Tak for det.
Nordisk samarbejde er vigtigt, og nordisk samarbejde lever et alt for stille liv blandt almindelige mennesker i de nordiske lande.
Det giver efter min mening meget større merværdi til borgerne og landene end andre internationale organisationer, også end EU og NATO.
Det er lige fra fri bevægelighed til miljøindsats til samarbejde om billigere medicin til mediesamarbejde og forhåbentlig også et meget, meget stærkt klimasamarbejde, selv om det så ikke er særlig tydeligt her.
Det er lige nævnt på den næstsidste og sidste side med et par sætninger.
Det synes jeg er for defensivt, i forhold til hvor vigtig klimaindsatsen er.
Vi bør i Norden gå foran og virkelig være fyrtårne for resten af verden, fordi vi har evnerne til det, vi har teknologien til det og vi har erfaringerne med bæredygtighed og klimaindsats.
Derfor bør vi sammen lave en offensiv, som også kan gavne den industri, der skal være med til at udvikle den del af det, der hedder teknologien.
Og vi i Norden har de mennesker, som også hver især vil gøre en kæmpe indsats for at leve et bæredygtigt liv og tage eget initiativ der, hvor de nu er.
Vi har også nogle virksomheder, som både har vist og i fremtiden kan vise det.
Derfor er det for defensivt, vil jeg sige til ministeren, at man ikke satser mere på klima i Norden.
Vi skal vente længe, før EU er med, og derfor er det vigtigt, at vi tager førertrøjen.
Hvert land kan ikke gøre det selv, men vi kan i hvert fald gøre det sammen i Norden.
Nordisk Råd er parlamentarikernes samarbejde, og det er naturligvis det vigtigste.
Det er noget, der siger sig selv.
Så har vi Nordisk Ministerråd, som her giver en redegørelse.
Det er heller ikke helt uden vigtighed, hvad ministrene finder på.
Men det er efter min mening vigtigt, at ministrene lytter noget mere til Nordisk Råd.
Jeg synes, at der er en himmelvid afstand mellem Nordisk Råds anbefalinger og det, ministrene reelt beslutter.
Jeg vil gerne sige:
Kunne I ikke godt tage at lytte en lille smule mere?
Vi har haft samlinger i Nordisk Råd, hvor ministrene lige pludselig gik midt i en samtale med Nordisk Råds medlemmer, fordi der lige pludselig var pressemøde.
Da var det vigtigere at komme i pressen end at snakke med os.
Det er ikke rart at sidde tilbage med den fornemmelse.
Vi har reelt også diskuteret i Nordisk Råd, om vi så skulle invitere ministrene, eller hvordan pokker vi skulle få dem til at tage det, vi gør, alvorligt.
Det er altså ret vigtigt for at bevare tilliden til det, ministrene går og laver.
Nordisk Råd er et vigtigt holdepunkt i en tid med opbrud i både EU og NATO.
Det skriver ministeren også i redegørelsen, og det er jeg fuldstændig enig i.
For både EU og NATO har velsagtens ikke været i nogen større krise, end de er i i øjeblikket.
Det er også det, lederne fra de to organisationer siger.
Derfor er det vigtigt, at vi opbygger alle mulige alternativer, som kan gribe det, som falder, og som er nødvendigt at bevare af det.
Vi er i en tid, hvor nordisk samarbejde bliver meget, meget mere vigtigt, end det nogen sinde har været, for Norden kan spille en meget, meget større rolle, hvis vi vil, og hvis vi vil bruge Norden.
Venstres ordfører sagde før det der med, at hvis vi kan gå videre i Norden, skal vi gøre det.
Ja, men det er netop det, der er problemet med EU.
De forhindrer os på en lang række områder i at gå videre, hvis vi vil lave noget bedre, især hvis det kan komme til at blive kaldt tekniske handelshindringer.
Og så er det ligegyldigt, om det er Sverige eller Finland eller Danmark, der gør det.
For så får vi klar besked:
ikke længere end hertil!
Venstres ordfører har jo selv erfaret det i klimadebatten, hvor de også gerne vil have udfaset benzin- og dieselbiler.
Det at udfase benzin- og dieselbiler, før det passer EU, er en teknisk handelshindring.
Man forhindrer elbiler i at komme ind på det danske marked.
Det var jeg ikke klar over, da vi lavede vores plan, for den indeholder nemlig også det samme initiativ.
Det er jo helt vanvittigt, at man siger, at af hensyn til klimaet vil vi kun have elbiler om nogle år, og at EU så kan sige, at det er en teknisk handelshindring.
Det er dog fuldstændig vanvittigt.
Vi skal i Norden stå sammen om at sige, at selvfølgelig skal vi gå så langt, som vi overhovedet kan, på klimaområdet.
Så vil jeg gerne sige, at det er både nemmere og mere demokratisk at arbejde i Nordisk Råd, end det er i EU og NATO, og det skal vi selvfølgelig udnytte.
Det ser også ud til, at befolkningen, når endelig man forklarer, hvad man laver i Nordisk Råd, er meget mere positivt stemt over for den måde, vi arbejder på.
Det er i hvert fald min erfaring fra debatmøder og foredrag om nordisk samarbejde, jeg har været rundt i landet med.
Så vil jeg tage nogle eksempler på, hvor jeg synes vi godt kunne stramme op.
Hvad angår medierne, synes jeg, at vi skal have gennemført en entydig nordisk streamingtjeneste, så alle kan se alle nordiske film, og så hr.
Bertel Haarder kan se »Skam«.
Det har han nu nævnt fem-seks gange over for skiftende ministre, og jeg synes snart, at vi skal leve op til hans ønske.
