Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 280
Offentligt
1982595_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Medlem af Folketinget Kirsten Normann Andersen (SF) har den 27.
november 2018 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 280, som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål nr. S 280:
”Hvad
er ministerens holdning til Hernings Kommunes strategi med at
dele Herningsholmskolen op i to afdelinger og efterfølgende flytte alle de
tosprogede elever over på en tidligere lukket skole i boligområdet Holt-
bjerg, og hvordan harmonerer det med regeringens overordnede strategi
imod parallelsamfund ved at skabe mere befolkningsmæssigt blandede
boligområder, daginstitutioner og skoler og gymnasier, jf. regeringens
udspil »Regeringen vil gøre op med parallelsamfund« fra marts 2018 og
de brede politiske aftaler imod parallelsamfund fra maj 2018?”
Svar:
Regeringen har en meget klar ambition om, at parallelsamfund skal ned-
brydes. Derfor blev der den 9. maj 2018 indgået delaftale mellem rege-
ringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet på undervisningsområdet,
der blandt andet indebærer, at skoler, hvor mere end 30 pct. af eleverne
har bopæl i et udsat boligområde, skal afholde sprogprøver for alle elever
i børnehaveklassen. Det er nemlig fuldstændigt afgørende for alle børn,
at de har et tilstrækkeligt dansk til at kunne følge med i undervisningen
dansk er nøglen til al anden læring og sociale relationer såvel indenfor
som udenfor skolen.
Jeg kender ikke de nærmere omstændigheder i den konkrete sag i Her-
ning og kan på den baggrund ikke kommentere på kommunens ageren.
Men jeg har en klar forventning om, at kommunalbestyrelserne
også i
Herning Kommune
sikrer en hensigtsmæssig skolestruktur, herunder
en hensigtsmæssig klassedannelse.
Integrationsudfordringer løses ikke alene ved at tegne streger på et kort
og flytte rundt på skoledistrikter. Jeg mener ikke, at elever i folkeskoler
eller på ungdomsuddannelser skal betale prisen for en fejlslagen integra-
5. december 2018
Sagsnr.: 18/15790
S 280 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på S 280: Hvad er ministerens holdning til Hernings Kommunes strategi med at dele Herningsholmskolen op i to afdelinger og efterfølgende flytte alle de tosprogede elever over på en tidligere lukket skole i boligområdet Holtbjerg, og hvordan harmonerer det med regeringens overordnede strategi imod parallelsamfund ved at skabe mere befolkningsmæsigt blandede boligområder, daginstitutioner og skoler og gymnasier, jf. regeringens udspil »Regeringen vil gøre op med parallelsamfund« fra marts 2018 og de brede politiske aftaler imod parallelsamfund fra maj 2018?
tionspolitik ved at få indskrænket deres frie skolevalg. Uanset hvilken
skole de går på, er det vigtigt at sætte ind med pædagogiske indsatser.
Vi ved fra forskning desværre, at der fortsat er et væsentligt gab mellem,
hvordan tosprogede elever og etnisk danske elever klarer sig i folkesko-
len. Med initiativet om sprogprøver tager regeringen sammen med afta-
lepartierne (Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti) derfor et nyt og,
medgiver jeg, kontroversielt redskab i brug for tidligt at hjælpe elever på
skoler, hvor mere end 30 pct. af eleverne har bopæl i et udsat boligområ-
de, med at få den bedst mulige skolegang. Det står jeg på mål for.
På samme måde som jeg forventer, at kommunalbestyrelser står på mål
for deres lokale valg af skolestruktur.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2