Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 95
Offentligt
2011145_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. februar 2019
Strafferetskontoret
Mads Møller Langtved
2019-0037-0054
995844
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 32 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (L 95), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 28. januar 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Marie Krarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: MFU spm., om ministeren vil redegøre for, om forfatteren i et eksempel har skadet danske interesser ved at viderebringe fakta og standpunkter, som den russiske efterretningstjeneste ønsker at få udbredt, til justitsministeren
2011145_0002.png
Spørgsmål nr. 32 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (L 95):
”Vil ministeren redegøre for, om forfatteren i følgende eksempel
har skadet danske interesser ved at udbrede kendskabet til de stali-
nistiske forbrydelser: En dansk forfatter ønsker at studere henret-
telsespladsen ved Butovo uden for Moskva (titusinder af menne-
sker blev henrettet dér under Stalins Terror), han henvender sig
til den russiske ambassade, som stiller ham materiale til rådighed
og tilbyder ham en guide, når han kommer til Moskva, guiden ar-
bejder for den russiske efterretningstjeneste, og forfatteren er klar
over det, hjemme i Danmark skriver forfatteren en række artikler,
hvor han inddrager de informationer, han har fået - Set i lyset af
det nuværende lovforslag er forfatteren dobbelt skyldig: 1) han
har samarbejdet med den russiske efterretningstjeneste; 2) han har
viderebragt fakta og standpunkter, som den russiske efterretning-
stjeneste ønsker at få udbredt, og på den måde har han sat den rus-
siske efterretningstjeneste i stand til at påvirke den danske debat
(Det skal bemærkes, at den russiske ledelse og efterretningstjene-
ste er interesseret i at fordømme de stalinistiske forbrydelser og
bl.a. har sørget for, at et stort kommunismens museum blev åbnet
i Moskva, og at antikommunistiske forfattere (f.eks. Alexander
Solsjenitsyn) er blevet skolepensum)?”
Svar:
1.
Det bemærkes indledningsvis, at formålet med den foreslåede ændring af
straffelovens § 108 ikke er at kriminalisere ytringer eller meningstilkende-
givelser.
Formålet med lovforslaget er at styrke det strafferetlige værn mod udenland-
ske påvirkningsoperationer mod Danmark ved at gøre det klart, at det er
strafbart at hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at
virke inden for den danske stats område ved at samarbejde om at udøve på-
virkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller
den almene meningsdannelse.
For at der vil kunne straffes for ulovlig påvirkningsvirksomhed efter be-
stemmelsen i straffelovens § 108, skal en række objektive betingelser være
opfyldt.
For det første skal der være tale om, at gerningsmanden har hjulpet eller sat
en
fremmed efterretningstjeneste
i stand til at
virke inden for den danske
stats område.
2
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: MFU spm., om ministeren vil redegøre for, om forfatteren i et eksempel har skadet danske interesser ved at viderebringe fakta og standpunkter, som den russiske efterretningstjeneste ønsker at få udbredt, til justitsministeren
2011145_0003.png
For det andet skal der være tale om, at gerningsmanden har
samarbejdet
med den fremmede efterretningstjeneste om at
udøve påvirkningsvirksom-
hed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller den almene me-
ningsdannelse.
Der henvises til pkt. 3.3.1-3.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger
for en nærmere gennemgang af ovennævnte gerningsmomenter.
Hvis disse betingelser er opfyldt, og bestemmelsen således objektivt set er
overtrådt, er det yderligere en forudsætning for at ifalde straf, at de subjek-
tive betingelser er opfyldt – dvs. at gerningsmanden har haft det fornødne
forsæt, jf. den almindelige regel herom i straffelovens § 19.
Der henvises i den forbindelse til pkt. 3.3.5 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, hvor det bl.a. fremgår, at gerningsmanden skal have forsæt i
relation til samtlige objektive momenter, der konstituerer forbrydelsen.
Der kan således med lovforslaget alene straffes for ulovlig påvirkningsvirk-
somhed efter straffelovens § 108, hvis gerningsmanden for det første havde
forsæt til at hjælpe eller sætte en
fremmed efterretningstjeneste
i stand til at
virke inden for den danske stats område,
da gerningsmanden udførte sine
handlinger. For det andet skal der være forsæt til at
samarbejde
med den
fremmede efterretningstjeneste om at
udøve påvirkningsvirksomhed med
henblik på at påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdan-
nelse.
