Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 84
Offentligt
1978072_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. november 2018
Forebyggelseskontoret
Marie Jørgensen
2018-0037-0029
916948
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet (L 84), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 9. november 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 9. november 2018 fra den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete om personafgrænsning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (L 84):
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 9. november
2018 fra Den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete om
personafgrænsning, jf. L 84 - bilag 5.”
Svar:
I henvendelsen af 9. november 2018 har Forsete bl.a. anført, at den foreslå-
ede bestemmelse i lovforslagets § 2, stk. 2, nr. 1, om børn og unge i alderen
10 til 14 år, som er mistænkt for personfarlig kriminalitet, vil medføre, at
politiet for denne målgruppe skal henvise alle sager vedrørende vold, her-
under f.eks. en lussing eller et spark over skinnebenet i skolegården, til be-
handling i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Det følger af lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 1, at Ungdomskriminalitetsnævnet
skal behandle sager om unge i alderen 15 til 17 år, som er idømt fængsels-
straf for personfarlig kriminalitet. Det følger endvidere af lovforslagets § 2,
stk. 2, nr. 1, at Ungdomskriminalitetsnævnet skal behandle sager om børn
og unge i alderen 10 til 14 år, som er mistænkt for personfarlig kriminalitet.
Sager om unge i alderen 15 til 17 år, som har begået personfarlig kriminali-
tet, herunder f.eks. simpel vold, vil som det klare udgangspunkt udløse en
fængselsstraf
enten betinget eller ubetinget, og vil derfor skulle henvises
til Ungdomskriminalitetsnævnet. Dog kan der i sager om ubetydelig vold
anvendes tiltalefrafald, hvis ingen betydelig skade er sket. Det kan f.eks.
være sager, hvor både sigtede og forurettede er meget unge, og hvor volden
er opstået efter forudgående uoverensstemmelser mellem parterne, herunder
i forbindelse med konflikter opstået på skolen eller ved fester, f.eks. fordi
konflikten har udviklet sig til håndgemæng på grund af indtagelse af alko-
hol. Sådanne sager vil ikke skulle henvises til behandling i Ungdomskrimi-
nalitetsnævnet, da den unge i dette tilfælde ikke vil være idømt en fængsels-
straf.
Det har ikke været hensigten med lovforslaget, at Ungdomskriminalitets-
nævnet skal behandle sager om børn og unge i alderen 10 til 14 år, hvis
barnet eller den unge er mistænkt for vold, som er af ubetydelig karakter, og
som ville have ført til tiltalefrafald, hvis barnet eller den unge havde været
over den kriminelle lavalder. Lovforslagets nuværende udformning kan dog
give anledning til tvivl herom.
2
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 9. november 2018 fra den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete om personafgrænsning, til justitsministeren
På den baggrund vil Justitsministeriet anmode Folketingets Retsudvalg om,
at der i udvalgets betænkning medtages en præcisering af pkt. 2.1.2.6.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger og af bemærkningerne til den fo-
reslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, stk. 2, nr. 1, herom, så det tydeligt
fremgår, at sager hvor barnet eller den unge er mistænkt for vold, som er af
ubetydelig karakter, og som ville have ført til tiltalefrafald, hvis barnet eller
den unge havde været over den kriminelle lavalder, ikke skal henvises til
behandling i Ungdomskriminalitetsnævnet.
3