Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
Aktstk. 162
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. september 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 5 (Aktstykke nr. 162) af
19. september 2019
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for metoden til beregning af det demografiske udgifts-
træk, herunder særligt hvordan de offentlige udgifter i nationalregnskabet for 2018
anvendes i beregningerne?
Svar
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get ressourceanvendelsen til det samlede offentlige forbrug rent mekanisk vil æn-
dre sig, hvis befolkningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr.
bruger er fastholdt uændret, dog med en korrektion for delvis sund aldring.
Beregningen af det demografiske træk er senest opdateret som en del af det
Opda-
terede 2025-forløb, august 2019
med DREAM og Danmarks Statistiks Befolknings-
prognose 2019 samt seneste nationalregnskabstal for det offentlige forbrug i 2018.
Overordnet beregnes det demografiske træk på det offentlige forbrug ved meka-
nisk at sammenholde den forventede befolkningsudvikling fordelt på alder, køn
og herkomst (fra DREAM og Danmarks Statistiks Befolkningsprognose 2019)
med senest tilgængelige data for individualiserbart offentligt forbrug, som skaleres
til seneste nationalregnskabstal for det offentlige forbrug for 2018 fordelt på un-
derområder, dog med en korrektion for delvis sund aldring.
Med individualiserbart offentligt forbrug menes offentlige forbrugsudgifter som
på baggrund af detaljerede oplysninger fra Lovmodellen og statistisk metode kan
henføres til borgere fordelt på køn, alder og herkomst. Det er således muligt at
opgøre en real udgift pr. borger på tværs af udgiftsområderne i det offentlige for-
brug.
Det offentlige forbrug kan overordnet opdeles i individuelt og kollektivt offentligt
forbrug, hvor det individuelle forbrug dækker over uddannelse (folkeskole, gym-
nasier og videregående uddannelse mv.), sundhedsvæsenet (medicin, hospitaler,
plejehjem), social beskyttelse (daginstitutioner og hjemmehjælp) og fritid, kultur
mv. Størstedelen af disse udgifter kan individualiseres på alder, køn og herkomst-
grupper. Visse udgifter kan dog ikke individualiseres, fx udgifter til fritid og kultur,