Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
S 589
Offentligt
Spørgsmål nr. S 589
§ 20-spørgsmål til skriftlig besvarelse
Til:
Dato:
Stillet af:
28. februar 2019
Kenneth Kristensen Berth (DF)
Hvad er ministerens holdning til, at flere danske gymnasier, f.eks. Næstved
Gymnasium, Stenhus Gymnasium og Støvring Gymnasium, har indledt
partnerskaber med den kinesiske regering i form af den kinesiske statslige
myndighed Hanbans Confucius-program, og er ministeren tryg ved, at
danske gymnasieelever undervises af kinesiske gæstelærere og efter
undervisningsmaterialer udviklet af den kinesiske stat?
(Spm. nr. S 589).
Begrundelse
Spørgeren henviser til omtale i bl.a. Sjællandske den 22. december 2018,
hvor lærer i kinesisk Simon Gjerø bl.a. peger på, at de kinesiske
gæstelærere ikke er glade for at diskutere Kulturrevolutionen og det forhold,
at millionvis af kinesere omkom som følge heraf, ligesom læreren peger på,
at tyngden i den undervisning, der forestås af de kinesiske gæstelærere,
der er udsendt af den kinesiske stat, ligger på kinesisk historie i det 20.
århundrede. Spørgeren finder det besynderligt, at udsendte fra en
diktaturstat underviser i danske gymnasier, og forstår ikke, hvilken værdi
mulig indoktrinering fra kinesiske statslige myndigheders side kan have for
at hæve det faglige niveau i gymnasiet. Spørgeren er også stærkt bekymret
for, at der tegnes et forkert billede af, hvordan forholdene er i Kina.
Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på
På Folketingets formands vegne
Lovsekretariatet
Side 1 | 1