Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 801
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Medlem af Folketinget Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) har den 25. april
2019 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 801, som jeg hermed skal be-
svare.
Spørgsmål nr. S 801:
”Hvilke
indvendinger har ministeren imod at genindføre den tidligere
velfungerende 13-skalaen?”
Svar:
I den daværende karakterkommissions betænkning fra 2004 opstillede
kommissionen fem krav til en moderne karakterskala:
1. International anvendelighed
2. Skalaen skal anvendes ensartet i hele uddannelsessystemet, og be-
dømmelsen skal udtrykke graden af målopfyldelse
3. Samme skala i hele uddannelsessystemet
4. Klar trindifferentiering
5. Mulighed for gennemsnitsberegning
Kommissionen konkluderede i sin analyse af 13-skalaen, at 13-skalaen
kun entydigt levede op til kravene om samme skala i hele uddannelsessy-
stemet og om mulighed for gennemsnitsberegning. 13-skalaen blev kriti-
seret for manglende international anvendelighed, for forskelligartet an-
vendelse og for små karakterspring fra én karakter til nabokarakteren,
hvilket betød, at det kunne være svært at afgøre, om en given præstation
skulle vurderes til for eksempel 7 eller 8 eller for eksempel 8 eller 9. Det
var altså ikke Karakterkommissionens opfattelse, at 13-skalaen var vel-
fungerende.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at 13-tallet var svært at formidle interna-
tionalt, fordi kun meget få lande kender til den type undtagelseskarakte-
rer. Elever og studerende, der tager på udvekslingsophold eller på anden
vis uddanner sig i udlandet, ville derfor blive stillet relativt dårligere, hvis
vi valgte at genindførte 13-tallet. Som beskrevet i mit svar på spørgsmål
3.maj 2019
Sagsnr.:19/06397