Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2018-19 (2. samling)
§71 Alm.del Bilag 11
Offentligt
2069310_0001.png
Folketinget
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
Christiansborg
1240 København K
Temarapport 2018 om udelukkelse fra
fællesskabet i kriminalforsorgens
institutioner
Til orientering for Folketingets § 71-tilsyn følger vedlagt et eksemplar af om-
budsmandens temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminal-
forsorgens institutioner.
Udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner var temaet for
de tilsynsbesøg, som ombudsmanden i samarbejde med Institut for Menne-
skerettigheder og DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur gennemførte på vok-
senområdet i 2018.
I rapporten sammenfattes og formidles de væsentligste resultater af temaet.
Der lægges en nyhed på ombudsmandens hjemmeside om temarapporten.
Desuden følger vedlagt til orientering en kopi af det brev, som jeg i dag har
sendt til Folketingets Retsudvalg.
23. august 2019
Dok.nr. 18/04855-25/JE
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Med venlig hilsen
Side 1 | 1
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0002.png
Skilleark
Dokumentnummer: 18/04855-25
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0003.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Temarapport 2018 om udelukkelse fra
fællesskabet i kriminalforsorgens
institutioner
23. august 2019
Til orientering for Folketingets Retsudvalg sender jeg et eksemplar af om-
budsmandens temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminal-
forsorgens institutioner.
Udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner var temaet for
de tilsynsbesøg, som ombudsmanden i samarbejde med Institut for Menne-
skerettigheder og DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur gennemførte på vok-
senområdet i 2018.
I rapporten sammenfattes og formidles de væsentligste resultater af temaet.
Jeg lægger en nyhed på ombudsmandens hjemmeside om temarapporten.
Desuden sender jeg til Retsudvalgets orientering en kopi af det brev, som jeg
i dag har sendt til Folketingets § 71-tilsyn.
Dok.nr. 18/04855-20/EDS
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Med venlig hilsen
Side 1 | 1
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0004.png
Skilleark
Dokumentnummer: 18/04855-25
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0005.png
23. august 2019
Temarapport 2018
Udelukkelse fra
fællesskabet i
kriminalforsorgens
institutioner
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
Indholdsfortegnelse
1. Hvad har temaet ført til?
........................................................................... 3
2. Hvad er udelukkelse fra fællesskabet, og hvad siger reglerne?
.......... 4
3. Baggrunden for temavalget
..................................................................... 7
4. Hvordan gjorde ombudsmanden?...........................................................
9
4.1. Hvordan blev undersøgelsen tilrettelagt? ................................................ 9
4.2. Hvad undersøgte ombudsmanden? ....................................................... 10
4.3. Hvordan blev forholdene undersøgt? ..................................................... 10
5. Hvad fandt ombudsmanden ud af?
....................................................... 11
5.1. Gennemgang af rapporter ...................................................................... 11
5.1.1. Var grundlaget for at iværksætte udelukkelse i orden? ...................... 12
5.1.2. Var grundlaget for fortsat udelukkelse i orden? .................................. 12
5.1.3. Levede dokumentationen op til kravene? ........................................... 14
5.1.4. Var ledelsens opfølgning tilstrækkelig? .............................................. 16
5.2. Har fængsler og arrester fokus på at undgå, at udelukkelse bliver
nødvendig?.................................................................................................... 16
5.3. Har fængsler og arrester fokus på at gennemføre udelukkelsen på
en måde, der forebygger eventuelle psykiske skader?................................. 17
6. Nelson Mandela Rules
............................................................................ 22
7. Sammenfatning af ombudsmandens anbefalinger og overvejelser
om temaet
.................................................................................................... 23
Bilag .............................................................................................................. 25
23. august 2019
Dok.nr. 18/04855-19/EDS
Side 2 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
1. Hvad har temaet ført til?
Tvungen udelukkelse fra fællesskabet er en type af isolation, som fængsler
og arresthuse anvender over for indsatte. Det sker især som forebyggende
foranstaltning for at forhindre flugt, strafbar virksomhed eller voldsom adfærd
eller for at opretholde sikkerheden.
Indsatte kan også vælge at være frivilligt udelukket fra fællesskabet. Dette
sker som regel, fordi den indsatte føler sin sikkerhed truet af medindsatte.
Det er almindeligt anerkendt, at isolation kan medføre psykiske skadevirknin-
ger. Det er derfor vigtigt, at isolation gennemføres så skånsomt og kortvarigt
som muligt, og at love og regler efterleves.
Udelukkelse fra fællesskab blev på den baggrund valgt som tema for de til-
synsbesøg, som ombudsmanden i samarbejde med Institut for Menneskeret-
tigheder og DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur gennemførte på voksenom-
rådet i 2018.
Temaet var gennemgående for ombudsmandens besøg i fængsler og arrest-
huse. I alt besøgte ombudsmanden 17 institutioner, hvor temaet var relevant.
Af bilag 1 fremgår en oversigt over de besøgte institutioner mv.
Ombudsmandens overordnede vurdering er, at
Udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner som ud-
gangspunkt sker i overensstemmelse med det danske regelgrundlag,
men at dokumentationen bør blive bedre.
Dette førte til, at ombudsmanden i 12 af de 17 besøgte institutioner gav én el-
ler flere anbefalinger om forbedring af dokumentationen og ledelsens opfølg-
ning på kvaliteten heraf.
Ombudsmanden har endvidere bl.a. konstateret, at
Der findes ikke en generel vejledning til personalet i kriminalforsorgens
institutioner om, hvordan de skal håndtere
frivillige
udelukkelser.
Den eksisterende vejledning om
tvungen
udelukkelse fra fællesskabet
omfatter ikke alle relevante emner.
Ombudsmandens besøgshold orienterede ved alle besøg om reglerne om
isolation i FN’s nye fængselsregler (Nelson Mandela Rules), herunder særligt
reglen om dagligt sundhedsmæssigt tilsyn af indsatte, der er isolerede.
Side 3 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0008.png
De nævnte forhold vil på baggrund af temarapporten blive drøftet med Direk-
toratet for Kriminalforsorgen med henblik på direktoratets stillingtagen og op-
følgning.
Desuden vil ombudsmanden på fremtidige tilsynsbesøg følge op på de anbe-
falinger, som er afgivet i forbindelse med behandlingen af temaet for 2018.
Resultatet af undersøgelsen af temaet for ombudsmandens tilsynsbesøg er
nærmere uddybet nedenfor under pkt. 5 og 6.
2. Hvad er udelukkelse fra fællesskabet, og hvad siger
reglerne?
Indsatte i fængsler og arresthuse skal efter straffuldbyrdelsesloven så vidt
muligt have adgang til fællesskab med andre indsatte. Det kan dog under
visse omstændigheder besluttes, at en indsat skal udelukkes fra fællesska-
bet, eller den indsatte kan selv ønske at være udelukket fra fællesskab.
UDELUKKELSE FRA FÆLLESSKAB
Udelukkelse fra fællesskabet har følgende former:
Tvungen udelukkelse:
indtil videre
midlertidig udelukkelse (max. 5 dage)
udelukkelse af beskyttelseshensyn (max. 5
dage)
Frivillig udelukkelse:
uden fællesskab
med adgang til begrænset fællesskab
Som det fremgår ovenfor, kan tvungen udelukkelse ske i form af udelukkelse
”indtil videre”, midlertidig udelukkelse eller udelukkelse af beskyttelseshen-
syn.
Tvungen udelukkelse
”indtil videre”
kan anvendes af kriminalforsorgens insti-
tutioner i forebyggende øjemed
især for at forhindre flugt, strafbar virksom-
hed, voldsom adfærd eller for at opretholde sikkerheden.
Midlertidig udelukkelse er en kortvarig form for udelukkelse, som kan anven-
des af myndighederne, når det er nødvendigt i forbindelse med behandlingen
af spørgsmål om udelukkelse fra fællesskab eller overførsel af den indsatte til
Side 4 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
et andet fængsel eller en anden arrest. Midlertidig udelukkelse kan højst vare
i 5 dage, medmindre ganske særlige omstændigheder gør sig gældende.
Udelukkelse af beskyttelseshensyn kan anvendes af myndighederne i op til 5
dage, hvis det er nødvendigt for at beskytte den indsatte mod overgreb.
Den indsatte kan som nævnt også selv ønske, at straffen fuldbyrdes uden el-
ler med begrænset fællesskab med andre indsatte. En sådan frivillig udeluk-
kelse sker ofte, fordi den indsatte føler sig truet af medindsatte.
Reglerne for tvungen udelukkelse fra fællesskabet er beskrevet i straffuldbyr-
delseslovens §§ 63 og 64, i bekendtgørelse om udelukkelse af indsatte fra
fællesskab (bekendtgørelse nr. 429 af 9. april 2015) og i vejledning om ude-
lukkelse af indsatte fra fællesskab, herunder anbringelse i observationscelle
m.v., i fængsler og arresthuse (vejledning nr. 9229 af 13. april 2015). Endvi-
dere har Direktoratet for Kriminalforsorgen udsendt en intern vejledning (Vi-
densbog) om tvungen udelukkelse fra fællesskabet og en tjekliste til brug for
medarbejdernes udarbejdelse af rapporter om udelukkelse.
I forhold til frivillig udelukkelse fra fællesskabet følger det af straffuldbyrdel-
seslovens § 33, stk. 3, at fængselsstraf fuldbyrdes uden eller med begrænset
fællesskab, såfremt den indsatte selv ønsker det, og forholdene tillader det.
Der er ikke i bekendtgørelse eller vejledning fastsat nærmere regler om frivil-
lig udelukkelse fra fællesskabet.
Under udelukkelsen kan den indsatte som udgangspunkt udøve sine sæd-
vanlige rettigheder. Udelukkelsen indebærer derfor i sin mildeste form alene,
at den indsatte ikke har samvær med andre indsatte, men i øvrigt bl.a. kan
komme på gårdtur og i motionsrum, kan telefonere, få besøg og arbejde i cel-
len. I fængsler opholder udelukkede indsatte sig som hovedregel i en særlig
celle på ”isolationsgangen”, mens udelukkede i et arresthus
som udgangs-
punkt sidder i egen celle.
Rapport om udelukkelse fra fællesskabet
Ved tvungen udelukkelse fra fællesskab skal personalet skrive en rapport på
1.-dagen for udelukkelsen.
Rapporten skal bl.a. indeholde oplysninger om, hvad der danner grundlag for
udelukkelsen, og hvilken bestemmelse i straffuldbyrdelsesloven afgørelsen er
truffet efter.
Desuden skal rapporten indeholde en begrundelse for afgørelsen, herunder
også partsforklaringer, og oplysninger om, hvilken information personalet har
givet den indsatte om retten til at klage og om tidsfristen herfor. Det skal også
Side 5 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
noteres, om den indsattes ret til at lade sig bistå af andre har været begræn-
set.
Den indsatte har efter forvaltningsloven ikke krav på at få aktindsigt i en sag
om udelukkelse fra fællesskabet, men udgangspunktet er i praksis alligevel,
at den indsatte efter princippet om meroffentlighed kan få aktindsigt i sagen,
herunder i begrundelserne for udelukkelserne, hvis der ikke er sikkerheds-
mæssige forhold eller lignende, som taler imod dette. Kan der ikke gives ind-
sigt i begrundelserne for udelukkelsen, skal grundene hertil anføres i rappor-
ten.
