Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 7
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6018
Doknr.
630715
Dato
09-11-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 5. november 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 1 (L 7) til børne- og socialministeren, som hermed be-
svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ane Halsboe-Jørgensen (S).
Spørgsmål nr. 1:
”Hvordan vil ministeren sikre, at de obligatoriske
læringstilbud er i overens-
stemmelse med den pædagogiske læreplan og det fælles pædagogiske grund-
lag?”
Svar:
Det er helt centralt, at det obligatoriske læringstilbud og de målrettede forløb,
der sættes i gang, bygger på den pædagogiske læreplan og det fælles pæda-
gogiske grundlag. Derfor fremgår det også af L 7, at det obligatoriske lærings-
tilbud skal foregå i en daginstitution efter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-4, og at
læringstilbuddet skal tilrettelægges i overensstemmelse med de indholdsmæs-
sige krav, som daginstitutionen er omfattet af efter dagtilbudsloven, jf. den fo-
reslåede § 44 b, stk. 1.
Det indebærer bl.a., at indsatsen i det obligatoriske læringstilbud skal tilrette-
lægges i overensstemmelse med den pædagogiske læreplan for aldersgrup-
pen, som er udarbejdet i daginstitutionen med udgangspunkt i et fælles pæda-
gogisk grundlag, seks læreplanstemaer samt pædagogiske mål for sammen-
hængen mellem læringsmiljøet og børns læring. Det betyder, at læringsmiljøet i
det obligatoriske læringstilbud
skal have fokus på at styrke børnenes dansksproglige kompetencer, gene-
relle læring og introducere barnet til danske traditioner, normer og værdier
samt tage udgangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag fra lærepla-
nen, som bl.a. handler om et bredt læringssyn, at legen er grundlæggende,
og at børnene indgår i børnefællesskabet.
For at støtte kommunernes arbejde med de obligatoriske læringstilbud udar-
bejdes der understøttende materialer og afholdes temadage, ligesom der tilby-
des vejledning af praksiskonsulenter med særlig viden. Alle disse tiltag vil lige-
ledes have fokus på at understøtte dagtilbudspersonale og kommuner i at
fremme børns dansksproglige kompetencer og generelle læring stående på
den pædagogiske læreplan.
1