Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 180
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
9. november 2018
Medlem af Folketinget Troels Ravn (S) har den 1. november stillet mig
følgende spørgsmål S 180, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål S 180:
”
På hvilken måde mener ministeren, at en undersøgelse fra Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA) fra 2015 viser, »at de frie grundskoler rent
faktisk inkluderer elever med støttebehov«, når det fremgår, at »66 pct. af
skolerne har ifølge skolelederne undladt at optage elever med særlige
behov inden for de seneste 2 år«, og at »46 pct. af skolerne har opsagt
samarbejdet med elever med særlige behov inden for de seneste 2 år«?”
Svar:
Frie grundskoler skal leve op til flere krav. Undervisningen på de frie
grundskoler skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkesko-
len og derudover skal de leve op til friskolelovens frihed- og folkestyre-
krav.
Friskolelovens § 1 fastslår endvidere, at de frie grundskoler inden for
rammerne af friskoleloven og lovgivningen i øvrigt frit afgør, hvilke ele-
ver de vil have på skolerne. Denne såkaldte elevfrihed er begrundet i et
ønske om at sikre, at den enkelte skole kan optage børn og indlede sam-
arbejde med forældre, der tilslutter sig de værdier, holdninger, traditioner
og pædagogiske principper, som skolen står for. Det er derfor også op til
den enkelte skoleleder på en fri grundskole at vurdere, om skolen har
økonomiske ressourcer eller kompetencer til at løfte opgaven med at
inkludere en elev med særlige behov på både under og over 12 timer. De
frie grundskoler er omfattet af lov om etnisk ligebehandling og lov om
inkorporering af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, og
skal leve op til dem.
Du henviser i dit spørgsmål til min besvarelse af dit foregående spørgs-
mål S 126, som jeg besvarede den 24. oktober 2018. I mit svar refererer
jeg blandt andet til rapporten »Inklusion på de frie grundskoler« fra
Danmarks Evalueringsinstitut (2015).
Jeg henviste til EVA-undersøgelsen, fordi den netop har fokus på at be-
skrive de frie grundskolers arbejde med inklusion. Rapporten konklude-
Sagsnr.: 18/14374