Ugenotat og udslusningsplan
Når der er truffet afgørelse om tvungen udelukkelse fra fællesskabet for en
indsat, har personalet pligt til løbende at vurdere, om grundlaget for udeluk-
kelsen fortsat er til stede, og til aktivt at arbejde for, at udelukkelsen kan brin-
ges til ophør.
Disse forhold skal kriminalforsorgens institutioner dokumentere i såkaldte
ugenotater, som også skal indeholde en udslusningsplan.
Udelukkelsen skal straks bringes til ophør, når betingelserne herfor ikke læn-
gere er opfyldt. Spørgsmålet om helt eller delvist ophør skal overvejes lø-
bende og mindst én gang om ugen, og der skal udarbejdes en udførlig ud-
slusningsplan for, hvordan den indsatte kan bringes tilbage i fællesskabet,
herunder hvordan der kan lempes i udelukkelsen.
Det første ugenotat skal udarbejdes senest på 7.-dagen for udelukkelsen, og
notatet skal også senest denne dag sendes til områdekontoret til godken-
delse.
Ved fortsat udelukkelse fra fællesskab ud over 7 dage skal institutionen for
hver 7. udelukkelsesdag herefter fremsende et nyt ugenotat med en revideret
udslusningsplan til områdekontoret.
Efter 14 dage skal den indsatte vejledes om særlige tilbud om bl.a. øget per-
sonalekontakt, tilsyn af læge/psykiater og mulighed for celle-, arbejds- eller
gårdtursfællesskab med andre indsatte samt aktivitetstilbud. Formålet her-
med er at mindske den særlige belastning og risiko for forstyrrelse af det psy-
kiske helbred, som er forbundet med udelukkelse fra fællesskab. Denne vej-
ledning skal afspejles i notaterne.
Ombudsmanden har på baggrund af de nævnte regler og vejledninger udar-
bejdet et tjekskema til gennemgang af rapporter og notater. Skemaet ved-
lægges som bilag 2.
Side 6 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
For frivillig udelukkelse gælder der ikke regler om rapportskrivning og opføl-
gende notater.
3. Baggrunden for temavalget
Typer af isolation og retsgarantier
I kriminalforsorgens institutioner anvendes flere forskellige former for isolation
af de indsatte, herunder strafcelle og udelukkelse fra fællesskabet. For de
indsatte, som er varetægtsfængslet, kan der desuden bl.a. anvendes retlig
bestemt isolation af de grunde, som er angivet i retsplejeloven, mens straffe-
sagen verserer.
De tre nævnte former for isolation gennemføres i praksis på en ensartet
måde. Den indsatte sidder i princippet alene i en celle kun afbrudt af en times
gårdtur hver dag.
Den retlige beskyttelse er imidlertid forskellig.
En indsat strafafsoner, der er ikendt mindst 7 dages strafcelle, kan kræve, at
kriminalforsorgen indbringer sagen for en domstol, så domstolen kan tage
stilling til, om afgørelsen om strafcelle er lovlig. Der er altså en særlig let ad-
gang til at få disse sager prøvet ved domstolene.
Afgørelser om retlig isolation af varetægtsfængslede er altid besluttet af en
domstol og skal løbende efterprøves af en domstol efter retsplejelovens be-
stemmelser.
Derimod er der ikke særlige regler om domstolsprøvelse i sager om udeluk-
kelse fra fællesskabet. Her er der alene administrativ klageadgang
dog
med mulighed for i sidste instans at indbringe spørgsmålet for domstolene
ved, at den indsatte selv anlægger sag.
En anden forskel på tvungen udelukkelse fra fællesskabet og de to øvrige
nævnte former for isolation er, at udelukkelse fra fællesskabet sker uden en
på forhånd fastsat afslutningsdato, mens retlig isolation og strafcelle har en
fast afslutningsdato. Der er ganske vist fastsat nærmere regler vedrørende
genvurdering af afgørelser om udelukkelse fra fællesskabet, jf. ovenfor om
ugenotater, men selve afgørelsen om udelukkelse indeholder ikke en afslut-
ningsdato.
Hvis en indsat frivilligt lader sig udelukke fra fællesskabet, er der ikke nogen
klagemulighed og heller ikke en afslutningsdato, da den indsatte principielt
blot kan beslutte at vende tilbage til at have fællesskab med andre indsatte.
Side 7 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
Udelukkelser fra fællesskabet er således undergivet en svagere retsbeskyt-
telse end de to øvrige former for isolation, samtidig med at den manglende
afslutningsdato må anses for at være mere psykisk belastende for den ind-
satte.
Risiko for psykisk skadevirkning
Videnskabelige undersøgelser har vist, at isolation har en negativ indvirkning
på menneskers psykiske tilstand. Det fremgår eksempelvis af isolationsun-
dersøgelser fra 1994 og 1997 (Justitsministeriet (1994):
Isolationsundersø-
gelsen. Varetægtsfængsling og psykisk helbred
og Justitsministeriet (1997):
Efterundersøgelsen
en opfølgningsundersøgelse af danske varetægtsarre-
stanter).
Danmark er gennem mange år blevet kritiseret både nationalt og internatio-
nalt for sin brug af isolation i dens forskellige former.
Særligt har brugen af retlig isolation påkaldt sig kritik, men også brugen af
udelukkelse fra fællesskabet og frivillig udelukkelse har medført anbefalinger
til Danmark fra FN’s Torturkomité og Den
Europæiske Torturkomité.
Omfanget af udelukkelser fra fællesskabet
I 2015 blev der anvendt tvungen udelukkelse
”indtil videre”
i 382 tilfælde, i
2016 i 484 tilfælde, i 2017 i 437 tilfælde og i 2018 i 391 tilfælde. I perioden fra
2007 til 2015 lå niveauet ret stabilt på omkring ca. 700 tilfælde. Der er såle-
des tale om et fald, som ser ud til at være stabilt.
Kriminalforsorgens opgørelser for 2017 over den tidsmæssige udstrækning af
tvungne udelukkelser viser, at ca. 80 % af udelukkelserne havde en varighed
på op til 14 dage, hvoraf ca. halvdelen havde en varighed på under 7 dage.
Ca. 10 % varede mere end 14 dage, og ca. 10 % varede mere end 28 dage.
På tidspunktet for denne rapport forelå der ikke statistiske oplysninger om va-
righeden af udelukkelserne i 2018.
Med hensyn til frivillige udelukkelser ser antallet ud til at stige. I 2015 blev fri-
villig udelukkelse anvendt i 664 tilfælde, i 2016 i 663 tilfælde, i 2017 i 794 til-
fælde og i 2018 i 774 tilfælde.
Kriminalforsorgens opgørelser for 2017 over den tidsmæssige udstrækning af
frivillige udelukkelser viser, at ca. 27 % havde en varighed på under 7 dage,
ca. 28 % varede mellem 7 og 14 dage, ca. 15 % varede mellem 14 dage og
28 dage, mens ca. 30 % varede mere end 28 dage.
Side 8 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
Kriminalforsorgens undersøgelse i 2016
Direktoratet for Kriminalforsorgen foretog i 2. halvår af 2016 en undersøgelse
(en såkaldt forvaltningsrevision) af brugen af tvungen udelukkelse fra fælles-
skabet, hvor det samlet blev konkluderet, at sagsbehandlingen på området
ikke var tilfredsstillende.
Undersøgelsen medførte i foråret 2017 udarbejdelse af bl.a. en tjekliste til
brug for personalet i forbindelse med dokumentation af tvungen udelukkelse
fra fællesskabet.
Direktoratet har ikke udstedt en vejledning vedrørende brugen af frivillig ude-
lukkelse, og der er heller ikke lavet nogen undersøgelser herom.
Indberetninger til ombudsmanden om langvarige udelukkelser
Ombudsmanden har en aftale med Direktoratet for Kriminalforsorgen om at
modtage underretning om de meget langvarige tvungne udelukkelser, dvs.
udelukkelser, der varer mere end 3 måneder.
Ombudsmanden har i perioden fra 2015 til 2017 modtaget 3 underretninger
af denne type.
Endvidere har ombudsmanden ved tilsynsbesøg i årenes løb set tilfælde af
meget langvarige frivillige udelukkelser og set, at midlertidige udelukkelser i
visse tilfælde har overskredet den tidsmæssige grænse på 5 dage.
Valg af tema
Med udgangspunkt i de beskrevne forhold fandt ombudsmanden i samar-
bejde med Institut for Menneskerettigheder og DIGNITY
Dansk Institut Mod
Tortur, at der var grund til nærmere at belyse forholdene for udelukkede ind-
satte ved tilsynsbesøgene på voksenområdet i 2018.
4. Hvordan gjorde ombudsmanden?
4.1. Hvordan blev undersøgelsen tilrettelagt?
Temaet er blevet undersøgt ved 17 besøg i institutioner på kriminalforsor-
gens område: 4 lukkede fængsler, 4 åbne fængsler og 9 arrester.
Ombudsmanden har i sin udvælgelse af de 17 institutioner bl.a. lagt vægt på,
hvilke institutioner der statistisk lå højest med hensyn til antal udelukkelser.
Dog blev nogle institutioner udvalgt, fordi ombudsmanden i længere tid ikke
havde aflagt besøg i disse institutioner.
Side 9 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
Tilsynsbesøgene blev gennemført som led i ombudsmandens almindelige til-
synsvirksomhed efter ombudsmandslovens § 18 og som led i ombudsman-
dens arbejde med at forebygge, at personer, der er eller kan blive berøvet
deres frihed, udsættes for f.eks. umenneskelig eller nedværdigende behand-
ling, jf. den valgfri protokol til FN’s Konvention mod Tortur og Anden Grusom,
Umenneskelig eller Nedværdigende Behandling eller Straf.
Ombudsmandens arbejde med at forebygge nedværdigende behandling mv.
i henhold til protokollen udføres i samarbejde med Institut for Menneskeret-
tigheder og DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur. DIGNITY
Dansk Institut
Mod Tortur bidrager i samarbejdet med lægefaglig ekspertise. Institut for
Menneskerettigheder bidrager med særlig menneskeretlig ekspertise. Det be-
tyder blandt andet, at personale med disse ekspertiser fra de to institutter del-
tager i planlægning, gennemførelse af og opfølgning på tilsynsbesøg.
4.2. Hvad undersøgte ombudsmanden?
Under årets tema blev bl.a. følgende forhold undersøgt:
Viser dokumentationen i sagerne om udelukkelse, at udelukkelsen er
sket på et korrekt grundlag?
Viser dokumentationen, at regler i øvrigt er efterlevet?
Hvordan har udviklingen i anvendelse af udelukkelser været over de se-
neste 3 år?
Hvilken information får ledelsen om anvendelsen af udelukkelser, og
hvordan bruger ledelsen informationen, herunder i forebyggende øje-
med?
Sørger institutionens ledelse på systematisk vis for at sikre, at personalet
har viden om korrekt forebyggelse, opfølgning og rapportskrivning?
Hvorledes forebygger og håndterer institutionen frivillige udelukkelser?
Hvilke observationer gør personalet sig om den indsatte under udelukkel-
sen, og hvordan imødegås eventuelle skadelige virkninger af udelukkel-
sen?
