Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 44
Offentligt
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
10. decem ber 2018
2018-5770
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Uddybende svar til spørgsmål 5 vedr. L44
–
Forslag til lov om æn-
dring af lov om trafikselskaber (overdragelse af statens praktiske
trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken til Skånetrafiken)
I mit svar af 30. november 2018 på TRU L44 spørgsmål 5 oplyste jeg bl.a. føl-
gende:
”DSB
har oplyst, at der i trafikken på strækningen mellem Østerport station og
Malmø på nuværende tidspunkt anvendes 35 danske lokomotivførere og 35
danske togførere.”
Jeg har den 6. december 2018 modtaget følgende uddybning fra DSB:
”Strækningen
mellem Østerport station og Malmø indgår i dag som nævnt i
blandet kørsel, og vi har ikke tilstræbt, at samle kørslen på strækningen på et
mindre antal LKF og TGF således, at der er tale om hovedbeskæftigelse. Vi har i
stedet sikret os, at et større antal LKF og TGF opretholder deres stræknings-
kompetencer, for at have størst mulig fleksibilitet i anvendelsen af vores FTE.
Umiddelbart er der i den nuværende blandede kørsel ikke nogen LKF eller
TGF, som kører på strækningen mere end 50 % af deres arbejdstid. Vores esti-
mat er som nævnt, at der vil skulle anvendes 35 LKF og 35 TGF for at kunne
varetage strækningen isoleret, som i dag er spredt ud over 138 LKF og 145 TGF,
der i varieret omfang kører på strækningen samtidig med øvrige strækninger.”
(LKF og TGF står for henholdsvis lokomotivførere og togførere. FTE står for
“full
time equivalent”, dvs. årsværk).
DSB’s uddybende
oplysninger kan have betydning for vurderingen af virksom-
hedsoverdragelseslovens anvendelse, idet der ved afgrænsningen af, hvilke
medarbejdere der er tilknyttet den del af virksomheden, der overdrages, lægges
vægt på, hvor den enkelte medarbejder har haft sin hovedtilknytning
–
det vil
sige hvor har medarbejderen haft sin hovedbeskæftigelse, og hvor er det mest
naturligt, at medarbejderen fortsætter.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen