Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 97
Offentligt
1978020_0001.png
Energi-, forsynings- og klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. november 2018
J nr. 2018-2447
Energi-, forsynings- og klimaudvalget har i brev af 15. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål 1 til L 97, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 1
”Ministeren
bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra
Dansk Fjernvarme i forbindelse med foretræde den 15. november 2018, jf. L 97 -
bilag 1 og 4.”
Svar
Materialet omfatter dels høringssvar fra Dansk Fjernvarme, KL og Kommunekredit i
forbindelse med L97 Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om
planlægning (ophævelse af adgangen til at pålægge nye tilslutningspligt, indregning
af overskud for varmepumper mv.) (bilag 1). Dels præsentation for EFK-udvalget i
forbindelse med Dansk Fjernvarmes foretræde den 15. november 2018 (bilag 4).
Der henvises til tidligere fremsendte høringsnotat for en kommentering af bilag 1. I
det følgende vil de centrale punkter i Dansk Fjernvarmes præsentation blive kom-
menteret.
Lovforslaget går længere end det var hensigten i Energiaftalen og giver ministeren
hjemmel til at udstede nye regler der afløser de eksisterende
Det fremgår af energiaftale 2018, at ”Parterne
er endvidere enige om at sætte et
stop for nye forbrugerbindinger i form af tilslutnings- og forblivelsespligt fra 1. januar
2019”.
Lovforslaget implementerer netop dette, idet muligheden for at pålægge ny
tilslutnings- og forblivelsespligt ophæves i medfør af varmeforsyningsloven og plan-
loven.
Den foreslåede bemyndigelse i lovforslaget kan ikke anvendes til en senere admi-
nistrativ ophævelse af allerede pålagt tilslutnings- og forblivelsespligt. Energi-, For-
synings- og Klimaministeriet har dog taget bekymringen til efterretning og mere
eksplicit i bemærkningerne præciseret, hvad bestemmelsen kan og ikke kan an-
vendes til.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.efkm.dk
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentarer til materiale fra Dansk Fjernvarme i forbindelse med foretræde den 15/11-18, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1978020_0002.png
Bemyndigelsen har til formål at danne lovmæssigt ophæng for de bestemmelser i
tilslutningsbekendtgørelsen, som fortsat skal finde anvendelse efter ophævelsen af
§§ 11-13.
Markant færre forbrugere har højere priser
Af Dansk Fjernvarmes præsentation fremgår det, at færre selskaber har fjernvar-
mepriser over 20.000 kr. i 2018 sammenlignet med 2013. Ligeledes fremgår det, at
flere selskaber har fjernvarmepriser under 10.000 kr. for et standardhus i 2018
sammenlignet med 2013.
Udviklingen med faldende varmepriser er glædelig, og jeg mener, at det understøt-
ter, at der ikke er et behov for at tvinge forbrugerne til at være tilsluttet fjernvarme-
nettet. Vi må antage, at værker uden bindinger kan fastholde de frie forbrugere,
hvis de fortsat kan levere en pris og kvalitet, der er konkurrencedygtig med alterna-
tive opvarmningsløsninger.
Supplerende kan det oplyses, at Forsyningstilsynets prisstatistisk fra januar 2018
peger på, at prisfaldet hovedsageligt kan tilskrives, at omkostninger til brændsels-
køb og varmekøb er reduceret betydeligt i løbet i løbet af de sidste tre år. Forsy-
ningstilsynets fjernvarmestatistik viser endvidere, at den dyreste fjernvarmeforsy-
ning har en pris på ca. 25.100 kr. for opvarmning af et standardhus, mens den bil-
ligste varmeforsyning har en pris på 5.600 kr.
Forskellene kan formentlig delvist forklares med forskelle i produktionsbindinger,
hvilket regeringen har foreslået at arbejde for at udfase, hvorved den kollektive
fjernvarme bliver endnu mere konkurrencedygtig.
Usikkerhed om fremtidige investeringer kan imødekommes gennem en frivillig
abonnementsordning
Med energiaftalen blev parterne enige om at arbejde for en moderniseret varme-
sektor, hvor både fjernvarmeværker og forbrugere får frit valg til at træffe deres
egne beslutninger om fremtidige investeringer. Et ønske om at binde varmeforbru-
gerne ved abonnementsordning eller andre lignende ordninger, går i den modsatte
retning af, hvad der er den politiske hensigt bag energiaftalen, og hvad jeg som
minister for også varmeforbrugerne ønsker.
