Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 52
Offentligt
1978907_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 29. november 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 52, forslag til folketingsbeslutning om
forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet stillet den 5. november af Trine Torp
(SF).
Spørgsmål nr. 1 til L 52
”Offentliggørelsesordningen
omfatter alene alvorlige overtrædelser af svovlreglerne. Mener
ministeren, at det er problematisk, at der med lovforslaget er mulighed for, at rederier
kan overtræde svovlreglerne, men bevidst holde sig under grænsen for offentliggørelsesordningen,
og på den måde undgå at blive ramt af hensigten med lovforslaget?”
Svar
Nej, dette finder jeg ikke problematisk. Lovforslaget har til hensigt, at det er de alvorlige overtrædelser,
som bliver offentliggjort.
Der skal en meget lille forurening af det tilladte brændstof til, før det kan føre til, at en olieprøve viser
et indhold over 0,10 % svovl. Er der grundlag for en anmeldelse af en sådan overtrædelse, vil dette
blive anmeldt til politiet som hidtil.
Dernæst er det meget vanskeligt for rederiet at spekulere i dette, da skibsbrændstof i et interval med et
svovlindhold mellem 0,11 % og 0,49 % ikke er gængs på markedet. Besparelsen for rederiet vil
samtidigt være meget lille, hvis det skulle være muligt for rederiet at spekulere i dette, fx ved en for sen
change-over procedure
1
ved indsejlingen til SOx-kontrolområdet.
Sidst vil bødeniveauet stige i gentagelsestilfælde, og et rederi, som tidligere har fået en eller flere bøder
udstedt lige under grænsen for offentliggørelse, vil blive omfattet af lovforslaget, når sagens
omstændigheder vedrørende antal overtrædelser og overtrædelsens karakter tilsiger dette.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Mikkel Dam Schwartz
1
Change-over procedure skal ske inden, at et skib er på vej ind i et SOx-kontrolområde og er skiftet fra det tilladte
brændstof udenfor SOx-kontrolområde (nuværende grænseværdi er her 3,5 % svovl) til brændstof med maksimalt
0,10 % svovl. Change-over proceduren skal ske så betids, at skibet sejler på brændstof med maksimalt 0,10 %
svovl ved indsejlingen til SOx-kontrolområdet.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk