Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2018-19 (2. samling)
§71 Alm.del
Offentligt
2091253_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets § 71-tilsyn
Dato: 17-10-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPNFF
Sagsnr.: 1907528
Dok. nr.: 998261
Folketingets § 71-tilsyn har den 2. september 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 6
(Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 6:
”Vil i istere i forlæ gelse af § 71-tilsynet
alm. del
svar på spørgsmål 9 (folke-
tingsåret 2017-18) og § 71-tilsynet alm. del - svar på spm. 55-57 (folketingsåret 2016-
17) oplyse, hvad ministeren vil gøre ved det fortsatte problem med at bistandsværger
ikke får besked, når deres patient indlægges på en psykiatrisk afdeling? Spørgsmålet
har tidligere været stillet i folketingsåret 2018-19, 1. samling, jf. § 71-tilsynet alm. del
- spm. 25.
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har anmodet Danske Regioner om bidrag til besva-
relse af spørgsmålet.
Danske Regioner har den 3. oktober 2019 oplyst følgende, som jeg kan henvise til:
”Ge erelt oplyser regio er e, at der lokalt er e god bevidsthed o forpligtelser e i
henhold til gældende lovgivning, også med hensyn til orientering af bistandsværger
for de relevante patientgrupper, jf. § 13 i Bekendtgørelse om bistandsværger. Regio-
nerne kan således ikke genkende, at bistandsværgerne ikke får besked, når deres pa-
tient indlægges eller udskrives. Imidlertid kan der ske fejl eller i et begrænset omfang
være udfordringer med at få kontaktet bistandsværger ved deres klienters indlæg-
gelse eller udskrivning fra de psykiatriske hospitaler samt ved iværksættelse af
tvangsforanstaltninger.
Regionerne oplyser, at man i regionerne har udarbejdet instrukser og retningslinjer
om psykiatrilovens regler om beskikkelse af bistandsværger herunder har tilrettelagt
en daglig understøttende praksis, der systematiser håndteringen af meldepligten.
Denne systematiske praksis har bidraget til at rette op på evt. tidligere lokale udfor-
dringer om kontakt til bistandsværger.
Regionerne angiver videre, at ambulante enheder kan opleve, at det til tider kan
være meget svært at få kontakt til bistandsværgerne. Desuden er det ikke altid, at der
er tilstrækkelige kontaktoplysninger om den psykiatriske patients bistandsværge i pa-
tientjournalen, hvilket kan medføre en forsinket henvendelse til bistandsværgen.
Dette kan blandt andet skyldes, at der i nogle tilfælde etableres dom til behandling i
psykiatrien hurtigere, end bistandsværgen bliver udpeget.
Patienter med en beskikket bistandsværge kan blive indlagt om aftenen eller i week-
enden og således udenfor Kriminalforsorgens telefontid, hvilket kan forsinke indhen-
telse af kontaktoplysninger og derfor også henvendelsen til den beskikkede bistands-
værge.
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om hvad ministeren vil gøre ved det fortsatte problem med at bistandsværger ikke får besked, når deres patient indlægges på en psykiatrisk afdeling, til sundheds- og ældreministeren
Der er desuden ikke mulighed for at kontakte bistandsværger med krypteret mail. I
henhold til persondata- og informationssikkerheden er der kun mulighed for sikker
forbindelse via telefonisk kontakt.
I forhold til at gøre kontakten til patienternes bistandsværger bedre, anbefales det at
det gøres nemmere at få oplysninger om bistandsværgerne. Dette gælder både hvor-
vidt den enkelte patient har en beskikket bistandsværge og dernæst dennes kontakt-
oplysninger. Tidligere udgav Statsforvaltningen en fortegnelse over de antagne bi-
standsværger opdelt på politikredse jf. § 2 i Bekendtgørelse nr. 947 af 24/09/2009.
Denne opgave er nu sendt til Justitsministeriet, men det er uafklaret, hvor der aktuelt
udarbejdes og ka i dhe tes såda e oversigt.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Nina Fjord Fromberg
Side 2