Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 744
Offentligt
Sagsnr.: 18/15752
Opgavebeskrivelse for evaluering af de nationale test
Baggrund
Folketinget vedtog i marts 2006 indførelsen af de nationale test. Den første obligatoriske testrun-
de blev gennemført i foråret 2010. De nationale test var ét blandt flere elementer i et lovforslag
fra december 2005 om fornyelse af folkeskolen for at forbedre det faglige niveau blandt eleverne.
De nationale test tjener to formål: Med vedtagelsen af L101 indførtes de nationale test som et
pædagogisk redskab til lærerne. Med vedtagelsen af L170 blev de nationale test desuden givet et
styringsformål.
De nationale test har følgende grundlæggende karakteristika:
Hver test består af tre faglige profilområder.
De er it-baserede.
De er adaptive, hvilket vil sige, at de tilpasser sig elevens niveau undervejs i testforløbet.
De er selvscorende.
Der gives en tilbagemelding pr. profilområde samt en samlet vurdering.
En test kan gennemføres på én lektion (45 min.).
De nationale test blev senest evalueret i 2013. Folketinget blev som opfølgning på evalueringen i
2013 lovet, at der skulle igangsættes en ny evaluering efter en femårig periode. Evalueringen skal
danne grundlag for en ny redegørelse til folketinget og for at vurdere behovet for eventuelle æn-
dringer. Der henvises til bilag 1 for yderligere baggrund om de nationale test.
Opgavens formål
Formålet med evalueringen af de nationale test er at få viden om, hvorvidt de nationale tests ind-
hold og udformning har styrket skolernes evalueringskultur og derigennem elevernes faglige ni-
veau.
Evalueringen skal belyse styrker såvel som svagheder omkring indholdet og brugen af de nationa-
le test i folkeskolen.
Evalueringen skal give et vidensgrundlag, der kan danne grundlag for redegørelse til folketinget
og danne afsæt for det fremadrettede arbejde med udvikling og brug af de nationale test i folke-
skolen.
Opgavens indhold og metode
De nationale test tjener flere formål og skal med sine resultater give mening for mange forskellige
brugere på flere forskellige niveauer. Det er derfor afgørende for brugbarheden af evalueringen,
at den gives et summativt såvel som formativt sigte, og at den afvejer de heterogene forhold med
de respektive overordnede formål for testene rettet mod mange aktører med henblik på, at der
kan træffes et afvejet og kvalificeret valg om den fremadrettede brug og udvikling af de nationale
test.
1