Tilslutning til varmeforsyning indebærer, at den nye varmeforbruger skal betale et
tilslutningsbidrag som en engangsbetaling og herefter løbende bidrag til at dække
forsyningens omkostninger. Derudover kan varmeforbrugere, som ønsker at ud-
træde af varmeforsyningen
inden anlægsomkostningerne i virksomheden er af-
skrevet
i nogle tilfælde pålægges at betale udtrædelsesgodtgørelse. Varmeforsy-
ningerne har således allerede i dag mulighed for at finansiere en del af tilslutnings-
omkostningerne, hvilket der ikke vil blive lavet om på med ophævelsen af forbru-
gerbindingerne.
Side 2/4
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentarer til materiale fra Dansk Fjernvarme i forbindelse med foretræde den 15/11-18, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1978020_0003.png
Det er i dag i henhold til de forbrugerretlige regler ikke muligt at indgå løbende afta-
ler i en længere periode end 5 måneder, hvorefter der skal kunne opsiges med 1
måneds varsel,
jf. forbrugeraftaleloven.
For så vidt angår forsyningspligtige ydelser,
som fx varmeforsyning, kan der dog fastsættes særlige regler om opsigelsesvarsel
og bindingsperiode. Det vil dog ske på bekostning af varmekundernes mulighed for
at vælge anden opvarmning eller fravælge en fx uforholdsmæssig dyr fjernvarme-
ydelse.
Jeg vil dog gerne understrege, at jeg som minister ikke ønsker med den ene hånd
at ophæve muligheden for at pålægge nye forbrugerbindinger, mens jeg samtidig
med den anden hånd pålægger de samme forbrugere en ny type forbrugerbinding.
For en abonnementsordning er jo, uanset hvordan man ser på det, en ny form for
forbrugerbinding. Samtidig vil jeg også gøre opmærksom på, at jeg synes, at fjern-
varmeselskaberne bør overveje, om de med indførsel af en bindingsperiode ikke
løber en risiko for, at flere forbrugere fravælger fjernvarme. Fjernvarmesektoren
leverer i langt de fleste tilfælde et godt og konkurrencedygtigt produkt og har ikke
brug for at tvinge kunderne ind i butikken.
Ikke fri konkurrence mellem opvarmningsformerne
Dansk Fjernvarme henviser i sin præsentation til, at lovforslaget er første skridt i
retningen af fri konkurrence mellem opvarmningsformerne, mens der ikke er taget
stilling til, hvilken betydning en fri konkurrence mellem opvarmningsformerne får for
behovet for den økonomiske regulering.
Jeg er enig i Dansk Fjernvarmes pointe om, at fjernvarme og individuelle opvarm-
ningsformer i dag ikke er reguleret på samme vis, og at det kan have betydning for
konkurrencen. Når vi indledningsvis starter med at udfase muligheden for at på-
lægge nye forbrugerbindinger, er det også fordi vi har blik for, at konkurrencevilkå-
rene i sektoren skal forbedres, før vi kan se på at ophæve de øvrige forbrugerbin-
dinger. Vi skal blandt andet først have set nærmere på udfasning af brændselsbin-
dingerne.
Med energiaftalen har vi netop lagt en plan for at udvikle en moderniseret varme-
sektor med frie forbrugere og værker uden bindinger. Moderniseringen af varme-
sektoren vil dermed gradvis understøtte en forbedring af konkurrencevilkårene i
varmesektoren.
Da udviklingen af individuelle varmeløsninger går hurtigt, kan det også blive rele-
vant, at se på om nogle fjernvarmevirksomheder skal sættes fri fra den økonomiske
regulering. En sådan undtagelse fra reguleringen vil understøtte, at kollektive og
individuelle varmeleverandører kan konkurrere på friere vilkår. I ministeriet arbejder
vi i øjeblikket på en opfølgning på konkurrenceanalysen og udviklingen af undta-
Side 3/4
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentarer til materiale fra Dansk Fjernvarme i forbindelse med foretræde den 15/11-18, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1978020_0004.png
gelsesmodeller som alternativ til den økonomiske regulering. Når udviklingsarbej-
det er færdigt, vil jeg drøfte modellerne med stemmeaftalekredsen.
Det skal afslutningsvist bemærkes, at det fremgår af energiaftalen, at der først vil
blive taget politisk stilling til en ophævelse af eksisterende bindinger efter en analy-
se heraf. Arbejdet følges af en gruppe af interessenter, herunder Dansk Fjernvar-
me, og interessenterne har således mulighed for at få deres synspunkter hørt.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 4/4