Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 516
Offentligt
2018496_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Medlem af Folketinget Kirsten Normann Andersen (SF) har den 15.
februar 2019 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 516, som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål nr. S 516:
”Mener
ministeren, at det er rimeligt, at der er tvungen individuel merit-
overvejelse for en social- og sundhedsmedhjælper med en del erfaring,
der ønsker at videreuddanne sig til social- og sundhedsassistent, hvis
denne ønsker at tage hele assistentuddannelsen, typisk fordi denne kan
være udfordret af de teoretiske fag, der præger assistentuddannelsen, og
derfor har brug for det lange uddannelsesforløb?”
Svar:
Skolerne kan give tre typer af godskrivning i form af afkortning:
1. Standardafkortning på minimum 10 pct. af skoleundervisningen,
som er fastlagt i uddannelsesbekendtgørelserne, jf. eud-
bekendtgørelsens § 27, stk. 2.
2. Standardiseret regelbundet afkortning, som er fastlagt i godskriv-
ningsbilaget
til
uddannelsesbekendtgørelserne,
jf.
eud-
bekendtgørelsens § 61, stk. 5, nr. 1.
3. Individuel skønsmæssig afkortning af skoleundervisningen og prak-
tikuddannelsen ud over det, der følger af godskrivningsbilaget, ud
fra den enkelte elevs tidligere erfaring og opnåede kompetencer, jf.
eud-bekendtgørelsens § 61, stk. 5, nr. 2.
Standardafkortningen af social- og sundhedsassistentuddannelsen er fast-
sat i § 2 i bekendtgørelsen for uddannelsen. Her fremgår, at hovedforlø-
bet for elever, der gennemfører uddannelsen for voksne, har en kortere
varighed end hovedforløbet for elever, der er under 25 år. Varigheden af
hovedforløbet for voksne er fastsat af det faglige udvalg for den pæda-
gogiske assistentuddannelse og social- og sundhedsassistentuddannelsen
(PASS), og elever har pligt til at modtage denne type afkortning.
20. februar 2019
Sagsnr.: 19/02604
S 516 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på S 516: Mener ministeren, at det er rimeligt, at der er tvungen individuel meritovervejelse for en social- og sundhedsmedhjælper med en del erfaring, der ønsker at videreuddanne sig til social- og sundhedsassistent, hvis denne ønsker at tage hele assistentuddannelsen, typisk fordi denne kan være udfordret af de teoretiske fag, der præger assistentuddannelsen, og derfor har brug for det lange uddannelsesforløb?
Den standardiserede regelbundne afkortning på social- og sundhedsassi-
stentuddannelsen er fastsat i bilag 1 til uddannelsesbekendtgørelsen,
hvoraf kriterierne for godskrivning fremgår. Denne godskrivning er lige-
som standardafkortningen af hovedforløbet besluttet af det faglige ud-
valg for uddannelsen, og eleven har pligt til at modtage afkortningen.
Hvad angår den individuelle skønsmæssige afkortning af skoleundervis-
ningen og praktikuddannelsen har denne siden 1. januar 2018 været fri-
villig. Det er således op til den enkelte elev, hvorvidt han eller hun øn-
sker, at uddannelsesforløbet afkortes efter disse regler.
Elever, der har gennemført grundforløbet til social- og sundhedshjælper-
uddannelsen, har adgang til hovedforløbet til social- og sundhedsassi-
stentuddannelsen. Disse elever skal således ikke følge grundforløbet til
uddannelsen til social- og sundhedsassistent. Det fremgår af § 2, stk. 5, i
uddannelsesbekendtgørelsen. Elever, der har gennemført en tidligere
social- og sundhedshjælperuddannelse uden grundfag, tilbydes derfor
euv-pakker, som indeholder supplerende undervisning i grundfagene.
Den enkelte kan således få op til tre ugers undervisning i dansk og op til
tre ugers undervisning i naturfag, jf. § 2, stk. 6, i uddannelsesbekendtgø-
relsen. Tilbuddet om grundfagsundervisning har netop til formål at for-
berede elevene i målgruppen til at følge undervisningen i dansk og natur-
fag på hovedforløbet til social- og sundhedsassistentuddannelsen.
Jf. gennemgangen ovenfor er regelsættet omkring voksne elever i er-
hvervsuddannelserne blevet ændret flere gange i de senere år efter drøf-
telser i aftalekredsen omkring erhvervsuddannelserne. Jeg ser ikke grund
til at lave yderligere justeringer på nuværende tidspunkt.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2