Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
Til medlemmer af børne- og undervisningsudvalget
Vejle den 18. August 2019
Sprogstrategi i gymnasiet
Først og fremmest tillykke med valget og fordelingen af poster. Vi ser frem til et samarbejde
med jer om vores fags retning i gymnasiet. Vi skriver til jer som repræsentanter for
Samfundsfagslærerne, Engelsklærerne, Tysklærerne, Fransklærerne og Spansklærerne i
gymnasiet for at gøre opmærksom på, hvordan man efter vores mening bedst muligt
arbejder på at styrke andre sprogfag end engelsk. Der kører allerede en debat om
sprogfagene og de supersproglige studieretninger i det almene gymnasium jf. Helene
Capranis indlæg på vegne af GymSprog i Jyllands-Posten søndag d. 17.08.19
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11550750/sprogfagene-er-i-dyb-krise/?fbclid=IwA
R2Xr0HLP9GOCcZcsFH7CNjPV6-S0K9QMbDWVPyVnh3reGM5feFJLNluUss.
Men som vi
ser det, er sprogenes krise i gymnasiet og løsningerne derpå, langt mere kompleks end den,
der blev præsenteret der.
Vores overordnede tanke er, at den bedste løsning er at bruge elevernes tilvalg som
løftestang for interessen for sprogfagene. I denne sammenhæng er elevernes tilvalg
studieretningen med samfundsfag A og Engelsk A, så selvom selve sproget er en central del
af sprogundervisningen, så er det pågældende fags kulturelle og samfundsfaglige kontekst
mindst lige så vigtig, og det er her, vi også mener, at samfundsfag kan spille en væsentlig
rolle. Dette vil vi gerne belyse i brevet her. Desuden er der også nogle strukturelle
forhindringer for elevernes sprogtilegnelse, som bør fjernes, hvillket vi også gerne vil belyse.
Samfundsfag og engelsk som elevernes tilvalg
Siden den forrige gymnasiereform i 2005 har der været en væsentlig interesse for at
kombinere Samfundsfag A og Engelsk A og på nuværende tidspunkt ser søgningen til
studieretningen med Samfundsfag A og Engelsk A ud til at have stabiliseret sig på omkring
de 33%. I lyset af de problemer, som vores samfund står overfor med klimaforandringer,
misinformation og dermed manglende viden som baggrund for politisk stillingtagen,
populistiske tendensers fremmarch og meget andet, kan der ligge mange overvejelser bag,
at eleverne vælger samfundsfag og ønsker at lære mere om samfundets opbygning. De
bliver herigennem klædt bedre på til at bidrage til at videreføre den demokratiske tradition,
som ligger til grund for det danske demokrati og til at forstå og begå sig i en verden med nye
politiske tendenser og udfordringer; herunder ikke mindst udviklingen i de store
engelsktalende lande.
På ovennævnte studieretning skal eleverne, ud over engelsk, vælge et andet sprogfag som
enten fortsættersprog eller begyndersprog. Hvis det er et fortsættersprog skal det minimum
være på B-niveau, og begyndersprog er altid på A-niveau. Det vil altså sige, at
studieretningen har flere undervisningstimer i sprogfagene end i samfundsfag og at man