Har fængslet haft udelukkelser, der har trukket ud i længere tid end
grundlaget for udelukkelsen har givet anledning til?
Føres der sundhedstilsyn med udelukkede indsatte?
4.3. Hvordan blev forholdene undersøgt?
Forud for hvert besøg har ombudsmanden bedt den enkelte institution om
rapporter og andet relevant materiale, f.eks. ugenotater og udslusningsplan,
for 3 konkrete tvangsmæssige udelukkelser. Den ene af disse udelukkelser
skulle være den, der inden for det seneste år havde varet længst tid, og de 2
andre skulle være de 2 seneste, der havde varet i mere end 5 dage.
Side 10 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
Endvidere blev institutionerne bedt om en række statistiske oplysninger ved-
rørende udelukkelser fra fællesskabet og om redegørelser om forebyggelse,
gennemførelse og opfølgning vedrørende udelukkelser.
I bilag 3 findes et eksempel på et åbningsbrev, som viser de oplysninger,
som institutionerne er blevet bedt om at sende forud for ombudsmandens be-
søg.
Under tilsynsbesøgene fik ombudsmandens besøgshold uddybet de skriftlige
oplysninger om temaet ved samtaler med ledelse, medarbejdere, herunder
præst og læge, samt indsatte.
Ledelsen og de ansatte er bl.a. blevet interviewet om efterlevelsen af krimi-
nalforsorgens tjekliste på området og om, hvordan man i praksis håndterer
udelukkelse fra fællesskabet med hensyn til forebyggelse og gennemførelse,
herunder om der sker daglige sundhedstilsyn. Endvidere har ombudsman-
dens besøgshold drøftet resultatet af gennemgangen af de 3 rapporter med
ledelsen og har interviewet ledelsen om ledelsens anvendelse af statistiske
oplysninger og kvalitetssikring af rapportskrivningen.
De indsatte er blevet interviewet om, hvordan udelukkelser forløber i praksis,
da der erfaringsmæssigt kan være forskel på, hvordan ansatte og indsatte
oplever dette. Der er blevet udarbejdet spørgeguide til brug for interviews
med de indsatte. Spørgeguiden vedlægges som bilag 4.
I alt har ombudsmandens besøgshold under årets temabesøg talt med 200
indsatte, heraf 15 indsatte, der var eller havde været tvunget udelukket
”indtil
videre”
fra fællesskabet i den pågældende institution, 15 indsatte, der var el-
ler havde været frivilligt udelukket fra fællesskabet i den pågældende institu-
tion, og 5 indsatte, der var midlertidigt udelukket på dagen for besøget.
5. Hvad fandt ombudsmanden ud af?
5.1. Gennemgang af rapporter
Ombudsmanden besøgte 17 institutioner i løbet af 2018, hvor brugen af ude-
lukkelse blev nærmere undersøgt, jf. pkt. 4.1 ovenfor.
Før besøget havde 11 af institutionerne indsendt 3 rapporter til ombudsman-
dens gennemgang om tvungen udelukkelse fra fællesskabet
”indtil videre”.
De øvrige 6 institutioner havde ikke rapporter om længerevarende udelukkel-
ser af den karakter, som ombudsmanden havde bedt om i sit åbningsbrev.
Én af de 6 institutioner indsendte dog i stedet 2 rapporter om tvungen midler-
tidig udelukkelse, som også blev gennemgået af ombudsmanden.
Side 11 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
Ved frivillige udelukkelser er der, jf. pkt. 2 ovenfor, ikke pligt til at skrive en
rapport eller udfærdige ugenotater. Ombudsmanden har derfor kun gennem-
gået statistik over antallet og varigheden af frivillige udelukkelser i de besøgte
institutioner for 2015, 2016 og 2017, men ikke andet skriftligt materiale.
Midlertidige udelukkelser og udelukkelser af beskyttelseshensyn er
bortset
fra de 2 ovenfor nævnte rapporter
også kun gennemgået ved gennemsyn
af statistik over antallet og varigheden for 2015, 2016 og 2017.
5.1.1. Var grundlaget for at iværksætte udelukkelse i orden?
Ombudsmandens undersøgelse af rapporterne om udelukkelse fra fællesska-
bet og øvrigt materiale, f.eks. forhørsrapporter eller underliggende rapporter
om fund af ulovlige genstande, viste, at alle udelukkelser levede op til lovens
krav for så vidt angik grundlaget for at iværksætte udelukkelserne.
Ombudsmanden har på den baggrund ikke givet anbefalinger med hensyn til
grundlaget for at iværksætte udelukkelser.
5.1.2. Var grundlaget for fortsat udelukkelse i orden?
Ugenotater
Ombudsmandens gennemgang af begrundelserne i ugenotaterne viste gene-
relt, at grundlaget for fortsat at udelukke en indsat fra fællesskabet var til
stede bortset fra de tilfælde, hvor der var tale om kapacitetsproblemer, jf. ne-
denfor.
Ombudsmandens besøgshold konstaterede dog, at beskrivelsen i ugenota-
terne af, hvad der skulle til for, at den indsatte igen kunne komme i fælles-
skab, i nogle tilfælde indskrænkede sig til, at den indsatte skulle ophøre med
den adfærd, som havde givet anledning til udelukkelsen, f.eks. ”ophøre med
truende adfærd”. Der var imidlertid ikke nogen nærmere beskrivelse af, på
hvilken måde den indsatte fortsat var truende eller hvilke adfærdsændringer,
der var påkrævet.
De kortfattede beskrivelser blev ved besøgene uddybet med mundtlige for-
klaringer fra ledelsernes side og i visse tilfælde dokumenteret ved underlig-
gende rapporter. Der var således tale om mangel på skriftlig dokumentation i
ugenotaterne og ikke, at grundlaget for fortsat at udelukke den indsatte ikke
havde været til stede, jf. nedenfor under pkt. 5.1.4 om dokumentationen.
Ombudsmandens besøgshold gav på denne baggrund ikke anbefalinger i for-
hold til spørgsmålet om grundlaget for den fortsatte udelukkelse af de ind-
satte.
Side 12 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
Kapacitetsproblemer
ved udelukkelser ”indtil videre”
I åbne fængsler
medførte beslutningen om tvungen udelukkelse ”indtil videre”
i flere tilfælde, at den indsatte skulle overføres til et lukket fængsel eller ar-
rest. I disse tilfælde fandt ombudsmanden, at betingelserne for at udelukke
den indsatte fra fællesskabet
”indtil videre”
havde været opfyldt, da udeluk-
kelsen blev iværksat, men ikke på et senere tidspunkt, hvor den indsatte sta-
dig var udelukket fra fællesskabet. Det fremgik i disse tilfælde af ugenota-
terne, at den indsatte fortsat var udelukket, alene fordi den pågældende
skulle overføres fra et åbent fængsel til et lukket fængsel eller en arrest, og
det åbne fængsel ventede på, at der blev en plads til den indsatte. Den fort-
satte udelukkelse skyldtes altså, at der var kapacitetsproblemer i lukket regi
(lukkede fængsler og arrester).
Afgørelsen om overførsel til lukket regi fulgte i disse tilfælde efter ombuds-
mandens vurdering reglerne, men mangel på kapacitet i lukket regi er ikke ef-
ter regelgrundlaget en tilstrækkelig begrundelse for fortsat at udelukke en
indsat fra fællesskabet. Udelukkelse fra fællesskabet skal straks bringes til
ophør, når betingelserne herfor ikke længere er opfyldt.
Ledelserne i de åbne fængsler var enige med ombudsmandens besøgshold i,
at kapacitetsmangel i lukkede fængsler og arrester ikke udgør et tilstrækkeligt
grundlag for at holde en indsat i fortsat udelukkelse. Det bemærkes i den for-
bindelse, at de konkrete udelukkelser i alle tilfælde var afsluttet på tidspunktet
for ombudsmandens besøg, og at overførsel af den indsatte var sket.
Den manglende kapacitet i de lukkede fængsler og i arresthuse er imidlertid
ikke det enkelte åbne fængsels ansvar, og ombudsmanden vil derfor drøfte
den manglende kapacitet og det deraf følgende problem med at overholde
reglerne om udelukkelse fra fællesskabet med Direktoratet for Kriminalforsor-
gen.
Kapacitetsproblemer ved udelukkelse af beskyttelseshensyn
Når en indsat bliver udelukket af beskyttelseshensyn, er løsningen ofte at
flytte den pågældende til en anden institution.
Da der for tiden er meget få ledige pladser i kriminalforsorgens institutioner,
opstår her samme problem som nævnt ovenfor under kapacitetsproblemer
ved udelukkelse ”indtil videre”
med manglende mulighed for overførsel af den
indsatte.
Ombudsmandens besøgshold fandt ved gennemsyn af statistiske oversigter
over udelukkelser fra fællesskab af beskyttelseshensyn, at den gældende
maksimumgrænse på 5 dage i flere tilfælde var overskredet.
Side 13 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
Ledelserne angav i de fleste tilfælde, at der var tale om problemer med over-
førsel af den indsatte til en institution, hvor den indsatte kunne være i sikker-
hed i fællesskabet.
Også dette forhold vil ombudsmanden tage op med direktoratet på et møde.
Registreringsproblemer ved midlertidige udelukkelser
I en række tilfælde viste ombudsmandens gennemsyn af statistiske oversig-
ter, at midlertidige udelukkelser fra fællesskabet havde varet længere end de
5 dage, som er maksimumgrænsen.
I disse tilfælde var forklaringen som regel, at der var sket fejl i registreringen.
Den midlertidige udelukkelse skulle have været registreret som afsluttet i kri-
minalforsorgens klientsystem, fordi den indsatte var overgået til udelukkelse
”indtil videre”
eller var blevet ikendt strafcelle.
Enkelte overskridelser af 5-dagesfristen skyldtes dog, at den midlertidige
udelukkelse var sket hen over en weekend, hvilket havde forsinket behandlin-
gen af sagen om den midlertidige udelukkelse. Der var i disse få tilfælde tale
om overskridelser på højst 2 dage.
Da registrerede fristoverskridelser er et generelt problem for de 12 institutio-
ner, vil ombudsmanden tage forholdet op på et møde med Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
5.1.3. Levede dokumentationen op til kravene?
Rapporter
I så godt som alle rapporter om udelukkelse fra fællesskabet var der mangler
i dokumentationen i større eller mindre grad.
Alle de 12 institutioner, som før ombudsmandens besøg havde indsendt rap-
porter om udelukkelse fra fællesskabet, blev derfor anbefalet at øge fokus på
præcis og dækkende dokumentation i rapporter og ugenotater.
De typiske fejl i dokumentationen var følgende:
Grundlaget for udelukkelsen fremgik alene ved henvisning til en underlig-
gende rapport og ikke ved en beskrivelse af forholdet i selve rapporten
om udelukkelse fra fællesskabet.
Henvisning til bestemmelserne om grundlaget for udelukkelsen mang-
lede eller var forkerte.
Begrundelsen var mangelfuld eller manglede helt.
Side 14 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
Rapporten havde forkert angivelse af, om den indsatte kunne få aktind-
sigt i sagen efter princippet om meroffentlighed.
Den indsattes psykiske tilstand var ikke beskrevet i rapporten.
Rapporten manglede oplysninger om den indsattes bemærkninger i for-
bindelse med afgørelsen om at udelukke den pågældende fra fællesska-
bet.
