Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
Aktstk. 162
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. september 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 8 (Aktstykke nr. 162) af
19. september 2019
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den årlige stigning i udgifterne
–
i procent og i mia. kr. med
én decimal
–
i hhv. stat, kommuner og regioner såfremt finansministeriets bereg-
ningstekniske principper for fremskrivningen efter den mellemfristede planlæg-
ningshorisont anvendes for perioden 2020-2025?
Svar
Finansministeriets langfristede fremskrivninger baseres på beregningstekniske
principper efter den mellemfristede planlægningshorisont (aktuelt 2025), idet der
efter 2025 ikke er taget stilling til den samlede finanspolitiske prioritering.
De beregningstekniske principper efter 2025 tager udgangspunkt i en række bereg-
ningstekniske antagelser, herunder uændret skattebelastning og kompensationsgra-
der (fx i dagpengesystemet), og at de nominelle offentlige serviceudgifter målt ”pr.
bruger” følger lønudviklingen. Samtidig antages, at befolkningens fordeling på ar-
bejdsmarkedskategorier såsom beskæftigelse, ledighed, førtidspension mv., før
indregning af reformvirkninger, er konstant for de enkelte alders-, køns- og her-
komstgrupper. Herudover indregnes bidrag fra ændringer i efterløns- og folkepen-
sionsalder mv. og fra øget uddannelsesniveau. Ændringer i befolkningens sam-
mensætning på alder, køn, herkomst og uddannelse mv. slår dermed igennem i
fremskrivningen af beskæftigelse og antallet af overførselsmodtagere.
Antagelserne om det offentlige forbrug efter 2025 tager udgangspunkt i et bereg-
ningsprincip om, at det nominelle offentlige forbrug følger det beregnede demo-
grafiske træk og lønudviklingen. Det vil sige dels demografi og dels den generelle
velstandsudvikling. Det svarer til de principper, der også anvendes i holdbarheds-
vurderinger fra DØR, DREAM, EU m.fl. Hvis befolkningssammensætningen på
alder, herkomst mv. var uændret, vil de anvendte principper svare til, at det of-
fentlige forbrug efter 2025 udgør en uændret andel af BNP (nominelt).
Når der er produktivitetsvækst i de private erhverv, der leverer til offentligt for-
brug, vil produktionsomkostningerne og prisen på disse leverancer stige mindre
end lønstigningstakten. Når der er produktivitetsvækst i de private erhverv inde-
bærer de beregningstekniske antagelser dermed, at der indregnes en løbende vækst