Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
Aktstk. 162
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. september 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 10 (Aktstykke nr. 162) af
19. september 2019
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse kommunernes samlede udgifter til det specialiserede social-
område i perioden 2014-2018 og foreløbige tal for 2019, samt give ministerens
skøn over udgifterne i 2020?
Svar
Det er lagt til grund, at der spørges til kommunernes serviceudgifter. Udviklingen
i kommunernes budgetterede og realiserede serviceudgifter i 2014-2018 og kom-
munernes budgetterede serviceudgifter i 2019 på hhv. sundhedsområdet, ældre-
området og det specialiserede socialområde fremgår af
tabel 1.
Det bemærkes, at en ny metode til at opgøre kommunernes udgifter til ældre og
personer med handicap mv. er taget i anvendelse i forbindelse med kommunernes
budgetlægning for 2018. Den nye opgørelsesmetode indebærer et databrud, hvor
de opgjorte udgifter til hhv. ældre og personer med handicap mv. ikke er sammen-
lignelige med tidligere års opgørelser. Det indebærer, at udgifterne til ældreområ-
det og det specialiserede socialområde i nedenstående opgørelse for 2018 og frem
ikke
kan sammenlignes med tidligere år.
Det bemærkes, at der alene er tale om en teknisk revision i forhold til at sikre
mere retvisende opgørelser af udgifterne for ældre og mennesker med handicap.
Der er således ikke tale om, at der vil ske justeringer i de faktiske udgifter, som
kommunerne bruger til hhv. ældre og mennesker med handicap.
Kommunernes serviceudgifter er opgjort eksklusiv løft af de kommunale service-
udgifter, der følger af finanslovsaftalerne for 2014 og frem, og som ligger under
det statslige delloft for driftsudgifter. Løft, der er placeret under det statslige del-
loft for driftsudgifter, udmøntes som statslige driftstilskud efter ansøgning og
fremgår derfor ikke af de kommunale serviceudgifter, som opgøres netto. Løft af
den kommunale service i finanslovsaftalerne er angivet særskilt
i tabel 1.
Det bemærkes i denne forbindelse, at en del af udviklingen i kommunernes netto-
serviceudgifter kan ses i lyset af, at løftene efter to til fire år omlægges til bloktil-
skud.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
Aktstk. 162 - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommunernes samlede udgifter til det specialiserede socialområde i perioden 2014-2018, til finansministeren
2078737_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Kommunernes budgetterede og realiserede udgifter til sundhedsområdet, ældreområdet og det
specialiserede socialområde
Mia. kr., 19-PL og B19-opgave-
niveau
Budget
Sundhedsområdet
Ældreområdet
Det specialiserede socialom-
råde
Regnskab
Sundhedsområdet
Ældreområdet
Det specialiserede socialom-
råde
8,0
42,3
46,4
8,2
43,2
46,3
8,5
43,9
45,8
8,6
44,8
45,5
8,7
43,3
48,6
-
-
-
8,3
41,9
45,9
8,4
42,0
45,8
8,5
43,2
45,3
8,7
43,7
44,7
8,9
43,4
45,7
8,8
44,0
46,7
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Hertil løft under det statslige
delloft for driftsudgifter vedr.
ældreområdet (i alt)
Løft af ældreområdet (’ældre-
milliarden’)
Udbredelse af klippekort til
ekstra hjemmehjælp
Løft til en værdig ældrepleje
(’værdighedsmilliarden’)
Klippekort til ekstra hjælp til
plejehjemsbeboere
Løft til bedre bemanding i
hjemmeplejen og på pleje-
hjem mv.
1,1
1,1
-
-
-
-
1,2
1,1
0,1
-
-
-
1,2
*
0,2
1,1
-
-
1,4
*
*
1,1
0,4
-
2,0
*
*
1,1
0,4
0,5
1,6
*
*
1,1
*
0,5
Anm.: Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2019-opgaveniveau samt ændrede pris- og
lønforudsætninger til 2019-niveau. Der er foretaget en skønsmæssig afgrænsning af udgifterne til ældre og
personer med handicap mv. frem til og med 2017. I budget 2019 er udgifterne til ældreområdet afgrænset til
funktion 5.30.26-5.30.36, og udgifterne til det specialiserede socialområde er afgrænset til 5.25.17, 5.28.20-
5.28.25 og 5.38.38-5.38.59. Udgifterne til sundhedsområdet er i budget 2019 afgrænset til 4.62.82-4.62.90.
*Omlagt til kommunalt bloktilskud og indgår dermed i kommunernes serviceramme.
Kilde: Danmarks Statistik, Finansministeriets meropgaveopgørelse, aftaler om finansloven for 2014 og frem samt
egne beregninger.
Kommunernes serviceramme aftales for kommunerne under ét i de årlige for-
handlinger mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi. Den enkelte
kommune vedtager herefter sit budget, bl.a. på baggrund af lokale prioriteringer
og behov samt under hensyntagen til den samlede serviceramme. Der foreligger
således ikke skøn for kommunernes udgifter til enkelte sektorområder i 2020.
Det kan bemærkes, at regeringen og KL med aftale om kommunernes økonomi
for 2020 er enige om, at kommunernes serviceudgifter udgør 262,5 mia. kr. i 2020.
Det indebærer en aftalt realvækst på 1,7 mia. kr. i forhold til aftalen for 2019, når
der tages højde for omlægningen af værdighedsmilliarden mv.
Aktstk. 162 - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommunernes samlede udgifter til det specialiserede socialområde i perioden 2014-2018, til finansministeren
Side 3 af 3
Udgangspunktet for aftalen om kommunernes økonomi for 2020 var det kommu-
nale udgiftsloft, der afspejlede, at der med moderniserings- og effektiviseringspro-
grammet frigøres 1 mia. kr. i 2020, hvoraf �½ mia. kr. prioriteres bredt i den of-
fentlige sektor.
Med aftalen er regeringen og KL enige om et løft af kommunernes serviceudgifter
på 2,2 mia. kr. i forhold til det kommunale udgiftsloft for 2020.
Regeringen og KL er dertil enige om, at kommunerne inden for eksisterende
rammer kan frigive 0,5 mia. kr. i 2020 i form af en Velfærdsprioritering. Det sker
ved en række initiativer, som understøtter en bedre ressourceanvendelse. Samtidig
afskaffes det kommunale moderniserings- og effektiviseringsprogram således, at
det kommunale udgiftsloft fremover ikke indeholder en årlig nedregulering på 0,5
mia. kr.
Samlet giver det mulighed for at prioritere i alt 2,7 mia. kr. i 2020 til at dække den
demografiske udvikling og udbygge kernevelfærden, herunder flere
velfærdsmedarbejdere, til gavn for borgerne.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister