Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 247
Offentligt
1975831_0001.png
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Sofie Carsten Nielsen (RV) har den 19. november 2018
stillet følgende spørgsmål nr. S 245 til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål S 245:
Hvordan synes ministeren selv, at Venstres slogan »Danmark for dem, der kan og
vil« som ministerens parti kæmpede for i valgkampen 2015, harmonerer med
sagerne om de 62 udviste børn, der er fra familier, som både kan og vil Danmark?
Svar:
Baggrunden for, at vi i reglerne om familiesammenføring med børn har et ud-
gangspunkt om, at et barn over 8 år, som både har en forælder her i landet og en
forælder i hjemlandet, kun kan familiesammenføres, hvis der er grundlag for en
vellykket integration her i landet, er, at forældre ikke skal kunne lade deres børn
blive i hjemlandet for bevidst at undgå, at børnene i barndommen bliver præget
af vores danske normer og værdier.
Vi har derfor med de gældende regler ønsket at skabe en tilskyndelse til, at man
hurtigst muligt får sit barn hertil, hvis man flytter til Danmark og har børn, og når
barnets anden forælder fortsat opholder sig i hjemlandet. Hensynet er, at der kan
påbegyndes en integrationsproces, så barnet får de bedst mulige forudsætninger
for at kunne klare sig i Danmark. Desto flere formative år barnet tilbringer i ud-
landet, desto sværere bliver det alt andet lige at sikre en vellykket integration. Det
hensyn i udlændingereglerne bakkes mig bekendt fortsat op af et meget bredt
flertal af Folketingets partier.
Efter de gældende regler er det også sådan, at der normalt slet ikke bliver foreta-
get en integrationsvurdering, hvis en forælder og et barn kommer sammen til
Danmark, og formålet er at fortsætte et eksisterende faktisk familieliv.
Måtte man
som Radikale Venstre har foreslået
afskaffe disse regler, ville vi stå
i en situation, hvor forældre uden nogen som helst konsekvenser kan efterlade
deres børn i hjemlandet
f.eks. hos den anden forælder eller hos slægtninge
i
børnenes formative år med henblik på at lade dem opdrage efter hjemlandets
traditioner og skikke og for bevidst at forme børnene efter værdier, som i visse
tilfælde ligger meget langt fra vores.
26. november 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 20027
581562
Side
1/2
S 247 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på S 247: Hvordan kan vi have tillid til, at ministeren bekymrer sig om hvorvidt børn, der skal familiesammenføres til en forælder her i Danmark, har gået på koranskole, når ministeren ikke har nogen idé om, hvorvidt det er tilfældet?
Jeg mener derfor, at det er nødvendigt og afgørende, at vi fastholder kernen i de
gældende regler
nemlig, at vi har nogle regler, der sikrer, at vi skaber det bedst
mulige grundlag for integration af børn, der familiesammenføres til en forælder
her i landet.
Det mener jeg at vi skylder os selv som samfund, så vi sikrer, at sammenhængs-
kraften i Danmark stadig er intakt, ligesom at vi sådan set også skylder det over
for de børn, hvis fremtid skal være her i landet.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2