Og jeg tror rent faktisk, at hele Norden ville have gavn af det.
Jeg tror, at vi kan lave det bedre end at være afhængige af de multinationale selskaber, som vi bliver med den mediepolitik, der efterhånden banker hårdt på vores dør.
Man kunne kalde det Nordflex, og så kunne vi have det inden for en ramme, hvor vi kunne bruge hinandens værker.
Det kræver selvfølgelig, at vi aftaler, at rettighederne kan deles.
Der er en anden ting.
Jeg så forleden, hvor lidt skat Facebook betaler i hele Europa.
Det er i promiller.
De betaler stort set ingen skat, men de rager hele annoncemarkedet til sig sammen med et par andre sociale medier.
Det vil sige, at aviserne efterhånden kommer til at gå nedenom og hjem, fordi de ingen annoncer har.
De går over til de sociale medier, der ikke betaler skat.
Det er ikke en god forretning for samfundet.
Der mener jeg, at vi kunne lave et nordisk alternativ til f.eks.
Facebook.
Det ville sagtens kunne lade sig gøre, og jeg tror også, at det ville kunne laves smartere og bedre end det Facebook, der er i dag, plus at der er hele den der debat om, hvem der bestemmer på de elektroniske medier.
Jeg synes, det er vigtigt, at vi tager det op i den mest demokratiske del af verden, nemlig Norden.
Så vil jeg gerne have, at man gør noget mere ud af skat, skattely og hvidvask.
Det er en international indsats, men vi kan gøre rigtig, rigtig meget, for vi har, nu må jeg hellere sige relativt gode skattevæsener i de nordiske lande.
Jeg tror også, at vi får trimmet det danske skattevæsen, så vi kan sige, at vi har gode skattevæsener.
Men lige nu er der jo lidt problemer.
Det er vigtigt, at vi får beskattet de store selskaber, for ellers vil andre jo ikke betale skat.
Så har vi snakket om noget, som er gået i glemmebogen.
Jeg var i Berlin her sidste år sammen med Sydslesvigudvalget, og der havde vi nogle møder på, ikke den danske, men den skandinaviske ambassade i Berlin.
Vi har jo snakket om, at den tanke skulle udbredes, og det er indtil videre blevet til skåltaler.
Jeg vil gerne høre ministeren:
Hvornår skal vi tage flere initiativer rundtom i verden, så vi har fælles ambassader?
For det giver merværdi.
Det giver faktisk også en mulighed for at være mere synlige en masse steder.
En ting, som jeg ofte har snakket om, er fred og konfliktløsning som alternativ til den vanvittige oprustning, der er i gang i øjeblikket.
Der kunne vi via vores universiteter og vores forskere prøve at opbygge en kapacitet, som er meget, meget større, end vi hver for sig kan gøre det, så vi kan forebygge konflikter, forebygge klimaflygtninge, forebygge mange af de årsager, der er i verden, til, at mennesker må flygte og dermed kommer i en meget, meget kritisk situation, hvor vi så også kommer til at betale en meget, meget høj regning.
Det samme gælder udviklingsbistanden.
Jeg synes, at der er alt, alt for lidt samarbejde.
Der er en lille smule samarbejde nogle steder, men alt, alt for lidt, i forhold til de opgaver der er.
Jeg tror, vi kunne få meget mere ud af pengene, og vi kunne også godt set ud fra mit synspunkt bruge nogle flere penge på så vigtigt et område.
Så har vi Arktis.
Det er nævnt, men jeg synes, at dele af Arktisindsatsen handler om erhvervsliv, og så glemmer man ligesom nogle af tingene:
klimaet, arbejdet for et atomvåbenfrit Arktis, helst efter min mening en afmilitarisering af Arktis, og så en bæredygtig udvikling, hvor hensynet til dem, der lever og bor og arbejder der, har førsteprioritet.
Sidst vil jeg nævne integrationen, samarbejdet om flygtninge, og det betyder i mit verdensbillede ingen indre grænser, heller ikke til Sverige.
Vi skal sørge for at få flygtninge og indvandrere godt ind på arbejdsmarkedet.
Jeg tror, at vi har erfaringer, vi kan bidrage med.
Det er gået godt på nogle områder i Danmark, og der kunne vi godt blive bedre.
Men det kræver jo, at vi har en regering, der er en lillebitte smule mere åben, i forhold til hvem der må være i landet.
Så er der et afsnit her.
Den skriftlige beretning synes jeg er meget defensiv.
Men jeg læste et afsnit på side 5.
Nu vil jeg prøve lige at læse op:
»En gennemgående dimension i programmet er endvidere digitalisering.
Erhvervsministrene har med baggrund i samarbejdsprogrammet lanceret arbejdet med »Nordic Smart Government 3.0« vedrørende realtids forretningsdata for »Business-to-Business« og for »Business-to-Government«, samt »Smart Mobility and Connectivity« vedrørende bevægelse og/eller forbindelse af mennesker, steder (landdistrikter og byområder), varer og tjenesteydelser, aktiver, information
og data.«
Undskyld mit engelsk, men hvad betyder dette afsnit?
Jeg forstår det simpelt hen ikke.
Kunne vi ikke sige, at hvis Folketinget skal have en redegørelse, skal den være lidt mere folkelig og tilgængelig.
Så kunne det jo være, at der var tre uden for salen, der kunne finde på at læse den.
En anden lille ting, jeg ville have brugt lidt tid på, er, at man kræver færre og klare mål, forøget optimering, strømlinethed.
Men man nævner ikke med ét ord også de resultater, man synes skal stå i sådan et papir.
Man refererer bare.
Hvorfor lægger man ikke de mål, man selv har, ind i redegørelsen?
Det er jeg skuffet over.