Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 78
Offentligt
1971073_0001.png
Energi,- Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. november 2018
J nr. 2018-1188
Energi,- Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 15. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål 9 til L 78, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 9
”Ministeren
bedes kommentere det materiale, som Dansk Energi, VERDO og
VEKS præsenterede for udvalget den 15. november 2018, jf. L 78 - bilag 5.”
Svar
Materialet fra Dansk Energi, VERDO og VEKS foretræde for udvalget den 15. no-
vember 2018 berører en række af emner, som også er adresseret i spørgsmål 1-8
til L 78, hvorfor jeg også vil henvise til mine svar hertil.
Det er korrekt, at det fremgår af statsstøttegodkendelsen fra 2009, at det var hen-
sigten at pristillægget på de 15 øre pr. kWh ville blive ydet til såvel nye som eksi-
sterende anlæg, dvs. uanset tidspunktet for deres opstart, og at Danmark ønskede
at støtten skulle fortsætte efter anlæggenes fulde afskrivning. Det har derfor heller
ikke været et krav i de 10 år, statsstøttegodkendelsen har løbet, at anlæggene ikke
måtte være afskrevet. Alle anlæg, der har produceret elektricitet ved afbrænding af
biomasse, har fået støtten, uanset hvornår de er sat i drift, og om de er afskrevet i
perioden.
Situationen er den, at statsstøttegodkendelsen udløber den 1. april 2019, og at der
efter tæt dialog med Europa-Kommissionen er opnået enighed om, at udløbet af
statsstøttegodkendelsen håndteres ved, at de anlæg, der ikke er afskrevet den 1.
april 2019, kan fortsætte med at modtage støtten, indtil de er afskrevet.
Støtteperioden på 15 år til ombyggede anlæg er fastsat ud fra, at 15 år er den for-
ventede levetid efter ombygning ifølge Energistyrelsens teknologikatalog. Støttepe-
rioden på 20 år for anlæg, der fra starten er bygget til biomasseanvendelse, vil for
en del anlæg svare til den forventede levetid for nye anlæg. Perioden svarer også
til støtteperioden for sol og vind. Disse perioder, kombineret med mulighed for for-
længelse ved reinvesteringer, betyder, at alle anlæg vil have opnået støtten i en
periode, som sikrer, at de har kunnet afskrive hele eller den væsentligste del af
deres investering.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
L 78 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til materiale fra Dansk Energi, VERDO og VEKS' foretræde den 15/11-18, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1971073_0002.png
Dansk Energi, VERDO og VEKS foreslår yderligere en overgangsordning, hvor der
tages højde for anlæg, som har haft en sen driftsstart eller indfasning med biomas-
se, og hvor løbende investeringer kan medføre forlængelse af støtteperioderne
frem til 2028, fremfor 2023, som det er foreslået i lovforslaget. Det er ministeriets
vurdering, at dette formentlig kan rummes indenfor statsstøttereglerne, men det vil
kræve, at der findes betydelig finansiering ud over, hvad vi har aftalt i Energiaftalen.
Der nævnes to konkrete anlæg i materialet, Avedøreværkets blok 2 og Randers
Kraftvarmeværk.
Avedøreværkets blok 2 har, når deres afskrivningsperiode i forhold til støtteordnin-
gen forventet udløber i 2022, fået støtte til den biomassebaserede elproduktion i 20
år. For de reinvesteringer, som er gennemført de sidste 10 år før udløb af afskriv-
ningsperioden, vil der kunne søges om forlængelse af støtteperioden. Når støttepe-
rioden for 15-øren herefter udløber, vil værket kunne opnå støtte efter den nye
støtteordning til afskrevne værker m.m.
Avedøreværket har indgået varmeaftale med VEKS og leverer derfor varme til de-
res område. Energistyrelsen oplyser, at den potentielle gennemsnitlige varmepris-
stigning i Københavnsområdet i 2019-30 er i størrelsesordenen op til et par hund-
rede kroner om året.
Den potentielle stigning vil dog være lidt højere i VEKS’ områ-
de, som Avedøreværket forsyner. Den faktiske varmeprisstigning vil dog afhænge
af en genforhandling af varmekontrakten, og af mulighederne for at tilpasse produk-
tionen, hvorfor stigningen også kan blive mindre.
Køge Kraftvarmeværk, som er ejet af VEKS, og som leverer ind til samme område,
forventes at kunne få glæde af overgangsordningen vedr. reinvesteringer.
Jeg kan forstå på materialet, at man på VERDO’s kraftvarmeværk
i Randers har
ombygget det eksisterende kraftvarmeværk i 2003 med henblik på at producere el
fra afbrænding af affaldsprodukter som kød- og benmel, og at man først i 2009 har
gennemført den egentlige investering i ombygning af kraftvarmeværket for at kunne
producere elektricitet fra afbrænding af biomasse.
For de enkelte anlæg vil støtteperioden blive fastlagt efter ansøgning og dokumen-
tation af de konkrete forhold. Der kan ikke træffes en afgørelse for Randers Kraft-
varmeværk, før loven er trådt i kraft, og ansøgningen foreligger. Ud fra de oplysnin-
ger, der fremgår af materialet, vil støtteperioden på 15 år for kraftværket i Randers
dog i medfør af lovforslaget tælle fra investeringen i 2009, og ikke fra ombygningen
i 2003. Det vil betyde, at Randers Kraftvarmeværk først er afskrevet i forhold til
støtteordningen i 2024.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2