Oplysninger om den indsattes medicin var angivet forskelligt i rapport og
ugenotat eller var slet ikke angivet.
Oplysning om, at klagevejledning var givet, fremgik ikke af rapporten.
Oplysning om, at klagefrist var oplyst, fremgik ikke af rapporten.
Hertil kom andre dokumentationsmangler i varierende omfang, men af min-
dre væsentlig betydning. Det drejer sig f.eks. om skrivefejl eller oplysninger,
der var rubriceret forkert.
Ugenotater
Ombudsmandens undersøgelse viste, at også ugenotaterne i mange tilfælde
ikke var udarbejdet fuldt ud i overensstemmelse med forskrifterne.
De typiske mangler var følgende:
manglende oplysning om, hvorvidt den indsatte havde haft samtale med
præst, læge, psykolog eller andre
manglende oplysninger om
og i givet fald hvordan
den indsatte blev
motiveret til samtale med præst, læge, psykolog eller andre
manglende oplysning om den indsattes psykiske tilstand
manglende oplysning om (ved udelukkelse over 14 dage), hvorvidt den
indsatte var tilbudt gratis tv
manglende oplysning om (ved udelukkelse over 14 dage), hvorvidt den
indsatte var tilbudt særlig adgang til eneundervisning og arbejde eller an-
den aktivitet.
Ombudsmanden konstaterede også i nogle få tilfælde, at ugenotater ikke var
blevet udfærdiget på ugedagen, og at underretning af direktoratet ikke var
sket efter 14 dages udelukkelse.
Side 15 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
5.1.4. Var ledelsens opfølgning tilstrækkelig?
Kvalitetssikring af rapporter og ugenotater
Generelt var der, som gennemgået ovenfor, fejl i dokumentationen vedrø-
rende udelukkelser i alle de institutioner, hvis rapporter og ugenotater blev
gennemgået.
I 9 af institutionerne vurderede ombudsmandens besøgshold, at den kvali-
tetssikring af rapporterne og ugenotaterne, som ledelsen foretog, ikke var til-
strækkelig eller i visse tilfælde slet ikke etableret.
Ombudsmandens besøgshold anbefalede derfor disse institutioner, at ledel-
sen
på den måde, som ledelsen skønnede relevant
sørgede for løbende
kvalitetskontrol af den skriftlige dokumentation i forbindelse med udelukkelse
fra fællesskabet og for uddannelse/instruktion af personalet om kravene til
rapporter og ugenotater om udelukkelse fra fællesskabet.
Ledelsens brug af statistik
Ved besøgene i fængsler og de større arresthuse konstaterede ombudsman-
dens besøgshold, at ledelserne havde viden om og med planlagte intervaller
fulgte op på udviklingen i antallet af udelukkelser fra fællesskabet samt fore-
tog analyser af baggrunden for udviklingen. Visse steder havde ledelserne i
sammenlignelige institutioner desuden drøftelser om forskelle mellem disse
institutioner og årsager hertil.
Et enkelt besøg viste, at der ikke var den fornødne indsigt i udviklingen i an-
vendelse af såvel frivillige som tvungne udelukkelser. På den baggrund anbe-
falede ombudsmandens besøgshold, at institutionens ledelse fulgte op på
denne udvikling, bl.a. ved at foretage analyser af årsager til udviklingen og i
relevant omfang sammenligne sig med andre institutioner.
De mindre arrester havde ikke samme systematiske tilgang til opfølgning på
udviklingen. Ombudsmandens besøgshold vurderede, at dette heller ikke var
nødvendigt på grund af de relativt få udelukkelser, som disse institutioner
har, og afgav derfor ikke nogen anbefalinger herom til de mindre arrester.
5.2. Har fængsler og arrester fokus på at undgå, at udelukkelse bliver
nødvendig?
Ombudsmandens besøgshold vurderede ved besøgene i de 17 institutioner,
at ledelse og ansatte generelt har fokus på at undgå, at tvungen eller frivillig
udelukkelse fra fællesskabet bliver nødvendig.
Der blev på den baggrund ved besøgene ikke givet anbefalinger om øget fo-
kus på at undgå udelukkelse.
Side 16 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
Ombudsmandens besøgshold konstaterede dog også, at der var nogen for-
skel i kvaliteten af og intensiteten i institutionernes relationsarbejde, hvilket
kan have betydning for arbejdet med at undgå, at udelukkelse bliver nødven-
dig. Forskellene hang imidlertid sammen med institutionernes størrelse og
funktion. I de små arresthuse med 20-25 indsatte og et tilsvarende lavt antal
betjente er relationen til de indsatte således nemmere at etablere end i et
stort lukket fængsel med mange indsatte og mange betjente.
Ombudsmandens besøgsholds vurdering er baseret på oplysninger fra både
ledelse, ansatte og indsatte.
Ledelsen og de ansatte oplyste generelt under besøgene, at der er stor fokus
på relationsarbejdet som det bærende i at skabe et miljø, som gør det trygt at
være i fængslet eller arresthuset. De ansatte pegede særligt på, at kendska-
bet til den enkelte var vigtigt
og blev prioriteret
så man som ansat kunne
drøfte problemer om for eksempel familie eller andre indsatte med en indsat.
Flere steder gjorde ledelsen og de ansatte dog opmærksom på, at institutio-
nen var i en vanskelig situation, fordi der manglede uniformeret personale.
De pegede også på, at relationerne mellem de ansatte og de indsatte var vig-
tige for den dynamiske sikkerhed, men at relationerne blev presset på grund
af personalemanglen. Desuden var der en stigning i brugen af strafceller og
frivillig udelukkelse fra fællesskabet, hvilket lagde beslag på ekstra persona-
leressourcer til rapportskrivning og tilsyn med de indsatte.
Hovedparten af de indsatte i tvungen udelukkelse, som ombudsmandens be-
søgshold talte med, anerkendte, at de havde været involveret i regelbrud, og
at de ansatte bare fulgte reglerne.
Hovedparten af de frivilligt udelukkede, som ombudsmandens besøgshold
talte med, havde ikke indvendinger mod den måde, som de ansatte havde
forsøgt forudgående at løse problemerne på. Flere indsatte roste visse an-
satte for i særlig grad at have forsøgt at løse problemerne.
De indsatte oplyste generelt på de besøgte institutioner, at relationen til de
ansatte var i orden.
De fleste af de indsatte bemærkede dog også, at de ansatte havde fået me-
get travlt.
5.3. Har fængsler og arrester fokus på at gennemføre udelukkelsen på
en måde, der forebygger eventuelle psykiske skader?
Ombudsmandens besøgshold vurderede, at ledelse og ansatte i de besøgte
institutioner generelt havde relevant viden om, at udelukkelse kan medføre
Side 17 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
psykiske skader, og hvorledes sådanne skader kan forebygges. Det gjaldt
både i forhold til tvungne og frivillige udelukkelser.
Som det fremgår nedenfor, var regimet for indsatte, som var udelukket fra
fællesskabet, og dermed også forebyggelsen af risikoen for psykiske skader,
imidlertid meget varierende i de forskellige typer af institutioner. Besøgshol-
det kunne også konstatere, at der var forskelle i indsatsen i ensartede institu-
tioner, ligesom den enkelte ansattes erfaring med og indsigt i adfærds-
ændringer hos isolerede indsatte spillede en rolle for indsatsen.
Endvidere kunne det konstateres, at institutionerne ikke havde procedurer,
som sikrede, at der skete underretning af f.eks. læge eller præst om indsatte,
der blev udelukket fra fællesskabet, og at muligheden for at indføre sådanne
procedurer ikke blev understøttet af kriminalforsorgens klientsystem. Klient-
systemet gav heller ikke personalet mulighed for at trække oplysninger om
det samlede antal dage, en given indsat havde siddet isoleret i sin celle.
Ombudsmanden vil på et møde med Direktoratet for Kriminalforsorgen drøfte
mulighederne for generelt at forbedre forebyggelsen af eventuelle psykiske
skader i forhold til både tvungen udelukkelse og frivillig udelukkelse ved ud-
bygning af vejledningen for tvungen udelukkelse og ved udarbejdelse af en
vejledning for frivillig udelukkelse, jf. nærmere nedenfor.
Da både ledelse og ansatte i de besøgte institutioner havde relevant viden
om, at udelukkelse kan medføre psykiske skader, og hvorledes sådanne ska-
der kan forebygges, og da ingen af de udelukkede indsatte, som besøgshol-
dene talte med, angav at være blevet psykisk skadet
om end flere angav,
at det havde været psykisk hårdt
blev der ved besøgene ikke givet konkrete
anbefalinger om at forbedre forebyggelsen af eventuelle psykiske skader.
Ledelsers og ansattes oplysninger om indsatsen
Det var generelt opfattelsen hos ledelsen og de ansatte, at der bliver passet
godt på de indsatte i forbindelse med udelukkelse fra fællesskab. Hvis der
var problemer med indsatte, som var udelukket fra fællesskab, blev dette
drøftet af de ansatte og ledelsen. Det var dog generelt for alle de besøgte in-
stitutioner, at de tiltag, som personalet iværksatte over for frivilligt udeluk-
kede, ikke blev dokumenteret.
De ansatte oplyste, at de var meget opmærksomme på forandringer i adfær-
den hos indsatte, der er udelukket. Som opmærksomhedspunkter blev bl.a.
nævnt mangel på appetit, mangel på øjenkontakt, manglende lyst til kommu-
nikation, ændring i dagsrytme, ændringer i humør og aggressionsniveau
samt fravalg af gårdtur og brug af kondirum. Forekom sådanne ændringer,
tog de ansatte en samtale med den indsatte for at motivere til aktiviteter. In-
gen af de besøgte institutioners ledelser eller ansatte kunne dog huske nyere
Side 18 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
tilfælde af udelukkelse fra fællesskabet, hvor udelukkelsen var blevet afbrudt
på grund af ændringer i den indsattes adfærd.
De indsattes oplysninger om indsatsen
Ombudsmandens besøgshold talte i alt med 15 indsatte, som havde været
tvunget udelukket fra fællesskabet. De indsatte havde en oplevelse af ude-
lukkelsen, som adskilte sig noget fra ledelsernes og de ansattes vurdering.
Af de i alt 15 indsatte oplyste ca. halvdelen, at de følte, at det var psykisk
hårdt at være udelukket. De var ikke automatisk blevet tilset af sundhedsper-
sonalet, som kun kom efter anmodning, og de oplyste, at de følte sig glemt,
og at tiden føltes meget lang. Tiden gik med at se tv og for visse indsattes
vedkommende med at læse.
Den anden halvdel af de indsatte havde en mindre negativ oplevelse af tiden
som udelukket fra fællesskabet. Disse havde typisk haft noget samvær, nogle
i form af arbejdsfællesskab i cellen eller fælles gårdtur med en anden indsat,
som var isoleret. De havde også haft adgang til motionsrum. Visse af disse
indsatte havde haft undervisning i deres celle eller besøg af præsten.
De 15 indsatte, som havde været eller var frivilligt udelukkede, og som om-
budsmandens besøgshold talte med, var overvejende positive i forhold til
gennemførelsen af deres udelukkelse. Der var således generelt positive vur-
deringer af de ansattes opmærksomhed på at afhjælpe følgerne af ikke at
være i fællesskab. De indsatte angav dog også, at visse dage kunne føles
meget tunge og lange.
