Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 660
Offentligt
2034949_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. marts 2019
Formueretskontoret
Krestina Kilsholm Jør-
gensen
2019-0033-0090
1054508
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 660, som medlem af Folketin-
get Kirsten Normann Andersen (SF) har stillet til justitsministeren den 19.
marts 2019.
Søren Pape Poulsen
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 660 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på S 660: Vil ministeren i forlængelse af bl.a. historien om Jørgen på dr.dk den 7. marts 2019 »Udviklingshæmmede Jørgen kan ikke sige nej til telefonsælgere og tilbud om kviklån: Nu har han gæld på 150.000 kr.« og en række andre hændelser overveje: en opstramning af loven om telefonsalg og en ændring af købeloven, så udsatte borgere med et kognitivt handicap får en forlænget og særlig fortrydelsesret samt overveje at kontakte de relevante erhvervsorganisationer, bl.a. telemarketingsfirmaerne, med henblik på en frivillig aftale om mindre aggressiv handelsvirksomhed og en særlig og udvidet fortrydelsesret til udsatte borgere med et kognitivt handicap?
Spørgsmål nr. S 660 fra medlem af Folketinget Kirsten Normann An-
dersen (SF):
”Vil ministeren i forlængelse af bl.a. historien om Jørgen på
dr.dk den 7. marts 2019 »Udviklingshæmmede Jørgen kan ikke
sige nej til telefonsælgere og tilbud om kviklån: Nu har han gæld
på 150.000 kr.« og en række andre hændelser overveje: en op-
stramning af loven om telefonsalg og en ændring af købeloven,
så udsatte borgere med et kognitivt handicap får en forlænget og
særlig fortrydelsesret samt overveje at kontakte de relevante er-
hvervsorganisationer, bl.a. telemarketingsfirmaerne, med hen-
blik på en frivillig aftale om mindre aggressiv handelsvirksom-
hed og en særlig og udvidet fortrydelsesret til udsatte borgere
med et kognitivt handicap?
Svar:
1.
Jeg har stor forståelse for den frustration, som Jørgen Simonsen fremhæ-
ver i den artikel, som er nævnt i spørgsmålet. Der gælder da også allerede
en række regler, der søger at beskytte borgere mod det, Jørgen Simonsen
har været udsat for.
2.
Den type aftaler, der er nævnt i artiklen, som indgås mellem en erhvervs-
drivende og en forbruger via telefon, er omfattet af forbrugeraftaleloven.
Loven indeholder – med få undtagelser – et forbud for erhvervsdrivende
mod at kontakte en forbruger telefonisk, medmindre forbrugeren forudgå-
ende har samtykket til det. Det gælder også henvendelser om tilbud om op-
tagelse af kviklån.
Hvis forbrugeren har samtykket til den telefoniske henvendelse, er den er-
hvervsdrivende forpligtet til at give forbrugeren en række oplysninger om
aftalens væsentligste vilkår forud for en eventuel indgåelse af en aftale om
f.eks. kviklån. Det gælder bl.a. oplysning om, hvorvidt der gælder en fortry-
delsesret og i givet fald fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt og varig-
hed.
Efter kreditaftaleloven gælder der endvidere et særligt krav om en 48 timers
betænkningsperiode forud for optagelsen af et kviklån. Betænkningsperio-
den indebærer, at en forbruger tidligst – og på eget initiativ – kan acceptere
et tilbud om et kviklån 48 timer efter, at kreditgiveren afgav tilbuddet. For-
målet med bestemmelsen er at give forbrugere mulighed for at genoverveje
lånebehovet og evt. fortryde optagelsen af lånet.
2
S 660 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på S 660: Vil ministeren i forlængelse af bl.a. historien om Jørgen på dr.dk den 7. marts 2019 »Udviklingshæmmede Jørgen kan ikke sige nej til telefonsælgere og tilbud om kviklån: Nu har han gæld på 150.000 kr.« og en række andre hændelser overveje: en opstramning af loven om telefonsalg og en ændring af købeloven, så udsatte borgere med et kognitivt handicap får en forlænget og særlig fortrydelsesret samt overveje at kontakte de relevante erhvervsorganisationer, bl.a. telemarketingsfirmaerne, med henblik på en frivillig aftale om mindre aggressiv handelsvirksomhed og en særlig og udvidet fortrydelsesret til udsatte borgere med et kognitivt handicap?
Der er herudover igangsat et arbejde i regeringen, der skal undersøge, om
der er behov for at styrke forbrugernes beskyttelse yderligere i forbindelse
med optagelse af forbrugslån, herunder kviklån. Arbejdet er forankret i Er-
hvervsministeriet.
Der henvises i øvrigt til erhvervsministerens besvarelse af 18. marts 2019 af
spørgsmål nr. S 632 fra samme spørger.
3.
Endelig er der efter reglerne i værgemålsloven mulighed for, at en person
helt eller delvist kan få frataget sin retlige handleevne. Dette kræver, at det
er nødvendigt for at forhindre, at den pågældende udsætter sin formue, ind-
komst eller andre økonomiske interesser for fare for at blive væsentligt for-
ringet, eller for at forhindre økonomisk udnyttelse.
En person, der helt er frataget den retlige handleevne, er umyndig og kan
derfor ikke indgå gyldige økonomiske aftaler. En person, der delvist er fra-
taget den retlige handleevne, er myndig, men kan ikke indgå gyldige øko-
nomiske aftaler i det omfang, som er bestemt. Det vil kunne bestemmes, at
en person skal fratages sin retlige handleevne for så vidt angår optagelse af
kviklån.
3