Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 180
Offentligt
1966465_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
9. november 2018
Medlem af Folketinget Troels Ravn (S) har den 1. november stillet mig
følgende spørgsmål S 180, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål S 180:
På hvilken måde mener ministeren, at en undersøgelse fra Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA) fra 2015 viser, »at de frie grundskoler rent
faktisk inkluderer elever med støttebehov«, når det fremgår, at »66 pct. af
skolerne har ifølge skolelederne undladt at optage elever med særlige
behov inden for de seneste 2 år«, og at »46 pct. af skolerne har opsagt
samarbejdet med elever med særlige behov inden for de seneste 2 år«?”
Svar:
Frie grundskoler skal leve op til flere krav. Undervisningen på de frie
grundskoler skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkesko-
len og derudover skal de leve op til friskolelovens frihed- og folkestyre-
krav.
Friskolelovens § 1 fastslår endvidere, at de frie grundskoler inden for
rammerne af friskoleloven og lovgivningen i øvrigt frit afgør, hvilke ele-
ver de vil have på skolerne. Denne såkaldte elevfrihed er begrundet i et
ønske om at sikre, at den enkelte skole kan optage børn og indlede sam-
arbejde med forældre, der tilslutter sig de værdier, holdninger, traditioner
og pædagogiske principper, som skolen står for. Det er derfor også op til
den enkelte skoleleder på en fri grundskole at vurdere, om skolen har
økonomiske ressourcer eller kompetencer til at løfte opgaven med at
inkludere en elev med særlige behov på både under og over 12 timer. De
frie grundskoler er omfattet af lov om etnisk ligebehandling og lov om
inkorporering af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, og
skal leve op til dem.
Du henviser i dit spørgsmål til min besvarelse af dit foregående spørgs-
mål S 126, som jeg besvarede den 24. oktober 2018. I mit svar refererer
jeg blandt andet til rapporten »Inklusion på de frie grundskoler« fra
Danmarks Evalueringsinstitut (2015).
Jeg henviste til EVA-undersøgelsen, fordi den netop har fokus på at be-
skrive de frie grundskolers arbejde med inklusion. Rapporten konklude-
Sagsnr.: 18/14374
S 180 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på S 180: På hvilken måde mener ministeren, at en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) fra 2015 viser, »at de frie grundskoler rent faktisk inkluderer elever med støttebehov«, når det fremgår, at »66 pct. af skolerne har ifølge skolelederne undladt at optage elever med særlige behov inden for de seneste 2 år«, og at »46 pct. af skolerne har opsagt samarbejdet med elever med særlige behov inden for de seneste 2 år«?
rer: ”[…]
det varierer, hvor stor en andel af eleverne på de frie grundsko-
ler der modtager supplerende undervisning eller anden faglig støtte under
12 ugentlige lektioner.” Det fortæller mig, at der foregår inklusion og
specialundervisning på de frie grundskoler om end i et varieret omfang.
Der foreligger ikke undersøgelser af frie grundskolers indsatser og speci-
alundervisning i forhold til elever med et støttebehov på over 12 ugentli-
ge lektioner.
Inklusion af elever kan ske på flere forskellige måder
og kræver for-
skellige mængder ressourcer og timeantal. Frie grundskoler skal ligesom
folkeskoler leve op til deres forpligtelse til at skabe et inkluderende un-
dervisningsmiljø for de elever, der optages. En fri grundskole har mulig-
heden for at henvise elever til specialundervisning eller anden specialpæ-
dagogisk bistand på en anden fri grundskole eller en folkeskole, hvis den
faglige vurdering er, at den pågældende skole ikke har de nødvendige
ressourcer til at løfte opgaven.
Et flertal af skolelederne på de frie grundskoler pegede i 2015 ifølge rap-
porten på det faldende tilskud til inklusion og specialundervisning som
en væsentlig årsag til, at de har undladt at optage elever med særlige be-
hov.
I 2016 indførtes en ny model for tildeling af specialundervisningstilskud
på frie grundskoler. Her indførtes takster for hver specialundervisnings-
elev, hvilket giver skolerne forbedret mulighed for at optage specialun-
dervisningselever og tilrettelægge et godt og effektivt specialundervis-
ningstilbud inden for den økonomiske ramme. Regeringen har med fi-
nansloven for 2018 derudover forhøjet koblingsprocenten for frie
grundskoler fra 75 til 76 pct. Tilskudsforhøjelsen på 71 mio. kr. blev mål-
rettet elever med særlige behov. Som led i målretningen blev specialun-
dervisningspuljen forhøjet med 40 mio. kr. i 2018. Hermed er tilskuddet
til inklusion og specialundervisning forhøjet for netop at understøtte frie
grundskolers arbejde med at støtte elever med særlig behov.
Jeg vil endvidere bemærke, at der over en flerårig periode er sket en stig-
ning i antallet af specialundervisningselever på de frie grundskoler. En
opgørelse fra Undervisningsministeriet viser, at antallet af tilskudsberetti-
gede specialundervisningselever fra 2015 til 2017 er steget fra 1.745 til
2.420 specialundervisningselever svarende til ca. 40 pct. Opgørelsen er
baseret på de frie grundskolers årlige indberetning af specialundervis-
ningselever, som er grundlaget for udbetaling af tilskud til specialunder-
visning i det følgende finansår.
2
S 180 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på S 180: På hvilken måde mener ministeren, at en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) fra 2015 viser, »at de frie grundskoler rent faktisk inkluderer elever med støttebehov«, når det fremgår, at »66 pct. af skolerne har ifølge skolelederne undladt at optage elever med særlige behov inden for de seneste 2 år«, og at »46 pct. af skolerne har opsagt samarbejdet med elever med særlige behov inden for de seneste 2 år«?
Der skal tages forbehold for, at antallet af indberettede specialundervis-
ningselever på skolerne det første år formentlig har været mindre end det
faktiske antal. Det kan skyldes, at skolerne ikke har været opmærksomme
på tilskudsbetingelserne i den nye tilskudsordning. Stigningen i det fakti-
ske antal specialundervisningselever fra 2015 til 2017 kan derfor være
mindre end de ovennævnte 40 pct.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3