Med forsæt sigtes der til alle forsætsgrader, som i dansk ret antages at ud-
gøre direkte forsæt, sandsynlighedsforsæt og eventualitetsforsæt. For en
nærmere beskrivelse heraf henvises til Kommenteret straffelov, Almindelig
del, side 242-250, 10. omarbejdede udgave, af Vagn Greve, Poul Dahl Jen-
sen og Gorm Toftegaard Nielsen, Jurist og Økonomforbundets Forlag, fra
2013.
Afgrænsningen mellem forsæt og uagtsomhed kan overordnet beskrives så-
ledes, at det afgørende for vurderingen af, om gerningsmanden har haft for-
sæt til en forbrydelse, er, hvad gerningsmanden faktisk har tænkt og indset,
mens det afgørende for uagtsomhedsbedømmelsen er, hvad gerningsman-
den burde have tænkt eller indset. Det er ikke tilstrækkeligt for at ifalde straf
efter straffelovens § 108, hvis gerningsmanden alene har handlet uagtsomt.
3
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: MFU spm., om ministeren vil redegøre for, om forfatteren i et eksempel har skadet danske interesser ved at viderebringe fakta og standpunkter, som den russiske efterretningstjeneste ønsker at få udbredt, til justitsministeren
2.
I forhold til det eksempel, der beskrives i spørgsmålet, bemærkes det, at
der – for at de objektive betingelser for at ifalde straf er opfyldt – skal være
tale om, at forfatteren har hjulpet eller sat en
fremmed efterretningstjeneste
i stand til at virke inden for den danske stats område ved at have
samarbej-
det
med den fremmede efterretningstjeneste om at udøve påvirkningsvirk-
somhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller den almene me-
ningsdannelse.
Hvis de objektive betingelser for at ifalde straf efter den foreslåede bestem-
melse i straffelovens § 108 er til stede, bliver spørgsmålet, om forfatteren
har haft det fornødne forsæt i relation til samtlige objektive momenter i be-
stemmelsen – dvs. at der har været tale om et
samarbejde
med en
fremmed
efterretningstjeneste
om at
udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at
påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdannelse.
Som Justitsministeriet læser eksemplet, synes der umiddelbart ikke at være
tale om et samarbejde med en fremmed efterretningstjeneste om at udøve
påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller
den almene meningsdannelse. For så vidt angår kontakten til en ambassade
i Danmark, der stiller materiale til rådighed, er der ikke tale om en
fremmed
efterretningstjeneste,
mens det forhold, at forfatteren har fået en guide i et
fremmed land, som arbejder for dette lands efterretningstjeneste, ikke synes
at udgøre et
samarbejde
med efterretningstjenesten om at udøve påvirk-
ningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller den al-
mene meningsdannelse.
Det bemærkes for god ordens skyld, at spørgsmålet om, hvorvidt der i en
konkret situation har været et samarbejde mellem en person og en fremmed
efterretningstjeneste om at udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at
påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdannelse – og om den
pågældende i givet fald har haft det fornødne forsæt hertil – i sidste ende vil
være op til domstolene at vurdere. Det vil i den forbindelse være anklage-
myndigheden, der skal løfte bevisbyrden for, at bestemmelsen i straffe-
lovens § 108 er overtrådt, og for at gerningsmanden har haft forsæt i forhold
til samtlige objektive momenter, der udgør forbrydelsens gerningsindhold.
3.
Det skal endelig bemærkes, at strafansvar også forudsætter, at der ikke er
tale om sædvanlig journalistisk virksomhed. Det er ved vurderingen af, om
der er tale om sædvanlig journalistisk virksomhed, ikke afgørende, hvilken
formel profession den pågældende person har. Dermed vil en også en for-
4
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: MFU spm., om ministeren vil redegøre for, om forfatteren i et eksempel har skadet danske interesser ved at viderebringe fakta og standpunkter, som den russiske efterretningstjeneste ønsker at få udbredt, til justitsministeren
fatter kunne udøve almindelig journalistisk virksomhed, jf. nærmere herom
pkt. 3.3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
5