Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 17
Offentligt
Kære Børne- og Undervisningsudvalg
Jeg søger hermed om foretræde for jeres udvalg. Jeg hedder Gert Barslund, er børnepsykolog og
iværksætter i Esbjerg. Jeg har min egen lille virksomhed Samrum (www.samrum.dk), som har fået mere og
mere fokus på at hjælpe børn til aktivt at kunne påvirke og forandre den verden de lever i.
Jeg har de seneste år, arbejdet målrettet med at udvikle
to store forløbsbaserede projekter for
skoleelever,
der begge styrker børnenes evne til at påvirke og forandre den verden de lever i
–
nemlig
GenIN (Generation of innovation) og Vervad (Verdensmål ved vadehavet). Erfaringerne fra GenIN har vist,
at ideudviklingsprocessen herfra, med fordel kan tænkes ind i Vervad forløbene. Derfor er både katalog om
GenIN og projektbeskrivelse til Vervad vedhæftet her.
Hvis jeg får foretræde for jeres udvalg, er det Vervad (Verdensmål ved vadehavet) jeg gerne vil fortælle
mere om, og som jeg herunder derfor også vil skrive lidt mere om:
I projektbeskrivelsen til Vervad, kan det blandt andet ses at det er udviklet i samarbejde med naturvejleder
Marco brodde fra Fanø Kommune. Samt at fire kommuner er involveret i det, nemlig Esbjerg, Fanø, Tønder
og Varde kommune.
Vervad er lige nu i gang på 17 skoler i vadehavsregionen. Fire forløb er færdige og de resterende undervejs.
Eleverne på de færdige forløb har arbejdet med målene Livet i havet (14) Livet på land (15) Bæredygtige
byer og lokalsamfund (11) og Ansvarligt forbrug og produktion (12). Når vi når til sommeren 2020 har i alt
17 klasser i vadehavsregionen været igennem hver sit Vervad forløb, med fokus på hver sit verdensmål.
Med mig som facilitator, i et tæt samarbejde med elevernes lærere og pædagoger.
Hver klasse skaber i et forløb, over 5-7 dage, en række kreative udtryk for, hvordan de forstår det mål de
arbejder med, og hvad de ser som vigtigst at fokusere på i forhold til målet. De bruger blandt andet
tegning/maleri (billedkunst), sangskrivning og musik, digte og fortællinger som kreative udtryksmidler
undervejs. Desuden skaber de individuelt og fælles en række nye ideer/løsninger til, hvad vi hver især og
fælles kan gøre i vores hverdag, for at bidrage til at målet nås.
Udover en række individuelle og gruppemæssige kreative udtryk fra eleverne, ender forløbene desuden
med, at eleverne sammen med en professionel landartkunstner og en sangskriver laver et kunstværk og en
sang, der afspejler den viden, den forståelse og de konkrete ideer de får undervejs i forløbet.
Det jeg særligt håber et foretræde for jer vil resultere i, er at de mange gode erfaringer, læring, og den
konkrete ideudvikling fra Vervad, kan komme ud over Esbjergs grænser.
Jeg håber at ” odelle ” fra
Vervad, med alt det den giver, kan inspirere andre kommuner.
Projektet ender konkret ud i en koncert på Dokhavnen i Esbjerg næste år, når alle sange og skulpturer er
lavet (i forbindelse med at det der er 5 år siden de 17 mål blev vedtaget). En koncert hvor alle 17 sange
synges med dygtige lokale og nationale artister, og med deltagende skolers kor, som markerer at projektet
er lavet og skal ud i verden. Invitation med tid og sted følger.
Jeres eventuelle ideer/input til styrkelse af projektet, er meget velkomne.
Venlig hilsen
Gert Barslund