Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 516
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Medlem af Folketinget Kirsten Normann Andersen (SF) har den 15.
februar 2019 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 516, som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål nr. S 516:
”Mener
ministeren, at det er rimeligt, at der er tvungen individuel merit-
overvejelse for en social- og sundhedsmedhjælper med en del erfaring,
der ønsker at videreuddanne sig til social- og sundhedsassistent, hvis
denne ønsker at tage hele assistentuddannelsen, typisk fordi denne kan
være udfordret af de teoretiske fag, der præger assistentuddannelsen, og
derfor har brug for det lange uddannelsesforløb?”
Svar:
Skolerne kan give tre typer af godskrivning i form af afkortning:
1. Standardafkortning på minimum 10 pct. af skoleundervisningen,
som er fastlagt i uddannelsesbekendtgørelserne, jf. eud-
bekendtgørelsens § 27, stk. 2.
2. Standardiseret regelbundet afkortning, som er fastlagt i godskriv-
ningsbilaget
til
uddannelsesbekendtgørelserne,
jf.
eud-
bekendtgørelsens § 61, stk. 5, nr. 1.
3. Individuel skønsmæssig afkortning af skoleundervisningen og prak-
tikuddannelsen ud over det, der følger af godskrivningsbilaget, ud
fra den enkelte elevs tidligere erfaring og opnåede kompetencer, jf.
eud-bekendtgørelsens § 61, stk. 5, nr. 2.
Standardafkortningen af social- og sundhedsassistentuddannelsen er fast-
sat i § 2 i bekendtgørelsen for uddannelsen. Her fremgår, at hovedforlø-
bet for elever, der gennemfører uddannelsen for voksne, har en kortere
varighed end hovedforløbet for elever, der er under 25 år. Varigheden af
hovedforløbet for voksne er fastsat af det faglige udvalg for den pæda-
gogiske assistentuddannelse og social- og sundhedsassistentuddannelsen
(PASS), og elever har pligt til at modtage denne type afkortning.
20. februar 2019
Sagsnr.: 19/02604