Forskelligt regime i institutionerne
Ombudsmandens besøgshold konstaterede ved besøgene, at udelukkelse
fra fællesskabet praktiseres med stor variation på baggrund af institutioner-
nes forskellighed.
Generelt set er der et mere restriktivt regime i de lukkede fængsler
med Po-
litigårdens Fængsel som det mest restriktive. De indsatte, der er udelukket
fra fællesskab i de lukkede fængsler, har færrest frihedsgrader og muligheder
for at have meningsfuld social kontakt i løbet af dagen.
I de åbne fængsler er der flere frihedsgrader for de indsatte, der er udelukket
fra fællesskabet, og i de små arrester er det
efter en individuel vurdering af
den indsatte
kun fællesskabet med de andre indsatte, der er begrænset. I
små arrester kommer den indsatte således
ud over gårdtur og motionsrum
også ud af cellen, når de andre indsatte er lukket inde i deres celler.
Det mindst restriktive regime blev praktiseret i Herstedvester Fængsel, hvor
de indsatte som udgangspunkt ikke er egentligt udelukket fra fællesskabet
Side 19 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
med andre indsatte, men snarere begrænset i deres bevægelsesfrihed. De
kunne således selv gå ud af deres værelser og i et vist omfang være i fælles-
rum, men havde forbud mod at komme på de andre indsattes værelser. Kun i
tilfælde, hvor denne indskrænkning i bevægelsesfriheden ikke blev respekte-
ret, blev et mere restriktivt regime gennemført.
Tiltag for at modvirke psykiske skadevirkninger
I udelukkelsesbekendtgørelsen og den tilhørende vejledning er der fastsat
regler om de særlige rettigheder og tilbud, som tilkommer en indsat efter 14
dages tvungen udelukkelse.
Den udelukkede skal have tilbud om øget personalekontakt, tilsyn af læge,
herunder psykiater mv., fællesskab med en eller flere andre indsatte i cellen
eller under gårdtur, mulighed for at arbejde i fællesskab, aktiviteter i fritiden
med en eller flere andre indsatte eller med personalet og tilbud om regel-
mæssige og længerevarende samtaler med f.eks. præst, læge eller psykolog.
Den udelukkede skal også have tv stillet gratis til rådighed og have særlig ad-
gang til eneundervisning og arbejde, herunder anden godkendt aktivitet, som
kan medvirke til at mindske den særlige belastning og risiko for forstyrrelse af
det psykiske helbred, som er forbundet med udelukkelse fra fællesskab.
Noget tilsvarende gælder ikke for indsatte, der er frivilligt udelukket
heller
ikke når den indsatte er uden samvær med andre.
Frivillige udelukkelser uden mulighed for samvær kan vare i meget lang tid.
Ved et besøg i en institution konstaterede ombudsmandens besøgshold, at
der i årene 2017 og 2018 havde været 6 frivillige udelukkelser uden mulighed
for samvær, som havde varet over 100 dage. Den længste varede i 579
dage.
Ombudsmandens besøgshold konstaterede endvidere, at ingen af de be-
søgte institutioner havde faste procedurer for at underrette sundhedsperso-
nalet om udelukkelser. Præst, undervisere, misbrugsbehandlere eller social-
rådgiver blev heller ikke underrettet efter faste procedurer.
Desuden havde ingen af institutionerne lokale interne vejledninger om fore-
byggelse af mulige psykiske skader som følge af udelukkelse (eller anden
form for isolation), og opfølgningen i forhold til de udelukkede indsatte bero-
ede derfor i høj grad på de ansattes kendskab til og indblik i den indsattes
psykiske tilstand.
Samlet kan det konstateres,
at
der er væsentlige forskelle i institutionernes
regime for gennemførelsen af udelukkelser,
at
der er forskel på de enkelte
Side 20 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
ansattes indsigt i, hvilke ændringer i en indsats adfærd, der skal ses som ad-
varselssignaler om psykisk skadevirkning, og
at
der er forskel på, hvorledes
der bliver reageret på indsatte, der udviser tegn på ændringer i deres adfærd
under udelukkelsen.
Endvidere er der indsatser, der ikke foretages i dag, herunder systematisk
underretning af sundhedspersonalet, præst, undervisere, misbrugsbehand-
lere og socialrådgiver. En sådan systematisk underretning kunne føre til, at
den viden, disse personer har om de indsatte, der er mindre robuste, kunne
inddrages i forhold til måden, udelukkelsen gennemføres på.
Ombudsmanden anbefaler derfor generelt, at Direktoratet for Kriminalforsor-
gen overvejer at fastlægge retningslinjer for institutionernes forebyggelse af
eventuelle psykiske skader. Den eksisterende vejledning om tvungen udeluk-
kelse kunne med fordel udbygges med retningslinjer herom.
Tilsvarende bør der fastlægges retningslinjer for forebyggelse af eventuelle
psykiske skader ved frivillig udelukkelse.
Anbefalingerne om udbygning af vejledningen for tvungne udelukkelser og
fastlæggelse af retningslinjer for frivillig udelukkelse vil blive drøftet med Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen.
Den samlede tid, en indsat tilbringer i isolation
Den tidsmæssige udstrækning af isolation har væsentlig betydning for fore-
komsten af psykiske skadevirkninger. Jo længere tid en person er isoleret, jo
højere er risikoen for psykiske skader. Det er dokumenteret i adskillige viden-
skabelige undersøgelser.
Ombudsmanden har derfor set nærmere på, om den tidsmæssige udstræk-
ning af isolation inddrages ved kriminalforsorgens afgørelser om og gennem-
førelse af udelukkelse fra fællesskabet.
På baggrund af de oversigter om anvendelse af strafcelle, observationscelle
og sikringscelle samt udelukkelser fra fællesskabet, som ombudsmanden
modtog forud for besøgene, kunne det konstateres, at visse indsatte kunne
tilbringe meget lang tid i tvungen isolation. I et enkelt tilfælde var der samlet
tale om 115 dage i et kalenderår.
Det blev oplyst af ledelserne under besøgene, at man ikke i kriminalforsor-
gens klientsystem kan trække oplysninger om det samlede antal dage, en gi-
ven indsat har været isoleret. En fremsøgning af det samlede antal dage i
isolation for en given indsat skulle derfor ske ved en manuel gennemgang af
den enkeltes sager i klientsystemet. Om der var opmærksomhed på den for-
øgede risiko for psykiske skadevirkninger, som mange perioder med isolation
Side 21 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
kan forårsage, og om der ved afgørelsen om udelukkelse af en indsat blev ta-
get hensyn hertil, var derfor afhængig af den enkelte forhørsleders hukom-
melse eller oplysninger fra andre ansatte. I langt hovedparten af de besøgte
institutioner blev forholdet ikke undersøgt, før der blev taget stilling til spørgs-
målet om udelukkelse.
Efter ombudsmandens opfattelse er det
når der træffes en afgørelse om
isolation af en indsat
vigtigt, at der er overblik over, hvor lang tid den ind-
satte allerede har været i isolation i den forudgående periode, så der kan ta-
ges højde for den forøgede risiko for psykiske skader, som langvarig isolation
kan medføre. Sådanne oplysninger bør i et tidssvarende it-system kunne ge-
nereres ved enkle kommandoer.
Det er derfor ombudsmandens opfattelse, at Direktoratet for Kriminalforsor-
gen ved en kommende opdatering af sit klientsystem eller ved anskaffelsen
af et nyt system bør sikre, at denne facilitet findes og benyttes.
Ombudsmanden vil drøfte dette forhold på et møde med direktoratet.
6. Nelson Mandela Rules
De såkaldte Nelson Mandela Rules er FN’s nye internationale fængselsstan-
darder. Reglerne afspejler den udvikling, der har været i synet på fængsels-
forhold i løbet af de sidste årtier, og giver på en række områder en mere vidt-
gående beskyttelse af indsatte end tidligere fængselsstandarder.
FN’s Nelson Mandela Rules blev vedtaget på FN’s generalforsamling den
17. december 2015. Reglerne er en opdatering af de gamle FN Standard
Minimum Rules for the Treatment of Prisoners fra 1955. Reglerne er ikke bin-
dende for staterne, da der er tale om en såkaldt rekommendation.
De nye regler fastlægger en række minimumsstandarder for behandlingen af
indsatte i fængsler og arresthuse. Af særlig relevans i forhold til udelukkelse
fra fællesskabet kan følgende nye regler, der omhandler isolationsfængsling
og enerumsanbringelse, nævnes:
en definition af isolationsfængsling som indelukning i 22 timer eller mere
om dagen uden meningsfuld social kontakt
et generelt forbud mod isolationsfængsling i mere end 15 sammenhæn-
gende dage, herunder at isolationsfængsling skal være så kort som mu-
ligt og kun anvendes i exceptionelle tilfælde
et krav om, at isolationsfængsling skal være undergivet et uafhængigt til-
syn
Side 22 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
et krav om, at sundhedspersonalet hver dag skal tilse indsatte i isolation,
og at mentalt eller fysisk syge ikke må isolationsfængsles
et krav om, at sundhedspersonalet løbende skal inspicere og indrappor-
tere kritisable og nedværdigende forhold i fængsler og om fornødent an-
befale, at isolationsfængslingen afbrydes eller ændres.
Reglerne findes i nr. 43 til nr. 46 i Nelson Mandela Rules, jf. bilag 5.
Ombudsmandens besøgshold orienterede ved alle besøg om reglerne vedrø-
rende isolation i FN’s Nelson Mandela Rules, herunder særligt kravet om
dagligt tilsyn af sundhedspersonale af indsatte, der er isolerede.
Ved besøgene erfarede ombudsmandens besøgshold dog, at der i mange ar-
rester ikke er ansat sygeplejersker, og at lægebetjeningen på mange instituti-
oner er begrænset til ganske få timer om ugen.
Ombudsmanden vil ved et møde med Direktoratet for Kriminalforsorgen
drøfte reglernes betydning for personer, der er isolerede i danske fængsler
og arrester.
7. Sammenfatning af ombudsmandens anbefalinger og
overvejelser om temaet
I 12 ud af 17 institutioner anbefalede ombudsmandens besøgshold, at fo-
kus på præcis og dækkende dokumentation i rapporter og ugenotater
blev øget.
I 9 ud af 17 institutioner anbefalede besøgsholdet, at institutionernes le-
delse sørger for løbende kvalitetskontrol af den skriftlige dokumentation
og for uddannelse/instruktion af personalet om kravene til rapporter og
ugenotater om udelukkelse fra fællesskab.
Ombudsmanden vil drøfte følgende forhold og generelle anbefalinger med
Direktoratet for Kriminalforsorgen:
At direktoratet sikrer, at opretholdelse af tvungen udelukkelse fra fælles-
skab alene sker, når reglerne herfor er opfyldt, således at f.eks. indsatte,
der skal overføres fra åbent fængsel til lukket fængsel eller arresthus,
ikke fortsat holdes udelukket fra fællesskabet på grund af mangel på
pladser i lukket regi.
At vejledningen om tvungen udelukkelse udbygges med et afsnit om fo-
rebyggelse af og tidlig indgriben over for eventuelle psykiske skader samt
opfølgning på udelukkelse fra fællesskabet.
