Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 52
Offentligt
1967202_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 1 2. november 2018
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 52, forslag lov om ændring af lov om
besky ttelse af hav miljøet (havmiljøloven) stillet den 5. november af Trine Torp (SF).
Spørgsm ål nr. 1 til L 52
”Offentliggørelsesordningen
omfatter alene alv orlige overtrædelser af sv ovlreglerne. Mener
ministeren, at det er problematisk, at der med lovforslaget er mulighed for, at rederier
kan ov ertræde svovlreglerne, men bevidst holde sig under grænsen for offentliggørelsesordningen,
og på den måde undgå at bliv e ramt af hensigten med lovforslaget?”
Sv ar
Nej. Lov forslaget har til hensigt, at det er de alv orlige overtrædelser, som bliver offentliggjort, da det
ikke er hensigten, at der skal offentliggøres mindre alvorlige overtrædelse. V ed kun at offentliggøre
alv orlige overtrædelser, v il der blive sat fokus på de ov ertrædelser, som har den største
miljøbelastning, og hvor rederiet antages at kunne opnå store besparelser.
De mindre alv orlige overtrædelser, hvor olieprøven v iser et svovlindhold mellem 0,12 og 0,49 pct. ,
bliv er anmeldt til politiet som hidtil. På grund af måleusikkerhed ved olieprøveanalysen bliver en
ov erskridelse på 0,11 pct. ikke anmeldt, men rederiet bliver orienteret om olieprøvens resultat.
Det v urderes ikke proportionalt med overtrædelsens karakter , at en mindre alvorlig overtrædelse, hvor
bødeniveauet er under 200.000,- kr., bliver offentliggjort. Det er et alv orligt anliggende, at rederiet
bliv er offentliggjort for en ov ertrædelse og dette bør ikke ske v ed mindre alv orlige forseelser.
Det v urderes samtidig meget vanskeligt for rederiet at anv ende brændstof lige under grænsen for
offentliggørelse, da skibsbrændstof med et sv ovlindhold i et interval mellem 0,11 til 0,49 pct. ikke er
gængs på markedet. Besparelsen for rederiet v urderes samtidigt at v ære begrænset, hv is det var muligt
for rederiet at spekulere i dette, f.eks. v ed at skibet bevidst skifter for sent til den lovlige og svovlfattige
olie v ed indsejlingen til SOx -kontrolområdet.
Bødeniv eauet vil stige ved gentagelsestilfælde. Derfor kan rederier, som tidligere har fået en eller flere
bøder udstedt lige under grænsen for offentliggørelse, også i v isse tilfælde offentliggøres.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Mikkel Dam Schwartz
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk