Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 95
Offentligt
2012497_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. januar 2019
Strafferetskontoret
Mads Møller Langtved
2019-0037-0054
979304
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (L 95), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 15. januar 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Mikkel Plannthin
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/1-19 fra Jesper Larsen vedr. hans rapport "Sandhed og Censur i Danmark", til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (L 95):
”Vil ministeren tydeligt definere ordene "påvirkningsvirksom-
hed", "afhængighed" og "samarbejde", som de anvendes i lov-
forslaget?”
Svar:
Det fremgår af pkt. 3.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at ”på-
virkningsvirksomhed” skal forstås som den virksomhed, der udøves med
henblik på at påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdannelse.
I begrebet påvirkningsvirksomhed ligger, at virksomheden har til formål at
få nogen til at mene noget bestemt eller foretage en bestemt handling. På-
virkningen kan f.eks. vise sig ved, at en person øver indflydelse på, influe-
rer, præger, overbeviser eller styrer en anden person eller en persongruppe.
Påvirkningsvirksomhed kan ligeledes udøves ved anvendelse af f.eks. tvang
eller trusler. Påvirkningsvirksomheden skal være rettet mod beslutningstag-
ning eller den almene meningsdannelse for at være strafbar efter straffe-
lovens § 108, og den kan være rettet mod beslutningstagning eller den al-
mene meningsdannelse både i Danmark og i udlandet.
Med lovforslaget er det, for så vidt angår påvirkningsvirksomhed, alene
strafbart at hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at
virke inden for dansk område, hvis man
samarbejder
med efterretningstje-
nesten om at udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke be-
slutningstagning eller den almene meningsdannelse
Begreberne ”samarbejde” og ”afhængighed” er nærmere defineret i pkt.
3.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det fremgår heraf, at et samarbejde med en fremmed efterretningstjeneste
vil kunne tage en lang række forskellige former. Hvis der har været kontakt
til en fremmed efterretningstjeneste, har det formodningen for sig, at der er
tale om et samarbejde. En konkakt kan f.eks. tænkes etableret gennem in-
ternettet, telefonisk eller ved personlige møder. En kontakt er imidlertid ikke
i sig selv en forudsætning for, at der er tale om et samarbejde.
I den forbindelse er der i lovforslagets almindelige bemærkninger anført en
række indikationer på, hvad der kan tænkes at udgøre et samarbejde. Det
2
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/1-19 fra Jesper Larsen vedr. hans rapport "Sandhed og Censur i Danmark", til justitsministeren
kan være indikation på et samarbejde, hvis gerningsmanden f.eks. har mod-
taget materiale fra en fremmed efterretningstjeneste, hvorefter gernings-
manden har udbredt dette med forsæt til at sætte en fremmed efterretnings-
tjeneste i stand til at virke inden for den danske stats område ved udøvelse
af påvirkningsvirksomhed. Det samme gælder, hvis efterretningstjenesten
f.eks. har stillet udstyr til rådighed. Omvendt vil det ikke være en indikation
på et samarbejde, hvis gerningsmanden selv har fundet frem til materialet,
uden at der har været kontakt til efterretningstjenesten. Det betyder, at ud-
bredelse af materiale, som stammer fra en fremmed efterretningstjeneste
ikke vil anses for at være et strafbart samarbejde, hvis gerningsmanden selv
har fundet frem til materialet på f.eks. sociale medier og hverken har mod-
taget det fra den fremmede efterretningstjeneste eller været i kontakt med
denne.
Det kan også være en indikation på samarbejde, at gerningsmanden på den
ene eller anden måde har samordnet eller koordineret sin påvirkningsvirk-
somhed med en fremmed efterretningstjenestes påvirkningsvirksomhed.
Dette gælder ligeledes, hvis gerningsmanden og efterretningstjenesten f.eks.
har arbejdet i en fælles forståelse om, at gerningsmanden skal hjælpe efter-
retningstjenesten med at nå et fælles mål om udøvelse af påvirkningsvirk-
somhed.
Der vil under alle omstændigheder være tale om et samarbejde, hvis der fo-
religger en aftale om udøvelse af påvirkningsvirksomhed, hvis der er sket
betaling (i form af penge eller andre ydelser), eller hvis der på anden måde
består en afhængighed mellem gerningsmanden og efterretningstjenesten.
Særligt i forhold til afhængighed fremgår det af pkt. 3.3.1 i lovforslagets al-
mindelige bemærkninger, at en afhængighed f.eks. kan bestå i, at den ene
part har ydet den anden part en tjeneste, som må kunne forventes gengældt
efterfølgende, eller hvis efterretningstjenesten er i besiddelse af og benytter
eller truer med at benytte oplysninger om gerningsmanden eller dennes
nærtstående, som vil kunne kompromittere vedkommende.
Det er samlet set Justitsministeriets opfattelse, at de begreber, der anvendes
i lovforslaget, herunder de begreber der er redegjort for ovenfor, er tilstræk-
kelig klart defineret. Det vil være op til domstolene i den konkrete sag på
baggrund af sagens omstændigheder at afgøre, om der er tale om strafbar
påvirkningsvirksomhed efter den foreslåede § 108 i straffeloven eller ej.
3