Side 23 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0028.png
At der udarbejdes en vejledning om frivillig udelukkelse fra fællesskabet
med retningslinjer om forebyggelse af og tidlig indgriben over for eventu-
elle psykiske skader samt opfølgning på udelukkelse fra fællesskabet.
At direktoratet ved en kommende opdatering af sit klientsystem eller ved
anskaffelse af et nyt system sikrer, at der, når der skal træffes beslutning
om, hvorvidt en indsat skal isolationsfængsles, automatisk fremkommer
oplysninger om den enkelte indsattes samlede tid i alle former for isola-
tion under indsættelsesperioden, så dette kan inddrages ved beslutnin-
gen.
Endvidere vil ombudsmanden drøfte betydningen af reglerne i FN’s Nelson
Mandela Rules i forhold til personer, der er isolerede i danske fængsler og
arrester, med Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Side 24 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0029.png
Bilag
Bilag 1
Hvem talte vi med
Hvor
Indsatte
Samtaler
med
200
Pårø-
rende
og vær-
ger
1
sam-
tale
Hvem var med
Anbefalinger vedr. temaet
DIGNITY
17
be-
søg
IMR
7
be-
søg
Besøg afsluttet med anbefalinger vedrørende temaet:
12
Besøg afsluttet uden bemærkninger vedr. temaet:
5
17
besøg
Herstedve-
ster Fæng-
sel,
Albertslund
(lukket speci-
alfængsel)
37
1
Sdr. Omme
Fængsel
(åbent fæng-
sel)
4
0
at fokus på præcis og dækkende doku-
mentation i rapporter og ugenotater om
udelukkelse fra fællesskabet øges
at fængslets ledelse
på den måde, som
ledelsen skønner relevant
sørger for lø-
bende kvalitetskontrol af den skriftlige
dokumentation i forbindelse med udeluk-
kelse fra fællesskabet
at fængslets ledelse på systematisk vis
sikrer, at personalet har viden om korrekt
rapportskrivning
at fokus på præcis og dækkende doku-
mentation i rapporter og ugenotater om
udelukkelse fra fællesskabet øges, bl.a. i
forhold til oplysninger om, hvilke aktivite-
ter der har været tilbudt henholdsvis gen-
nemført med indsatte, hvilken medicin
indsatte har modtaget i hvilke perioder, at
der er givet klagevejledning, og grundla-
get for udelukkelsen
at ledelsen
på den måde, som ledelsen
skønner relevant
sørger for løbende
kvalitetskontrol af den skriftlige dokumen-
tation i forbindelse med udelukkelse fra
fællesskabet og for uddannelse/instruk-
tion af personalet om kravene til rappor-
ter og ugenotater om udelukkelse fra fæl-
lesskabet (jf. tjeklister mv., som Direkto-
ratet for Kriminalforsorgen har udsendt)
Side 25 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0030.png
Kragskov-
hede Fæng-
sel, Jerup
(åbent fæng-
sel)
10
0
Nyborg
Fængsel
(lukket fæng-
sel med ar-
restafdeling)
32
0
Nr. Snede
Fængsel
(åbent fæng-
sel med luk-
kede afdelin-
ger)
26
0
at fængslets fokus på præcis og dæk-
kende dokumentation i rapporter og uge-
notater om udelukkelse fra fællesskabet
øges. Det gælder bl.a. i forhold til be-
grundelse (der kan ikke kun henvises til
en underliggende rapport), om der er
”vinget af” på korrekt vis
vedrørende
meroffentlighed, hvilke aktiviteter der har
været tilbudt henholdsvis gennemført
med indsatte, og at der gøres notat om
indsattes psykiske tilstand under udeluk-
kelsen
at ledelsen
på den måde, som ledelsen
skønner relevant
sørger for løbende
kvalitetskontrol af den skriftlige dokumen-
tation i forbindelse med udelukkelse fra
fællesskabet og for uddannelse og in-
struktion af personalet om kravene til
rapporter og ugenotater om udelukkelse
fra fællesskabet (jf. tjekliste og Videns-
bog mv., som Direktoratet for Kriminalfor-
sorgen har udsendt)
at institutionens ledelse/områdekontoret
følger udviklingen i anvendelse af såvel
frivillige som tvungne udelukkelser og fo-
retager analyser af årsager til udviklingen
at den interne regelsamling, hvis den op-
retholdes, opdateres, så den er i over-
ensstemmelse med gældende ret
at fokus på præcis og dækkende doku-
mentation i rapporter om udelukkelse fra
fællesskabet øges, bl.a. i forhold til oplys-
ninger om, hvilke aktiviteter der har væ-
ret tilbudt henholdsvis gennemført med
indsatte
at motivering af indsatte til at komme ud
af frivillig udelukkelse fra fællesskab do-
kumenteres
at ledelsen analyserer baggrunden for
stigningen i antallet af strafcelleafgørel-
ser
Side 26 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0031.png
Enner Mark
Fængsel,
Horsens
(lukket fæng-
sel med ar-
restafdeling)
10
0
Søbysøgård
Fængsel,
Årslev
(åbent fæng-
sel med luk-
ket afsnit)
14
0
at de interne retningslinjer, herunder be-
stemmelserne om udelukkelse fra fælles-
skab, ajourføres, hvis de opretholdes
at der er ledelsesmæssigt fokus på den
samlede udvikling i antal udelukkelser,
varigheden af udelukkelserne, og om der
er mulighed for samvær
at fokus på præcis og dækkende doku-
mentation i rapporter om udelukkelse fra
fællesskab øges, bl.a. i forhold til begrun-
delsen for udelukkelsen og registrering af
oplysninger om, hvorvidt der var tale om
en udelukkelse fra fællesskab, og hvor
længe den varede
at fokus på præcis og dækkende doku-
mentation i rapporter og ugenotater om
udelukkelse fra fællesskabet øges, bl.a. i
forhold til oplysninger om begrundelsen
for udelukkelsen, herunder i forhold til
hvilken form for udelukkelse der er tale
om, om der er taget stilling til meroffent-
lighed, om der har været tilbudt hen-
holdsvis gennemført aktiviteter med den
indsatte, og oplysninger om den indsat-
tes psykiske tilstand under udelukkelsen
at ledelsen
på den måde, som ledelsen
skønner relevant
sørger for løbende
kvalitetskontrol af den skriftlige dokumen-
tation i forbindelse med udelukkelse fra
fællesskabet og for uddannelse og in-
struktion af personalet om kravene til
rapporter og ugenotater om udelukkelse
fra fællesskabet (jf. tjekliste og Videns-
bog mv., som Direktoratet for Kriminalfor-
sorgen har udsendt)
at den interne regelsamling opdateres i
forhold til klagefrister, så den er i over-
ensstemmelse med gældende regler
at fokus på præcis og dækkende doku-
mentation i rapporter og ugenotater om
udelukkelse fra fællesskabet øges, bl.a. i
forhold til oplysninger om begrundelse,
Side 27 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0032.png
stillingtagen til meroffentlighed, hvilke ak-
tiviteter der har været tilbudt henholdsvis
gennemført med den indsatte og oplys-
ninger om den indsattes psykiske tilstand
under udelukkelsen
at ledelsen
på den måde, som ledelsen
skønner relevant
sørger for løbende
kvalitetskontrol af den skriftlige dokumen-
tation i forbindelse med udelukkelse fra
fællesskabet og for uddannelse og in-
struktion af personalet om kravene til
rapporter og ugenotater om udelukkelse
fra fællesskabet (jf. tjekliste og Videns-
bog mv., som Direktoratet for Kriminalfor-
sorgen har udsendt)
Københavns
Fængsler,
Politigårdens
Fængsel
(tilsynet an-
gik en kon-
kret vare-
tægtsarre-
stant, som
havde været
langvarigt
udelukket fra
fællesskabet)
0 (den
indsatte
ønskede
ikke at
tale med
besøgs-
holdet)
0
at ledelsen forsøger at udvide den ind-
sattes tid ude af cellen med besøg i træ-
ningslokalet, når det skønnes sikker-
hedsmæssigt forsvarligt
Køge Arrest
9
0
at fokus på præcis og dækkende doku-
mentation i rapporter og ugenotater om
udelukkelse fra fællesskabet øges, bl.a. i
forhold til oplysninger om, hvilke aktivite-
ter der har været tilbudt henholdsvis gen-
nemført med indsatte, hvilken medicin
indsatte har modtaget i hvilke perioder,
og vedrørende indsattes psykiske tilstand
under udelukkelsen
at ledelsen
på den måde, som ledelsen
skønner relevant
sørger for løbende
kvalitetskontrol af den skriftlige dokumen-
tation i forbindelse med udelukkelse fra
fællesskabet og for uddannelse/instruk-
Side 28 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0033.png
tion af personalet om kravene til rappor-
ter og ugenotater om udelukkelse fra fæl-
lesskabet (jf. tjeklister mv., som Direkto-
ratet for Kriminalforsorgen har udsendt)
at den lokale retningslinje med overskrif-
ten ”Lokale retningslinjer for tvungen
udelukkelse” omformuleres, hvis den be-
vares
at ledelsen retter henvendelse til områ-
dekontoret med henblik på ændring af
formuleringen om klagefrist i den gæl-
dende normalreaktionsinstruks, så det
anførte er i overensstemmelse med gæl-
dende regler
at det sikres, at alle sikringscellerappor-
ter indeholder dokumentation for, at der
ved iværksættelsen og herefter løbende
er foretaget en vurdering af behovet for
den anvendte fiksering af den anbragte
at nøjagtigheden i forbindelse med regi-
strering i sikringscellerapporter af tids-
punkter for personalets tilsyn og observa-
tioner øges
Kalundborg
Arrest
Holstebro
Arrest
Københavns
Fængsler,
Vestre
Fængsel
Ringkøbing
Arrest
9
8
0
0
Ingen tema-anbefalinger
Ingen tema-anbefalinger
5
0
Ingen tema-anbefalinger
7
0
Ingen tema-anbefalinger
at fokus på præcis og dækkende doku-
mentation i rapporter om udelukkelse fra
fællesskabet øges, bl.a. i forhold til oplys-
ninger om begrundelse, sagsfremstilling
og korrekt udfyldelse af feltet om merof-
fentlighed
at ledelsen
på den måde, som ledelsen
skønner relevant
sørger for bedre kvali-
tetskontrol af den skriftlige dokumenta-
tion i forbindelse med udelukkelse fra
Esbjerg
Arrest
5
0
Side 29 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0034.png
Helsingør
Arrest
9
0
Odense
Arrest
10
0
Aalborg
Arrest
5
0
fællesskabet og i øvrigt for løbende ud-
dannelse/instruktion af personalet om
kravene til rapporter og ugenotatet om
udelukkelse fra fællesskabet (jf. Direkto-
ratet for Kriminalforsorgens tjekliste på
området)
at det sikres, at personalets tilsyn foregår
så hyppigt, som reglerne foreskriver, og
at tidspunktet for tilsynet noteres i sik-
ringscellerapporterne
at der indføres underretning af sund-
hedspersonalet i forbindelse med nye
udelukkelser i arresten
at ledelsen sikrer, at rapporter om midler-
tidige udelukkelser i tilstrækkeligt omfang
dokumenterer grundlaget for den midler-
tidige udelukkelse, herunder bl.a. hvilke
retsregler afgørelsen er truffet efter, og
om der er givet klagevejledning
at ledelsen
på den måde, som ledelsen
skønner relevant
sørger for løbende
kvalitetskontrol af den skriftlige dokumen-
tation i forbindelse med udelukkelse fra
fællesskabet
at fokus på præcis og dækkende doku-
mentation i rapporter og ugenotater om
udelukkelse fra fællesskabet øges, bl.a. i
forhold til henvisning til korrekte bestem-
melser om udelukkelse fra fællesskabet,
oplysninger om begrundelse, om der er
”vinget af” på korrekt måde vedrørende
meroffentlighed, og hvilken medicin ind-
satte har modtaget i hvilke perioder
at ledelsen sikrer øget fokus på, at doku-
mentationen i rapporter vedrørende tvun-
gen udelukkelse er korrekt, præcis og
dækkende
at ledelsen
på den måde, som ledelsen
skønner relevant
sørger for løbende
kvalitetskontrol af den skriftlige dokumen-
tation i forbindelse med bl.a. udelukkelse
fra fællesskabet
Side 30 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0035.png
Bilag 2
Tjekskema til gennemgang af rapporter og notater
________________________
Institution
____________________________
Navn på indsatte
Kontrol af afgørelsesnotatet
Ja
Nej
Er notatet påført dato for, hvornår afgørelsen er meddelt
Er notatet påført tidspunkt for, hvornår afgørelsen er meddelt
Er der givet orientering om adgang til at lade sig bistå og retten til at udtale sig
Har retten til at lade sig bistå været begrænset
Er der blevet foretaget afhøringer
Hvis ja, har indsatte godkendt sin forklaring
Er der givet orientering om klageadgang
Er der givet orientering om klagefrist
Er der givet orientering om, hvilke retsregler afgørelsen er truffet efter
Er det anført, hvilke oplysninger/episoder der danner grundlag for udelukkelsen
Er afgørelsen begrundet
Hvis ja, kan det konkluderes, at betingelserne om
nødvendighed, proportionalitet og indikation er opfyldt
Er begrundelsen meddelt den indsatte
Kontrol af ugenotater
Er der lavet ugenotater for hver påbegyndt uge
Hvis ja, er det overvejet, om udelukkelsen kan bringes
delvist til ophør
Er der lavet udslusningsplan for, hvordan indsatte kan bringes tilbage til fællesskabet
Udelukkelser over 14 dage og op til 3 måneder
Er udelukkelsen indberettet til direktoratet
Er den indsatte vejledt om/tilbudt regelmæssige og længerevarende samtaler med:
præst
læge
eller psykolog
Tilbudt at få gratis TV stillet til rådighed
Tilbudt særlig adgang til eneundervisning og arbejde
anden aktivitet
Er der overvejet lempelser i form af cellefællesskab
fællesskab ved gårdtur
arbejdsfællesskab
eller aktiviteter i fritiden med personalet
Side 31 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0036.png
Ja
Har personalet været opmærksom på, om den udelukkede har særligt behov for:
øget personalekontakt
tilsyn af læge/psykiater
Forventes udelukkelsen at vare over 3 måneder
Hvis ja, er der sendt indstilling til direktoratet efter 10 uger
Nej
Side 32 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0037.png
Bilag 3
Åbningsbrev
Tilsynsbesøg i Søbysøgård Fængsel (temabesøg)
Som aftalt telefonisk med institutionschef Lars Skjødt Vinther finder besøget
sted i Søbysøgård Fængsel
onsdag den 26. september 2018.
