Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 4
Offentligt
1950851_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Medlem af Folketinget Alex Ahrendtsen (DF) har den 2. oktober 2018
stillet mig følgende spørgsmål nr. S 4, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 4:
”Mener
ministeren, at betingelserne for, at folkeskoleelever overhovedet
kan være innovative og kreative, forudsætter et fagligt og bogligt funda-
ment?”
Der henvises til Skolebørn, nr. 3, august 2018.
Svar:
Tak for dit spørgsmål.
Jeg er optaget af, at elever i folkeskolen lærer at tænke fagligt, systema-
tisk, kritisk og problemløsende. Det kræver, at eleverne tilegner sig et
solidt, fagligt fundament gennem kundskaber, gentagelser og forståelse af
regler og rammer. Det opnås gennem god undervisning i skolen.
Når man arbejder med innovation og entreprenørskab i skolen og i un-
dervisningen, er det vigtigt at gøre det på en realistisk måde og tage tin-
gene i den rigtige rækkefølge og ikke reducere ambitionerne til blot at
sætte et nyt fag på skoleskemaet. Det bliver ingen elever hverken innova-
tive eller kreative af. For at kunne arbejde innovativt og entreprenant har
eleverne brug for solide faglige byggesten. Disse opnås gennem under-
visning i folkeskolens fag og fungerer som et fundament for eksempelvis
kreativitet og innovation. Eller for at give et eksempel: For at kreativitet
kan blive til innovation, må eleven forstå den kommercielle dimension,
altså få grundlæggende viden om bl.a. marked, afsætning og økonomi.
Kreativitet og innovation har derudover også almendannende karakter
og værdi i sig selv. Innovation og kreativitet handler nemlig også om
personlige egenskaber og karaktertræk; mod og selvværd, vedholdenhed,
kritisk tænkning, analytisk kapacitet mv. Det er karaktertræk som ligger
inden for den beskrivelse af elevernes udvikling og dannelse, som frem-
går af folkeskolens formålsparagraf, og det er egenskaber og karakter-
10. oktober 2018
Sagsnr.: 18/12951
S 4 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på S 4: Mener ministeren, at betingelserne for, at folkeskoleelever overhovedet kan være innovative og kreative, forudsætter et fagligt og bogligt fundament?
træk, som skolen også kan træne hos eleverne, både i undervisningen og
gennem andre aktiviteter som fx skoleteater, praktik og lejrskoler.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2