Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 95
Offentligt
2017143_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. februar 2019
Strafferetskontoret
Mads Møller Langtved
2019-0037-0054
1013806
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 40 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (L 95), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 14. februar 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Marie Krarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: MFU spm., om ministeren kan garantere, at intet medlem af Folketinget kan gøre sig skyldig i overtrædelse af § 108 ved at bede om skriftligt materiale m.v. i forbindelse med officielle møder i andre EU- eller NATO-lande, til justitsministeren
2017143_0002.png
Spørgsmål nr. 40 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (L 95):
”Kan ministeren garantere, at der ikke er noget medlem af Fol-
ketinget, der kan gøre sig skyldig i overtrædelse af § 108, hvis
de:
-i forbindelse med officielle møder med embedsmænd fra uden-
rigs- og forsvarsministerier i andre EU- eller NATO-lande be-
der om skriftligt materiale, og hvor folketingsmedlemmet efter-
følgende anvender (ikke-fortrolig) information fra materialet i
den offentlige debat i Danmark?
-beder om oplysninger eller dokumentation fra udenlandske me-
dier, der stammer fra pågældende lands efterretningstjeneste,
eksempelvis i USA, og som anvender den information i den of-
fentlige debat?
-beder om information fra en ambassade fra et EU- eller NATO-
land, og som det viser sig, er udarbejdet af pågældende lands ef-
terretningstjeneste?”
Svar:
1.
Det bemærkes indledningsvis, at formålet med den foreslåede ændring af
straffelovens § 108 ikke er at kriminalisere ytringer eller meningstilkende-
givelser.
Formålet med lovforslaget er at styrke det strafferetlige værn mod udenland-
ske påvirkningsoperationer mod Danmark ved at gøre det klart, at det er
strafbart at hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at
virke inden for den danske stats område ved at samarbejde om at udøve på-
virkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller
den almene meningsdannelse.
For at der vil kunne straffes for ulovlig påvirkningsvirksomhed efter be-
stemmelsen i straffelovens § 108, skal en række objektive betingelser være
opfyldt.
For det første skal der være tale om, at gerningsmanden har hjulpet eller sat
en
fremmed efterretningstjeneste
i stand til at
virke inden for den danske
stats område.
For det andet skal der være tale om, at gerningsmanden har
samarbejdet
med den fremmede efterretningstjeneste om at
udøve påvirkningsvirksom-
hed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller den almene me-
ningsdannelse.
2
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: MFU spm., om ministeren kan garantere, at intet medlem af Folketinget kan gøre sig skyldig i overtrædelse af § 108 ved at bede om skriftligt materiale m.v. i forbindelse med officielle møder i andre EU- eller NATO-lande, til justitsministeren
2017143_0003.png
Der henvises til pkt. 3.3.1-3.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger
for en nærmere gennemgang af ovennævnte gerningsmomenter.
Hvis disse betingelser er opfyldt, og bestemmelsen således objektivt set er
overtrådt, er det yderligere en forudsætning for at ifalde straf, at de subjek-
tive betingelser er opfyldt – dvs. at gerningsmanden har haft det fornødne
forsæt, jf. den almindelige regel herom i straffelovens § 19.
Der henvises i den forbindelse til pkt. 3.3.5 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, hvor det bl.a. fremgår, at gerningsmanden skal have forsæt i
relation til samtlige objektive momenter, der konstituerer forbrydelsen.
Der kan således med lovforslaget alene straffes for ulovlig påvirkningsvirk-
somhed efter straffelovens § 108, hvis gerningsmanden for det første havde
forsæt til at hjælpe eller sætte en
fremmed efterretningstjeneste
i stand til at
virke inden for den danske stats område,
da gerningsmanden udførte sine
handlinger. For det andet skal der være forsæt til at
samarbejde
med den
fremmede efterretningstjeneste om at
udøve påvirkningsvirksomhed med
henblik på at påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdan-
nelse.
Med forsæt sigtes der til alle forsætsgrader, som i dansk ret antages at ud-
gøre direkte forsæt, sandsynlighedsforsæt og eventualitetsforsæt. For en
nærmere beskrivelse heraf henvises til Kommenteret straffelov, Almindelig
del, side 242-250, 10. omarbejdede udgave, af Vagn Greve, Poul Dahl Jen-
sen og Gorm Toftegaard Nielsen, Jurist og Økonomforbundets Forlag, fra
2013.
Afgrænsningen mellem forsæt og uagtsomhed kan overordnet beskrives så-
ledes, at det afgørende for vurderingen af, om gerningsmanden har haft for-
sæt til en forbrydelse, er, hvad gerningsmanden faktisk har tænkt og indset,
mens det afgørende for uagtsomhedsbedømmelsen er, hvad gerningsman-
den burde have tænkt eller indset. Det er ikke tilstrækkeligt for at ifalde straf
efter straffelovens § 108, hvis gerningsmanden alene har handlet uagtsomt.
2.
For så vidt angår de eksempler, der beskrives i spørgsmålet, bemærkes
det, at der i det første eksempel, som handler om officielle møder med em-
bedsmænd fra udenlandske udenrigs- og forsvarsministerier, ikke ses at
være tale om en
fremmed efterretningstjeneste.
Situationen vil allerede af
3
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: MFU spm., om ministeren kan garantere, at intet medlem af Folketinget kan gøre sig skyldig i overtrædelse af § 108 ved at bede om skriftligt materiale m.v. i forbindelse med officielle møder i andre EU- eller NATO-lande, til justitsministeren
den grund falde uden for anvendelsesområdet for bestemmelsen i straffe-
lovens § 108.
Det samme gør sig gældende i forhold til det andet og tredje eksempel, idet
der er tale om eksempler, hvor der anmodes om oplysninger eller dokumen-
tation fra udenlandske medier (eksempel 2) og om information fra en frem-
med ambassade (eksempel 3). Der ses således heller ikke her at være tale
om en
fremmed efterretningstjeneste.
Situationerne vil allerede af den grund
falde uden for anvendelsesområdet for bestemmelsen i straffelovens § 108.
Hertil kommer, at der i det andet og tredje eksempel – selv hvis oplysnin-
gerne, dokumentationen eller informationen måtte stamme fra en fremmed
efterretningstjeneste – ikke synes at være tale om et
samarbejde
med efter-
retningstjenesten om at udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at på-
virke beslutningstagning eller den almene meningsdannelse, da det som
nævnt er henholdsvis udenlandske medier og en fremmed ambassade, der
anmodes om de pågældende oplysninger, dokumentation eller information.
Der henvises til pkt. 3.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger samt
Justitsministeriets besvarelse af 17. januar 2019 af spørgsmål nr. 1 vedrø-
rende lovforslaget for en nærmere gennemgang af samarbejdsbegrebet.
3.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 31. januar 2019
af spørgsmål nr. 35 vedrørende lovforslaget, hvor ministeriet har forholdt
sig til et andet eksempel, som omhandler en folkevalgt politiker.
4