Besøget star-
ter kl. 9.00.
Der er ikke specielle forhold ved Søbysøgård Fængsel, der har ført til, at om-
budsmanden ønsker at besøge fængslet. Tilsynsbesøget sker som led i om-
budsmandens almindelige tilsynsvirksomhed og som led i ombudsmandens
OPCAT-virksomhed, jf. nedenfor om baggrund og formål med besøget.
Ombudsmanden har som tema i 2018 valgt at se på forholdene for indsatte,
der er udelukket fra fællesskabet i fængsler og arresthuse. Temaet omfatter
både tvungne udelukkelser, herunder midlertidige udelukkelser efter straffuld-
byrdelseslovens § 63, stk. 2, og frivillige udelukkelser.
Besøget vedrører derfor primært disse indsattes forhold, og en række af de
oplysninger, som ombudsmanden beder om, vedrører således forholdene for
disse indsatte.
Besøget vil herudover kunne omfatte spørgsmålene om magtanvendelse,
indgreb og begrænsninger, relationer, sundhedsmæssige forhold samt be-
skæftigelse, undervisning og fritid.
Besøgsholdet består af direktør Louise Vadheim Guldberg, konsulent Erik
Dorph Sørensen og fuldmægtig Rikke Malkov-Hansen fra ombudsmanden
samt overlæge Jens Modvig fra DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur og se-
niorforsker Peter Vedel Kessing fra Institut for Menneskerettigheder.
Jeg skal bede om, at der ved besøgets start foreligger en tilladelse til at med-
bringe en bærbar PC’er under besøget til fuldmægtig Rikke
Malkov-Hansen.
Oplysninger på forhånd
Til brug for forberedelsen af besøget beder jeg om at modtage en række op-
lysninger om fængslet
senest tirsdag den 4. september 2018:
1.
2.
3.
Husorden(er)
En oversigt over antal magtanvendelser for de seneste tre år, fordelt på
typer af magt og antal indsatte
En oversigt over antal tvangsmæssige og frivillige udelukkelser fra fæl-
lesskab for de seneste tre år med oplysning om varigheden heraf og for
Side 33 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
så vidt angår de tvangsmæssige udelukkelser også med oplysning om
grundlaget herfor
En oversigt over antal anbringelser i strafcelle for de seneste tre år med
oplysning om varigheden heraf
En oversigt over antal anbringelser i observationscelle og sikringscelle
(hvis sådanne haves) for de seneste tre år med oplysning om det grund-
lag, det er sket på, samt varigheden heraf
En oversigt over antal tilfælde af overgreb, vold og trusler om vold for de
seneste tre år (både mellem indsatte, mod indsatte og mod de ansatte)
Retningslinjer for behandling af sager om vold og overgreb mv. (volds-
politik)
Eventuelle skriftlige interne retningslinjer vedrørende tvungen udeluk-
kelse fra fællesskabet
Eventuelle skriftlige interne retningslinjer vedrørende frivillig udelukkelse
fra fællesskabet
Rapporter og andet relevant materiale, f.eks. ugenotater og udslusnings-
plan, for tre tvungne udelukkelser. Den ene af udelukkelserne skal være
den, der inden for det seneste år har varet længst tid, og de to andre
skal være de to seneste, der har varet i mere end 5 dage.
Oplysning om antal udelukkelser, hvor afgørelserne har været påklaget
med angivelse af antal tilfælde, hvor afgørelsen er blevet underkendt, el-
ler hvor Direktoratet for Kriminalforsorgen har anført, at relevante regler
ikke er blevet overholdt.
Om muligt en oversigt over de 5 indsatte, der fortsat er i fængslet, og
som i det seneste år i længst tid (samlet set) har været tvangsmæssigt
udelukket fra fællesskabet
Om muligt en oversigt over de 5 indsatte, der fortsat er i fængslet, og
som i det seneste år i længst tid (samlet set) har været frivilligt udelukket
fra fællesskabet
En oversigt over de indsatte, der jf. punktet nedenfor ”Opslag og oriente-
ring af indsatte om besøget”, er orienteret om besøget. Oversigten be-
des indeholde oplysning om navn, alder, køn, indsættelsestidspunkt og
eventuelle særlige behov, herunder psykisk sygdom.
En aktuel belægningsoversigt for hele fængslet med oplysning om de
indsattes navn, alder, køn, indsættelsestidspunkt og eventuelle særlige
behov, herunder psykisk sygdom.
Desuden beder jeg fængslet om en redegørelse om følgende:
a.
b.
Hvilke væsentlige, problematiske hændelser fængslet har oplevet i
2017.
En redegørelse for årsagen til udviklingen i anvendelse af udelukkelser,
hvis der har været en udvikling.
Side 34 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
c.
d.
En redegørelse for, hvilken information ledelsen får om anvendelsen af
udelukkelser, og hvordan ledelsen bruger informationen, herunder i fore-
byggende øjemed.
En redegørelse for, hvorledes fængslet håndterer frivillige udelukkelser,
herunder hvordan fængslet forebygger frivillige udelukkelser, hvilke ob-
servationer fængslet gør sig i forløbet vedrørende den indsatte, og hvor-
dan fængslet imødegår eventuelle skadelige virkninger af udelukkelsen.
Ved fremsendelse af materialet beder jeg om, at materialet nummereres med
henvisning til ovenstående punkter. Eventuelle oplysninger af fortrolig karak-
ter kan selvfølgelig sendes til mig med almindelig post, men også gerne med
sikker mail til [email protected].
Program for besøget
Besøget bliver primært gennemført ved samtaler med fængslets ledelse og
medarbejdere og de indsatte i fængslet, der måtte ønske det.
Endvidere vil besøgsholdet gerne tale med fængslets læge og præst.
Samtaler med indsatte vil finde sted både med dem, der har meldt sig på for-
hånd, og ved, at besøgsholdet på besøgsdagen vil spørge en række udvalgte
indsatte, om de ønsker samtale.
Samtaler med medarbejdere kan eventuelt gennemføres som gruppesamta-
ler, hvis medarbejderne ønsker det.
De indsatte, som besøgsholdet i første række ønsker samtale med, er ind-
satte, der er eller har været udelukket fra fællesskabet (både tvunget eller fri-
villigt), og herudover andre indsatte, der måtte være isoleret. Endvidere vil
besøgsholdet gerne tale med eventuelle repræsentanter for de indsatte i
fængslet, herunder eventuelle talsmænd og eventuelle repræsentanter for de
ansatte.
Jeg vil derfor bede fængslet sørge for, at dette bliver muligt.
Jeg beder om, at samtaler bliver afviklet på tidspunkter, der passer ind i
fængslets program for dagen, og at der bliver tidsmæssig mulighed for sam-
taler med indsatte, som ikke på forhånd har meldt sig til samtale. På nuvæ-
rende tidspunkt er det ikke muligt at sige præcis, hvor længe de enkelte sam-
taler vil vare, men som udgangspunkt bliver der tale om ret korte samtaler
med en varighed af ca.15 minutter. Besøgsholdet har mulighed for at dele sig
op i to hold, så det bliver muligt at afvikle to samtaler samtidigt.
Besøget omfatter desuden en forevisning af de fysiske rammer for de ind-
satte i fængslet.
Side 35 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0040.png
Besøgsholdet ønsker, at besøget indledes og afsluttes med møder med
fængslets ledelse. Besøgsholdet forventer, at det indledende møde varer ca.
2 timer, og at det afsluttende møde varer ca. 1 time. Før det afsluttende
møde holder besøgsholdet et formøde, der varer ca. 45 min.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at sige, hvornår besøget slutter på
dagen. Det vil bl.a. afhænge af, hvor mange der ønsker en samtale.
På den baggrund beder jeg fængslet om at sende mig et forslag til program
for besøget, herunder de nævnte samtaler. Fængslet er velkommen til at
kontakte undertegnede for en nærmere afklaring af tilrettelæggelsen af besø-
get. Jeg beder om at modtage program og en liste over de indsatte, der øn-
sker at tale med os,
senest torsdag den 20. september 2018.
