Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 448
Offentligt
2021119_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Medlem af Folketinget Sjúrður Skaale (JF) har den 28. januar 2019 stillet
mig følgende spørgsmål nr. S 448, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 448:
”Vil
ministeren overveje initiativer for at gøre undervisning om Færøerne
til en obligatorisk, integreret del af undervisningen i folkeskolen og i re-
levante ungdoms- og voksenuddannelser, f.eks. gymnasierne?”
Svar:
Regeringen lægger stor vægt på, at danske børn og unge har viden om
både Færøerne og Grønland. Det er med til at holde rigsfællesskabet
levende
også for de yngre generationer.
Denne ambition deler partierne bag aftalen om justering af folkeskolen
fra den 30. januar 2019, og de har derfor aftalt, at rigsfællesskabet skal
indgå som en obligatorisk del af folkeskolens undervisning. Dette skal
ske ved en tilføjelse til den eksisterende historiekanon.
Undervisning i færøske forhold i den danske folkeskole kan også ske i
fag som samfundsfag, geografi, biologi og kristendomskundskab, og jeg
vil gerne understrege, at der gennem de senere år er sket en styrkelse af
mulighederne for at undervise i rigsfællesskabet.
For at fremme lysten til at undervise i emner om færøske og grønlandske
forhold har ministeriet for eksempel siden 2014 haft særlige temasider på
EMU.dk om Færøerne og Grønland med blandt andet ideer til undervis-
ningsforløb og -materiale.
I 2018 har ministeriet herudover produceret en række korte film, såkaldte
’DIGI-talks’ om Danmarkskanonens 10 værdier med en præsentation af
Grønland og Færøerne samt rigsfællesskabets fælles værdier, samhørig-
hed og historie.
26. februar 2019
Sagsnr.: 19/01650
S 448 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på S 448: Vil ministeren overveje initiativer for at gøre undervisning om Færøerne til en obligatorisk, integreret del af undervisningen i folkeskolen og i relevante ungdoms- og voksenuddannelser, f.eks. gymnasierne?
På det gymnasiale område er der mulighed for at inddrage Færøerne i
undervisningen i flere fag, men det er ikke et krav. På erhvervsuddannel-
serne undervises der på grundforløb 1 blandt andet i erhvervsfag, som
for eksempel omfatter internationale forhold.
Voksen- og efteruddannelsesområdet omfatter målrettede uddannelser
på grundlæggende niveauer, hvor fagsammensætningen har konkret og
direkte sammenhæng med det emne, uddannelsen vedrører, og hvor det
anvendelsesorienterede aspekt typisk vægtes højt. Her er der således ikke
mulighed for at undervise i generelle og almene samfundsorienterede
emner, herunder rigsfællesskabet.
Endelig vil jeg gerne fremhæve, at der er for årene 2019-2022 er afsat
midler til en pulje, hvor der kan søges om tilskud til initiativer af uddan-
nelsesmæssig karakter i bred forstand, som øger kendskabet til rigsfælles-
skabet for danske grundskoleelever. Der er i samme periode også afsat
midler til en rejsepulje med det formål, at flere ungdomsuddannelsers
studieture går til de øvrige dele af rigsfællesskabet og dermed i første
omgang øger danske elevers kendskab til historie, kultur, samfundsfor-
hold og natur i de øvrige dele af rigsfællesskabet.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2