark Vadehavet (Tønnisgård, Rømø)
En dansk nationalpark har ingen myndighed. Alt hvad fonden Nationalpark Vadehavet kan gøre er
at skabe partnerskaber. På tværs af interesser og myndigheder som stat og kommuner. På denne
måde er det målet at medvirke til en bæredygtig udvikling af regionen. Både økonomisk,
miljømæssigt og socialt.
Info om projektudviklere
Marco Brodde
er Kultur- og Naturvejleder ved Fanø Kommune, hvor han i dag arbejder med udvikling af
formidling af Vadehavets natur, historie og samfundforhold for børn og unge. Tidligere var han ansat af
Fiskeri- og Søfartsmuseet/Fanø Kommune i en naturvejlederstilling med fokus på udviklingen af bæredygtig
turisme i Vadehavet, som dette var defineret af det trilaterale samarbejde mellem de tre Vadehavslande.
Marco er medlem af Nationalpark Vadehavets bestyrelse og er derudover udøvende billedkunstner med
fokus på Vadehavets natur og landskab og medlem af britiske Society of Wildlife Artists, der arbejder i
spændingsfeltet mellem kunst, undervisning og formidling af natur.
Gert Barslund
er børnepsykolog og ideudvikler, og han står bag flere projekter, der har nået mange, og fået
megen opmærksomhed. De fleste projekter involverer brugen af kunst og musik, blandt andet det DMA-
nominerede
projekt ”Flygt i geste
er”
www.flygtningestemmer
, og ”Musikke s Kraft”
(www.musikkenskraft), hvor Gert har skrevet sange med henholdsvis flygtninge og unge kræftramte.Begge
ovenstående projekter har været i nyhederne, Aftenshowet og/eller God aften Danmark, I national og lokal
radio, nationale og lokaleavier, mm.
Kontaktoplysninger
Marco Brodde:
Willemoesvej 1 st. 6720 Fanø, mail: [email protected], Tlf. 30351637Gert
Barslund: Havnegade 62, 1.Tv, 6700 Esbjerg,mail: [email protected] , tlf: 21478060
18
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 17: Henvendelse af 29/8-19 fra Gert Barslund om projekt "Verdensmål ved vadehavet"
19