Hvis der før besøget, men efter at fængslet har udarbejdet et forslag til be-
søgsprogram, opstår flere ønsker blandt de indsatte i fængslet om at tale
med besøgsholdet, beder jeg om, at programmet bliver ændret, så disse
samtaler også kan gennemføres på besøgsdagen, og at fængslet ved besø-
gets start giver mig en kopi af et eventuelt ændret program.
Opslag og orientering af indsatte om besøget
Jeg beder om, at fængslet slår vedlagte meddelelse på dansk og engelsk om
besøget op alene på fængslets isolations- og udelukkelsesafsnit og i øvrigt
på den måde, som fængslet finder mest hensigtsmæssig, orienterer disse
indsatte om besøget.
Jeg vedlægger også en vejledning
”Ombudsmanden på besøg”. Vejlednin-
gen bedes udleveret til de indsatte, som er eller har været undergivet udeluk-
kelse fra fællesskabet inden for de seneste 3 måneder, og som fortsat ophol-
der sig i fængslet, og til de indsatte, som inden for den seneste måned har
været undergivet anden form for isolation i mere end 5 dage, samt til andre,
der i øvrigt ønsker en samtale. Disse indsatte bedes mundtligt orienteret om
ombudsmandens besøg og muligheden for en samtale med ombudsman-
dens besøgshold.
Baggrund og formål med besøget
Folketingets Ombudsmand foretager regelmæssige tilsynsbesøg bl.a. på ste-
der, hvor mennesker er eller kan blive berøvet deres frihed. Tilsynsbesøgene
sker dels som led i Folketingets Ombudsmands almindelige tilsynsvirksom-
hed efter § 18 i ombudsmandsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 349 af 22.
marts 2013, dels i henhold til den valgfri protokol til FN’s
Konvention
mod
Tortur og Anden Grusom, Umenneskelig eller Nedværdigende Behandling el-
ler Straf, jf. bekendtgørelse nr. 38 af 27. oktober 2009. Ombudsmandens ar-
Side 36 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
bejde for at forebygge nedværdigende behandling mv. i henhold til protokol-
len udføres i samarbejde med DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur og Insti-
tut for Menneskerettigheder.
Ifølge ombudsmandslovens § 21 skal ombudsmanden i forbindelse med sin
virksomhed, herunder tilsynsbesøgene, bedømme, om myndigheder eller
personer, der er omfattet af hans kompetence, handler i strid med ”gældende
ret eller på anden måde gør sig skyldige i fejl eller forsømmelser ved udøvel-
sen af deres opgaver”.
I forbindelse med ombudsmandens tilsynsvirksomhed
gælder desuden bestemmelsen i § 18, 2. pkt. Efter denne bestemmelse kan
ombudsmanden, ud over hvad der følger af lovens § 21, bedømme ”forhold
vedrørende en institutions eller myndigheds indretning og drift samt forhold
vedrørende behandlingen af og aktiviteterne for institutionens eller myndighe-
dens brugere ud fra almenmenneskelige og humanitære synspunkter”.
Hvis fængslet har spørgsmål til tilsynsbesøget, er I velkomne til at kontakte
undertegnede eller Jeanette Hansen på tlf. 33 13 25 12.
Side 37 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
Bilag 4
Spørgeguider
Spørgeguide til frivilligt udelukkede
Faktuelle oplysninger
Hvor længe har du været udelukket
o
Hvordan foregik det (konkret episode eller fra starten)?
Kunne det have været undgået?
Hvordan er din dagligdag/beskriv en dag.
o
Hvem ser du?
Har du kontakt til pårørende/har du mulighed for at
ringe?
Har du kontakt med sundhedspersonale/præst/socialråd-
giver?
Har du mulighed for aktiviteter/beskæftigelse/uddan-
nelse?
Hvad får du ud af det? Ser du frem til det/er det me-
ningsfuldt?
Information
Hvilken information fik du af personalet/hvordan blev informationen gi-
vet?
Blev du informeret om konsekvenserne ved udelukkelse?
o
Hvordan påvirkede informationen dig?
Oplevede du, at du havde et valg?
Har du fået information om, hvilke tilbud/tiltag personalet kan stille til rå-
dighed under udelukkelsen?
Er der nogen, der har talt med dig om mulighederne for at komme ud af
udelukkelse?
o
Har du selv overvejet det?
o
Følger personalet op?
o
Hvad gør personalet for at støtte dig?
o
Er der lavet en udslusningsplan for dig?
Velbefindende/sundhed/påvirkninger
Har du været indlagt på hospital?
o
Hvis ja, i hvilken anledning?
Er det noget, der er opstået under udelukkelsen eller
noget, du har været indlagt med tidligere?
Har du i øvrigt været i kontakt med sundhedspersonalet?
o
Hvis ja, i hvilken anledning?
Er det noget, der er opstået under udelukkelsen eller
noget, du har været behandlet for tidligere?
Side 38 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0043.png
Vi har hørt andre steder fra, at isolerede kan føle angst og/eller tristhed.
Er det noget, du oplever?
WHO-5 (Ved hvert af de 5 udsagn sættes et kryds i det felt, der kommer
tættest på, hvordan den udelukkede har følt sig i de seneste to uger. Be-
mærk, at et højere tal står for bedre trivsel).
5
Hele
tiden
4
Det
me-
ste af
tiden
3
Lidt
mere
end
halv-
delen
af ti-
den
2
Lidt
min-
dre
end
halv-
delen
af ti-
den
1
Lidt
af ti-
den
0
På in-
tet
tids-
punkt
I de sidste 2
uger …
.. har jeg været
glad og i godt hu-
mør
.. har jeg følt mig
rolig og afslappet
.. har jeg følt mig
aktiv og energisk
.. er jeg vågnet
frisk og udhvilet
.. har min daglig-
dag været fyldt
med ting, der inte-
resserer mig
Mulighed for at lempe/ophør
Har du mulighed for fællesskab med andre indsatte, der er udelukkede?
o
Hvis ja, benytter du dig af det?
Har du øget adgang til:
arbejde?
udgang?
mulighed for at ringe?
bøger/TV?
Når du nu er udelukket, er der så noget, du kunne tænke dig, der var an-
derledes?
Spørgeguide til tvungne udelukkede
Faktuelle oplysninger
Hvor længe har du været udelukket?
o
Hvordan var forløbet op til, du blev udelukket?
Side 39 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0044.png
Kunne det have været undgået?
Hvordan er din dagligdag/beskriv en dag.
o
Hvem ser du?
o
Har du kontakt med sundhedspersonale/præst/socialrådgiver?
o
Har du kontakt til pårørende/har du mulighed for at ringe?
o
Har du mulighed for aktiviteter/beskæftigelse/uddannelse?
Hvad får du ud af det? Ser du frem til det/er det me-
ningsfuldt?
Information
Hvilken information fik du af personalet/hvordan blev informationen gi-
vet?
Blev du informeret om, hvordan du kan komme ud af udelukkelse?
o
Bliver dette løbende drøftet med dig?
o
Er der lavet en udslusningsplan for dig?
Velbefindende/sundhed/påvirkninger
Har du været indlagt på hospital?
o
Hvis ja, i hvilken anledning?
Er det noget, der er opstået under udelukkelsen eller
noget, du har været indlagt med tidligere?
Har du i øvrigt været i kontakt med sundhedspersonalet?
o
Hvis ja, i hvilken anledning?
Er det noget, der er opstået under udelukkelsen eller
noget, du har været behandlet for tidligere?
Vi har hørt andre steder fra, at isolerede kan føle angst og/eller tristhed.
Er det noget, du oplever?
WHO-5 (Ved hvert af de 5 udsagn sættes et kryds i det felt, der kommer
tættest på, hvordan den udelukkede har følt sig i de seneste to uger. Be-
mærk, at et højere tal står for bedre trivsel).
5
Hele
tiden
4
Det
me-
ste
af ti-
den
3
Lidt
mere
end
halv-
delen
af ti-
den
2
Lidt
min-
dre
end
halv-
delen
af ti-
den
1
Lidt
af ti-
den
0
På in-
tet
tids-
punkt
I de sidste 2 uger …
.. har jeg været glad og
i godt humør
.. har jeg følt mig rolig
og afslappet
.. har jeg følt mig aktiv
og energisk
Side 40 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0045.png
.. er jeg vågnet frisk og
udhvilet
.. har min dagligdag
været fyldt med ting,
der interesserer mig
Mulighed for at lempe/ophør
Har du fået information om, hvilke tilbud/tiltag personalet kan stille til rå-
dighed under udelukkelsen?
o
Har du øget adgang til
arbejde?
udgang?
mulighed for at ringe?
bøger/TV?
Når du nu er isoleret, er der så noget, du kunne tænke dig, der var an-
derledes?
Side 41 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
Bilag 5
United Nations Standard Minimum Rules for the Treatment of Prisoners
(the Nelson Mandela Rules)
Rule 43
1. In no circumstances may restrictions or disciplinary sanctions amount to
torture or other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment. The
following practices, in particular, shall be prohibited:
(a) Indefinite solitary confinement;
(b) Prolonged solitary confinement;
(c) Placement of a prisoner in a dark or constantly lit cell;
(d)
Corporal punishment or the reduction of a prisoner’s diet or drinking water
(e) Collective punishment.
2. Instruments of restraint shall never be applied as a sanction for
disciplinary offences.
3. Disciplinary sanctions or restrictive measures shall not include the
prohibition of family contact. The means of family contact may only be
restricted for a limited time period and as strictly required for the main-
tenance of security and order.
Rule 44
For the purpose of these rules, solitary confinement shall refer to the
confinement of prisoners for 22 hours or more a day without meaningful
human contact. Prolonged solitary confinement shall refer to solitary
confinement for a time period in excess of 15 consecutive days.
Rule 45
1. Solitary confinement shall be used only in exceptional cases as a last
resort, for as short a time as possible and subject to independent review,
and only pursuant to the authorization by a competent authority. It shall
not be imposed
by virtue of a prisoner’s sentence.
2. The imposition of solitary confinement should be prohibited in the case of
prisoners with mental or physical disabilities when their conditions would
be exacerbated by such measures. The prohibition of the use of solitary
confinement and similar measures in cases involving women and children,
as referred to in other United Nations standards and norms in crime
prevention and criminal justice, continues to apply.
Rule 46
1. Health-care personnel shall not have any role in the imposition of disci-
plinary sanctions or other restrictive measures. They shall, however, pay
particular attention to the health of prisoners held under any form of invol-
untary separation, including by visiting such prisoners on a daily basis and
Side 42 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
providing prompt medical assistance and treatment at the request of such
prisoners or prison staff.
2. Health-care personnel shall report to the prison director, without delay,
any adverse effect of disciplinary sanctions or other restrictive measures
on the physical or mental health of a prisoner subjected to such sanctions
or measures and shall advise the director if they consider it necessary to
terminate or alter them for physical or mental health reasons.
3. Health-care personnel shall have the authority to review and recommend
changes to the involuntary separation of a prisoner in order to ensure that
such separation does not exacerbate the medical condition or mental or
physical disability of the prisoner.
Side 43 | 43
§71, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Temarapport 2018 om udelukkelse fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner, fra Folketingets Ombudsmand
2069310_0048.png
Bagside
Antal filer:
3